Hoppa till innehåll
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
              20. Perusväylänpito
              31. Eräät avustukset
              (78.) Eräät väylähankkeet
              79. Elinkaarirahoitushankkeet
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2025

30. Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (siirtomääräraha 3 v)PDF-versio

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 14 250 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten maksamiseen rakentamiseen hankkeelle Sahasaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle, valtionavustusten maksamiseen suunnitteluun hankkeelle Viikki—Malmi pikaraitiotie sekä valtionavustusten maksamiseen suunnitteluun ja rakentamiseen hankkeelle Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie).

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie) 9 750 000
Viikki—Malmi pikaraitiotie 1 500 000
Sahansaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle 3 000 000
Yhteensä 14 250 000
Valtuus

Liikenne- ja viestintävirasto oikeutetaan myöntämään aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia valtionavustuksia tai tekemään muita sitoumuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.

Selvitysosa:Länsi-Helsingin pikaraitioteiden suunnittelu ja rakentaminen mukaan lukien Vihdintien pikaraitiotie on osa Vihdintien ja Huopalahdentien bulevardikaupungin suunnittelua ja toteuttamista. Hankkeen valtuus on korotettu aiemmasta 4 260 000 eurosta 105 000 000 euroon. Hanke sisältää läntisen kantakaupungin raitioteiden kehittämisen sekä Vihdintien pikaraitiotien toteuttamisen, jatkosuunnittelu on aloitettu 2022 ja rakentamisen on suunniteltu tapahtuvan vuosien 2023—2031 aikana. Hankkeen yleissuunnitelma ja hankkeen toteuttaminen hyväksyttiin kaupunginvaltuuston kokouksessa 20.1.2021. Hankesuunnitelma hyväksyttiin Kaupunkiympäristölautakunnassa 9.1.2024. Hankkeen hyödyt saadaan keskeisellä alueella tapahtuvan tiivistyvän maankäytön ja parantuvan joukkoliikenteen palvelutason myötä. Keskeisiä hyötyjä ovat kestävien kulkutapojen matkamäärän muutos ja liikenteen CO2-päästöjen vähenemä sekä työvoiman saavutettavuuden paraneminen.

Viikki—Malmi hankesuunnittelu käynnistyy vuoden 2025 alussa. Hankepäätös on tarkoitus tehdä vuoden 2025 loppupuolella ja toteutussuunnitelma vuosina 2026—2027. Hankkeen ensimmäisen vaiheen rakentamisen on suunniteltu alkavan 2020-luvun loppupuolella, mutta tämä tulee vielä tarkentumaan jatkosuunnittelussa.

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)

  2025 2026 2027— Yhteensä
vuodesta 2025
lähtien
         
Viikki—Malmi pikaraitiotie 1 500 1 500 1 500 4 500
Sahansaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle 3 000 3 000 - 6 000
Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie) 9 750 15 750 55 560 81 060
Menot yhteensä 14 250 20 250 57 060 91 560

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelu (ml. Vihdin pikaraitiotie) -2 090
Tampereen raitiotie 2. vaihe -3 600
Yhteensä -5 690

2025 talousarvio 14 250 000
2024 II lisätalousarvio 2 500 000
2024 talousarvio 19 940 000
2023 tilinpäätös 26 583 000

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)

Momentille myönnetään 43 650 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten maksamiseen rakentamiseen hankkeelle Sahasaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle, valtionavustusten maksamiseen suunnitteluun hankkeelle Viikki—Malmi pikaraitiotie, valtionavustusten maksamiseen suunnitteluun ja rakentamiseen hankkeelle Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie), valtionavustusten maksamiseen rakentamiseen hankkeelle Vantaan ratikka, valtionavustusten maksamiseen suunnitteluun ja rakentamiseen hankkeelle Tampereen seudun raitiotiet sekä valtionavustusten maksamiseen suunnitteluun ja rakentamiseen hankkeelle Helsingin juna- ja metroasemien peruskorjaus.

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie) 9 750 000
Viikki—Malmi pikaraitiotie 1 500 000
Sahansaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle 3 000 000
Vantaan ratikka 14 000 000
Tampereen seudun raitiotiet 8 000 000
Helsingin juna- ja metroasemien peruskorjaus 7 400 000
Yhteensä 43 650 000
Valtuus

Liikenne- ja viestintävirasto saa sitoutua

1) Vantaan ratikan rakentamisen avustamiseen siten, että avustuserien yhteismäärä saa olla enintään 144 100 000 euroa. Valtuuden määrä on kuitenkin enintään 30 prosenttia kiinteästi raitiotien rakentamiseen liittyvistä kustannuksista. Valtionavustuksen myöntöpäätöksen edellytyksenä on, että Helsingin seudun kunnat sitoutuvat MAL-sopimuksen 2024—2035 tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja rahoitukseen siten kuin ne on vahvistettu neuvottelutuloksessa.

