Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Ulkoasiainhallinto
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2009

30. Kansainvälinen kehitysyhteistyöPDF-versio

Selvitysosa:Vanhasen toisen hallituksen hallitusohjelmassa vahvistettiin Suomen vahva sitoutuminen globaalien kehityshaasteiden ratkaisuun. Kehityspolitiikka on olennainen osa Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Kehityspolitiikassa painotetaan aiempaa vahvemmin ympäristö- ja ilmastokysymyksiä, kriisien ennaltaehkäisyä ja rauhanprosessien tukemista sekä suomalaisen lisäarvon hyödyntämistä kehitysyhteistyössä. Suomi edistää kehityspolitiikassaan läpileikkaavasti naisten ja tyttöjen oikeuksia sekä sukupuolten välistä ja yhteiskunnallista tasa-arvoa, helposti syrjäytyvien ryhmien oikeuksia ja osallistumismahdollisuuksia sekä HIV/AIDSin vastaista työtä.

Suomen kehityspolitiikkaa toteutetaan kahdenvälisesti, alueellisesti ja temaattisesti, EU-tasolla, monenkeskisesti sekä yhteistyössä kansalaisjärjestöjen kanssa. Kaikki nämä kanavat muodostavat toisiaan täydentävän kokonaisuuden, jonka tuloksena Suomen kehityspolitiikan vaikuttavuus maatasolla syntyy. Suomi tukee yhteistyökumppanien omia kehityssuunnitelmia suunnaten yhteistyönsä aloille, joilla suomalaista asiantuntemusta ja kokemusta voidaan parhaiten hyödyntää.

Suomen kehityspolitiikan tavoitteiden saavuttaminen näkyy muutoksina ja kehityksenä yhteistyömaissa ja maailmanlaajuisesti. Suomen tuki on osa kansainvälisen yhteisön ja kumppanimaan yhteistä panosta, ja sillä myötävaikutetaan kehitykseen. Suomen avun vaikuttavuuden mittaaminen erikseen ei ole tarkoituksenmukaista. Köyhyyden vähentäminen ja kestävän kehityksen edistäminen ovat moniulotteisia haasteita eikä kehityksen eri ulottuvuuksiin vaikuttamiselle ole olemassa luotettavia, yksiselitteisiä ja täydellisiä mittareita. Päämäärinä on myös vaikeasti tai ei-mitattavia asioita. Kattava tavoitteiden asettaminen ja edistymisen seuranta edellyttävät sekä määrällisen että laadullisen tiedon monipuolista hyödyntämistä ja analyyttistä arviointia. Kehityspolitiikan yhteiskunnallista vaikuttavuutta seurataan käyttämällä sekä yhteistyömaan kehityksestä kertovaa että kansainvälistä tietoa.

Uudessa kehityspoliittisessa ohjelmassa korostetaan entistä voimakkaammin tukea luonnontaloudellisesti kestävälle kehitykselle ja ilmastonmuutoksen vastaiselle työlle. Näiden uusien painotusten edellyttämää seurantaa tullaan jatkossa kehittämään edelleen hyödyntäen sekä kansainvälistä seurantaa että yhteistyömaiden tuottamaa tietoa mm. ympäristö-, energia-, metsä- ja vesisektorilla sekä ilmastokysymyksissä selkeän tavoiteasetannan perustaksi. Lisäksi hyödynnetään edustustojen arviointeja. Ruokakriisiin vastaaminen välittömästi ja pidemmän aikavälin toimilla on välttämätöntä kehityspoliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Keinovalikoimaa tähän tarkoitukseen tullaan kehittämään hyödyntämällä talousarvioesityksen jakamattomia määrärahoja.

Kehityspoliittinen johdonmukaisuus toteutuu, kun kaikkien köyhyyden poistamisen ja kestävän kehityksen kannalta merkittävien politiikka-alojen linjaukset ja toiminta tukevat näiden tavoitteiden saavuttamista. Periaate merkitsee velvollisuuksia myös teollistuneille maille (mm. kestävät tuotanto- ja kulutustavat). Kehityspoliittisen johdonmukaisuuden toteutumista seurataan muun muassa Commitment to Development Indexin avulla, joka arvioi kehitysyhteistyön määrää ja laatua, kauppaa ja investointeja, maahanmuutto-, ympäristö-, turvallisuus- ja teknologiapolitiikkaa.

