Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådet
         01. Finansministeriet
         05. Statskontoret
         18. Skatteförvaltningen
         40. Tullverket
         52. Statistikcentralen
            60. Senatfastigheter

Statsbudgeten 2005

18. SkatteförvaltningenPDF-versio

Förklaring:Skatteförvaltningen är den centrala organisationen när det gäller beskattning inom finansministeriets förvaltningsområde. Kunder är skattetagarna, skattebetalarna samt de som anlitar informationstjänsten och sakkunnigtjänster.

Finansministeriet uppställer i samband med beredningen av budgetpropositionen preliminärt följande resultatmål för skatteförvaltningen år 2005:

1. SAMHÄLLELIGA VERKNINGAR

Skatteförvaltningens primära uppgift är att verkställa beskattningen och överföra skatter och avgifter av skattenatur till skattetagarna så att dessa får sina inkomster till rätt belopp, vid rätt tidpunkt och på ett kostnadseffektivt sätt. Med tanke på den primära uppgiftens samhälleliga verkningar är det främsta målet funktionssäkerhet — arbetet inom skatteförvaltningen skall löpa störningsfritt och utföras inom fastställda tider.

De samhälleliga verkningarna stöds med åtgärder som säkerställer att de skatteinkomster som skall redovisas till skattetagarna inflyter till rätt belopp och vid rätt tidpunkt. Sådana åtgärder är t.ex. tillräcklig service och handledning för kunderna, optimalt inriktad skattekontroll och effektiv skatteuppbörd. Skattebetalarnas beteende har en avgörande inverkan på resultatet av skatteförvaltningens verksamhet. Skatteförvaltningen främjar att skattebetalarna med så litet besvär som möjligt kan klara av sina lagstadgade skyldigheter. Kunderna får också information om sina rättigheter och skyldigheter när det gäller skattefrågor.

Utvecklingen i fråga om de skatteinkomster med nominellt värde som skatteförvaltningen uppbär och nettoutgifterna samt förhållandet mellan nettoutgifter och skatteinkomster 1999—2003 (1 000 euro)
  1999 2000 2001 2002 2003
           
Nettoutgifter 285 656 298 210 307 761 325 275 319 922
Bruttoskatteinkomster 42 430 618 48 862 797 49 765 614 49 376 972 48 601 245
— förhållande % 0,67 0,61 0,62 0,66 0,66
Nettoskatteinkomster 34 970 475 39 314 432 39 360 000 40 220 240 39 227 000
— förhållande % 0,82 0,76 0,78 0,81 0,82

2. RESULTATET AV VERKSAMHETEN

2.1. Funktionell effektivitet

Målet för ökningen av produktiviteten av arbetet är 2,2 % och för ökningen av lönsamheten (styckkostnaderna) 0,8 % jämfört med det beräknade utfallet 2004.

  2002
utfall
2003
utfall
2004
prognos
2005
prognos
         
Produktivitetsindex 100,0 101,3    
Lönsamhetsindex 100,0 93,4    
Produktivitetsindex   100,0 101,1  
Lönsamhetsindex   100,0 104,3  
Produktivitetsindex     100,0 102,2
Lönsamhetsindex     100,0 99,2

2.2. Produktion och kvalitetsledning

Verksamhetens enhetlighet och korrekthet följs inom skatteförvaltningen bl.a. med hjälp av evalueringsundersökningar. Målet är att personbeskattningen och företagsbeskattningen blir enhetligare och korrektare än de var enligt resultaten av de undersökningar som gjordes 2001 och 2002. Nästa undersökningar görs inom 2—3 år, då de nu pågående åtgärderna i anslutning till förenhetligandet har slutförts. Ett mål är också att den tid beskattningsåtgärderna tar är densamma i olika delar av landet och att behandlingstiderna är skäliga med tanke på skattebetalarnas behov.

