Talousarvioesitys 2025
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 373 693 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) momentille budjetoitujen väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä
3) palveluiden ostamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen liikenteenohjauspalveluyhtiö Fintraffic Oy:lle tai sen tytäryhtiöille liittyen momentille budjetoituihin Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe sekä Digirata-pilotti (ETCS-testirata ja -laboratorio) -hankkeisiin sisältäen sekä yhtiöiden palvelutuotannon että yhtiöiden palvelutuotantoa varten tekemät investoinnit.
Määrärahasta on varattu 28 000 000 euroa Digiradan kehitys- ja verifiointi -hankkeelle (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautussuunnitelmaa.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen
1) mt 642 Äänekosken silta liittyen siten, siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 15 000 000 euroa
2) vt 15 Rantahaka (Kotka)—Kouvola liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 122 000 000 euroa
3) vt 21 Palojoensuu—Maunu liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 30 000 000 euroa
4) vt 23 Karvion kohta liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 14 000 000 euroa
5) Karjalan radan kehittäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 90 000 000 euroa
6) vt 12 Mankala—Tillola -hanke liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 92 000 000 euroa
7) vt 8 parantaminen Kokkolan kohdalla, Kokkolan keskusta 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 13 000 000 euroa
8) vt 8 ja st 724 Vaasan yhdystien 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 31 000 000 euroa
9) Suupohjan radan suunnittelu ja korjaus liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 15 000 000 euroa.
Hankkeen 6) valtuuden ja määrärahan käytön edellytyksenä on Lahden seudun MAL-sopimuksen allekirjoittaminen.
Valtuus tehdä sitoumuksia aiempina varainhoitovuosina päätettyihin väylähankkeisiin.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä:
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
| Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa) | |
| Tiehankkeet | |
| Vt 11 Koiviston silta ja Pikkuhaaran silta, Pori ja Ulvila | 16 000 000 |
| Vt 21 Ailakkalahti—Kilpisjärvi, Enontekiö | 4 200 000 |
| Vt 3 Moreenin eritasoliittymä, Hämeenlinna ja Janakkala | 5 040 000 |
| Vt 5 Leppävirta—Kuopio | 180 000 000 |
| Vt 8 Edsevö—Lepplax | 24 000 000 |
| Vt 15 Kotkan sisääntulotie (Hyväntuulentie) | 8 170 000 |
| Vt 3 ja vt 19 liittymäjärjestelyt Jalasjärvi, Kurikka | 11 000 000 |
| Vt 4 Leivonmäen pohjoispuolella, Joutsa | 14 000 000 |
| Vt 4 Oravasaaren eritasoliittymä, Jyväskylä | 7 000 000 |
| Vt 9 Lievestuoreen kohdalla | 30 000 000 |
| Kt 68 Edsevö—Pietarsaari, vaihe 3 | 7 500 000 |
| Mt 8155 Poikkimaantie | 30 000 000 |
| Vt 9 parantaminen ja st 562 Lentokentäntien liikennejärjestelyt | 42 600 000 |
| Vt 6 Korian kohta | 15 500 000 |
| Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | 128 000 000 |
| Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | 50 000 000 |
| Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen | 17 000 000 |
| Hailuodon kiinteä yhteys | 121 000 000 |
| Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen | 8 200 000 |
| Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre | 6 200 000 |
| Vt 25 Lepin liittymän alikulku | 3 000 000 |
| Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi | 13 000 000 |
| Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | 31 000 000 |
| Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | 17 000 000 |
| Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | 27 100 000 |
| Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | 26 000 000 |
| Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | 25 000 000 |
| E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | 30 000 000 |
| Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | 69 200 000 |
| Vt 8 Turku—Pori, Mynämäen ja Luvian ohituskaistat | 30 000 000 |
| Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
| Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe | 27 000 000 |
| Vt 4 Oulu—Kemi | 143 000 000 |
| Vt 5 Mikkeli—Juva | 121 000 000 |
| Vt 12 Lahden eteläinen kehätie | 198 000 000 |
| Vt 12 Tillola—Keltti | 15 000 000 |
| Vt 4 Kirri—Tikkakoski | 147 800 000 |
| Ratahankkeet | |
| Rantaradan kehittäminen Karjaa—Kauklahti | 80 000 000 |
| Tampereen henkilöratapiha | 163 000 000 |
| Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | 18 000 000 |
| Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | 130 000 000 |
| Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | 16 500 000 |
| Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | 24 500 000 |
| Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | 86 000 000 |
| Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | 11 000 000 |
| Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | 8 000 000 |
| Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | 43 500 000 |
| Oritkarin kolmioraide | 15 600 000 |
| Espoon kaupunkirata | 178 500 000 |
| Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | 26 500 000 |
| Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | 102 000 000 |
| Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | 12 500 000 |
| Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | 62 000 000 |
| Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | 133 500 000 |
| Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | 66 000 000 |
| Joensuun ratapihan parantaminen | 83 000 000 |
| Pohjanmaan rata | 674 000 000 |
| Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | 163 000 000 |
| Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | 383 000 000 |
| Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen | 60 000 000 |
| Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | 210 000 000 |
| Pori—Mäntyluoto rataosan sähköistys | 10 100 000 |
| Uudenkaupungin radan sähköistys | 21 000 000 |
| Vesiväylähankkeet | |
| Tornion meriväylän geometrian parantaminen ja Vaasan meriväylän sisäosan leventäminen | 6 500 000 |
| Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | 41 700 000 |
| Savonlinnan syväväylän siirtäminen | 40 000 000 |
| Kokkolan meriväylä | 45 000 000 |
| Koverharin meriväylän syventäminen | 2 500 000 |
| Vuosaaren meriväylä | 12 500 000 |
| Väylähankkeiden suunnittelu | |
| Tornio—Kolari -rataosan sähköistyksen suunnittelu | 7 500 000 |
| Savonrata välillä Kouvola—Kuopio nopeuden ja kapasiteetin noston suunnittelu | 3 000 000 |
| Pääradan kehittäminen: Riihimäki—Tampere kehittämisen suunnittelu | 22 000 000 |
| E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu | 4 200 000 |
| Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | 6 800 000 |
| Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen | 600 000 |
| Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu | 18 000 000 |
| Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu | 4 200 000 |
| Vt 4 Hirvas—Rovaniemi—Vikajärvi -hankkeen suunnittelu | 4 600 000 |
| Yhteiset väylähankkeet | |
| Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet | 174 000 000 |
Selvitysosa:Määrärahasta 28 000 000 euroa aiheutuu EU:n elpymisvälineen tuloilla rahoitettavista menoista.
Digirata-hankkeen määrärahalla edistetään elpymis- ja palautumissuunnitelman tavoitetta digitalisaation ja datatalouden avulla vahvistettavasta tuottavuudesta ja palveluiden tuomisesta kaikkien saataville. Hankkeessa modernisoidaan ja digitalisoidaan Suomen rautatiejärjestelmät sekä uudistetaan rautateiden kulunvalvonta eurooppalaisen järjestelmän mukaiseksi. Hanke edistää myös EU:n lippulaivahanketta Lataus ja tankkaus (Recharge and refuel). Digiradan kehitys- ja verifiointihanketta rahoitetaan tämän lisäksi kansallisesti 5 000 000 eurolla.
Uusien hankkeiden perusteluina esitetään:
Maantie 642 on Laukaan Kuusaasta Suolahden kautta Äänekoskelle johtava seututie. Hankkeessa maantiellä 642 sijaitseva Äänekosken silta uusitaan nykyisen siltapaikan eteläpuolelle, jolloin tielinjaus muuttuu. Äänekosken silta on kapasiteetiltaan rajoitettu ja tehostetussa tarkkailussa. Liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta parannetaan tässä yhteydessä suunnittelemalla alueen katujen liittymäjärjestelyt uusiksi. Hankkeen avulla luodaan edellytyksiä teollisuuden kehittymiselle. Lisäksi liikenteen sujuvuus ja turvallisuus paranevat. Hankkeen kustannusarvio on 15,0 milj. euroa (MAKU-indeksi 145: 2020=100).
Hanke on valtatien 15 parantaminen välillä Rantahaka—Kouvola -tiesuunnitelman vaiheittain toteuttamista. Hankekokonaisuuden 1. vaiheen kustannusarvio on 122 milj. euroa. Tiesuunnitelman toteutuksen ensimmäisenä vaiheena toteutetaan keskikaiteellisia ohituskaistajaksoja tarvittavine muine järjestelyineen. Hankkeen tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta sekä kuljetusten ja henkilö- ja työmatkaliikenteen sujuvuutta. Liikenteen palvelutaso paranee, ohitusmahdollisuudet lisääntyvät ja matka-aika on ennakoitavampi. Kuljetusten ongelmakohtia saadaan poistettua. Suurin osa liikenteellisen saavutettavuuden hyödyistä kohdistuu elinkeinoelämälle. Kyseessä on myös huoltovarmuuden kannalta keskeinen yhteysväli.
Hanke on valtatien 21 parantaminen välillä Palojoensuu—Maunu -tiesuunnitelman vaiheittain toteuttamista. Hankkeessa edistetään toimenpiteitä Palojoensuu—Jatuni -välillä 30 milj. eurolla. Hanke sisältää nykyisen tien parantamisosuuksia ja uuden tien rakentamista. Kylissä tehdään tielle liikenneturvallisuutta parantavia pieniä toimenpiteitä. Hankkeen 1. vaiheen toteuttamisella saadaan parannettua valtatietä tavoiteleveyteen ja -nopeuteen sekä korjattua geometriapuutteita Palojoensuu—Jatuni välillä. Lisäksi uusitaan siltoja. Hanke parantaa saavutettavuutta, pitkämatkaisen liikenteen turvallisuutta sekä sujuvuutta. Elinkeinoelämän toimintaedellytykset turvataan.
