Talousarvioesitys 2017
01. Hallinto
Selvitysosa:Luvun menot koostuvat sosiaali- ja terveysministeriön, työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan, sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan, valtion mielisairaaloiden ja valtion koulukotien toimintamenoista sekä eräistä muista menoista.
Pääluokkaperusteluissa on esitetty sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan toimintapoliittiset tavoitteet. Lähtökohtana on poliittisen tason ohjaus, joka on linjattu hallitusohjelmassa. Toimintaa ohjaa lisäksi Sosiaali- ja terveyspolitiikan strategiat 2015 -asiakirja.
Sosiaali- ja terveysministeriö johtaa ja ohjaa sosiaaliturvan sekä sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen kehittämistä ja toimintapolitiikkaa. Ministeriö määrittelee sosiaali- ja terveyspolitiikan suuntaviivat, valmistelee keskeiset uudistukset ja ohjaa niiden toteuttamista ja yhteensovittamista. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan ja sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan tavoitteena on tuottaa asiakkailleen kohtuullisessa ajassa oikeat, perustellut ja yhdenmukaiset päätökset. Valtion mielisairaalat tuottavat valtakunnallisia oikeuspsykiatrian erikoisalan hoito- ja tutkimuspalveluja. Valtion koulukotien tehtävänä on lastensuojelulain mukainen avo-, sijais- ja jälkihuolto.
Sosiaali- ja terveysministeriön alaisten laitosten lääkehuoltoa koskevat tehtävät organisoidaan uudelleen perustamalla Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus. Organisaatiouudistus koskee Lääkelaitoksen, Lääkehoidon kehittämiskeskuksen ja osin myös Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintaa sekä lääkehuoltoon liittyviltä osin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tehtäviä. Tavoitteena on, että uusi keskus aloittaisi toimintansa jo syksyllä 2009.
01. Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 36 933 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Kansallisen veteraanipäivän pääjuhlan järjestämiseen
2) lääkinnällisen pelastustoimen ja poikkeusolojen valmiudesta sekä näihin liittyvien laitteiden ja kalusteiden hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) sosiaali- ja terveysministeriön hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
4) terveyden edistämisen politiikkaohjelman palkkaus-, matka-, kokous-, koulutus- ja tiedotus- sekä muihin vastaaviin toimintamenoihin sekä
5) tasa-arvon tietopalvelun perustamiseen liittyviin kustannuksiin.
Määrärahasta saa käyttää enintään 350 000 euroa työterveydenhuollon koulutuksesta ja työterveyshenkilöstön kehittämiseen liittyvien hankkeiden toteuttamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö toimeenpanee hallitusohjelman ja ministeriön strategisten linjausten tavoitteita käyttäen apuna virastojen ja laitosten asiantuntemusta tulossopimuksissa sovittujen tavoitteiden mukaisesti.
Sosiaali- ja terveysministeriön talousarvio perustuu maksullisen toiminnan osalta osittain nettobudjetointiin. Toimintamenomomentille tuloutettavat tulot ovat valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien perusteiden mukaisia tuloja lääkkeiden hintalautakunnan maksullisista suoritteista ja tuloja työsuojeluhallinnon maksullisista suoritteista sekä raha-automaattiavustuksista annetun lain (1056/2001) 45 §:n mukaisia korvauksia Raha-automaattiyhdistyksen valvonnasta ja ohjauksesta sekä sosiaali- ja terveysministeriön peliriippuvuuden seurannan ja tutkimuksen kustannusten korvaamisesta antaman asetuksen (381/2002) nojalla rahapeliyhteisöiltä perittäviä korvauksia arpajaisiin osallistumisesta aiheutuvien ongelmien seuraamisesta ja tutkimisesta.
Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut toiminnalleen seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2010:
Toiminnallinen tehokkuus
- Varmistetaan, että talous- ja henkilöstöhallinnon uudistetut prosessit on vakiinnutettu ja siirrot palvelukeskukseen on toteutettu.
- Vahvistetaan ja tehostetaan valvonnan ja lupa-asioiden viranomaistoimintaa.
