Talousarvioesitys 2009
30. Kansainvälinen kehitysyhteistyö
Selvitysosa:Vanhasen toisen hallituksen hallitusohjelmassa vahvistettiin Suomen vahva sitoutuminen globaalien kehityshaasteiden ratkaisuun. Kehityspolitiikka on olennainen osa Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Kehityspolitiikassa painotetaan aiempaa vahvemmin ympäristö- ja ilmastokysymyksiä, kriisien ennaltaehkäisyä ja rauhanprosessien tukemista sekä suomalaisen lisäarvon hyödyntämistä kehitysyhteistyössä. Suomi edistää kehityspolitiikassaan läpileikkaavasti naisten ja tyttöjen oikeuksia sekä sukupuolten välistä ja yhteiskunnallista tasa-arvoa, helposti syrjäytyvien ryhmien oikeuksia ja osallistumismahdollisuuksia sekä HIV/AIDSin vastaista työtä.
Suomen kehityspolitiikkaa toteutetaan kahdenvälisesti, alueellisesti ja temaattisesti, EU-tasolla, monenkeskisesti sekä yhteistyössä kansalaisjärjestöjen kanssa. Kaikki nämä kanavat muodostavat toisiaan täydentävän kokonaisuuden, jonka tuloksena Suomen kehityspolitiikan vaikuttavuus maatasolla syntyy. Suomi tukee yhteistyökumppanien omia kehityssuunnitelmia suunnaten yhteistyönsä aloille, joilla suomalaista asiantuntemusta ja kokemusta voidaan parhaiten hyödyntää.
Suomen kehityspolitiikan tavoitteiden saavuttaminen näkyy muutoksina ja kehityksenä yhteistyömaissa ja maailmanlaajuisesti. Suomen tuki on osa kansainvälisen yhteisön ja kumppanimaan yhteistä panosta, ja sillä myötävaikutetaan kehitykseen. Suomen avun vaikuttavuuden mittaaminen erikseen ei ole tarkoituksenmukaista. Köyhyyden vähentäminen ja kestävän kehityksen edistäminen ovat moniulotteisia haasteita eikä kehityksen eri ulottuvuuksiin vaikuttamiselle ole olemassa luotettavia, yksiselitteisiä ja täydellisiä mittareita. Päämäärinä on myös vaikeasti tai ei-mitattavia asioita. Kattava tavoitteiden asettaminen ja edistymisen seuranta edellyttävät sekä määrällisen että laadullisen tiedon monipuolista hyödyntämistä ja analyyttistä arviointia. Kehityspolitiikan yhteiskunnallista vaikuttavuutta seurataan käyttämällä sekä yhteistyömaan kehityksestä kertovaa että kansainvälistä tietoa.
Uudessa kehityspoliittisessa ohjelmassa korostetaan entistä voimakkaammin tukea luonnontaloudellisesti kestävälle kehitykselle ja ilmastonmuutoksen vastaiselle työlle. Näiden uusien painotusten edellyttämää seurantaa tullaan jatkossa kehittämään edelleen hyödyntäen sekä kansainvälistä seurantaa että yhteistyömaiden tuottamaa tietoa mm. ympäristö-, energia-, metsä- ja vesisektorilla sekä ilmastokysymyksissä selkeän tavoiteasetannan perustaksi. Lisäksi hyödynnetään edustustojen arviointeja. Ruokakriisiin vastaaminen välittömästi ja pidemmän aikavälin toimilla on välttämätöntä kehityspoliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Keinovalikoimaa tähän tarkoitukseen tullaan kehittämään hyödyntämällä talousarvioesityksen jakamattomia määrärahoja.
Kehityspoliittinen johdonmukaisuus toteutuu, kun kaikkien köyhyyden poistamisen ja kestävän kehityksen kannalta merkittävien politiikka-alojen linjaukset ja toiminta tukevat näiden tavoitteiden saavuttamista. Periaate merkitsee velvollisuuksia myös teollistuneille maille (mm. kestävät tuotanto- ja kulutustavat). Kehityspoliittisen johdonmukaisuuden toteutumista seurataan muun muassa Commitment to Development Indexin avulla, joka arvioi kehitysyhteistyön määrää ja laatua, kauppaa ja investointeja, maahanmuutto-, ympäristö-, turvallisuus- ja teknologiapolitiikkaa.
