Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       04. Tarkastuslautakunta
       07. Työterveyslaitos
       08. Kansanterveyslaitos
       10. Säteilyturvakeskus
       12. Valtion koulukodit
       17. Työttömyysturva
       18. Sairausvakuutus
       19. Eläkevakuutus
       20. Tapaturmavakuutus
       57. Lomatoiminta

Talousarvioesitys 2003

11. Lääkelaitos ja Lääkehoidon kehittämiskeskusPDF-versio

Selvitysosa: Luvun nimike on muutettu.

Lääkelaitoksen tehtävänä on ylläpitää ja edistää lääkkeiden, terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden sekä verivalmisteiden käytön turvallisuutta. Lääkevalvonta- ja myyntilupajärjestelmät EU:ssa perustuvat kansallisten viranomaisten asiantuntemukseen ja työhön. Valvontaa toteutetaan lupamenettelyin sekä tarkastustoiminnan ja jälkivalvonnan keinoin.

Toimintaympäristön muutos

Koveneva kilpailu tuo valmisteita yhä nopeammin viranomaisten arvioitavaksi, potilaiden käyttöön ja tehokkaan markkinoinnin ja jälkivalvonnan kohteeksi. EU-jäsenyyden aikana Suomessa voimassaolevien myyntilupien kokonaismäärä on olennaisesti kasvanut (37 % vv. 1995—2001) ja eräiden hakemustyyppien määrät jopa moninkertaistuneet. Uutta teknologiaa hyödyntävät lääkkeet ja laitteet ovat erityisiä haasteita arviointi- ja valvontatyössä myös vuonna 2003. EU:n komission ehdotus lääkevalvonnan uudistamisesta tulee vaikuttamaan myös jäsenvaltioiden lääkevalvonnan kehittymiseen. Valmisteilla oleva ehdotus EU:n parlamentin ja neuvoston direktiiviksi laatu- ja turvallisuusvaatimusten asettamisesta ihmisveren ja veren komponenttien keräämistä, tutkimista, käsittelyä, säilytystä ja jakelua varten voi tultuaan voimaan aiheuttaa muutoksia veripalvelutoiminnan tarkastustiheyteen.

Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkelaitokselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2003:

Vaikuttavuustavoitteet

Lääkevalvonta: Lääkevalmisteiden ennakkovalvonnan tavoitteena on varmistaa väestön käyttöön tulevien lääkkeiden teho, turvallisuus ja laatu. Vakaviin haittavaikutuksiin ja tuotevirheisiin liittyvät ongelmatilanteet hoidetaan välittömästi. Lääketutkimuksen ilmoitusmenettelyllä varmistetaan, että Suomessa tehdään tieteellisesti ja eettisesti korkeatasoista tutkimusta.

Terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet: Terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden turvallisuudessa havaitut puutteet ja väärinkäytökset selvitetään ja vaaralliset tuotteet poistetaan markkinoilta. Lääkelaitos selvittää terveydenhuollon laitteisiin ja tarvikkeisiin liittyviä riskejä erityisesti ihmisen kehoon asetettavien materiaalien osalta. Laadunhallinnan käyttöönottoa edistetään erityisesti kotiympäristössä käytettävien laitteiden ja tarvikkeiden osalta.

Hallinto ja sisäiset palvelut: Lääkelaitoksen tietoympäristön sisällöllisen hallinnan, tiedonhaun ja tiedonvälityksen parantamista jatketaan siirtymällä enenevässä määrin sähköisessä muodossa olevan tiedon käyttöön. Lääkelaitos lisää lääkevalmisteita koskevan tiedon saatavuutta ja kehittää sähköistä asiointia lääkkeiden myyntilupajärjestelmään. Lääkelaitos osallistuu aktiivisesti EU:n valvontaviranomaisten tietoverkossa olevien seurantajärjestelmien kehittämiseen.

Palvelutavoitteet

Myyntilupien ja niihin liittyvien muutosten käsittelyssä, kommentoinnissa ja arvioinnissa noudatetaan määrättyjä tai EU:n jäsenvaltioiden kesken sovittuja käsittelyaikoja. Lääketehtaat tarkastetaan EU:n ohjeistuksen mukaisesti vähintään kahden vuoden välein eikä tarkastusväli saa ylittää kolmea vuotta.

