Talousarvioesitys 2008
6.6. Valtionavut
Valtio rahoittaa kuntien peruspalveluja valtionapujen kautta yhteensä 8,4 mrd. eurolla v. 2008. Kuntien valtionavut ovat pääosin laskennallisia ja yleiskatteisia. Laskennallisiin valtionosuuksiin ehdotetaan 7,7 mrd. euroa. Muihin valtionapuihin ehdotetaan runsaat 700 milj. euroa. Valtionavut lisääntyvät yhteensä n. 720 milj. eurolla v. 2008.
Taulukko 22. Peruspalvelubudjettitarkastelun piirissä olevat kuntien ja kuntayhtymien valtionavut 2006—2008 valtion talousarviossa, milj. euroa, ja muutos 2007—2008, %
2006 | 2007 | 2008 esitys | 2007—2008, % | |
Valtionosuusjärjestelmän piirissä olevat laskennalliset valtionosuudet tasauserineen | ||||
---|---|---|---|---|
VM1) | 200 | 185 | 175 | -5,4 |
OPM | 2 461 | 2 491 | 2 647 | 6,4 |
siitä kuntayhtymien yksikköhintarahoitus | 1 107 | 1 121 | 1 191 | 6,2 |
STM | 4 022 | 4 307 | 4 885 | 13,4 |
Laskennalliset valtionosuudet yhteensä | 6 683 | 6 983 | 7 707 | 10,4 |
Muut peruspalvelubudjettitarkastelun valtionavut | ||||
SM, maahanmuuttajien korvaukset2) | 53 | 51 | 46 | |
VM, harkinnanvarainen rahoitusavustus1) | 29 | 15 | 20 | |
VM, kuntien yhdistymisavustukset1) | 25 | 55 | 44 | |
OPM, harkinnanvaraiset avustukset | 68 | 54 | 78 | |
OPM, kulttuuritoiminta, liikuntatoimi ja nuorisotyö | 29 | 29 | 29 | |
OPM, perustamishankkeet | 72 | 54 | 63 | |
TEM, työllistämistuki kunnille2) | 68 | 69 | 49 | |
STM, erikoissairaanhoitolain mukainen tutkimus (EVO) | 49 | 49 | 49 | |
STM, lääkäri- ja hammaslääkärikoulutus (EVO) | 87 | 89 | 94 | |
STM, lasten ja nuorten psykiatria, hoitojonot | 4 | 4 | - | |
STM, perustamis- ja kehittämishankkeet | 55 | 40 | 25 | |
STM, perustoimeentulotuki | 228 | 201 | 211 | |
STM, kuntouttava työtoiminta2) | 7 | 7 | 8 | |
Muut peruspalvelubudjettitarkastelun valtionavut yhteensä | 774 | 717 | 716 | 0,0 |
Peruspalvelubudjettitarkastelun valtionavut yhteensä | 7 457 | 7 700 | 8 423 | 9,4 |
1) Ennen vuotta 2008 kuuluneet sisäasiainministeriön hallinnonalalle.
2) Ennen vuotta 2008 kuuluneet työministeriön hallinnonalalle.
Valtionosuuksien tasaukset
Tehtäväkohtaisia ja yleistä valtionosuutta lisätään tai vähennetään kuntakohtaisesti valtionosuuksien tasauksella, joka perustuu kunkin kunnan laskennallisten verotulojen määrään. Vuoden 2008 tasaus perustuu verovuoden 2006 tietoihin. Tasaus jaetaan kolmelle hallinnonalalle suhteessa: STM 57 %, OPM 37 % ja VM 6 %.
Taulukko 23. Valtionosuuksien tasaukset 2006—2008, milj. euroa
2006 | 2007 | 2008 | |
Tasauslisät | 705 | 722 | 755 |
Tasausvähennykset | -672 | -698 | -735 |
Erotus / netto | 33 | 24 | 20 |
Verotuloihin perustuvien valtionosuuksien tasauslisien määrä on n. 755 milj. euroa, jossa lisäystä edelliseen vuoteen on n. 33 milj. euroa. Tasauslisää saa 325 kuntaa. Valtionosuuksien tasausvähennys tehdään 75 kunnalle, määrältään n. 735 milj. euroa.
