Talousarvioesitys 2025
01. Hallinto ja toimialan yhteiset menot
01. Liikenne- ja viestintäministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 21 638 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) alueellisesta yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen
3) vastikkeettomien menojen maksamiseen kansainvälisille yhteisöille
4) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Määrärahasta on varattu 1 000 000 euroa kyberturvallisuuden harjoitustoimintaan (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
Selvitysosa:Määrärahasta 1 000 000 euroa aiheutuu EU:n elpymisvälineen tuloilla rahoitettavista menoista.
Määrärahalla edistetään elpymis- ja palautumissuunnitelman tavoitetta digitalisaation ja datatalouden avulla vahvistettavasta tuottavuudesta ja palveluiden tuomisesta kaikkien saataville.
Luotettavat tuotteet ja palvelut ovat keskeinen edellytys digitalisaatiolle. Korkea kyber- ja tietoturvan taso sekä osaaminen pitävät yllä talouden ja yhteiskunnan kilpailukykyä kaikilla sektoreilla. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla on valmisteltu kyberturvallisuuden kehittämisohjelmaa hallitusohjelman ja Suomen kyberturvallisuusstrategian mukaisesti. Kehittämisohjelma on myös osa EU:n kyberturvallisuusstrategian toimeenpanoa. Investoinnit kyber- ja tietoturvallisuuden harjoitustoimintaan ja tutkimukseen tukevat kehittämisohjelmaa ja digitalisaatiota laaja-alaisesti.
Kyberturvallisuuden harjoitustoiminta kehittää yhteiskunnan resilienssiä ja varautumista kyberturvallisuuden häiriötilanteisiin. Aktiivisella harjoitustoiminnalla on keskeinen merkitys kyberhyökkäyksien torjunnan, hallinnan ja niiden ratkaisemisen kehittämisessä.
Kyberturvallisuuden riittävällä osaamisella on merkittävä yhteys ihmisten turvallisuudentunteeseen ja kykyyn hyödyntää digitaalisen toimintaympäristön palveluja ja ratkaisuja. Kyberturvallisuuden siviilitaito tutkimuksen tavoitteena on luoda yhteinen eurooppalainen malli ja digitaalinen alusta kyberturvallisuustaitojen opetusta ja kehittämistä varten, jota voidaan käyttää tasapuolisesti kaikissa Euroopan unionin jäsenvaltioissa.
Kyber- ja tietoturvallisuuden toimenpiteet tukevat EU-maiden edistymistä digitalisaation hyödyntämisessä mittaavan DESI-indeksin osaamista ja inhimillistä pääomaa koskevaa osa-aluetta.
Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut toiminnalleen seuraavat hallitusohjelmaa, hallinnonalan konsernistrategiaa ja pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita tukevat monivuotiset tulostavoitteet 2024—2027:
- — Digitalisaatiota ja datataloutta koskevan EU-sääntelyn toimeenpanolla on varmistettu tehokkuus, kilpailukyky ja ihmislähtöisyys
- — Uusien teknologioiden käyttöönotossa ja turvallisuusympäristön muutoksessa on varmistettu, että digitaaliset palvelut, tuotteet ja verkot ovat käyttäjille luotettavia ja kokonaisturvallisia ja huomioivat sähköisen viestinnän tietosuojan
- — Liikennejärjestelmän digitaalisen kaksosen kehitykselle, yhteentoimivuudelle ja hyödyntämiselle on luotu edellytykset
- — Vaikutusten arviointi on systemaattista, tasalaatuista ja tukee asioiden valmistelua hallinnonalalla
- — Rautatieliikenne on houkutteleva kulkumuoto ja sen yhteiskunnalle tuottamat hyödyt kasvavat
- — Julkisesti tuetut liikkumispalvelut ovat tehokkaita, taloudellisia ja asiakkaiden liikkumistarpeita vastaavia
- — Suomessa on käytössä kattavat, turvalliset ja kestävät tietoliikenneyhteydet
- — Väyläverkko on toimintavarma ja kansainväliset yhteydet toimivat.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 20 116 | 23 112 | 21 888 |
| Bruttotulot | 294 | 250 | 250 |
| Nettomenot | 19 822 | 22 862 | 21 638 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 6 782 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 10 614 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Kertaluonteisen lisäyksen poistuminen | -282 |
| Kyberturvallisuuden tutkimusinvestointi (RRF pilari2) | -500 |
| Ministereiden, heidän valtiosihteereidensä ja erityisavustajiensa sihteereiden palkkamenot (siirto momentille 23.01.02) (HO 2023) | -1 |
| Ministeriön toiminnan ja talouden tasapainottaminen (siirto momentille 31.01.02) | -500 |
| Yksi pysyvä virka ja yksi määräaikainen (1.5.2024-30.4.2027) virka (siirto momentilta 31.01.02) | 250 |
| Palkkausten tarkistukset | 59 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -200 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -50 |
| Yhteensä | -1 224 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
| 2025 talousarvio | 21 638 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 166 000 |
| 2024 talousarvio | 22 862 000 |
| 2023 tilinpäätös | 23 654 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 21 896 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 258 000 euroa talousarvioesityksen 21 638 000 euroon nähden aiheutuu kansainvälisestä toiminnasta.
