Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2008

6.6. ValtionavutPDF-versio

Valtio rahoittaa kuntien peruspalveluja valtionapujen kautta yhteensä 8,4 mrd. eurolla v. 2008. Kuntien valtionavut ovat pääosin laskennallisia ja yleiskatteisia. Laskennallisiin valtionosuuksiin ehdotetaan 7,7 mrd. euroa. Muihin valtionapuihin ehdotetaan runsaat 700 milj. euroa. Valtionavut lisääntyvät yhteensä n. 720 milj. eurolla v. 2008.

Taulukko 22. Peruspalvelubudjettitarkastelun piirissä olevat kuntien ja kuntayhtymien valtionavut 2006—2008 valtion talousarviossa, milj. euroa, ja muutos 2007—2008, %

  2006 2007 2008 esitys 2007—2008, %
         
Valtionosuusjärjestelmän piirissä olevat laskennalliset valtionosuudet tasauserineen        
   VM1) 200 185 175 -5,4
   OPM 2 461 2 491 2 647 6,4
   siitä kuntayhtymien yksikköhintarahoitus 1 107 1 121 1 191 6,2
   STM 4 022 4 307 4 885 13,4
Laskennalliset valtionosuudet yhteensä 6 683 6 983 7 707 10,4
         
Muut peruspalvelubudjettitarkastelun valtionavut        
   SM, maahanmuuttajien korvaukset2) 53 51 46  
VM, harkinnanvarainen rahoitusavustus1) 29 15 20  
   VM, kuntien yhdistymisavustukset1) 25 55 44  
   OPM, harkinnanvaraiset avustukset 68 54 78  
   OPM, kulttuuritoiminta, liikuntatoimi ja nuorisotyö 29 29 29  
   OPM, perustamishankkeet 72 54 63  
TEM, työllistämistuki kunnille2) 68 69 49  
   STM, erikoissairaanhoitolain mukainen tutkimus (EVO) 49 49 49  
   STM, lääkäri- ja hammaslääkärikoulutus (EVO) 87 89 94  
   STM, lasten ja nuorten psykiatria, hoitojonot 4 4 -  
   STM, perustamis- ja kehittämishankkeet 55 40 25  
   STM, perustoimeentulotuki 228 201 211  
   STM, kuntouttava työtoiminta2) 7 7 8  
Muut peruspalvelubudjettitarkastelun valtionavut yhteensä 774 717 716 0,0
         
Peruspalvelubudjettitarkastelun valtionavut yhteensä 7 457 7 700 8 423 9,4

1) Ennen vuotta 2008 kuuluneet sisäasiainministeriön hallinnonalalle.

2) Ennen vuotta 2008 kuuluneet työministeriön hallinnonalalle.

Valtionosuuksien tasaukset

Tehtäväkohtaisia ja yleistä valtionosuutta lisätään tai vähennetään kuntakohtaisesti valtionosuuksien tasauksella, joka perustuu kunkin kunnan laskennallisten verotulojen määrään. Vuoden 2008 tasaus perustuu verovuoden 2006 tietoihin. Tasaus jaetaan kolmelle hallinnonalalle suhteessa: STM 57 %, OPM 37 % ja VM 6 %.

Taulukko 23. Valtionosuuksien tasaukset 2006—2008, milj. euroa

  2006 2007 2008
       
Tasauslisät 705 722 755
Tasausvähennykset -672 -698 -735
Erotus / netto 33 24 20

Verotuloihin perustuvien valtionosuuksien tasauslisien määrä on n. 755 milj. euroa, jossa lisäystä edelliseen vuoteen on n. 33 milj. euroa. Tasauslisää saa 325 kuntaa. Valtionosuuksien tasausvähennys tehdään 75 kunnalle, määrältään n. 735 milj. euroa.

Kuntien rahoitusosuudet

Tehtäväkohtaisten sosiaali- ja terveydenhuollon sekä opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuksien piirissä olevissa peruspalveluissa kuntien rahoitusosuus muodostuu lakiin perustuvasta omarahoitusosuudesta, joka on asukasta kohti kaikissa kunnissa samansuuruinen. Vuonna 2008 kuntien omarahoitusosuus on sosiaali- ja terveydenhuollossa 1 993 euroa sekä opetus- ja kulttuuritoimessa 778 euroa asukasta kohti.

