Talousarvioesitys 2017
02. (33.02 ja 03, osa) Valvonta
Selvitysosa:Luvun menot aiheutuvat sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan valvontaa lakisääteisesti harjoittavien laitosten toimintamenoista sekä oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menoista. Valvontalaitoksia ovat Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto, Säteilyturvakeskus ja Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus.
Valvontalaitosten toiminta kohdistuu sosiaali- ja terveysministeriön strategisista tavoitteista seuraaviin:
- Edistetään terveyttä ja toimintakykyä.
- Vähennetään köyhyyttä ja syrjäytymistä.
- Varmistetaan toimivat palvelut ja kohtuullinen toimeentuloturva.
Vaikuttavuus
- Oikeusturvan varmistaminen.
- Lupa-, rekisteri- ja valvonta-asioiden asiantuntevan ja hyvän hallintotavan mukainen käsittely.
- Ennakkovalvonnan toimivuuden varmistaminen lainsäädännön edellyttämällä palvelutasolla.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen tavoitteena on kansalaisen oikeusturvan ja kuolinsyyn oikeellisuuden varmistaminen. Tavoitteena on, että oikeuslääketieteellisten ruumiinavausten määrä lähivuosina on enintään 20 % kaikista vainajista. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää toimenpiteitä ja yhteistyön lisäämistä läänin alueella terveydenhuollon, oikeuslääkäreiden ja poliisitoimen välillä oikeuslääketieteellisessä kuolemansyyn selvittämistoiminnassa.
Toiminnan laajuus 2007—2010 | ||||
---|---|---|---|---|
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | |
toteutunut | toteutunut | arvio | arvio | |
Menot, euroa | 7 688 818 | 8 087 882 | 8 000 000 | 9 200 000 |
Oikeuslääketieteellisten avausten määrä, kpl | 12 059 | 12 208 | 12 165 | 12 500 |
Oikeuslääketieteellisten avausten osuus kaikista vainajista, % | 24,6 | .. | .. | .. |
Euroa/avaus keskimäärin | 638 | 663 | 658 | 736 |
03. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 722 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Säteilyturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2010. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Tavoitteena on, että säteilylähteiden käytössä ei satu vakavia turvallisuuteen vaikuttavia tapahtumia, säteilyn käyttö on säteilylain 2 §:ssä säädettyjen oikeutus- ja optimointiperiaatteiden mukaista ja työntekijöiden säteilyannokset pysyvät säädettyjen annosrajojen alapuolella.
Ydinlaitosten valvonnassa tavoitteena on, että laitoksilla ei satu vakavia turvallisuuteen vaikuttavia tapahtumia, radioaktiivisten aineiden päästöt laitoksilta ovat pieniä ja niistä lasketut vuotuiset säteilyannokset ovat alle yksi prosentti valtioneuvoston asetuksessa (733/2008) asetetusta raja-arvosta. Ydinjätteiden käsittely, varastointi ja loppusijoitus suunnitellaan ja toteutetaan siten, että jätteiden määrä pysyy mahdollisimman pienenä eikä ydinjätteistä aiheudu käytännöllisesti katsoen lainkaan päästöjä.
Tavoitteena on, että vähintään yksi kansainvälinen tutkimusartikkeli julkaistaan yhtä tutkijatyövuotta kohden ja että yhteensä raportteja ja artikkeleja julkaistaan 900 tutkimuspisteen edestä.
Ympäristön säteilyvalvonnan tavoitteena on, että Säteilyturvakeskus on jatkuvasti tietoinen siitä säteilytasosta, jolle väestö altistuu. Onnettomuustilanteissa tavoitteena on, että valmiustoiminta käynnistyy 15 minuutissa ensitiedon saamisesta. Viestinnässä tavoitteena on, että säteily- ja ydinturvallisuuteen liittyvistä tapahtumista tiedotetaan oma-aloitteisesti, objektiivisesti, avoimesti ja viivytyksettä.