Kuntien rahoitusosuudet
Tehtäväkohtaisten sosiaali- ja terveydenhuollon sekä opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuksien piirissä olevissa peruspalveluissa kuntien rahoitusosuus muodostuu lakiin perustuvasta omarahoitusosuudesta, joka on asukasta kohti kaikissa kunnissa samansuuruinen. Vuonna 2008 kuntien omarahoitusosuus on sosiaali- ja terveydenhuollossa 1 993 euroa sekä opetus- ja kulttuuritoimessa 778 euroa asukasta kohti.
Laskennalliset kustannukset ja yksikköhinnat nousevat vuoden 2008 kustannustenjaon tarkistuksessa, jolloin ne määrätään toteutuneiden kustannusten mukaan ilman aiempien vuosien vajaita indeksikorotuksia. Nämä otetaan huomioon valtionosuusprosenttia alentavana tekijänä. Lisäksi valtionosuusprosenttia alentaa edellisen kustannustenjaon tarkistuksen viimeisen erän kompensoiminen kunnille valtionosuuden sijaan verojärjestelmän kautta vuodesta 2007 lukien. Näin ollen kuntien omarahoitusosuudet kasvavat voimakkaasti. Koska kuntien lisäksi myös yksityisten ja kuntayhtymien yksikköhinnat nousevat, ylläpitäjämallin takia kuntien rahoitusosuudet kasvavat opetustoimessa ja kirjastossa prosentuaalisesti yksikköhintoja enemmän. Valtion ja kuntien välinen kustannusten jako säilyy nykyisellään.
Taulukossa 24 esitettävät sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset, valtionosuudet ja omarahoitusosuudet kattavat kuntien ja kuntayhtymien järjestämät palvelut. Taulukossa 25 esitettävät opetus- ja kulttuuritoimen laskennalliset kustannukset ja valtionosuudet kattavat kuntien ja kuntayhtymien järjestämät palvelut. Kuntien rahoitusosuudet kattavat mainittujen palvelujen lisäksi rahoitusosuudet myös yksityisten ja valtion järjestämään koulutukseen.
Taulukko 24. Kuntien ja kuntayhtymien laskennalliset kustannukset, kuntien omarahoitusosuudet sekä valtionosuudet sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannuksiin, milj. euroa
2006 | 2007 | 2008 | 2007—2008, % | |
Sosiaali- ja terveydenhuolto | ||||
laskennalliset kustannukset | 12 028 | 12 684 | 15 334 | 20,9 |
kuntien omarahoitusosuudet | 7 922 | 8 387 | 10 461 | 24,7 |
valtionosuudet (ilman tasauseriä) | 4 008 | 4 297 | 4 873 | 13,4 |
Taulukko 25. Kuntien ja kuntayhtymien laskennalliset kustannukset, kuntien rahoitusosuudet sekä valtionosuudet opetus- ja kulttuuritoimen käyttökustannuksiin, milj. euroa
2006 | 2007 | 2008 | 2007—2008, % | |
Opetus- ja kulttuuritoimi | ||||
laskennalliset kustannukset | 5 485 | 5 586 | 6 392 | 14,4 |
kuntien rahoitusosuudet | 3 266 | 3 362 | 4 085 | 21,5 |
valtionosuudet (ilman tasauseriä) | 2 479 | 2 499 | 2 655 | 6,2 |
Valtion toimenpiteet
Valtion toimenpiteiden vaikutus perustuu lainsäädännön ja muiden normien muutoksiin ja harkinnanvaraisten määrärahojen osalta budjettipäätöksiin.
