Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       24. Tiehallinto
       30. Merenkulkulaitos
       40. Ratahallintokeskus
       41. Rautatievirasto
          50. Ilmailulaitos
       51. Ilmailuhallinto
       70. Viestintävirasto
       80. Ilmatieteen laitos
       81. Merentutkimuslaitos

Talousarvioesitys 2008

31. LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Selvitysosa:Liikenne- ja viestintäministeriö toteuttaa yhdessä hallinnonalan virastojen ja laitosten kanssa hallituksen liikenne- ja viestintäpoliittisia tavoitteita. Ministeriön ja hallinnonalan vastuulla on myös liikenne- ja viestintäpoliittisten tavoitteiden toteuttaminen liikenne- ja viestintäalalla toimivien valtion yritysten osalta sekä omistajapoliittisten tavoitteiden toteuttaminen hallinnonalan liikelaitosten osalta. Hallinnonalan politiikkalohkoja ovat hallinto, viestintäpolitiikka, liikennepolitiikka, omistajapolitiikka sekä tutkimustoiminta.

Viestintäpalvelut ovat olennainen osa tietoyhteiskunnan kehittymistä, koska merkittävä osa tietoyhteiskunnan palveluista tuotetaan ja kulutetaan viestintäpalveluja ja -verkkoja hyödyntäen. Suomen talouskehityksen ja kilpailukyvyn kannalta on keskeistä pystyä muuttamaan vahva viestintäinfrastruktuuri- ja palveluosaaminen vahvuuksiksi tietoyhteiskuntapalvelujen tuotannossa ja laajassa hyväksikäytössä. Uutta teknologiaa ja uusia viestintäpalveluita kehitetään ja pyritään ottamaan käyttöön kaikilla elämänaloilla siten, että kansalaisten arki helpottuu.

Viestintäpalvelut ovat pääasiassa kaupallisia palveluja, jotka elinkeinoelämä tuottaa. Julkinen hallinto toimii teknologianeutraalin ohjauksen ja lainsäädännön avulla kilpailun ja uuden teknologian käyttöönoton edistämiseksi, viestintäalan yritysten toimintaedellytysten vahvistamiseksi, suomalaisen elinkeinoelämän kilpailukyvyn parantamiseksi sekä peruspalvelutarjonnan turvaamiseksi ja kuluttajan oikeuksien suojaamiseksi. Ministeriön ja hallinnonalan toiminnassa keskeistä on hyvän toimintaympäristön luominen palvelujen tuottajille ja tarjota käyttäjille mahdollisuutta käyttää tietoyhteiskunnan palveluja. Kansalaisten tasavertaisuuden turvaamista palveluiden saatavuuden ja käytön suhteen pidetään tärkeänä.

Hallituskaudella tavoitteena on langattoman viestinnän kehittyminen ja lisääntyminen. Erilaisten verkkojen ja palveluiden yhteentoimivuutta, helppokäyttöisyyttä, turvallisuutta sekä luotettavuutta edistetään aktiivisesti. Viestintätoimialan kehittymisen kannalta on keskeistä, että uusia teknologioita, innovatiivisia liiketoimintamalleja sekä palveluntarjontamuotoja kehittyy ja niiden tarjonta ja käyttö lisääntyy.

Tietoyhteiskuntapolitiikassa keskitytään edellisen hallituksen aikana laaditun tietoyhteiskuntastrategian toimeenpanemiseen. Toimeenpanossa korostetaan arjen tietoyhteiskunnan näkökulmaa, jotta kansalaiset ja yritykset voisivat mahdollisimman tehokkaasti hyötyä teknologisesta kehityksestä ja sen luomista mahdollisuuksista.

Valtioneuvosto asettaa talousarvioesitykseen liittyen viestinnän toimialalle seuraavat yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet:

  • Suomen viestintäala on elinvoimainen ja kilpailukykyinen ja viestintäpolitiikka palvelee sekä alan elinkeinoelämän että kansalaisten tarpeita.
  • Kansalaiset ja yritykset luottavat tietoyhteiskunnan palveluihin.

Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti seuraavat edellisiä täydentävät tavoitteet:

  • Monipuolisia, korkealaatuisia ja kohtuuhintaisia viestintäpalveluita syntyy ja on saatavilla koko maassa.
  • Viestintäverkot ja -palvelut ovat helppokäyttöisiä, turvallisia ja luotettavia kaikissa oloissa.
  • Viestinnän infrastruktuuria rakennetaan kilpailevilla verkkoteknologioilla ja langaton viestintä edistyy.
  • Taajuuspolitiikka uudistuu maltillisesti ja lisääntyvään taajuustarpeeseen on varauduttu.
  • Suomalaisen mediakulttuurin vahvuudet, kuten kansallisesti omaleimaiset sisällöt, viestinnän moniarvoisuus, julkinen palvelu ja monipuolinen lehdistö säilyttävät vahvan asemansa ja kehittyvät.
  • Postin yleispalvelu on turvattu ja lehtien fyysiset jakelukanavat säilyvät koko maan kattavina.

Viestintäpolitiikkaa tukevia määrärahoja ovat Viestintäviraston määrärahat, sanomalehdistön tuki sekä Yleisradio Oy:n ulkomaille suunnattujen radio- ja televisiolähetysten kustannusten korvaamiseen osoitettava tuki. Näihin esitetään yhteensä 26,6 milj. euroa.

Tehokas liikennejärjestelmä ja logistiikka edistävät maan kilpailukykyä ja ylläpitävät hyvinvointia. Pitkäjänteisellä ja luovalla liikennepolitiikalla huolehditaan liikennejärjestelmästä ja sen riittävästä rahoituksesta.

Liikenteen toimialalla ylläpidetään ja kehitetään liikenneyhteyksiä kilpailukyvyn ja hyvinvoinnin turvaamiseksi ja parantamiseksi. Toimialalla tulee samalla mahdollistaa turvallinen sekä ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävä liikkuminen ja kuljettaminen. Ministeriön hallinnonalan harjoittamaa liikennepolitiikkaa toteutetaan liikenneväylien sekä liikenteen palvelujen palvelutasoa ylläpitämällä ja kehittämällä sekä vaikuttamalla muiden viranomaisten ja sidosryhmien toimiin, joilla on merkitystä liikennepolitiikalle. Eri liikennemuotojen tulee yhdessä muodostaa tehokas ja toimiva liikennejärjestelmä.

Lähivuosien väylänpidon ja liikenteen palvelujen tarpeisiin vaikuttavat keskeisimmät muutostekijät ovat väestön muuttoliikkeestä aiheutuva aluerakenteen muutos ja väestön ikääntyminen sekä muutokset elinkeinoelämän rakenteessa. Eriytyvä aluekehitys lisää liikenteen kysyntää ja investointitarpeita kasvualueille. Samanaikaisesti liikenneväyläpalvelujen riittävä taso on säilytettävä väestöä menettävillä alueilla. Yksityisteiden pitoa tuetaan suorin avustuksin ja tukemalla niiden tienpitomenetelmien kehittämistä.

Hallitusohjelman mukaan merenkulun väylämaksujen ylikatteellisuus poistetaan, lisätään maksujen läpinäkyvyyttä ja varmistetaan jäänmurtopalvelut nykytasolla. Meriturvallisuuden parantamiseksi Itämerellä laaditaan ohjelma. Itämeren alusliikenteen turvallisuutta edistetään kehittämällä kansainvälisessä yhteistyössä liikenteen valvontajärjestelmiä, jääluokitusjärjestelmän luotettavuutta ja turvallista navigointia. Yhteiskunnan kuljetusten kotimainen omavaraisuus turvataan kaikissa tilanteissa. Suomalaisen merenkulun kilpailukykyä parannetaan tärkeimpien kilpailijamaiden tasolle EU:n sallimilla tukimuodoilla. Meripolitiikan tavoitteena on turvata Suomen kauppalaivaston myönteinen kehitys, suomalaisten merenkulkijoiden työllisyys sekä kansallinen huoltovarmuus.

Joukkoliikenteen sujuvuutta sekä seudullista suunnittelua ja ostoperiaatteita kehitetään. Julkisen liikenteen peruspalvelut turvataan haja-asutusalueella ja lentoliikenteen saatavuutta pyritään turvaamaan. Saaristoliikenteen lauttojen ja yhteysalusten palvelut turvataan maksutuloja lisäämällä nykytasolla. Junien ostoliikennettä kehitetään vastaamaan paremmin alueellisia matkustustarpeita.

