Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       24. Tiehallinto
       30. Merenkulkulaitos
       40. Ratahallintokeskus
       41. Rautatievirasto
          50. Ilmailulaitos
       51. Ilmailuhallinto
       70. Viestintävirasto
       80. Ilmatieteen laitos
       81. Merentutkimuslaitos

Talousarvioesitys 2008

70. ViestintävirastoPDF-versio

Selvitysosa:Viestintäviraston toiminnan tavoitteena ovat monipuoliset, toimivat ja turvalliset viestintäyhteydet kaikille Suomessa. Viraston vuoden 2008 painopisteitä ovat tietoturvallinen yhteiskunta ja viestintäverkkojen häiriötön toiminta.

Viestintävirasto valvoo viestintäverkkojen ja -palvelujen toimivuutta sekä ylläpitää sähköisten viestintäverkkojen ja tietoturvan tilannekuvaa sekä tiedottaa mahdollisista tietoturvauhista. Virasto kehittää kriittisen infrastruktuurin toimijoille tietoturvapalveluja yhdessä alan toimijoiden kanssa.

Toimiva kilpailu viestintämarkkinoilla on yhteiskunnan ja asiakkaiden etu. Viraston tavoitteena on mahdollistaa eri palveluntarjoajille viestintäverkkojen tasapuoliset käyttömahdollisuudet sekä taata viestintäverkkojen ja -palveluiden yhteentoimivuus verkkoteknologioiden kehitys huomioon ottaen. Virasto turvaa myös kuluttajan asemaa ja oikeuksia ja varmistaa vähimmäisehdot täyttävien viestintäpalvelujen saatavuuden sekä tarjoaa objektiivista tietoa viestintämarkkinoiden kehityksestä ja palveluista.

Viestintävirasto suunnittelee ja hallinnoi sähköisten viestintäyhteyksien toiminnalle välttämättömien radiotaajuuksien, viestintäverkkojen numeroiden sekä verkko-osoitteiden käyttöä. Arjen tietoyhteiskunnassa langattoman viestinnän merkitys korostuu. Radiotaajuuksien saatavuus tulevaisuuden tarpeisiin perustuu ITU:n WRC-2007 radioviestintäkonferenssissa tehtyjen päätösten voimaansaattamiseen. Viestintävirasto vaikuttaa myös Euroopan laajuiseen taajuussuunniteluun ja osoittaa langattomien viestintäverkkojen käyttöön Euroopan laajuisesti harmonisoituja taajuuksia.

Virasto edistää toimenpiteillään myös monipuolisten sähköisten mediapalvelujen tarjontaa keräämällä julkisen palvelun ohjelmatuotannon käyttöön tv-maksuja, myöntämällä lyhytaikaisia toimilupia sekä valvomalla tv- ja radio-ohjelmien sisältöä ja mainontaa. Viraston tavoitteena on varmistaa yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa, että television katsojilla on käytettävissään teknisesti hyvälaatuiset, toimivat, teknisesti kehittyvät digi-tv-palvelut koko maassa.

Viestintävirasto hoitaa valtion televisio- ja radiorahaston hallinnolliset tehtävät. Viestintävirasto perii tv-maksut ja toimilupamaksut rahastolle, ja valtioneuvosto päättää liikenne- ja viestintäministeriön esittelystä rahaston määrärahojen käytöstä. Rahaston tulot ovat noin 430 milj. euroa, josta osoitetaan Yleisradio Oy:n käyttöön noin 417 milj. euroa, Viestintävirastolle maksujen perintään, tarkastukseen ja valvontaan noin 11,6 milj. euroa ja liikenne- ja viestintäministeriön käyttöön 0,4 milj. euroa. Valtioneuvosto vahvistaa rahaston käyttösuunnitelman yhteydessä rahaston toimintatavoitteet.

Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Viestintävirastolle pääluokkaperusteluja tukevat seuraavat vaikuttavuustavoitteista johdetut toiminnalliset tulostavoitteet vuodelle 2008:

