Hoppa till innehåll
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         20. Työttömyysturva
         30. Sairausvakuutus
         40. Eläkkeet
         50. Veteraanien tukeminen
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2017

02. (33.02 ja 03, osa) ValvontaPDF-versio

Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan valvontaa lakisääteisesti harjoittavien laitosten toimintamenoista sekä oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoista. Valvontalaitoksia ovat Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, Säteilyturvakeskus ja Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus.

Valvontalaitosten toiminta kohdistuu sosiaali- ja terveysministeriön strategisista tavoitteista seuraaviin:

  • Edistetään terveyttä ja toimintakykyä.
  • Vähennetään köyhyyttä ja syrjäytymistä.
  • Varmistetaan toimivat palvelut ja kohtuullinen toimeentuloturva.

Vaikuttavuus

  • Oikeusturvan varmistaminen.
  • Lupa-, rekisteri- ja valvonta-asioiden asiantuntevan ja hyvän hallintotavan mukainen käsittely.
  • Ennakkovalvonnan toimivuuden varmistaminen lainsäädännön edellyttämällä palvelutasolla.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen tavoitteena on kansalaisen oikeusturvan ja kuolinsyyn oikeellisuuden varmistaminen. Tavoitteena on, että oikeuslääketieteellisten ruumiinavausten määrä lähivuosina on enintään 20 % kaikista vainajista. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää toimenpiteitä ja yhteistyön lisäämistä läänin alueella terveydenhuollon, oikeuslääkäreiden ja poliisitoimen välillä oikeuslääketieteellisessä kuolemansyyn selvittämistoiminnassa.

Toiminnan laajuus 2007—2010
  2007 2008 2009 2010
  toteutunut toteutunut arvio arvio
         
Menot, euroa 7 688 818 8 087 882 8 000 000 9 200 000
Oikeuslääketieteellisten avausten määrä, kpl 12 059 12 208 12 165 12 500
Oikeuslääketieteellisten avausten osuus kaikista vainajista, % 24,6 .. .. ..
Euroa/avaus keskimäärin 638 663 658 736

03. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 722 000 euroa.

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Säteilyturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2010. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Tavoitteena on, että säteilylähteiden käytössä ei satu vakavia turvallisuuteen vaikuttavia tapahtumia, säteilyn käyttö on säteilylain 2 §:ssä säädettyjen oikeutus- ja optimointiperiaatteiden mukaista ja työntekijöiden säteilyannokset pysyvät säädettyjen annosrajojen alapuolella.

Ydinlaitosten valvonnassa tavoitteena on, että laitoksilla ei satu vakavia turvallisuuteen vaikuttavia tapahtumia, radioaktiivisten aineiden päästöt laitoksilta ovat pieniä ja niistä lasketut vuotuiset säteilyannokset ovat alle yksi prosentti valtioneuvoston asetuksessa (733/2008) asetetusta raja-arvosta. Ydinjätteiden käsittely, varastointi ja loppusijoitus suunnitellaan ja toteutetaan siten, että jätteiden määrä pysyy mahdollisimman pienenä eikä ydinjätteistä aiheudu käytännöllisesti katsoen lainkaan päästöjä.

Tavoitteena on, että vähintään yksi kansainvälinen tutkimusartikkeli julkaistaan yhtä tutkijatyövuotta kohden ja että yhteensä raportteja ja artikkeleja julkaistaan 900 tutkimuspisteen edestä.

Ympäristön säteilyvalvonnan tavoitteena on, että Säteilyturvakeskus on jatkuvasti tietoinen siitä säteilytasosta, jolle väestö altistuu. Onnettomuustilanteissa tavoitteena on, että valmiustoiminta käynnistyy 15 minuutissa ensitiedon saamisesta. Viestinnässä tavoitteena on, että säteily- ja ydinturvallisuuteen liittyvistä tapahtumista tiedotetaan oma-aloitteisesti, objektiivisesti, avoimesti ja viivytyksettä.

Lisäksi tavoitteena on, että toimintatavat ovat linjakkaita, kustannustietoisia ja hyvin määriteltyjä. Olennaisia poikkeamia määritellyistä toimintatavoista ei tapahdu. Toimintatapoja arvioidaan itsearviointien ja sisäisten auditointien avulla. Arviointien ja auditointien perusteella valitut kehityshankkeet toteutetaan suunnitellulla tavalla.