| 2025 talousarvio | 21 896 000 |
| 2024 III lisätalousarvio | 80 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 166 000 |
| 2024 talousarvio | 22 862 000 |
| 2023 tilinpäätös | 23 654 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 21 896 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) alueellisesta yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen
2) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen
3) vastikkeettomien menojen maksamiseen kansainvälisille yhteisöille
4) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Määrärahasta on varattu 1 000 000 euroa kyberturvallisuuden harjoitustoimintaan (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 169 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
| 2025 II lisätalousarvio | 169 000 |
| 2025 talousarvio | 21 896 000 |
| 2024 tilinpäätös | 23 108 000 |
| 2023 tilinpäätös | 23 654 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 169 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentilta vähennetään 60 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennyksestä 55 000 euroa aiheutuu siirrosta momentille 31.01.02 virkasiirron päätyttyä ja 5 000 euroa siirrosta momentille 23.01.01 matkahallinnon neuvonta- ja tukipalveluihin.
| 2025 III lisätalousarvio | -60 000 |
| 2025 II lisätalousarvio | 169 000 |
| 2025 talousarvio | 21 896 000 |
| 2024 tilinpäätös | 23 108 000 |
| 2023 tilinpäätös | 23 654 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentilta vähennetään 60 000 euroa.
02. Liikenne- ja viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 88 805 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen
2) rahoitus- ja maksuosuuksien maksamiseen sekä EU:n rahoituksella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
3) lähialueyhteistyöhankkeiden menojen maksamiseen
4) merikartoituksesta aiheutuvien menojen maksamiseen
5) tutkimus- ja kehittämistoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
6) liikennejärjestelmäsuunnittelusta, henkilöliikennetutkimuksista, liikkumisen palvelujen edistämisestä, valvonta- ja viranomaistehtävistä, perinnetoiminnasta, meriliikenteen kehittämisestä ja Safe Sea Net -toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Liikenne- ja viestintävirasto vastaa kaikkien liikennemuotojen viranomaispalveluista sekä viestintätoimialan viranomaissääntely-, valvonta-, ohjaus-, hallinto- ja palvelutehtävistä. Liikenteen viranomaispalvelut liittyvät liikennejärjestelmän turvallisuuteen, tietovarantoihin, toimintavarmuuteen ja markkinoihin.
Lentoliikenteen valvontamaksu ja katsastustoiminnan valvontamaksu tuloutetaan momentille 11.19.05. Tietoyhteiskuntamaksu, televisio- ja radiotoiminnan valvontamaksu, postitoiminnan valvontamaksu sekä varmennemaksu tuloutetaan momentille 11.19.04.
Määrärahasta käytetään arviolta 1,4 milj. euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut Liikenne- ja viestintävirastolle seuraavat hallitusohjelmaa, hallinnonalan konsernistrategiaa ja pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita tukevat monivuotiset tulostavoitteet 2024—2027:
- — EU:n digi- ja datataloussääntely ja niiden viranomaistehtävät on toimeenpantu tehokkaasti (DGA, DSA, TCO, DA)
- — Kyberhäiriöiden sietokyky liikenteen ja viestinnän sektoreilla on vahvistunut
- — Liikenteen yhtenäistä dataekosysteemiä on vahvistettu
- — Liikennejärjestelmän tietopohjaa on parannettu kehittämällä vaikutustenarviointia
- — Hallinnonalan yhteistyönä on laadittu tavoitetila sekä toimeenpano- ja rahoitussuunnitelma liikennejärjestelmän digitaaliselle kaksoselle ja käynnistetty suunnitelman mukainen toimeenpano
- — Henkilöjunaliikenteen kilpailutus on toteutettu hallinnonalalla
- — Julkisesti tuetut kuljetukset ovat tehokkaita
- — Suomi on 6G teknologian kärkimaa
- — Liikennejärjestelmäanalyysia, erityisesti liikenneverkon strategista tilannekuvaa on kehitetty tavoitteellisesti.
