Talousarvioesitys 2025
88. Osakehankinnat (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
| 2025 talousarvio | — |
| 2024 II lisätalousarvio | 11 236 000 |
| 2024 talousarvio | 9 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 4 810 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään 10 550 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää sijoituksiin liikenne- ja viestintäministeriön enemmistöomistuksessa olevan Länsirata Oy:n osakepääomaan tai sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. Maksettavaa pääomaa saa käyttää Länsirata Oy:ssä rakentamishankkeen kustannuksiin, joka kattaa osakassopimuksessa kirjattujen yhteysvälien rakentamissuunnittelun ja rakentamisen.
Pääomituksen ja rakentamisvaihetta koskevan osakassopimuksen tekemisen edellytyksenä on, että osakkaina olevat kunnat ja kaupungit ja muut mahdolliset hyötyvät julkisyhteisöt sitoutuvat maksamaan syntyviä rakentamisen kokonaiskustannuksia vähintään 400 000 000 eurolla.
Valtion omistusosuus Länsirata Oy:ssä on vähintään 50,1 %. Valtio ei luovuta miltään osin päätösvaltaansa Länsirata Oy:lle taloudellisesti tai yhteiskunnallisesti merkittävissä asioissa.
Liikenne- ja viestintäministeriö oikeutetaan allekirjoittamaan Länsirata Oy:n rakentamisvaihetta koskeva osakassopimus siten, että valtion rahoitusosuus hankkeen kustannuksista on enintään 400 000 000 euroa edellyttäen, että muut omistajat rahoittavat hanketta vähintään 400 000 000 eurolla.
Selvitysosa:Momentti palautetaan talousarvioesitykseen.
Länsirata Oy:n tehtävänä on Helsinki—Turku nopeaan junayhteyteen liittyvien rataosien suunnittelu ja rakentaminen. Yhtiö voi tehdä tai teettää selvityksiä hankkeen rakentamisen mahdollistamiseksi ja hankkeen vaikutusten tunnistamiseksi. Yhtiö voi harjoittaa myös muuta raideliikenneinfrastruktuurin suunnitteluun ja rakentamiseen liittyvää toimintaa.
Hankkeen kokonaisrahoitus katettaisiin valtion ja osakkaina olevien kuntien ja kaupunkien ja muiden mahdollisten hankkeesta hyötyvien julkisyhteisöjen samansuuruisilla rahoitusosuuksilla, jolloin omistajien oman pääoman ehtoisen rahoituksen osuus olisi 800 milj. euroa. Tämän lisäksi yhtiö voisi ottaa vierasta pääomaa enintään 500 milj. euroa ja enintään hankkeista syntyviä kustannuksia vastaavasta määrästä sen jälkeen, kun yhtiön oma pääoma ei riitä osahankkeiden edistämiseen ja niistä syntyvien kustannusten kattamiseen. Valtio voisi myöntää valtion takauksen enintään 500 milj. euron vieraan pääoman ehtoiselle rahoitukselle.
Länsiradan rakentamisvaiheen valtion kokonaisrahoitussitoumus tässä vaiheessa olisi enintään 400 000 000 euroa, johon valtio sitoutuisi osakassopimuksen allekirjoituksella sopimuksen ehtojen mukaisesti. Valtion osuus Länsirata Oy:n pääomituksesta vuonna 2025 on 10 550 000 euroa.
| 2025 talousarvio | 10 550 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 11 236 000 |
| 2024 talousarvio | 9 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 4 810 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Väyläverkon investoinneilla tuetaan sekä kaupunkien kasvua että laajemmin Suomen saavutettavuutta ja elinvoimaa. Suuret ratahankkeet Länsirata, Lentorata sekä Itärata ovat koko Suomen kannalta strategisia hankkeita. Näitä varten perustettujen suunnitteluhankeyhtiöiden toimialana on hankkeeseen liittyvän raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti. Yhtiöistä pisimmälle on edennyt Länsirata Oy, jonka ratasuunnitelmat valmistuvat teknisiltä osin vuoden 2024 aikana. Valtio ja Länsirata Oy:n osakkaana olevat kunnat ovat neuvotelleet esisopimuksen ehdoista, joilla voidaan siirtyä Länsiradan rakentamisvaiheeseen. Neuvottelut ovat edelleen kesken.
Vuoden 2025 talousarvioon esitetään valtuutta allekirjoittaa Länsirata Oy:n rakentamisvaihetta koskeva osakassopimus siten, että valtion rahoitusosuus on enintään 400 milj. euroa edellyttäen, että muut omistajat rahoittavat hanketta vähintään 400 milj. eurolla. Valtion osuus rahoitettaisiin hallituksen investointiohjelmasta.
Valiokunta toteaa, että varattu valtion rahoitus ei kattaisi koko ratayhteyden rakentamista, ja kokonaisuus onkin jaettu osahankkeisiin. Siirtyminen rakentamisvaiheeseen koskisi Espoon ja Lohjan välisiä osahankkeita sekä yhteyksiä Salo—Hajala ja Nunna—Kupittaa. Rakentaminen olisi mahdollista aloittaa vuonna 2027.
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 10 550 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää sijoituksiin liikenne- ja viestintäministeriön enemmistöomistuksessa olevan Länsirata Oy:n osakepääomaan tai sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. Maksettavaa pääomaa saa käyttää Länsirata Oy:ssä rakentamishankkeen kustannuksiin, joka kattaa osakassopimuksessa kirjattujen yhteysvälien rakentamissuunnittelun ja rakentamisen.
Pääomituksen ja rakentamisvaihetta koskevan osakassopimuksen tekemisen edellytyksenä on, että osakkaina olevat kunnat ja kaupungit ja muut mahdolliset hyötyvät julkisyhteisöt sitoutuvat maksamaan syntyviä rakentamisen kokonaiskustannuksia vähintään 400 000 000 eurolla.
Valtion omistusosuus Länsirata Oy:ssä on vähintään 50,1 %. Valtio ei luovuta miltään osin päätösvaltaansa Länsirata Oy:lle taloudellisesti tai yhteiskunnallisesti merkittävissä asioissa.
Liikenne- ja viestintäministeriö oikeutetaan allekirjoittamaan Länsirata Oy:n rakentamisvaihetta koskeva osakassopimus siten, että valtion rahoitusosuus hankkeen kustannuksista on enintään 400 000 000 euroa edellyttäen, että muut omistajat rahoittavat hanketta vähintään 400 000 000 eurolla.