- Ministeriön ja hallinnonalan toiminnan tehostamista jatketaan muun muassa selvittämällä eräiden tukitoimintojen vaihtoehtoisia toteuttamismalleja.
- Kehitetään ja hyödynnetään tuloksellisuuden laskentatointa ja muuta seurantajärjestelmää.
- Maksullisen toiminnan, joka on suhteellisen vähäistä, tavoitteena on julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus ja liiketaloudellisten suoritteiden osalta kannattavuus.
Tuotoksille ja laadunhallinnalle on asetettu seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2010:
- Toteutetaan ja seurataan ministeriön vastuulla olevia merkittäviä ohjelmia ja muita hankkeita, kuten Terveyden edistämisen politiikkaohjelma, Sosiaaliturvakomitea (SATA), Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma (KASTE), Masennuksen ehkäisy -hanke (MASTO) ja suoritetaan niitä koskevat vaikutusarvioinnit hankkeiden päättyessä.
- Valmistellaan kunta- ja palvelurakenneuudistushanketta sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta.
- Otetaan huomioon alueellinen ja kuntien tasa-arvoinen kehittäminen.
- Lisätään tutkimus- ja kehittämislaitosten yhteistyötä alueellinen näkökulma huomioituna hallitusohjelman mukaisesti.
- Jatketaan tasa-arvon valtavirtaistamista.
- Vahvistetaan lainsäädännön vaikutusten arviointia.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Henkilöstörakenne
- Sosiaali- ja terveysministeriön henkilöstön ja henkilöstörakenteen kehittämistä jatketaan ministeriön tuottavuuden kehittämiselle asetetut tavoitteet huomioon ottaen siten, että ministeriön ydintehtävissä tarvittavat voimavarat ja osaaminen varmistetaan.
Työhyvinvointi
- Työhyvinvointia tukevia toimenpiteitä jatketaan.
Osaaminen
- Huolehditaan henkilöstön vaihtuvuuden suunnittelusta ja hallinnasta siten, että eläkkeelle siirtyvien asiantuntemus pystytään korvaamaan ja vaihtuvuutta hyödynnetään ministeriön tarvitseman uudenlaisen osaamisen hankkimiseksi.
EU-projektien tuloja sekä muilta kansainvälisiltä tahoilta saatavia tuloja arvioidaan kertyvän 5 000 euroa ja näitä vastaavien bruttomenojen arvioidaan olevan 5 000 euroa.
Viraston tulosalueittaiset menot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 talousarvio |
2010 esitys1) |
|
Johto ja erillisyksiköt | 5 495 | 5 765 | 5 500 |
Johdon tuki | |||
— hallinto-osasto | 10 790 | 11 087 | 10 251 |
— talous- ja suunnitteluosasto | 4 457 | 6 613 | 6 400 |
Vakuutusosasto | 3 462 | 4 009 | 3 500 |
Perhe- ja sosiaaliosasto2) | 1 221 | ||
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osasto | 3 490 | 5 539 | 4 400 |
Terveysosasto2) | 1 653 | ||
Sosiaali- ja terveyspalveluosasto | 3 407 | 6 584 | 5 297 |
Työsuojeluosasto | 4 783 | 5 413 | 4 900 |
Muita | |||
— työterveyshuollon koulutus | 61 | 350 | 250 |
Yhteensä | 38 819 | 45 360 | 40 498 |
1) Menojakaumassa ei ole otettu huomioon siirtyvien määrärahojen käyttöä vuonna 2010.
