Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       04. Tarkastuslautakunta
       07. Työterveyslaitos
       08. Kansanterveyslaitos
            21. Toimintamenot
       10. Säteilyturvakeskus
       12. Valtion koulukodit
       17. Työttömyysturva
       18. Sairausvakuutus
       19. Eläkevakuutus
       20. Tapaturmavakuutus
       57. Lomatoiminta

Talousarvioesitys 2003

09. Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskusPDF-versio

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen toiminta-ajatuksena on ehkäistä alkoholipitoisista aineista, tupakasta ja kemikaaleista aiheutuvia haittoja sekä edistää elinympäristön terveellisyyttä. Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus toteuttaa kahta sosiaali- ja terveysministeriön päästrategiaa: terveyden ja toimintakyvyn edistäminen sekä syrjäytymisen ehkäisy ja hoito. Välineinä näiden strategioiden pohjalta laadittujen tavoitteiden toteuttamisessa ovat lupahallinto, valvonta ja vaikuttaminen sekä alue- ja paikallishallinnon ohjaus ja koulutus.

Toimintaympäristön muutokset

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen tehtävät laajenevat merkittävästi vuonna 2003. Virastoon siirretään sosiaali- ja terveysministeriöstä terveydensuojelulain (763/1994) ja geenitekniikkalain (377/1995) täytäntöönpanotehtäviä. Tupakoinnin vähentämisestä annetun lain (693/1976) mukaiset testauslaboratorioiden hyväksymistehtävät ovat alkaneet jo syksyllä 2002. Lisäksi alkoholin kulutuksen kasvun ennakoidaan voimistuvan erityisesti matkustajien tuontikiintiöiden kasvamisen seurauksena.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus vaikuttaa ihmisten elin- ja työympäristöön sekä alkoholipitoisten aineiden ja tupakan käyttöön liittyviin elämäntapoihin. Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen toiminnassa on keskeisessä asemassa elinkeinotoimintaan kohdistuvan hallinnonalan ohjauksen ja valvonnan tehostaminen sekä harmaan talouden ja talousrikollisuuden ehkäiseminen.

Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskukselle tulosalueittain seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2003:

Vaikuttavuus

Alkoholin aiheuttamien haittojen ehkäisy: Alkoholin aiheuttamia haittoja ehkäistään ennakolta ihmisten terveyden ja elinympäristön huomioon ottavalla lupahallinnolla sekä edistämällä elinkeinonharjoittajien vastuullista toimintaa muun muassa omavalvontajärjestelmien avulla. Alkoholijuomien anniskelun lupahallintoa siirretään lääninhallituksille, jolloin tehtävien siirron edellyttämä ohjaustarve korostuu. Majoitus- ja ravitsemisalalla esiintyvään talousrikollisuuteen ja harmaaseen talouteen puututaan tehokkaasti lupahallinnon ja valvontayhteistyön keinoin. Nuorten alkoholinkäyttöä ehkäistään käytettävissä olevin lupahallinnon ja valvonnan keinoin.

Tupakan aiheuttamien haittojen ehkäisy: Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen tehtävänä on ohjata ja tukea valvontaviranomaisia tupakkalain tavoitteiden toteuttamisessa. Tavoitteena on erityisesti ravintoloiden savuttomien tilojen varmistaminen ja tupakoinnin haittavaikutusten laaja tiedostaminen. Nuorten tupakoinnin vähentämiseksi varmistetaan vähittäismyynnin omavalvontasuunnitelmien riittävä seuranta. Tupakkatuotteiden päällysmerkintöjä ja mittauksia koskevan direktiivin voimaanpanon edellyttämä ohjeistus ja koulutus toteutetaan vuoden 2003 aikana.

Kemikaalien aiheuttamien haittojen ehkäisy: Kemikaaleista aiheutuvia terveysriskejä vähennetään vaarojen ja riskien arvioinnilla sekä myynnin ja käytön tehokkaalla valvonnalla. EU-säädösten edellyttämät torjunta-aineiden riskinarviointitehtävät toteutetaan yhteistyössä Kasvintuotannon tarkastuskeskuksen ja Suomen ympäristökeskuksen kanssa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus ohjaa ja tukee valvontaviranomaisia tehokkaan markkinavalvonnan toteuttamiseksi.

