Hoppa till innehåll
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
              20. Perusväylänpito
              31. Eräät avustukset
              (78.) Eräät väylähankkeet
              79. Elinkaarirahoitushankkeet
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2025

31. Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v)PDF-versio

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 9 640 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) valtionavustusten maksamiseen kunnille kävelyä ja pyöräilyä edistäviin infrahankkeisiin, muihin kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita parantaviin hankkeisiin ja joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä parantaviin infrahankkeisiin sekä valtionavustusten maksamiseen kävelyä ja pyöräilyä edistäviin muihin hankkeisiin

2) valtionavustusten maksamiseen Finavian lentoasemaverkoston ulkopuolisten lentoasemien ja lentopaikkojen toiminta- ja investointimenoihin

3) yksityistielain (560/2018) ja -asetuksen (1069/2018) mukaisten valtionavustusten maksamiseen

4) tiekuntien neuvonnasta ja opastamisen tukemisesta ja sitä tukevan materiaalin ja palveluiden tuottamisesta aiheutuvien kulutusmenojen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan valtionavustusten osalta maksatuspäätösperusteisena.

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Finavian lentoasemaverkoston ulkopuoliset lentoasemat ja lentopaikat 1 140 000
Yksityistieavustukset ja tiekuntien neuvonnasta aiheutuvat kulutusmenot 6 700 000
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ja kuntien joukkoliikennehankkeet 1 800 000
Yhteensä 9 640 000

Selvitysosa:Osana valtioneuvoston hyväksymää kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmaa toteutetaan valtion ja kuntien yhteinen investointiohjelma, jonka hankkeilla parannetaan kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita. Edistämisohjelma on osa kansallisen energia- ja ilmastostrategian toteuttamista.

Valtio voi myöntää avustusta kunnille, jotka toteuttavat ohjelman mukaisia toimenpiteitä. Kunnan tulee osallistua hankkeen kustannuksiin vähintään yhtä suurella panostuksella. Valtio voi myöntää kunnille myös avustuksia sellaisiin infrahankkeisiin, joilla parannetaan joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä ja edistetään sen kulkutapaosuuden lisäämistä. Tällainen hanke voi olla esim. liityntäpysäköintialueen rakentaminen. Kuntien lisäksi avustuksia kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen voidaan myöntää myös muille toimijoille.

Finavian lentoasemaverkoston ulkopuolisille lentoasemille ja lentopaikoille myönnettäviin avustuksiin sovelletaan valtionavustuslain (688/2001) lisäksi komission tiedonantoa lentoasemia ja lentoyhtiöitä koskevista valtiontukisuuntaviivoista (EUVL 2014/C 99/03) sekä komission asetusta 651/2014 tiettyjen tukimuotojen toteamisesta sisämarkkinoille soveltuviksi perussopimuksen 107 ja 108 artiklan mukaisesti siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen.

Määrärahaa yksityisten teiden kunnossapidon ja parantamisen tukemiseen käytetään tasa-arvoisen liikkumisen turvaamiseen sekä pysyvän asutuksen ja elinkeinoelämän tarvitsemien teiden avustamiseen.

Valtionavustus kohdistuu ensisijaisesti teiden ja siltojen parantamiseen sekä lauttojen käytön ja kunnossapidon tukemiseen. Suomen tieverkosta lähes 60 % (noin 385 000 km) on yksityisteitä, josta vajaa puolet on järjestäytynyt tiekunniksi. Siltoja yksityisteillä on noin 12 000 kpl sekä avustettavia erityiskohteita noin 20 kappaletta.

Avustettavia kohteita ovat erityisesti tien liikennöitävyyden kannalta kiireellisimmät siltojen parantamiset ja tien vaurioitumisen korjaamiset sekä liikenneturvallisuutta parantavat hankkeet. Yksityisteitä koskevan valtioneuvoston asetuksen (1069/2018) mukaisesti avustuksen enimmäismäärä tavanomaisissa tien parantamiskohteissa on 70 % ja merkittävimmissä siltakohteissa ja muissa merkittävissä luonnonolosuhteiden aiheuttamissa yllättävissä korjauskohteissa enintään 85 %.

Määrärahan käytöstä arvioidaan siirtomenojen osuudeksi 9 390 000 euroa ja kulutusmenojen osuudeksi 250 000 euroa.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Alennetaan kävelyn ja pyöräilyn edistämisen rahoitusta (HO 2023) -1 200
Alennetaan yksityistieavustusta (HO 2023) -1 800
Enontekiön lentokentän toiminta-avustus 240
Yhteensä -2 760

2025 talousarvio 9 640 000
2024 II lisätalousarvio 5 776 000
2024 talousarvio 12 400 000
2023 tilinpäätös 41 003 000

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)

Momentille myönnetään 9 740 000 euroa.

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Finavian lentoasemaverkoston ulkopuoliset lentoasemat ja lentopaikat 1 140 000
Yksityistieavustukset ja tiekuntien neuvonnasta aiheutuvat kulutusmenot 6 800 000
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ja kuntien joukkoliikennehankkeet 1 800 000
Yhteensä 9 740 000

Selvitysosa:Päätösosan kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen ja päätösosan käyttösuunnitelma korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan käyttösuunnitelman.

Lisäys 100 000 euroa talousarvioesityksen 9 640 000 euroon nähden aiheutuu yksityistieavustuksiin tarkoitetun määrärahan siirrosta momentilta 31.10.20.