Lisäksi tavoitteena on, että toimintatavat ovat linjakkaita, kustannustietoisia ja hyvin määriteltyjä. Olennaisia poikkeamia määritellyistä toimintatavoista ei tapahdu. Toimintatapoja arvioidaan itsearviointien ja sisäisten auditointien avulla. Arviointien ja auditointien perusteella valitut kehityshankkeet toteutetaan suunnitellulla tavalla.
Viraston rahoitusrakenne ja henkilötyövuodet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2008 toteutuma | 2009 talousarvio | 2010 esitys | ||||
1 000 € | htv | 1 000 € | htv | 1 000 € | htv | |
Budjettirahoitus | 12 256 | 136 | 14 196 | 136 | 13 722 | 1271) |
Maksullinen toiminta | 20 387 | 193 | 21 580 | 208 | 25 180 | 212 |
Yhteisrahoitteinen toiminta | 956 | 24 | 600 | 25 | 1 000 | 24 |
Yhteensä | 33 599 | 353 | 36 376 | 369 | 39 902 | 363 |
1) Tuottavuustoimien vuoksi henkilötyövuosia vähennetään yhdeksän henkilötyövuotta. Niiden kohdentamisesta eri tulosalueille ei ole vielä tehty päätöstä.
Viraston tulosalueittaiset kustannukset ja henkilötyövuodet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2008 tilinpäätös | 2009 tavoite | 2010 tavoite | ||||
1 000 € | htv1) | 1 000 € | htv | 1 000 € | htv | |
Ydinturvallisuus | 15 389 | 99 | 17 712 | 109 | 19 300 | 113 |
Säteilyn käytön turvallisuus | 3 126 | 27 | 3 350 | 29 | 3 350 | 29 |
Valmiustoiminta | 1 535 | 12 | 1 670 | 13 | 1 670 | 12 |
Tutkimus | 7 023 | 56 | 7 210 | 59 | 7 210 | 59 |
Palvelut | 4 845 | 26 | 4 200 | 25 | 4 300 | 25 |
Viestintä | 1 145 | 10 | 1 050 | 9 | 1 050 | 9 |
Ympäristön säteilyvalvonta | 1 030 | 8 | 1 350 | 9 | 1 700 | 9 |
Hallinto2) | - | 51 | - | 51 | - | 47 |
Yhteensä | 34 093 | 289 | 36 542 | 304 | 38 580 | 303 |
1) Taulukko ei sisällä lomia ja poissaoloja. Vuonna 2010 niiden osuudeksi arvioidaan 65 htv.
2) Hallinnon kustannukset on vyörytetty muille tulosalueille.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 varsinainen talousarvio |
2010 esitys |
|
Bruttomenot | 34 158 | 36 376 | 40 002 |
Bruttotulot | 21 465 | 22 180 | 26 280 |
Nettomenot | 12 693 | 14 196 | 13 722 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 003 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 566 |
Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.
