Statsbudgeten 2005
10. Strålsäkerhetscentralen
Förklaring:Strålsäkerhetscentralens verksamhetsidé är att skydda människor, samhället, miljön och framtida generationer för strålningens skadliga verkningar.
Förändringar i verksamhetsmiljön
Arbetet med att reformera de internationella strålsäkerhetsprinciperna har inletts. Avsikten är att ta in strålskyddet av miljön i dessa principer jämsides med skyddet av människor. Även redan publicerade och under beredning varande EU-direktiv och EU-rekommendationer om strålskydd medför förändringar i verksamhetsmiljön.
Utvecklingen av medicinska forsknings- och vårdmetoder som grundar sig på användningen av joniserande strålning och det ökande antalet apparater som ger upphov till elektromagnetiska fält medför förändringar i tillsynsverksamheten. Dessutom har det konstaterats att det finns ett behov av att förbättra användningsmetoderna och öka kunnandet hos dem som använder sig av strålning.
Det kommer att bli aktuellt att övervaka byggandet av en ny kärnkraftsenhet. Uppmärksamhet ägnas även de stora ombyggnadsarbeten som förbereds och genomförs vid de kärnkraftverk som är i drift. Undersökningar och planeringsarbete gällande den slutliga förvaringen av använt kärnbränsle förutsätter en fast bedömning.
Förbättrandet av strål- och kärnsäkerheten i Östeuropa och Centraleuropa förutsätter en betydande arbetsinsats, likaså EU:s projekt för att åstadkomma enhetliga kärnsäkerhetskrav och en enhetlig tillsynspraxis i medlemsstaterna. Den internationella terrorismen beaktas allt tydligare när det gäller att säkerställa strål- och kärnsäkerheten.
Strategiska riktlinjer
Prioritetsområden enligt Strålsäkerhetscentralens strategi är övervakningen av planeringen och byggandet av ett nytt kärnkraftverk, ombyggnader som skall utföras med anledning av att de kärnkraftverk som är i drift börjar bli gamla, övervakningen av planeringen av en slutförvaringsanläggning för använt kärnbränsle och utvärdering av de undersökningar som görs på placeringsorten, kontrollen över exponering till följd av medicinsk användning av strålning, minskning av exponering till följd av naturlig strålning (radon), exponering och effekter på hälsan förorsakade av elektriska och magnetiska fält samt internationellt samarbete i fråga om utvecklandet av de säkerhetsprinciper som gäller kärn- och strålsäkerheten.
Prioritetsområden när det gäller utvecklandet av verksamheten är utvecklandet av personalens kunnande och metoder för informationshantering samt förstärkning av verksamhetskulturen: värderingar, verksamhetsmetoder och processer samt ledning.
Centrala resultatmål för år 2005
Social- och hälsovårdsministeriet uppställer följande preliminära resultatmål för Strålsäkerhetscentralen år 2005. Resultatmålen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och centralen ingår.
Effektivitet
Målsättningen är att det inte skall inträffa några olyckor eller incidenter som äventyrar säkerheten när strålkällor används, användningen av strålning skall stämma överens med principen om berättigande och optimeringsprincipen som nämns i 2 § i strålskyddslagen och arbetstagarnas stråldoser skall hållas under de gränser som fastställts.
När det gäller övervakningen av kärnkraftverk är målsättningen att det inte sker några olyckor eller inträffar några sådana incidenter som äventyrar säkerheten i kraftverken, utsläppen av radioaktiva ämnen från kraftverken är små och de årliga stråldoser som beräknas på grundval av utsläppen är under en procent av det gränsvärde som fastställs i statsrådets beslut 395/1991 och behandlingen, upplagringen och slutförvaringen av kärnavfall planeras och genomförs på ett sådant sätt att avfallsmängden blir så liten som möjligt och att verksamheten i praktiken inte ger upphov till några utsläpp överhuvudtaget.
Syftet med övervakningen av strålning i miljön är att Strålsäkerhetscentralen oavbrutet skall vara medveten om den strålningsnivå som befolkningen exponeras för. Vid olyckor är målet att beredskapsverksamheten inleds inom 15 minuter från det de första uppgifterna erhållits. I fråga om informationsförmedlingen är målet att information ges om incidenter i anslutning till strål- och kärnsäkerheten på eget initiativ, objektivt, öppet och utan dröjsmål.
Processer och strukturer
Målet är att verksamhetsmetoderna är linjerena, kostnadsmedvetna och väldefinierade och att det inte inträffar några väsentliga avvikelser från de fastställda verksamhetsmetoderna. Verksamhetsmetoderna utvärderas med hjälp av kvalitetspriskriterier och interna auditeringar. De utvecklingsprojekt som valts på grundval av utvärderingar och auditeringar genomförs på planerat sätt.
