Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
            21. Toimintamenot

Talousarvioesitys 2002

01. YmpäristöministeriöPDF-versio

Selvitysosa:Ympäristöministeriö edistää kestävää kehitystä. Tavoitteena on hyvä ja turvallinen elinympäristö, luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen, ympäristöhaittojen ehkäiseminen sekä asunto-olojen kehittäminen.

Ympäristöministeriön alustavat tulostavoitteet vuodelle 2002 ovat:

Kansainväliset asiat

Vaikutetaan EU:n rahoitusjärjestelmien, erityisesti TACIS- ja ISPA-ohjelmien suuntaamiseen sekä edistetään kansainvälisten rahoittajien yhteistoimintaa siten, että Itämeren suojelu ja Barentsin alueen ympäristökysymykset otetaan riittävästi huomioon. Valmistellaan toukokuussa 2003 pidettävää Environment for Europe -prosessin 5. ympäristöministerikokousta vaikuttaen erityisesti siirtymätalousmaiden ympäristöpolitiikan kehittämiseen.

Jatketaan aktiivista toimintaa kansainvälisten ympäristösopimusten kehittämiseksi ja toimeenpanemiseksi sekä kansainvälisen ympäristöyhteistyön vahvistamiseksi. Tavoitteena on muun muassa, että hitaasti hajoavien orgaanisten yhdisteiden käytön ja päästöjen rajoittamisesta tehty sopimus, biodiversiteettisopimuksen alainen bioturvallisuuspöytäkirja ja ilmastosopimuksen alainen Kioton pöytäkirja tulisivat kansainvälisesti voimaan vuonna 2002.

Osallistutaan YK:n metsäfoorumin työhön ja edistetään metsien kestävää käyttöä maailmanlaajuisesti.

Osallistutaan YK:n asuinyhdyskuntakehityksen toimintaohjelman toteuttamiseen (Habitat+5) sekä Euroopan Neuvoston kestävän kehityksen aluesuunnitteluperiaatteiden toimeenpanoa ja kulttuuriympäristöohjelmaa koskevaan yhteistyöhön.

Osallistutaan WTO:n uuteen neuvottelukierrokseen maailmankaupan vapauttamisesta edistämällä ympäristönäkökulman sisällyttämistä neuvotteluihin.

Pyritään edistämään ympäristönäkökulman sisällyttämistä muiden kansainvälisten elinten toimintaan, kansainväliseen kauppapolitiikkaan sekä EU:n ja Suomen ulkosuhteisiin sekä vahvistamaan kansainvälistä ympäristöyhteistyötä.

Ympäristön suojelu

Edistetään ympäristönäkökohtien huomioonottamista kaupan alalla ja julkisissa hankinnoissa sekä ympäristöjärjestelmien ja -merkintöjen käyttöönottoa.

Vuoden 2005 loppuun ulottuvan tarkistetun valtakunnallisen jätesuunnitelman täytäntöönpanemiseksi valmistellaan jätealan säädösehdotuksia ja ohjeita, joista tärkeimpiä ovat ehdotukset valtioneuvoston asetukseksi sähkö- ja elektroniikkalaitteista ja -romuista sekä kaatopaikoista annetun asetuksen muutokseksi. Kansallisen ilmastostrategian mukaisesti selvitetään mahdollisuus jätevero-ohjauksella vähentää kaatopaikoille sijoitettavien biohajoavien jätteiden määrää.

Happamoitumista ja rehevöitymistä aiheuttavaa laskeumaa, alailmakehän otsonin muodostusta ja taajamien ilman epäpuhtauksia vähennetään vaikuttamalla EU:n lainsäädäntöön ja kansainvälisiin sopimuksiin sekä valmistelemalla näitä toimeenpanevia kansallisia määräyksiä. Kehitetään keinoja pienhiukkasten päästöjen rajoittamiseksi. Taajamien ilman laatua koskevaa seurantaa ja tiedottamista parannetaan. Valmistellaan EU:n lainsäädännöstä aiheutuvat meluntorjuntaa koskevat säädösmuutokset.

Pyritään ympäristössä hitaasti hajoavien, kertyvien ja myrkyllisten kemikaalien käytön ja päästöjen rajoittamiseen Euroopan yhteisössä ja kansainvälisin toimin.

Toimeenpannaan EU:n säännökset ja kansainväliset sopimukset geneettisesti muunnettujen organismien turvallisesta käsittelystä, käytöstä ja kansainvälisistä siirroista.