Hallitusohjelmassa tavoitteena on osoittaa liikenneväylien hoitoon ja ylläpitoon rahoitus, jolla turvataan väyläverkoston palvelutaso ja liikenneturvallisuus. Raideliikennettä edistetään parantamalla rataverkon tasoa. Liikenteellä on merkittävä osavastuu ilmastonmuutoksesta. Liikenteen ympäristövaikutuksia hallitaan logistiikkaa tehostamalla, edistämällä joukkoliikennettä ja ympäristöystävällisiä kuljetusmuotoja sekä yksityisautoilun hiilidioksidipäästöjä vähentämällä. E 18 -tienkäyttömaksukokeilun toteutuksesta, laajuudesta ja vaikutuksista laaditaan selvitys.

Valtioneuvosto asettaa talousarvioesitykseen liittyen liikenteen toimialalle seuraavat yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet:

  • Turvataan toimivat matka- ja kuljetusketjut.
  • Parannetaan liikenneturvallisuutta.
  • Vähennetään ympäristöhaittoja.

Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti seuraavat edellisiä täydentävät tavoitteet:

  • Liikenneverkon toimivuutta ja sujuvuutta parannetaan.
  • Kehitetään eri liikkumis- ja kuljetusmuotojen valintamahdollisuuksia.
  • Liikkumisen ja kuljetusten peruspalvelutaso turvataan.
  • Edistetään liikennejärjestelmän toimivuutta kaupunkiseuduilla.
  • Vähennetään liikennekuolemia ja vakavia vammautumisia.
  • Parannetaan liikenteen energiatehokkuutta.
  • Selvitetään liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen eri toimien vaikutukset ja kustannukset.
  • Huolehditaan liikenne- ja kuljetusmarkkinoiden toimivuudesta.
  • Hallinnonalan tuottavuutta parannetaan.

Liikennepolitiikkalohkolle esitetään yhteensä 1 718,8 milj. euroa. Liikennepolitiikkaa toteuttavat väylälaitokset, Ajoneuvohallintokeskus sekä Ilmailuhallinto ja Rautatievirasto. Muita liikennepolitiikkalohkon määrärahoja ovat joukkoliikenteen palvelujen ostot sekä tuet, merenkulkuelinkeinon tukeminen, ilmaliikenteen korvaukset ja tuet, tienpidon valtionavut sekä kansallinen rahoitusosuus rakennerahastohankkeisiin.

Liikennealan liikelaitokset ovat julkista tehtävää toteuttavia liiketoimintaorganisaatioita, jotka tuottavat julkista ja taloudellista arvoa. Julkinen arvo on kustannustehokkaasti tuotettua yhteiskunnallista vaikuttavuutta.

Hallitusohjelman mukaan liikennealan liikelaitosten omistajaperiaatteita kehitetään. Määritetään niiden erityistehtävät, valtion strategiset intressit ja tuottovaatimukset. Tieliikelaitoksesta muodostetaan valtion kokonaan omistama osakeyhtiö vuoden 2008 alusta lukien. Selvitetään Varustamoliikelaitoksen ja Luotsausliikelaitoksen toiminnan kehittämisvaihtoehtoja. Merenkulkulaitoksen tuotantotoimintojen eriyttämisen valmistelua jatketaan.

Tutkimustoiminnan politiikkalohkolle esitetään yhteensä 38,9 milj. euroa. Tutkimustoimintaa harjoittavia laitoksia ovat Ilmatieteen laitos ja Merentutkimuslaitos.

Hallinnon politiikkalohkolle esitetään 18,4 milj. euroa liikenne- ja viestintäministeriön toimintamenoihin sekä tutkimus- ja kehittämistoimintaan.

Hallinnonalalle esitetään määrärahoja 2 074,7 milj. euroa.

Hallinnonalan arvonlisäveromenoihin esitetään 272,0 milj. euroa.