Viraston rahoitusrakenne ja henkilötyövuodet
  2008 toteutuma 2009 talousarvio 2010 esitys
  1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Budjettirahoitus 12 256 136 14 196 136 13 722 1271)
Maksullinen toiminta 20 387 193 21 580 208 25 180 212
Yhteisrahoitteinen toiminta 956 24 600 25 1 000 24
Yhteensä 33 599 353 36 376 369 39 902 363

1) Tuottavuustoimien vuoksi henkilötyövuosia vähennetään yhdeksän henkilötyövuotta. Niiden kohdentamisesta eri tulosalueille ei ole vielä tehty päätöstä.

Viraston tulosalueittaiset kustannukset ja henkilötyövuodet
  2008 tilinpäätös 2009 tavoite 2010 tavoite
  1 000 € htv1) 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Ydinturvallisuus 15 389 99 17 712 109 19 300 113
Säteilyn käytön turvallisuus 3 126 27 3 350 29 3 350 29
Valmiustoiminta 1 535 12 1 670 13 1 670 12
Tutkimus 7 023 56 7 210 59 7 210 59
Palvelut 4 845 26 4 200 25 4 300 25
Viestintä 1 145 10 1 050 9 1 050 9
Ympäristön säteilyvalvonta 1 030 8 1 350 9 1 700 9
Hallinto2) - 51 - 51 - 47
Yhteensä 34 093 289 36 542 304 38 580 303

1) Taulukko ei sisällä lomia ja poissaoloja. Vuonna 2010 niiden osuudeksi arvioidaan 65 htv.

2) Hallinnon kustannukset on vyörytetty muille tulosalueille.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
varsinainen
talousarvio
2010
esitys
       
Bruttomenot 34 158 36 376 40 002
Bruttotulot 21 465 22 180 26 280
Nettomenot 12 693 14 196 13 722
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 003    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 566    

Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.

Ydinturvallisuusvalvonnan maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelmat (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
varsinainen
talousarvio
2010
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot 13 941 15 640 18 780
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 13 942 15 640 18 780
       
Kustannusvastaavuus, % 100 100 100

Erillislakien mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
varsinainen
talousarvio
2010
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot 1 738 1 800 2 100
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 1 746 1 800 2 100
       
Kustannusvastaavuus, % 100 100 100

Tavoitteena on, että ydinenergian käytön valvonnan ja säteilytoiminnan valvonnan tuotot kattavat omakustannusperiaatteen mukaisesti valvonnasta aiheutuvat kustannukset, muusta maksullisesta toiminnasta saatavat tuotot kattavat vähintään toiminnasta aiheutuvat kustannukset. Omakustannushinta ei kasva palkkojen noususta ja inflaatiosta aiheutuvaa kasvua nopeammin. Tavoitteena on, että omakustannushinta pysyy selvästi pienempänä kuin vastaavia suoritteita tuottavien yritysten laskutushinta.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Henkilöstön osaamista kehitetään henkilöstöohjelman mukaisesti. Tavoitteena on, että henkilöstön koulutukseen käyttämä aika on 3—4 % kokonaistyöajasta, opinnäytteitä valmistuu muutamia ja henkilöstön omasta sairaudesta ja työtapaturmista johtuvien poissaolopäivien määrä on alle 8,5 henkilötyövuotta kohden. Tavoitteena on lisäksi, että henkilöstön työtyytyväisyys ja motivaatio kehittyvät myönteisesti.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Tuottavuustoimet (-9 htv) -210
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 39 000 euroa) -14
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 -1
Uudelleenkohdentaminen -244
Muu muutos yhteensä -5
Yhteensä -474


2010 talousarvio 13 722 000
2009 talousarvio 14 196 000
2008 tilinpäätös 12 256 000

05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 000 000 euroa.