Vuosituhattavoitteiden saavuttamista seurataan edelleen YK:ssa ja maakohtaisesti kerätyn seurantatiedon pohjalta.

Hallitus varmistaa määrärahakehityksen, joka vie Suomen kohti YK:ssa asetettua 0,7 prosentin tavoitetta. Suomi on sitoutunut Eurooppa-neuvoston vuonna 2005 tekemään päätökseen saavuttaa 0,51 prosentin minimitavoite vanhoille jäsenmaille vuoteen 2010 mennessä ja 0,7 prosentin tavoite vuoteen 2015 mennessä. Vuonna 2009 kehitysyhteistyömäärärahojen tason arvioidaan nousevan 0,47 prosenttiin BKTL:sta.

Suomi on sitoutunut kaikkein köyhimpien maiden (LDC-maat) saaman tuen osuuden kasvattamiseen 0,15 prosenttiin BKTL:sta rahoituksen noustessa kohti 0,7 prosenttia. Tavoitteena on annettujen sitoumusten mukaisesti kohdentaa Afrikkaan 50 prosentin osuus kehitysyhteistyömäärärahojen kasvusta.

Toiminnan tuloksellisuuden kehittämisessä ja seurannassa hyödynnetään sekä kansainvälisiä sitoumuksia ja raportointia että seurantaa maatasolla. Pariisin julistus kehitysyhteistyön tuloksellisuuden edistämiseksi on yksi keskeinen seurannan perusta. Suomen tavoitteena on entisestään vahvistaa kehitysyhteistyön kohdentamista yhteistyömaiden prioriteettien mukaan, parantaa rahoituksen ennakoitavuutta sekä tiivistää yhteistyötä muiden avunantajien kanssa käyttämällä lisääntyvästi yhteisiä hallintomenettelyjä.

Suomi suuntaa tukensa erityisesti niille monenkeskisille toimijoille, joiden painoarvo ja toiminnan lisäarvo kestävän kehityksen edistämisessä on laajalti tunnustettu sekä avunantajayhteisössä että kehitysmaissa. Arvioinnissa Suomi on hyödyntänyt mm. OECD DAC:in, MOPAN-verkoston (Multilateral Organizations Performance Assessment Network, MOPAN) ja Pariisin julistuksen toimeenpanon seurantamekanismin tuottamaa aineistoa monenkeskisten organisaatioiden tuloksellisuudesta samoin kuin organisaatioiden sisäisten arviointien tuloksia. Suomi on aktiivisesti osallistunut monenkeskisten organisaatioiden arviointiprosesseihin.

Julkisen kehitysavun määrärahat ja maksatukset (milj. euroa) sekä maksatusten %-osuus BKTL:sta
  2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008
                 
Määrärahat yhteensä 452,0 479,2 506,8 545,6 600,1 670,8 746,1 830,4
Maksatukset 434,4 490,4 494,3 547,3 721,81) 658,6 711,12)  
%-osuus BKTL:sta 0,31 0,34 0,34 0,36 0,46 0,39 0,40  

1) Vuonna 2005 Irakille myönnetty velkahelpotus oli 120 milj. euroa. Velkahelpotukset kirjattiin laskennalliseksi julkiseksi kehitysyhteistyöksi eikä niillä ollut vaikutusta määrärahaan.

2) Ennakkotieto

Valtion kehitysyhteistyöhön kohdistettavat määrärahat v. 2009 hallinnonaloittain 1 000 euroa
   
Ulkoasiainministeriön hallinnonalalla momentilla 24.30.66 730 987
Ulkoasiainministeriön hallinnonalan muilla momenteilla 70 634
Sisäasiainministeriön hallinnonalalla 200
Puolustusministeriön hallinnonalalla 3 251
Valtiovarainministeriön hallinnonalalla 92 588
Opetusministeriön hallinnonalalla 3 371
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla 1 209
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla 205
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla 9 002
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla 3 900
Ympäristöministeriön hallinnonalalla 298
Yhteensä 915 645

50. Valtionapu Teollisen yhteistyön rahasto Oy:lle

Momentille ei myönnetä määrärahaa.