Hallinnonalan maksutuloista ja veroluontoisista maksuista suurimpia ovat meriväylien pidon kustannuksia kattava väylämaksu 75,0 milj. euroa sekä radanpitoon käytettävä ratamaksu (44,6 milj. euroa) ja ratavero (21,0 milj. euroa). Ilmailuhallinto saa veroluoteisina maksutuloina 6,7 milj. euroa ja Viestintävirasto 4,8 milj. euroa. Lisäksi Viestintävirasto saa muina maksutuloina 26,7 milj. euroa. Ajoneuvohallintokeskus maksutulot ovat yhteensä 71,6 milj. euroa.

Trans European Transport Network eli TEN-hankkeisiin arvioidaan saatavan EU:n varoja noin 12 milj. euroa. Aluekehitysrahaston tavoiteohjelmiin arvioidaan saatavan EU- ja kansallisia varoja noin 6,0 milj. euroa.

Tuottavuusohjelman vaikutukset

Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2008 on 67 henkilötyövuotta.

Hallinnonalan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
    2007
varsinainen
talousarvio
2008
esitys
       
31.24.78 Eräät tiehankkeet (arviomääräraha)    
  — maa- ja vesirakennusvaltuus 457,3 -
31.30.78 Eräät vesiväylähankkeet (arviomääräraha)    
  — maa- ja vesirakennusvaltuus 9,8 -
31.40.78 Eräät ratahankkeet (arviomääräraha)    
  — maa- ja vesirakennusvaltuus 334,2 -
31.52.41 Valtionavustus eräiden lentopaikkojen rakentamiseen ja ylläpitoon (siirtomääräraha 3 v)    
  — avustusten myöntämisvaltuus 4,4 -
31.60.34 Valtionavustus länsimetron suunnitteluun (siirtomääräraha 2 v)    
  — avustusten myöntämisvaltuus 15,0 -
31.60.65 Junien kaukoliikenteen osto (arviomääräraha)    
  — muu valtuus 156,1 -

Hallinnonalan määrärahat vuosina 2006—2008

    v. 2006
tilinpäätös
1000 €
v. 2007
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2008
esitys
1000 €