2025 talousarvio 9 740 000
2024 II lisätalousarvio 5 776 000
2024 talousarvio 12 400 000
2023 tilinpäätös 41 003 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Valtiontalouden vaikea tilanne vaatii sopeutustoimia. Verrattuna vuoden 2024 varsinaiseen talousarvioon kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen sekä yksityistieavustuksiin kohdennetaan yhteensä 3 milj. euron säästö.

Kävelyn ja pyöräilyn edistämisen hankkeille osoitetaan 1,8 milj. euroa vuodelle 2025, kun vuonna 2024 avustuksia voitiin myöntää vielä noin 5,2 milj. eurolla. Vuoden 2025 määrärahatason vähäisyyden takia asiantuntijakuulemisessa on tuotu esiin, että resurssien käytön ja vaikuttavuuden kannalta järkevä vaihtoehto voisi olla se, että jatkossa avustuksia myönnettäisiin vain joka toinen vuosi. Valiokunta yhtyy tähän näkemykseen.

Yksityistieavustuksiin kohdennetaan 6,8 milj. euroa. Yksityisteiden määräraha aleni merkittävästi jo vuodelle 2024, ja valiokunnan saaman selvityksen mukaan avustettavia hankkeita on jouduttu priorisoimaan ja karsimaan, jotta on voitu varmistaa kriittisten siltakohteiden eteneminen. Vuoden 2025 määräraha mahdollistaa lähinnä kaikkein kiireellisimpien siltakohteiden avustamisen. Valiokunta on huolissaan yksityistieverkon kunnosta ja pitää määrärahakehitystä valitettavana, mutta sopeutustoimien kokonaisuus huomioon ottaen ymmärrettävänä.

Finavian lentoasemaverkoston ulkopuolisten lentoasemien ja -paikkojen avustuksiin ehdotetaan 1,14 milj. euroa, jossa on huomioitu 240 000 euron korotus Enontekiön lentokentän toiminta-avustukseen. Suomessa on Finavian lentoasemaverkoston lisäksi neljä muuta lentoasemaa ja yli 70 pienempää lentopaikkaa, joiden toiminta- ja investointimenoihin Liikenne- ja viestintävirasto voi myöntää tämän määrärahan puitteissa avustuksia Euroopan unionin komission yleinen ryhmäpoikkeusasetus 651/2014 ja de minimis -tukea koskevat säännökset huomioon ottaen. Valiokunta toteaa, että lentoasema- ja lentopaikkaverkosto on tärkeä logistisen saavutettavuuden, elinkeinoelämän ja huoltovarmuuden näkökulmasta. On myös hyvä säilyttää olemassa oleva verkosto toimintakuntoisena ottaen huomioon sähköisen lentoliikenteen mahdollinen kehitys tulevaisuudessa.

Valiokunta lisää momentille 360 000 euroa, josta 200 000 euroa osoitetaan Haapaveden Kytökylän lentokentän perusparantamiseen, 100 000 euroa Rengonharjun lentokentän perusparantamiseen ja 60 000 euroa Pyöräliitolle Bikeland-hankkeen vakiinnuttamiseen.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 10 100 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) valtionavustusten maksamiseen kunnille kävelyä ja pyöräilyä edistäviin infrahankkeisiin, muihin kävelyn ja pyöräilyn olosuhteita parantaviin hankkeisiin ja joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä parantaviin infrahankkeisiin sekä valtionavustusten maksamiseen kävelyä ja pyöräilyä edistäviin muihin hankkeisiin

2) valtionavustusten maksamiseen Finavian lentoasemaverkoston ulkopuolisten lentoasemien ja lentopaikkojen toiminta- ja investointimenoihin

3) yksityistielain (560/2018) ja -asetuksen (1069/2018) mukaisten valtionavustusten maksamiseen

4) tiekuntien neuvonnasta ja opastamisen tukemisesta ja sitä tukevan materiaalin ja palveluiden tuottamisesta aiheutuvien kulutusmenojen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan valtionavustusten osalta maksatuspäätösperusteisena.

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Finavian lentoasemaverkoston ulkopuoliset lentoasemat ja lentopaikat 1 440 000
Yksityistieavustukset ja tiekuntien neuvonnasta aiheutuvat kulutusmenot 6 800 000
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ja kuntien joukkoliikennehankkeet 1 860 000
Yhteensä 10 100 000

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 3 500 000 euroa.

Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Finavian lentoasemaverkoston ulkopuoliset lentoasemat ja lentopaikat 1 440 000
Yksityistieavustukset ja tiekuntien neuvonnasta aiheutuvat kulutusmenot 6 800 000
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ja kuntien joukkoliikennehankkeet 5 360 000
Yhteensä 13 600 000

Vuoden 2023 talousarviossa myönnetystä kolmevuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 3 500 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys on peruutetun määrärahan uudelleenbudjetointia, joka kohdennetaan kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen sekä kuntien joukkoliikennehankkeisiin.

Määrärahan peruuttaminen on otettu huomioon momentin 12.39.04 tuloarviossa.


2025 II lisätalousarvio 3 500 000
2025 talousarvio 10 100 000
2024 tilinpäätös 18 176 000
2023 tilinpäätös 41 003 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 3 500 000 euroa.

Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Finavian lentoasemaverkoston ulkopuoliset lentoasemat ja lentopaikat 1 440 000
Yksityistieavustukset ja tiekuntien neuvonnasta aiheutuvat kulutusmenot 6 800 000
Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen ja kuntien joukkoliikennehankkeet 5 360 000
Yhteensä 13 600 000

Vuoden 2023 talousarviossa myönnetystä kolmevuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 3 500 000 euroa.