Valtuus

Valtioneuvosto voi Teollisen yhteistyön rahasto Oy:stä annetun lain (291/1979) 3 §:n 4 momentin ja 3 a ja b §:n nojalla antaa määräämillään ehdoilla yhtiölle sitoumuksia siitä, että valtio korvaa yhtiölle sen luotonanto- ja takaustoiminnassa mahdollisesti syntyneitä tappioita sekä osake- ja osuussijoitusten menetyksiä ja arvonalennuksia ja valtio maksaa yhtiön ottamasta muusta kuin euromääräisestä lainasta mahdollisesti aiheutuvan kurssitappion. Sitoumuksia saa antaa siten, että niiden piiriin kuuluvien maksettujen luottojen, osake- ja osuussijoitusten ja takausten yhteinen pääomamäärä saa olla vasta-arvoltaan enintään 168 187 926 euroa ja nostettujen muiden kuin euromääräisten lainojen yhteinen pääoma enintään 100 000 000 euroa.


2009 talousarvio
2008 talousarvio
2007 tilinpäätös

66. Varsinainen kehitysyhteistyö (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 730 987 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) käyttösuunnitelmassa yksilöidyistä käyttötarkoituksista aiheutuvien menojen maksamiseen

2) aikaisemmin myönnettyjen valtuuksien nojalla tapahtuviin maksatuksiin

3) kehitysyhteistyöhallinnon menojen maksamiseen, kun ne aiheutuvat henkilökunnan koulutuksesta, kohdemaihin, kohdemaissa ja niitä käsitteleviin kansainvälisiin hallitustenvälisiin järjestöihin ja rahoituslaitoksiin sekä Euroopan yhteisöön tehtävistä kehitysyhteistyöhallinnon virkamatkoista, toimistoautomatiikan hankinnasta sekä kehitysyhteistyöhankkeisiin liittyvien asiantuntijapalkkioiden maksamisesta ja

4) humanitaariseen apuun tarkoitettuja määrärahoja voidaan käyttää muiden kuin kehitysmaiden avustamiseen vain poikkeuksellisen laajan humanitaarisen kriisin niin edellyttäessä kyseisen maan apupyyntöön pohjautuen ja vain mikäli valtioneuvosto niin päättää.

Momentin määrärahoista veloitetaan valtion virastojen ja laitosten osallistumisesta kehitysyhteistyöhön annetussa laissa (382/1989) tarkoitetuista kehitysyhteistyötehtävistä virastolle tai laitokselle aiheutuvat kustannukset.

Momentilta voidaan myöntää valtionavustusta.

Käyttösuunnitelma
     
1. Monenkeskinen kehitysyhteistyö 200 000 000
2. Maa- ja aluekohtainen kehitysyhteistyö 260 000 000
3. Euroopan kehitysrahasto 54 000 000
4. Maittain kohdentamaton kehitysyhteistyö 41 350 000
5. Humanitaarinen apu 67 000 000
6. Kehitysyhteistyön suunnittelu ja tukitoiminnot sekä kehityspoliittinen tiedotus 8 937 000
7. Kehitysyhteistyön evaluointi ja sisäinen tarkastus 2 000 000
8. Tuki kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyölle, Kehitysyhteistyön Palvelukeskukselle (KePa) ja kehitysyhteistyötiedotukselle 83 700 000
9. Korkotuki 14 000 000
Yhteensä 730 987 000

Valtuus

Vuoden 2009 aikana saa tehdä uusia kehitysyhteistyösopimuksia ja antaa sitoumuksia, joista aiheutuu menoja vuoden 2009 jälkeisille vuosille yhteensä enintään 581 348 000 euron ja hyväksyä enintään 100 000 000 euron arvosta Finnveran takaamia korkotukiluottoja, joille voidaan myöntää enintään 28 000 000 euroa korkotukea.