2) 1.5.2008 alkaen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osasto ja sosiaali- ja terveyspalveluosasto
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 varsinainen talousarvio |
2010 esitys |
|
Bruttomenot | 43 424 | 43 170 | 40 498 |
Bruttotulot | 2 665 | 3 586 | 3 565 |
Nettomenot | 40 759 | 39 584 | 36 933 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 10 858 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 10 162 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Tuottavuustoimet (-3 htv) | -90 |
Tutkimushankemäärärahan siirto momentille 33.70.01 | -150 |
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 118 000 euroa) | -24 |
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 | 191 |
Lääkärihelikopteritoiminnan hallinnointiyksikön kertamenon vähennys | -610 |
Terveyden edistämisen politiikkaohjelman rahojen siirto momentille 33.03.63 | -300 |
Siirto momentille 33.01.03 | -400 |
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen perustamiseen liittyvä kertamenon vähennys (I LTA 2009) | -300 |
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen perustamiseen liittyvä siirto momentilta 33.02.06 | 97 |
Uudelleenkohdentaminen | -600 |
Siirto momentille 28.01.01 (-0,5 htv) | -40 |
Muu muutos yhteensä | -425 |
Yhteensä | -2 651 |
2010 talousarvio | 36 933 000 |
2009 I lisätalousarvio | 300 000 |
2009 talousarvio | 39 584 000 |
2008 tilinpäätös | 40 063 000 |
02. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 2 121 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2010. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Vaikuttavuus
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena edistäen kansalaisten oikeusturvaa yhdenmukaisilla ja oikeudenmukaisilla päätöksillä. Tavoitteena on kohtuullinen käsittelyaika.
Toiminnallinen tuloksellisuus
2008 | 2009 | 2010 | |
toteutuma | ennakoitu | arvio | |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Päätösten hinta (euroa/ratkaisu) | 277 | 234 | 234 |
Työn tuottavuus (ratkaisut/htv) | 252 | 290 | 290 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Vireille tulleet valitusasiat | 8 359 | 9 000 | 9 000 |
Valitusten käsittelyaika (kk) | 6,8 | 6,0 | 5,0 |
Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan suoritteet eli valitusten ja poistohakemusten johdosta annetut päätökset ovat maksuttomia.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Henkilöstön osaamisesta huolehditaan. Lautakunnan johtamisjärjestelmän toimivuutta ja esimiesten johtamistaitoa seurataan määräajoin työtyytyväisyyskyselyin.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 6 000 euroa) | 3 |
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 | 17 |
Muu muutos yhteensä | -1 |
Yhteensä | 19 |
2010 talousarvio | 2 121 000 |
2009 talousarvio | 2 102 000 |
2008 tilinpäätös | 2 053 000 |
03. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 4 133 000 euroa.
Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on asettanut sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2010. Tavoitteet määritellään ministeriön ja viraston välisessä tulossopimuksessa.
Vaikuttavuus
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta toimii toimialansa ensimmäisenä muutoksenhakuasteena kaikissa Kansaneläkelaitoksen käsittelemissä asioissa opintotukea ja työttömyysturvaa lukuun ottamatta edistäen kansalaisten oikeusturvaa toimeentuloa koskevissa asioissa tuottamalla mahdollisimman nopeasti oikeita, yhdenmukaisia ja oikeudenmukaisia päätöksiä. Tavoitteena on käsittelyajan lyhentäminen.
Toiminnallinen tuloksellisuus
2008 | 2009 | 2010 | |
toteutuma | ennakoitu | arvio | |
Tuottavuus ja taloudellisuus | |||
Päätösten hinta (euroa/ratkaisu) | 189 | 194 | 181 |
Työn tuottavuus (ratkaisut/htv) | 344 | 352 | 391 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Vireille tulleet valitusasiat (lkm) | 24 722 | 22 000 | 22 000 |
Valitusten käsittelyaika | 16 kk 10 pv | 15 kk | 14 kk |
Työn tuottavuus on laskettu arvioilla 22 700 ratkaisua ja 58 henkilötyövuotta. Päätöksen hinta on laskettu arvioilla 22 700 ratkaisua ja 4 110 000 euron määrärahalla.
Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle tehdyistä valituksista annetut päätökset ovat maksuttomia.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Organisaatiomuutoksen johdosta jaostotoimintaa tehostetaan, työprosesseja kehitetään ja parannetaan edelleen. Lisäksi henkilöstön työtä kehitetään tehtävien vaatimustason sekä työn haasteellisuuden lisäämiseksi sekä uudistetaan lautakunnan henkilöstörakennetta uusien tehtävien mukaisiksi. Henkilöstön osaamista ja ammattitaitoa ylläpidetään tarkoituksenmukaisella työtehtäviin liittyvällä koulutuksella ja työhön perehdyttämisellä. Henkilöstön työhyvinvointia tukevia toimenpiteitä jatketaan edelleen työpaikkaselvityksen mukaisesti.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 10 000 euroa) | 9 |
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 | 23 |
Ruuhkan purkamiseen liittyvät määräaikaiset lisäresurssit, siirto momentilta 33.01.01 | 400 |
Muu muutos yhteensä | -461 |
Yhteensä | -29 |
Ruuhkan purkamiseen liittyvät määräaikaiset lisäresurssit on tarkoitus poistaa vuoden 2010 päättyessä.
2010 talousarvio | 4 133 000 |
2009 talousarvio | 4 162 000 |
2008 tilinpäätös | 3 492 000 |
04. Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 273 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tieteellisestä tutkimustyöstä ja yliopisto-opetuksesta aiheutuneiden menojen sekä muiden toimintamenojen maksamiseen
2) vaarallisten ja vaikeahoitoisten lasten ja nuorten psykiatrisen hoitoyksikön palvelujen kysynnän vaihtelusta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) maatalousavustuksia vastaavien menojen maksamiseen ja
4) sairaaloiden yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuviin kustannuksiin.
Selvitysosa:Valtion mielisairaaloiden menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämien liiketaloudellisten perusteiden mukaisesti. Asiakasmaksut peritään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (734/1992) annetun lain mukaisesti.
Valtion mielisairaaloille asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2010. Tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja mielisairaaloiden välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2010.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Sairaaloiden toiminnassa painottuu oikeuspsykiatrinen erityisosaaminen ja hoitotoimintaa tukevan tieteellisen tutkimustyön merkitys kasvaa. Hoidon laatuun ja hoidon tulosten seurantaan kiinnitetään edelleen huomiota terapeuttisia valmiuksia lisäämällä. Lisäksi parannetaan toiminnan mittausmenetelmiä ja seurantajärjestelmiä.
Toiminnan tuottavuutta parannetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksia entistä paremmin sopivaa hoitotyötä sekä tehostamalla työnohjausjärjestelmää ja työhyvinvointiohjelmia tavoitteena vähentää sairauspäiviä ja parantaa työterveysindeksiä. Valtion mielisairaalat toimivat tehokkaasti ja taloudellisesti huolehtien samalla toimintansa laadun kehittämisestä. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Valtion mielisairaaloiden rahoitusrakenne | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2008 toteutuma | 2009 arvio | 2010 arvio | ||||
1 000 € | htv | 1 000 € | htv | 1 000 € | htv | |
Toimintamenomääräraha | 2 032 | 3 | 488 | 3 | 273 | 3 |
Liiketaloudelliset suoritteet | 47 008 | 832 | 45 000 | 831 | 45 000 | 827 |
Ulkopuolinen rahoitus yhteensä | 1 069 | 3 | 200 | 3 | 200 | 3 |
Yhteensä | 50 109 | 838 | 45 688 | 837 | 45 473 | 833 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 varsinainen talousarvio |
2010 esitys |
|
Bruttomenot | 49 382 | 45 688 | 45 473 |
Bruttotulot | 48 084 | 45 200 | 45 200 |
Nettomenot | 1 298 | 488 | 273 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 570 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 304 |
Mielisairaaloiden tuottavuuden (laskutettujen hoito- ja mielentilatutkimuspäivien määrä/henkilötyövuodet) kehitys | |||
---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | |
toteutuma | arvio | arvio | |
