Talousarvioesitys 2011
10. Poliisitoimi
Selvitysosa:Poliisi turvaa oikeus- ja yhteiskuntajärjestystä, ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta sekä estää ennalta rikoksia, selvittää niitä ja saattaa ne syyteharkintaan.
Poliisitoiminnan eri osa-alueiden tuloksellisella toiminnalla osaltaan vaikutetaan siihen, että Suomi on Euroopan turvallisin maa.
Poliisin toimintaa painotetaan rikollisuutta ennalta estävään suuntaan. Poliisi toimii asiakaslähtöisesti ja eettisesti korkeatasoisesti niin, että kansalaisten luottamus toimintaan säilyy. Rikosten selvitystaso ei laske. Väkivaltarikollisuuden torjunnassa painotetaan lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa rikollisuutta sekä lähisuhdeväkivaltaa. Harmaan talouden ja talousrikollisuuden kokonaismäärä lisääntyy yleisen taloustilanteen vuoksi. Talousrikostorjunnan vaikuttavuutta parannetaan. Järjestäytyneen rikollisuuden ja muun vakavan rikollisuuden toimintaedellytykset heikkenevät. Poliisi puuttuu rasistisia piirteitä omaavaan rikollisuuteen aktiivisesti.
Yleisen turvallisuuden tunteen taso pidetään hyvänä ja kansalaiset luottavat poliisiin ja sen kykyyn ennalta estää, paljastaa ja selvittää rikoksia.
Lupahallinnon vaikuttavuus kasvaa yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämisessä, rikostorjunnassa sekä liikenneturvallisuudessa. Lupahallinto vaikuttaa osaltaan siihen, että yksityinen turva-ala, maahanmuutto ja asehallinto toimivat luotettavasti ja yhteiskunnan turvallisuusintressit huomioiden. Poliisi noudattaa päätöksenteossaan hyvän hallinnon periaatteita. Lupapalvelut toimivat kustannustehokkaasti, taloudellisesti ja tuottavasti. Poliisi lisää sähköisesti vireillepantavia lupa-asioita, ajanvarauksen käyttömahdollisuuksia ja yhteispalvelua.
Poliisin kansainvälisen toiminnan peruslähtökohtana on tukea ja edistää yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämistä sekä turvata Suomeen ulottuvan ja Suomesta käsin toimivan kansainvälisen rikollisuuden ennalta ehkäisyä, selvittämistä ja syyteharkintaan saattamista. Kansainvälisen poliisiyhteistyön keinoin vaikutetaan siihen, että sen maan viranomaiset pystyvät itse torjumaan rikollisuutta, jonka vaikutukset muutoin ulottuisivat Suomen alueelle.
Poliisi pyrkii aktiivisesti siihen, että koko maahan on laadittu ajanmukaiset ja vahvistetut alueelliset turvallisuussuunnitelmat, joissa määritellään konkreettisia toimenpiteitä yleisten paikkojen häiriökäyttäytymisen ja väkivallan vähentämiseksi. Suunnitelmissa luodaan myös toimivia yhteistyömuotoja perhe- ja läheisväkivallan ennalta estämiseksi ja alkoholihaittojen vähentämiseksi. Suunnitelmissa käsitellään erityisesti harvaan asuttujen alueiden turvallisuuspalvelujen järjestämistä.
Poliisin toimivaltuuksien sääntelyä selkeytetään toteuttamalla esitutkintalain, pakkokeinolain ja poliisilain kokonaisuudistus.
Poliisin tietojärjestelmien kokonaisuudistukseen (Halti - Patja) liittyen toteutetaan vuoden 2011 kesäkuun loppuun mennessä ase- ja turvallisuusalan valvontarekisterit sekä rahankeräysrekisteri, Turva-ase ja Rabita -järjestelmäkokonaisuuden uudistamishanke. Vuonna 2009 käynnistettyä poliisiasiaintietojärjestelmän uudistamista (Vitja-hanke) jatketaan, tavoitteena on uuden järjestelmän käyttöönotto vuonna 2013. Kokonaisuudistuksen toteuttaminen on edellytys uusien, kansalaisille suunnattujen palveluiden käyttöönotolle sekä poliisin tuottavuustavoitteiden saavuttamiselle. Kansalaisten sähköistä asiointia poliisin kanssa tehostetaan mahdollistamalla uusien lupien anominen ja maksaminen sähköisesti jo vireillepanovaiheessa.
01. Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 682 714 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n hyväksymien ja rahoittamien poliisitoimeen liittyvien hankkeiden maksamiseen
2) poliisihallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetun asetuksen (1177/2009) 2 §:n nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa poliisille seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Valvonta- ja hälytystoiminta
Yleisen turvallisuuden taso ja ihmisten kokema turvallisuuden tunne sekä hälytyspalveluiden saatavuus eivät heikkene ja liikenteen riskikäyttäytyminen vähenee muun muassa hyödyntämällä tietojohtoista poliisitoimintaa, jossa analysoidaan liikennevalvonnassa syntyviä tietoja ja hyödynnetään uusinta tutkimustietoa. Poliisi pystyy yhdessä muiden turvallisuusalan toimijoiden kanssa ennakoimaan tulevaisuutta ja kohdistamaan ennakoivat toimet ja voimavarat turvallisuuden kannalta kriittisiin kohtiin. Laittoman maahantulon tilanne pysyy Suomessa hallittuna ja toimenpiteet laittoman maahantulon torjumiseksi ovat uskottavia ja tehokkaita.
2009 | 2010 | 2011 | |
Valvonta | toteutuma | arvio | tavoite |
---|---|---|---|
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (yjt-tehtävät/htv) | 320 | 345 | 357 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 189 656 | 199 068 | 216 580 |
Henkilötyövuodet | 3 124 | 3 130 | 3 100 |
Valvonnan kustannukset, 1 000 euroa | 233 450 | 230 680 | 234 257 |
Taloudellisuus (kustannukset/yjt-tehtävät), euroa | 233 | 214 | 211 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen kotiväkivaltaan puuttumisessa, arvosana 4—10 | -1) | 7,68 | 7,70 |
Onnistuminen liikennevalvonnassa, arvosana 4—10 | -1) | 7,85 | 7,85 |
Poliisin partiointi, arvosana 4—10 | -1) | 7,44 | 7,50 |
Ulkomaalaisvalvontaan käytetty työaika, htv | 9,5 | 12,0 | 12,0 |
Turvapaikkatutkinnan tutkinta-aika, päätetyt jutut, keskiarvio, vrk | 66 | 30 | 20 |
Suoritteet | |||
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden (yjt) tehtävämäärä, kpl | 1 000 518 | 1 080 000 | 1 108 000 |
1) Poliisibarometria ei toteutettu vuonna 2009. Vuoden 2008 arvosana oli kotiväkivaltaan puuttumisen osalta 7,68, liikennevalvonnassa 7,77 ja partioinnissa 7,44.
2009 | 2010 | 2011 | |
Hälytystoiminta | toteutuma | arvio | tavoite |
---|---|---|---|
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (hälytystehtävät, määrä/htv) | 1 061 | 1 027 | 1 053 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 54 987 | 66 907 | 65 327 |
Henkilötyövuodet | 943 | 1 052 | 1 052 |
Hälytystoiminnan kustannukset, 1 000 euroa | 67 194 | 79 930 | 70 671 |
Taloudellisuus (kustannukset/hälytystehtävät A+B), euroa | 79,6 | 89,0 | 78,0 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Toimintavalmiusaika A-luokan tehtävissä, min | 12,4 | 12,0 | 10,01) |
Toimintavalmiusaika A- ja B-luokan tehtävissä, min | 22,5 | 21,0 | 18,01) |
Onnistuminen kiireellisissä hälytystehtävissä, arvosana 4—10 | -2) | 7,68 | 7,70 |
Suoritteet | |||
Hälytystehtävien määrä, kpl, enintään | 1 000 518 | 1 080 000 | 1 108 000 |
Perheväkivaltaan liittyvät hälytystehtävät, lkm | 19 781 | 18 000 | 18 000 |
A ja B hälytystehtävien määrä, kpl, enintään | 843 663 | 900 000 | 906 000 |
A, B ja C hälytystehtävien määrä, kpl | 1 000 373 | 1 080 000 | 1 107 900 |
1) Parantunut toimintavalmiusennuste johtuu laskentaperusteiden muuttumisesta.
2) Poliisibarometria ei toteutettu vuonna 2009. Vuoden 2008 arvosana oli 7,65.