Myöntö- ja sopimusvaltuuksien jakautuminen
     
1. Monenkeskinen kehitysyhteistyö 83 050 000
2. Maa- ja aluekohtainen kehitysyhteistyö 351 403 000
3. Euroopan kehitysrahasto -
4. Maittain kohdentamaton kehitysyhteistyö 9 800 000
5. Humanitaarinen apu -
6. Kehitysyhteistyön suunnittelu ja tukitoiminnot sekä kehityspoliittinen tiedotus -
7. Kehitysyhteistyön evaluointi ja sisäinen tarkastus -
8. Tuki kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyölle, Kehitysyhteistyön Palvelukeskukselle (KePa) ja kehitysyhteistyötiedotukselle 109 095 000
9. Korkotuki 28 000 000
Yhteensä 581 348 000

Selvitysosa:

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2009 2010 2011 2012 2013— Yhteensä
vuodesta 2009
lähtien
             
Kehitysyhteistyövaltuus            
Ennen vuotta 2009 tehdyt sitoumukset 589 058 460 332 626 095 374 304 191 625 2 241 414
Vuoden 2009 sitoumukset - 151 905 188 628 187 815 53 000 581 348
Yhteensä 589 058 612 237 814 723 562 119 244 625 2 822 762

1. Monenkeskinen kehitysyhteistyö

Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 200 000 000 euroa sekä uusia myöntö- ja sopimusvaltuuksia vuoden 2009 jälkeisille vuosille yhteensä 83 050 000 euroa.

Tuki kohdennetaan YK:n alaisille järjestöille, ohjelmille ja rahastoille, kansainvälisille kehitysrahoituslaitoksille yleisavustuksina ja maksuosuuksina, temaattisena tukena ja kumppanuushankkeisiin.

Monenkeskisen kehitysyhteistyön jakosuunnitelma 1 000 euroa, arvio
   
YK-järjestöt 100 100
YK:n kehitysohjelma (UNDP) 19 000
YK:n lastenrahasto (UNICEF) 16 600
YK:n väestörahasto (UNFPA) 21 000
Muut 43 500
Kehitysrahoituslaitokset 96 493
Kansainvälinen kehitysjärjestö (IDA) 35 000
Maailmanpankin kumppanuusohjelmat 5 150
Velkahelpotusohjelmat (HIPC, MDRI) 9 150
Alueelliset kehitysrahoituslaitokset 30 821
Muut 16 372
Jakamaton 3 407
Yhteensä 200 000

Monenkeskisen kehitysyhteistyön myöntö- ja sopimusvaltuuksien jakosuunnitelma 1 000 euroa, arvio
   
YK-järjestöt 49 500
YK:n lastenrahasto (UNICEF) 38 500
Maailman terveysjärjestö (WHO) 11 000
Kehitysrahoituslaitokset 33 550
Maailmanpankin kumppanuusohjelmat 5 050
Velkahelpotusohjelmat (HIPC, MDRI) 15 000
Alueelliset kehitysrahoituslaitokset 7 200
Muut 6 300
Yhteensä 83 050

2. Maa- ja aluekohtainen kehitysyhteistyö

Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 260 000 000 euroa sekä uusia myöntö- ja sopimusvaltuuksia vuoden 2009 jälkeisille vuosille yhteensä 351 403 000 euroa.

Maa- ja aluekohtaisen kehitysyhteistyön jakosuunnitelma 1 000 euroa, arvio
   
Afrikka ja Lähi-itä 157 354
Pitkäaikaiset yhteistyömaat 113 115
Etiopia 14 470
Kenia 14 000
Mosambik 28 045
Sambia 21 500
Tansania 35 100
Määräaikaisen yhteistyön maat 5 000
Etelä-Afrikka 5 000
Alueellinen yhteistyö 27 939
Väkivaltaisista kriiseistä toipuvat maat 11 300
Sudan 5 100
Palestiinalaisalueet 6 200
   