Vuosituhattavoitteiden saavuttamista seurataan edelleen YK:ssa ja maakohtaisesti kerätyn seurantatiedon pohjalta.
Hallitus varmistaa määrärahakehityksen, joka vie Suomen kohti YK:ssa asetettua 0,7 prosentin tavoitetta. Suomi on sitoutunut Eurooppa-neuvoston vuonna 2005 tekemään päätökseen saavuttaa 0,51 prosentin minimitavoite vanhoille jäsenmaille vuoteen 2010 mennessä ja 0,7 prosentin tavoite vuoteen 2015 mennessä. Vuonna 2009 kehitysyhteistyömäärärahojen tason arvioidaan nousevan 0,47 prosenttiin BKTL:sta.
Suomi on sitoutunut kaikkein köyhimpien maiden (LDC-maat) saaman tuen osuuden kasvattamiseen 0,15 prosenttiin BKTL:sta rahoituksen noustessa kohti 0,7 prosenttia. Tavoitteena on annettujen sitoumusten mukaisesti kohdentaa Afrikkaan 50 prosentin osuus kehitysyhteistyömäärärahojen kasvusta.
Toiminnan tuloksellisuuden kehittämisessä ja seurannassa hyödynnetään sekä kansainvälisiä sitoumuksia ja raportointia että seurantaa maatasolla. Pariisin julistus kehitysyhteistyön tuloksellisuuden edistämiseksi on yksi keskeinen seurannan perusta. Suomen tavoitteena on entisestään vahvistaa kehitysyhteistyön kohdentamista yhteistyömaiden prioriteettien mukaan, parantaa rahoituksen ennakoitavuutta sekä tiivistää yhteistyötä muiden avunantajien kanssa käyttämällä lisääntyvästi yhteisiä hallintomenettelyjä.
Suomi suuntaa tukensa erityisesti niille monenkeskisille toimijoille, joiden painoarvo ja toiminnan lisäarvo kestävän kehityksen edistämisessä on laajalti tunnustettu sekä avunantajayhteisössä että kehitysmaissa. Arvioinnissa Suomi on hyödyntänyt mm. OECD DAC:in, MOPAN-verkoston (Multilateral Organizations Performance Assessment Network, MOPAN) ja Pariisin julistuksen toimeenpanon seurantamekanismin tuottamaa aineistoa monenkeskisten organisaatioiden tuloksellisuudesta samoin kuin organisaatioiden sisäisten arviointien tuloksia. Suomi on aktiivisesti osallistunut monenkeskisten organisaatioiden arviointiprosesseihin.
Julkisen kehitysavun määrärahat ja maksatukset (milj. euroa) sekä maksatusten %-osuus BKTL:sta | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | |
Määrärahat yhteensä | 452,0 | 479,2 | 506,8 | 545,6 | 600,1 | 670,8 | 746,1 | 830,4 |
Maksatukset | 434,4 | 490,4 | 494,3 | 547,3 | 721,81) | 658,6 | 711,12) | |
%-osuus BKTL:sta | 0,31 | 0,34 | 0,34 | 0,36 | 0,46 | 0,39 | 0,40 |
1) Vuonna 2005 Irakille myönnetty velkahelpotus oli 120 milj. euroa. Velkahelpotukset kirjattiin laskennalliseksi julkiseksi kehitysyhteistyöksi eikä niillä ollut vaikutusta määrärahaan.
2) Ennakkotieto
Valtion kehitysyhteistyöhön kohdistettavat määrärahat v. 2009 hallinnonaloittain | 1 000 euroa |
---|---|
Ulkoasiainministeriön hallinnonalalla momentilla 24.30.66 | 730 987 |
Ulkoasiainministeriön hallinnonalan muilla momenteilla | 70 634 |
Sisäasiainministeriön hallinnonalalla | 200 |
Puolustusministeriön hallinnonalalla | 3 251 |
Valtiovarainministeriön hallinnonalalla | 92 588 |
Opetusministeriön hallinnonalalla | 3 371 |
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla | 1 209 |
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla | 205 |
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla | 9 002 |
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla | 3 900 |
Ympäristöministeriön hallinnonalalla | 298 |
Yhteensä | 915 645 |
50. Valtionapu Teollisen yhteistyön rahasto Oy:lle
Momentille ei myönnetä määrärahaa.