Hankkeessa valtatielle 23 rakennetaan uusi silta Karvion kanavan yli, jolloin tielinjaus muuttuu. Valtatien poikkileikkausta levennetään. Lisäksi hankkeessa rakennetaan uusi raskaan liikenteen levähdyspaikka, jalankulku- ja pyöräilyväylä sekä kaksi alikulkukäytävää. Hankkeessa toteutetaan myös meluntorjuntatoimia sekä tarvittavat katu- ja yksityistieyhteydet ja joukkoliikenteen järjestelyt. Hanke parantaa elinkeinoelämän logistisia yhteyksiä. Kuljetusten sujuvuus, toimintavarmuus ja matka-aikojen ennustettavuus paranevat. Lisäksi parannetaan kävelyn ja pyöräilyn yhteyksiä sekä liikenneturvallisuutta. Hankkeen kustannusarvio on noin 14,0 milj. euroa (MAKU-indeksi 145; 2020=100). Hankkeen hyötykustannussuhde on 0,06.
Hankkeessa edistetään Lappeenrannan liikennepaikan kehittämistoimenpiteiden toteuttamista sekä kaksoisraiteen Luumäki—Joutseno toimenpiteitä. Esitettävillä toimenpiteillä ei saavuteta kaikkia rataosuuden kaksoisraiteen tarpeita, vaan kyseessä on vaiheittain toteuttaminen. Kehittämistoimenpiteiden tavoitteena on parantaa Karjalan radan toimintavarmuutta ja kapasiteettia, jotka parantavat toimintaedellytyksiä, täsmällisyyttä ja palvelutasoa. Lisäksi hankkeessa tehdään peruskorjaustoimenpiteitä välille Kouvola—Luumäki. Toimenpiteiden toteuttaminen edistää rataosuuden toimintavarmuutta. Hankkeen toimenpiteitä edistetään 90 milj. eurolla.
Hankkeessa valtatie parannetaan keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi tarvittavine tie- ja liittymäjärjestelyineen sekä rakennetaan eritasoliittymiä. Tiejaksolle muodostuu hankkeen myötä jatkuva rinnakkaistie, jolle järjestetään yksityisteiden liittymät. Jalankulku- ja pyöräily-yhteyksiä parannetaan, tehdään meluntorjuntaa sekä pohjavesialueet suojataan. Iitin kirkonkylään tehdään uusi tieyhteys ja Kausalan taajamassa tehdään tarvittavat parantamistoimenpiteet nykyiselle tieverkolle. Hankkeen tavoitteena on pitkämatkaisten kuljetusten ja henkilöliikenteen turvallisuuden, sujuvuuden, toimintavarmuuden ja matka-aikojen ennustettavuuden parantaminen. Hankkeen kustannusarvio on 93,6 milj. euroa (MAKU-indeksi 145; 2020=100). Valtion osuus on korkeintaan 92 milj. euroa ja Iitin kunnan osuus on 1,6 milj. euroa. Hankkeen hyötykustannussuhde on 0,98.
Valtatie 8 yhdistää länsirannikon kaupunkeja ja satamia muodostaen tärkeän kuljetusreitin kotimaan sisäisille ja ulkomaille suuntautuville kuljetuksille. Raskaan liikenteen määrä valtatiellä on suuri ja Kokkolan keskustan kohdalla valtatiellä on myös merkittävä määrä paikallisliikennettä. Hankkeen 1. vaihe (keskustajakso) koostuu toimenpiteistä Kirkkolehdon kiertoliittymän ja valtateiden 8 ja 13 eritasoliittymän välillä. Hankkeessa mm. parannetaan liittymiä ja nykyistä kaksikaistaista vt 8:n osuutta nelikaistaiseksi sekä rakennetaan uusi yhteys kaupungin katuverkkoon. Hanke lisää liikenteen sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta.
Hankkeen 1. vaiheen kustannusarvio on 18 milj. euroa, josta valtion osuus on 13 milj. euroa. Hankearvioinnin kannattavuuslaskelman perusteella hanke (keskustajakso) on erillisenä kokonaisuutena selvästi yhteiskuntataloudellisesti kannattava (hyöty-kustannussuhde 1,81).
Hankkeen 1. vaihe sisältää vt 3—Sepänkyläntien välisen osuuden. Hankkeessa tie parannetaan 2+2-kaistaiseksi keskikaiteelliseksi tieksi ja nykyiset tasoliittymät muutetaan eritasoliittymiksi. Hanke parantaa Vaasan yhdystien turvallisuutta, sujuvuutta ja elinkeinoelämän kuljetusten toimintavarmuutta osana Turku—Oulu yhteysväliä sekä samalla vastaa kehittyvän maankäytön tarpeisiin. Valtion osuus on enintään 60 % hankkeen kokonaiskustannuksista.
Suupohjan rata (Seinäjoki—Kaskinen) on erittäin huonokuntoinen 113 kilometriä pitkä rataosuus. Liikenne radalla joudutaan turvallisuussyistä keskeyttämään vuoden 2024 loppuun mennessä. Hankkeessa tehdään erityisesti yksittäisten kriittisimpien siltojen rata- ja rakentamissuunnittelua sekä aloitetaan osittainen toteutus.
Aiemmin päätetyn hankkeen valtuuden tarkistus:
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 50 000 000 eurolla 30 000 000 eurosta 80 000 000 euroon johtuen aiemmin päätetyn hankkeen laajentamisesta. Hankkeessa rakennetaan Siuntion laituri ja seisontaraide, Kirkkonummen itäiset vaihteet sekä tehdään tunnelikorjauksia ja ratarakenteen korjauksia. Tavoitteena on pistemäisten nopeusrajoitusten poistaminen sekä matkaketjujen, matkustusmukavuuden ja lähiliikenteen toimintamahdollisuuksien parantaminen.
Hanke-erittely
| Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € |
Arvioitu käyttö milj. € |
Määrärahatarve v. 2025 milj. € |
Määrärahatarve myöhemmin milj. € |
|
| Tiehankkeet | ||||||
| Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | III LTA 2021 | 2025 | 128,0 | 108,0 | 20,0 | - |
| Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | TA 2021/IV LTA 2022 | 2024 | 50,0 | 45,2 | 4,8 | - |
| Hailuodon kiinteä yhteys | VII LTA 2020/IV LTA 2022/II LTA 2023 | 2025 | 121,0 | 86,0 | 35,0 | - |
| Vt 6 Korian kohta | II LTA 2022/II LTA 2023 | 2024 | 15,5 | 14,0 | 1,5 | - |
| Vt 9 parantaminen ja st 562 Lentokentäntien liikennejärjestelyt | IV LTA 2022 | 2026 | 42,6 | 17,0 | 21,0 | 4,6 |
| Kt 68 välillä Edsevö—Pietarsaari | TA 2024 | 2026 | 7,5 | 0,5 | 3,5 | 3,5 |
| Vt 4 Leivonmäen pohjoispuolella | TA 2024 | 2026 | 14,0 | 1,0 | 11,0 | 2,0 |
| Vt 4 Oravasaaren eritasoliittymä | TA 2024 | 2025 | 7,0 | 1,0 | 6,0 | - |
| Vt 9 Lievestuoreen kohdalla | TA 2024 | 2026 | 30,0 | 2,0 | 14,0 | 14,0 |
| Vt 3 Moreenin eritasoliittymä, Hämeenlinna ja Janakkala | II LTA 2024 | 2026 | 5,04 | 1,0 | 1,04 | 3,0 |
| Vt 5 Leppävirta—Kuopio | II LTA 2024 | 2029 | 180,0 | - | 11,0 | 169,0 |
| Vt 8 Edsevö—Lepplax | II LTA 2024 | 2026 | 24,0 | - | 11,0 | 13,0 |
| Vt 15 Kotkan sisääntulotie (Hyväntuulentie) | II LTA 2024 | 2026 | 8,17 | 1,0 | 5,0 | 2,17 |
| Vt 3 ja vt 19 liittymäjärjestelyt Jalasjärvi, Kurikka | II LTA 2024 | 2026 | 11,0 | 1,0 | 8,0 | 2,0 |
| Vt 11 Koiviston silta ja Pikkuhaaran silta, Pori ja Ulvila | II LTA 2024 | 2026 | 16,0 | 11,75 | - | 4,25 |
| Ratahankkeet | ||||||
| Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | TA 2021/IV LTA 2022 | 2023 | 24,5 | 22,0 | 2,5 | - |
| Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | TA 2021/IV LTA 2022/II LTA 2023/TA 2024 | 2024 | 86,0 | 73,3 | 12,7 | - |
| Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | III LTA 2021 | 2027 | 130,0 | 48,0 | 33,0 | 49,0 |
| Joensuun ratapihan parantaminen | LTA 2019/IV LTA 2022 | 2023 | 83,0 | 82,0 | 1,0 | - |
| Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | IV LTA 2020/TA 2024 | 2027 | 383,0 | 133,8 | 58,8 | 190,4 |
| Espoon kaupunkirata | IV LTA 2020/II LTA 2023 | 2024 | 178,5 | 84,4 | 25,0 | 69,1 |