2) Tampereen seudun raitioteiden suunnittelun ja rakentamisen avustamiseen siten, että avustuserien yhteismäärä saa olla enintään 55 500 000 euroa. Valtuuden määrä on kuitenkin enintään 30 prosenttia suunnittelu- ja rakentamiskustannusten yhteismäärästä. Valtionavustuksen myöntöpäätöksen edellytyksenä on, että Tampereen seudun kunnat sitoutuvat MAL-sopimuksen 2024—2035 tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja rahoitukseen siten kuin ne on vahvistettu neuvottelutuloksessa.

3) Helsingin juna- ja metroasemien peruskorjaukseen liittyvään suunnittelun ja rakentamisen avustamiseen siten, että avustuserien yhteismäärä saa olla enintään 15 000 000 euroa suunnittelu- ja rakentamiskustannusten yhteismäärästä. Valtuuden määrä on kuitenkin enintään 30 prosenttia asemakohtaisten suunnittelu- ja rakentamiskustannusten yhteismäärästä. Valtionavustuksen myöntöpäätöksen edellytyksenä on, että Helsingin seudun kunnat sitoutuvat MAL-sopimuksen 2024—2035 tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja rahoitukseen siten kuin ne on vahvistettu neuvottelutuloksessa.

Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen ja toinen kappale korvaavat talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen ja toisen kappaleen, päätösosan käyttösuunnitelma korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan käyttösuunnitelman ja päätösosan valtuuskohdan kappale lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan valtuuskohdan ensimmäiseksi kappaleeksi, jolloin valtuuskohdan nykyinen kappale siirtyy toiseksi kappaleeksi.

Lisäys talousarvioesityksen 14 250 000 euroon nähden on 29 400 000 euroa, mistä 14 000 000 euroa aiheutuu Vantaan ratikasta, 8 000 000 euroa Tampereen seudun raitioteistä ja 7 400 000 euroa Helsingin juna- ja metroasemien peruskorjauksesta.

Uusien hankkeiden perusteluina esitetään seuraavaa:

Vantaan ratikka

Vantaan raitiotie eli Vantaan ratikka on 19,3 km pitkä pikaraitiotieyhteys lentoasemalta Aviapoliksen ja Tikkurilan kautta Hakunilaan, ja siitä Länsimäkeen ja Helsingin Mellunmäkeen. Ratikalla pyritään varmistamaan, että koko ratikkakäytävä kehittyy Vantaan kaupungin yleiskaavan ja kaavarungon tavoitteiden mukaisesti. Ratikan kaavarungon alueen asukasmäärän on ennustettu kaksinkertaistuvan nykytilanteesta noin 124 000 asukkaaseen vuonna 2050. Työpaikkojen määrän on arvioitu kasvavan noin 83 000 työpaikkaan. Hankesuunnitelman mukaan raitiotie edistää kestävien kulkumuotojen saavutettavuutta ja kestävää liikennejärjestelmää, vähentää autoliikenteen suoritetta sekä parantaa yhdyskuntarakenteen kestävyyttä. Vantaan ratikan on arvioitu rakentuvan vuosien 2025—2031 aikana. Ratikan kustannusarvio on hankesuunnitelman mukaan yhteensä 606 milj. euroa, joista Vantaan kaupungin osuus on 591 milj. euroa ja Helsingin kaupungin osuus 15 milj. euroa. Valtio sitoutuu Vantaan ratikan rakentamisen avustamiseen enintään 144 100 000 eurolla, mutta valtionavustusten yhteismäärä on kuitenkin enintään 30 % kiinteästi raitiotien rakentamiseen liittyvistä kustannuksista.

Tampereen seudun raitiotiet

Tampere ja Pirkkala jatkavat Pirkkala—Linnainmaa -raitiotien suunnittelua ja käynnistävät vaiheen 1 Partola—Niihama -yhteysvälin toteutuksen. Valtio sitoutuu Pirkkala—Linnainmaa -raitiotien suunnittelun ja Partola—Niihama -yhteysvälin toteutuksen avustamiseen enintään 55 milj. eurolla. Valtionrahoitusta kohdennetaan koko Pirkkala—Linnainmaa -raitiotien hankesuunnitelmaan 0,5 milj. euroa, toteutussuunnitteluun 4 milj. euroa ja osuuden Partola—Niihama rakentamiseen ja siihen liittyvään varikon laajentamiseen 50,5 milj. euroa. Raitiotien toteutuksen valtionavustus voi olla enintään 30 % Partola—Niihama -yhteysvälin kiinteästi raitiotien rakentamiseen ja varikkoon liittyvistä kustannuksista ja Pirkkala—Linnainmaa -yhteysvälin suunnittelukustannuksista. Varikon osalta avustus kohdennetaan vain uuden yhteysvälin tuomiin varikon laajennustarpeisiin. Lisäksi valtio sitoutuu Lielahti—Ylöjärvi raitiotien suunnittelun avustamiseen enintään 0,5 milj. eurolla. Valtionavustus voi olla enintään 30 % suunnittelukustannuksista.