Rikostorjunta
Kansalaisten luottamus poliisin kykyyn ehkäistä, paljastaa ja selvittää rikoksia on korkea. Ennalta estävällä toiminnalla pyritään vähentämään erityisesti väkivaltarikollisuutta. Järjestäytyneen rikollisuuden toimintaedellytyksiä heikennetään ja rikollisryhmien määrää vähennetään.
Poliisin hallintorakenneuudistus ja rikostorjunnan toimintojen uudelleen järjestäminen parantavat poliisin palvelukykyä, mahdollistavat erikoisosaamisen keskittämisen, nostavat rikosten selvitysprosenttia ja nopeuttavat juttujen käsittelyä. Tehostamistoimilla kompensoidaan muun muassa rikostorjuntaan kohdistuvia henkilöstövähennyksiä siten, että rikostorjunnan tuloksellisuus säilyy edellisvuosien tasolla. Paikallistuntemus säilyy rikostutkinnassa ja päivittäisrikokset tutkitaan omalla alueella. Rikostorjunnassa sovelletaan tietojohtoista poliisitoimintaa analysoimalla ja hyödyntämällä laaja-alaisesti rikollisuutta koskevaa tietoa. Järjestäytynyttä rikollisuutta torjutaan tiiviillä yhteistyöllä tullin ja Rajavartiolaitoksen kanssa sekä toimivalla kansainvälisellä yhteistyöllä.
Rikostorjunta vastaa herkästi toimintaympäristön muuttuviin tarpeisiin ja kykenee estämään ennalta rikoksia, paljastamaan piilossa olevaa rikollisuutta sekä toteuttamaan rikosvastuuta.
2009 | 2010 | 2011 | |
Rikostorjunta | toteutuma | arvio | tavoite |
---|---|---|---|
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (selvitetyt rikoslakirikokset/htv) | 84 | 88 | 89 |
Taloudellisuus | |||
Toimintamenomääräraha, 1 000 euroa | 264 232 | 259 488 | 283 349 |
Henkilötyövuodet | 4 087 | 4 080 | 4 050 |
Rikostorjunnan kustannukset, 1 000 euroa | 321 716 | 309 996 | 306 529 |
Taloudellisuus (kustannukset/selvitetyt rikoslakirikokset), euroa | 939 | 861 | 851 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset), %, vähintään | 50,4 | 50,0 | 50,0 |
Rikoslakirikosten tutkinta-aika (pl. liikennerikokset), ka, vrk | 86 | 86 | 90 |
Omaisuusrikosten selvitystaso, %, vähintään | 38,9 | 37,0 | 38,0 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuneiden rikosten selvitystaso, %, vähintään | 79,5 | 79,0 | 79,0 |
Päätettyjen talousrikosten tutkinta-aika, ka, vrk, enintään | 295 | 295 | 295 |
Suoritteet | |||
Kaikki selvitetyt rikokset, määrä | 731 648 | 600 000 | 700 000 |
Selvitetyt rikoslakirikokset, määrä | 343 921 | 340 000 | 340 000 |
Takaisin saatu rikoshyöty talousrikoksissa (netto), milj. euroa | 35,3 | 40,0 | 50,0 |
Päätettyjen talousrikosten määrä | 1 510 | 1 900 | 1 600 |
Avoinna olevien talousrikosten määrä | 2 115 | 1 500 | 2 500 |
Henkeen ja terveyteen kohdistuvien rikosten määrä | 35 853 | 37 700 | 36 000 |
Poliisin tietoon tulleet törkeät huumausainerikokset, määrä | 784 | 800 | 750 |
Lupapalvelut
Poliisin oma palveluverkosto, sähköiset palvelut, liikkuvat palvelut sekä yhteispalvelu muodostavat yhdessä poliisin lupapalvelujen palvelukokonaisuuden. Uudet lupapalveluprosessit tukevat päätösten yhdenmukaisuutta sekä sujuvaa ja oikeudenmukaista päätöksentekoa. Lupapalveluiden toiminnan ja vaikuttavuuden mittaamista kehitetään edelleen. Palvelujen laatu pysyy hyvällä tasolla. Lupahallinnon henkilökunnan osaamisesta ja jaksamisesta huolehditaan suunnitelmallisesti. Erityisesti ampuma-aseturvallisuuden parantamista sekä laillista maahanmuuttoa varmistavia oleskelulupamenettelyitä tuetaan kehittämällä yhtenäisiä lupaprosesseja ja uudistamalla tietojärjestelmiä. Oleskelulupiin ryhdytään tallentamaan luvan haltijan sormenjäljet ja lisäksi henkilökorttien sormenjälkitallennukseen varaudutaan.
