Statsbudgeten 2005
18. Skatteförvaltningen
Förklaring:Skatteförvaltningen är den centrala organisationen när det gäller beskattning inom finansministeriets förvaltningsområde. Kunder är skattetagarna, skattebetalarna samt de som anlitar informationstjänsten och sakkunnigtjänster.
Finansministeriet uppställer i samband med beredningen av budgetpropositionen preliminärt följande resultatmål för skatteförvaltningen år 2005:
1. SAMHÄLLELIGA VERKNINGAR
Skatteförvaltningens primära uppgift är att verkställa beskattningen och överföra skatter och avgifter av skattenatur till skattetagarna så att dessa får sina inkomster till rätt belopp, vid rätt tidpunkt och på ett kostnadseffektivt sätt. Med tanke på den primära uppgiftens samhälleliga verkningar är det främsta målet funktionssäkerhet — arbetet inom skatteförvaltningen skall löpa störningsfritt och utföras inom fastställda tider.
De samhälleliga verkningarna stöds med åtgärder som säkerställer att de skatteinkomster som skall redovisas till skattetagarna inflyter till rätt belopp och vid rätt tidpunkt. Sådana åtgärder är t.ex. tillräcklig service och handledning för kunderna, optimalt inriktad skattekontroll och effektiv skatteuppbörd. Skattebetalarnas beteende har en avgörande inverkan på resultatet av skatteförvaltningens verksamhet. Skatteförvaltningen främjar att skattebetalarna med så litet besvär som möjligt kan klara av sina lagstadgade skyldigheter. Kunderna får också information om sina rättigheter och skyldigheter när det gäller skattefrågor.
Utvecklingen i fråga om de skatteinkomster med nominellt värde som skatteförvaltningen uppbär och nettoutgifterna samt förhållandet mellan nettoutgifter och skatteinkomster 1999—2003 (1 000 euro) | |||||
---|---|---|---|---|---|
1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | |
Nettoutgifter | 285 656 | 298 210 | 307 761 | 325 275 | 319 922 |
Bruttoskatteinkomster | 42 430 618 | 48 862 797 | 49 765 614 | 49 376 972 | 48 601 245 |
— förhållande % | 0,67 | 0,61 | 0,62 | 0,66 | 0,66 |
Nettoskatteinkomster | 34 970 475 | 39 314 432 | 39 360 000 | 40 220 240 | 39 227 000 |
— förhållande % | 0,82 | 0,76 | 0,78 | 0,81 | 0,82 |
2. RESULTATET AV VERKSAMHETEN
2.1. Funktionell effektivitet
Målet för ökningen av produktiviteten av arbetet är 2,2 % och för ökningen av lönsamheten (styckkostnaderna) 0,8 % jämfört med det beräknade utfallet 2004.
2002 utfall |
2003 utfall |
2004 prognos |
2005 prognos |
|
Produktivitetsindex | 100,0 | 101,3 | ||
Lönsamhetsindex | 100,0 | 93,4 | ||
Produktivitetsindex | 100,0 | 101,1 | ||
Lönsamhetsindex | 100,0 | 104,3 | ||
Produktivitetsindex | 100,0 | 102,2 | ||
Lönsamhetsindex | 100,0 | 99,2 |
2.2. Produktion och kvalitetsledning
Verksamhetens enhetlighet och korrekthet följs inom skatteförvaltningen bl.a. med hjälp av evalueringsundersökningar. Målet är att personbeskattningen och företagsbeskattningen blir enhetligare och korrektare än de var enligt resultaten av de undersökningar som gjordes 2001 och 2002. Nästa undersökningar görs inom 2—3 år, då de nu pågående åtgärderna i anslutning till förenhetligandet har slutförts. Ett mål är också att den tid beskattningsåtgärderna tar är densamma i olika delar av landet och att behandlingstiderna är skäliga med tanke på skattebetalarnas behov.
