Talousarvioesitys 2017
Selvitysosa:Luvun menot koostuvat sosiaali- ja terveysministeriön, työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan, sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten valtion mielisairaaloiden, lastensuojeluyksiköiden ja vankiterveydenhuollon yksikön toimintamenoista sekä eräistä muista menoista.
Pääluokkaperusteluissa on esitetty sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan toimintapoliittiset tavoitteet. Lähtökohtana on poliittisen tason ohjaus, joka on linjattu hallitusohjelmassa.
Sosiaali- ja terveysministeriö johtaa ja ohjaa sosiaaliturvan ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kehittämistä sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Ministeriö määrittelee sosiaali- ja terveyspolitiikan suuntaviivat, valmistelee keskeiset uudistukset ja ohjaa niiden toteuttamista ja yhteensovittamista. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan ja sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan tavoitteena on tuottaa asiakkailleen kohtuullisessa ajassa oikeat, perustellut ja yhdenmukaiset päätökset. Valtion mielisairaalat tuottavat valtakunnallisia oikeuspsykiatrian erikoisalan hoito- ja tutkimuspalveluja. Valtion lastensuojeluyksiköiden tehtävänä on lastensuojelulain mukainen avo-, sijais- ja jälkihuolto. Vankiterveydenhuollon yksikön tehtävänä on vastaavasti vankien terveydenhuollon järjestäminen.
01. Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 31 399 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Kansallisen veteraanipäivän pääjuhlan järjestämiseen
2) lääkinnällisen pelastustoimen ja poikkeusolojen valmiudesta sekä näihin liittyvien laitteiden ja kalusteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
4) tasa-arvon tietopalvelun ylläpitoon liittyviin kustannuksiin
5) yleissitovien työehtosopimusten kääntämiseen ruotsiksi.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö toimeenpanee hallitusohjelman ja ministeriön strategisten linjausten tavoitteet käyttäen apuna virastojen ja laitosten asiantuntemusta tulossopimuksissa sovittujen tavoitteiden mukaisesti.
Sosiaali- ja terveysministeriön talousarvio perustuu maksullisen toiminnan osalta osittain nettobudjetointiin. Toimintamenomomentille tuloutettavat tulot ovat valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien perusteiden mukaisia tuloja lääkkeiden hintalautakunnan maksullisista suoritteista ja tuloja työsuojeluhallinnon maksullisista suoritteista sekä raha-automaattiavustuksista annetun lain (1056/2001) 45 §:n mukaisia korvauksia Rahapeliyhtiön toiminnan valvonnasta ja ohjauksesta sekä sosiaali- ja terveysministeriön peliriippuvuuden seurannan ja tutkimuksen kustannusten korvaamisesta antaman asetuksen (381/2002) nojalla rahapeliyhteisöiltä perittäviä korvauksia arpajaisiin osallistumisesta aiheutuvien ongelmien seuraamisesta ja tutkimisesta.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut toiminnalleen seuraavat alustavat tulostavoitteet vuodelle 2017:
- — kehitetään laskentatointa, kustannuslaskentaa ja muuta seurantaa Kieku-tietojärjestelmän puitteissa yhteistyössä muiden hallinnonalojen kanssa
- — maksullisen toiminnan, joka on suhteellisen vähäistä, tavoitteena on julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus ja liiketaloudellisten suoritteiden osalta kannattavuus.
- — toteutetaan ja seurataan ministeriön vastuulla olevia hallitusohjelman kärkihankkeita ja muita hankkeita, kuten Kansallisten sähköisten tietojärjestelmien kehittämishanke (Kanta ja Tikesos)
- — valmistellaan sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksen järjestämistä, rahoitusta, kehittämistä ja valvontaa koskevaa lakiuudistusta
- — lisätään tutkimus- ja kehittämislaitosten yhteistyötä
- — jatketaan tasa-arvon valtavirtaistamista
- — vahvistetaan lainsäädännön vaikutusten arviointia.
