Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2009

01. Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavat verotPDF-versio

01. Tulovero

Momentille arvioidaan kertyvän 14 482 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vero perustuu tuloverolakiin (1535/1992). Momentille kertyy luonnollisten henkilöiden ansiotuloista valtion tuloveroasteikon mukaan maksettava vero, pääomatuloista maksettava vero, rajoitetusti verovelvollisten maksama lähdevero sekä valtion osuus yhteisöjen tuloverosta.

Veronalaisten ansio- ja pääomatulojen arvioidaan kasvavan noin 5 % vuonna 2009. Veronalaisista tuloista palkkatulojen osuus on yli 60 %, joten palkkojen ja työllisyyden kehityksellä on keskeinen merkitys verotulojen kannalta. Palkkatulojen ennustetaan kasvavan noin 5 % vuonna 2009. Pääomatulojen arvioidaan kasvavan noin 2 % vuonna 2009. Vaikka pääomatulojen osuus veronalaisista tuloista on alle 10 %, niiden merkitys on huomattava budjettitalouden verokertymän kannalta, koska valtio on pääomatuloveron ainoa veronsaaja.

Pääomatuloennusteiden osuvuus on merkittävä yksittäinen tekijä, joka vaikuttaa siihen, kuinka hyvin ansio- ja pääomatuloverojen ennakkotilityksissä käytettävät veronsaajien arvioituihin maksuunpanosuhteisiin perustuvat jako-osuudet vastaavat todellisia maksuunpanosuhteita. Pääomatuloveron ennustamista vaikeuttaa se, että sen tuotto vaihtelee progressiivisen tuloveron tuottoa enemmän. Luovutusvoitot ovat merkittävin ja suhdanneherkin erä, jonka ennustamiseen ei ole luotettavaa menetelmää.

Ansio- ja pääomatuloista arvioidaan vuonna 2009 kertyvän verotuloa 8 814 milj. euroa, josta lähdeveron osuudeksi arvioidaan noin 400 milj. euroa.

Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen vuoden 2009 tuloveroasteikkolaiksi ja eräiksi muiksi tuloveroperusteita koskeviksi muutoksiksi. Työn verotusta kevennetään 870 milj. eurolla, minkä lisäksi kompensoidaan ansiotason nousun verotusta kiristävää vaikutusta 160 milj. eurolla. Lisäksi tehdään neljän prosentin inflaatiotarkistus valtion tuloveroasteikkoon, minkä arvioidaan vähentävän veron tuottoa vuositasolla noin 340 milj. euroa verrattuna vuonna 2008 voimassa oleviin veroperusteisiin. Verokevennykset toteutetaan alentamalla tuloveroasteikon marginaaliveroprosentteja ja ottamalla käyttöön uusi valtionverotuksen ansiotulovähennyksen korvaava työtulovähennys. Muutokset vähentävät valtion verotuloja yhteensä noin 1,2 mrd. eurolla ja muiden veronsaajien verotuloja noin 160 milj. eurolla.

Lisäksi esityksessä korvataan nykyinen valtionverotuksen ansiotulovähennys uudella työtulovähennyksellä. Toisin kuin valtionverotuksen ansiotulovähennys, työtulovähennys tehdään valtion tuloveron ylittävältä osalta myös muiden veronsaajien tuloverosta. Tämä rakenteellinen muutos lisää valtion ja vähentää muiden veronsaajien verotuloja noin 105 milj. eurolla. Eläketulon verotusta kevennetään siten, että siitä ei muodostu työtulojen verotusta kireämpää. Samalla saatetaan myös eläkeläispuolisoiden veroaste korkeintaan palkansaajan veroasteen tasolle. Näiden toimenpiteiden arvioidaan vähentävän verotuloja runsaat 200 milj. euroa, josta valtion tuloveron osuus on vajaat 80 milj. euroa.

Esitykseen sisältyy lisäksi kotitalousvähennyksen enimmäismäärän korottaminen ja vähennyksen soveltamisalan laajentaminen. Muutokset vähentävät valtion verotuloja arviolta noin 45 miljoonalla eurolla ja muiden veronsaajien verotuloja vajaalla 30 miljoonalla eurolla. Matkakuluvähennyksen omavastuuta korotetaan, mikä kasvattaa valtion verotuloja runsaalla 10 miljoonalla eurolla ja muiden veronsaajien verotuloja vajaalla 20 miljoonalla eurolla. Työnantajan tarjoama kulttuuriseteli säädetään verovapaaksi, minkä arvioidaan vähentävän verotuottoja noin 10 miljoonalla eurolla, mistä valtion osuus on noin 5 miljoonaa euroa. Verovapaiden matkakustannusten korvausten maksuoikeutta laajennetaan, luonnollisten henkilöiden yliopistoille ja korkeakouluille tekemät lahjoitukset säädetään vähennyskelpoisiksi ja urheilijarahaston enimmäismääriä korotetaan. Näiden muutosten arvioidaan alentavan verotuottoja muutamilla miljoonilla euroilla. Kaikki hallituksen esityksessä vuoden 2009 tuloveroasteikkolaiksi ja eräiksi muiksi tuloveroperusteita koskeviksi muutoksiksi ehdotetut muutokset alentavat verotuottoja yhteensä noin 1,6 mrd. eurolla, josta valtion osuus on noin 1,2 mrd. euroa.

Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen eräiksi metsäverotusta koskeviksi muutoksiksi. Puun myyntitulon verotusta ehdotetaan huojennettavaksi siten, että 50 % puun myyntitulosta on verovapaata tuloa. Ensiharvennuspuun myyntitulolle ehdotetaan verovapautta koskien 1.4.—31.8.2008 tehtyjä metsänhakkuu- tai puun hankintasopimuksia, joiden perusteella maksettava puun myyntitulo on saatu vuoden 2009 loppuun mennessä. Näiden toimenpiteiden arvioidaan alentavan pääomatuloveron määrää 110 milj. eurolla.

Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen rajoitetusti verovelvollisen tulon verottamisesta annetun lain muuttamisesta. Euroopan yhteisön säännösten takia rajoitetusti verovelvollisille yhteisöille ja luonnollisille henkilöille maksettavan osingon lähdeveron perinnästä ehdotetaan osittain luovuttavaksi. Tämän arvioidaan alentavan lähdeveron määrää noin 15 milj. eurolla.

Yhteisöiltä arvioidaan kertyvän tuloveroa valtiolle 5 668 milj. euroa. Yhteisöjen tuloveron veropohjan arvioidaan kasvavan 2½ % vuonna 2009. Hallitus antaa eduskunnalle esityksen tonnistoverolain muuttamisesta. Varustamoyrityksillä tulee olemaan mahdollisuus hakeutua 10 vuoden pituiseksi tonnistoverokaudeksi tonnistoverotuksen verohuojennuksen piiriin. Tämä tulee pienentämään varustamoyhtiöiden maksamien yhteisöverojen tuottoja. Yhteisöveron vähentymistä korvaa tonnistoverotuksen perusteella maksettava yhteisövero, jonka määrä on kuitenkin suhteellisen pieni. Varustamoilla on kaksi vuotta aikaa liittyä järjestelmään. Suurin osa tonnistoverotuksen piiriin mahdollisesti hakeutuvista varustamoista tulee hakeutumaan tonnistoverojärjestelmään sen liittymisajanjakson loppupuolella. Tästä johtuen yhteisöverojen alentumisen arvioidaan vuonna 2009 olevan noin 10 miljoonaa euroa. Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen eräiden asuntojen vuokraustoimintaa harjoittavien yhtiöiden veronhuojennuksista. Ehdotetun muutoksen vaikutus verotuottoihin on vaikeasti arvioitavissa. Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen elinkeinotulon verottamisesta annetun lain muuttamisesta. Lakiin tehdään kansainvälisistä tilinpäätösstandardeista ja kirjanpitolainsäädännön kehittymisestä aiheutuvia muutoksia.


2009 talousarvio 14 482 000 000
2008 talousarvio 14 790 000 000
2007 tilinpäätös 14 360 508 445

02. Korkotulojen lähdevero

Momentille arvioidaan kertyvän 600 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vero perustuu korkotulojen lähdeverosta annettuun lakiin (1550/1992). Veron määrä on 28 % talletukselle tai joukkovelkakirjalainalle maksetusta korosta.

Talletuskorot ovat nousseet ja talletuskanta kasvanut voimakkaasti jo vuonna 2007, minkä vuoksi veron tuottoarviota nostettiin huomattavasti vuoden 2008 toisessa lisätalousarviossa.

Lähdeverollisten talletusten kannan arvioidaan kasvavan 16 % vuonna 2008 ja laskevan hieman vuonna 2009. Talletusten keskikoron arvioidaan nousevan vuonna 2008 ja hieman laskevan vuonna 2009.


2009 talousarvio 600 000 000
2008 II lisätalousarvio 170 000 000
2008 talousarvio 260 000 000
2007 tilinpäätös 253 586 420

03. Perintö- ja lahjavero

Momentille arvioidaan kertyvän 380 000 000 euroa.

Selvitysosa:Vero perustuu perintö- ja lahjaverolakiin (378/1940) ja siinä olevaan perintöveroasteikkoon.

Perintö- ja lahjaveroa kevennettiin vuonna 2008. Veron kertymään liittyvästä viiveestä johtuen kevennys vähentää vuoden 2009 tuottoa 140 milj. eurolla. Hallitus on antanut esityksen laiksi perintö- ja lahjaverolain muuttamisesta siten, että verotus kevenee maatilojen ja muiden yritysten sukupolvenvaihdosten yhteydessä.


2009 talousarvio 380 000 000
2008 talousarvio 500 000 000
2007 tilinpäätös 458 797 023