Valtuus
Valtioneuvosto voi Teollisen yhteistyön rahasto Oy:stä annetun lain (291/1979) 3 §:n 4 momentin ja 3 a ja b §:n nojalla antaa määräämillään ehdoilla yhtiölle sitoumuksia siitä, että valtio korvaa yhtiölle sen luotonanto- ja takaustoiminnassa mahdollisesti syntyneitä tappioita sekä osake- ja osuussijoitusten menetyksiä ja arvonalennuksia ja valtio maksaa yhtiön ottamasta muusta kuin euromääräisestä lainasta mahdollisesti aiheutuvan kurssitappion. Sitoumuksia saa antaa siten, että niiden piiriin kuuluvien maksettujen luottojen, osake- ja osuussijoitusten ja takausten yhteinen pääomamäärä saa olla vasta-arvoltaan enintään 168 187 926 euroa ja nostettujen muiden kuin euromääräisten lainojen yhteinen pääoma enintään 100 000 000 euroa.
2009 talousarvio | — |
2008 talousarvio | — |
2007 tilinpäätös | — |
66. Varsinainen kehitysyhteistyö (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 730 987 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) käyttösuunnitelmassa yksilöidyistä käyttötarkoituksista aiheutuvien menojen maksamiseen
2) aikaisemmin myönnettyjen valtuuksien nojalla tapahtuviin maksatuksiin
3) kehitysyhteistyöhallinnon menojen maksamiseen, kun ne aiheutuvat henkilökunnan koulutuksesta, kohdemaihin, kohdemaissa ja niitä käsitteleviin kansainvälisiin hallitustenvälisiin järjestöihin ja rahoituslaitoksiin sekä Euroopan yhteisöön tehtävistä kehitysyhteistyöhallinnon virkamatkoista, toimistoautomatiikan hankinnasta sekä kehitysyhteistyöhankkeisiin liittyvien asiantuntijapalkkioiden maksamisesta ja
4) humanitaariseen apuun tarkoitettuja määrärahoja voidaan käyttää muiden kuin kehitysmaiden avustamiseen vain poikkeuksellisen laajan humanitaarisen kriisin niin edellyttäessä kyseisen maan apupyyntöön pohjautuen ja vain mikäli valtioneuvosto niin päättää.
Momentin määrärahoista veloitetaan valtion virastojen ja laitosten osallistumisesta kehitysyhteistyöhön annetussa laissa (382/1989) tarkoitetuista kehitysyhteistyötehtävistä virastolle tai laitokselle aiheutuvat kustannukset.
Momentilta voidaan myöntää valtionavustusta.
Käyttösuunnitelma | € | |
---|---|---|
1. | Monenkeskinen kehitysyhteistyö | 200 000 000 |
2. | Maa- ja aluekohtainen kehitysyhteistyö | 260 000 000 |
3. | Euroopan kehitysrahasto | 54 000 000 |
4. | Maittain kohdentamaton kehitysyhteistyö | 41 350 000 |
5. | Humanitaarinen apu | 67 000 000 |
6. | Kehitysyhteistyön suunnittelu ja tukitoiminnot sekä kehityspoliittinen tiedotus | 8 937 000 |
7. | Kehitysyhteistyön evaluointi ja sisäinen tarkastus | 2 000 000 |
8. | Tuki kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyölle, Kehitysyhteistyön Palvelukeskukselle (KePa) ja kehitysyhteistyötiedotukselle | 83 700 000 |
9. | Korkotuki | 14 000 000 |
Yhteensä | 730 987 000 |
Valtuus
Vuoden 2009 aikana saa tehdä uusia kehitysyhteistyösopimuksia ja antaa sitoumuksia, joista aiheutuu menoja vuoden 2009 jälkeisille vuosille yhteensä enintään 581 348 000 euron ja hyväksyä enintään 100 000 000 euron arvosta Finnveran takaamia korkotukiluottoja, joille voidaan myöntää enintään 28 000 000 euroa korkotukea.