- — sosiaali- ja terveysministeriön henkilöstön ja henkilöstörakenteen kehittämistä jatketaan ministeriön tuottavuuden kehittämiselle asetetut tavoitteet ja toimintamenojen supistuminen huomioon ottaen siten, että ministeriön ydintehtävissä tarvittavat voimavarat ja osaaminen varmistetaan
- — työtyytyväisyysindeksi on yli 3,6 (asteikolla 1—5) (v. 2016 tavoite 3,6 ja v. 2015 toteutuma 3,6)
- — sairauspoissaoloja on enintään 7,5 pv/htv (v. 2016 tavoite 7,5 ja v. 2015 toteutuma 8,6).
EU-projektien tuloja sekä muilta kansainvälisiltä tahoilta saatavia tuloja arvioidaan kertyvän 5 000 euroa ja näitä vastaavien bruttomenojen arvioidaan olevan 5 000 euroa.
Viraston tulosalueittaiset menot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Johto ja erillisyksiköt | 4 907 | 4 562 | 4 554 |
Johdon tuki | |||
Hallinto- ja suunnitteluosasto | 8 289 | 7 707 | 10 704 |
Vakuutusosasto | 2 758 | 2 565 | 2 473 |
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osasto | 5 222 | 4 855 | 4 682 |
Sosiaali- ja terveyspalveluosasto | 5 915 | 5 500 | 5 303 |
Työsuojeluosasto | 4 108 | 3 819 | 3 683 |
Yhteensä | 31 199 | 29 008 | 31 399 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 36 486 | 34 208 | 39 874 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 5 287 | 5 200 | 8 475 |
Nettomenot | 31 199 | 29 008 | 31 399 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 8 578 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 7 949 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Avustustoiminnan hallinnointi | 3 375 |
Kuntien investointirajoitusten poikkeuslupatehtävät (2 htv) | 160 |
Säästöjen VNHY-osuuden palautus (siirto momentilta 23.01.01) | 255 |
Terveysalan erityisasiantuntija Suomen Geneven pysyvässä edustustossa (siirto momentilta 24.01.01) | 294 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -21 |
Kirjanpidon keskittäminen (HO 2015) | -10 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -384 |
Palkkaliukumasäästö | -170 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -180 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -198 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -150 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -254 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -38 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -244 |
Tasomuutos | -44 |
Yhteensä | 2 391 |
2017 talousarvio | 31 399 000 |
2016 II lisätalousarvio | -244 000 |
2016 talousarvio | 29 008 000 |
2015 tilinpäätös | 30 569 000 |
02. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 2 536 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2017. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena edistäen kansalaisten oikeusturvaa yhdenmukaisilla ja oikeudenmukaisilla päätöksillä. Tavoitteena on käsittelyajan lyhentäminen.
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 arvio |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Päätösten hinta (euroa/ratkaisu) | 261 | 232 | 192 |
Työn tuottavuus (ratkaisut/htv) | 310 | 362 | 395 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Vireille tulleet valitusasiat | 13 211 | 14 000 | 14 000 |
Ratkaistut asiat | 10 091 | 12 500 | 15 000 |
Valitusten käsittelyaika (kk) | 7,5 | 8 | 7 |
Työn tuottavuus on laskettu seuraavien arvioiden mukaan: 15 000 päätöstä ja 38 henkilötyövuotta. Päätöksen hinta on laskettu 15 000 päätöksen ja 2 536 000 euron määrärahan mukaan.
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan suoritteet, eli valitusten ja poistohakemusten johdosta annetut päätökset, ovat maksuttomia.