| Tampereen henkilöratapiha | TA 2024 | 2028 | 163,0 | 5,0 | 32,0 | 126,0 |
| Rantaradan kehittäminen Karjaa—Kauklahti | II LTA 2024/TA 2025 | 2027 | 80,0 | - | 17,0 | 63,0 |
| Vesiväylähankkeet | ||||||
| Koverharin meriväylän syventäminen | II LTA 2023 | 2025 | 2,5 | 0,05 | 2,45 | - |
| Väylähankkeiden suunnittelu | ||||||
| Vt 4 Hirvas—Rovaniemi—Vikajärvi -hankkeen suunnittelu | II LTA 2023 | 4,6 | 2,0 | 0,5 | 2,1 | |
| Tornio—Kolari sähköistys suunnittelu | TA 2024 | 7,5 | 0,5 | 2,5 | 4,5 | |
| Savonrata välillä Kouvola—Kuopio nopeuden ja kapasiteetin noston suunnittelu | TA 2024 | 3,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | |
| Pääradan kehittäminen: Riihimäki—Tampere kehittämisen suunnittelu | TA 2024 | 22,0 | 0,5 | 6,0 | 15,5 | |
| Muu kehittämisen hankesuunnittelu | - | 8,9 | - | |||
| Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 1 827,4 | 742,0 | 355,3 | 738,1 | ||
| Uudet väylähankkeet | ||||||
| Mt 642 Äänekosken silta | TA 2025 | 2027 | 15,0 | - | 1,0 | 14,0 |
| Vt 15 Rantahaka (Kotka)—Kouvola | TA 2025 | 2029 | 122,0 | - | 1,0 | 121,0 |
| Vt 21 Palojoensuu—Maunu | TA 2025 | 2027 | 30,0 | - | 1,0 | 29,0 |
| Vt 23 Karvion kohta | TA 2025 | 2026 | 14,0 | - | 1,0 | 13,0 |
| Vt 12 Mankala—Tillola | TA 2025 | 2030 | 92,0 | - | 1,0 | 91,0 |
| Vt 8 parantaminen Kokkolan kohdalla, Kokkolan keskusta 1. vaihe | TA 2025 | 2027 | 13,0 | - | 1,0 | 12,0 |
| Vt 8 ja st 724 Vaasan yhdystie 1. vaihe | TA 2025 | 2028 | 31,0 | - | - | 31,0 |
| Karjalan radan kehittäminen | TA 2025 | 2028 | 90,0 | - | 10,5 | 79,5 |
| Suupohjan radan suunnittelu | TA 2025 | 15,0 | - | 1,0 | 14,0 | |
| Uudet väylähankkeet yhteensä | 422,0 | - | 17,5 | 404,5 | ||
| Keskeneräiset ja uudet väylähankkeet yhteensä | 2 249,4 | 742,0 | 373,7 | 1 142,6 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028— | Yhteensä vuodesta 2025 lähtien | |
| Keskeneräiset väylähankkeet | 347 293 | 275 305 | 222 756 | 240 019 | 1 085 373 |
| Uudet väylähankkeet | 17 500 | 120 500 | 105 000 | 179 000 | 422 000 |
| Menot yhteensä | 364 793 | 395 805 | 327 756 | 419 019 | 1 507 373 |
Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 695 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Alennetaan uusien väylähankkeiden rahoitustasoa (HO 2023) | -70 000 |
| CEF-tuet | 9 500 |
| CEF-tukien ennustemuutos | 13 600 |
| Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | -3 000 |
| Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe (RRF pilari2) | 13 000 |
| Espoon kaupunkirata | -6 220 |
| Hailuodon kiinteä yhteys | 4 000 |
| Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe (investointiohjelma) | 23 800 |
| Joensuun ratapihan parantaminen | -3 000 |
| Karjalan radan kehittäminen (investointiohjelma) | 10 500 |
| Koverharin meriväylän syventäminen | 2 410 |
| Kt 68 välillä Edsevö—Pietarsaari (investointiohjelma) | 3 000 |
| Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | -35 000 |
| Mt 642 Äänekosken silta (investointiohjelma) | 1 000 |
| Muu kehittämisen hankesuunnittelu | 1 000 |
| Määrärahatarpeen muutos | 4 143 |
| Rantaradan kehittäminen Karjaa—Kauklahti (investointiohjelma) | 17 000 |
| Riihimäki—Tampere pääradan kehittämisen suunnittelu (investointiohjelma) | 5 500 |
| Suupohjan radan suunnittelu ja korjaus (investointiohjelma) | 1 000 |
| Säästön aikaistus (Lisätoimet 2024) | -30 000 |
| Tampereen henkilöratapiha (investointiohjelma) | 27 000 |
| Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | -500 |
| Tornio—Kolari sähköistys suunnittelu (investointiohjelma) | 2 000 |
| Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | -20 400 |
| Vaasan satamatien tiesuunnitelman laadinta (investointiohjelma) | 500 |
| Vt 12 Mankala—Tillola (investointiohjelma) | 1 000 |
| Vt 15 Kotkan sisääntulotie (Hyväntuulentie) | 5 000 |
| Vt 15 Rantahaka (Kotka)—Kouvola (investointiohjelma) | 1 000 |
| Vt 21 Palojoensuu—Maunu (investointiohjelma) | 1 000 |
| Vt 23 Karvion kohta (investointiohjelma) | 1 000 |
| Vt 3 ja vt 19 liittymäjärjestelyt Jalasjärvi, Kurikka | 8 000 |
| Vt 3 Moreenin eritasoliittymä, Hämeenlinna ja Janakkala | 1 040 |
| Vt 4 Hirvas—Rovaniemi—Vikajärvi -hankkeen suunnittelu | -300 |
| Vt 4 Leivonmäen pohjoispuolella, Joutsa (investointiohjelma) | 10 000 |
| Vt 4 Oravasaaren eritasoliittymä (investointiohjelma) | 5 000 |
| Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | -9 200 |
| Vt 5 Leppävirta—Kuopio (investointiohjelma) | 11 000 |
| Vt 6 Korian kohta | -3 500 |
| Vt 8 Edsevö—Lepplax (investointiohjelma) | 11 000 |
| Vt 8 leventäminen välillä Bäckliden—Brännbacken (investointiohjelma) | 400 |
| Vt 8 parantaminen Kokkolan kohdalla, Kokkolan keskusta 1. vaihe (investointiohjelma) | 1 000 |
| Vt 9 Lievestuoreen kohdalla (investointiohjelma) | 12 000 |
| Vt 9 parantaminen ja st 562 Lentokentäntien liikennejärjestelyt | 14 800 |
| Yhteensä | 41 073 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
| 2025 talousarvio | 373 693 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 40 878 000 |
| 2024 talousarvio | 332 620 000 |
| 2023 tilinpäätös | 441 082 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään 405 141 000 euroa.
Määrärahasta on varattu 43 000 000 euroa Digiradan kehitys- ja verifiointi -hankkeelle (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautussuunnitelmaa.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen
10) Rautatieliikenteen kulunvalvontajärjestelmän modernisointi ja peruskorjausinvestointi (Digiradan toteutusvaihe) liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 10 000 000 euroa
11) Mt 180 Kurkela—Kuusisto, Kaarinan läntinen ohitustie liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 103 200 000 euroa
12) E18 kt 40 Turun kehätie Raision keskustassa liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 190 000 000 euroa
13) Vt 4 Palokan kohta, Jyväskylä liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 15 500 000 euroa
14) Vt 4 Lahden väylä välillä Kehä I—Kehä III ja Ilmasillan esitasoliittymä liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 64 000 000 euroa
15) Mt 101 Kehä I Maarinsolmun eritasoliittymä, Espoo liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 33 700 000 euroa
16) Turun satamaradan siirto liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 11 000 000 euroa
17) Oulun henkilöratapiha liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 24 500 000 euroa.
Hankkeiden 6) ja 11)—17) valtuuden ja määrärahan käytön sekä muun kehittämisen hankesuunnitteluun MAL-sopimusten mukaisten suunnitelmien laadintaan osoitettavien määrärahojen käytön edellytyksenä on seutujen MAL-sopimusten allekirjoittaminen.