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää kansalaisten yhdenvertaisuutta parantamalla sosiaali- ja terveydenhuollon lupa- ja valvontatoiminnan yhdenmukaisuutta sekä edistää toiminnan harjoittajien omaa valvontaa. Virasto valmistelee eräiden lupa- ja valvontatehtävien siirtoa Rovaniemelle perustettavaan alueelliseen toimipisteeseen.

Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2010. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto

  • edistää kansalaisten ja yritysten oikeusturvaa varmistamalla lupa-, rekisteri- ja valvonta-asioiden asiantuntevan ja hyvän hallintotavan mukaisen käsittelyn virastossa
  • tehostaa informaatio-ohjausta ohjauksen ja valvonnan vaikuttavuuden parantamiseksi sekä epätyydyttävien hoitokäytäntöjen ennalta ehkäisemiseksi
  • ohjaa aluehallintovirastoja ohjauksen ja valvonnan sekä lupahallinnon yhdenmukaistamiseksi muun muassa alkoholihallinnon valtakunnallisen valvontasuunnitelman sekä sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisen valvontasuunnitelman avulla
  • tehostaa ennaltaehkäisevää ohjausta ja valvontaa tavoitteena laadun ja potilasturvallisuuden edistäminen
  • varautuu kemikaalitehtävien siirtämiseen Turvatekniikan keskuksen yhteyteen ja osallistuu aktiivisesti uuden kemikaalivalvontakokonaisuuden valmisteluun
  • ohjaa yhteistyössä muiden ympäristöterveydenhuollon keskusviranomaisten kanssa kunnallista valvontatoimintaa valtakunnallisten terveydensuojelulakia, tupakkalakia ja kemikaalilakia koskevien valvontaohjelmien avulla
  • varmistaa, että kunnissa on erityistilannesuunnitelmat talousveden laadun turvaamiseksi onnettomuuksissa tai muissa erityistilanteissa
  • käynnistää viraston sosiaalihuollon valvontaan ja sen ohjaukseen liittyvät tehtävät 1.1.2010 voimaan tulevien lakimuutosten toimeenpanemiseksi
  • toteuttaa yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisten lupien lupaviranomaisen tehtävät ja valmistautuu muiden valtakunnallisten lupa-asioiden siirtämiseen virastolle.

Toiminnallinen tehokkuus

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja terveydenhuollon lupia koskevien suoritteiden maksuja, kemikaalien tuoterekisterin maksuja sekä viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja. Lisäksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle yksityisten palvelunantajien rekisteristä aiheutuvia ylläpitokustannuksia vastaavasti aluehallintovirastot suorittavat osan saamistaan lupa-, rekisteröinti- ja vuosimaksuista virastolle.

Maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus. Keskeisten suoritteiden tuottavuutta seurataan tunnuslukujen avulla ja tavoitteena on tuottavuuden asteittainen lisääntyminen.

Tuotokset ja laadunhallinta

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä
  2008
toteutuma
2009
ennuste
2010
ennuste
2009/2010
muutos-%
         
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset 15 439 14 000 14 000 0
Valvonta-asiat 893 720 720 0
Vakuutuslääketieteelliset lausunnot 110 120 120 0
Mielentilaa koskevat lausunnot 126 160 160 0
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat 897 900 900 0

Palvelukyky 2008
toteutuma
2009
arvio
2010
arvio
       
Raskauden keskeyttämistä koskevat hakemukset ka 5 pv 4 pv 4 pv
Terveydenhuollon ammattioikeushakemukset      
— säännelty koulutus Suomessa 5 pv 5 pv 5 pv
— sääntelemätön ja ulkomainen koulutus 90 pv 4 kk 4 kk
Mielentilaa koskevat lausuntoasiat ka 14 pv 14 pv 14 pv
Alkoholilupa-asiat      
— alkoholin valmistus- ja tukkumyyntilupien käsittely ka 93 pv ka 90 pv ka 90 pv
— alkoholin tukkumyyntilupien käsittely ka 20 pv ka 30 pv ka 30 pv
Valvonta-asiat, käsittelyajan mediaani   8 kk 8 kk
Vakuutuslääketieteelliset asiat, käsittelyajan mediaani ka 8,8 pv 7 kk 7 kk