Laskennalliset kustannukset ja yksikköhinnat nousevat vuoden 2008 kustannustenjaon tarkistuksessa, jolloin ne määrätään toteutuneiden kustannusten mukaan ilman aiempien vuosien vajaita indeksikorotuksia. Nämä otetaan huomioon valtionosuusprosenttia alentavana tekijänä. Lisäksi valtionosuusprosenttia alentaa edellisen kustannustenjaon tarkistuksen viimeisen erän kompensoiminen kunnille valtionosuuden sijaan verojärjestelmän kautta vuodesta 2007 lukien. Näin ollen kuntien omarahoitusosuudet kasvavat voimakkaasti. Koska kuntien lisäksi myös yksityisten ja kuntayhtymien yksikköhinnat nousevat, ylläpitäjämallin takia kuntien rahoitusosuudet kasvavat opetustoimessa ja kirjastossa prosentuaalisesti yksikköhintoja enemmän. Valtion ja kuntien välinen kustannusten jako säilyy nykyisellään.

Taulukossa 24 esitettävät sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset, valtionosuudet ja omarahoitusosuudet kattavat kuntien ja kuntayhtymien järjestämät palvelut. Taulukossa 25 esitettävät opetus- ja kulttuuritoimen laskennalliset kustannukset ja valtionosuudet kattavat kuntien ja kuntayhtymien järjestämät palvelut. Kuntien rahoitusosuudet kattavat mainittujen palvelujen lisäksi rahoitusosuudet myös yksityisten ja valtion järjestämään koulutukseen.

Taulukko 24. Kuntien ja kuntayhtymien laskennalliset kustannukset, kuntien omarahoitusosuudet sekä valtionosuudet sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannuksiin, milj. euroa

  2006 2007 2008 2007—2008, %
         
Sosiaali- ja terveydenhuolto        
   laskennalliset kustannukset 12 028 12 684 15 334 20,9
   kuntien omarahoitusosuudet 7 922 8 387 10 461 24,7
   valtionosuudet (ilman tasauseriä) 4 008 4 297 4 873 13,4

Taulukko 25. Kuntien ja kuntayhtymien laskennalliset kustannukset, kuntien rahoitusosuudet sekä valtionosuudet opetus- ja kulttuuritoimen käyttökustannuksiin, milj. euroa

  2006 2007 2008 2007—2008, %
         
Opetus- ja kulttuuritoimi        
   laskennalliset kustannukset 5 485 5 586 6 392 14,4
   kuntien rahoitusosuudet 3 266 3 362 4 085 21,5
   valtionosuudet (ilman tasauseriä) 2 479 2 499 2 655 6,2

Valtion toimenpiteet

Valtion toimenpiteiden vaikutus perustuu lainsäädännön ja muiden normien muutoksiin ja harkinnanvaraisten määrärahojen osalta budjettipäätöksiin.

Valtion toimenpiteet lisäävät nettomääräisesti kuntien menoja 44 milj. euroa v. 2008. Talousarvioesitykseen sisältyvien valtion toimenpiteiden arvioidaan menojen, tulojen ja veroperustemuutosten kokonaisvaikutuksena parantavan kuntien rahoitusasemaa vuoteen 2007 verrattuna nettomääräisesti 221 milj. euroa.

Valtion vuoteen 2008 kohdistamien uusien toimenpiteiden lisäksi kuntatalouden tasapainoon ja peruspalvelujen rahoitustarpeeseen vaikuttavat kunnille aikaisemmin säädettyjen tehtävien ja velvoitteiden määrän ja palvelujen kysynnän sekä verotulojen, palkkauskustannusten ja kustannustason kehitys.

Vuonna 2008 arvioidaan edellä lueteltujen perusteiden vaikuttavan kuntien ja kuntayhtymien talouteen vuoteen 2007 verrattuna seuraavasti:

Taulukko 26. Valtion toimenpiteiden vaikutukset kuntien ja kuntayhtymien talouteen valtion talousarviossa, milj. euroa, muutokset vuodesta 2007 vuoteen 2008

  menot tulot
     
1. Toiminnan muutokset ja budjettipäätökset    
Vuoden 2006 valtionosuusuudistukseen liittyvät siirtymätasaukset    
— siirtymätasaukset   +2
— OPM, nettouttaminen   -13
— OPM, teatterit, orkesterit, museot   +10
SM, korvaukset maahanmuuttajista -5 -5
VM, työmarkkinatukiuudistuksen siirtymäkauden korvaukset -15 -15
VM, harkinnanvarainen rahoitusavustus   +6
VM, kuntien yhdistymisavustukset ja investointituki   -11
OPM, perusopetuksen laadun kehittäminen +18 +18
OPM, ammatillisen peruskoulutuksen laajentaminen +16 +7
OPM, oppisopimuskoulutuksen laajentaminen +5 +5
OPM, työpajatoiminta   +2
OPM, ammatillisen koulutuksen näytöt +2 +1
OPM, perustamishankkeet   +9
OPM, ammatillinen lisäkoulutus -4 -4
OPM, ammattikorkeakoulujen hankerahoitus +1  
TEM, työllistämistuki kunnille -20 -20
STM, laskennallinen valtionosuus:    
— vanhusten palvelut ja perusterveydenhuollon vahvistaminen +21 +21
— maksu-uudistukseen liittyvä valtionosuuksien vähennys (vuositasolla -60)   -25
— avo- ja laitoshoidon rajanvedon poistaminen   -44
— kuntien verotulomenetysten kompensaatio   +119
STM, kalleusluokituksen poistaminen toimeentulotuesta +21 +11
STM, kehittämishankkeet -15 -15
STM, EVO-koulutus   +5
STM, lasten ja nuorten psykiatria, erillisen määrärahan poistuminen -4 -4
STM, lastensuojelun kokonaisuudistus +22 +7
STM, mammografiaseulonnat +2 +1
STM, kuntouttava työtoiminta +1 +1
Yhteensä +45 +69
     