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
| Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa) | |
| Tiehankkeet | |
| Vt 11 Koiviston silta ja Pikkuhaaran silta, Pori ja Ulvila | 16 000 000 |
| Vt 21 Ailakkalahti—Kilpisjärvi, Enontekiö | 5 000 000 |
| Vt 3 Moreenin eritasoliittymä, Hämeenlinna ja Janakkala | 5 040 000 |
| Vt 5 Leppävirta—Kuopio | 180 000 000 |
| Vt 8 Edsevö—Lepplax | 24 000 000 |
| Vt 15 Kotkan sisääntulotie (Hyväntuulentie) | 8 170 000 |
| Vt 3 ja vt 19 liittymäjärjestelyt Jalasjärvi, Kurikka | 11 000 000 |
| Vt 4 Leivonmäen pohjoispuolella, Joutsa | 14 000 000 |
| Vt 4 Oravasaaren eritasoliittymä, Jyväskylä | 8 000 000 |
| Vt 9 Lievestuoreen kohdalla | 30 000 000 |
| Kt 68 Edsevö—Pietarsaari, vaihe 3 | 7 500 000 |
| Mt 8155 Poikkimaantie | 33 500 000 |
| Vt 9 parantaminen ja st 562 Lentokentäntien liikennejärjestelyt | 42 600 000 |
| Vt 6 Korian kohta | 15 500 000 |
| Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | 128 000 000 |
| Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | 50 000 000 |
| Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen | 17 000 000 |
| Hailuodon kiinteä yhteys | 121 000 000 |
| Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen | 8 200 000 |
| Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre | 6 200 000 |
| Vt 25 Lepin liittymän alikulku | 3 000 000 |
| Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi | 13 000 000 |
| Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | 31 000 000 |
| Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | 17 000 000 |
| Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | 27 100 000 |
| Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | 26 000 000 |
| Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | 25 000 000 |
| E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | 30 000 000 |
| Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | 69 200 000 |
| Vt 8 Turku—Pori, Mynämäen ja Luvian ohituskaistat | 30 000 000 |
| Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
| Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe | 27 000 000 |
| Vt 4 Oulu—Kemi | 143 000 000 |
| Vt 5 Mikkeli—Juva | 121 000 000 |
| Vt 12 Lahden eteläinen kehätie | 198 000 000 |
| Vt 12 Tillola—Keltti | 15 000 000 |
| Vt 4 Kirri—Tikkakoski | 147 800 000 |
| Ratahankkeet | |
| Rantaradan kehittäminen Karjaa—Kauklahti | 80 000 000 |
| Tampereen henkilöratapiha | 163 000 000 |
| Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | 18 000 000 |
| Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | 130 000 000 |
| Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | 16 500 000 |
| Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | 24 500 000 |
| Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | 86 000 000 |
| Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | 11 000 000 |
| Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | 8 000 000 |
| Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | 43 500 000 |
| Oritkarin kolmioraide | 15 600 000 |
| Espoon kaupunkirata | 178 500 000 |
| Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | 26 500 000 |
| Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | 102 000 000 |
| Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | 12 500 000 |
| Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | 62 000 000 |
| Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | 133 500 000 |
| Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | 66 000 000 |
| Joensuun ratapihan parantaminen | 83 000 000 |
| Pohjanmaan rata | 674 000 000 |
| Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | 163 000 000 |
| Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | 383 000 000 |
| Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen | 60 000 000 |
| Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | 210 000 000 |
| Pori—Mäntyluoto rataosan sähköistys | 10 100 000 |
| Uudenkaupungin radan sähköistys | 21 000 000 |
| Vesiväylähankkeet | |
| Tornion meriväylän geometrian parantaminen ja Vaasan meriväylän sisäosan leventäminen | 11 500 000 |
| Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | 41 700 000 |
| Savonlinnan syväväylän siirtäminen | 40 000 000 |
| Kokkolan meriväylä | 45 000 000 |
| Koverharin meriväylän syventäminen | 2 500 000 |
| Vuosaaren meriväylä | 12 500 000 |
| Väylähankkeiden suunnittelu | |
| Tornio—Kolari -rataosan sähköistyksen suunnittelu | 7 500 000 |
| Savonrata välillä Kouvola—Kuopio nopeuden ja kapasiteetin noston suunnittelu | 3 000 000 |
| Pääradan kehittäminen: Riihimäki—Tampere kehittämisen suunnittelu | 22 000 000 |
| E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu | 4 200 000 |
| Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | 6 800 000 |
| Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen | 600 000 |
| Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu | 18 000 000 |
| Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu | 4 200 000 |
| Vt 4 Hirvas—Rovaniemi—Vikajärvi -hankkeen suunnittelu | 4 600 000 |
| Yhteiset väylähankkeet | |
| Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet | 174 000 000 |
Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen ja päätösosan toinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan kolmannen kappaleen. Päätösosan valtuuskohdan ensimmäisen kappaleen kohdat 10)—17) lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan valtuuskohdan ensimmäisen kappaleen kohdiksi 10)—17) ja päätösosan valtuuskohdan toinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan valtuuskohdan toisen kappaleen. Päätösosan valtuuskohdan taulukko korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan valtuuskohdan vastaavan taulukon.
Muutos talousarvioesityksen 373 693 000 euroon nähden on 31 448 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 15 000 000 euroa Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe -hankkeen RRF-osuudesta, 1 000 000 euroa Rautatieliikenteen kulunvalvontajärjestelmän modernisointi ja peruskorjausinvestointi (Digiradan toteutusvaihe) -hankkeesta, 5 000 000 euroa mt 180 Kurkela—Kuusisto, Kaarinan läntinen ohitustie -hankkeesta, 3 000 000 euroa E18 kt 40 Turun kehätie Raision keskustassa -hankkeesta, 2 000 000 euroa vt 4 Palokan kohta, Jyväskylä -hankkeesta, 1 000 000 euroa vt 4 Lahden väylä välillä Kehä I—Kehä III ja Ilmasillan eritasoliittymä -hankkeesta, 1 000 000 euroa mt 101 Kehä I Maarinsolmun eritasoliittymä, Espoo -hankkeesta, 1 000 000 euroa Turun satamaradan siirto -hankkeesta, 1 000 000 euroa Oulun henkilöratapiha -hankkeesta, 37 000 euroa Vt 4 Hirvas—Rovaniemi—Vikajärvi -hankkeen suunnittelusta, 2 000 000 euroa muun kehittämisen hankesuunnittelusta liittyen Helsingin seudun MAL-sopimuksen mukaisten suunnitelmien laadintaan ja 6 000 000 euroa muun kehittämisen hankesuunnittelusta liittyen Oulun seudun MAL-sopimusten mukaisten suunnitelmien laadintaan sekä vähennyksenä 1 500 000 euroa Vt 6 Korian kohta -hankkeesta ja 5 089 000 euroa Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen -hankkeesta.
Rautatieliikenteen kulunvalvontajärjestelmän modernisointi ja peruskorjausinvestointi -hankkeen yhteensä 1,2 mrd. euron investointikustannukset ajoittuvat vuosille 2025—2040 sisältäen Väyläviraston osuuden ja Fintraffic Raide Oy:n liikenteenhallintajärjestelmien päivittämiseen liittyvät investoinnit ilman rahoituskustannuksia. Hankkeen toteuttamiseksi tarpeelliset valtuudet ja määrärahat huomioidaan seuraavissa talousarvioissa hankkeen etenemisen mukaisesti.
Hanketta on valmisteltu vuodesta 2019 lähtien ja meneillään on EU:n elpymis- ja palautumistukivälineen (RRF) sekä Verkkojen Eurooppa -välineen (CEF) osarahoituksella kehitys- ja verifiointivaihe. Toteutusvaiheessa vuodesta 2025 alkaen rakennetaan yleiseurooppalaisesti yhteentoimiva raideliikenteen hallintajärjestelmä (ERTMS) sekä uusitaan ja nykyaikaistetaan koko turvalaitekanta ja liikenteenhallintajärjestelmät koko rataverkolle maantieteellisesti alueittain edeten.
Talousarvioesitykseen nähden Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet -taulukon hankkeen Vt 21 Ailakkalahti—Kilpisjärvi, Enontekiö valtuutta on tarkistettu 800 000 eurolla 5 000 000 euroon, hankkeen Mt 8155 Poikkimaantie valtuutta on tarkistettu 3 500 000 eurolla 33 500 000 euroon, hankkeen Vt 4 Oravasaaren eritasoliittymä, Jyväskylä valtuutta on tarkistettu 1 000 000 eurolla 8 000 000 euroon ja hankkeen Tornion meriväylän geometrian parantaminen ja Vaasan meriväylän sisäosan leventäminen valtuutta on tarkistettu 5 000 000 eurolla 11 500 000 euroon.