Myöntö- ja sopimusvaltuuksien jakautuminen | € | |
---|---|---|
1. | Monenkeskinen kehitysyhteistyö | 83 050 000 |
2. | Maa- ja aluekohtainen kehitysyhteistyö | 351 403 000 |
3. | Euroopan kehitysrahasto | - |
4. | Maittain kohdentamaton kehitysyhteistyö | 9 800 000 |
5. | Humanitaarinen apu | - |
6. | Kehitysyhteistyön suunnittelu ja tukitoiminnot sekä kehityspoliittinen tiedotus | - |
7. | Kehitysyhteistyön evaluointi ja sisäinen tarkastus | - |
8. | Tuki kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyölle, Kehitysyhteistyön Palvelukeskukselle (KePa) ja kehitysyhteistyötiedotukselle | 109 095 000 |
9. | Korkotuki | 28 000 000 |
Yhteensä | 581 348 000 |
Selvitysosa:
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013— | Yhteensä vuodesta 2009 lähtien |
|
Kehitysyhteistyövaltuus | ||||||
Ennen vuotta 2009 tehdyt sitoumukset | 589 058 | 460 332 | 626 095 | 374 304 | 191 625 | 2 241 414 |
Vuoden 2009 sitoumukset | - | 151 905 | 188 628 | 187 815 | 53 000 | 581 348 |
Yhteensä | 589 058 | 612 237 | 814 723 | 562 119 | 244 625 | 2 822 762 |
1. Monenkeskinen kehitysyhteistyö
Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 200 000 000 euroa sekä uusia myöntö- ja sopimusvaltuuksia vuoden 2009 jälkeisille vuosille yhteensä 83 050 000 euroa.
Tuki kohdennetaan YK:n alaisille järjestöille, ohjelmille ja rahastoille, kansainvälisille kehitysrahoituslaitoksille yleisavustuksina ja maksuosuuksina, temaattisena tukena ja kumppanuushankkeisiin.
Monenkeskisen kehitysyhteistyön jakosuunnitelma | 1 000 euroa, arvio |
---|---|
YK-järjestöt | 100 100 |
YK:n kehitysohjelma (UNDP) | 19 000 |
YK:n lastenrahasto (UNICEF) | 16 600 |
YK:n väestörahasto (UNFPA) | 21 000 |
Muut | 43 500 |
Kehitysrahoituslaitokset | 96 493 |
Kansainvälinen kehitysjärjestö (IDA) | 35 000 |
Maailmanpankin kumppanuusohjelmat | 5 150 |
Velkahelpotusohjelmat (HIPC, MDRI) | 9 150 |
Alueelliset kehitysrahoituslaitokset | 30 821 |
Muut | 16 372 |
Jakamaton | 3 407 |
Yhteensä | 200 000 |
Monenkeskisen kehitysyhteistyön myöntö- ja sopimusvaltuuksien jakosuunnitelma | 1 000 euroa, arvio |
---|---|
YK-järjestöt | 49 500 |
YK:n lastenrahasto (UNICEF) | 38 500 |
Maailman terveysjärjestö (WHO) | 11 000 |
Kehitysrahoituslaitokset | 33 550 |
Maailmanpankin kumppanuusohjelmat | 5 050 |
Velkahelpotusohjelmat (HIPC, MDRI) | 15 000 |
Alueelliset kehitysrahoituslaitokset | 7 200 |
Muut | 6 300 |
Yhteensä | 83 050 |
2. Maa- ja aluekohtainen kehitysyhteistyö
Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 260 000 000 euroa sekä uusia myöntö- ja sopimusvaltuuksia vuoden 2009 jälkeisille vuosille yhteensä 351 403 000 euroa.