2. Valtion ja kuntien välinen kustannustenjaon tarkistus    
OPM, josta   +28
— kunnat   +22
— yksityiset   +6
STM   +226
Yhteensä, josta   +254
kunnat   +248
     
3. Verotuksen ja maksujen muutokset    
Asiakasmaksujen muuttaminen 1.8.2008 alkaen (vuositasolla +60)   +25
Avo- ja laitoshoidon rajanvedon poistamiseen liittyvä maksu- ja verotulojen lisäys 1.1.2008 alkaen   +43
Ansio- ja eläketulojen verotuksen keventämiseen sekä työasuntovähennyksen käyttöönottoon liittyvä verotulojen menetys   -119
Yhteensä   -51
     
Valtion toimenpiteiden vaikutukset yhteensä +45 +266
Netto   +221

Vuonna 2008 kuntien yhdistymisavustuksiin osoitetaan 44 milj. euroa, jossa on vähennystä 11 milj. euroa. Kuntien harkinnanvaraisen rahoitusavustuksen määräksi ehdotetaan 20 milj. euroa, mikä on 5,5 milj. euroa vuotta 2007 enemmän.

Opetustoimessa ikäluokkien pienenemisestä aiheutuu laskennallista säästöä n. 18 milj. euroa. Se esitetään kohdennettavaksi koulutuksen laadun kehittämiseen tavoitteena mm. opetusryhmien koon pienentäminen sekä tuki- ja erityisopetuksen vahvistaminen.

Elinikäisen oppimisen tukemiseksi esitetään ammatillisen peruskoulutuksen laajentamista keskimäärin 2 000 opiskelijalla ja oppisopimuskoulutuksena järjestettävää lisäkoulutusta 2 100 opiskelijalla vuodesta 2008 alkaen. Perustamishankkeiden valtionosuuksiin ehdotetaan 57 milj. euroa kouluhankkeille ja 5,7 milj. euroa kirjastohankkeille. Opetustoimessa valtionosuudet nettoutetaan siten, että valtionavut vähennetään kustannuspohjasta, jolloin valtionosuudet vähenevät 13 milj. euroa. Teattereiden, museoiden ja orkestereiden valtionosuuden perusteena olevat yksikköhinnat lasketaan toteutuneiden käyttökustannusten pohjalta, mikä lisää valtionosuuksia 10 milj. euroa. Ammatillisen lisäkoulutuksen opiskelijatyövuosia esitetään vähennettäväksi 4 milj. eurolla. Nuorisotyön määrärahoihin ehdotetaan 2 milj. euron lisäystä erityisesti nuorten työpajatoimintaan.

Kuntien työllistämistuki vähenee 20 milj. euroa v. 2008, koska painopistettä siirretään yritysten kanssa toteutettavaan ammatilliseen työvoimakoulutukseen ja yksityisen sektorin tukityöllistämiseen. Kuntien menot vähenevät vastaavasti.

Sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksia lisätään 21,3 milj. euroa mm. perusterveydenhuollon parantamista ja vanhustenhuollon henkilöstölisäyksiä varten.

Uuteen lastensuojelulakiin liittyvä valtionosuuden lisäys on 6,9 milj. euroa ja rintasyöpäseulonnoista annettuun asetukseen liittyvä lisäys on 0,5 milj. euroa.

Asiakasmaksujen jälkeenjääneisyyden huomioiva sosiaali- ja terveydenhuollon maksu-uudistus toteutetaan siten, että maksut nousevat 1.8.2008 alkaen. Maksujen korotukset toteutetaan siten, että kuntien maksutulot lisääntyvät vuoteen 2007 verrattuna 25 milj. eurolla v. 2008 ja vuositasolla 60 milj. eurolla v. 2009. Hallitusohjelman edellyttämien sisäisten siirtojen toteuttamiseksi sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksia vähennetään vastaavasti. Uudistuksessa varmistetaan, että palvelut säilyvät kaikkien saatavilla. Samalla järjestelmää uudistetaan niin, etteivät asiakasmaksut johda epätarkoituksenmukaisiin hoitovalintoihin.