Edellä mainittujen muutosten johdosta Hanke-erittely ja Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot -taulukko muuttuvat seuraaviksi:
Hanke-erittely
| Hyväksytty | Valmis liikenteelle | Sopimusvaltuus milj. € | Arvioitu käyttö milj. € | Määrärahatarve v. 2025 milj. € | Määrärahatarve myöhemmin milj. € | |
| Tiehankkeet | ||||||
| Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | III LTA 2021 | 2025 | 128,0 | 108,0 | 20,0 | - |
| Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | TA 2021/IV LTA 2022 | 2024 | 50,0 | 45,2 | 4,8 | - |
| Hailuodon kiinteä yhteys | VII LTA 2020/IV LTA 2022/II LTA 2023 | 2025 | 121,0 | 86,0 | 35,0 | - |
| Vt 9 parantaminen ja st 562 Lentokentäntien liikennejärjestelyt | IV LTA 2022 | 2026 | 42,6 | 17,0 | 21,0 | 4,6 |
| Kt 68 välillä Edsevö—Pietarsaari | TA 2024 | 2026 | 7,5 | 0,5 | 3,5 | 3,5 |
| Vt 4 Leivonmäen pohjoispuolella | TA 2024 | 2026 | 14,0 | 1,0 | 11,0 | 2,0 |
| Vt 4 Oravasaaren eritasoliittymä | TA 2024/III LTA 2024 | 2025 | 8,0 | 2,0 | 6,0 | - |
| Vt 9 Lievestuoreen kohdalla | TA 2024 | 2026 | 30,0 | 2,0 | 14,0 | 14,0 |
| Vt 3 Moreenin eritasoliittymä, Hämeenlinna ja Janakkala | II LTA 2024 | 2026 | 5,04 | 1,0 | 1,04 | 3,0 |
| Vt 5 Leppävirta—Kuopio | II LTA 2024 | 2029 | 180,0 | - | 11,0 | 169,0 |
| Vt 8 Edsevö—Lepplax | II LTA 2024 | 2026 | 24,0 | - | 11,0 | 13,0 |
| Vt 15 Kotkan sisääntulotie (Hyväntuulentie) | II LTA 2024 | 2026 | 8,17 | 1,0 | 5,0 | 2,17 |
| Vt 3 ja vt 19 liittymäjärjestelyt Jalasjärvi, Kurikka | II LTA 2024 | 2026 | 11,0 | 1,0 | 8,0 | 2,0 |
| Vt 11 Koiviston silta ja Pikkuhaaran silta, Pori ja Ulvila | II LTA 2024 | 2026 | 16,0 | 11,75 | - | 4,25 |
| Ratahankkeet | ||||||
| Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | TA 2021/IV LTA 2022 | 2023 | 24,5 | 22,0 | 2,5 | - |
| Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | TA 2021/IV LTA 2022/II LTA 2023/TA 2024 | 2024 | 86,0 | 78,4 | 7,6 | - |
| Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | III LTA 2021 | 2027 | 130,0 | 53,0 | 48,0 | 29,0 |
| Joensuun ratapihan parantaminen | LTA 2019/IV LTA 2022 | 2023 | 83,0 | 82,0 | 1,0 | - |
| Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | IV LTA 2020/TA 2024 | 2027 | 383,0 | 133,8 | 58,8 | 190,4 |
| Espoon kaupunkirata | IV LTA 2020/II LTA 2023 | 2024 | 178,5 | 84,4 | 25,0 | 69,1 |
| Tampereen henkilöratapiha | TA 2024 | 2028 | 163,0 | 5,0 | 32,0 | 126,0 |
| Rantaradan kehittäminen Karjaa—Kauklahti | II LTA 2024/TA 2025 | 2027 | 80,0 | - | 17,0 | 63,0 |
| Vesiväylähankkeet | ||||||
| Koverharin meriväylän syventäminen | II LTA 2023 | 2025 | 2,5 | 0,05 | 2,45 | - |
| Väylähankkeiden suunnittelu | ||||||
| Vt 4 Hirvas—Rovaniemi—Vikajärvi -hankkeen suunnittelu | II LTA 2023 | 4,6 | 2,0 | 0,5 | 2,1 | |
| Tornio—Kolari sähköistys suunnittelu | TA 2024 | 7,5 | 0,5 | 2,5 | 4,5 | |
| Savonrata välillä Kouvola—Kuopio nopeuden ja kapasiteetin noston suunnittelu | TA 2024 | 3,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | |
| Pääradan kehittäminen: Riihimäki—Tampere kehittämisen suunnittelu | TA 2024 | 22,0 | 0,5 | 6,0 | 15,5 | |
| Muu kehittämisen hankesuunnittelu | - | 16,9 | - | |||
| Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä | 1 812,9 | 739,1 | 372,6 | 718,1 | ||
| Uudet väylähankkeet | ||||||
| Mt 642 Äänekosken silta | TA 2025 | 2027 | 15,0 | - | 1,0 | 14,0 |
| Vt 15 Rantahaka (Kotka)—Kouvola | TA 2025 | 2029 | 122,0 | - | 1,0 | 121,0 |
| Vt 21 Palojoensuu—Maunu | TA 2025 | 2027 | 30,0 | - | 1,0 | 29,0 |
| Vt 23 Karvion kohta | TA 2025 | 2026 | 14,0 | - | 1,0 | 13,0 |
| Vt 12 Mankala—Tillola | TA 2025 | 2030 | 92,0 | - | 1,0 | 91,0 |
| Vt 8 parantaminen Kokkolan kohdalla, Kokkolan keskusta 1. vaihe | TA 2025 | 2027 | 13,0 | - | 1,0 | 12,0 |
| Vt 8 ja st 724 Vaasan yhdystie 1. vaihe | TA 2025 | 2028 | 31,0 | - | - | 31,0 |
| Karjalan radan kehittäminen | TA 2025 | 2028 | 90,0 | - | 10,5 | 79,5 |
| Suupohjan radan suunnittelu ja korjaus | TA 2025 | 15,0 | - | 1,0 | 14,0 | |
| Rautatieliikenteen kulunvalvontajärjestelmän modernisointi ja peruskorjausinvestointi (Digiradan toteutusvaihe) | TA 2025 | 10,0 | - | 1,0 | 9,0 | |
| Mt 180 Kurkela—Kuusisto, Kaarinan läntinen ohitustie | TA 2025 | 2028 | 103,2 | - | 5,0 | 98,2 |
| E18 kt 40 Turun kehätie Raision keskustassa | TA 2025 | 2030 | 190,0 | - | 3,0 | 187,0 |
| Vt 4 Palokan kohta, Jyväskylä | TA 2025 | 2027 | 15,5 | - | 2,0 | 13,5 |
| Vt 4 Lahden väylä välillä Kehä I—Kehä III ja Ilmasillan esitasoliittymä | TA 2025 | 2028 | 64,0 | - | 1,0 | 63,0 |
| Mt 101 Kehä I Maarinsolmun eritasoliittymä, Espoo | TA 2025 | 2027 | 33,7 | - | 1,0 | 32,7 |
| Turun satamaradan siirto | TA 2025 | 2026 | 11,0 | - | 1,0 | 10,0 |
| Oulun henkilöratapiha | TA 2025 | 2027 | 24,5 | - | 1,0 | 23,5 |
| Uudet väylähankkeet yhteensä | 873,9 | - | 32,5 | 841,4 | ||
| Keskeneräiset ja uudet väylähankkeet yhteensä | 2 686,8 | 739,1 | 405,1 | 1 559,5 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028— | Yhteensä vuodesta 2025 lähtien | |
| Keskeneräiset väylähankkeet | 355 741 | 255 305 | 222 756 | 240 019 | 1 073 821 |
| Uudet väylähankkeet | 32 500 | 254 000 | 203 700 | 383 700 | 873 900 |
| Menot yhteensä | 388 241 | 509 305 | 426 456 | 623 719 | 1 947 721 |
| 2025 talousarvio | 405 141 000 |
| 2024 III lisätalousarvio | 11 552 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 40 878 000 |
| 2024 talousarvio | 332 620 000 |
| 2023 tilinpäätös | 441 082 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Vuonna 2025 on tarkoitus aloittaa kuusi uutta tiehanketta (valtuudet yhteensä 225 milj. euroa), joista suurimmat ovat vt 15 Rantahaka (Kotka)—Kouvola (valtuus 122 milj. euroa), vt 21 Palojoensuu—Maunu (valtuus 30 milj. euroa) sekä vt 8 ja st 724 Vaasan yhdystien 1. vaihe (valtuus 31 milj. euroa).
Lisäksi aloitetaan kaksi uutta ratahanketta: Karjalan radan kehittäminen (valtuus 90 milj. euroa) ja Suupohjan radan suunnittelu ja korjaus (valtuus 15 milj. euroa). Hankkeelle Rantaradan kehittäminen Karjaa—Kauklahti välillä esitetään 50 milj. euron valtuuden korotusta 80 milj. euroon.
Lisäksi väyläverkon kehittämismomentille kohdistuu yhteensä 533,9 milj. euron valtuudet MAL-sopimusten perusteella aloitettavista väylähankkeista ja suunnittelumäärärahoista. Edellytyksenä valtuuksien ja määrärahojen käytölle on kaupunkiseutujen MAL-sopimusten allekirjoittaminen.
Helsingin seudun suurimmat hankkeet ovat vt 4 Lahdenväylä välillä Kehä I—Kehä III ja Ilmasillan eritasoliittymä (valtuus 64 milj. euroa) ja Kehä I Maarinsolmun eritasoliittymä, Espoo (valtuus 33,7 milj. euroa). Turun seudun suurimmat hankkeet ovat E18 Turun kehätie Raision keskustassa (valtuus 190 milj. euroa) ja Kurkela—Kuusisto, Kaarinan läntinen ohitustie (valtuus 103,2 milj. euroa). Oulun seudulla aloitetaan muun muassa Oulun henkilöratapihan hanke (valtuus 24,5 milj. euroa). Lisäksi Jyväskylän seudulla aloitetaan vt 4 Palokan kohta (valtuus 15,5 milj. euroa) ja Lahden seudulla vt 12 Mankala—Tillola (valtuus 92 milj. euroa).
Valiokunta toteaa, että kaikki edellä todetut uudet hankkeet rahoitetaan hallituksen investointiohjelmasta. Väyläverkon kehittämiseen vuosille 2024—2031 osoitetaan investointiohjelmasta yhteensä noin 1,52 mrd. euroa. Investointiohjelman rahoitus kattaa aina kokonaisuudessaan päätetyn hankkeen, vaikka hankkeen toteutus ja määrärahavaikutukset jatkuisivat kuluvaa hallituskautta pidemmälle. Valiokunta pitää tärkeänä linjausta, että koko hankekustannus katetaan jo kuluvan vaalikauden aikana valtion omaisuustuloilla.
Valiokunta korostaa, että uusien ja käynnissä olevien hankkeiden valtuus- ja määrärahatilannetta ja rahoituksen riittävyyttä tulee seurata huolellisesti. Muun muassa viime vuosien kustannustason nousu on tuonut haasteita hankkeille myönnettyjen rahoitusvaltuuksien riittävyyteen, joskin kustannustason nousu on nyt onneksi taittunut.