Maa- ja aluekohtaisen kehitysyhteistyön jakosuunnitelma | 1 000 euroa, arvio |
---|---|
Afrikka ja Lähi-itä | 157 354 |
Pitkäaikaiset yhteistyömaat | 113 115 |
Etiopia | 14 470 |
Kenia | 14 000 |
Mosambik | 28 045 |
Sambia | 21 500 |
Tansania | 35 100 |
Määräaikaisen yhteistyön maat | 5 000 |
Etelä-Afrikka | 5 000 |
Alueellinen yhteistyö | 27 939 |
Väkivaltaisista kriiseistä toipuvat maat | 11 300 |
Sudan | 5 100 |
Palestiinalaisalueet | 6 200 |
Aasia ja Latinalainen Amerikka | 81 323 |
Pitkäaikaiset yhteistyömaat | 43 029 |
Nepal | 10 300 |
Nicaragua | 11 238 |
Vietnam | 21 491 |
Alueellinen yhteistyö | 27 844 |
Väkivaltaisista kriiseistä toipuvat maat | 10 450 |
Afganistan | 10 450 |
Kaakkois-Eurooppa ja Länsi-Balkan | 6 850 |
Itä-Eurooppa ja Keski-Aasia | 7 000 |
Jakamaton | 7 473 |
Yhteensä | 260 000 |
Maa- ja aluekohtaisen kehitysyhteistyön myöntö- ja sopimusvaltuuksien jakosuunnitelma | 1 000 euroa, arvio |
---|---|
Afrikka ja Lähi-itä | 219 100 |
Pitkäaikaiset yhteistyömaat | 162 500 |
Etiopia | 26 000 |
Kenia | 22 500 |
Mosambik | 41 600 |
Sambia | 46 400 |
Tansania | 26 000 |
Määräaikaisen yhteistyön maat | - |
Etelä-Afrikka | - |
Alueellinen yhteistyö | 40 600 |
Väkivaltaisista kriiseistä toipuvat maat | 16 000 |
Sudan | 5 500 |
Palestiinalaisalueet | 10 500 |
Aasia ja Latinalainen Amerikka | 132 303 |
Pitkäaikaiset yhteistyömaat | 69 823 |
Nepal | 13 000 |
Nicaragua | 35 823 |
Vietnam | 21 000 |
Alueellinen yhteistyö | 43 180 |
Väkivaltaisista kriiseistä toipuvat maat | 19 300 |
Afganistan | 19 300 |
Kaakkois-Eurooppa ja Länsi-Balkan | - |
Itä-Eurooppa ja Keski-Aasia | - |
Yhteensä | 351 403 |
Maa- ja aluekohtaisen kehitysyhteistyön lähtökohtana ovat yhteistyökumppanien kehityssuunnitelmat ja köyhyydenvähentämisstrategiat. Suomen tuki kohdistetaan kehityspoliittisen ohjelman painopisteiden mukaisesti tavoitteena köyhyyden poistaminen ja taloudellisesti, yhteiskunnallisesti ja luonnontaloudellisesti kestävän kehityksen edistäminen käyttämällä eri yhteistyömuotoja monipuolisesti ja toisiaan täydentäen. Tukea kohdennetaan väkivaltaisista kriiseistä toipuville yhteistyömaille, joiden tuen tarve on äkillisesti kasvanut. Tukea ohjataan myös määräaikaisille yhteistyömaille sekä alueelliseen yhteistyöhön.
3. Euroopan kehitysrahasto
Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 54 000 000 euroa.
Tuki kohdennetaan EU:n ja AKT-maiden (Afrikan, Karibian ja Tyynenmeren -maiden) väliseen kehitys- ja muuhun yhteistyöhön Eurooppalaisen kehityspoliittisen konsensuksen ja Cotonou-kumppanuussopimuksen linjausten mukaisesti. Cotonoun sopimukseen perustuva kehitys- ja muu yhteistyö rahoitetaan Euroopan Kehitysrahastosta (European Development Fund, EKR).
4. Maittain kohdentamaton kehitysyhteistyö
Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 41 350 000 euroa sekä uusia myöntö- ja sopimusvaltuuksia vuoden 2009 jälkeisille vuosille yhteensä 9 800 000 euroa.
Tukea ohjataan kehityspoliittisen ohjelman painopisteiden mukaisesti ennen muuta kestävän kehityksen edistämiseksi, myös uusiin toimintatapoihin ja instituutioihin. Käyttösuunnitelmakohtaan sisällytettyjä liikekumppanuusohjelman määrärahoja saa käyttää myös taloudellista, teollista ja teknologista yhteistyötä kehitysmaiden kanssa koskevista päätöksistä aiheutuviin menoihin. Tukea kohdennetaan myös humanitaariseen miinatoimintaan.
5. Humanitaarinen apu
Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 67 000 000 euroa.