Henkilöstön osaamisesta huolehditaan. Lautakunnan johtamisjärjestelmän toimivuutta, esimiesten johtamistaitoa ja työhyvinvointia seurataan määräajoin työtyytyväisyyskyselyin.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Käsittelymäärien kasvu | 476 |
Lisääntyneiden asioiden käsittely ja ruuhkan purku (kertaluonteisen lisäyksen poisto) | -350 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -29 |
Palkkaliukumasäästö | -8 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -16 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -11 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -22 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -3 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -17 |
Tasomuutos | -76 |
Yhteensä | -56 |
2017 talousarvio | 2 536 000 |
2016 II lisätalousarvio | 93 000 |
2016 talousarvio | 2 592 000 |
2015 tilinpäätös | 2 730 000 |
03. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 5 102 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2017. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena kaikissa Kansaneläkelaitoksen käsittelemissä asioissa, opintotukea ja työttömyysturvaa lukuun ottamatta, edistäen kansalaisten oikeusturvaa toimeentuloa koskevissa asioissa tuottamalla mahdollisimman nopeasti oikeita, yhdenmukaisia ja oikeudenmukaisia päätöksiä. Tavoitteena on käsittelyajan lyhentäminen.
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 arvio |
|
Tuottavuus ja taloudellisuus | |||
Päätösten hinta (euroa/ratkaisu) | 191 | 201 | 190 |
Työn tuottavuus (ratkaisut/htv) | 433 | 400 | 419 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Vireille tulleet valitusasiat | 22 000 | 22 000 | 27 000 |
Ratkaistut asiat | 28 523 | 28 000 | 28 000 |
Valitusten käsittelyaika (kk) | 7 | 9 | 8,5 |
Työn tuottavuus on laskettu arvioilla 31 000 ratkaisua ja 74 henkilötyövuotta. Päätöksen hinta on laskettu arvioilla 31 000 ratkaisua ja 5 102 000 euron määrärahalla.
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle tehdyistä valituksista annetut päätökset ovat maksuttomia.
Lautakunnan toimintaa tehostetaan, työprosesseja kehitetään ja parannetaan edelleen. Lisäksi henkilöstön työtä kehitetään tehtävien vaatimustason sekä työn haasteellisuuden lisäämiseksi sekä uudistetaan lautakunnan henkilöstörakennetta uusien tehtävien mukaisiksi. Henkilöstön työhyvinvointia tukevia toimenpiteitä jatketaan edelleen työpaikkaselvityksen mukaisesti.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Käsittelymäärien kasvu | 699 |
Lisääntyneiden asioiden käsittely ja ruuhkan purku (kertaluonteisen lisäyksen poisto) | -550 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -53 |
Palkkaliukumasäästö | -27 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -29 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -22 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -41 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -6 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -33 |
Tasomuutos | 101 |
Yhteensä | 39 |
2017 talousarvio | 5 102 000 |
2016 II lisätalousarvio | 167 000 |
2016 talousarvio | 5 063 000 |
2015 tilinpäätös | 5 510 000 |
04. Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 563 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tieteellisestä tutkimustyöstä ja yliopisto-opetuksesta aiheutuneiden menojen sekä muiden toimintamenojen maksamiseen
2) vaarallisten ja vaikeahoitoisten lasten ja nuorten psykiatrisen hoitoyksikön palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) maatalousavustuksia vastaavien menojen maksamiseen
4) sairaaloiden yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuviin kustannuksiin.
Selvitysosa:Valtion mielisairaaloiden menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien liiketaloudellisten perusteiden mukaisesti. Asiakasmaksut peritään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992) mukaisesti.
Valtion mielisairaaloille asetettavat tulostavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja mielisairaaloiden välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2017.
Sairaaloiden toiminnassa painottuu oikeuspsykiatrinen erityisosaaminen, ja hoitotoimintaa tukevaa tieteellistä tutkimustyötä tehdään ja hyödynnetään jatkuvasti. Hoidon laatuun ja hoidon tulosten seurantaan kiinnitetään edelleen huomiota terapeuttisia valmiuksia lisäämällä. Hoitoa kehitetään siten, että pakkotoimia tarvittaisiin mahdollisimman vähän. Lisäksi parannetaan toiminnan mittausmenetelmiä ja seurantajärjestelmiä.