Tulostavoite 2006
toteutuma
2007
tavoite
2008
tavoite
       
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA      
Tietoturvallinen yhteiskunta ja sähköisten viestintäverkkojen häiriötön toiminta      
Suomessa tarjottavat verkko- ja viestintäpalvelut ovat tietoturvallisia viestintämarkkinalaissa ja sähköisen viestinnän tietosuojalaissa säädetyllä tavalla - - Toteutuu
Asiakastyytyväisyys tietoturvallisuustehtävien hoitamisessa (asteikolla 1—5) 3,56 3,2 3,3
Vakavissa tietoturvaloukkaustilanteissa ongelman havaitsemisesta toimenpiteiden käynnistämiseen kuluva aika (korkeintaan) 1 vrk 18 h 18 h
Merkittävää käyttäjäkuntaa koskevien viestintäverkkojen vikojen määrä vuodessa 5 alle 10 alle 10
Merkittävien radiohäiriöiden syiden selvittämiseen kuluva aika (tuntia, korkeintaan). Häiriöiden syiden poisto käynnistetään välittömästi syyn selvittyä. 24 24 18
Viestintämarkkinoiden toimivuus ja käyttäjien aseman turvaaminen      
Analysoidaan kilpailutilanne vähintään kolmella Euroopan komission määrittelemällä tuotemarkkinalla - - 3
Markkinakehitystä kuvaava keskeinen tieto tuotetaan neljä kertaa vuodessa, minkä lisäksi julkaistaan yksi laajempi markkinakatsaus - - 4 + 1
Ratkaistaan yritysten väliset verkko- ja viestintäpalvelujen hinta- ja laatuerimielisyydet ensisijaisesti osapuolten sovitteluun perustuen. Vireille tulleista valituksista neljässä kuukaudessa ratkaistujen osuus (%) - 80 80
Teleyritysten asiakkaiden tekemistä valituksista kahden kuukauden kuluessa valituksen tekemisestä tai viimeistään yhden kuukauden kuluttua tarpeellisten selvitysten saamisesta ratkaistujen osuus (%) 91 80 85
Osoitteeltaan virheelliset kirjeet avataan ja niistä perille toimitetaan (%, vähintään) 78,5 - 70
Teleyritysten sopimusehtojen lainmukaisuutta valvotaan tekemällä kaksi selvitystä teleyritysten käyttämistä sopimusehdoista ennalta määriteltyjen ongelmakokonaisuuksien kannalta - - 2
Teleyritysten asiakas- ja neuvontapalveluiden vastausaikoja koskeva teleyrityskohtainen vertailu julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Muista teleyritysten palveluiden laatutekijöistä kerätään tietoa neljännesvuosittain ja julkaistaan vuosittainen yhteenveto laadun yleisestä tasosta ja kehityksestä. - - 4 + 4
Teleyritysten investointien kehitystä seurataan vuonna 2007 kehitettävien investointimittareiden avulla. Viestintäviraston on otettava huomioon teleyritysten riittävät mahdollisuudet tulevaisuuden investointeihin. - - Toteutuu
Monipuolinen sähköinen media      
Kuluttajien tyytyväisyys digi-tv:n käytettävyyteen (asteikolla 1—5) 3,62 3,0 3,2
Varmistetaan kaupallisen radiotoiminnan toimilupaehtojen toteutuminen teettämällä sisältötutkimus vähintään 10 kaupallisen radioaseman ohjelmasisällöstä - - 10
Valtion televisio- ja radiorahastoon tuloutettavat televisiomaksutulot (netto) ovat vähintään, milj. euroa 396,2 404 415
Aktiivisilla toimenpiteillä (tv-maksutarkastus, suora- ja telemarkkinointi, markkinointiviestintä) hankittujen uusien tv-maksun maksajien määrä on vähintään 86 000 70 000 70 000
Sähköisen viestinnän edellyttämät infrastruktuuriresurssit      
Asiakastyytyväisyys taajuuksien saatavuudessa ja riittävyydessä (asteikolla 1—5) 3,45 3,0 3,2
Kansallisen numerointisuunnitelman mukaisista numerointihakemuksista 80 % käsitellään 12 työpäivän kuluessa hakemuksen vastaanottamisesta 100 %/3 vkoa 100 %/3 vkoa 80 %/12
työpäivässä
Suomalaisten verkkotunnusten ensirekisteröintien määrä 35 572 31 000 32 500
       
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS      
Työn tuottavuuden kasvu vuodessa (%) 5 1 1
Kokonaistuottavuuden kasvu keskim. vuodessa TTS-kaudella (%) - 2 2
Teletoiminnan ja tietoturvallisuuden ohjauksen ja valvonnan kustannukset ilman CERT-toiminnan kustannuksia ja kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja (euroa/yleisen televerkon liittymä) 0,72 0,75 0,70
CERT-toiminnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja (euroa/laajakaistaliittymä) - 1,25 1,25
Postipalvelujen valvonnan kustannukset ilman kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuja (euroa/postinsaajatalous) 0,37 0,40 0,42
Mediapalvelujen valvonnan kustannukset (euroa/tv-katsojatalous) 0,20 0,25 0,25
FI-verkkotunnuksen rekisteröimismaksu (euroa, enintään) 52 48 52
Radiotaajuuksien hallinnointityön tuottavuuden kasvu (%) - - 2
Tv-maksut-tulosalueen kustannukset suhteessa tv-katsojatalouksien lukumäärään (euroa) 4,70 5,30 5,10
       
HENKISTEN VOIMAVAROJEN HALLINTA      
Henkilöstön työtyytyväisyys (asteikolla 1—5) 3,6 3,2 3,3

01. (31.70.21) Viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 6 090 000 euroa.

Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut budjetoidaan maksuperusteisesti.