Taloudellisuus ja tuottavuus1)
  2008 toteutuma 2009 tavoite 2010 tavoite
  1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Luvat 3 325 34 2 842 34 2 982 34
Valvonta 6 057 56 4 889 58 5 449 62
Valvovien viranomaisten ohjaus 1 701 22 2 274 27 2 810 32
Kemikaalit 2 956 49 3 979 48 4 015 46
Yhteensä 14 039 161 13 984 167 15 256 174

1) Prosessien kustannusten sekä henkilötyövuosien kehitys; hallinnon ja muiden tukipalveluiden kustannukset ja htv-määrä kohdennettuna päätoiminnoille.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Keskeisenä tavoitteena on henkilöstön työhyvinvoinnin varmistaminen muutostilanteissa. Lisäksi kiinnitetään huomiota siihen, että viraston henkilöstön osaaminen vastaa muuttuneita ja muuttuvia tehtäviä.

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon kahden henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi sekä 10 henkilötyövuoden lisäys aluehallinnon uudistukseen liittyvänä siirtona momentilta 28.01.10 ja kahden henkilötyövuoden lisäys siirtona momentilta 33.03.04. Lisäksi on otettu huomioon neljän henkilötyövuoden vähentyminen siirtona momentille 33.03.04.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
varsinainen
talousarvio
2010
esitys
       
Bruttomenot 13 561 13 984 14 850
Bruttotulot 2 435 1 844 1 850
Nettomenot 11 126 12 140 13 000
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 613    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 039    

Maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
varsinainen
talousarvio
2010
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 3 665 3 017 3 250
— muut tuotot - 195 -
Tuotot yhteensä 3 665 3 212 3 250
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 3 665 3 212 3 250
       
Kustannusvastaavuus, % 100 100 100

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista menoa 41 000 euroa) -25
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 1
Siirto momentilta 28.01.(10) (aluehallinnon uudistamishankkeeseen liittyvä) (10 htv) 600
Rovaniemen alueellisen toimipisteen perustaminen 10
Sosiaalihuollon valvonta (vuoden 2009 kertaluonteisen menon vähennys) -500
Tietojärjestelmien kehittäminen, siirto momentilta 33.03.04 400
REACH- ja CLP-asetusten toimeenpano, siirto momentilta 33.03.04 (2 htv) 180
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen perustamiseen liittyvä siirto momentilta 33.02.06 712
Oikeuspsykiatrian toiminnan siirto momentille 33.03.04 -405
Uudelleenkohdentaminen -135
Tasokorotus 22
Yhteensä 860


2010 talousarvio 13 000 000
2009 talousarvio 12 140 000
2008 tilinpäätös 11 552 000

06. (33.02.04 ja 33.03.03) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 008 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, keskuksen ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen ja

2) keskuksen alueellistamisen aiheuttamien lisämenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Laki Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksesta (593/2009) on hyväksytty. Keskus perustetaan 1.11.2009 lukien. Keskus toimii kahdella paikkakunnalla, Helsingissä ja Kuopiossa, vuoteen 2014 saakka. Hallituksen esityksen mukaiset tehtävien ja niiden edellyttämät vuonna 2010 toteutettavat muut siirrot on otettu huomioon momenttien 33.01.01, 33.02.05 ja 33.03.04 perusteluissa ja määrärahojen mitoituksissa. Keskuksen alueellistamisesta aiheutuvien lisämenojen kattamiseen vuonna 2010 varataan 2 000 000 euroa. Lisämenoja aiheutuu muuttokustannusten, uusien tilojen edellyttämien muutostöiden ja hankintojen lisäksi muun muassa sähköisen asioinnin ja asianhallintajärjestelmän kehittämisestä.

Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2010:

  • Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen käynnistäminen
  • Lääkevalvonnan jatkuvuuden turvaaminen
  • Lääkelain muutosten toimeenpano.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Toiminnallinen tehokkuus (taloudellisuus, tuottavuus, kannattavuus, kustannusvastaavuus)

Tavoitteena on, että maksullisen toiminnan julkisoikeudelliset suoritteet tuotetaan kustannusvastaavasti.