Helsingin juna- ja metroasemien peruskorjaus

Helsingin kaupunki käynnistää metroasemien peruskorjausten toteutuksen. Metroasemien peruskorjausten kokonaiskustannusarvio vuosina 2024—2031 on 209 milj. euroa. Peruskorjauksiin käytetään vuosina 2024—2027 noin 123,5 milj. euroa. Tämän lisäksi Helsingin seudun rautatieasemia parannetaan sopimuskaudella ja valtio avustaa Helsingin kaupungin omistuksessa olevien asemakohteiden perusparantamisessa. Hankkeilla edistetään erityisesti matkustajien kannalta toiminnallisuutta, turvallisuutta, esteettömyyttä ja viihtyisyyttä asemilla. Valtio sitoutuu Helsingin juna- ja metroasemien peruskorjaukseen liittyvään suunnitteluun ja rakentamisen avustamiseen enintään 15 000 000 eurolla suunnittelu- ja rakentamiskustannusten yhteismäärästä, mutta avustusten yhteismäärä on kuitenkin enintään 30 % asemakohtaisten suunnittelu- ja rakentamiskustannusten yhteismäärästä.

Edellä mainittujen muutosten johdosta Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot -taulukko muuttuu seuraavaksi:

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)

  2025 2026 2027— Yhteensä vuodesta 2025 lähtien
         
Viikki—Malmi pikaraitiotie 1 500 1 500 1 500 4 500
Sahansaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle 3 000 3 000 - 6 000
Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie) 9 750 15 750 55 560 81 060
Vantaan ratikka 14 000 48 400 81 700 144 100
Tampereen seudun raitiotiet 8 000 21 600 25 900 55 500
Helsingin juna- ja metroasemien peruskorjaus 7 400 5 600 2 000 15 000
Menot yhteensä 43 650 95 850 166 660 306 160

2025 talousarvio 43 650 000
2024 II lisätalousarvio 2 500 000
2024 talousarvio 19 940 000
2023 tilinpäätös 26 583 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Kaikkien seitsemän seudun (Helsinki, Tampere, Turku, Oulu, Jyväskylä, Lahti ja Kuopio) MAL-neuvottelut on saatu päätökseen kaudelle 2024—2035. MAL-kokonaisuudesta momentilla huomioidaan seuraavien hankkeiden valtuudet: 1) Vantaan ratikka (enintään 144,1 milj. euroa, kuitenkin enintään 30 prosenttia kiinteästi raitiotien rakentamiseen liittyvistä kustannuksista), 2) Tampereen seudun raitioteiden suunnittelu ja rakentaminen (enintään 55,5 milj. euroa, kuitenkin enintään 30 prosenttia suunnittelu- ja rakentamiskustannusten yhteismäärästä) sekä 3) Helsingin juna- ja metroasemien peruskorjaukseen liittyvä suunnittelu ja rakentaminen (enintään 15 milj. euroa, kuitenkin enintään 30 prosenttia asemakohtaisten suunnittelu- ja rakentamiskustannusten yhteismäärästä).

Hankkeiden määrärahatarve on 29,4 milj. euroa vuonna 2025, ja rahoitus katetaan investointiohjelmasta. Kaikissa hankkeissa edellytyksenä on, että kunnat sitoutuvat MAL-sopimuksen 2024—2035 tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja rahoitukseen siten kuin ne on vahvistettu neuvottelutuloksessa.

Valiokunta pitää tärkeänä sitä, että MAL-neuvottelut on saatu päätökseen. Valtion rahoitusta kohdennetaan kaupunkiseutujen elinvoimaa ja kasvua, maankäytön kehittämistä, saavutettavuutta sekä liikenteen turvallisuutta tukeviin hankkeisiin. On hyvä, että MAL-hankkeiden valtion osuuksiin oli varauduttu jo vaalikauden alussa hallituksen investointiohjelman kokonaisuudessa.