Aasia ja Latinalainen Amerikka 81 323
Pitkäaikaiset yhteistyömaat 43 029
Nepal 10 300
Nicaragua 11 238
Vietnam 21 491
Alueellinen yhteistyö 27 844
Väkivaltaisista kriiseistä toipuvat maat 10 450
Afganistan 10 450
   
Kaakkois-Eurooppa ja Länsi-Balkan 6 850
Itä-Eurooppa ja Keski-Aasia 7 000
Jakamaton 7 473
Yhteensä 260 000

Maa- ja aluekohtaisen kehitysyhteistyön myöntö- ja sopimusvaltuuksien jakosuunnitelma 1 000 euroa, arvio
   
Afrikka ja Lähi-itä 219 100
Pitkäaikaiset yhteistyömaat 162 500
Etiopia 26 000
Kenia 22 500
Mosambik 41 600
Sambia 46 400
Tansania 26 000
Määräaikaisen yhteistyön maat -
Etelä-Afrikka -
Alueellinen yhteistyö 40 600
Väkivaltaisista kriiseistä toipuvat maat 16 000
Sudan 5 500
Palestiinalaisalueet 10 500
   
Aasia ja Latinalainen Amerikka 132 303
Pitkäaikaiset yhteistyömaat 69 823
Nepal 13 000
Nicaragua 35 823
Vietnam 21 000
Alueellinen yhteistyö 43 180
Väkivaltaisista kriiseistä toipuvat maat 19 300
Afganistan 19 300
   
Kaakkois-Eurooppa ja Länsi-Balkan -
Itä-Eurooppa ja Keski-Aasia -
Yhteensä 351 403

Maa- ja aluekohtaisen kehitysyhteistyön lähtökohtana ovat yhteistyökumppanien kehityssuunnitelmat ja köyhyydenvähentämisstrategiat. Suomen tuki kohdistetaan kehityspoliittisen ohjelman painopisteiden mukaisesti tavoitteena köyhyyden poistaminen ja taloudellisesti, yhteiskunnallisesti ja luonnontaloudellisesti kestävän kehityksen edistäminen käyttämällä eri yhteistyömuotoja monipuolisesti ja toisiaan täydentäen. Tukea kohdennetaan väkivaltaisista kriiseistä toipuville yhteistyömaille, joiden tuen tarve on äkillisesti kasvanut. Tukea ohjataan myös määräaikaisille yhteistyömaille sekä alueelliseen yhteistyöhön.

3. Euroopan kehitysrahasto

Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 54 000 000 euroa.

Tuki kohdennetaan EU:n ja AKT-maiden (Afrikan, Karibian ja Tyynenmeren -maiden) väliseen kehitys- ja muuhun yhteistyöhön Eurooppalaisen kehityspoliittisen konsensuksen ja Cotonou-kumppanuussopimuksen linjausten mukaisesti. Cotonoun sopimukseen perustuva kehitys- ja muu yhteistyö rahoitetaan Euroopan Kehitysrahastosta (European Development Fund, EKR).

4. Maittain kohdentamaton kehitysyhteistyö

Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 41 350 000 euroa sekä uusia myöntö- ja sopimusvaltuuksia vuoden 2009 jälkeisille vuosille yhteensä 9 800 000 euroa.

Tukea ohjataan kehityspoliittisen ohjelman painopisteiden mukaisesti ennen muuta kestävän kehityksen edistämiseksi, myös uusiin toimintatapoihin ja instituutioihin. Käyttösuunnitelmakohtaan sisällytettyjä liikekumppanuusohjelman määrärahoja saa käyttää myös taloudellista, teollista ja teknologista yhteistyötä kehitysmaiden kanssa koskevista päätöksistä aiheutuviin menoihin. Tukea kohdennetaan myös humanitaariseen miinatoimintaan.

5. Humanitaarinen apu

Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 67 000 000 euroa.