Vuonna 2011 myönnettyjen passien volyymi alkaa nousta, sillä vuoden 2006 passilain uudistuksessa passin voimassaoloaika muuttui kymmenestä vuodesta viiteen vuoteen. Toisaalta aselain muutoksen arvioidaan vähentävän myönnettyjen aselupien määrää ja ulkomaalaislain muutos siirtää työperäiseen maahanmuuttoon liittyvän päätöksenteon poliisilta Maahanmuuttovirastolle.
2009 | 2010 | 2011 | |
Lupapalvelut | toteutuma | arvio | tavoite |
---|---|---|---|
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (poliisin myöntämät luvat/htv) | 1 297 | 1 303 | 1 410 |
Lupapalvelujen tuottotavoite, 1 000 euroa | 41 460 | 39 858 | 40 344 |
Taloudellisuus | |||
Henkilötyövuodet1) | 838 | 775 | 780 |
Lupapalvelujen kustannukset, 1 000 euroa | 43 775 | 39 858 | 40 344 |
Taloudellisuus (kustannukset/poliisin myöntämät luvat), euroa | 40 | 39 | 37 |
Lupapalvelujen kustannusvastaavuus, % | 95 | 100 | 100 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Onnistuminen lupapalveluissa, arvosana 4—10 | -2) | 8,24 | 8,24 |
Suoritteet | |||
Poliisin myöntämät luvat yhteensä, kpl | 1 086 797 | 1 025 000 | 1 100 000 |
— Passit | 427 580 | 400 000 | 500 000 |
— Henkilökortit | 77 702 | 60 000 | 60 000 |
— Ajoluvat | 366 952 | 350 000 | 350 000 |
— Aseluvat | 71 515 | 70 000 | 50 000 |
— Ulkomaalaisluvat | 60 460 | 60 000 | 55 000 |
— Muut luvat | 82 588 | 85 000 | 85 000 |
1) Laskenta- ja kirjaamiskäytäntöjen muutoksen vuoksi v. 2009 luvut eivät ole vertailukelpoisia vuosien 2010 ja 2011 lukujen kanssa.
2) Poliisibarometria ei toteutettu vuonna 2009. Vuoden 2008 toteutuma oli 8,15.
Poliisikoulutus
Poliisikoulutuksen tavoitteena on vastata poliisin henkilöstötarpeeseen. Valmistuneiden poliisien sijoittumista poliisivirkoihin edistetään.
2009 | 2010 | 2011 | |
Poliisikoulutus | toteutuma | arvio | tavoite |
---|---|---|---|
Tuottavuus | |||
Tuottavuus (poliisiksi valmistuvien määrä/koulutuksen htv:t) | 1,45 | 1,25 | 1,15 |
Kokonaistyövuodet/poliisiksi valmistuvien määrä | 0,66 | 0,81 | 0,70 |
Taloudellisuus | |||
Poliisikoulutuksen kokonaiskustannukset, 1 000 euroa | 26 883 | 25 000 | 25 000 |
Henkilötyövuodet | 215 | 219 | 218 |
Perustutkintokoulutuksen koulutuspäivän hinta, enintään, euroa | 207 | 149 | 149 |
Poliisipäällystötutkinnon koulutuspäivän hinta, enintään, euroa | 250 | 290 | 290 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Perustutkintokoulutuksen läpäisyprosentti | 96,5 | 97,5 | 97,5 |
Suoritteet | |||
Perustutkintokoulutukseen hakijoiden määrä, hlöä | 2 014 | 2 200 | 2 000 |
Perustutkintokoulutuksen aloittaneiden määrä, hlöä | 250 | 384 | 408 |
Perustutkintokoulutuksesta valmistuvien määrä, hlöä | 325 | 273 | 250 |
Henkiset voimavarat
Poliisin henkilöstötarpeesta tehty pitkän aikavälin suunnitelma on päivitetty ja raportissa määriteltyjen toiminnallisten tavoitteiden toimeenpano on aloitettu. Poliisin hallintorakenneuudistuksen tavoitteiden toteutus on varmistettu toimivalla ja kevyellä johtamisrakenteella ja hyvällä muutosjohtamisella.