Väylävirasto ja Fintraffic Raide Oy käynnistävät niin sanotun Digiradan toteutusvaiheen. Kyseessä on rautatieliikenteen kulunvalvontajärjestelmän modernisointi ja peruskorjaus. Toteutusvaiheen käynnistämiseen esitetään 10 milj. euron valtuutta ja 1 milj. euron määrärahaa vuodelle 2025.
Valiokunta toteaa, että kyseessä on tärkeä ja välttämätön investointi, jolla korvataan ja modernisoidaan vaiheittain nykyinen turvalaitteisto ja junakulunvalvontajärjestelmä, joka on tulossa väistämättä elinkaarensa päähän. Kustannusarvio on kaikkiaan noin 1,2 mrd. euroa vuosina 2025—2040, ja hankkeelle on myönnetty myös EU-rahoitusta noin 100 milj. euroa. Hankkeen toteuttamiseksi tarpeelliset valtuudet ja määrärahat huomioidaan seuraavissa talousarvioissa hankkeen etenemisen mukaisesti. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan nykyisen, vanhenevan laitekannan ylläpitäminen tulisi kalliimmaksi kuin uuden rakentaminen. Uudistuksella myös taataan raideliikenteen turvallisuus ja mahdollistetaan junaliikenteen kasvattamista kapasiteetin kasvun myötä.
Kaikkiaan vuoden 2025 aikana on käynnissä 26 tiehanketta, 13 ratahanketta ja yksi vesiväylähanke, kun huomioon otetaan myös aiemmin käynnistyneet hankkeet. Erikseen nimettyjä suunnitteluhankkeita on neljä.
Momentin määrärahataso on 405,1 milj. euroa vuonna 2025, missä on otettu huomioon rahoituskehyksen alentaminen hallitusohjelman ja kevään 2024 kehyspäätöksen mukaisesti yhteensä 200 milj. eurolla. Toisaalta vuoden 2025 määrärahasta 165,9 milj. euroa katetaan investointiohjelmasta. Vuoden 2025 nimeämätön hankevaraus on 25,3 milj. euroa.
Valiokunta pitää hyvänä sitä, että väyläverkon ylläpidon ohella väyläverkkoa myös kehitetään vastaamaan yhteiskunnan tarpeita. On tärkeää, että väyläverkon kehittämisrahoitus on riittävä, koska se on myös kestävää kasvua tukeva ajuri. Valiokunta pitää keskeisenä, että väyläverkon ja infrastruktuurin kehittämisen rahoittamisessa kaikki EU:n rahoitusinstrumentit hyödynnetään mahdollisimman kattavasti ja EU-vaikuttamiseen panostetaan.
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 405 141 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) momentille budjetoitujen väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
2) sijoitusmenomomenteilta rahoitettavien investointihankkeiden hankesuunnittelusta aiheutuviin menoihin ennen kuin hankkeen aloittamisesta tehdään päätös valtion talousarvion yhteydessä
3) palveluiden ostamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen liikenteenohjauspalveluyhtiö Fintraffic Oy:lle tai sen tytäryhtiöille liittyen momentille budjetoituihin Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe sekä Digirata-pilotti (ETCS-testirata ja -laboratorio) -hankkeisiin sisältäen sekä yhtiöiden palvelutuotannon että yhtiöiden palvelutuotantoa varten tekemät investoinnit.
Määrärahasta on varattu 43 000 000 euroa Digiradan kehitys- ja verifiointi -hankkeelle (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautussuunnitelmaa.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen
1) mt 642 Äänekosken silta liittyen siten, siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 15 000 000 euroa
2) vt 15 Rantahaka (Kotka)—Kouvola liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 122 000 000 euroa
3) vt 21 Palojoensuu—Maunu liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 30 000 000 euroa
4) vt 23 Karvion kohta liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 14 000 000 euroa
5) Karjalan radan kehittäminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 90 000 000 euroa
6) vt 12 Mankala—Tillola -hanke liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 92 000 000 euroa
7) vt 8 parantaminen Kokkolan kohdalla, Kokkolan keskusta 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 13 000 000 euroa
8) vt 8 ja st 724 Vaasan yhdystien 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 31 000 000 euroa
9) Suupohjan radan suunnittelu ja korjaus liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 15 000 000 euroa
10) Rautatieliikenteen kulunvalvontajärjestelmän modernisointi ja peruskorjausinvestointi (Digiradan toteutusvaihe) liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 10 000 000 euroa
11) Mt 180 Kurkela—Kuusisto, Kaarinan läntinen ohitustie liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 103 200 000 euroa
12) E18 kt 40 Turun kehätie Raision keskustassa liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 190 000 000 euroa
13) Vt 4 Palokan kohta, Jyväskylä liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 15 500 000 euroa
14) Vt 4 Lahden väylä välillä Kehä I—Kehä III ja Ilmasillan esitasoliittymä liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 64 000 000 euroa
15) Mt 101 Kehä I Maarinsolmun eritasoliittymä, Espoo liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 33 700 000 euroa
16) Turun satamaradan siirto liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 11 000 000 euroa
17) Oulun henkilöratapiha liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 24 500 000 euroa.
Hankkeiden 6) ja 11)—17) valtuuden ja määrärahan käytön sekä muun kehittämisen hankesuunnitteluun MAL-sopimusten mukaisten suunnitelmien laadintaan osoitettavien määrärahojen käytön edellytyksenä on seutujen MAL-sopimusten allekirjoittaminen.
Valtuus tehdä sitoumuksia aiempina varainhoitovuosina päätettyihin väylähankkeisiin.
Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia alla olevassa taulukossa yksilöityihin, aiemmissa talousarvioissa päätettyihin hankkeisiin siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja aiemmin tehdyt sitoumukset mukaan lukien enintään taulukossa mainittu määrä:
Aiempina varainhoitovuosina päätetyt väylähankkeet
| Sitoumuksista valtiolle aiheutuvien menojen enimmäismäärä, ml. aiempina varainhoitovuosina tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot (euroa) | |
| Tiehankkeet | |
| Vt 11 Koiviston silta ja Pikkuhaaran silta, Pori ja Ulvila | 16 000 000 |
| Vt 21 Ailakkalahti—Kilpisjärvi, Enontekiö | 5 000 000 |
| Vt 3 Moreenin eritasoliittymä, Hämeenlinna ja Janakkala | 5 040 000 |
| Vt 5 Leppävirta—Kuopio | 180 000 000 |
| Vt 8 Edsevö—Lepplax | 24 000 000 |
| Vt 15 Kotkan sisääntulotie (Hyväntuulentie) | 8 170 000 |
| Vt 3 ja vt 19 liittymäjärjestelyt Jalasjärvi, Kurikka | 11 000 000 |
| Vt 4 Leivonmäen pohjoispuolella, Joutsa | 14 000 000 |
| Vt 4 Oravasaaren eritasoliittymä, Jyväskylä | 8 000 000 |
| Vt 9 Lievestuoreen kohdalla | 30 000 000 |
| Kt 68 Edsevö—Pietarsaari, vaihe 3 | 7 500 000 |
| Mt 8155 Poikkimaantie | 33 500 000 |
| Vt 9 parantaminen ja st 562 Lentokentäntien liikennejärjestelyt | 42 600 000 |
| Vt 6 Korian kohta | 15 500 000 |
| Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen | 128 000 000 |
| Vt 4 Äänekoski—Viitasaari -tieosuuden kehittäminen | 50 000 000 |
| Vt 5 Hurus—Hietanen tieosuuden kehittäminen | 17 000 000 |
| Hailuodon kiinteä yhteys | 121 000 000 |
| Kt 68 Edsevö eritasoliittymän parantaminen | 8 200 000 |
| Kt 68 parantaminen rakentamalla uusi Kolpin ylikulkusilta V-1879, Pedersöre | 6 200 000 |
| Vt 25 Lepin liittymän alikulku | 3 000 000 |
| Vt 23 parantaminen välillä Varkaus—Viinijärvi | 13 000 000 |
| Vt 19 Seinäjoki—Lapua, 1. vaihe | 31 000 000 |
| Vt 15 Paimenportin eritasoliittymän rakentaminen | 17 000 000 |
| Vt 8 Turku—Pori parantaminen Eurajoen kohdalla | 27 100 000 |
| Vt 4 parantaminen välillä Hartola—Oravakivensalmi | 26 000 000 |
| Vt 4 Oulu—Kemi liittymien parantaminen Simossa | 25 000 000 |
| E18 Kt 50 Kehä III parantaminen, 3. vaihe, Askiston kohta ja Vantaankoski Pakkala lisäkaistat | 30 000 000 |
| Vt 3 Hämeenkyrön ohitustie | 69 200 000 |
| Vt 8 Turku—Pori, Mynämäen ja Luvian ohituskaistat | 30 000 000 |
| Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti | 80 000 000 |
| Vt 3 Tampere—Vaasa, Laihian kohta, 1. vaihe | 27 000 000 |