Viraston tulosalueittaiset kustannukset ja henkilötyövuodet
  2008 tilinpäätös 2009 tavoite 2010 tavoite
  1 000 € htv 1 000 € htv1) 1 000 € htv1)
             
Myyntilupaosasto 10 541 87 9 802 79 11 282 90
Valvontaosasto 5 791 46 5 211 42 5 975 50
Lääketurvaosasto 2 849 20 2 833 17 3 303 22
Tutkimus ja kehittäminen 1 281 11 1 677 12 764 9
Yleinen osasto ja johto, kustannukset kohdistettu muille osastoille   42   39   38
Lääkehoidon kehittämiskeskus 1 339 9 1 390 9    
Yhteensä 21 801 215 20 913 198 21 324 209

1) Henkilötyövuosien määrä on arvioitu. Resurssitarpeeseen vaikuttaa hakemusmäärien kehitys ja toimintaympäristön, mm. lainsäädännön muutokset. Henkilöstövoimavarojen lisäykset maksulliseen toimintaan toteutetaan tulorahoituksen puitteissa.

Viraston henkilötyövuosien määrät (htv)
  2008
toteutuma
2009
arvio
2010
arvio
       
Maksullinen toiminta 181 159 162
Ei-maksullinen toiminta 34 39 36
Yhteensä 215 198 198

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
varsinainen
talousarvio
2010
esitys
       
Bruttomenot 21 872 21 712 24 703
Bruttotulot 18 772 18 959 20 695
Nettomenot 3 100 2 753 4 008
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 710    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 361    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, (maksuperustelain mukaiset suoritteet, 1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
varsinainen
talousarvio
2010
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntitulot 16 781 17 209 18 945
— muut tuotot 260 - -
Tuotot yhteensä 17 041 17 209 18 945
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 17 332 17 209 18 945
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -291 - -
       
Kustannusvastaavuus, % 98 100 100

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
varsinainen
talousarvio
2010
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot 1 731 1 750 1 750
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 1 670 1 750 1 750
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 61 - -
       
Kustannusvastaavuus, % 104 100 100

Tuotokset ja laadunhallinta (suoritteet, palvelukyky ja laatu)

  • Lääkealan valvonta perustuu vaikuttavuuteen ja riskinarviointiin.
  • Hakemuskäsittelyissä noudatetaan määräaikoja.
  • Tarkastusten määrä on lääketurvallisuuden edellyttämällä tasolla.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään.

Tunnusluvut (Lääkelaitos) 2008
toteutuma
2009
tavoite
2010
tavoite
       
Henkilöstön hyvinvointi      
— työtyytyväisyysindeksi (1—5) 3,6 3,6 3,6
— sairauspoissaolot pv/htv 7,7 7,2 7,2
Osaamisen varmistaminen      
— koulutustasoindeksi on yli 6,2 6,3 6,3

Määrärahasta on tarkoitettu 100 000 euroa tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja Lääkelaitoksesta annetun lain (35/1993) 4 §:ssä tarkoitetut tulot.

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Menot katetaan pääasiassa valvonta- ja palvelutoiminnasta perittävillä maksuilla. Maksullisen toiminnan palvelut tuotetaan omakustannushintaan. Suoritteista perittävät maksut ovat maksuperustelain mukaisia. Lääkkeiden laadunvalvonnan kustannukset katetaan Lääkelain muuttamisesta annetun lain (595/2009) 84 b §:n mukaisella maksulla.

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon kahden henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen, Lääkehoidon kehittämiskeskus (missä kertamenoa 3 000 euroa) 7
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 37
Alueellistamisen aiheuttamat lisäkustannukset 2 000
Siirto momentille 33.01.01 -97
Siirto momentille 33.02.05 -712
Siirto momentille 33.03.04 -894
Siirto momentilta 33.03.04 934
Muu muutos yhteensä -20
Yhteensä 1 255


2010 talousarvio 4 008 000
2009 talousarvio 2 753 000
2008 tilinpäätös 2 751 000

20. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 8 700 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen ja

2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (862/2004) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen.

Selvitysosa: Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 700 000 euroa tarvearvion muutoksen johdosta.


2010 talousarvio 8 700 000
2009 talousarvio 8 000 000
2008 tilinpäätös 8 087 738