Ydinturvallisuusvalvonnan maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelmat (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 varsinainen talousarvio |
2010 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 13 941 | 15 640 | 18 780 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 13 942 | 15 640 | 18 780 |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Erillislakien mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 varsinainen talousarvio |
2010 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 1 738 | 1 800 | 2 100 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 746 | 1 800 | 2 100 |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Tavoitteena on, että ydinenergian käytön valvonnan ja säteilytoiminnan valvonnan tuotot kattavat omakustannusperiaatteen mukaisesti valvonnasta aiheutuvat kustannukset, muusta maksullisesta toiminnasta saatavat tuotot kattavat vähintään toiminnasta aiheutuvat kustannukset. Omakustannushinta ei kasva palkkojen noususta ja inflaatiosta aiheutuvaa kasvua nopeammin. Tavoitteena on, että omakustannushinta pysyy selvästi pienempänä kuin vastaavia suoritteita tuottavien yritysten laskutushinta.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Henkilöstön osaamista kehitetään henkilöstöohjelman mukaisesti. Tavoitteena on, että henkilöstön koulutukseen käyttämä aika on 3—4 % kokonaistyöajasta, opinnäytteitä valmistuu muutamia ja henkilöstön omasta sairaudesta ja työtapaturmista johtuvien poissaolopäivien määrä on alle 8,5 henkilötyövuotta kohden. Tavoitteena on lisäksi, että henkilöstön työtyytyväisyys ja motivaatio kehittyvät myönteisesti.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Tuottavuustoimet (-9 htv) | -210 |
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 39 000 euroa) | -14 |
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 | -1 |
Uudelleenkohdentaminen | -244 |
Muu muutos yhteensä | -5 |
Yhteensä | -474 |
2010 talousarvio | 13 722 000 |
2009 talousarvio | 14 196 000 |
2008 tilinpäätös | 12 256 000 |
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 000 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto edistää kansalaisten yhdenvertaisuutta parantamalla sosiaali- ja terveydenhuollon lupa- ja valvontatoiminnan yhdenmukaisuutta sekä edistää toiminnan harjoittajien omaa valvontaa. Virasto valmistelee eräiden lupa- ja valvontatehtävien siirtoa Rovaniemelle perustettavaan alueelliseen toimipisteeseen.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2010. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
- edistää kansalaisten ja yritysten oikeusturvaa varmistamalla lupa-, rekisteri- ja valvonta-asioiden asiantuntevan ja hyvän hallintotavan mukaisen käsittelyn virastossa
- tehostaa informaatio-ohjausta ohjauksen ja valvonnan vaikuttavuuden parantamiseksi sekä epätyydyttävien hoitokäytäntöjen ennalta ehkäisemiseksi
- ohjaa aluehallintovirastoja ohjauksen ja valvonnan sekä lupahallinnon yhdenmukaistamiseksi muun muassa alkoholihallinnon valtakunnallisen valvontasuunnitelman sekä sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisen valvontasuunnitelman avulla
- tehostaa ennaltaehkäisevää ohjausta ja valvontaa tavoitteena laadun ja potilasturvallisuuden edistäminen
- varautuu kemikaalitehtävien siirtämiseen Turvatekniikan keskuksen yhteyteen ja osallistuu aktiivisesti uuden kemikaalivalvontakokonaisuuden valmisteluun
- ohjaa yhteistyössä muiden ympäristöterveydenhuollon keskusviranomaisten kanssa kunnallista valvontatoimintaa valtakunnallisten terveydensuojelulakia, tupakkalakia ja kemikaalilakia koskevien valvontaohjelmien avulla
- varmistaa, että kunnissa on erityistilannesuunnitelmat talousveden laadun turvaamiseksi onnettomuuksissa tai muissa erityistilanteissa
- käynnistää viraston sosiaalihuollon valvontaan ja sen ohjaukseen liittyvät tehtävät 1.1.2010 voimaan tulevien lakimuutosten toimeenpanemiseksi
- toteuttaa yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisten lupien lupaviranomaisen tehtävät ja valmistautuu muiden valtakunnallisten lupa-asioiden siirtämiseen virastolle.
Toiminnallinen tehokkuus
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston talousarvio perustuu osittaiseen nettobudjetointiin. Bruttobudjetoidut tulot on budjetoitu momentille 12.33.02. Toimintamenomomentille kirjattavat tulot ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä ja terveydenhuollon lupia koskevien suoritteiden maksuja, kemikaalien tuoterekisterin maksuja sekä viraston suoritteista liiketaloudellisin perustein määrättäviä maksuja. Lisäksi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolle yksityisten palvelunantajien rekisteristä aiheutuvia ylläpitokustannuksia vastaavasti aluehallintovirastot suorittavat osan saamistaan lupa-, rekisteröinti- ja vuosimaksuista virastolle.
Maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus. Keskeisten suoritteiden tuottavuutta seurataan tunnuslukujen avulla ja tavoitteena on tuottavuuden asteittainen lisääntyminen.
Tuotokset ja laadunhallinta
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston käsiteltäväksi saapuvien asioiden määriä | ||||
---|---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 ennuste |
2010 ennuste |
2009/2010 muutos-% |
|
Terveydenhuollon ammatinharjoittamista koskevat päätökset | 15 439 | 14 000 | 14 000 | 0 |
Valvonta-asiat | 893 | 720 | 720 | 0 |
Vakuutuslääketieteelliset lausunnot | 110 | 120 | 120 | 0 |
Mielentilaa koskevat lausunnot | 126 | 160 | 160 | 0 |
Raskauden keskeyttämistä koskevat luvat | 897 | 900 | 900 | 0 |
Palvelukyky | 2008 toteutuma |
2009 arvio |
2010 arvio |
---|---|---|---|
Raskauden keskeyttämistä koskevat hakemukset | ka 5 pv | 4 pv | 4 pv |
Terveydenhuollon ammattioikeushakemukset | |||
— säännelty koulutus Suomessa | 5 pv | 5 pv | 5 pv |
— sääntelemätön ja ulkomainen koulutus | 90 pv | 4 kk | 4 kk |
Mielentilaa koskevat lausuntoasiat | ka 14 pv | 14 pv | 14 pv |
Alkoholilupa-asiat | |||
— alkoholin valmistus- ja tukkumyyntilupien käsittely | ka 93 pv | ka 90 pv | ka 90 pv |
— alkoholin tukkumyyntilupien käsittely | ka 20 pv | ka 30 pv | ka 30 pv |
Valvonta-asiat, käsittelyajan mediaani | 8 kk | 8 kk | |
Vakuutuslääketieteelliset asiat, käsittelyajan mediaani | ka 8,8 pv | 7 kk | 7 kk |
Taloudellisuus ja tuottavuus1) | ||||||
2008 toteutuma | 2009 tavoite | 2010 tavoite | ||||
1 000 € | htv | 1 000 € | htv | 1 000 € | htv | |
Luvat | 3 325 | 34 | 2 842 | 34 | 2 982 | 34 |
Valvonta | 6 057 | 56 | 4 889 | 58 | 5 449 | 62 |
Valvovien viranomaisten ohjaus | 1 701 | 22 | 2 274 | 27 | 2 810 | 32 |
Kemikaalit | 2 956 | 49 | 3 979 | 48 | 4 015 | 46 |
Yhteensä | 14 039 | 161 | 13 984 | 167 | 15 256 | 174 |
---|
1) Prosessien kustannusten sekä henkilötyövuosien kehitys; hallinnon ja muiden tukipalveluiden kustannukset ja htv-määrä kohdennettuna päätoiminnoille.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Keskeisenä tavoitteena on henkilöstön työhyvinvoinnin varmistaminen muutostilanteissa. Lisäksi kiinnitetään huomiota siihen, että viraston henkilöstön osaaminen vastaa muuttuneita ja muuttuvia tehtäviä.
