Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2011

4.1. Keskeiset veroperustemuutokset vuonna 2011PDF-versio

Vuonna 2011 jatketaan verotuksen painopisteen siirtämistä työnverotuksesta kulutuksen verottamiseen.

Ansiotulojen verotusta ehdotetaan muutettavaksi siten, ettäansiotason ja palkansaajamaksujen nousu ei keskimäärin kiristä työnverotusta ja että eläketulon veroaste pysyy korkeintaan vastaavanpalkkatulon veroasteen tasolla. Muutosten arvioidaan vähentävänverotuottoa vuositasolla 430 milj. euroa, josta valtion osuus on300 milj. euroa. Lisäksi kunnallisverotuksen perusvähennystä korotetaan50 eurolla, mikä vähentää kuntien, seurakuntien ja Kansaneläkelaitoksenverotuloja yhteensä 16 milj. eurolla. Keskituloisen palkansaajantuloveroaste pysyy v. 2011 edellisen vuoden tasolla (kuvio 5). Hallitusohjelmassatyön verotuksen keventämiseen varatusta 1 110 milj. eurostajätetään käyttämättä 240 milj. euroa.


Kuvio 5. Palkkatulon veroaste, % keskituloinen palkansaaja

Kuvio 5. Palkkatulon veroaste, % keskituloinen palkansaaja

Energiaverotuksessa siirrytään ympäristöohjausta korostavaanenergiasisältöön ja hiilidioksidipäästöihin perustuvaan veroon kaikkienpolttoaineiden osalta turvetta lukuun ottamatta vuoden 2011 alustalukien. Turpeen verotasoa on tarkoitus korottaa asteittain vuosina2013 ja 2015. Liikennepolttoaineiden verotasoissa otetaan lisäksihuomioon terveydelle haitalliset lähipäästöt. Dieselpolttoaineenveroa korotetaan vuoden 2012 alusta lukien ja samalla alennetaanhenkilö- ja kuorma-autoista kannettavaa ajoneuvoveron käyttövoimaveroa.Muutokset toteutetaan liikenteen osalta tuottoneutraalisti.

Samassa yhteydessä energiaveroja korotetaan n. 700 milj. eurollatyönantajan kansaneläkemaksun poistamisesta aiheutuvien verotuottomenetystenkorvaamiseksi. Tämä korotus koskee muita kuin liikenteen polttoaineita.Korotuksen seurauksena kotitalouksien välitön verorasitus kasvaisin. 235 milj. euroa ja yritysten n. 465 milj. euroa ottaen huomioonmaatalouden ja ammattimaisen kasvihuoneviljelyn energiaveronpalautuksenmuutokset. On kuitenkin otettava huomioon, että esimerkiksi kaukolämmönpolttoaineiden veronkorotus lisää välillisesti kotitalouksien verorasitustan. 90 milj. eurolla.

Nykyinen virvoitusjuomavero korvataan makeisten, jäätelön javirvoitusjuomien valmisteverolla. Veropohjan laajentaminen ja virvoitusjuomaveronkorotus lisäävät verotuottoa 100 milj. eurolla v. 2011.

Jäteveroa uudistetaan. Jäteveron veropohjaa laajennetaan jasamalla jäteveroa korotetaan 10 eurolla tonnilta v. 2011 ja edelleen10 eurolla tonnilta v. 2013. Muutokset lisäävät verotuottoa vuositasolla40 milj. eurolla.

Työvaltaisten palvelualojen arvonlisäverokokeilua jatketaanvuonna 2011. Suomi on osallistunut työvaltaisten palvelujen arvonlisäverotuksenalentamiskokeiluun parturi- ja kampaajapalvelujen sekä pienten korjauspalvelujenosalta vuoden 2007 alusta lähtien.

Talousarvioesityksen verotuloarvioihin sisältyvien hallituksenpäättämien veroperustemuutosten arvioidaan kokonaisuudessaan lisäävänverotuottoa nettomääräisesti n. 1,0 mrd. eurolla vuoden 2010 talousarvioonverrattuna. Verotuottoa lisäävien toimenpiteiden vaikutus on 1,5 mrd.euroa ja verotuottoa vähentävien noin 0,5 mrd. euroa. Toimenpiteetvaikutuksineen on esitetty kokonaisuudessaan osaston 11 selvitysosassaolevassa taulukossa.