De skattebetalande kundernas och skattetagarnas tillfredsställelse med skatteförvaltningens tjänster utreds med kundtillfredsställelseundersökningar vart tredje år. Utfallet av de undersökningar som gäller skattebetalande kunder och målet för skolvitsorden år 2007 är följande:

Kundtillfredsställelse (skolvitsord)
  1995
utfall
1998
utfall
2001
utfall
2004
utfall
2007
mål
           
Skattebetalare          
— enskilda 7,3 7,7 7,8 7,9 8,0
— företag ej undersökt 7,3 7,6 7,8 7,9

Skolvitsorden när det gäller skattetagarnas kundtillfredsställelse och målet för år 2007 är följande:

Kundtillfredsställelse (skolvitsord)
  2001
utfall
2004
mål
2007
mål
       
Skattetagare 8,1 8,1 8,1

Prioritetsområde inom skattekontrollen är den skattekontroll som bidrar till att inbringa skatter och bekämpningen av den grå ekonomin. I de årliga skattekontrollplanerna ingår målen för skattekontrollen. Målet för samstämmigheten mellan förskottsinnehållningen och den slutliga beskattningen är att den totala avvikelsen skatteåret 2004 kan vara högst 11 % av de skatter och avgifter som debiterats.

Skatteår Inkomstskatter och avgifter sammanl. Förskott som skall återbetalas Kvarskatt Återbäringarnas och kvarskatternas absoluta värde Avvikelse mellan det absoluta värdet och skatter och avgifter,% Skatter och avgifter sammanl. (gottgörelser för bolagsskatt ingår)
             
2001 25 956 529 1 596 191 1 232 717 2 828 908 10 28 191 280
2002 25 941 132 1 702 981 1 145 942 2 848 923 10 28 115 134
2003         11  
2004         11  

Restindrivningen inbringar 45 % av det sammanlagda beloppet av de skatter som tagits med i indrivningen år 2005 och de skatter som debiterats år 2004 och som ännu är obetalda den 1 januari 2005 (skatterester).

Vid bekämpningen av den grå ekonomin beaktas statsrådets principbeslut av den 20 juni 2001 om regeringens åtgärdsprogram om minskning av den ekonomiska brottsligheten och den ekonomiska gråzonen. I enlighet med principbeslutet och beslutet om tillsättande av ett projekt för utvecklande av det myndighetssamarbete som finansministeriet startat betalar skatteförvaltningen i utgifter för projektet för utvecklande av myndighetssamarbetet sammanlagt högst 587 555 euro år 2005.

2.3. Hantering och utveckling av mänskliga resurser

Antalet anställda inom skatteförvaltningen får minska i den takt anställda går i pension, om utvecklandet av beskattningsprocesserna framskrider på planerat sätt och ändringarna i lagstiftningen inte medför betydande extra uppgifter.

  2003 utfall 2004 uppskattning 2005 mål 2006 mål 2007 mål 2008 mål
             
Årsverken 6 297 6 290 6 232 6 150 6 000 5 800

När det gäller personalens välbefinnande och arbetsklimatet följs utvecklingen inom skatteförvaltningen genom enkäter minst vart tredje år (skala 1—5). Målet år 2007 är att vitsorden för arbetsklimatet inom organisationen och för chefsarbetet stiger jämfört med nivån år 2004.

  1991 utfall 2001 utfall. 2004 mål 2007 mål
         
Arbetsklimat 3,3 3,3 3,3 3,5
Chefsarbete 2,4 2,6 2,8 3,0

3. PROJEKT

Skattestyrelsen bereder sig på att verkställa reformen av företags- och kapitalbeskattningen så att den kan tillämpas fr.o.m. skatteåret 2005.

Avsikten är att en pilotversion av det Internetbaserade betalningstjänstsystem för små arbetsgivare som nämns i företagsamhetsprogrammet skall tas i bruk i slutet av 2005. Planeringen och genomförandet av ett skattekontosystem fortgår så att systemet kan tas i bruk stegvis från och med år 2007. Skatteförvaltningen främjar uppnåendet av målen i informationssamhällsprogrammet bl.a. genom att utvidga TYVI-tjänsterna och ta i bruk interaktiva tjänster.

