Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådet
         01. Miljöministeriet
         10. Miljövård
         30. Främjande av boendet
         50. Miljötillståndsverken
         60. Finlands miljöcentral
         70. Statens bostadsfond

Statsbudgeten 2005

60. Finlands miljöcentralPDF-versio

Förklaring:Finlands miljöcentral (SYKE) producerar information om miljön, hur miljöns tillstånd utvecklas och vilka faktorer som påverkar miljöns tillstånd, bedömer alternativa utvecklingstrender samt utvecklar lösningar som främjar en hållbar utveckling. Finlands miljöcentral samlar in, bearbetar och förmedlar information om miljön. Utöver forsknings-, utvecklings- och sakkunniguppgifter sköter miljöcentralen också flera av de rapporteringar gällande miljösektorn som förutsätts av EG-lagstiftningen och internationella avtal samt vissa myndighetsuppgifter inom miljöövervakningen.

Miljöcentralen sköter också de uppgifter i anslutning till nyttjandet och vården av vattentillgångarna som hör till jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde. Det uppskattas att den andel personal som avlönats med verksamhetsanslag och som används inom jord- och skogsbruksministeriets uppgiftsområde motsvarar 35 årsverken. Dessutom beräknas att ca 20 årsverken av den arbetsinsats som utförs av personal som avlönas genom annan finansiering inriktas på uppgifter inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde.

Samhälleliga effektmål

Miljöcentralen har som uppgift att producera ny information och nytt kunnande samt tjänster om de ekologiska och samhälleliga faktorer och processer som inverkar på miljöns tillstånd samt om deras växelverkan. Att informationen är tillförlitlig och nya behov kan förutses stöder dels den planering och det beslutsfattande som hänför sig till miljön, dels beredningen och verkställandet av miljölagstiftningen. Miljöcentralens verksamhet inriktas särskilt på:

  • klimatförändringar på global nivå
  • styrmedel för miljöpolitiken
  • hantering av skadliga ämnen
  • kunskapbasen för den integrerade produktpolitiken
  • hydrologi och vattentillgångar
  • förutsättningarna för tryggande av naturens mångfald
  • verkningarna av genetiskt modifierade organismer
  • prognosmallar för havs- och kustområden till stöd för havsskyddet.

Finlands miljöcentral utvecklas som forsknings- och utvecklingscentral genom att man stärker tvärvetenskapligheten och särskilt kopplingen av samhälleliga aspekter till behandlingen av miljöfrågor.

Miljöministeriet uppställer följande preliminära resultatmål för resultatet av verksamheten vid Finlands miljöcentral år 2005:

Resultatet av verksamheten och kvalitetsledning

  • I syfte att bekämpa klimatförändringar och anpassa sig till dessa producerar man information och uppskattningar till stöd för besluten samt sköter man uppgifter i anslutning till verkställande av och rapporteringen kring internationella avtal.
  • För skydd av naturens mångfald produceras information och sakkunnigtjänster till stöd för utvecklandet av naturskyddsnätverket, bedömningar om tillståndet av hotade arter samt åtgärder för uppnående av en gynnsam skyddsnivå.
  • I syfte att förbättra ekoeffektiviteten verkställs och utvecklas uppskattningar gällande ekoeffektivitet och livscyklar samt stöds genomförandet av den integrerade produktpolitiken.
  • Uppkomsten av avfall förebyggs samt utnyttjandet och en trygg slutförvaring av avfall främjas genom producerandet av information till stöd för beredningen av den nya riksomfattande avfallsplanen.
  • De olägenheter som orsakas av skadliga ämnen och kemikalier avvärjs genom att man följer upp verkställandet av riskhanteringen och genomförandet av vattenramdirektivet.
  • De problem som hänför sig till förorenade marker och sediment minskas genom att man utvecklar metoderna för riskhantering och -bedömning samt uppföljnings- och övervakningssystemen.
  • Inom vattenvården koncentrerar man sig på att producera information till stöd för verkställandet av programmet för skydd av Östersjön och särskilt bekämpandet av eutrofiering.
  • Med tanke på ett hållbart nyttjande och vård av vattentillgångarna producerar man information och metoder för iståndsättande av vattendrag och grundvattenområden. Tyngdpunkten i genomförandet av vattenramdirektivet överförs från producerandet av information till genomförandet av vårdplaner och utarbetandet av behövliga anvisningar för dem.
  • Förståelsen för miljöpolitikenförbättras genom att man undersöker och utvärderar praxis och möjligheterna i anslutning till politiken och lagstiftningen inom olika ämnesområden samt genom att utveckla utvärderingsmetoderna.
  • Vid bekämpningen av miljöskador betonas särskilt förbättrandet av bekämpningsberedskapen med tanke på miljöskador i Östersjön.
  • Uppföljningen av miljön, områdesanvändningen och den byggda miljön utvecklas och utnyttjandet av informationssystemen förbättras.

Finlands miljöcentral underhåller och utvecklar miljöförvaltningens informationstekniska infrastruktur och producerar forsknings-, laboratorie-, utbildnings- och andra sakkunnigtjänster för hela förvaltningsområdet.

Miljöcentralens verksamhet och tjänster följs upp och utvärderas systematiskt. Miljöcentralen samarbetar med universitet och forsknings- och sakkunniginrättningar dels i Finland, dels internationellt.