Valtion toimenpiteet lisäävät nettomääräisesti kuntien menoja 44 milj. euroa v. 2008. Talousarvioesitykseen sisältyvien valtion toimenpiteiden arvioidaan menojen, tulojen ja veroperustemuutosten kokonaisvaikutuksena parantavan kuntien rahoitusasemaa vuoteen 2007 verrattuna nettomääräisesti 221 milj. euroa.
Valtion vuoteen 2008 kohdistamien uusien toimenpiteiden lisäksi kuntatalouden tasapainoon ja peruspalvelujen rahoitustarpeeseen vaikuttavat kunnille aikaisemmin säädettyjen tehtävien ja velvoitteiden määrän ja palvelujen kysynnän sekä verotulojen, palkkauskustannusten ja kustannustason kehitys.
Vuonna 2008 arvioidaan edellä lueteltujen perusteiden vaikuttavan kuntien ja kuntayhtymien talouteen vuoteen 2007 verrattuna seuraavasti:
Taulukko 26. Valtion toimenpiteiden vaikutukset kuntien ja kuntayhtymien talouteen valtion talousarviossa, milj. euroa, muutokset vuodesta 2007 vuoteen 2008
menot | tulot | |
---|---|---|
1. Toiminnan muutokset ja budjettipäätökset | ||
Vuoden 2006 valtionosuusuudistukseen liittyvät siirtymätasaukset | ||
— siirtymätasaukset | +2 | |
— OPM, nettouttaminen | -13 | |
— OPM, teatterit, orkesterit, museot | +10 | |
SM, korvaukset maahanmuuttajista | -5 | -5 |
VM, työmarkkinatukiuudistuksen siirtymäkauden korvaukset | -15 | -15 |
VM, harkinnanvarainen rahoitusavustus | +6 | |
VM, kuntien yhdistymisavustukset ja investointituki | -11 | |
OPM, perusopetuksen laadun kehittäminen | +18 | +18 |
OPM, ammatillisen peruskoulutuksen laajentaminen | +16 | +7 |
OPM, oppisopimuskoulutuksen laajentaminen | +5 | +5 |
OPM, työpajatoiminta | +2 | |
OPM, ammatillisen koulutuksen näytöt | +2 | +1 |
OPM, perustamishankkeet | +9 | |
OPM, ammatillinen lisäkoulutus | -4 | -4 |
OPM, ammattikorkeakoulujen hankerahoitus | +1 | |
TEM, työllistämistuki kunnille | -20 | -20 |
STM, laskennallinen valtionosuus: | ||
— vanhusten palvelut ja perusterveydenhuollon vahvistaminen | +21 | +21 |
— maksu-uudistukseen liittyvä valtionosuuksien vähennys (vuositasolla -60) | -25 | |
— avo- ja laitoshoidon rajanvedon poistaminen | -44 | |
— kuntien verotulomenetysten kompensaatio | +119 | |
STM, kalleusluokituksen poistaminen toimeentulotuesta | +21 | +11 |
STM, kehittämishankkeet | -15 | -15 |
STM, EVO-koulutus | +5 | |
STM, lasten ja nuorten psykiatria, erillisen määrärahan poistuminen | -4 | -4 |
STM, lastensuojelun kokonaisuudistus | +22 | +7 |
STM, mammografiaseulonnat | +2 | +1 |
STM, kuntouttava työtoiminta | +1 | +1 |
Yhteensä | +45 | +69 |
2. Valtion ja kuntien välinen kustannustenjaon tarkistus | ||
OPM, josta | +28 | |
— kunnat | +22 | |
— yksityiset | +6 | |
STM | +226 | |
Yhteensä, josta | +254 | |
kunnat | +248 | |
3. Verotuksen ja maksujen muutokset | ||
Asiakasmaksujen muuttaminen 1.8.2008 alkaen (vuositasolla +60) | +25 | |
Avo- ja laitoshoidon rajanvedon poistamiseen liittyvä maksu- ja verotulojen lisäys 1.1.2008 alkaen | +43 | |
Ansio- ja eläketulojen verotuksen keventämiseen sekä työasuntovähennyksen käyttöönottoon liittyvä verotulojen menetys | -119 | |
Yhteensä | -51 | |
Valtion toimenpiteiden vaikutukset yhteensä | +45 | +266 |
Netto | +221 |
Vuonna 2008 kuntien yhdistymisavustuksiin osoitetaan 44 milj. euroa, jossa on vähennystä 11 milj. euroa. Kuntien harkinnanvaraisen rahoitusavustuksen määräksi ehdotetaan 20 milj. euroa, mikä on 5,5 milj. euroa vuotta 2007 enemmän.