2009 | 2010 | 2011 | |
Henkiset voimavarat | toteutuma1) | arvio | tavoite2) |
---|---|---|---|
Henkilötyövuodet3) | 10 703 | 10 599 | 10 643 |
Tehdyn työajan osuus säännöllisestä vuosityöajasta, % | 73,6 | 74,0 | 74,0 |
Naisia, %-osuus | 27,3 | 27,6 | 27,6 |
Poliisimiehet, htv | 7 778 | 7 728 | 7 668 |
Naisia, %-osuus | 12,8 | 13,0 | 13,2 |
Opiskelijat, htv4) | 340 | 286 | 390 |
Naisia, %-osuus | 25,0 | 25,0 | 25,0 |
Muu henkilöstö, htv | 2 585 | 2 585 | 2 585 |
Naisia, %-osuus | 71,2 | 71,0 | 71,0 |
Naisten %-osuus alipäällystössä, päällystössä ja päällikkötasolla | 7,3 | 7,5 | 7,7 |
1) Lähde PolStat, rajauksena poliisimomentti, henkilötyövuodet, mukana kaikki.
2) Henkilöstötavoitteissa huomioitu työllistämispaketin lisävaikutus sekä Poliisi 2020 -raportissa esitetyt linjaukset.
3) Kokonaishenkilötyövuosimäärässä on huomioitu myös tukitoimintoihin, konsernipalveluihin ja muihin tehtäviin käytettävät henkilötyövuodet, yhteensä 1 053 htv vuonna 2011.
4) Opiskelijoilla tarkoitetaan käytettävissä olevaan työvoimaan luettavat opiskelijat, jotka ovat työssäoppimisjaksolla työ- tai kenttäharjoittelussa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Bruttomenot | 712 301 | 724 573 | 726 249 |
Bruttotulot | 51 532 | 44 769 | 43 535 |
Nettomenot | 660 769 | 679 804 | 682 714 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 33 702 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 37 475 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2009 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2011 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | 46 635 | 44 025 | 42 535 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 49 567 | 44 025 | 42 535 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -2 932 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 94 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palvelukeskuksen tuottavuusvähennys | -628 |
Tuottavuustoimet | -1 121 |
Toimitilat | 2 377 |
Kihlakuntahallinnon purkaminen | 1 344 |
Määrärahatason muutos | -5 000 |
Turva-aserekisterihankkeen loppuunvienti | -900 |
Siirto momentilta 28.40.01 (3 htv) | 70 |
Siirto momentilta 25.40.01 (4 htv) | 155 |
Vuoden 2010 III LTA:sta johtuva muutos (siirto momentilta 25.40.01 (1 htv)) | 32 |
Osuus UMA:n ylläpidon menoista siirtona momentille 26.40.01 | -115 |
Palkkausten tarkistukset | 6 481 |
Kelamaksun kertaluonteisen poiston palautus | 2 320 |
Työttömien poliisien työllistäminen | -3 000 |
Talousrikostutkinta | -1 000 |
Hämeenlinnan poliisitalon rakentaminen | 1 400 |
Tasokorotus | 495 |
Yhteensä | 2 910 |
2011 talousarvio | 682 714 000 |
2010 III lisätalousarvio | 4 329 000 |
2010 talousarvio | 679 804 000 |
2009 tilinpäätös | 664 541 680 |
20. Maasta poistamis- ja noutokuljetuksista aiheutuvat menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 3 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) poliisin vastuulla olevien maasta poistettavien henkilöiden maasta poistamiskuljetuksista
2) turvapaikanhakijoiden tulkkaus- ja käännöspalveluista
3) Suomeen luovutettavien rikoksentekijöiden noutokuljetuksista aiheutuviin menoihin
4) turvapaikanhakijoiden identiteetin ja kansalaisuuden varmistamisesta sekä iänmäärityksen ja kielitestien tekemisestä aiheutuviin kuluihin
5) turvapaikkatutkinnan valmiusryhmän käytöstä aiheutuneiden matka- ja majoituskustannusten korvaamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Maasta poistamiskuljetukset | 2 200 000 |
Tulkkaus- ja käännöspalvelut | 800 000 |
Noutokuljetukset | 150 000 |
Henkilöllisyyden selvittäminen | 100 000 |
Valmiusryhmän käyttö | 250 000 |
Yhteensä | 3 500 000 |
2011 talousarvio | 3 500 000 |
2010 talousarvio | 2 500 000 |
2009 tilinpäätös | 3 288 685 |