Tuki kohdennetaan tarvelähtöisesti katastrofien, kriisien ja aseellisten konfliktien uhreille puolueettomuuden, tasapuolisuuden ja humaanisuuden periaatteita noudattaen. Humanitaarisen avun tavoitteena on ihmishenkien pelastaminen, ihmisten hädän lievittäminen ja kaikkein heikoimmassa asemassa olevien auttaminen. Humanitaarinen apu ohjataan kansainvälisten ja kotimaisten humanitaaristen avustusjärjestöjen kautta. Humanitaarisesta avusta rahoitetaan myös keskeisten kansainvälisten humanitaaristen järjestöjen yleisavustukset, kuten YK:n pakolaisjärjestön (UNHCR), palestiinalaisia pakolaisia avustavan UNRWA:n ja Punaisen Ristin Kansainvälisen Komitean (ICRC) yleisavustukset.

Humanitaarisen avun tuloksellisuutta seurataan humanitaarista apua antavien avustusjärjestöjen omien tuloksellisuutta arvioivien tunnuslukujen avulla.

6. Kehitysyhteistyön suunnittelu ja tukitoiminnot sekä kehityspoliittinen tiedotus

Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 8 937 000 euroa.

Määrärahat kohdennetaan seuraaviin käyttötarkoituksiin: Kehityspoliittinen suunnittelu- ja tutkimustoiminta, kehitysyhteistyön henkilöstön koulutus- ja valmennustoiminta, kehitysviestintä ja kehityskasvatus, vapaaehtoisrahoitus OECD:n kehitysapukomitean alaiseen työhön sekä kehitysyhteistyön tietojärjestelmien ja muun kehitysyhteistyöhallinnon kehittämiseen.

7. Kehitysyhteistyön evaluointi ja sisäinen tarkastus

Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 2 000 000 euroa.

Määrärahat kohdennetaan kehitysyhteistyön sisällön, laadun ja hallinnollisten toimintatapojen sekä varainkäytön tehokkuuden ja tarkoituksenmukaisuuden vahvistamiseksi.

8. Tuki kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyölle, Kehitysyhteistyön Palvelukeskukselle (KePa) ja kehitysyhteistyötiedotukselle

Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 83 700 000 euroa sekä uusia myöntö- ja sopimusvaltuuksia vuoden 2009 jälkeisille vuosille yhteensä 109 095 000 euroa.

Tuesta enintään 70 % kohdennetaan kumppanuusjärjestöjen kautta ja loput muiden kansalaisjärjestöjen kautta. Tuki kehitysyhteistyötiedotukselle on tarkoitettu kansalaisjärjestöjen Suomessa tapahtuvaan viestintään ja kehityskasvatukseen. Lisäksi voidaan myöntää harkinnanvaraista tukea Suomen Unicefille, Suomen Unifemille ja Suomen Pakolaisavulle niiden kotimaassa harjoittamaan toimintaan enintään yhteensä 700 000 euroa vuonna 2009.

Kumppanijärjestöjen toiminnan tuloksellisuutta seurataan järjestöjen kehittämien vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta arvioivien tunnuslukujen pohjalta. Järjestöt raportoivat avun tuloksista ja tuotoksista. Kehitysyhteistyötuen käytön oikeellisuuden ja tuloksellisuuden seuranta perustuu vakiintuneisiin kansalaisjärjestöjen ja ministeriön välillä sovittuihin laadunvarmistuskäytäntöihin.

9. Korkotuki

Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 14 000 000 euroa. Lisäksi ehdotetaan, että uusia korkotukiluottoja saa vuonna 2009 hyväksyä enintään 100 000 000 euroa.

Korkotuen osuuden arvioidaan olevan yhteensä enintään 28 000 000 euroa.

Määrärahat kohdennetaan tukemaan kehitysmaiden taloudellista ja sosiaalista kehitystä OECD:n vientiluottoja ja korkotukiluottoja koskevan ns. konsensussopimuksen mukaisesti. Kehitysmaihin myönnettävistä korkotukiluotoista on säädetty Suomen laissa (1114/2000).