| Vt 4 Oulu—Kemi | 143 000 000 |
| Vt 5 Mikkeli—Juva | 121 000 000 |
| Vt 12 Lahden eteläinen kehätie | 198 000 000 |
| Vt 12 Tillola—Keltti | 15 000 000 |
| Vt 4 Kirri—Tikkakoski | 147 800 000 |
| Ratahankkeet | |
| Rantaradan kehittäminen Karjaa—Kauklahti | 80 000 000 |
| Tampereen henkilöratapiha | 163 000 000 |
| Laurila—Tornio—Haaparanta rataosan sähköistäminen | 18 000 000 |
| Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe | 130 000 000 |
| Oulu—Kemi -rataosan välityskyvyn parantaminen, kohtausraiteet | 16 500 000 |
| Tampere—Jyväskylä -radan parantaminen, 1. vaihe | 24 500 000 |
| Turun ratapihan kehittäminen ja Kupittaa—Turku kaksoisraiteen rakentaminen | 86 000 000 |
| Digirata -pilottihanke (ETCS-testirata ja -laboratorio) | 11 000 000 |
| Helsinki—Tampere -rataosan peruskorjauksen aloittaminen | 8 000 000 |
| Kuopion ratapihan parantaminen, 1. vaihe | 43 500 000 |
| Oritkarin kolmioraide | 15 600 000 |
| Espoon kaupunkirata | 178 500 000 |
| Oulu—Kontiomäki -rataosan välityskyvyn parantaminen, 1. vaihe | 26 500 000 |
| Kontiomäki—Pesiökylä -radan parantaminen | 102 000 000 |
| Kemin biotuotetehtaan raideyhteydet, Kemin kohta | 12 500 000 |
| Hyvinkää—Hanko -rataosan sähköistäminen | 62 000 000 |
| Kouvola—Kotka/Hamina -radan parantaminen | 133 500 000 |
| Iisalmi—Ylivieska (sähköistys ja Iisalmen kolmioraide) | 66 000 000 |
| Joensuun ratapihan parantaminen | 83 000 000 |
| Pohjanmaan rata | 674 000 000 |
| Helsinki—Riihimäki rataosan kapasiteetin lisääminen, 1. vaihe | 163 000 000 |
| Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen, 2. vaihe | 383 000 000 |
| Helsingin ratapihan toiminnallisuuden parantaminen | 60 000 000 |
| Luumäki—Imatra—Venäjän raja, ratayhteyden parantaminen | 210 000 000 |
| Pori—Mäntyluoto rataosan sähköistys | 10 100 000 |
| Uudenkaupungin radan sähköistys | 21 000 000 |
| Vesiväylähankkeet | |
| Tornion meriväylän geometrian parantaminen ja Vaasan meriväylän sisäosan leventäminen | 11 500 000 |
| Kemin Ajoksen meriväylän syventäminen | 41 700 000 |
| Savonlinnan syväväylän siirtäminen | 40 000 000 |
| Kokkolan meriväylä | 45 000 000 |
| Koverharin meriväylän syventäminen | 2 500 000 |
| Vuosaaren meriväylä | 12 500 000 |
| Väylähankkeiden suunnittelu | |
| Tornio—Kolari -rataosan sähköistyksen suunnittelu | 7 500 000 |
| Savonrata välillä Kouvola—Kuopio nopeuden ja kapasiteetin noston suunnittelu | 3 000 000 |
| Pääradan kehittäminen: Riihimäki—Tampere kehittämisen suunnittelu | 22 000 000 |
| E18 Turun kehätien parantaminen välillä Naantali—Raisio, suunnittelu | 4 200 000 |
| Pääradan suunnittelun edistäminen välillä Tampere—Oulu | 6 800 000 |
| Helsinki—Pasila -yhteysvälin ratakapasiteetin lisäämiseen valmistautuminen | 600 000 |
| Tampere—Jyväskylä -radan suunnittelu | 18 000 000 |
| Seinäjoki—Vaasa -radan suunnittelu | 4 200 000 |
| Vt 4 Hirvas—Rovaniemi—Vikajärvi -hankkeen suunnittelu | 4 600 000 |
| Yhteiset väylähankkeet | |
| Äänekosken biotuotetehtaan liikenneyhteydet | 174 000 000 |
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 198 800 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen
1) Vt 27 Ylivieskan eteläinen ylikulkusilta liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 14 000 000 euroa
2) Inkoon meriväylän parantaminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 5 000 000 euroa
3) Eurooppalaisen raideleveyden ratayhteyksien suunnittelu Tornio—Haaparanta—Kemi liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 20 000 000 euroa
4) Kt 67 ja Vt 19 Kivisaari—Atria liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 11 000 000 euroa
5) Vt 25 osuus Meltola—Mustio liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 17 000 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen
6) Kt 68 Edsevö—Pietarsaari, vaihe 3 liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 9 500 000 euroa
7) Tampereen henkilöratapiha liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 183 000 000 euroa
8) Savonrata välillä Kouvola—Kuopio nopeuden ja kapasiteetin noston suunnittelu liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 4 200 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että Espoon kaupunkiratahankkeen vuoden 2023 toisessa lisätalousarviossa 178 500 000 euroon tarkistetusta valtuudesta 41 000 000 euron valtuuden käytön edellytyksenä on, että Espoon kaupunki jatkaa kaavoitustyötä sekä Kirkkonummen kunta on päättänyt Rantaradan varrelle kaavoitettavan lähijunaliikenteen varikon kaavoituksen aloittamisesta vuoden 2025 loppuun mennessä.
Selvitysosa:Lisäyksestä 5 000 000 euroa aiheutuu momentille 12.31.10 tuloutettavista CEF-tukihankkeiden maksatuksista, joka kohdennetaan hankkeelle Inkoon meriväylän parantaminen.
Hallituksen investointiohjelmasta tehtävinä lisäyksinä on otettu huomioon 1 000 000 euroa hankkeelle Vt 27 Ylivieskan eteläinen ylikulkusilta, 1 000 000 euroa hankkeelle Eurooppalaisen raideleveyden ratayhteyksien suunnittelu Tornio—Haaparanta—Kemi, 1 000 000 euroa hankkeelle Kt 67 ja Vt 19 Kivisaari—Atria, 500 000 euroa hankkeelle Vt 25 osuus Meltola—Mustio ja 300 000 euroa hankkeelle Savonrata välillä Kouvola—Kuopio nopeuden ja kapasiteetin noston suunnittelu.
Lisäksi hallituksen investointiohjelman hankkeiden määrärahoja aikaistetaan vuosilta 2026 ja 2027 vuodelle 2025 siten, että 60 000 000 euroa hankkeelle Mt 180 Kurkela-—Kuusisto, 20 000 000 euroa hankkeelle E18 kt 40 Turun kehätie Raision keskustassa, 5 000 000 euroa hankkeelle Vt 4 Palokan kohta Jyväskylä ja 5 000 000 euroa hankkeelle Turun satamaradan siirto.
Lisäksi muiden hankkeiden määrärahoja aikaistetaan siten, että 70 000 000 euroa hankkeelle Helsinki—Riihimäki kapasiteetin lisääminen 2. vaihe, 21 000 000 euroa hankkeelle Espoon kaupunkirata ja 9 000 000 euroa hankkeelle Digiradan kehitys- ja verifiointivaihe.
Uusien hankkeiden perusteluina esitetään:
Hankkeessa rakennetaan uusi silta valtatielle 27, sillä nykyisen sillan kantavuus estää erikoiskuljetusten kulkua ja aiheuttaa pitkän kiertomatkan raskaimmille kuljetuksille. Valtatie 27 on merkittävä yhteys raskaimmille kuljetuksille matkalla rannikon satamiin. Hanke toteuttaa liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan keskeistä lainsäädäntöä, koska hanke ylläpitää nykyistä palvelutasoa varmistamalla kriittisten siltojen kunto elinkeinoelämän kannalta tärkeillä reiteillä. Siltoja kunnostamalla vältytään elinkeinoelämän kuljetuksia haittaavilta painorajoituksilta. Hankkeilla ylläpidetään elinkeinoelämän näkökulmasta alueiden välistä saavutettavuutta. Hanke kuuluu Väyläviraston laatimaan, vuosia 2025—2032 koskevaan, valtion väyläverkon investointiohjelmaan. Hankkeen kustannusarvio on 14 milj. euroa (MAKU 145, 2020=100). Määrärahatarpeet kohdistuvat vuosille 2025—2027.
Meriväylän parantamishankkeella tähdätään Inkoon LNG-täyttökuljetusten toimivuuden ja turvallisuuden parantamiseen. Kuljetuksilla varmistetaan elinkeinoelämän toiminnan vaatiman maakaasun saatavuus Suomessa. Hankkeessa muun muassa levennetään Inkoon meriväylää väyläruoppausten avulla. Hankkeen toteutus tukee Liikenne12-suunnitelman turvallisuustavoitetta. Hankkeen kustannusarvio on 5 milj. euroa. Hanke sisältyy Väyläviraston laatimaan valtion väyläverkon investointiohjelmaan 2025—2032. Väylävirasto toteuttaa osan hankkeesta poikkeuksellisesti myös Inkoo Shipping Oy Ab:n hallinnoimalle alueelle.
Hankkeessa suunnitellaan yhteys Eurooppalaisella raideleveydellä Haaparannasta Kemin satamaan ja Tornio—Röyttä yhteysväli sekä yksi kuormauspaikka ja Tornionjoen ratasilta. Suunnittelu sisältää tarvittavat erillisselvitykset, mittaukset, pohjatutkimukset sekä yleissuunnitelmat ja YVA:t Kemiin asti. Lisäksi hankkeessa laaditaan Tornion alueella suunnittelua ratasuunnitelmatasoon sisältäen Tornionjoen ratasillan suunnitelmat toteutusvalmiuteen saakka myös vesiluvan osalta. Hankkeen kustannusarvio on 20 milj. euroa.
