Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       24. Tiehallinto
       30. Merenkulkulaitos
       40. Ratahallintokeskus
       80. Ilmatieteen laitos
       81. Merentutkimuslaitos

Talousarvioesitys 2002

50. IlmailulaitosPDF-versio

1. Palvelu- ja muut toimintatavoitteet

Ilmailulaitoksen tavoitteena on toimialansa ja tehtäviensä mukaisesti huolehtia siitä, että ilmailutoiminta tapahtuu mahdollisimman turvallisesti, tehokkaasti, tarkoituksenmukaisesti ja taloudellisesti.

Ilmailulaitoksen tulee huolehtia palvelujensa tarjonnasta ja kehittämisestä kannattavan liiketoiminnan edellytysten mukaisesti. Palveluiden tarjonnassa ja kehittämisessä on huomioitava asiakkaitten, mukaan lukien sotilasilmailu, sekä yhteiskunnan tarpeet. Suomen lentoasemia ja lennonvarmistusjärjestelmää ylläpidetään ja kehitetään yhtenä kokonaisuutena ja niitä kehitetään niiden palvelujen kysyntää vastaavasti. Ensisijaisesti pyritään turvaamaan säännöllisen reittiliikenteen edellyttämät palvelut.

Ilmailulaitoksen tavoitteena on hyödyntää liiketoiminnassaan lentoasemien läheisyydessä olevia laitoksen maa-alueita lentoliikenteen ja yhteiskunnan kannalta mahdollisimman tehokkaasti ja pitäen lentoasemien hyvää toimintaa ensisijaisena lähtökohtana.

2. Investointien enimmäismäärä ja tärkeimmät kohteet

Ilmailulaitoksen investoinneista saa aiheutua menoja vuonna 2002 enintään 76 milj. euroa. Lisäksi Ilmailulaitos saa tehdä vuonna 2002 investointeja koskevia sitoumuksia, joista saa aiheutua menoja seuraavina varainhoitovuosina enintään 101 milj. euroa. Tärkeimmät kehittämisinvestoinnit ovat Helsinki—Vantaan lentoaseman kolmannen kiitotien rakentamisen loppuun saattaminen vuonna 2002 sekä lennonvarmistusjärjestelmän uusimisen jatkaminen.

Valtioneuvosto saa oikeuttaa Ilmailulaitoksen antamaan vastavakuutta vaatimatta omavelkaisia takauksia lentokenttä- ja lennonvarmistuspalveluja tuottavien tytäryhtiöidensä tai Ilmailulaitoksen toimialaan liittyvien kiinteistöyhtiöidensä ottamien yhteensä enintään 25 milj. euron lainojen vakuudeksi.

3. Lainanotto

Ilmailulaitos oikeutetaan ottamaan valtion liikelaitoksista annetun lain (627/1987) 8 §:n 2 momentissa tarkoitettua lainaa enintään 34 milj. euroa.

Selvitysosa:Ottaen huomioon toimialan kehitysnäkymät ja eduskunnan hyväksyttäväksi esitetyt palvelu- ja muut toimintatavoitteet, valtioneuvosto on talousarvioesityksen antamisen yhteydessä asettanut alustavasti Ilmailulaitoksen tulostavoitteeksi 10 milj. euroa vuonna 2002.

Tulostavoitetta arvioitaessa on otettava huomioon Ilmailulaitoksen tulokseen sisältyvinä erinä sellainen liiketaloudellisesti arvioiden kannattamaton toiminta, jonka rahoittaminen osana Ilmailulaitosta on yhteiskunnallisesti tarkoituksenmukaista. Tämä toiminta sisältää Ilmailulaitoksen vähäliikenteisten lentoasemien ylläpidon, viranomaistehtävien hoidon, Ilmailulaitoksen hoitaman ammatillisen koulutuksen sekä valtiolle kuuluvan kansainvälisen toiminnan. Näiden toimintojen tulosvaikutus Ilmailulaitokselle on yhteensä noin 15 milj. euroa vuosittain.

Jotta siviili-ilmailua ei rasiteta siihen kuulumattomilla erillä, maksaa valtio Ilmailulaitokselle sotilasilmailulle annettavista palveluista erikseen tehtävän palvelusopimuksen mukaan määräytyvät maksut.

Ilmailulaitoksen viranomaisyksikön lentoturvallisuushallinnon palveluiden hinnoittelussa huomioidaan liikenneturvallisuuden vaatimukset, ilmailun edistäminen ja kansainvälinen maksutaso.

Vuonna 2002 viranomaisyksikön arvioidut tuotot ulkopuolisilta asiakkailta ovat 0,9 milj. euroa ja viranomaisyksikön arvioidut käyttötoiminnan kulut 4 milj. euroa. Talouden alijäämä 4 milj. euroa katetaan Ilmailulaitoksen liiketoiminnalla. Tästä summasta noin 0,6 milj. euroa on Ilmailulaitoksen oman toiminnan viranomaisvalvonnasta aiheutuneita kuluja. Loppuosa, 3,4 milj. euroa, on yleisiä viranomaistoiminnasta aiheutuneita kuluja, kuten lentoyhtiöiden ja ilmailun valvonta, kansainvälinen yhteistyö, normien valmistelu, vaaratilanteiden ja rikkomusten tutkinta sekä hallinnolliset tehtävät ja tukipalvelut.

Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa viranomaisyksikölle toiminnalliset tavoitteet.

Investointeihin on arvioidun tuloksen toteutuessa tarkoitus käyttää investointiohjelman mukaan noin 64 milj. euroa, josta rahoitetaan tulorahoituksella 54 milj. euroa (85 %) ja 10 milj. euroa (15 %) rahoitetaan erikseen eduskunnalle esitettävin lainavaltuuksin rahalaitoksilta otettavilla luotoilla.

Helsinki—Vantaan lentoaseman III-kiitotien rakentaminen on aloitettu vuonna 1997 ja se valmistuu vuoden 2002 lopulla.

Lennonvarmistusjärjestelmän uusinnan ja sen liitännäisinvestointien kokonaiskustannusarvio on noin 59 milj. euroa. Järjestelmää on otettu käyttöön vaiheittain, koko ohjelman mukainen järjestelmän uusinta on valmis vuoden 2003 alkupuolella.

Tulos- ja rahoitussuunnitelmaan perustuva alustava investointisuunnitelma vuodeksi 2002: milj. €
   
Kaluston hankinta ja muu käyttöomaisuus 19
Lentokenttien talonrakennustyöt 16
Lentokenttien maa-alueet ja rakentaminen 29
Yhteensä 64

Tunnuslukutaulukko      
  2000 2001 2002
  toteutuma ennakoitu arvio
       
Liikevaihto, milj. € 199 208 217
— muutos % 5,2 4,7 4,4
Käyttökate, milj. € 56 58 60
— käyttökate % liikevaihdosta 28,1 27,8 27,6
Voitto, milj. € 12 11 10
— voitto % liikevaihdosta 5,9 5,0 4,7
Sijoitetun pääoman tuotto % 3,0 2,8 2,6
Tuotto peruspääomalle, % 6,3 5,7 5,5
Tuotto koko pääomalle, % 1,8 1,6 1,5
Omavaraisuusaste % 73,7 75,0 74,7
Investoinnit % liikevaihdosta 30,9 29,5 29,4
Henkilöstömäärä 1 755 1 807 1 816