Niuvanniemen aikuisosastot | 180 | 180 | 180 |
Niuvanniemen nuoriso-osasto | 86 | 77 | 77 |
Vanhan Vaasan aikuisosastot | 211 | 219 | 219 |
Mielisairaaloiden taloudellisuuden (kokonaiskustannukset/laskutetut hoito- ja mielentilatutkimuspäivät) arvioitu kehitys | |||
---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | |
toteutuma | arvio | arvio | |
Niuvanniemen aikuisosastot | 315 | 308 | 308 |
Niuvanniemen nuoriso-osasto | 782 | 780 | 780 |
Vanhan Vaasan aikuisosastot | 283 | 284 | 284 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 varsinainen talousarvio |
2010 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 47 008 | 44 500 | 44 500 |
— muut tuotot | 1 069 | 500 | 500 |
Tuotot yhteensä | 48 077 | 45 000 | 45 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 48 617 | 44 800 | 44 800 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -540 | 200 | 200 |
Kustannusvastaavuus, % | 99 | 100 | 100 |
Mielisairaaloiden arvioidaan tuottavan asiakkailleen mm. seuraavat suoritteet | |||
---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | |
toteutuma | arvio | arvio | |
Hoitopotilaiden hoitovuorokausia | 144 351 | 152 000 | 152 000 |
Mielentilatutkimushoitovuorokausia | 3 979 | 3 700 | 3 700 |
Mielentilatutkimuksia | 64 | 80 | 80 |
Alaikäisten hoitoyksikön hoitopäiviä | 4 280 | 4 000 | 4 000 |
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimusvuorokausia | 86 | 120 | 120 |
Alaikäisten hoitoyksikön mielentilatutkimuksia | 1 | 2 | 2 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Henkilöstön uudistumista ja työkykyä tuetaan kehittämällä muun muassa erityistason psykiatrisen sairaanhoidon vaatimuksiin entistä paremmin sopivia hoitomenettelyjä sekä tehostamalla työnohjausjärjestelmää ja työhyvinvointiohjelmia. Tavoitteena on vähentää sairauspäiviä ja parantaa työterveysindeksiä. Henkilöstön täydennyskoulutusta tuetaan. Sisäisen erityistason täsmäkoulutusta lisätään.
Määrärahan mitoituksessa on otettu palkkojen tarkistuksiin liittyvänä vähennyksenä huomioon 215 000 euroa.
Maksullisen toiminnan osalta henkilöstön määrä vähenee kuudella tuottavuustoimien johdosta.
2010 talousarvio | 273 000 |
2009 I lisätalousarvio | — |
2009 talousarvio | 488 000 |
2008 tilinpäätös | 2 032 000 |
05. Valtion koulukotien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 464 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) koulukotien sisällölliseen kehittämiseen ja toiminnan tukemiseen
2) oppilashoitopaikka- ja koulupaikkakysynnän vuosittaisen vaihtelun tasaamiseen
3) alueelliseen lastensuojelutyöhön
4) kansainväliseen ja lähialueyhteistyöhön
5) perhekotitoiminnasta aiheutuvien palkkioiden ja muiden menojen maksamiseen
6) koulukotien yleishallinnosta ja ohjauksesta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle aiheutuvien kustannusten maksamiseen
7) koulukotien maatila- ja metsätaloudesta aiheutuvien menojen maksamiseen ja
8) koulukodissa osana erikoistumisopintojaan työskentelevän, lasten- tai nuorisopsykiatriaan erikoistuvan lääkärin palkkaukseen.
Selvitysosa:Valtion koulukotien menot katetaan pääasiassa kuntien maksamilla korvauksilla. Koulukodeissa annettavan perusopetuksen ja muun opetustoimen piiriin kuuluvan toiminnan rahoitukseen sovelletaan opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) säädöksiä. Rahoitusjärjestelmä perustuu laskennallisiin yksikköhintoihin, jotka opetusministeriö määrää ja valtioneuvosto vahvistaa ennalta seuraavaa vuotta varten. Oppilaille ja heidän vanhemmilleen maksettavat korvaukset perustuvat lastensuojelulakiin (683/1983), -asetukseen (1010/1983) ja sosiaalihuoltolakiin (710/1982).
Kunnilta perittävät korvaukset hinnoitellaan valtion maksuperustelain (150/1992) nojalla sosiaali- ja terveysministeriön määräämin liiketaloudellisin perustein.
Valtion koulukodeille asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2010. Tavoitteet määritellään Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja koulukotien välisissä tulossopimuksissa vuodelle 2010.