Toiminnan tuottavuutta parannetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksia vastaavaa moniammatillista työskentelyä sekä työnjohtoa. Valtion mielisairaalat toimivat tehokkaasti ja taloudellisesti huolehtien samalla toimintansa laadun kehittämisestä. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Valtion mielisairaaloiden rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2015 toteutuma |
htv | 2016 arvio |
htv | 2017 arvio |
htv | |
Toimintamenomääräraha | 650 | 9 | 576 | 6 | 563 | 8 |
Liiketaloudelliset suoritteet | 55 613 | 801 | 57 328 | 809 | 56 871 | 804 |
Ulkopuolinen rahoitus yhteensä | 560 | 2 | - | - | - | - |
Yhteensä | 56 823 | 812 | 57 904 | 815 | 57 434 | 812 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 56 763 | 57 904 | 57 434 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 56 113 | 57 328 | 56 871 |
Nettomenot | 650 | 576 | 563 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 502 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 442 |
Mielisairaaloiden tuottavuuden (laskutettujen hoito- ja mielentilatutkimuspäivien määrä/henkilötyövuodet) kehitys
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 arvio |
|
Niuvanniemen aikuisosastot | 196,73 | 196,14 | 196,14 |
Niuvanniemen nuoriso-osasto | 95,59 | 92,32 | 92,32 |
Vanhan Vaasan aikuisosastot | 194,84 | 181,94 | 181,94 |
Mielisairaaloiden taloudellisuuden (kokonaiskustannukset/laskutetut hoito- ja mielentilatutkimuspäivät) arvioitu kehitys
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 arvio |
|
Niuvanniemen aikuisosastot | 352,20 | 359,93 | 359,93 |
Niuvanniemen nuoriso-osasto | 805,33 | 849,27 | 849,27 |
Vanhan Vaasan aikuisosastot | 391,18 | 398,28 | 398,28 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 55 856 | 56 983 | 56 592 |
— muut tuotot | 257 | 345 | 279 |
Tuotot yhteensä | 56 113 | 57 328 | 56 871 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 55 848 | 56 917 | 56 595 |
— osuus yhteiskustannuksista | 915 | 987 | 839 |
Kustannukset yhteensä | 56 763 | 57 904 | 57 434 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -650 | -576 | -563 |
Kustannusvastaavuus, % | 99 | 99 | 99 |
Mielisairaaloiden arvioidaan tuottavan asiakkailleen mm. seuraavat suoritteet
2015 toteutuma |
2016 arvio |
2017 arvio |
|
Hoitopotilaiden hoitovuorokausia | 140 868 | 139 943 | 139 943 |
Mielentilatutkimushoitovuorokausia | 3 751 | 4 532 | 4 532 |
Mielentilatutkimuksia | 61 | 78 | 78 |
Alaikäisten hoitoyksikön hoitopäiviä | 4 461 | 4 658 | 4 682 |
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimusvuorokausia | 269 | 110 | 110 |
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimuksia | 5 | 2 | 2 |
Henkilöstön uudistumista ja työkykyä tuetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksiin entistä paremmin sopivia hoitomenettelyjä sekä tehostamalla työnohjausjärjestelmää ja työhyvinvointiohjelmia. Tavoitteena on vähentää sairauspäiviä ja parantaa työterveysindeksiä. Henkilöstön kehittämisessä voimavaroja suunnataan henkilöstö- ja koulutussuunnitelmaan perustuvaan ammatilliseen täydennyskoulutukseen, jonka keskeisiä teemoja ovat muun muassa psykologisten valmiuksien koulutukset, biologiset ja farmakologiset koulutukset sekä pakkokeinojen vähentämiseen tähtäävä koulutus. Koulutuksen rahoitus tulee pääosin maksullisen toiminnan tuotoista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -3 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -10 |
Yhteensä | -13 |
2017 talousarvio | 563 000 |
2016 talousarvio | 576 000 |
2015 tilinpäätös | 590 000 |
05. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisten lastensuojeluyksiköiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 011 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) koulukotien sekä vankilan perheosaston sisällölliseen kehittämiseen, toiminnan tukemiseen ja toimintaympäristön kehittämiseen
2) oppilashoitopaikka- ja koulupaikkakysynnän sekä vankilan perheosaston paikkakysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen
3) alueellisten ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen kehittämiseen
4) koulukotien ja vankilan perheosaston yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
5) koulukotioppilaille tarkoitetun kuukausirahan ja heidän vanhemmilleen tarkoitetun ateriakorvauksen maksamiseen
6) koulukotien toimitilojen kehittämiseen.