Tuki kohdennetaan tarvelähtöisesti katastrofien, kriisien ja aseellisten konfliktien uhreille puolueettomuuden, tasapuolisuuden ja humaanisuuden periaatteita noudattaen. Humanitaarisen avun tavoitteena on ihmishenkien pelastaminen, ihmisten hädän lievittäminen ja kaikkein heikoimmassa asemassa olevien auttaminen. Humanitaarinen apu ohjataan kansainvälisten ja kotimaisten humanitaaristen avustusjärjestöjen kautta. Humanitaarisesta avusta rahoitetaan myös keskeisten kansainvälisten humanitaaristen järjestöjen yleisavustukset, kuten YK:n pakolaisjärjestön (UNHCR), palestiinalaisia pakolaisia avustavan UNRWA:n ja Punaisen Ristin Kansainvälisen Komitean (ICRC) yleisavustukset.
Humanitaarisen avun tuloksellisuutta seurataan humanitaarista apua antavien avustusjärjestöjen omien tuloksellisuutta arvioivien tunnuslukujen avulla.
6. Kehitysyhteistyön suunnittelu ja tukitoiminnot sekä kehityspoliittinen tiedotus
Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 8 937 000 euroa.
Määrärahat kohdennetaan seuraaviin käyttötarkoituksiin: Kehityspoliittinen suunnittelu- ja tutkimustoiminta, kehitysyhteistyön henkilöstön koulutus- ja valmennustoiminta, kehitysviestintä ja kehityskasvatus, vapaaehtoisrahoitus OECD:n kehitysapukomitean alaiseen työhön sekä kehitysyhteistyön tietojärjestelmien ja muun kehitysyhteistyöhallinnon kehittämiseen.
7. Kehitysyhteistyön evaluointi ja sisäinen tarkastus
Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 2 000 000 euroa.
Määrärahat kohdennetaan kehitysyhteistyön sisällön, laadun ja hallinnollisten toimintatapojen sekä varainkäytön tehokkuuden ja tarkoituksenmukaisuuden vahvistamiseksi.
8. Tuki kansalaisjärjestöjen kehitysyhteistyölle, Kehitysyhteistyön Palvelukeskukselle (KePa) ja kehitysyhteistyötiedotukselle
Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 83 700 000 euroa sekä uusia myöntö- ja sopimusvaltuuksia vuoden 2009 jälkeisille vuosille yhteensä 109 095 000 euroa.
Tuesta enintään 70 % kohdennetaan kumppanuusjärjestöjen kautta ja loput muiden kansalaisjärjestöjen kautta. Tuki kehitysyhteistyötiedotukselle on tarkoitettu kansalaisjärjestöjen Suomessa tapahtuvaan viestintään ja kehityskasvatukseen. Lisäksi voidaan myöntää harkinnanvaraista tukea Suomen Unicefille, Suomen Unifemille ja Suomen Pakolaisavulle niiden kotimaassa harjoittamaan toimintaan enintään yhteensä 700 000 euroa vuonna 2009.
Kumppanijärjestöjen toiminnan tuloksellisuutta seurataan järjestöjen kehittämien vaikuttavuutta ja tuloksellisuutta arvioivien tunnuslukujen pohjalta. Järjestöt raportoivat avun tuloksista ja tuotoksista. Kehitysyhteistyötuen käytön oikeellisuuden ja tuloksellisuuden seuranta perustuu vakiintuneisiin kansalaisjärjestöjen ja ministeriön välillä sovittuihin laadunvarmistuskäytäntöihin.
9. Korkotuki
Käyttökohteeseen ehdotetaan määrärahoja 14 000 000 euroa. Lisäksi ehdotetaan, että uusia korkotukiluottoja saa vuonna 2009 hyväksyä enintään 100 000 000 euroa.
Korkotuen osuuden arvioidaan olevan yhteensä enintään 28 000 000 euroa.
Määrärahat kohdennetaan tukemaan kehitysmaiden taloudellista ja sosiaalista kehitystä OECD:n vientiluottoja ja korkotukiluottoja koskevan ns. konsensussopimuksen mukaisesti. Kehitysmaihin myönnettävistä korkotukiluotoista on säädetty Suomen laissa (1114/2000).