Vaikutetaan Itämeren ja sisävesien tilan parantamiseksi panemalla täytäntöön valtioneuvoston Itämeri-ohjelmaa, osallistumalla lähialueyhteistyöhön ja HELCOM-yhteistyöhön sekä tukemalla Itämeren Agenda 21:n toimeenpanoa. Edistetään Pietarin lounaisen jätevedenpuhdistamon rakentamista ja Itämeren alueen merikuljetusten turvallisuutta. Pannaan täytäntöön EY:n vesipolitiikan puitedirektiiviä valmistelemalla sen edellyttämiä lainsäädännön muutoksia sekä kehittämällä vesien aluekohtaista seurantaa, suunnittelua ja arviointia.

Kasvihuonekaasujen vähentämiseen vaikutetaan erityisesti rakentamisessa ja yhdyskuntasuunnittelussa sekä jätehuollossa. Tuetaan Kioton pöytäkirjan joustavuusmekanismeja koskevien kokeiluhankkeiden käynnistymistä. Parannetaan kasvihuonekaasupäästöjen inventointi- ja raportointijärjestelmiä.

Alueidenkäyttö

Huolehditaan maankäyttö- ja rakennuslain tavoitteiden toteutumisesta järjestämällä syventävää koulutusta ja valmistelemalla opasaineistoja.

Arvioidaan lain toimivuutta ja edistetään lain edellyttämien voimavarojen kehittymistä kunnissa ja maakuntien liitoissa.

Kehitetään ja ohjataan maakuntakaavoitusta valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden välittämiseksi kuntakaavoitukseen ja viranomaisten toimintaan. Selvitetään valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden huomioon ottamisen tarve ja mahdollisuudet valtionhallinnon keskeisillä sektoreilla.

Laaditaan yhdyskuntarakenteen tutkimus- ja seurantaohjelma.

Ohjeistetaan rakennusperintöstrategian toteuttamista. Edistetään kulttuuriympäristöohjelmien laatimista valmistelemalla aineistoa kuntien ja maakuntien liittojen käyttöön.

Jatketaan alueidenkäytön tietojärjestelmäkokonaisuuden toteuttamista ja kehittämistä yhteistyössä Suomen ympäristökeskuksen kanssa.

Osallistutaan EU:n aluerakenteen ja alueidenkäytön kehityskuvan toteuttamisohjelmaan, Itämeren Interreg III B -ohjelman toteuttamiseen sekä EU:n kaupunkipolitiikan muotoiluun ja kaupunkiympäristöä koskevan yhteistyön kehittämiseen. Jatketaan aluesuunnittelun lähialueyhteistyötä.

Ympäristövaikutusten arviointi

Yhdenmukaistetaan ympäristövaikutusten arvioinnin hallintokäytäntöjä ja selvitetään arvioinnin vaikuttavuutta päätöksenteossa.

Valmistellaan EU:n lainsäädännöstä aiheutuvat suunnitelmien ja ohjelmien ympäristövaikutusten arvioinnin säädösmuutokset.

Luonnonsuojelu

Jatketaan luonnonsuojeluohjelmien ja Natura 2000 -verkoston toimeenpanoa sekä uhanalaisten lajien ja luonnonsuojelulain mukaisten luontotyyppien suojelua. Rantojen suojelun toteutumisesta ja kustannustehokkaista toteutustavoista käynnistetään vuonna 2002 kokonaisarvio, jossa otetaan huomioon myös kokemukset 1996 uudistetusta luonnonsuojelulainsäädännöstä sekä uuden maankäyttö- ja rakennuslain (L 132/1999) vaikutukset.

Edistetään metsiensuojelua Etelä-Suomen, Oulun läänin länsiosan ja Lounais-Lapin alueilla.

Kehitetään arvokkaiden maisema-alueiden hoitoa ja suojelua.

Jatketaan geologisten muodostumien inventointia maa-aineslain toimeenpanon turvaamiseksi.

Jatketaan luonnonsuojelun tietojärjestelmäkokonaisuuden suunnittelua ja edistetään valmiiden ohjelmien käyttöönottoa.

Kehitetään luonnon monimuotoisuuden seurantaa erikseen laadittujen selvitysten pohjalta.