Hankkeen 1. vaiheessa toteutetaan Tepon eritasoratkaisu ja Penttilän silta, joka on liikenneturvallisuuden ja saavutettavuuden kannalta paras osaratkaisu. Hankkeen 1. vaiheen kustannusarvion valtion osuus on 11,0 milj. euroa (MAKU 145, 2020=100). Lisäksi Seinäjoen kaupunki osallistuu kustannuksiin noin 450 000 eurolla. Tepon eritasoratkaisun toteuttaminen on Kt 67 ja Vt 19 Kivisaari—Atria tieosuuden keskeisin yksittäinen liikenneturvallisuutta parantava toimenpide. Penttilän sillan kohdalla voidaan palauttaa valtatien nopeusrajoitus 80 km/h. Kahden erityisen vaarallisen yksittäisen kohteen liikenneturvallisuus paranee merkittävästi.
Hanke on osa Vt 25 Hanko—Mäntsälä 1.vaiheen kehittämistoimenpiteitä, jotka sijoittuvat Hangon ja Nummelan välille. Vt 25 hankkeen 1. vaihe sisältää mm. uusia eritasoliittymiä ja nykyisten eritasoliittymien parantamisia Raaseporin, Lohjan ja Nummelan alueilla sekä ohituskaistaparin välille Meltola—Mustio. Vt 25 rakentaminen keskikaidetieksi Meltola—Mustio välillä edistää liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain sekä Liikenne 12 -suunnitelman tavoitteita. Hanke edistää valtakunnallisesti ja kansainvälisesti merkittävän pääväylän liikenteen toimivuutta, turvallisuutta ja kestävyyttä. Hanke parantaa myös yhteysvälin pahimpia ongelmakohteita kuljetusten ja työmatkaliikenteen kannalta, mikä palvelee etenkin kuljetusten kustannustehokkuutta. Hangon sataman saavutettavuus ja Suomen huoltovarmuus paranevat.
Aiemmin päätettyjen hankkeiden valtuuksien tarkistus:
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 2 000 000 eurolla 7 500 000 eurosta 9 500 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu hankkeen päivittyneestä kustannusarviosta tarkentuneiden lähtötietojen myötä. Muun muassa pohjaolosuhteet ovat tarkentuneet uusien pohjatutkimustulosten myötä epäedulliseen suuntaan lisäten toteutuskustannuksia varsinkin siltakohteissa. Valtuuden tarkistuksessa on huomioitu myös lähtötietojen tarkentumisen myötä tilaajan riskivarausten kasvu. Valtuuden tarkistamista vastaava lisämäärärahatarve ajoittuu vuodelle 2026.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 20 000 000 eurolla 163 000 000 eurosta 183 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu tarkentuneiden lähtötietojen ja suunnittelun myötä päivittyneestä kustannusarviosta. Tarkistettu valtuus mahdollistaa tarkoituksenmukaisen hankelaajuuden toteuttamisen, joka varmistaa täsmällisen ja turvallisen junaliikenteen sekä matkustajille turvallisemman, toimivamman ja helppokulkuisemman ratapihan ja sen myötä paranevan palvelutason. Valtuuden tarkistamista vastaavat lisämäärärahatarpeet ajoittuvat vuosille 2027—2030.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 1 200 000 eurolla 3 000 000 eurosta 4 200 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu suunnitelmalaajuuden muuttumisesta. Valtuuden tarkistamisella varmistetaan suunnitelmavalmiuden nosto koko hallituksen investointiohjelman Kouvola—Kuopio-rataosan hankekokonaisuuden osalta, joka sisältää nopeuden noston lisäksi myös kapasiteetin parantamisen toimenpiteitä. Valtuuden tarkistamista vastaavat lisämäärärahatarpeet ajoittuvat vuosille 2025—2027.
| 2025 II lisätalousarvio | 198 800 000 |
| 2025 talousarvio | 405 141 000 |
| 2024 tilinpäätös | 385 050 000 |
| 2023 tilinpäätös | 441 082 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 198 800 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen
1) Vt 27 Ylivieskan eteläinen ylikulkusilta liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 14 000 000 euroa
2) Inkoon meriväylän parantaminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 5 000 000 euroa
3) Eurooppalaisen raideleveyden ratayhteyksien suunnittelu Tornio—Haaparanta—Kemi liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 20 000 000 euroa
4) Kt 67 ja Vt 19 Kivisaari—Atria liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 11 000 000 euroa
5) Vt 25 osuus Meltola—Mustio liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 17 000 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen
6) Kt 68 Edsevö—Pietarsaari, vaihe 3 liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 9 500 000 euroa
7) Tampereen henkilöratapiha liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 183 000 000 euroa
8) Savonrata välillä Kouvola—Kuopio nopeuden ja kapasiteetin noston suunnittelu liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 4 200 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että Espoon kaupunkiratahankkeen vuoden 2023 toisessa lisätalousarviossa 178 500 000 euroon tarkistetusta valtuudesta 41 000 000 euron valtuuden käytön edellytyksenä on, että Espoon kaupunki jatkaa kaavoitustyötä sekä Kirkkonummen kunta on päättänyt Rantaradan varrelle kaavoitettavan lähijunaliikenteen varikon kaavoituksen aloittamisesta vuoden 2025 loppuun mennessä.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 3 100 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää jäänmurtajan hankintaan liittyviin ennakkomaksuihin sekä jäänmurtajan hankintaan liittyviin asiantuntija- ja valvontapalveluihin ja muihin vastaaviin jäänmurtajan hankintaan liittyviin menoihin.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen Uuden jäänmurtajan hankinta liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 170 000 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen
1) Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 133 000 000 euroa
2) Kuopion ratapihan parantaminen 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 49 500 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 100 000 euroa osoitetaan uuden jäänmurtajan hankintaan, johon tarvittavat määrärahat katetaan momentille 12.31.10 tuloutettavista CEF-tukihankkeiden maksatuksista. Lisäksi hankkeelle Vt 9 parantaminen ja st 562 Lentokentäntien liikennejärjestelyt aikaistetaan 3 000 000 euroa vuodelta 2026 vuodelle 2025.
Uuden hankkeen perusteluna esitetään:
Jäänmurrolla on keskeinen rooli Suomen ulkomaankaupalle, taloudelle ja huoltovarmuudelle. Suomen jäänmurtajakaluston uusiminen aloitetaan uuden jäänmurtajan hankinnalla. Uuden jäänmurtajan rakentamiseen on myönnetty 42,22 milj. euroa CEF-tukea kesällä 2025. Hankkeen etenemisen ehtona on, että tukisopimus komission kanssa allekirjoitetaan. Jäänmurtaja on tarkoitus myydä valmistumisensa jälkeen vuonna 2029 jäänmurtopalvelun tuottajalle, joka maksaa aluksesta käyvän hinnan. Uuden murtajan rakennuttamisesta syntyvät määrärahatarpeet katettaisiin vuodesta 2025 alkaen väyläverkon kehittämismomentin väliaikaisilla rahoitusjärjestelyillä, jotka katettaisiin saadulla CEF-tuella sekä murtajan myynnistä saatavilla tuloilla.
Aiemmin päätettyjen hankkeiden valtuuksien tarkistus:
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 5 000 000 eurolla 128 000 000 eurosta 133 000 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu ennakoitua suuremmista rakentamiskustannuksista Kirjalansalmen sillan osalta ja sen vuoksi allianssin tavoitekustannus tulee ylittymään. Lisävaltuus tarvitaan hankkeen loppuun saattamiseen koko hankelaajuudessa ja tavoitteiden mukaisessa laatutasossa. Valtuuden tarkistamista vastaava lisämäärärahatarve ajoittuu vuodelle 2026 ja katetaan muilta hankkeilta säästyvistä määrärahoista.
Hankkeen valtuutta tarkistetaan 6 000 000 eurolla 43 500 000 eurosta 49 500 000 euroon. Valtuuden tarkistaminen aiheutuu hankkeessa toteutetun Maaherrankadun sillan kannen epäonnistuneesta valutyöstä, jonka johdosta Väyläviraston tulee varautua työn teettämiseen toisella urakoitsijalla. Lisävaltuuden myötä Väylävirastolla on mahdollisuus tarvittaessa kilpailuttaa epäonnistuneen sillan purku ja uuden sillan rakennustyö ja hakea urakoitsijalta kustannukset jälkikäteen. Valtuuden tarkistamista vastaava lisämäärärahatarve ajoittuu vuosille 2025—2027 ja katetaan muilta hankkeilta säästyvistä määrärahoista.
| 2025 III lisätalousarvio | 3 100 000 |
| 2025 II lisätalousarvio | 198 800 000 |
| 2025 talousarvio | 405 141 000 |
| 2024 tilinpäätös | 385 050 000 |
| 2023 tilinpäätös | 441 082 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 3 100 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää jäänmurtajan hankintaan liittyviin ennakkomaksuihin sekä jäänmurtajan hankintaan liittyviin asiantuntija- ja valvontapalveluihin ja muihin vastaaviin jäänmurtajan hankintaan liittyviin menoihin.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen Uuden jäänmurtajan hankinta liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja enintään 170 000 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että Väylävirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeeseen
1) Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 133 000 000 euroa
2) Kuopion ratapihan parantaminen 1. vaihe liittyen siten, että siitä saa aiheutua valtiolle menoja aiemmin tehdyt sopimukset mukaan lukien enintään 49 500 000 euroa.