Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2003

05. LääninhallituksetPDF-versio

Selvitysosa:Lääninhallitus on valtion aluehallinnon monialainen asiantuntijavirasto, jolle valtion keskushallinto osoittaa tehtäviään. Sinne on koottu alueellisia asiantuntija-, turvallisuus- ja hallintotehtäviä. Lääninhallitus luo osaltaan myös edellytyksiä alueen elinkeinojen kehittämiselle.

Lääninhallitusten suurimmat toimialat ovat sosiaali- ja terveystoimi ja sivistystoimi. Lääninhallituksen poliisiosastojen menot maksetaan poliisin toimintamäärärahoista lukuun ottamatta lääninhallituksen virastona tarjoamia palveluja, joita ovat mm. toimitilat, henkilöstö- ja taloushallinto sekä virastopalvelut. Ahvenanmaan lääninhallituksella on Manner-Suomen lääninhallitusten tehtävistä poikkeavia tehtäviä, jotka johtuvat valtionhallinnon ja maakunnallisen itsehallinnon erityispiirteistä Ahvenanmaalla.

Lääninhallitusten toiminnan yleiset painopisteet vuonna 2003:

Lääninhallitukset tukevat erityisesti lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämistä. Huumausaineiden saatavuutta ja käyttöä ehkäistään ja niistä aiheutuvia riskejä vähennetään. Nuorten ja riskiryhmien syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja osallisuuden tukemiseksi edistetään hallinnonalojen ja muiden toimijoiden välistä yhteistyötä.

Lääninhallitukset kartoittavat peruspalvelujen tarjontaa ja tarvetta läänin alueella ja arvioivat palveluverkkojen riittävyyttä sekä yleisesti palvelujen saatavuuden ja toimivuuden muutoksia.

Alueellista ja seudullista hyvinvointipolitiikkaa parannetaan kehittämällä viranomaisten ja muiden toimijoiden yhteistyötä. Eri asteisiin poikkeusoloihin varautumista tehostetaan.

Aluehallinnon keskeisten yhteistyökumppaneiden kanssa kehitetään menettelytapoja yhteisten tehtäväalueiden tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi.

Lisäksi lääninhallituksia ohjaavat ministeriöt ja keskushallinnon virastot ovat määrittäneet vuodelle 2003 seuraavia toimialakohtaisia painopisteitä:

Kilpailu- ja kuluttaja-asiat

Lääninhallitukset selvittävät etenkin paikallisesti ja alueellisesti vaikuttavia kilpailunrajoituksia.

Lääninhallitukset osallistuvat myös Kilpailuviraston ”Julkinen valta markkinoilla” -hankkeen jatkotyöhön, jossa parannetaan kuntien valmiuksia palvelutuotantonsa markkinaehtoistamisessa.

Kuntien tuoteturvallisuusvalvonnan taso arvioidaan vuoden 2002 tietojen pohjalta. Keskitytään erityisesti palveluiden turvallisuuden valvontaan ja toteutetaan valtakunnallinen valvontaprojekti. Varaudutaan tuoteturvallisuuslain mukaisiin tuotteiden turvallisuutta koskeviin kiireellisiin valvontatehtäviin.

Kuluttajien hintatietoisuuden tueksi tehdään hintavertailuja ja varmistetaan kuluttajien tiedonsaanti niistä. Tehdään euroon siirtymisen hintavaikutusten loppuarvio sekä valtakunnallisia, teemoitettuja valvontakampanjoita.

Huolehditaan talous- ja velkaneuvonnan alueellisesta saatavuudesta sekä ohjataan ja tuetaan kuntia/palvelun tuottajia talous- ja velkaneuvonnan järjestämisessä sekä seurataan laadun ja määrän kehittymistä läänin alueella.

Liikennehallinto

Lääninhallitukset turvaavat julkisen liikenteen palvelut alueellaan taloudellisesti tehokkaalla tavalla. Lääninhallitukset pyrkivät sekä rahoituksen että kehittämistoimien avulla lisäämään joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja esteettömyyttä ja niitä kehitetään esteettömyyden alueellisiksi asiantuntijoiksi. Lääninhallitukset tehostavat yhteistyötä kuntien kanssa ja edistävät henkilöliikenteen logistista osaamista liikenteenhoidon tehostamiseksi. Lisäksi lääninhallitukset toimivat kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen toimintaedellytysten parantamiseksi ja liikenneturvallisuuden edistämiseksi.