Selvitysosa:Valtion koulukotien menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Koulukodeissa annettavan perusopetuksen ja muun opetustoimen piiriin kuuluvan toiminnan rahoitukseen sovelletaan kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (1704/2009) säädöksiä. Rahoitusjärjestelmä perustuu laskennallisiin yksikköhintoihin, jotka opetus- ja kulttuuriministeriö määrää ja valtioneuvosto vahvistaa ennalta seuraavaa vuotta varten. Oppilaille ja heidän vanhemmilleen maksettavat korvaukset perustuvat lastensuojelulakiin (417/2007), -asetukseen (1010/1983) ja sosiaalihuoltolakiin (710/1982).
Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämin liiketaloudellisin perustein.
Valtion koulukodeille asetettavat tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja koulukotien välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2017.
Valtion koulukotitoiminnan vaikuttavuutta lisätään hallinnollisen rakenteen konserninomaisuutta kehittämällä sekä uudistamalla palvelujen tuottamisen toiminnallisia ja fyysisiä rakenteita. Päihdeongelmista sekä mielenterveyden häiriöistä kärsivien lasten ja nuorten auttamiseen kiinnitetään entistä enemmän huomiota koulukotitoiminnan kehittämisessä, mm. henkilöstön koulutuksen avulla. Koulukotien tutkimus- ja kehittämistyö ohjaa ja todentaa toiminnan vaikuttavuuden arviointia. Tutkimus- ja kehittämishankkeista saaduilla tiedoilla vaikutetaan lastensuojelun kehittämiseen niin kansallisella kuin kansainväliselläkin tasolla. Toiminnan laatua ja laatuajattelua kehitetään hyödyntäen sähköistä laadunhallintajärjestelmää sekä asiakasjärjestelmään sisältyvää vaikuttavuusmittaria. Vankilan perheosastolla turvataan sijoitettujen lasten mahdollisuus turvallisiin varhaisen vuorovaikutuksen kokemuksiin sekä hyvään hoitoon ja huolenpitoon. Perheosaston työn vaikuttavuutta seurataan ja toimintaa kehitetään palvelujen ostajien eli kuntien muuttuvia tarpeita vastaavaksi.
