Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådet
         03. Arbetslöshetsnämnden
         04. Prövningsnämnden
         08. Folkhälsoinstitutet
         12. Statens skolhem
         14. Statens sinnessjukhus
         16. Allmän familjepension
         18. Sjukförsäkring
         19. Pensionsförsäkring
         20. Olycksfallsförsäkring
         21. Frontveteranpensioner
         28. Annat utkomstskydd
         57. Semesterverksamhet

Statsbudgeten 2005

10. StrålsäkerhetscentralenPDF-versio

Förklaring:Strålsäkerhetscentralens verksamhetsidé är att skydda människor, samhället, miljön och framtida generationer för strålningens skadliga verkningar.

Förändringar i verksamhetsmiljön

Arbetet med att reformera de internationella strålsäkerhetsprinciperna har inletts. Avsikten är att ta in strålskyddet av miljön i dessa principer jämsides med skyddet av människor. Även redan publicerade och under beredning varande EU-direktiv och EU-rekommendationer om strålskydd medför förändringar i verksamhetsmiljön.

Utvecklingen av medicinska forsknings- och vårdmetoder som grundar sig på användningen av joniserande strålning och det ökande antalet apparater som ger upphov till elektromagnetiska fält medför förändringar i tillsynsverksamheten. Dessutom har det konstaterats att det finns ett behov av att förbättra användningsmetoderna och öka kunnandet hos dem som använder sig av strålning.

Det kommer att bli aktuellt att övervaka byggandet av en ny kärnkraftsenhet. Uppmärksamhet ägnas även de stora ombyggnadsarbeten som förbereds och genomförs vid de kärnkraftverk som är i drift. Undersökningar och planeringsarbete gällande den slutliga förvaringen av använt kärnbränsle förutsätter en fast bedömning.

Förbättrandet av strål- och kärnsäkerheten i Östeuropa och Centraleuropa förutsätter en betydande arbetsinsats, likaså EU:s projekt för att åstadkomma enhetliga kärnsäkerhetskrav och en enhetlig tillsynspraxis i medlemsstaterna. Den internationella terrorismen beaktas allt tydligare när det gäller att säkerställa strål- och kärnsäkerheten.

Strategiska riktlinjer

Prioritetsområden enligt Strålsäkerhetscentralens strategi är övervakningen av planeringen och byggandet av ett nytt kärnkraftverk, ombyggnader som skall utföras med anledning av att de kärnkraftverk som är i drift börjar bli gamla, övervakningen av planeringen av en slutförvaringsanläggning för använt kärnbränsle och utvärdering av de undersökningar som görs på placeringsorten, kontrollen över exponering till följd av medicinsk användning av strålning, minskning av exponering till följd av naturlig strålning (radon), exponering och effekter på hälsan förorsakade av elektriska och magnetiska fält samt internationellt samarbete i fråga om utvecklandet av de säkerhetsprinciper som gäller kärn- och strålsäkerheten.

Prioritetsområden när det gäller utvecklandet av verksamheten är utvecklandet av personalens kunnande och metoder för informationshantering samt förstärkning av verksamhetskulturen: värderingar, verksamhetsmetoder och processer samt ledning.

Centrala resultatmål för år 2005

Social- och hälsovårdsministeriet uppställer följande preliminära resultatmål för Strålsäkerhetscentralen år 2005. Resultatmålen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och centralen ingår.

Effektivitet

Målsättningen är att det inte skall inträffa några olyckor eller incidenter som äventyrar säkerheten när strålkällor används, användningen av strålning skall stämma överens med principen om berättigande och optimeringsprincipen som nämns i 2 § i strålskyddslagen och arbetstagarnas stråldoser skall hållas under de gränser som fastställts.

När det gäller övervakningen av kärnkraftverk är målsättningen att det inte sker några olyckor eller inträffar några sådana incidenter som äventyrar säkerheten i kraftverken, utsläppen av radioaktiva ämnen från kraftverken är små och de årliga stråldoser som beräknas på grundval av utsläppen är under en procent av det gränsvärde som fastställs i statsrådets beslut 395/1991 och behandlingen, upplagringen och slutförvaringen av kärnavfall planeras och genomförs på ett sådant sätt att avfallsmängden blir så liten som möjligt och att verksamheten i praktiken inte ger upphov till några utsläpp överhuvudtaget.

Syftet med övervakningen av strålning i miljön är att Strålsäkerhetscentralen oavbrutet skall vara medveten om den strålningsnivå som befolkningen exponeras för. Vid olyckor är målet att beredskapsverksamheten inleds inom 15 minuter från det de första uppgifterna erhållits. I fråga om informationsförmedlingen är målet att information ges om incidenter i anslutning till strål- och kärnsäkerheten på eget initiativ, objektivt, öppet och utan dröjsmål.