Henkilöstö

Henkilöstön toimintaedellytyksiä parannetaan työkykyä edistävän ja ylläpitävän toimintaohjelman mukaisesti.

Taloudellisuutta koskevat tavoitteet

Lääkelaitoksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Lääkelaitoksen menot katetaan pääosin valvonta- ja palvelutoiminnasta saatavilla maksuilla. Maksullisen toiminnan kannattavuustavoitteena on että suoritteet tuotetaan omakustannushintaan. Terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden valvonta on ei-maksullista toimintaa. Lääkelaitoksen suoritteista perittävät maksut määräytyvät Lääkelaitoksesta annetun lain (35/1993) 4 §:ssä tarkoitettua maksua lukuun ottamatta valtion maksuperustelain mukaisesti. Tuloarvio perustuu vuonna 2003 voimaan tulevaan maksuasetukseen.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelmat (1 000 euroa):
       
Maksuperustelain mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet
  2001 2002 2003
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— MPL julkisoikeudelliset suoritteet 7 295 7 592 8 209
— MPL mukaiset liiketaloudelliset suoritteet 15 31 10
Tuotot yhteensä 7 310 7 623 8 219
       
Maksullisen toiminnan kustannukset      
Erilliskustannukset      
— aineet, tarvikkeet ja tavarat 212 214 255
— henkilöstökustannukset 4 080 4 175 4 398
— vuokrat 479 497 571
— palvelujen ostot 1 076 1 205 1 333
— muut erilliskustannukset 429 428 446
Erilliskustannukset yhteensä 6 276 6 519 7 003
       
Käyttöjäämä 1 034 1 104 1 216
       
Maksullisen toiminnan osuus yhteiskustannuksista      
— tukitoimintojen kustannukset 699 628 539
— poistot 221 140 213
— korot 17 28 30
Osuus yhteiskustannuksista yhteensä 937 796 782
       
Kokonaiskustannukset yhteensä 7 213 7 315 7 785
       
Tilikauden ylijäämä (+) / alijäämä (-) 97 308 434

Erillislain mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet
(Lääkelaitoksesta annetun lain 4 §:n mukainen maksu)
  2001 2002 2003
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— erillislain mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet 1 166 1 144 1 228
Tuotot yhteensä 1 166 1 144 1 228
       
Maksullisen toiminnan kustannukset      
Erilliskustannukset      
— aineet, tarvikkeet ja tavarat 88 49 83
— henkilöstökustannukset 554 574 626
— vuokrat 115 122 120
— palvelujen ostot 141 86 102
— muut erilliskustannukset 20 23 19
Erilliskustannukset yhteensä 918 854 950
       
Käyttöjäämä 248 290 278
       
Maksullisen toiminnan osuus yhteiskustannuksista      
— tukitoimintojen kustannukset 154 131 115
— poistot 77 68 103
— korot 16 13 19
Osuus yhteiskustannuksista yhteensä 247 212 237
       
Kokonaiskustannukset yhteensä 1 165 1 066 1 187
       
Tilikauden ylijäämä (+) / alijäämä (-) 0 78 41

Koko maksullisen toiminnan kehitystä kuvaava tunnuslukutaulukko:
  2001 2002 2003
  toteutuma ennakoitu arvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot (t€) 8 477 8 767 9 447
Maksullisen toiminnan erilliskustannukset (t€) 7 195 7 373 7 953
Käyttöjäämä (t€) 1 282 1 394 1 494
— % tuotoista 15 16 16
Osuus yhteiskustannuksista (t€) 1 184 1 008 1 019
Ylijäämä (+) / alijäämä (-) (t€) 97 386 475
— % tuotoista 1 4 5
Tuotot % kokonaiskustannuksista 101 105 105
Investoinnit (t€) 596 400 461
— % tuotoista 7 5 5

Tämän luvun momentin 22 selvitysosassa mainituilla lainsäädännöllisillä muutoksilla on tarkoitus perustaa Lääkehoidon kehittämiskeskus.

