Talousarvioesitys 2003
05. Vakuutusvalvontavirasto
Selvitysosa: Vakuutusvalvontaviraston tehtävänä on vakuutus- ja eläkelaitosten sekä vakuutuksenvälittäjien valvonta ja tarkastus, työttömyysetuuksien toimeenpanon ohjaus ja valvonta sekä vakuutusalan tieteellisen tutkimuksen edistäminen ja harjoittaminen yhteistyössä korkeakoululaitoksen kanssa.
Toimintaympäristön muutokset
Maailmantalouden kasvun selkeästä hidastumisesta seurannut kansainvälinen vakuutuslaitosten aseman heikkeneminen edellyttää nopeaa reagointia mahdollisiin valvottavien ongelmiin.
Finanssisektorin merkittävistä rakennemuutoksista syntyviin mahdollisiin sääntelyn muutostarpeisiin virasto reagoi aloitteellisesti. Osa viraston valvottavista kuuluu kotimaisiin tai rajat ylittäviin vakuutusyhtiöryhmittymiin tai vakuutus- ja rahoitusryhmittymiin, joiden valvonta edellyttää tiivistä yhteistyötä Rahoitustarkastuksen sekä muiden maiden vakuutus- ja rahoitusalan yritysten valvojien kanssa.
Toiminnan painopisteet
Vakuutusvalvontaviraston toiminnan tavoitteena on, että Suomen vakuutusmarkkinat ovat vakaat ja ne tuottavat turvallisia ja kilpailukykyisiä vakuutuspalveluja. Valvonnassa panostetaan siihen, että valvottavien talous on kunnossa, tuotteet ja markkinointi täyttävät säädösten vaatimukset ja vakuutusten korvauskäsittely on asianmukaista. Varmistetaan, että vakuutuksenvälittäjien toiminta on säännösten mukaista sekä työttömyysturvan soveltamiskäytäntö linjakasta ja tehokasta.
Keskeisimmät tulostavoitteet
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Vakuutusvalvontavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2003:
Vaikuttavuustavoitteet
Valvottavat analysoidaan tietokantapohjaisen analyysityökalun avulla, erityisinä tarkastuskohteina ovat sisäinen valvonta ja riskienhallinta. Merkittävät uudet tuotteet ja niiden markkinointi tarkastetaan henki- ja vahinkovakuutusyhtiöissä. Vakuutusyhtiöiden korvausprosessit tarkastetaan. Vakuutuksenvälittäjien toimintaedellytysten täyttyminen tarkastetaan. Virasto panostaa voimakkaasti rahoitus- ja vakuutusryhmittymien valvontaan.
Työttömyyskassojen talouden ja hallinnon sekä soveltamiskäytännön valvonnan dokumentointia kehitetään kiinnittäen samalla huomiota työttömyysetuuksien väärinkäytöksiä ehkäisevään toimintaan.
Palvelutavoitteet
Palvelutasotavoitteena on hakemusten ja kanteluiden nopea ja johdonmukainen käsittely kehittämällä edelleen ohjeistusta ja käsittelyrutiineja. Erityisesti panostetaan tietokantojen tehokkaaseen ja integroituun hyödyntämiseen tarkastustoiminnassa sekä sähköisten asiointipalvelujen käyttöönottoon.