De skattebetalande kundernas och skattetagarnas tillfredsställelse med skatteförvaltningens tjänster utreds med kundtillfredsställelseundersökningar vart tredje år. Utfallet av de undersökningar som gäller skattebetalande kunder och målet för skolvitsorden år 2007 är följande:
Kundtillfredsställelse (skolvitsord) | |||||
---|---|---|---|---|---|
1995 utfall |
1998 utfall |
2001 utfall |
2004 utfall |
2007 mål |
|
Skattebetalare | |||||
— enskilda | 7,3 | 7,7 | 7,8 | 7,9 | 8,0 |
— företag | ej undersökt | 7,3 | 7,6 | 7,8 | 7,9 |
Skolvitsorden när det gäller skattetagarnas kundtillfredsställelse och målet för år 2007 är följande:
Kundtillfredsställelse (skolvitsord) | |||
---|---|---|---|
2001 utfall |
2004 mål |
2007 mål |
|
Skattetagare | 8,1 | 8,1 | 8,1 |
Prioritetsområde inom skattekontrollen är den skattekontroll som bidrar till att inbringa skatter och bekämpningen av den grå ekonomin. I de årliga skattekontrollplanerna ingår målen för skattekontrollen. Målet för samstämmigheten mellan förskottsinnehållningen och den slutliga beskattningen är att den totala avvikelsen skatteåret 2004 kan vara högst 11 % av de skatter och avgifter som debiterats.
Skatteår | Inkomstskatter och avgifter sammanl. | Förskott som skall återbetalas | Kvarskatt | Återbäringarnas och kvarskatternas absoluta värde | Avvikelse mellan det absoluta värdet och skatter och avgifter,% | Skatter och avgifter sammanl. (gottgörelser för bolagsskatt ingår) |
2001 | 25 956 529 | 1 596 191 | 1 232 717 | 2 828 908 | 10 | 28 191 280 |
2002 | 25 941 132 | 1 702 981 | 1 145 942 | 2 848 923 | 10 | 28 115 134 |
2003 | 11 | |||||
2004 | 11 |
Restindrivningen inbringar 45 % av det sammanlagda beloppet av de skatter som tagits med i indrivningen år 2005 och de skatter som debiterats år 2004 och som ännu är obetalda den 1 januari 2005 (skatterester).
Vid bekämpningen av den grå ekonomin beaktas statsrådets principbeslut av den 20 juni 2001 om regeringens åtgärdsprogram om minskning av den ekonomiska brottsligheten och den ekonomiska gråzonen. I enlighet med principbeslutet och beslutet om tillsättande av ett projekt för utvecklande av det myndighetssamarbete som finansministeriet startat betalar skatteförvaltningen i utgifter för projektet för utvecklande av myndighetssamarbetet sammanlagt högst 587 555 euro år 2005.
2.3. Hantering och utveckling av mänskliga resurser
Antalet anställda inom skatteförvaltningen får minska i den takt anställda går i pension, om utvecklandet av beskattningsprocesserna framskrider på planerat sätt och ändringarna i lagstiftningen inte medför betydande extra uppgifter.
2003 utfall | 2004 uppskattning | 2005 mål | 2006 mål | 2007 mål | 2008 mål | |
Årsverken | 6 297 | 6 290 | 6 232 | 6 150 | 6 000 | 5 800 |
När det gäller personalens välbefinnande och arbetsklimatet följs utvecklingen inom skatteförvaltningen genom enkäter minst vart tredje år (skala 1—5). Målet år 2007 är att vitsorden för arbetsklimatet inom organisationen och för chefsarbetet stiger jämfört med nivån år 2004.
1991 utfall | 2001 utfall. | 2004 mål | 2007 mål | |
Arbetsklimat | 3,3 | 3,3 | 3,3 | 3,5 |
Chefsarbete | 2,4 | 2,6 | 2,8 | 3,0 |
3. PROJEKT
Skattestyrelsen bereder sig på att verkställa reformen av företags- och kapitalbeskattningen så att den kan tillämpas fr.o.m. skatteåret 2005.
Avsikten är att en pilotversion av det Internetbaserade betalningstjänstsystem för små arbetsgivare som nämns i företagsamhetsprogrammet skall tas i bruk i slutet av 2005. Planeringen och genomförandet av ett skattekontosystem fortgår så att systemet kan tas i bruk stegvis från och med år 2007. Skatteförvaltningen främjar uppnåendet av målen i informationssamhällsprogrammet bl.a. genom att utvidga TYVI-tjänsterna och ta i bruk interaktiva tjänster.