Selvitysosa:Tulot perustuvat valtion maksuperustelain nojalla annettuun liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen Viestintäviraston radiohallinnollisista suoritteista perittävistä maksuista (964/2005) ja liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen Viestintäviraston eräistä maksuista (1175/2005) sekä lakiin valtion televisio- ja radiorahastosta (745/1998), lakiin yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta (565/1999), lakiin sähköisistä allekirjoituksista (14/2003), verkkotunnuslakiin (228/2003) ja viestintämarkkinalakiin (393/2003). Hallitus on antanut eduskunnalle talousarvioon liittyvän esityksen laeiksi televisio- ja radiotoiminnasta annetun lain ja valtion televisio- ja radiorahastosta annetun lain muuttamisesta, jossa säädettäisiin televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksusta.

Viestintävirasto perii teleyrityksiltä viestintämarkkinamaksua viestintämarkkinalaissa säädetyin perustein ja teleyrityksiltä tietoturvamaksua sähköisen viestinnän tietosuojalaissa (516/2004) säädetyin perustein sekä postiyrityksiltä postitoiminnan valvontamaksua postipalvelulaissa säädetyin perustein. Uutta televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksua perittäisiin televisio- ja radiotoiminnasta annetun lain mukaisesti. Viestintämarkkinamaksu 2 650 000 euroa, tietoturvamaksu 309 000 euroa, postitoiminnan valvontamaksu 1 255 000 euroa sekä televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksu 580 000 euroa tuloutetaan verotuloihin momentille 11.19.04. Näistä toiminnoista aiheutuvat menot on otettu huomioon Viestintäviraston toimintamenomomentin määrärahan mitoituksessa.

Momentilta palkattavan henkilöstön määrä vähenee 1 henkilötyövuotta tuottavuustoimenpiteiden johdosta. Tämä on otettu huomioon maksujen alennuksena.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
varsinainen
talousarvio
2008
esitys
       
Bruttomenot 28 359 32 314 32 812
Bruttotulot 24 537 27 095 26 722
Nettomenot 3 822 5 219 6 090
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 552    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 426    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
varsinainen
talousarvio
2008
esitys
       
Tuotot      
Radiotaajuudet 10 408 9 261 9 389
Verkot ja turvallisuus 3 383 5 466 5 670
Tv-maksut 10 185 11 758 11 603
Viestintämarkkinat ja -palvelut 472 559 0
Tuotot yhteensä 24 448 27 044 26 662
       
Kustannukset      
Radiotaajuudet 10 678 10 648 10 815
Verkot ja turvallisuus 3 978 5 704 5 781
Tv-maksut 10 185 11 758 11 603
Viestintämarkkinat ja -palvelut 472 559 0
Kustannukset yhteensä 25 313 28 669 28 199
       
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-)      
Radiotaajuudet -270 -1 387 -1 426
Verkot ja turvallisuus -595 -238 -111
Tv-maksut - - -
Viestintämarkkinat ja -palvelut - - -
Ylijäämä / Alijäämä yhteensä -865 -1 625 -1 537
       
Kustannusvastaavuus %      
Radiotaajuudet 97 87 87
Verkot ja turvallisuus 85 96 98
Tv-maksut 100 100 100
Viestintämarkkinat ja -palvelut 100 100 100
Kustannusvastaavuus % yhteensä 97 94 95

Veronluonteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
varsinainen
talousarvio
2008
esitys
       
Tuotot1)      
Verkot ja turvallisuus 1 502 1 102 709
Viestintämarkkinat ja -palvelut 3 039 3 121 4 085
Tuotot yhteensä 4 541 4 223 4 794
       
Kustannukset      
Verkot ja turvallisuus 1 544 1 198 825
Viestintämarkkinat ja -palvelut 3 118 3 262 4 217
Kustannukset yhteensä 4 662 4 460 5 042
       
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-)      
Verkot ja turvallisuus -42 -96 -116
Viestintämarkkinat ja -palvelut -79 -141 -132
Ylijäämä / Alijäämä yhteensä -121 -237 -248
       
Kustannusvastaavuus %      
Verkot ja turvallisuus 97 92 86
Viestintämarkkinat ja -palvelut 97 96 97
Kustannusvastaavuus % yhteensä 97 95 95

1) Veronluonteisen toiminnan maksukertymä on riippuvainen laskutettavien yritysten liikevaihdoista. Viestintämarkkinamaksun ja tietoturvamaksun maksuluokat on sidottu teleyritysten liikevaihtoon. Kertymä vaihtelee vuosittain taloudellisen tilanteen ja toimialalla tapahtuvien muutosten vaikutuksesta.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Valvontamaksua vastaava lisäys 580
Tuottavuustoimet -15
Maksujen alennus 15
Tasokorotus 291
Yhteensä 871


2008 talousarvio 6 090 000
2007 talousarvio 5 219 000
2006 tilinpäätös 5 248 000