Taloustavoitteet
Vakuutusvalvontaviraston talousarvio perustuu nettobudjetointiin ja sen bruttomenot ja -tulot on budjetoitu momentilla 12.33.05. Nettobudjetoidusta maksullisesta toiminnasta ei synny ylijäämää.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa): | |||
---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | |
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— Maksullisen toiminnan myyntituotot | 3 811 | 4 766 | 5 010 |
— Maksullisen toiminnan muut tuotot | 1 | 2 | 0 |
Tuotot yhteensä | 3 812 | 4 768 | 5 010 |
Maksullisen toiminnan kustannukset | |||
Erilliskustannukset | |||
— aineet, tarvikkeet ja tavarat | 60 | 84 | 95 |
— henkilöstökustannukset | 2 599 | 3 244 | 3 400 |
— vuokrat | 454 | 585 | 620 |
— palvelujen ostot | 546 | 612 | 650 |
— muut erilliskustannukset | 93 | 142 | 145 |
Erilliskustannukset yhteensä | 3 752 | 4 667 | 4 910 |
Käyttöjäämä | 60 | 101 | 100 |
Maksullisen toiminnan osuus yhteis- kustannuksista |
|||
— poistot | 89 | 101 | 100 |
— korot | 21 | 15 | 25 |
Osuus yhteiskustannuksista yhteensä | 110 | 116 | 125 |
Kokonaiskustannukset yhteensä | 3 862 | 4 783 | 5 035 |
Tilikauden ylijäämä (+) / alijäämä (-) | -50 | -15 | -25 |
Lisäyksenä investointimenot | 56 | 101 | 100 |
Vähennyksenä poistot, laskennalliset korot ja lomapalkkavelan muutos | -106 | -116 | -125 |
Kokonaiskustannukset yhteensä | 3 812 | 4 768 | 5 010 |
Tilikauden ylijäämä (+) / alijäämä (-) | 0 | 0 | 0 |
Maksullista toimintaa kuvaava tunnuslukutaulukko: | |||
---|---|---|---|
2001 toteutuma |
2002 ennakoitu |
2003 arvio |
|
Maksullisen toiminnan tuotot (t€) | 3 812 | 4 768 | 5 010 |
Maksullisen toiminnan erillis- kustannukset (t€) |
3 752 | 4 667 | 4 910 |
Käyttöjäämä (t€) | 60 | 101 | 100 |
— % tuotoista | 1,6 | 2,1 | 2,0 |
Osuus yhteiskustannuksista (t€) | 110 | 116 | 125 |
Ylijäämä (+) / alijäämä (-) (t€) | -50 | -15 | -25 |
— % tuotoista | -1,3 | -0,3 | -0,5 |
Tuotot % kokonaiskustannuksista yhteensä |
98,7 | 99,7 | 99,5 |
Investoinnit (t€) | 56 | 101 | 100 |
— % tuotoista | 1,5 | 2,1 | 2,0 |
Kokonaiskustannukset ilman poistoja, korkoja ja lomapalkkavelan muutosta + investoinnit yhteensä1) (t€) | 3 812 | 4 768 | 5 010 |
Tuotot % em. kustannusten ja inves- tointien yhteismäärästä |
100,0 | 100,0 | 100,0 |
Vakuutustarkastusmaksujen laskutusylijäämä1) (t€) | 1 036 | 0 | 0 |
1) Vakuutustarkastuksen kustantamisesta annetun lain
Kustannustiedot tehtäväalueittain (1 000 euroa): | |||
---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | |
varsinainen | |||
Valvottavaryhmä | tilinpäätös | talousarvio | esitys |
Henkivakuutusyhtiöt | 646 | 875 | 821 |
Vahinkovakuutusyhtiöt | 812 | 1 037 | 1 140 |
Työeläkevakuutusyhtiöt | 711 | 899 | 979 |
Eläkesäätiöt ja eläkekassat | 489 | 494 | 499 |
Muut vakuutuskassat | 154 | 166 | 198 |
Lailla perustetut eläkelaitokset | 59 | 63 | 65 |
Kuntien eläkevak. ja Valtion eläkerah. | 67 | 72 | 93 |
Eläketurvakeskus | 14 | 15 | 14 |
Vakuutusyhdistykset | 169 | 235 | 248 |
Vakuutuksenvälittäjät | 89 | 86 | 127 |
Työttömyyskassat1) | 672 | 795 | 802 |
Tyött.vak.rahasto ja Koulutus- ja erorah. | 10 | 12 | 13 |
Muut valvottavat | 11 | 8 | 12 |
Yhteensä | 3 903 | 4 759 | 5 010 |
Henkilötyövuosia yhteensä | 56 | 65 | 66 |
Kustannukset 1 000/htv | 70 | 73 | 76 |
1) STMp valvontamaksun perusteista 19.12.2002