Opetustoimessa ikäluokkien pienenemisestä aiheutuu laskennallista säästöä n. 18 milj. euroa. Se esitetään kohdennettavaksi koulutuksen laadun kehittämiseen tavoitteena mm. opetusryhmien koon pienentäminen sekä tuki- ja erityisopetuksen vahvistaminen.
Elinikäisen oppimisen tukemiseksi esitetään ammatillisen peruskoulutuksen laajentamista keskimäärin 2 000 opiskelijalla ja oppisopimuskoulutuksena järjestettävää lisäkoulutusta 2 100 opiskelijalla vuodesta 2008 alkaen. Perustamishankkeiden valtionosuuksiin ehdotetaan 57 milj. euroa kouluhankkeille ja 5,7 milj. euroa kirjastohankkeille. Opetustoimessa valtionosuudet nettoutetaan siten, että valtionavut vähennetään kustannuspohjasta, jolloin valtionosuudet vähenevät 13 milj. euroa. Teattereiden, museoiden ja orkestereiden valtionosuuden perusteena olevat yksikköhinnat lasketaan toteutuneiden käyttökustannusten pohjalta, mikä lisää valtionosuuksia 10 milj. euroa. Ammatillisen lisäkoulutuksen opiskelijatyövuosia esitetään vähennettäväksi 4 milj. eurolla. Nuorisotyön määrärahoihin ehdotetaan 2 milj. euron lisäystä erityisesti nuorten työpajatoimintaan.
Kuntien työllistämistuki vähenee 20 milj. euroa v. 2008, koska painopistettä siirretään yritysten kanssa toteutettavaan ammatilliseen työvoimakoulutukseen ja yksityisen sektorin tukityöllistämiseen. Kuntien menot vähenevät vastaavasti.
Sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksia lisätään 21,3 milj. euroa mm. perusterveydenhuollon parantamista ja vanhustenhuollon henkilöstölisäyksiä varten.
Uuteen lastensuojelulakiin liittyvä valtionosuuden lisäys on 6,9 milj. euroa ja rintasyöpäseulonnoista annettuun asetukseen liittyvä lisäys on 0,5 milj. euroa.
Asiakasmaksujen jälkeenjääneisyyden huomioiva sosiaali- ja terveydenhuollon maksu-uudistus toteutetaan siten, että maksut nousevat 1.8.2008 alkaen. Maksujen korotukset toteutetaan siten, että kuntien maksutulot lisääntyvät vuoteen 2007 verrattuna 25 milj. eurolla v. 2008 ja vuositasolla 60 milj. eurolla v. 2009. Hallitusohjelman edellyttämien sisäisten siirtojen toteuttamiseksi sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksia vähennetään vastaavasti. Uudistuksessa varmistetaan, että palvelut säilyvät kaikkien saatavilla. Samalla järjestelmää uudistetaan niin, etteivät asiakasmaksut johda epätarkoituksenmukaisiin hoitovalintoihin.
Avo- ja laitoshoidon rajanveto poistetaan 1.1.2008 alkaen siten, että kansaneläke maksetaan alentamattomana laitoshoitoon ja eläkkeensaajan pitkäaikaisen laitoshoidon maksu korotetaan 82 prosenttiin tuloista. Tähän liittyen maksukertymän arvioidaan kasvavan 41 milj. euroa ja verotulojen 2 milj. euroa. Asiakasmaksujen tasoa arvioidaan uudelleen osana sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksu-uudistusta. Uudistukseen liittyen kuntien valtionosuuksia vähennetään 44 milj. euroa, mikä toteutetaan valtionosuusprosenttia alentamalla.