Processer och strukturer

Målet är att verksamhetsmetoderna är linjerena, kostnadsmedvetna och väldefinierade och att det inte inträffar några väsentliga avvikelser från de fastställda verksamhetsmetoderna. Verksamhetsmetoderna utvärderas med hjälp av kvalitetspriskriterier och interna auditeringar. De utvecklingsprojekt som valts på grundval av utvärderingar och auditeringar genomförs på planerat sätt.

Resurser och ekonomi

Målet är att tillsynen över användningen av kärnenergi och intäkterna av tillsynen över strålningsverksamhet täcker kostnaderna för tillsynen i enlighet med självkostnadsprincipen, intäkterna av annan avgiftsbelagd verksamhet täcker åtminstone de kostnader som föranleds av verksamheten och självkostnadspriset stiger inte snabbare än den ökning som beror på lönestegring och inflation. Målet är att självkostnadspriset skall förbli klart lägre än faktureringspriset hos företag som producerar motsvarande prestationer.

Personalutveckling och personalens arbetsförmåga

Personalens kunnande utvecklas i enlighet med den plan som skall utarbetas. Målet är att den tid personalen använder för utbildning är 3—4 % av den totala arbetstiden, att några lärdomsprov avläggs och att det totala antalet frånvarodagar är under 7,5 per årsverke och att antalet frånvarodagar till följd av egen sjukdom eller olycksfall är under 6,5 per årsverke.

Produktivitet och lönsamhet

Kostnader och årsverken resultatområdesvis
  2003 2004 2005
  mn € årsverken mn € årsverken mn € årsverken
             
Kärnsäkerhet 8,7 63 10,2 70 10,5 72
Säkerheten vid strålanvändning 2,1 20 2,1 20 2,2 22
Övervakning av strålning i miljön 0,9 8 0,9 7 0,9 7
Forskning 6,8 67 7,1 70 7,1 70
Beredskapsverksamhet 1,3 12 1,2 10 2,0 10
Tjänster 3,6 23 4,1 25 4,1 25
Information 0,8 8 1,0 9 1,0 9
Förvaltning1) - 43 - 43 - 43
Sammanlagt 24,2 244 26,6 254 27,8 258

1) Kostnaderna för förvaltningen har överförts på andra resultatområden.

De delar av anslagen som överförs är till största delen bundna till beställningar.

Lönsamhet

När det gäller offentligrättslig och annan avgiftsbelagd verksamhet är kostnadsmotsvarighet målet.

Kostnadsmotsvarighetskalkyler för den avgiftsbelagda verksamheten
 
Prestationer enligt avgiftslagen (1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer 10 849 12 864 13 126
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 10 813 12 864 13 126
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 36 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 100 100 100

Prestationer i enlighet med speciallagar
 
Tillsyn över användningen av strålning (1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten, intäkter av försäljningen av prestationer 1 450 1 450 1 470
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 1 382 1 450 1 470
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 68 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 105 100 100

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den samfinansierade verksamheten (1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Inkomster av den samfinansierade verksamheten      
— finansiering från andra statliga ämbetsverk 327 270 270
— finansiering från EU 498 320 320
— annan finansiering utanför statsförvaltningen 221 210 210
Inkomster sammanlagt 1 046 800 800
       
Totala kostnader för projekt 2 921 3 893 3 713
       
Kostnadsmotsvarighet (inkomster - kostnader) -1 875 -3 093 -2 913
Kostnadsmotsvarighet, % 36 21 22

21. Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 11 400 000 euro.

Förklaring:

Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Inkomster 13 405 13 910 15 406
— avgiftsbelagd verksamhet 12 299 13 100 14 596
— intäkter av samfinansierad verksamhet från annat statligt ämbetsverk 360 270 270
— intäkter av samfinansierad verksamhet utanför statsförvaltningen (även finansiering från EU) 719 530 530
— övriga inkomster 27 10 10
Utgifter 24 478 25 240 26 806
— personalutgifter 14 285 15 000 15 500
— lokalhyror 1 868 1 900 1 900
— inköp av tjänster (även från andra ämbetsverk) 4 588 4 717 5 060
— övriga utgifter för verksamheten (material, förnödenheter m.m.) 3 737 3 623 4 346
       
Finansiering av verksamheten      
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet 13 405 13 910 15 406
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet 24 478 25 240 26 806
— omkostnadsfinansiering, netto 11 073 11 330 11 400
— annan icke specificerad budgetfinansiering 148 26 -
       
Användning av momentet      
— överförts från föregående år 1 356    
— beviljats 11 386    
— använts 11 073    
— överförts till följande år 1 669    


2005 budget 11 400 000
2004 budget 11 330 000
2003 bokslut 11 386 000