Vaikuttavuus
Huume-, lääke- ja/tai alkoholiongelmista sekä mielenterveyden häiriöistä kärsivien lasten ja nuorten auttamiseen kiinnitetään koulukotitoiminnan kehittämisessä entistä enemmän huomiota. Voimavaroja suunnataan koulukotityön sisältöä, laatua, asiakaslähtöisyyttä ja tuloksellisuutta koskevaan tutkimus- ja kehittämistyöhön. Toiminnan laatua ja laatuajattelua kehitetään edelleen. Lasten ja nuorten psykososiaalista hoitoa kehitetään yhteistyössä lasten ja nuorten psykiatristen hoitoyksiköiden kanssa. Palvelujen ostajien eli kuntien muuttuviin tarpeisiin vastataan joustavasti.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Koulukodit toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranee. Maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan kustannukset.
Valtion koulukotien rahoitusrakenne | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2008 toteutuma | 2009 arvio | 2010 arvio | ||||
1 000 € | htv | 1 000 € | htv | 1 000 € | htv | |
Toimintamenomääräraha | 1 087 | 6,5 | 559 | 6,5 | 464 | 6,5 |
Liiketaloudelliset suoritteet1) | 20 110 | 327,5 | 18 200 | 313,5 | 18 400 | 310,5 |
Yhteensä | 21 197 | 334 | 18 759 | 320 | 18 864 | 317 |
1) Liiketaloudelliset suoritteet sisältävät opetushallituksen rahoitusosuuden.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 varsinainen talousarvio |
2010 esitys |
|
Bruttomenot | 18 323 | 17 059 | 16 964 |
Bruttotulot | 17 626 | 16 500 | 16 500 |
Nettomenot | 697 | 559 | 464 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 522 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 912 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon ulkopuolisena rahoituksena saatavat maatalousavustukset.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 varsinainen talousarvio |
2010 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 17 292 | 15 900 | 15 900 |
— muut tuotot | 2 818 | 2 500 | 2 500 |
Tuotot yhteensä | 20 110 | 18 400 | 18 400 |
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 2 481 | 2 000 | 2 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 20 388 | 18 300 | 18 300 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -278 | 100 | 100 |
Kustannusvastaavuus, % | 99 | 101 | 101 |
Hintatuki | 300 | 300 | 300 |
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen | 100 | 102 | 102 |
Koulukotien maksullisen toiminnan tuotoilla katetaan 99 % sen kustannuksista. Koulukotien arvioidaan tuottavan maksullisina palveluina muun muassa seuraavat palvelut asiakkailleen.
Eräitä koulukotien maksullisen toiminnan asiakassuoritteita | |||
---|---|---|---|
2008 toteutunut |
2009 arvio |
2010 arvio |
|
Hoitovuorokausi | 48 972 | 50 084 | 49 479 |
Kriisihoitovuorokausi | 12 632 | 11 723 | 11 710 |
Koulupaikka | 30 579 | 29 066 | 28 826 |
Jälkihoitopäiviä | 9 266 | 9 446 | 9 871 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
Henkilöstön jaksamista vahvistetaan säännöllisellä työnohjauksella ja tukemalla koulutukseen hakeutumista.
Määrärahan mitoituksessa on otettu palkkojen tarkistuksiin liittyvänä vähennyksenä huomioon 95 000 euroa.
Maksullisen toiminnan osalta henkilöstön määrä vähenee kolmella tuottavuustoimien johdosta.
2010 talousarvio | 464 000 |
2009 I lisätalousarvio | — |
2009 talousarvio | 559 000 |
2008 tilinpäätös | 1 087 000 |
29. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 17 000 000 euroa.
2010 talousarvio | 17 000 000 |
2009 talousarvio | 17 000 000 |
2008 tilinpäätös | 20 911 667 |
66. Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 3 210 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kansainvälisten järjestöjen ja laitosten jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja erityisohjelmien tukemisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
2010 talousarvio | 3 210 000 |
2009 talousarvio | 4 210 000 |
2008 tilinpäätös | 3 490 190 |