Läänin alueen kuntien liikenneturvallisuustyötä tuetaan ja aktivoidaan.

Sivistystoimi

Oppilaitosverkon ja ylläpitojärjestelmän kehittymistä, koulutuksen alueellista saavutettavuutta, tuloksellisuutta ja oppilaan oikeusturvan toteutumista seurataan ja arvioidaan. Erityistä huomiota kiinnitetään elinikäiseen oppimiseen sekä ammattitaitoisen työvoiman tuottamiseen ja koulutuksen jälkeiseen työllistymiseen. Tavoitteena aikuisväestön osalta on ammatillisten tutkintojen hankkiminen niille, joilta puuttuu toisen asteen koulutus sekä tietoyhteiskuntataitojen kehittäminen.

Ammatillisen koulutustarpeen alueellista ennakointia kehitetään yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa huomioon ottaen työelämän tarpeet sekä ikääntyvän väestön ja nuorten ikäluokkien koulutuskysyntä. Valtakunnallisissa yhteishakujärjestelmissä kiinnitetään erityistä huomiota neuvontapalveluihin.

Opetustoimen henkilöstökoulutusta toteutetaan ottaen huomioon täydennyskoulutuksen valtakunnallisten ja alueellisten toteuttajien tarkoituksenmukainen työnjako. Koulutusta suunnataan erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön edistämiseen.

Kirjasto- ja tietopalvelujen saavutettavuuden ja laadun kehittämistä edistetään ja seurataan sekä arvioidaan palvelujen toteutumista painoalueena kuntien välinen yhteistyö.

Yhteistyössä kuntien ja kansalaisjärjestöjen kanssa tuetaan ja kehitetään koululaisten iltapäivätoimintaa.

Lasten ja nuorten liikunta sekä terveyttä edistävä liikunta ovat painopisteitä liikuntatoimessa. Liikuntapaikkarakentamisessa tuetaan erityisesti lähiliikuntapaikkoja.

Nuorisotoimessa keskeistä on nuorisotyön peruspalvelujen määrittelyn pohjalta peruspalvelut koko maassa turvaavan nuorisotyöorganisaation tukeminen, nuorten alueellisen elinoloindikaattorijärjestelmän hyödyntäminen ja nuorten työpajatoiminnan kehittäminen.

Yhteistyössä alueellisten taidetoimikuntien kanssa arvioidaan kuntien kulttuuritoimintaa taiteen edistämisen näkökulmasta.

Ohjataan ja rahoitetaan opetusministeriön hallinnonalan rakennerahasto-ohjelmahankkeita ottaen huomioon valtakunnalliset ja alueelliset kehittämistavoitteet.

Lääninhallitukset osallistuvat kansainväliseen yhteistyöhön opetuksen, kulttuurin, liikunnan ja nuorisotoimen alueilla osana alueiden Euroopan kehitystä.

Sosiaali- ja terveystoimi

Lääninhallitukset tukevat ja edistävät terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin toteutumista sekä sosiaalisten ongelmien ja syrjäytymisen ehkäisyä alueellaan. Lääninhallitusten erityisiä painoalueita vuonna 2003 ovat sosiaali- ja terveydenhuollon etu- ja jälkikäteisvalvonta sekä uuden kehittämishankejärjestelmän toimeenpano.

Alkoholijuomien vähittäismyynnin ja anniskelun valvontaa ja lupahallintoa kehitetään osana sosiaali- ja terveyspolitiikkaa.

Ympäristöterveydenhuollossa kiinnitetään erityistä huomiota siihen, että kunnat suorittavat vastuullaan olevaa valvontaa riittävästi ja tasapuolisesti.

Eläinlääkintä

Valmiuksia tarttuvien eläintautien ennaltaehkäisyyn ja vastustukseen tehostetaan entisestään koko maassa. Eläinten sivutuotteiden asianmukaisesta hävittämisestä ja käsittelystä huolehditaan. Tehostetaan paikallisten eläinsuojeluvalvontaviranomaisten ohjausta ja eläinten pitoon kohdistuvan eläinsuojeluvalvonnan toimivuutta. Lääninhallitukset valvovat ja ohjaavat lääkkeiden käyttöä eläimille. Kunnallisten eläinlääkäripalvelujen saatavuuden varmistamista jatketaan. Ympäristöterveydenhuollon yksiköiden työnjakoa kehitetään.