Momentin mitoituksessa on otettu huomioon kahden henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi sekä 10 henkilötyövuoden lisäys aluehallinnon uudistukseen liittyvänä siirtona momentilta 28.01.10 ja kahden henkilötyövuoden lisäys siirtona momentilta 33.03.04. Lisäksi on otettu huomioon neljän henkilötyövuoden vähentyminen siirtona momentille 33.03.04.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 varsinainen talousarvio |
2010 esitys |
|
Bruttomenot | 13 561 | 13 984 | 14 850 |
Bruttotulot | 2 435 | 1 844 | 1 850 |
Nettomenot | 11 126 | 12 140 | 13 000 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 613 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 039 |
Maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 varsinainen talousarvio |
2010 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 3 665 | 3 017 | 3 250 |
— muut tuotot | - | 195 | - |
Tuotot yhteensä | 3 665 | 3 212 | 3 250 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 3 665 | 3 212 | 3 250 |
Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista menoa 41 000 euroa) | -25 |
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 | 1 |
Siirto momentilta 28.01.(10) (aluehallinnon uudistamishankkeeseen liittyvä) (10 htv) | 600 |
Rovaniemen alueellisen toimipisteen perustaminen | 10 |
Sosiaalihuollon valvonta (vuoden 2009 kertaluonteisen menon vähennys) | -500 |
Tietojärjestelmien kehittäminen, siirto momentilta 33.03.04 | 400 |
REACH- ja CLP-asetusten toimeenpano, siirto momentilta 33.03.04 (2 htv) | 180 |
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen perustamiseen liittyvä siirto momentilta 33.02.06 | 712 |
Oikeuspsykiatrian toiminnan siirto momentille 33.03.04 | -405 |
Uudelleenkohdentaminen | -135 |
Tasokorotus | 22 |
Yhteensä | 860 |
2010 talousarvio | 13 000 000 |
2009 talousarvio | 12 140 000 |
2008 tilinpäätös | 11 552 000 |
06. (33.02.04 ja 33.03.03) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 008 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen hyväksymien, keskuksen ulkopuolella toteutettavien tutkimus-, koulutus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen ja
2) keskuksen alueellistamisen aiheuttamien lisämenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Laki Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksesta (593/2009) on hyväksytty. Keskus perustetaan 1.11.2009 lukien. Keskus toimii kahdella paikkakunnalla, Helsingissä ja Kuopiossa, vuoteen 2014 saakka. Hallituksen esityksen mukaiset tehtävien ja niiden edellyttämät vuonna 2010 toteutettavat muut siirrot on otettu huomioon momenttien 33.01.01, 33.02.05 ja 33.03.04 perusteluissa ja määrärahojen mitoituksissa. Keskuksen alueellistamisesta aiheutuvien lisämenojen kattamiseen vuonna 2010 varataan 2 000 000 euroa. Lisämenoja aiheutuu muuttokustannusten, uusien tilojen edellyttämien muutostöiden ja hankintojen lisäksi muun muassa sähköisen asioinnin ja asianhallintajärjestelmän kehittämisestä.
Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2010:
- Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen käynnistäminen
- Lääkevalvonnan jatkuvuuden turvaaminen
- Lääkelain muutosten toimeenpano.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Toiminnallinen tehokkuus (taloudellisuus, tuottavuus, kannattavuus, kustannusvastaavuus)
Tavoitteena on, että maksullisen toiminnan julkisoikeudelliset suoritteet tuotetaan kustannusvastaavasti.
Viraston tulosalueittaiset kustannukset ja henkilötyövuodet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2008 tilinpäätös | 2009 tavoite | 2010 tavoite | ||||
1 000 € | htv | 1 000 € | htv1) | 1 000 € | htv1) | |
Myyntilupaosasto | 10 541 | 87 | 9 802 | 79 | 11 282 | 90 |
Valvontaosasto | 5 791 | 46 | 5 211 | 42 | 5 975 | 50 |
Lääketurvaosasto | 2 849 | 20 | 2 833 | 17 | 3 303 | 22 |
Tutkimus ja kehittäminen | 1 281 | 11 | 1 677 | 12 | 764 | 9 |
Yleinen osasto ja johto, kustannukset kohdistettu muille osastoille | 42 | 39 | 38 | |||
Lääkehoidon kehittämiskeskus | 1 339 | 9 | 1 390 | 9 | ||
Yhteensä | 21 801 | 215 | 20 913 | 198 | 21 324 | 209 |
1) Henkilötyövuosien määrä on arvioitu. Resurssitarpeeseen vaikuttaa hakemusmäärien kehitys ja toimintaympäristön, mm. lainsäädännön muutokset. Henkilöstövoimavarojen lisäykset maksulliseen toimintaan toteutetaan tulorahoituksen puitteissa.
