Statsbudgeten 2005
52. Statistikcentralen
Förklaring:Statistikcentralen utarbetar statistik och gör utredningar som gäller samhällsförhållandena samt sörjer för det allmänna utvecklandet av det nationella statistikväsendet i samarbete med övriga statliga myndigheter.
Finansministeriet uppställer i samband med beredningen av budgetpropositionen preliminärt följande resultatmål för Statistikcentralen år 2005:
1. Verkningar
Statistikcentralen producerar de statistiker och tjänster som gällande EU-rättsakter och förpliktelser när det gäller EU samt nationella behov förutsätter, gör nödvändiga uppdateringar och revideringar av statistikerna och sköter de uppgifter som hör till inrättningen för inventering av växthusgaser. I anslutning till Finlands förpliktelser gällande EU fortsätter Statistikcentralen att utveckla företagens korttidsstatistiker, prisindexsystemet för servicebranscherna och systemet för de offentliga samfundens kvartalsstatistik.
2. Prestationer och serviceförmåga
Statistikcentralen fortsätter att förbättra kvaliteten på produkter och tjänster och att utveckla serviceförmågan bl.a genom att förnya utbudet av tjänster och göra standardtjänster till nättjänster. De centrala uppgifterna i den allmänna samhällsstatistiken tillhandahålls i nuvarande omfattning som en avgiftsfri offentlig tjänst.
Tiden i veckor från utgången av statistikperioden när det gäller publicering av statistiker1)som utkommer regelbundet | |||
2003 | 2004 | 2005 | |
Årsstatistiker | 38,2 | 39,6 | 39,6 |
Kvartalsstatistiker | 8,2 | 7,9 | 7,9 |
Månadsstatistiker | 5,3 | 5,0 | 5,0 |
1) Till statiska produkter hänförs tryckta publikationer, deras elektroniska motsvarigheter, uppdateringar av databaser, pressmeddelanden, tabeller/grafiska paket och statiska webbsidor.
3. Funktionell effektivitet
Styckkostnaderna inom produktionen av statistiska uppgifter och de fasta kostnadernas andel av de totala kostnaderna bibehålls på samma nivå som 2003. Produktiviteten beräknas öka med 2 % jämfört med år 2004.
Den elektroniska informationsöverföringen utökas i hela produktionskedjan. Datasystemen integreras så att de insamlade uppgifterna kan användas på ett mångsidigare sätt. I syfte att effektivera servicen utarbetar Statistikcentralen en produktionsmodell som bygger på idén med datalager, och fortsätter att genomföra slopandet av centraldatorn.
Statistikcentralens totala kostnader (1 000 euro) | ||||
---|---|---|---|---|
2003 | 2004 | 2005 | Förändring, % | |
Produkter och service | 24 941 | 25 700 | 26 500 | +3,1 |
Dataarkiv och information | 22 329 | 23 000 | 23 700 | +3,0 |
Totala kostnader | 47 270 | 48 700 | 50 200 | +3,1 |
Målet för den avgiftsbelagda servicen är en genomsnittlig kostnadsmotsvarighet på 100 % under treårsperioden 2003—2005.
4. Hantering och utveckling av mänskliga resurser
I enlighet med riktlinjerna i Statistikcentralens program Personalen 2010 fortgår satsningarna på att utveckla personalens specialkompetens, belöning och chefsarbetet och på att förbättra personalens välbefinnande i arbetet.
21. Statistikcentralens omkostnader(reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag om 40 626 000 euro.
Anslaget får även användas för betalning av medlemsavgifter och finansiering av statistiska projekt som hänför sig till medlemskapet i EU.
Förklaring:Avsikten är att informationssamhällsprogrammet skall finansieras med anslaget.
Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster beaktats inkomsterna av avgiftsbelagd verksamhet samt inkomsterna från EU och från samprojekt utanför budgeten.
Vid dimensioneringen av anslaget har dessutom som tillägg beaktats 15 000 euro som överföring från moment 29.01.22.
Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2003 bokslut |
2004 budget |
2005 budgetförslag |
|
Inkomster | 9 865 | 9 810 | 9 960 |
— avgiftsbelagd verksamhet | 8 057 | 8 000 | 8 150 |
— intäkter av samfinansierad verksamhet utanför statsförvaltningen (även finansiering från EU) | 1 803 | 1 800 | 1 800 |
— övriga inkomster | 5 | 10 | 10 |
Utgifter | 45 541 | 50 424 | 50 586 |
— personalutgifter | 33 309 | 35 300 | 35 500 |
— lokalhyror | 4 426 | 4 500 | 4 600 |
— inköp av tjänster (även från andra ämbetsverk) | 5 080 | 6 700 | 6 700 |
— övriga utgifter för verksamheten (material, förnödenheter m.m.) | 2 726 | 3 924 | 3 786 |
Finansiering av verksamheten | |||
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet | 9 865 | 9 810 | 9 960 |
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet | 45 541 | 50 424 | 50 586 |
— omkostnadsfinansiering, netto | 35 676 | 40 614 | 40 626 |
— annan icke specificerad budgetfinansiering | 1 647 | 1 600 | 1 600 |
Användning av momentet | |||
— överförts från föregående år | 3 043 | ||
— beviljats | 38 051 | ||
— använts | 35 676 | ||
— överförts till följande år | 5 418 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (euro) | |||
---|---|---|---|
2003 bokslut |
2004 budget |
2005 budgetförslag |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 7 972 632 | 7 930 000 | 8 087 000 |
— övriga intäkter | 35 587 | 70 000 | 63 000 |
Intäkter sammanlagt | 8 008 219 | 8 000 000 | 8 150 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 7 420 610 | 8 000 000 | 8 300 000 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 587 609 | - | -150 000 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 108 | 100 | 98 |
2005 budget | 40 626 000 |
2004 budget | 40 614 000 |
2003 bokslut | 38 051 000 |