Elinympäristön terveellisyyden edistäminen: Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen uusina tehtävinä on osallistua terveydensuojelulain ja geenitekniikkalain toimeenpanon valvontaan sekä terveydensuojelulain osalta ohjata kuntia yhdenmukaisten valvontakäytäntöjen kehittämisessä. Terveydensuojelulain valvonnassa kuntien toimintaedellytyksiä on parannettu lisäämällä kuntien yhteistyömahdollisuuksia ja oikeuksia periä maksuja muun muassa asuntojen terveysvalvonnasta. Terveydensuojelun valvonnan ohjauksen keskittäminen Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskukseen yhdessä kuntatasolla tapahtuneiden muutosten myötä antaa Suomelle nykyistä paremmat mahdollisuudet selviytyä muun muassa EU:n edellyttämistä valvontatehtävistä. Geenitekniikkalain valvontavastuiden siirto Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskukseen lisää valvonnan tehokkuutta saamalla synergiaetuja esimerkiksi virastossa jo olevan kemikaalivalvonnan kanssa. Sosiaali- ja terveysministeriöllä säilyy kuitenkin edelleen puheenaolevien lakien valvonnan ylin johto sekä suunnittelu ja norminanto.

Terveydensuojelulain (763/1994) osalta muutos toteutetaan ottamalla lakiin maininta Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksesta valvontaviranomaisena ja valtuuttamalla Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus antamaan valvontaa koskevia ohjeita. Tämän lisäksi eräät yksittäiset valvontatehtävät, joista on erikseen mainittu terveydensuojelulaissa ja jotka nykyisin kuuluvat joko sosiaali- ja terveysministeriölle tai kunnille, siirretään Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen vastattavaksi.

Geenitekniikkalakiin lisättävällä säädöksellä täsmennetään geenitekniikkalain valvontatehtävien jakaantuminen eri valvontaviranomaisten kesken (Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskus, Suomen ympäristökeskus ja Kasvintuotannon tarkastuskeskus). Valvontaviranomaisten toimivaltajaosta säädetään valtioneuvoston asetuksella.

Taloudellisuustavoitteet

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen bruttotulot on budjetoitu momentille 12.33.09. Tampereella sijaitsevan nettobudjetoidun kemikaalirekisterin erillismenot katetaan ilmoitusten käsittelystä saatavilla maksuilla.

Maksullisen nettobudjetoidun toiminnan (kemikaalien tuoterekisteri)
kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa):
  2001 2002 2003
       
Maksullisen toiminnan tuotot 667 614 650
       
Maksullisen toiminnan kustannukset      
— henkilöstökustannukset 412 417 447
— vuokrat - - 47
— muut erilliskustannukset 156 197 156
Erilliskustannukset yhteensä 568 614 650
       
Käyttöjäämä 99 0 0
       
Maksullisen toiminnan osuus yhteiskustannuksista      
— tukitoimintojen kustannukset 119 37 90
— poistot ja muut yhteiskustannukset - 17 -
Osuus yhteiskustannuksista yhteensä 119 54 90
       
Kokonaiskustannukset yhteensä 687 668 740
       
Tilikauden ylijäämä (+) / alijäämä (-) -20 -54 -90

Maksullisen nettobudjetoidun toiminnan (kemikaalien tuoterekisteri)
kehitystä kuvaava tunnuslukutaulukko:
  2001 2002 2003
  toteutuma ennakoitu arvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot (t€) 667 614 650
Maksullisen toiminnan erilliskustannukset (t€) 568 614 650
Käyttöjäämä (t€) 99 0 0
— % tuotoista 14,8 0 0
Osuus yhteiskustannuksista (t€) 119 54 90
Ylijäämä (+) / alijäämä (-) (t€) -20 -54 -90
— % tuotoista -3,0 -8,8 -13,8
Tuotot % kokonaiskustannuksista 97,1 91,9 87,8
Hintojen muutos % 0 0 0
Volyymin muutos % 0 0 0

21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 570 000 euroa.

Selvitysosa: Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina kemikaalirekisterin rekisterimaksut.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 5 220 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 650 000
Muut toimintamenot 4 570 000
Bruttotulot, maksullisen toiminnan tulot 650 000
— julkisoikeudelliset suoritteet 650 000
Nettomenot 4 570 000

Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 70 000 euroa harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnan tehostamiseen kohdistuvana menona ja 134 000 euroa torjunta-aineiden EU-riskinarviointiin kohdistuvana menona.

Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä myös otettu huomioon 250 000 euroa siirtona momentilta 33.53.23 ja 49 000 euroa momentilta 33.08.21.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.09.


2003 talousarvio 4 570 000
2002 talousarvio 4 377 000
2002 lisätalousarvio 103 000
2001 tilinpäätös 4 242 204