Skattestyrelsen fortsätter det arbete för utvecklande av beskattningsprocesserna som inleddes år 2001 inom ramen för de resurser som givits. Målet är att rationalisera beskattningsprocesserna så att automatiska förfaranden, systematisk inriktning av övervakningen utgående från kundanalyser samt elektroniska tjänster och elektronisk informationsöverföring utnyttjas i allt högre grad i beskattningsarbetet. Inom personbeskattningen övergår man skatteåret 2005 till ett nytt förfarande där en förhandsifylld skattedeklaration skickas till alla enskilda kunder.

21. Skatteförvaltningens omkostnader(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 344 890 000 euro.

Förklaring:Avsikten är att det projekt för ett Internetbaserat betalningstjänstsystem för små arbetsgivare och det skattekontoprojekt som ingår i företagsamhetsprogrammet och vidareutvecklandet och marknadsföringen av TYVI-tjänsterna, som ingår i informationssamhällsprogrammet, samt möjligheterna till elektronisk kommunikation i anslutning till beskattningen skall finansieras med anslaget.

Vid dimensioneringen av anslaget har täckandet av de utgifter som föranleds av offentligrättsliga prestationer vilka av skäl som hänför sig till rättsvården prissatts så att avgiften understiger självkostnadsvärdet samt kostnaderna för fordonsbeskattningen på Åland år 2005 beaktats.

Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Inkomster 8 008 6 940 7 840
— avgiftsbelagd verksamhet 3 749 3 300 3 300
— intäkter av samfinansierad verksamhet utanför statsförvaltningen (även finansiering från EU) 185 110 -
— övriga inkomster1) 4 074 3 530 4 540
Utgifter 327 930 350 738 352 730
— personalutgifter 219 300 226 950 227 050
— lokalhyror 23 166 24 500 24 500
— inköp av tjänster (även från andra ämbetsverk) 73 462 84 138 88 030
— övriga utgifter för verksamheten (material, förnödenheter m.m.) 12 002 15 150 13 150
       
Finansiering av verksamheten      
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet 8 008 6 940 7 840
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet 327 930 350 738 352 730
— omkostnadsfinansiering, netto 319 922 343 798 344 890
28.80.24 Stöd för främjande av välbefinnande i arbetet 13 100 100
34.06.29 Sysselsättnings- och utbildningsåtgärder samt speciella åtgärder 1 736 1 750 1 750
— annan icke specificerad budgetfinansiering 29 - -
Finansiering från andra moment sammanlagt 1 778 1 850 1 850
       
Användning av momentet      
— överförts från föregående år 17 338    
— beviljats 326 894    
— använts 319 922    
— överförts till följande år 24 310    

1) Övriga inkomster ingår bl.a. återbäringar enligt sjukförsäkringslagen och andra lagar och återbäringar enligt kostnaderna för företagshälsovård.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer      
    — offentligrättsliga prestationer 2 585 196 2 160 000 2 270 000
    (Förhandsbesked och avgöranden1) ) (965 087) (800 000) (850 000)
    — övriga prestationer 732 038 650 000 700 000
    — prestationer i enlighet med speciallagar 431 734 490 000 330 000
Intäkter sammanlagt 3 748 968 3 300 000 3 300 000
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 4 512 058 4 935 000 4 946 000
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -763 090 -1 635 000 -1 646 000
Kostnadsmotsvarighet, % 83 67 67

1) Avgifterna för förhandsbesked och avgöranden har fastställts enligt förordning så att de understiger självkostnadsvärde. Siffrorna inom parentes ingår i offentligrättsliga prestationer.


2005 budget 344 890 000
2004 budget 343 798 000
2003 bokslut 326 894 000