MAL-hankkeisiin kohdentuu valtion rahoitusta myös momenteilla 31.10.20 ja 31.10.77.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 43 650 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten maksamiseen rakentamiseen hankkeelle Sahasaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle, valtionavustusten maksamiseen suunnitteluun hankkeelle Viikki—Malmi pikaraitiotie, valtionavustusten maksamiseen suunnitteluun ja rakentamiseen hankkeelle Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie), valtionavustusten maksamiseen rakentamiseen hankkeelle Vantaan ratikka, valtionavustusten maksamiseen suunnitteluun ja rakentamiseen hankkeelle Tampereen seudun raitiotiet sekä valtionavustusten maksamiseen suunnitteluun ja rakentamiseen hankkeelle Helsingin juna- ja metroasemien peruskorjaus.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie) 9 750 000
Viikki—Malmi pikaraitiotie 1 500 000
Sahansaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle 3 000 000
Vantaan ratikka 14 000 000
Tampereen seudun raitiotiet 8 000 000
Helsingin juna- ja metroasemien peruskorjaus 7 400 000
Yhteensä 43 650 000
Valtuus

Liikenne- ja viestintävirasto saa sitoutua

1) Vantaan ratikan rakentamisen avustamiseen siten, että avustuserien yhteismäärä saa olla enintään 144 100 000 euroa. Valtuuden määrä on kuitenkin enintään 30 prosenttia kiinteästi raitiotien rakentamiseen liittyvistä kustannuksista. Valtionavustuksen myöntöpäätöksen edellytyksenä on, että Helsingin seudun kunnat sitoutuvat MAL-sopimuksen 2024—2035 tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja rahoitukseen siten kuin ne on vahvistettu neuvottelutuloksessa.

2) Tampereen seudun raitioteiden suunnittelun ja rakentamisen avustamiseen siten, että avustuserien yhteismäärä saa olla enintään 55 500 000 euroa. Valtuuden määrä on kuitenkin enintään 30 prosenttia suunnittelu- ja rakentamiskustannusten yhteismäärästä. Valtionavustuksen myöntöpäätöksen edellytyksenä on, että Tampereen seudun kunnat sitoutuvat MAL-sopimuksen 2024—2035 tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja rahoitukseen siten kuin ne on vahvistettu neuvottelutuloksessa.

3) Helsingin juna- ja metroasemien peruskorjaukseen liittyvään suunnittelun ja rakentamisen avustamiseen siten, että avustuserien yhteismäärä saa olla enintään 15 000 000 euroa suunnittelu- ja rakentamiskustannusten yhteismäärästä. Valtuuden määrä on kuitenkin enintään 30 prosenttia asemakohtaisten suunnittelu- ja rakentamiskustannusten yhteismäärästä. Valtionavustuksen myöntöpäätöksen edellytyksenä on, että Helsingin seudun kunnat sitoutuvat MAL-sopimuksen 2024—2035 tavoitteisiin, toimenpiteisiin ja rahoitukseen siten kuin ne on vahvistettu neuvottelutuloksessa.

Liikenne- ja viestintävirasto oikeutetaan myöntämään aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia valtionavustuksia tai tekemään muita sitoumuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 4 602 000 euroa.

Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie) 9 750 000
Viikki—Malmi pikaraitiotie 3 000 000
Sahansaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle 3 000 000
Vantaan ratikka 14 000 000
Tampereen seudun raitiotiet 8 000 000
Helsingin juna- ja metroasemien peruskorjaus 7 400 000
Lähijunaliikennealueen varikot 1 945 000
Turun raitiotie 1 157 000
Yhteensä 48 252 000

Vuoden 2023 talousarviossa myönnetystä kolmevuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 4 602 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys on peruutetun määrärahan uudelleenbudjetointia, mistä 1 945 000 euroa on hankkeelle Lähijunaliikennealueen varikot, 1 500 000 euroa hankkeelle Viikki—Malmi pikaraitiotie ja 1 157 000 euroa hankkeelle Turun raitiotie.

Määrärahan peruuttaminen on otettu huomioon momentin 12.39.04 tuloarviossa.


2025 II lisätalousarvio 4 602 000
2025 talousarvio 43 650 000
2024 tilinpäätös 22 440 000
2023 tilinpäätös 26 583 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 4 602 000 euroa.

Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:

Käyttösuunnitelma (euroa)

   
Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie) 9 750 000
Viikki—Malmi pikaraitiotie 3 000 000
Sahansaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle 3 000 000
Vantaan ratikka 14 000 000
Tampereen seudun raitiotiet 8 000 000
Helsingin juna- ja metroasemien peruskorjaus 7 400 000
Lähijunaliikennealueen varikot 1 945 000
Turun raitiotie 1 157 000
Yhteensä 48 252 000

Vuoden 2023 talousarviossa myönnetystä kolmevuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 4 602 000 euroa.