Elintarvikevalvonta

Kuntien elintarvikevalvontaa ja -tarkastusta arvioidaan ja tehostetaan kehittämällä edelleen kuntien yhteistyötä. Jatketaan kuntien elintarvikevalvonnan laatujärjestelmien kehittämistä yhdessä Elintarvikeviraston kanssa. Jatketaan yhdessä muiden elintarvikeviranomaisten kanssa elintarvikevalvonnan vaatimustenmukaisuuden arvioinnin pohjustusta.

Alueellisesti merkittävien peruselintarvikkeiden kokonaislaatua valvotaan pellolta pöytään periaatteen mukaan. Tavoitteen toteutumiseksi kehitetään valvontahenkilöstön ammattitaitoa ja varmistetaan kuluttajien riittävä tiedonsaanti.

Pelastustoimi

Lääninhallitukset ohjaavat ja valvovat kuntien pelastustoimen palvelutasopäätösten tasoa ja toimeenpanoa. Erityistä huomiota kiinnitetään tulipalojen ja muiden onnettomuuksien ehkäisyyn sekä riskien edellyttämiin palokuntien toimintavalmiuksiin.

Lääninhallitukset seuraavat ja tukevat alueellisten pelastuslaitosten sekä hätäkeskusten suunnittelua ja toteuttamista siten, että voimavarat ja palvelut mitoitetaan alueittain niiden riskien edellyttämällä tavalla ja pelastustoiminnan johtamisjärjestelyt ovat tehokkaat ja selkeät.

Poliisitoimi

Lääninhallitukset varmistavat alueellisten ja paikallisten turvallisuussuunnitelmien toimeenpanon ja seuraavat niiden vaikuttavuutta. Huumausaineiden käyttöä ja saatavuutta ehkäistään ja niihin liittyvää rikollisuutta torjutaan yhteistyössä muiden viranomaisten ja sidosryhmien kanssa. Viranomaisyhteistyötä perheväkivaltatapausten tutkinnassa lisätään.

Oikeushallinto

Lääninhallitukset vastaavat kihlakunnan ulosottovirastojen ja kihlakunnanvirastojen ulosotto-osastojen toiminnan ohjauksesta muun muassa huolehtimalla ulosottopiirien tarkastamisesta ja kouluttamisesta sekä tulosohjauksesta. Painopistealueena ovat voimaan tulevan ulosottolain kokonaisuudistuksen ja käyttöön otettavan uuden tietojärjestelmän edellyttämän sekä toteutettavan toiminnan muutoksen varmistamiseen liittyvän koulutuksen järjestäminen ulosottopiirien henkilöstölle ja tarkastustoiminnan ja tuloksellisuuden arvioinnin kehittäminen.

Hallinto

Toteutetaan lääninhallitusten organisaation arvioinnin tuloksena syntyneitä kehittämisehdotuksia, jotka koskevat alaisen hallinnon ohjauksen tehostamista, tietohallinnon kokoamista ja hallinnon erityisosaamisen turvaamista.

Ahvenanmaan lääninhallitus tehostaa työtä, jonka tavoitteena on entistä yhtenäisempi, kootumpi ja paremmin palveleva valtionhallinto Ahvenanmaalla.

21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 48 620 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös hankkeisiin, joihin saadaan EU-rahoitusta.

Selvitysosa:

 Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 54 020 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 4 000 000
Muut toimintamenot 50 020 000
Bruttotulot, maksullisen toiminnan tulot 5 400 000
Nettomenot 48 620 000

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 420 000 euroa mielenterveyslain muutoksesta aiheutuneista lisätehtävistä ja 86 000 euroa kahden viran siirtona momentilta 31.24.21 sekä vähennyksenä 321 000 euroa vuoden 2002 kertamenoa.


2003 talousarvio 48 620 000
2002 talousarvio 48 682 000
2001 tilinpäätös 46 287 336