Funktionell effektivitet

Ekonomi

Utöver den finansiering av verksamheten som anvisas för miljöcentralen i budgeten beräknas att andelen finansiering från andra statliga ämbetsverk och inrättningar uppgår till 7,5—8,5 miljoner euro och andelen finansiering utanför budgeten till ca 2—2,5 miljoner euro, varav EU:s andel är ungefär hälften. I inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten enligt lagen om grunderna för avgifter till staten beräknas inflyta 4 miljoner euro.

Den beräknade fördelningen av antalet årsverken, inkomsterna och kostnaderna för verksamheten vid Finlands miljöcentral enligt uppgiftsområde år 2005
    Inkomster Kostnader
Uppgiftsområde Årsverken mn € mn €
       
Forskning 190 0,8 11,5
Experttjänster och myndighetsverksamhet 220 3,0 16,5
Miljöuppföljning och informationssystem 80 0,2 5,2
Ledning, intern förvaltning och kommunikation 65 - 5,0
Förvaltningsområdets stödtjänster 35 - 3,8
Sammanlagt 590 4,0 42,0

Produktivitet

Centralens produktivitet förbättras genom att man utvecklar nätverkssamarbetet och verksamhetsprocesserna, förnyar och förbättrar datasystemen, bygger ut de elektroniska nättjänsterna samt utvecklar serviceproduktionen utgående från kundrespons. Det beräknas att utgifterna för upprätthållande av och investeringar i de datatjänster som sköts centraliserat bibehålls på en nivå av 2,4 miljoner euro.

Lönsamhet

I inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten enligt lagen om grunderna för avgifter till staten beräknas inflyta 4 miljoner euro, varav exportverksamhetens andel uppskattas till 2—2,5 miljoner euro. Dessutom uppskattas inkomsterna av förvaltningsområdets interna serviceverksamhet uppgå till 0,5 miljoner euro.

Kostnadsmotsvarigheten för samfinansierade projekt varierar enligt projekttyp och fastställs enligt de olika finansiärernas finansieringsvillkor.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Inkomster av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 7 500 7 435 7 500
— finansiering från EU 1 126 1 200 1 200
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 792 800 800
Inkomster sammanlagt 9 418 9 435 9 500
       
Totala kostnader för projekt 28 143 28 170 28 260
       
Kostnadsmotsvarighet (inkomster - kostnader) - 18 725 - 18 735 - 18 760
Kostnadsmotsvarighet, % 33 33 34

 Mänskliga resurser

Antalet anställda vid Finlands miljöcentral beräknas motsvara 590 årsverken, varav andelen praktikanter och sysselsatta personer står för ca 25 årsverken. Det totala antalet permanent anställda uppgår till ca 450 årsverken. Andelen anställda som avlagt högskoleexamen är ca 70 %. Personer i visstidsanställning kommer att permanentas gradvis enligt de strategiska målen.

När det gäller att utveckla kunnande och sakkunskap betonas särskilt kompletterande utbildning i metodkunnande, träning för personer i förmansställning och datakunskaper.

21. Finlands miljöcentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 24 013 000 euro.

Förklaring:Avsikten är att 2 400 000 euro av anslaget skall användas för driftsutgifterna för miljöförvaltningens centraliserade datatjänster och för kostnader som föranleds av förnyandet av tjänsterna. De tjänster som sköts centraliserat är det riksomfattande datanätet, servrar och datasystem, gemensamma verktygsprogram samt gemensamma geoinformations- och fjärranalystjänster. Vid dimensioneringen av anslaget har såsom avdrag beaktats 45 000 euro i överföring av löneutgifterna för ett årsverke till moment 35.40.21.

Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Inkomster 11 295 12 000 11 600
— avgiftsbelagd verksamhet 3 733 3 500 4 000
— intäkter av samfinansierad verksamhet från annat statligt ämbetsverk 5 115 6 000 5 000
— intäkter av samfinansierad verksamhet utanför statsförvaltningen 1 918 2 000 2 000
— övriga inkomster 529 500 600
Utgifter 35 985 35 980 35 613
— personalutgifter 23 382 24 500 25 300
— lokalhyror 2 975 3 080 3 175
— inköp av tjänster 5 320 4 700 4 000
— övriga utgifter för verksamheten 4 308 3 700 3 138
       
Finansiering av verksamheten      
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet 11 295 12 000 11 600
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet 35 985 35 980 35 613
— omkostnadsfinansiering, netto 24 690 23 980 24 013
— 29.88.50 Finlands Akademis forskningsanslag 812 850 900
— 30.50.22 Utgifter för nyttjande och vård av vattentillgångarna 573 585 600
— annan icke specificerad budgetfinansiering 1 001 1 000 1 000
Finansiering från andra moment sammanlagt 2 386 2 435 2 500
       
Användning av momentet      
— överförts från föregående år 3 299    
— beviljats 23 485    
— använts 24 690    
— överförts till följande år 2 094    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten 3 732 3 500 4 000
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 3 820 3 460 3 950
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) - 88 40 50
Kostnadsmotsvarighet, % 98 101 101


2005 budget 24 013 000
2004 budget 23 980 000
2003 bokslut 23 485 000