Muutos 2007—2008
    1000 € %
             
01. Liikenne- ja viestintäministeriö 21 195 18 688 18 431 - 257 - 1
01. Liikenne- ja viestintäministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 21 195 18 688 18 431 - 257 - 1
20. Ajoneuvohallintokeskus 10 743 11 856 12 756 900 8
01. Ajoneuvohallintokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 10 743 11 856 12 756 900 8
24. Tiehallinto 699 348 735 847 890 975 155 128 21
01. Tiehallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 72 600 76 900 79 719 2 819 4
21. Perustienpito (siirtomääräraha 2 v) 518 883 506 427 527 536 21 109 4
76. Tielain mukaiset maa-alueiden hankinnat ja korvaukset (arviomääräraha) 34 446 30 820 26 820 - 4 000 - 13
78. Eräät tiehankkeet (arviomääräraha) 52 319 100 500 231 600 131 100 130
79. Jälkirahoitus-, kokonaisrahoitus- ja elinkaarirahoitushankkeet (siirtomääräraha 3 v) 21 100 21 200 25 300 4 100 19
25. Tienpidon valtionavut 14 000 14 200 13 000 - 1 200 - 8
50. Valtionapu yksityisten teiden kunnossapitoon ja parantamiseen (siirtomääräraha 3 v) 14 000 14 200 13 000 - 1 200 - 8
(26.) Tieliikelaitos
30. Merenkulkulaitos 103 218 108 110 113 234 5 124 5
01. Merenkulkulaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 36 914 32 298 32 164 - 134 - 0
21. Vesiväylänpito (siirtomääräraha 2 v) 60 160 61 762 61 520 - 242 - 0
76. Maa- ja vesialueiden hankinta (arviomääräraha) 33 50 50
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) 868
78. Eräät vesiväylähankkeet (arviomääräraha) 5 243 14 000 19 500 5 500 39
32. Merenkulun ja muun vesiliikenteen edistäminen 64 814 71 421 75 221 3 800 5
41. Ulkomaanliikenteen kauppa-alusluetteloon merkittyjen lastialusten ja kolmansien maiden välillä liikennöivien matkustaja-alusten kilpailuedellytysten turvaaminen (arviomääräraha) 38 039 40 985 40 985
42. Ulkomaanliikenteen matkustaja-alusten ja -autolauttojen kilpailuedellytysten turvaaminen (arviomääräraha) 22 025 25 283 29 083 3 800 15
50. Lästimaksuista suoritettavat avustukset (arviomääräraha) 603 953 953
51. Luotsauksen hintatuki (siirtomääräraha 2 v) 4 147 4 200 4 200
33. Varustamoliikelaitos
34. Luotsausliikelaitos
40. Ratahallintokeskus 371 491 339 782 462 170 122 388 36
01. Ratahallintokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 21 200 27 500 27 650 150 1
21. Perusradanpito (siirtomääräraha 2 v) 280 702 274 582 287 820 13 238 5
76. Rataverkon maa-alueiden hankinnat ja korvaukset (arviomääräraha) 1 240 1 500 700 - 800 - 53
(77.) Rataverkon kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) 6 900
78. Eräät ratahankkeet (arviomääräraha) 55 149 36 200 146 000 109 800 303
(79.) Radioverkon rakentaminen (siirtomääräraha 3 v) 6 300
41. Rautatievirasto 1 300 4 060 4 060
01. Rautatieviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 1 300 4 060 4 060
50. Ilmailulaitos
51. Ilmailuhallinto 6 800 7 600 7 600
01. Ilmailuhallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 6 800 7 600 7 600
52. Ilmaliikenteen korvaukset ja valtionavut 1 300 1 500 3 000 1 500 100
41. Valtionavustus eräiden lentopaikkojen rakentamiseen ja ylläpitoon (siirtomääräraha 3 v) 1 300 1 500 3 000 1 500 100
60. Joukkoliikenteen palvelujen ostot, korvaukset ja tuet 90 760 93 507 101 733 8 226 9
34. Valtionavustus länsimetron suunnitteluun (siirtomääräraha 2 v) 1 500 6 750 5 250 350
42. Valtionavustus koulutuksesta (kiinteä määräraha) 841 841 841
63. Joukkoliikenteen palvelujen osto ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) 81 251 52 999 55 175 2 176 4
64. Saariston yhteysalusliikennepalvelujen ostot ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) 8 668 7 767 7 567 - 200 - 3
65. Junien kaukoliikenteen osto (arviomääräraha) 30 400 31 400 1 000 3
70. Viestintävirasto 5 248 5 219 6 090 871 17
01. Viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 5 248 5 219 6 090 871 17
72. Viestinnän korvaukset ja avustukset 16 054 14 264 20 500 6 236 44
42. Sanomalehdistön tuki (kiinteä määräraha) 13 614 14 264 18 500 4 236 30
(43.) Poikkeusolojen viestintäverkot (siirtomääräraha 3 v) 2 440
44. Valtionavustus suomalaisten televisio- ja radio-ohjelmien lähettämiseen ulkomaille (kiinteä määräraha) 2 000 2 000 0
80. Ilmatieteen laitos 30 216 30 278 30 315 37 0
01. Ilmatieteen laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 30 216 30 278 30 315 37 0
81. Merentutkimuslaitos 10 280 8 499 8 559 60 1
01. Merentutkimuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 10 280 8 499 8 559 60 1
99. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan muut menot 350 484 363 428 307 055 - 56 373 - 16
29. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) 277 061 276 265 272 013 - 4 252 - 2
40. Eräät valtionavut (kiinteä määräraha) 942 942 942
62. EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus liikenne- ja viestintäministeriön osalta (arviomääräraha) 11 488 12 421 - 12 421 - 100
78. Vuosaaren sataman liikenneväylien rakentaminen (arviomääräraha) 60 993 73 800 34 100 - 39 700 - 54
(88.) Osakehankinnat (siirtomääräraha 3 v)
  Yhteensä 1 797 250 1 828 259 2 074 699 246 440 13

  Henkilöstön kokonaismäärä 3 368 3 154 3 082    

Perusväylänpidon momenttien (perustienpito, vesiväylänpito ja perusradanpito) mitoituksessa on otettu huomioon toimintamenojen budjetointi toimintamenomomenteille (01).