Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2005

7.1. Työnantaja- ja henkilöstöpolitiikkaPDF-versio

Valtion työnantaja- ja henkilöstöpolitiikkaa kehitetään valtioneuvoston vuonna 2001 tekemässä valtion henkilöstöpolitiikan linjapäätöksessä asetettuihin tavoitteisiin perustuvan toimintasuunnitelman mukaisesti. Kesäkuussa 2004 tilattiin ulkopuoliselta arvioitsijaryhmältä arvio henkilöstöpolitiikan linjan vaikuttavuudesta ja tarkoituksenmukaisuudesta. Tarkoituksena on arvioida valtion yhteisen henkilöstöpolitiikan linjausten vaikutuksia virastojen toiminta- ja palvelukyvylle ja viime kädessä koko yhteiskunnan hyvinvoinnille ja kilpailukyvylle.

Palkkausjärjestelmien uudistaminen on keskeinen toimenpide valtion palkkakilpailukyvyn parantamisessa. Sopimuksia uusista palkkausjärjestelmistä on tällä hetkellä tehty 40 virastossa. Näiden sopimusten piirissä on lähes 46 000 henkilöä eli 39 prosenttia valtion henkilöstöstä. Valtion keskustason sopijaosapuolet ovat yhteisesti sitoutuneet tavoitteeseen uudistaa palkkausjärjestelmät vuoden 2004 loppuun mennessä. Osa uudistuksesta voidaan tarvittaessa rahoittaa erillisellä talousarviorahoituksella.

Valtion työnantaja- ja henkilöstöpolitiikan tulostavoitteet ja toiminnan painopisteet sisältyvät valtiovarainministeriön pääluokan ja valtiovarainministeriön luvun selvitysosiin.

Valtion virka- ja työehtosopimukset vuosille 2003—2004 on tehty 2.12.2002 allekirjoitetun tulopoliittisen sopimuksen mukaisina. Sopimuskausi päättyy 15.2.2005. Sopimusmuutoksista aiheutuvat menojen lisäykset on budjetoitu vuosien 2003 ja 2004 talousarvioissa. Tässä talousarviossa ehdotetaan budjetoitavaksi 1.3.2004 toteutettujen palkankorotusten perintövaikutus vuodelle 2005, mikä lisää määrärahoja yhteensä 20,3 milj. eurolla. Tulevan sopimusratkaisun aiheuttama määrärahatarve on tarkoitus budjetoida ratkaisun selvittyä ja sen rahoitukseen on varauduttu valtiontalouden kehyksen ns. jakamattomasta varauksesta.

Tulopoliittisen sopimuksen tarkastelulausekkeen mukaisesti sopijaosapuolet kokoontuivat toukokuussa 2004 tarkastelemaan sopimuksen päämäärien toteutumista ja ansiokehitystä kaikkien palkansaajien ja eri sektoreiden tai sopimusalojen osalta. Valtionhallinnon osalta ei ollut huomautettavaa eikä vaatimuksia tarkastelulausekkeeseen liittyen.

Taulukko 23. Budjettitalouden henkilöstöä kuvaavia tunnuslukuja vuosina 2002—2005

Tunnusluku 2002 2003 20041) 20051)
         
Henkilöstömäärä 123 300 124 200 123 200 123 200
   Muutos edell. vuodesta % 2,3 0,8 -0,8 0,0
Henkilötyövuodet 119 500 120 600 119 600 119 600
Palkkasumma, milj. €2) 3 670 3 843 3 975 4 055
Työvoimakustannukset, milj. €2) 4 666 4 881 5 047 5 149
Keskim. kokonaisansio € /kk2) 2 447 2 546 2 653 2 706
Palkkojen sivukulut % 60,6 60,4 60,3 60,3
Valtion maksamat kaikki eläkemenot, milj. € 2 663 2 796 2 880 2 995
Naisten osuus % 48,2 48,4 48,6 48,8
Henkilöstön keski-ikä, vuotta 42,5 42,7 42,8 42,9

1) Vuodet 2004 ja 2005 ovat pääosin arvioita eikä niissä ole otettu huomioon v. 2005 talousarvioesitykseen sisältyviä henkilöstömäärän muutoksia.

2) Vuosien 2004 ja 2005 arvioissa on otettu huomioon tiedossa olevista sopimuskorotuksista sekä sopimusten soveltamisesta (mm. uusien palkkausjärjestelmien käyttöönotosta) aiheutuvat lisäykset.

Valtion henkilöstön ansioiden arvioidaan nousevan vuodesta 2003 vuoteen 2004 keskimäärin 4,2 prosenttia, josta 2,4 prosenttia johtuu sopimuskorotuksista sekä 1,8 prosenttia sopimusten soveltamisesta ja palkkarakenteen uudistamisesta. Ansioiden nousun vuodesta 2004 vuoteen 2005 arvioidaan olevan ilman uusien sopimusten vaikutuksia 2 prosenttia. Noususta 0,5 prosenttia johtuu palkkaperinnöstä vuodelta 2004 sekä 1,5 prosenttia sopimusten soveltamisesta, mm. uusien palkkausjärjestelmien käyttöönotosta.

Taulukossa 24 on yhteenveto kunkin pääluokan selvitysosassa esitetyistä arvioiduista vuosien 2004 ja 2005 henkilötyövuosimääristä. Henkilötyövuosien laskentaperusteet poikkeavat jonkin verran taulukossa 23 esitetystä. Erityisesti työllisyysvaroin palkattu henkilöstö ei sisälly taulukkoon 24.

Taulukko 24. Budjettitalouden virastojen henkilöstömäärä henkilötyövuosina 1)

        2004—2005
  Pääluokka 2004 2005 htv %
           
23. Valtioneuvosto 260 287 27 10,4
24. Ulkoasiainministeriön hallinnonala 2) 1 570 1 590 20 1,3
25. Oikeusministeriön hallinnonala 9 500 9 530 30 0,3
26. Sisäasiainministeriön hallinnonala 17 340 17 535 195 1,1
27. Puolustusministeriön hallinnonala 18 110 18 060 -50 -0,3
28. Valtiovarainministeriön hallinnonala 10 790 10 700 -90 -0,8
29. Opetusministeriön hallinnonala 30 360 30 790 430 1,4
30. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala 5 550 5 600 50 0,9
31. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala 3 240 3 190 -50 -1,5
32. Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonala 6 700 6 600 -100 -1,5
33. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala 3 910 3 970 60 1,5
34. Työministeriön hallinnonala 3 940 4 000 60 1,5
35. Ympäristöministeriön hallinnonala 2 560 2 560 0 0,0
  Yhteensä 113 830 114 412 582 0,5

1) Ilman pääluokkien 21 ja 22 sekä valtion liikelaitoksista annetun lain mukaisten liikelaitosten ja työllisyysvaroin palkattu henkilöstöä.

2) Ulkoasiainministeriön hallinnonalalla arvoidaan vuosina 2004 ja 2005 olevan lisäksi asemamaasta palkattua henkilöstöä 920 htv sekä kriisinhallinta- ja rauhanturvaoperaatioihin palkattua henkilöstöä 1 000 htv.