Rakentaminen

Parannetaan rakentamismääräysten ja ohjeiden käytettävyyttä ja ajanmukaisuutta erityisesti sähköisessä tiedottamisessa. Kehitetään korjausrakentamisen ohjausta ottamalla tarvittaessa määräysten piiriin luvanvaraisia korjauksia. Vahvistetaan esimerkki- ja koerakentamisen tulosten käyttöä määräysvalmistelussa ja informaatio-ohjauksessa. Ryhdytään tarvittaviin toimiin kuntien rakennusvalvonnan resurssien riittävyyden ja ammattitaidon kehittymisen varmistamiseksi.

Seurataan rakentamisen sisämarkkinoiden toimivuuden parantamiseksi valmisteltavien harmonisoitujen tuotestandardien sisältöä ja pyritään vaikuttamaan niihin siten, että rakentamisen hyvä laatu on saavutettavissa. Varaudutaan kansallisten rakentamismääräysten tarkistamiseen. Tuetaan valtion teknisen tutkimuskeskuksen toimintaa eurooppalaisten hyväksyntälaitosten kattojärjestössä ja tehostetaan kansallista menettelyä eurooppalaisten hyväksyntäohjeiden valmistelussa.

Valmistellaan uusien energiatehokkuutta säätelevien rakentamismääräysten käyttöönottoa mm. laatimalla opasaineistoa. Valmistellaan asuinrakennuskannan energiansäätösopimuksien puitemallit. Ekologisesti kestävän rakentamisen tavoitteiden toteutumiseksi valmistellaan tarvittavia viranomaistoimenpiteitä. Kehitetään ja yhdenmukaistetaan menetelmiä uudisrakentamisen elinkaarenaikaisten kustannusten ja ympäristövaikutusten arvioimiseksi. Kehitetään rakennusten ympäristöluokitusta yhdessä rakennus- ja kiinteistöalan kanssa. Selvitetään kiinteistöjen käyttö- ja huolto-ohjeen käyttöä ja toimivuutta ja suunnataan kehitystyötä erityisesti käyttöikäasioihin.

Uudistetaan pohjarakentamista koskevat määräykset ja ohjeet ja edistetään erilaisten paalutusmenetelmien työmaatekniikkaa ja laadun varmistusta.

Asuminen

Edistetään asuntotuotantoa pääkaupunkiseudulla ja sen kehyskunnissa muun muassa jatkamalla valtion ja näiden kuntien välillä laaditun yhteistoiminta-asiakirjan toteuttamista. Tehostetaan yhteistyötä yleishyödyllisten yhteisöjen ja muiden asuntoalan toimijoiden kanssa asuntomarkkinoiden tasapainon edistämiseksi.

Seurataan vuokramarkkinoiden toimintaa ja toimitaan vuokramarkkinoiden toimivuuden parantamiseksi.

Edistetään väestön ikääntymisestä aiheutuvien tarpeiden huomioonottamista uudisrakentamisessa, nykyisessä asuntokannassa ja palveluiden kehittämisessä.

Asumistukea kehitetään niin, että asumistuessa hyväksyttävät asumismenot vastaavat paremmin todellisia asumismenoja.

Ministeriön toiminnan kehittäminen

Ympäristöministeriön toimintaa linjaa ministeriön uusi toimintastrategia sekä siihen liittyvät osaamis- ja henkilöstö-, tutkimus- ja kehittämis- ja viestintästrategia. Ministeriön työprosessien sujuvuutta seurataan ja kehitetään edelleen.

Ympäristöministeriön toimialan lainsäädännön valmistelussa kiinnitetään laatuun erityistä huomiota. Lainsäädäntöehdotusten vaikutuksia arvioidaan entistä systemaattisemmin, tarvittaessa erillisin selvityksin.

Ympäristöhallinnon tietojärjestelmien, tietovarantojen hallinnan ja tietoteknisen infrastruktuurin ja verkkopalveluiden kehittämistä ohjataan ja tuetaan hyväksyttyjen strategioiden mukaisesti. Koulutuksella tuetaan uusien tietoteknisten palvelujen käyttöönottoa, viestintävalmiuksia ja toiminnan kehittämistä.

21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 19 009 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 168 000 euroa siirtona momentilta 35.10.67 ja 151 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin sekä vähennyksenä 168 000 euroa neljän henkilön palkkausmenojen siirtona momentille 35.40.21.


2002 talousarvio 19 009 000
2001 talousarvio 18 033 446
2001 lisätalousarvio 446 034
2000 tilinpäätös 17 849 785