Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.

Statsbudgeten 2005

5.1. Budgetpropositionen och ramarna för statsfinansernaPDF-versio

Utgiftstrycken till följd av befolkningens stigande medelålder, det minskade utbudet på arbetskraft, den ekonomiska globaliseringen och skattekonkurrenstrycken framhäver betydelsen av en långsiktig och konsekvent finanspolitik. Som stöd för en långsiktig finanspolitik har det i regeringsprogrammet införts en bindande linje som styr budgetekonomins utgiftsutveckling under hela regeringsperioden. Det rambeslut som gäller statsfinanserna och som i maj 2003 överlämnades till riksdagen i form av en redogörelse samt regeringsprogrammet sätter en maximigräns för huvuddelen, ungefär tre fjärdedelar, av utgifterna i statsbudgeten under valperioden. Utanför ramarna lämnas framför allt utgifter som växlar med konjunkturerna eller den automatiska finansieringen, så som utgifterna för utkomstskydd för arbetslösa, bostadsbidrag och överföringar till Folkpensionsanstalten. Verkningarna av ändringar i grunderna för utgifterna utanför ramen räknas dock med i den bindande utgiftsramen. Utanför lämnas dessutom ränteutgifterna och finansiella placeringar samt vissa andra utgifter som det inte är ändamålsenligt att införa under det bindande maximala utgiftstaket.

Genom rambeslutet våren 2004 justerades det tidigare rambeslutet tekniskt och ändrades så att det motsvarar pris- och kostnadsnivån 2005. I detta rambeslut fastställdes ramanslagen för 2005 till 28 835 miljoner euro. För tilläggsbudgetar och andra nödvändiga utgiftsbehov lämnades en odelad reservering på 342 miljoner euro för 2005.

När budgetpropositionen har preciserats har vissa tekniska justeringar som gäller budgetens struktur och reviderade bedömningar av priseffekterna gjorts i ramanslagen på det sätt som avtalats i rambeslutet. Dessa justeringar vidgar budgetramen med 11 miljoner euro netto. De hänför sig bl.a. till minskningen av de uppskattade lagstadgade indexhöjningarna till följd av att inflationen blivit långsammare år 2004 och till det nya systemet med pensionsstöd för långtidsarbetslösa. Pensionsstödet för långtidsarbetslösa är en sådan i regeringsprogrammet avsedd förändring som inverkar på grunderna för utgifter utanför ramen, och deras verkningar på utgifterna hänförs till ramen. Å andra sidan minskar reformen andra utgifter utanför ramen (arbetsmarknadsstöd och bostadsbidrag) och skapar spelrum innanför ramarna, och tekniskt genomförs detta genom att ramen höjs. Den korrigerade utgiftsramen för 2005 uppgår till 28 846 miljoner euro.

Odelad reservering

Som anslag som skall hänföras till ramen för föreliggande budgetproposition föreslås 28 423 miljoner euro, vilket underskrider ramen med 423 miljoner euro. Regeringens budgetproposition har beretts enligt vårens rambeslut, men preciseringen av vissa utgiftsposter ökar den odelade reserveringen, delvis beroende på faktorer av engångsnatur. De största av dessa faktorer är att det finansiella bidrag som Finland skall betala till EU:s budget blir 104 miljoner euro mindre än beräknat, att utgiftsposten för statens pensioner minskar med 64 miljoner euro och att kommunernas skatteinkomstutjämningar blir 36 miljoner euro mindre än tidigare beräknat.

Den odelade reserveringen har ökat jämfört med vårens rambeslut och överstiger den odelade reservering på 316 miljoner euro som lämnades i budgeten för 2004 efter riksdagsbehandlingen. I motsats till budgeten för 2004 måste man av den odelade reserveringen i föreliggande proposition vid sidan av normala oförutsedda tilläggsbudgetbehov också finansiera de löneförhöjningar för 2005 som under den kommande avtalsrörelsen förhandlas fram i arbets- och tjänstekollektivavtalen samt andra behov som hänför sig till den eventuella inkomstuppgörelsen. Därför måste den odelade reserveringen också vara större än den tidigare i detta skede.

Av ökningen av anslagen för trafikinvesteringar finansieras 45 miljoner euro med inkomster av försäljning av egendom utanför den ram som statsrådet fattat beslut om. År 2004 har ca 950 miljoner euro influtit i kassainkomster av försäljning av egendom. Enligt rambeslutet kan högst 10 % av den del av försäljningsinkomsterna som överstiger 500 miljoner euro, utan hinder av ramen för valperioden, enligt prövning användas för extra utgifter av engångsnatur, närmast för infrastrukturinvesteringar samt för främjande av forsknings- och utvecklingsverksamhet.

Utgifter utanför ramen

För andra anslag utanför ramen föreslås 9 142 miljoner euro. De uppskattade utgifterna utanför ramen har minskat jämfört med budgeten för 2004 till följd av att de uppskattade ränteutgifterna har minskat. Det minskade behovet av upplåning, den alltjämt låga räntenivån och den ändring som skett i statsskuldens struktur har medverkat till att de uppskattade ränteutgifterna sjunkit.

Tablå 10. Anslag utanför ramen, mn euro

  2005
budgetprop.
Utgifter som finansieras med inkomster av försäljning av egendom 455
Utgifter för utkomstskyddet för arbetslösa, bostadsbidrag och överföringar till Folkpensionsanstalten 4 154
Kompensation till kommunerna för skattelättnader 483
Utgifter motsvarande inkomster som erhålls från EU 1 183
Utgifter motsvarande tippningsvinstmedel och intäktsföringen från Penningautomatföreningen 805
Ränteutgifter 2 447
Finansiella placeringar 70
Sammanlagt 9 187