Avo- ja laitoshoidon rajanveto poistetaan 1.1.2008 alkaen siten, että kansaneläke maksetaan alentamattomana laitoshoitoon ja eläkkeensaajan pitkäaikaisen laitoshoidon maksu korotetaan 82 prosenttiin tuloista. Tähän liittyen maksukertymän arvioidaan kasvavan 41 milj. euroa ja verotulojen 2 milj. euroa. Asiakasmaksujen tasoa arvioidaan uudelleen osana sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksu-uudistusta. Uudistukseen liittyen kuntien valtionosuuksia vähennetään 44 milj. euroa, mikä toteutetaan valtionosuusprosenttia alentamalla.

Valtionosuuksia on lisätty vuoteen 2007 verrattuna 0,8 milj. euroa kuntien valtionosuusjärjestelmän uudistamiseen liittyvien siirtymätasausten johdosta ja vähennetty 1,9 milj. euroa verotuloihin perustuvaan valtionosuuksien tasaukseen liittyen.

Valtionavustuksena kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeisiin esitetään 24,8 milj. euroa. Valtionavustuksella tuettavien hankkeiden painoalueet määritellään sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisessa kehittämisohjelmassa. Laskelmissa ei ole ennakoitu mahdollista ns. tasa-arvoerää.

Valtion korvausta terveydenhuollon yksiköille lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin korotetaan 5 milj. euroa. Valtionavustusta sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan esitetään 3 milj. euroa, jossa on lisäystä 0,5 milj. euroa vuoden 2007 talousarvioon verrattuna.

Valtionosuuksia kasvattaa hallituskauden alkuun lain mukaan ajoittuva uusimuotoinen valtion ja kuntien välinen kustannustenjaon tarkistus, joka lisää sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksia 226 milj. euroa sekä opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuksia 28 milj. euroa eli yhteensä 254 milj. euroa, josta kuntien ja kuntayhtymien osuus on 248 milj. euroa.

Indeksikorotukset

Vuonna 2008 valtionosuustehtävien kustannustason muutoksen arvioidaan olevan 4,2 %, mikä lisää peruspalvelujen järjestämisen kustannuksia sosiaali- ja terveyshuollossa 635 milj. euroa sekä opetus- ja kulttuuritoimessa 249 milj. euroa, eli yhteensä 884 milj. euroa. Valtio osallistuu kustannusten nousuun valtionosuuksiin tehtävien indeksikorotusten kautta. Vuonna 2008 valtionosuuksiin tehdään 4,7 prosentin suuruinen indeksikorotus, johon sisältyy 75 % vuoden 2006 tason 0,6 prosenttiyksikön suuruisesta korjauksesta. Indeksikorotus lisää valtionosuuksia 374 milj. eurolla, josta kuntien ja kuntayhtymien osuus on 339 milj. euroa.

Taulukko 27. Indeksikorotukset v. 2008, milj. euroa

  tulot
VM 7
OPM 152
— josta kunnat 117
STM 215
Yhteensä 374
— josta kunnat 339

Väestön ja oppilasmäärän muutokset

Kuntien valtionapuihin vaikuttaa myös ikärakenteen ja väestön määrän muutos. Muutoksesta johtuen sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuudet lisääntyvät n. 55 milj. eurolla v. 2008. Laskennalliset kustannukset lisääntyvät sosiaali- ja terveydenhuollossa n. 173 milj. euroa. Opetustoimen osalta ikäluokkien pienentymisestä aiheutuva valtionosuuksien laskennallinen säästö, 18 milj. euroa v. 2008, kohdennetaan koulutuksen laadun kehittämiseen. Perusopetuksessa oppilasmäärät vähenevät ja lukioissa sekä ammatillisessa koulutuksessa kasvavat. Ammatillinen peruskoulutus ja oppisopimuskoulutuksena järjestettävä lisäkoulutus laajenevat talousarvioesityksen perusteella v. 2008. Ammatillisen koulutuksen opiskelijamäärien arvioidaan kasvavan myös muista syistä johtuen.

Taulukko 28. Oppilasmäärän, väestön määrän ja ikärakenteen muutoksen vaikutukset kuntien valtionosuuksiin ja menoihin v. 2008, milj. euroa

  menot tulot
OPM -43 -18
STM 173 55
Yhteensä 132 37
Netto   -95