Skattestyrelsen fortsätter det arbete för utvecklande av beskattningsprocesserna som inleddes år 2001 inom ramen för de resurser som givits. Målet är att rationalisera beskattningsprocesserna så att automatiska förfaranden, systematisk inriktning av övervakningen utgående från kundanalyser samt elektroniska tjänster och elektronisk informationsöverföring utnyttjas i allt högre grad i beskattningsarbetet. Inom personbeskattningen övergår man skatteåret 2005 till ett nytt förfarande där en förhandsifylld skattedeklaration skickas till alla enskilda kunder.
21. Skatteförvaltningens omkostnader(reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag om 344 890 000 euro.
Förklaring:Avsikten är att det projekt för ett Internetbaserat betalningstjänstsystem för små arbetsgivare och det skattekontoprojekt som ingår i företagsamhetsprogrammet och vidareutvecklandet och marknadsföringen av TYVI-tjänsterna, som ingår i informationssamhällsprogrammet, samt möjligheterna till elektronisk kommunikation i anslutning till beskattningen skall finansieras med anslaget.
Vid dimensioneringen av anslaget har täckandet av de utgifter som föranleds av offentligrättsliga prestationer vilka av skäl som hänför sig till rättsvården prissatts så att avgiften understiger självkostnadsvärdet samt kostnaderna för fordonsbeskattningen på Åland år 2005 beaktats.
Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2003 bokslut |
2004 budget |
2005 budgetförslag |
|
Inkomster | 8 008 | 6 940 | 7 840 |
— avgiftsbelagd verksamhet | 3 749 | 3 300 | 3 300 |
— intäkter av samfinansierad verksamhet utanför statsförvaltningen (även finansiering från EU) | 185 | 110 | - |
— övriga inkomster1) | 4 074 | 3 530 | 4 540 |
Utgifter | 327 930 | 350 738 | 352 730 |
— personalutgifter | 219 300 | 226 950 | 227 050 |
— lokalhyror | 23 166 | 24 500 | 24 500 |
— inköp av tjänster (även från andra ämbetsverk) | 73 462 | 84 138 | 88 030 |
— övriga utgifter för verksamheten (material, förnödenheter m.m.) | 12 002 | 15 150 | 13 150 |
Finansiering av verksamheten | |||
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet | 8 008 | 6 940 | 7 840 |
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet | 327 930 | 350 738 | 352 730 |
— omkostnadsfinansiering, netto | 319 922 | 343 798 | 344 890 |
28.80.24 Stöd för främjande av välbefinnande i arbetet | 13 | 100 | 100 |
34.06.29 Sysselsättnings- och utbildningsåtgärder samt speciella åtgärder | 1 736 | 1 750 | 1 750 |
— annan icke specificerad budgetfinansiering | 29 | - | - |
Finansiering från andra moment sammanlagt | 1 778 | 1 850 | 1 850 |
Användning av momentet | |||
— överförts från föregående år | 17 338 | ||
— beviljats | 326 894 | ||
— använts | 319 922 | ||
— överförts till följande år | 24 310 |
1) Övriga inkomster ingår bl.a. återbäringar enligt sjukförsäkringslagen och andra lagar och återbäringar enligt kostnaderna för företagshälsovård.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (euro) | |||
---|---|---|---|
2003 bokslut |
2004 budget |
2005 budgetförslag |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | |||
— offentligrättsliga prestationer | 2 585 196 | 2 160 000 | 2 270 000 |
(Förhandsbesked och avgöranden1) ) | (965 087) | (800 000) | (850 000) |
— övriga prestationer | 732 038 | 650 000 | 700 000 |
— prestationer i enlighet med speciallagar | 431 734 | 490 000 | 330 000 |
Intäkter sammanlagt | 3 748 968 | 3 300 000 | 3 300 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 4 512 058 | 4 935 000 | 4 946 000 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -763 090 | -1 635 000 | -1 646 000 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 83 | 67 | 67 |
1) Avgifterna för förhandsbesked och avgöranden har fastställts enligt förordning så att de understiger självkostnadsvärde. Siffrorna inom parentes ingår i offentligrättsliga prestationer.
2005 budget | 344 890 000 |
2004 budget | 343 798 000 |
2003 bokslut | 326 894 000 |