Viraston henkilötyövuosien määrät (htv) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 arvio |
2010 arvio |
|
Maksullinen toiminta | 181 | 159 | 162 |
Ei-maksullinen toiminta | 34 | 39 | 36 |
Yhteensä | 215 | 198 | 198 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 varsinainen talousarvio |
2010 esitys |
|
Bruttomenot | 21 872 | 21 712 | 24 703 |
Bruttotulot | 18 772 | 18 959 | 20 695 |
Nettomenot | 3 100 | 2 753 | 4 008 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 710 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 361 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, (maksuperustelain mukaiset suoritteet, 1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 varsinainen talousarvio |
2010 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntitulot | 16 781 | 17 209 | 18 945 |
— muut tuotot | 260 | - | - |
Tuotot yhteensä | 17 041 | 17 209 | 18 945 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 17 332 | 17 209 | 18 945 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -291 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 98 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (erillislakien mukaiset julkisoikeudelliset suoritteet, 1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 varsinainen talousarvio |
2010 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntitulot | 1 731 | 1 750 | 1 750 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 670 | 1 750 | 1 750 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 61 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 104 | 100 | 100 |
- Lääkealan valvonta perustuu vaikuttavuuteen ja riskinarviointiin.
- Hakemuskäsittelyissä noudatetaan määräaikoja.
- Tarkastusten määrä on lääketurvallisuuden edellyttämällä tasolla.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen henkilöstön osaamista ja työkykyä ylläpidetään, tuetaan ja kehitetään.
Tunnusluvut (Lääkelaitos) | 2008 toteutuma |
2009 tavoite |
2010 tavoite |
Henkilöstön hyvinvointi | |||
— työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
— sairauspoissaolot pv/htv | 7,7 | 7,2 | 7,2 |
Osaamisen varmistaminen | |||
— koulutustasoindeksi on yli | 6,2 | 6,3 | 6,3 |
Määrärahasta on tarkoitettu 100 000 euroa tutkimushankkeiden rahoittamiseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina maksuperustelain mukaisista julkisoikeudellisista suoritteista saadut tulot ja Lääkelaitoksesta annetun lain (35/1993) 4 §:ssä tarkoitetut tulot.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen talousarvio perustuu nettobudjetointiin. Menot katetaan pääasiassa valvonta- ja palvelutoiminnasta perittävillä maksuilla. Maksullisen toiminnan palvelut tuotetaan omakustannushintaan. Suoritteista perittävät maksut ovat maksuperustelain mukaisia. Lääkkeiden laadunvalvonnan kustannukset katetaan Lääkelain muuttamisesta annetun lain (595/2009) 84 b §:n mukaisella maksulla.
Momentin mitoituksessa on otettu huomioon kahden henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen, Lääkehoidon kehittämiskeskus (missä kertamenoa 3 000 euroa) | 7 |
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 | 37 |
Alueellistamisen aiheuttamat lisäkustannukset | 2 000 |
Siirto momentille 33.01.01 | -97 |
Siirto momentille 33.02.05 | -712 |
Siirto momentille 33.03.04 | -894 |
Siirto momentilta 33.03.04 | 934 |
Muu muutos yhteensä | -20 |
Yhteensä | 1 255 |
2010 talousarvio | 4 008 000 |
2009 talousarvio | 2 753 000 |
2008 tilinpäätös | 2 751 000 |
20. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 8 700 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuolemansyyn selvittämisestä annetun lain (459/1973) 12 §:n mukaisen oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menojen maksamiseen ja
2) oikeuslääkeopillisista tutkimuksista suoritettavista korvauksista annetun asetuksen (862/2004) mukaisten palkkioiden ja korvausten maksamiseen.
Selvitysosa: Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 700 000 euroa tarvearvion muutoksen johdosta.
2010 talousarvio | 8 700 000 |
2009 talousarvio | 8 000 000 |
2008 tilinpäätös | 8 087 738 |