Resurser och ekonomi
Målet är att tillsynen över användningen av kärnenergi och intäkterna av tillsynen över strålningsverksamhet täcker kostnaderna för tillsynen i enlighet med självkostnadsprincipen, intäkterna av annan avgiftsbelagd verksamhet täcker åtminstone de kostnader som föranleds av verksamheten och självkostnadspriset stiger inte snabbare än den ökning som beror på lönestegring och inflation. Målet är att självkostnadspriset skall förbli klart lägre än faktureringspriset hos företag som producerar motsvarande prestationer.
Personalutveckling och personalens arbetsförmåga
Personalens kunnande utvecklas i enlighet med den plan som skall utarbetas. Målet är att den tid personalen använder för utbildning är 3—4 % av den totala arbetstiden, att några lärdomsprov avläggs och att det totala antalet frånvarodagar är under 7,5 per årsverke och att antalet frånvarodagar till följd av egen sjukdom eller olycksfall är under 6,5 per årsverke.
Produktivitet och lönsamhet
Kostnader och årsverken resultatområdesvis | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2003 | 2004 | 2005 | ||||
mn € | årsverken | mn € | årsverken | mn € | årsverken | |
Kärnsäkerhet | 8,7 | 63 | 10,2 | 70 | 10,5 | 72 |
Säkerheten vid strålanvändning | 2,1 | 20 | 2,1 | 20 | 2,2 | 22 |
Övervakning av strålning i miljön | 0,9 | 8 | 0,9 | 7 | 0,9 | 7 |
Forskning | 6,8 | 67 | 7,1 | 70 | 7,1 | 70 |
Beredskapsverksamhet | 1,3 | 12 | 1,2 | 10 | 2,0 | 10 |
Tjänster | 3,6 | 23 | 4,1 | 25 | 4,1 | 25 |
Information | 0,8 | 8 | 1,0 | 9 | 1,0 | 9 |
Förvaltning1) | - | 43 | - | 43 | - | 43 |
Sammanlagt | 24,2 | 244 | 26,6 | 254 | 27,8 | 258 |
1) Kostnaderna för förvaltningen har överförts på andra resultatområden.
De delar av anslagen som överförs är till största delen bundna till beställningar.
Lönsamhet
När det gäller offentligrättslig och annan avgiftsbelagd verksamhet är kostnadsmotsvarighet målet.
Kostnadsmotsvarighetskalkyler för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
Prestationer enligt avgiftslagen (1 000 euro) | |||
2003 bokslut |
2004 budget |
2005 budgetförslag |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 10 849 | 12 864 | 13 126 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 10 813 | 12 864 | 13 126 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 36 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 100 | 100 | 100 |
Prestationer i enlighet med speciallagar | |||
---|---|---|---|
Tillsyn över användningen av strålning (1 000 euro) | |||
2003 bokslut |
2004 budget |
2005 budgetförslag |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer | 1 450 | 1 450 | 1 470 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 1 382 | 1 450 | 1 470 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 68 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 105 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2003 bokslut |
2004 budget |
2005 budgetförslag |
|
Inkomster av den samfinansierade verksamheten | |||
— finansiering från andra statliga ämbetsverk | 327 | 270 | 270 |
— finansiering från EU | 498 | 320 | 320 |
— annan finansiering utanför statsförvaltningen | 221 | 210 | 210 |
Inkomster sammanlagt | 1 046 | 800 | 800 |
Totala kostnader för projekt | 2 921 | 3 893 | 3 713 |
Kostnadsmotsvarighet (inkomster - kostnader) | -1 875 | -3 093 | -2 913 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 36 | 21 | 22 |
21. Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag om 11 400 000 euro.
Förklaring:
Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2003 bokslut |
2004 budget |
2005 budgetförslag |
|
Inkomster | 13 405 | 13 910 | 15 406 |
— avgiftsbelagd verksamhet | 12 299 | 13 100 | 14 596 |
— intäkter av samfinansierad verksamhet från annat statligt ämbetsverk | 360 | 270 | 270 |
— intäkter av samfinansierad verksamhet utanför statsförvaltningen (även finansiering från EU) | 719 | 530 | 530 |
— övriga inkomster | 27 | 10 | 10 |
Utgifter | 24 478 | 25 240 | 26 806 |
— personalutgifter | 14 285 | 15 000 | 15 500 |
— lokalhyror | 1 868 | 1 900 | 1 900 |
— inköp av tjänster (även från andra ämbetsverk) | 4 588 | 4 717 | 5 060 |
— övriga utgifter för verksamheten (material, förnödenheter m.m.) | 3 737 | 3 623 | 4 346 |
Finansiering av verksamheten | |||
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet | 13 405 | 13 910 | 15 406 |
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet | 24 478 | 25 240 | 26 806 |
— omkostnadsfinansiering, netto | 11 073 | 11 330 | 11 400 |
— annan icke specificerad budgetfinansiering | 148 | 26 | - |
Användning av momentet | |||
— överförts från föregående år | 1 356 | ||
— beviljats | 11 386 | ||
— använts | 11 073 | ||
— överförts till följande år | 1 669 |
2005 budget | 11 400 000 |
2004 budget | 11 330 000 |
2003 bokslut | 11 386 000 |