Määrärahaa käytetään myös myönnettyjen luottojen käytön seurantaan ja valvontaan sekä uusien hanke-esitysten valmisteluun ja arviointiin, hankkeisiin liittyvään tekniseen apuun ja erityisissä tapauksissa luottoon liittyvän takuumaksun tukemiseen.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kehitysyhteistyöhallinnon vahvistaminen, siirto momentille 24.01.01 -4 113
Tasokorotus 67 250
Yhteensä 63 137

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 4 113 000 euroa kehitysyhteistyön operatiivisten määrärahojen kasvun vaikutuksena kehitysyhteistyöhallinnon menoihin. Summa vastaa 5 % operatiivisten määrärahojen kasvusta. Kehitysyhteistyöhallinnon vahvistamiseksi tarvittavien määrärahojen mitoitusta tullaan tarkistamaan vuoden 2009 aikana.

Valtiovarainvaliokunta:

Hallituksen kehityspoliittisessa ohjelmassa asetetaan Suomen kehityspolitiikan tärkeimmäksi tavoitteeksi köyhyyden poistaminen sekä taloudellisesti, yhteiskunnallisesti ja luonnontaloudellisesti kestävän kehityksen edistäminen YK:n vuosituhattavoitteiden mukaisesti.

Aiempaa vahvemmin painotetaan mm. ympäristö- ja ilmastokysymyksiä, kriisien ennaltaehkäisyä ja rauhanprosessien tukemista. Kansainväliset rahoitus- ja ruokakriisit sekä ilmastonmuutos korostavat myös osaltaan kestävän kehityksen edistämistä kokonaisvaltaisesti ja tuotannollisen toiminnan roolia.

Kehitysyhteistyömenojen arvioidaan vuonna 2009 olevan yhteensä 916 miljoonaa euroa ja niiden arvioidaan vastaavan noin 0,47 prosenttia bruttokansantulosta. Määräraha on yli 85 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2008. Ulkoasiainministeriön pääluokassa olevan varsinaisen kehitysyhteistyön menoiksi esitetään yhteensä 731 miljoonaa euroa.

Valiokunta painottaa, että Suomi on yksiselitteisesti sitoutunut Eurooppa-neuvostossa tehtyyn päätökseen nostaa kehitysyhteistyömäärärahojen taso 0,51 prosenttiin bruttokansantulosta viimeistään vuonna 2010. Saamansa selvityksen perusteella valiokunta toteaa, että edes bruttokansantulon kasvun hidastuminen nollatasolle ei kuitenkaan nosta määrärahojen tasoa riittävästi, vaan sovitun tason saavuttaminen edellyttää kehitysyhteistyömäärärahojen lisäämistä.

Hallitusohjelman mukaisesti hallituksen tulee myös varmistaa määrärahakehitys, joka vie Suomen kohti YK:ssa asetettua 0,7 prosentin tavoitetta vuonna 2015.

Valiokunta korostaa, että Suomen kehitysyhteistyön toteuttamisen kannalta euromääräisten panostusten kasvu ja tuloksellinen kehityspolitiikka ovat olennaisia tekijöitä, mutta prosentuaalisilla tavoitteilla on erittäin tärkeä merkitys pitkäjänteisen kansainvälisen maineen ja vaikutusvallan kannalta.

Valiokunta toteaa tyytyväisenä, että sen edellisessä budjettimietinnössä (VaVM 25/2007 vp) esittämä epäkohta on otettu huomioon ja kehitysyhteistyöhallintoa vahvistetaan 15 henkilötyövuodella vuoteen 2011 mennessä. Valiokunta pitää myös hyvänä hallinnon ja kansalaisjärjestöjen välistä yhteistyötä ja sitä kautta järjestöjen työpanoksen täysimääräistä hyödyntämistä.


2009 talousarvio 730 987 000
2008 II lisätalousarvio
2008 talousarvio 667 850 000
2007 tilinpäätös 582 468 000

88. Finnfundin (Teollisen yhteistyön rahasto Oy) pääoman korottaminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 15 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Finnfundin (Teollisen yhteistyön rahasto Oy) uusien osakkeiden merkisemisestä valtiolle aiheutuvien menojen maksamiseen.


2009 talousarvio 15 000 000
2008 talousarvio 15 000 000