Koulukodit toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranee. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Valtion koulukotien rahoitusrakenne (1 000 euroa) ja henkilötyövuodet
2015 toteutuma |
htv | 2016 varsinainen talousarvio |
htv | 2017 esitys |
htv | |
Toimintamenomääräraha | 1 027 | 5,5 | 1 016 | 5,5 | 1 011 | 5,5 |
Liiketaloudelliset suoritteet (sisältää opetushallituksen rahoitusosuuden) | 19 430 | 292,5 | 20 820 | 264,5 | 20 820 | 264,5 |
Yhteensä | 20 457 | 298,0 | 21 836 | 270,0 | 21 831 | 270,0 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Bruttomenot | 20 457 | 21 836 | 21 831 |
---|---|---|---|
Bruttotulot | 19 430 | 20 820 | 20 820 |
Nettomenot | 1 027 | 1 016 | 1 011 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon ulkopuolisena rahoituksena saatavat maatalousavustukset.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
2015 toteutuma |
2016 varsinainen talousarvio |
2017 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
---|---|---|---|
— suoritteiden myyntituotot | 17 756 | 18 556 | 18 556 |
— muut tuotot | 3 091 | 3 674 | 3 674 |
Tuotot yhteensä | 20 847 | 22 230 | 22 230 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 1 417 | 1 410 | 1 410 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 21 073 | 21 808 | 21 808 |
— osuus yhteiskustannuksista | 375 | 422 | 422 |
Kustannukset yhteensä | 21 448 | 22 230 | 22 230 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -601 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 97 | 100 | 100 |
Koulukotien maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan 100 % niiden kustannuksista. Koulukotien arvioidaan tuottavan maksullisina palveluina muun muassa seuraavat palvelut asiakkailleen:
Eräitä koulukotien maksullisen toiminnan asiakassuoritteita
2015 toteutunut |
2016 arvio |
2017 arvio |
|
Hoitovuorokausi | 38 326 | 32 688 | 32 688 |
Hoitovuorokausi erityisessä huolenpidossa | 5 973 | 5 645 | 5 645 |
Koulupäivä | 27 929 | 21 879 | 21 879 |
Jälkihuoltovuorokausi | 8 112 | 8 419 | 8 419 |
Vankilan perheosasto | 1 933 | 1 933 | 1 933 |
Henkilöstön jaksamista vahvistetaan säännöllisellä työnohjauksella ja tukemalla koulutukseen hakeutumista.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -5 |
Yhteensä | -5 |
2017 talousarvio | 1 011 000 |
2016 talousarvio | 1 016 000 |
2015 tilinpäätös | 1 031 000 |
06. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisen vankiterveydenhuollon yksikön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 16 085 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) vankiterveydenhuollon palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) ostopalveluna hankittavien vankien terveydenhoidon palvelujen maksamiseen
3) vankiterveydenhuollon yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
4) vankiterveydenhuollon ja sen toimintaympäristön kehittämiseen
5) tieteellisestä tutkimustyöstä aiheutuneiden menojen maksamiseen
6) alueellisten ja kansainvälisten yhteistyöverkostojen kehittämiseen.
Selvitysosa:Vankiterveydenhuollon yksikkö on siirtynyt 1.1.2016 lukien sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalle. Rikosseuraamuslaitos vastaa myös jatkossa vankiterveydenhuollon tilojen vuokrista ja niiden kustannuksista.
Vankiterveydenhuollon kehittämisohjelma on käynnistetty. Ohjelmalla mm. pyritään lisäämään entisestään vankien saamien terveyspalvelujen vaikuttavuutta ja laatua, tiivistämään yhteistyötä vankiloiden psykologien ja sosiaali- ja päihdetyöntekijöiden kanssa sekä varmistamaan hoidon jatkuvuus vangin vapautumisen jälkeen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) (kohdennuksen siirto momentilta 25.40.01) | -34 |
Kirjanpidon keskittäminen -säästö (HO 2015) (kohdennuksen siirto momentilta 25.40.01) | -7 |
Lomarahojen alentaminen (Kiky) | -153 |
Palkkaliukumasäästö | -40 |
Sairausvakuutusmaksun alentaminen (Kiky) | -79 |
Työajan pidentäminen (Kiky) | -107 |
Työnantajan eläkemaksun alentaminen (Kiky) | -17 |
VaEL-maksun väliaikainen alentaminen | -137 |
Yhteensä | -574 |
2017 talousarvio | 16 085 000 |
2016 II lisätalousarvio | -137 000 |
2016 talousarvio | 16 659 000 |
2015 tilinpäätös | 421 000 |
25. Sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset sähköiset asiakastietojärjestelmät (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 16 330 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten sähköisten tietojärjestelmien (Kanta, sisältäen sosiaali- ja terveydenhuollon kansalliset sähköiset asiakastietojärjestelmät) strategiseen suunnitteluun sekä operatiiviseen suunnitteluun ja ohjaukseen (STM, THL)
2) Kantaan liittyvien kansallisten määrittelyjen tekemiseen ja ylläpitoon (THL, Kela)
3) korvauksen maksamiseen Kansaneläkelaitokselle sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisesti Kanta-palvelujen (kansallinen potilastietojen sähköinen arkistointipalvelu, reseptikeskus, kansallinen sosiaalihuollon arkistointipalvelu sekä kansalaisen omien sähköisten resepti- ja asiakastietojen katselu- ja asiointipalvelu, potilaan tiedonhallintapalvelu, lääkemääräysten kirjoituspalvelu ja kansalaisille suunnattujen sähköisten palvelujen ja tietovarannon) kehittämiseen (Kela)
4) valtionavustusten myöntämiseen sosiaali- ja terveydenhuollon paikallisen ja alueellisen tietojärjestelmäinfrastruktuurin tehostamiseksi (STM, THL)
5) sähköisten palvelujen ja tietojärjestelmien kehittämisyhteistyön, ohjauksen, käyttöönoton ja levittämisen koordinointiin (STM, THL)
6) SoteDigi-muutosohjelman strategiseen suunnitteluun ja ohjaukseen sekä operatiiviseen suunnitteluun ja ohjaukseen (STM, THL)
7) enintään 35 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen vuodessa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmisteluun, kansallisten sähköisten asiakastietojärjestelmien strategista ja operatiivista suunnittelua ja ohjausta, kansallisten määrittelyjen tekemistä ja ylläpitoa ja sähköisten palvelujen ja tietojärjestelmien kehittämistä sekä käyttöönottoa varten (STM, THL).
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmistelusta ja siihen liittyvästä tietohallinnon ja ICT-palvelujen ml. kansallisten sähköisten asiakastietojärjestelmien ja sähköisten palvelujen strategisesta suunnittelusta ja ohjauksesta. Kansaneläkelaitoksen tehtävänä on sähköisen asiakastietoarkiston ja siihen liittyvien sähköisten palvelujen rakentaminen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä annetun lain (159/2007) ja sähköisestä lääkemääräyksestä annetun lain (61/2007) mukaisesti.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen operatiivinen yksikkö koordinoi sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisten sähköisten asiakastietojärjestelmien kansallisen määrittelytyön, operatiivisen ohjauksen, toimeenpanon ja kehittämisen, vastaavan työn sosiaalihuollon alueella sekä EU-tason yhteistyön. Rahoituksen pääpaino on sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen valmistelussa, sosiaalihuollon sähköisen asiakastietojärjestelmän ja sähköisten kansalaispalvelujen rakentamisessa tulevan lainsäädännön mukaisesti. Määrärahaa on tarkoitus käyttää myös valtionavun maksamiseen kunnille ja kuntayhtymille sekä tarvittaessa muille tahoille sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäkokonaisuuden paikallisen ja alueellisen infrastruktuurin selkiyttämiseen ja tehostamiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Valtakunnallisen SoteDigi-muutosohjelman rahoitus | 3 000 |
Säästöpäätös | -2 000 |
Yhteensä | 1 000 |
2017 talousarvio | 16 330 000 |
2016 talousarvio | 15 330 000 |
2015 tilinpäätös | 17 330 000 |
29. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 18 671 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös lähialueyhteistyöhön käytettyjen ja kotimaasta hankittujen palvelujen ostoihin sisältyvien arvonlisäveromenojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Valtori (siirto momentilta 28.01.29) | 62 |
Yhteensä | 62 |
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
2017 talousarvio | 18 671 000 |
2016 talousarvio | 18 609 000 |
2015 tilinpäätös | 17 351 886 |
66. Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 3 707 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kansainvälisten järjestöjen ja laitosten jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Kansainvälisten jäsenmaksujen ja maksuosuuksien arvioidun tason tarkentuminen | -123 |
Yhteensä | -123 |
2017 talousarvio | 3 707 000 |
2016 talousarvio | 3 830 000 |
2015 tilinpäätös | 4 032 000 |