Keskus toimii Lääkelaitoksen yhteydessä, mutta itsenäisenä ja erillisenä keskuksena. Se käyttää Lääkelaitoksen tietovarastoja ja ostaa tarvittavat tukipalvelut Lääkelaitoksesta.

Lääkehoidon kehittämiskeskuksen perustaminen edellyttää johtajan viran ja kahdeksan muun viran perustamista 1.3.2003 lukien.

Lääkehoidon kehittämiskeskuksen tehtävänä on edistää tehokasta, turvallista, taloudellista ja tarkoituksenmukaista lääkehoitoa seuraamalla, arvioimalla ja jakamalla lääkehoitoa koskevaa tietoa sekä saattamalla tietoa tarkoituksenmukaisin keinoin käytännön toiminnaksi.

Vuonna 2003 toiminnan painopisteinä ovat yksikön organisatorinen järjestäytyminen, alueellisten kouluttajien hankinta, kouluttaminen ja heidän toimintansa käynnistäminen, paikallisten ja alueellisten yhteistyöverkostojen luominen sekä yhteistyömuotojen luominen viranomaisten, erityisesti Lääkelaitoksen ja Kansaneläkelaitoksen kanssa.

Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkehoidon kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2003:

Vaikuttavuustavoitteet

Seuraavan neljän vuoden aikana Lääkehoidon kehittämiskeskuksen yleistavoitteena on edistää rationaalista lääkehoitoa. Tähän kuuluu erityisesti lääkäreiden lisääntyvä tietoisuus rationaalisen lääkehoidon edistämistavoista, lääkärien käyttämän lääkevalikoiman järkevöittäminen, lääkkeiden uusimiskäytännön parantaminen, edullisten rinnakkaisvalmisteiden käytön lisääminen ja kalliiden mutta vain marginaalisesti vertailulääkettä parempien lääkkeiden käytön hillitseminen.

Palvelutavoitteet

Vuoden 2003 aikana Lääkehoidon kehittämiskeskuksen toiminta käynnistyy. Keskus kokoaa asiantuntijoiden yhteistyöverkoston kattamaan kaikki sairaanhoitopiirit.

Luodaan yhteistyömuodot terveydenhuollon ammattiryhmien, asiantuntijoiden ja viranomaisten kanssa. Lääkelaitoksen ja Kansaneläkelaitoksen kanssa sovitaan tavoista, joilla Lääkelaitos ja Kansaneläkelaitos toimittavat tietoa Lääkehoidon kehittämiskeskukselle.

Aktiivisen tiedottamisen, julkaisutoiminnan ja koulutuksen avulla tuetaan yhteistyöverkoston toimintaa rationaalisen lääkehoidon edistämisessä.

Taloudellisuus- ja tuottavuustavoitteet

Lääkehoidon kehittämiskeskus on bruttobudjetoitu. Lääkehoidon kehittämisyksikön suoritteet ovat maksuttomia.

21. Lääkelaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 249 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös Lääkelaitoksen hyväksymien, laitoksen ulkopuolella toteutettavien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen.

Selvitysosa:Momentin nimike on muutettu.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja Lääkelaitoksesta annetun lain (35/1993) 4 §:ssä tarkoitetut tulot.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 10 696 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 8 414 000
Muut toimintamenot 2 282 000
Bruttotulot, maksullisen toiminnan tulot 9 447 000
— julkisoikeudelliset suoritteet 9 437 000
— muut suoritteet 10 000
Nettomenot 1 249 000

Bruttotulojen lisäys aiheutuu lääkevalmisteiden myyntilupahakemusmäärien arvioidusta kasvusta ja menojen lisäykset hakemusten käsittelyn vaatimista resurssilisäyksistä.


2003 talousarvio 1 249 000
2002 talousarvio 1 333 000
2002 lisätalousarvio -84 000
2001 tilinpäätös 1 246 104

22. Lääkehoidon kehittämiskeskuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 1 300 000 euroa.

Selvitysosa: Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi Lääkehoidon kehittämiskeskuksen perustamisesta 1.3.2003 lukien ja tähän liittyen hallituksen esityksen laiksi lääkelain (395/1987) ja sairausvakuutuslain (364/1963) muuttamisesta.


2003 talousarvio 1 300 000