Valtionosuuksia on lisätty vuoteen 2007 verrattuna 0,8 milj. euroa kuntien valtionosuusjärjestelmän uudistamiseen liittyvien siirtymätasausten johdosta ja vähennetty 1,9 milj. euroa verotuloihin perustuvaan valtionosuuksien tasaukseen liittyen.
Valtionavustuksena kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeisiin esitetään 24,8 milj. euroa. Valtionavustuksella tuettavien hankkeiden painoalueet määritellään sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisessa kehittämisohjelmassa. Laskelmissa ei ole ennakoitu mahdollista ns. tasa-arvoerää.
Valtion korvausta terveydenhuollon yksiköille lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin korotetaan 5 milj. euroa. Valtionavustusta sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan esitetään 3 milj. euroa, jossa on lisäystä 0,5 milj. euroa vuoden 2007 talousarvioon verrattuna.
Valtionosuuksia kasvattaa hallituskauden alkuun lain mukaan ajoittuva uusimuotoinen valtion ja kuntien välinen kustannustenjaon tarkistus, joka lisää sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksia 226 milj. euroa sekä opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuksia 28 milj. euroa eli yhteensä 254 milj. euroa, josta kuntien ja kuntayhtymien osuus on 248 milj. euroa.
Indeksikorotukset
Vuonna 2008 valtionosuustehtävien kustannustason muutoksen arvioidaan olevan 4,2 %, mikä lisää peruspalvelujen järjestämisen kustannuksia sosiaali- ja terveyshuollossa 635 milj. euroa sekä opetus- ja kulttuuritoimessa 249 milj. euroa, eli yhteensä 884 milj. euroa. Valtio osallistuu kustannusten nousuun valtionosuuksiin tehtävien indeksikorotusten kautta. Vuonna 2008 valtionosuuksiin tehdään 4,7 prosentin suuruinen indeksikorotus, johon sisältyy 75 % vuoden 2006 tason 0,6 prosenttiyksikön suuruisesta korjauksesta. Indeksikorotus lisää valtionosuuksia 374 milj. eurolla, josta kuntien ja kuntayhtymien osuus on 339 milj. euroa.
Taulukko 27. Indeksikorotukset v. 2008, milj. euroa
tulot | |
VM | 7 |
OPM | 152 |
— josta kunnat | 117 |
STM | 215 |
Yhteensä | 374 |
---|---|
— josta kunnat | 339 |
Väestön ja oppilasmäärän muutokset
Kuntien valtionapuihin vaikuttaa myös ikärakenteen ja väestön määrän muutos. Muutoksesta johtuen sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuudet lisääntyvät n. 55 milj. eurolla v. 2008. Laskennalliset kustannukset lisääntyvät sosiaali- ja terveydenhuollossa n. 173 milj. euroa. Opetustoimen osalta ikäluokkien pienentymisestä aiheutuva valtionosuuksien laskennallinen säästö, 18 milj. euroa v. 2008, kohdennetaan koulutuksen laadun kehittämiseen. Perusopetuksessa oppilasmäärät vähenevät ja lukioissa sekä ammatillisessa koulutuksessa kasvavat. Ammatillinen peruskoulutus ja oppisopimuskoulutuksena järjestettävä lisäkoulutus laajenevat talousarvioesityksen perusteella v. 2008. Ammatillisen koulutuksen opiskelijamäärien arvioidaan kasvavan myös muista syistä johtuen.
Taulukko 28. Oppilasmäärän, väestön määrän ja ikärakenteen muutoksen vaikutukset kuntien valtionosuuksiin ja menoihin v. 2008, milj. euroa
menot | tulot | |
OPM | -43 | -18 |
STM | 173 | 55 |
Yhteensä | 132 | 37 |
---|---|---|
Netto | -95 |