Määrärahaa käytetään myös myönnettyjen luottojen käytön seurantaan ja valvontaan sekä uusien hanke-esitysten valmisteluun ja arviointiin, hankkeisiin liittyvään tekniseen apuun ja erityisissä tapauksissa luottoon liittyvän takuumaksun tukemiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Kehitysyhteistyöhallinnon vahvistaminen, siirto momentille 24.01.01 | -4 113 |
Tasokorotus | 67 250 |
Yhteensä | 63 137 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 4 113 000 euroa kehitysyhteistyön operatiivisten määrärahojen kasvun vaikutuksena kehitysyhteistyöhallinnon menoihin. Summa vastaa 5 % operatiivisten määrärahojen kasvusta. Kehitysyhteistyöhallinnon vahvistamiseksi tarvittavien määrärahojen mitoitusta tullaan tarkistamaan vuoden 2009 aikana.
Valtiovarainvaliokunta:Hallituksen kehityspoliittisessa ohjelmassa asetetaan Suomen kehityspolitiikan tärkeimmäksi tavoitteeksi köyhyyden poistaminen sekä taloudellisesti, yhteiskunnallisesti ja luonnontaloudellisesti kestävän kehityksen edistäminen YK:n vuosituhattavoitteiden mukaisesti.
Aiempaa vahvemmin painotetaan mm. ympäristö- ja ilmastokysymyksiä, kriisien ennaltaehkäisyä ja rauhanprosessien tukemista. Kansainväliset rahoitus- ja ruokakriisit sekä ilmastonmuutos korostavat myös osaltaan kestävän kehityksen edistämistä kokonaisvaltaisesti ja tuotannollisen toiminnan roolia.
Kehitysyhteistyömenojen arvioidaan vuonna 2009 olevan yhteensä 916 miljoonaa euroa ja niiden arvioidaan vastaavan noin 0,47 prosenttia bruttokansantulosta. Määräraha on yli 85 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2008. Ulkoasiainministeriön pääluokassa olevan varsinaisen kehitysyhteistyön menoiksi esitetään yhteensä 731 miljoonaa euroa.
Valiokunta painottaa, että Suomi on yksiselitteisesti sitoutunut Eurooppa-neuvostossa tehtyyn päätökseen nostaa kehitysyhteistyömäärärahojen taso 0,51 prosenttiin bruttokansantulosta viimeistään vuonna 2010. Saamansa selvityksen perusteella valiokunta toteaa, että edes bruttokansantulon kasvun hidastuminen nollatasolle ei kuitenkaan nosta määrärahojen tasoa riittävästi, vaan sovitun tason saavuttaminen edellyttää kehitysyhteistyömäärärahojen lisäämistä.
Hallitusohjelman mukaisesti hallituksen tulee myös varmistaa määrärahakehitys, joka vie Suomen kohti YK:ssa asetettua 0,7 prosentin tavoitetta vuonna 2015.
Valiokunta korostaa, että Suomen kehitysyhteistyön toteuttamisen kannalta euromääräisten panostusten kasvu ja tuloksellinen kehityspolitiikka ovat olennaisia tekijöitä, mutta prosentuaalisilla tavoitteilla on erittäin tärkeä merkitys pitkäjänteisen kansainvälisen maineen ja vaikutusvallan kannalta.
Valiokunta toteaa tyytyväisenä, että sen edellisessä budjettimietinnössä (VaVM 25/2007 vp) esittämä epäkohta on otettu huomioon ja kehitysyhteistyöhallintoa vahvistetaan 15 henkilötyövuodella vuoteen 2011 mennessä. Valiokunta pitää myös hyvänä hallinnon ja kansalaisjärjestöjen välistä yhteistyötä ja sitä kautta järjestöjen työpanoksen täysimääräistä hyödyntämistä.
2009 talousarvio | 730 987 000 |
2008 II lisätalousarvio | — |
2008 talousarvio | 667 850 000 |
2007 tilinpäätös | 582 468 000 |
88. Finnfundin (Teollisen yhteistyön rahasto Oy) pääoman korottaminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 15 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Finnfundin (Teollisen yhteistyön rahasto Oy) uusien osakkeiden merkisemisestä valtiolle aiheutuvien menojen maksamiseen.
2009 talousarvio | 15 000 000 |
2008 talousarvio | 15 000 000 |