Tunnusluvut
| 2023 toteutuma |
2024 tavoite |
2025 tavoite |
|
| Asiakastyytyväisyys, asiakkaat (asteikko 1—5, vähintään) | 4,2 | 3,6 | 3,6 |
| Sertifioinnit toteutuvat hyväksytysti | Toteutui | Sertifioinnit toteutuvat suunnitellusti ja ne läpäistään | Sertifioinnit toteutuvat suunnitellusti ja ne läpäistään |
| Lupien myöntäminen määräajassa (%) | Alle 90 | 90 | 90 |
| Asiakasyhteydenottoihin vastataan viraston asiakaspalvelusta viraston palvelulupauksen mukaisissa määräajoissa (%; kirjalliset yhteydenotot 5 arkipäivää, puhelut 45 s) | Yli 90 | 90 | 90 |
| Kyberturvallisuuskeskuksen tilannekuvatuotteiden laatu ja vaikuttavuus (asiakastyytyväisyys asteikolla 1—5, vähintään) | 4,3 | >= 2023 | >= 2024 |
| Viraston sähköiset palvelut ovat valtionhallinnon digitaalisten asiointipalveluiden laatukriteereiden mukaisia | 20/22 | >= 20/22 | >= 20/22 |
| Ajoneuvojen sähköisen rekisteröinnin käyttöaste (%) | 75,5 | >=2023 | >=2024 |
| Viraston palvelujen digitaalisuuden aste (%-osuus viraston palveluista) | 73,02 | >=2023 | >=2024 |
| Viraston sähköisten palvelujen kehittämisestä aiheutuneet käyttökatkot suhteessa tehtyihin muutoksiin (%-osuus) | 0 | <2023 | <=2024 |
| Sähköisen asioinnin tuen yhteydenottojen määrä/asiointitapahtumien määrä (%) | 1,1 | <=2023 | <=2024 |
Toiminnallinen tehokkuus
| 2023 toteutuma |
2024 tavoite |
2025 tavoite |
|
| Ajoneuvoverotuksen kustannukset/verokertymä (€/€) | 0,0104 | <= vuoteen 2023 verrattuna | <= vuoteen 2024 verrattuna |
| Ajoneuvon rekisteröinti, yksikkökustannus (€) | 4,33 | <= vuoteen 2023 verrattuna | <= vuoteen 2024 verrattuna |
| Tietoyksikkö, yksikkökustannus (€) | 0,0046 | <= vuoteen 2023 verrattuna | <= vuoteen 2024 verrattuna |
| Ajokorttihakemus, yksikkökustannus (€) | 34,3 | <= vuoteen 2023 verrattuna | <= vuoteen 2024 verrattuna |
| Kuljettajantutkinto, yksikkökustannus (€) | 64,08 | <= vuoteen 2023 verrattuna | <= vuoteen 2024 verrattuna |
| Verkkotunnus, yksikkökustannus (€) | 3,02 | <= vuoteen 2023 verrattuna | <= vuoteen 2024 verrattuna |
| Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus (%, kolmen vuoden keskiarvo) | 106 | 97—103 | 97—103 |
| Liiketaloudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus (%, kolmen vuoden keskiarvo) | 201 | 116—122 | 116—122 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
| Liikenne- ja viestintäviraston toiminta | 68 005 |
| Kyberturvallisuuskeskuksen toiminta | 20 800 |
| Yhteensä | 88 805 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 233 359 | 230 062 | 220 005 |
| Bruttotulot | 133 306 | 134 300 | 131 200 |
| Nettomenot | 100 053 | 95 762 | 88 805 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 67 654 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 70 789 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot | 110 751 | 105 500 | 108 300 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 111 611 | 104 700 | 110 500 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -860 | 800 | -2 200 |
| Kustannusvastaavuus, % | 99 | 101 | 98 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, liiketaloudelliset suoritteet (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot | 9 937 | 9 400 | 9 900 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 5 703 | 7 800 | 8 100 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 4 234 | 1 600 | 1 800 |
| Kustannusvastaavuus, % | 174 | 121 | 122 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, muu maksullinen toiminta (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot | 10 432 | 12 400 | 11 000 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 10 489 | 12 400 | 11 000 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -57 | - | - |
| Kustannusvastaavuus, % | 99 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Esteettömyysdirektiivin toimeenpanoon liittyvät tehtävät | 400 |
| EU:n kyberkompetenssikeskuksen kansallinen koordinaatiopiste | -250 |
| Eurooppalainen merenkulun järjestelmä | 120 |
| Eurooppalaisen sähköisten kuljetustietojen tietojenvaihdon ja infrastruktuurin (eFTI) kansallinen osuus | 500 |
| Galileon PRS-palvelun toteuttaminen ja palvelutuotannon kustannuksien kattaminen | 1 580 |
| Galileon PRS-palvelun toteuttaminen Suomessa | -2 200 |
| Hyökkäyspinnan kartoituspalvelun (HYÖKY) ja kevennetyn HAVARO-palvelun tuottaminen | 2 000 |
| Kansallinen omarahoitusosuus pk-yritysten kyberkompetenssihankkeisiin (siirto momentilta 31.20.51) | 750 |
| Komission 55-valmiuspaketista aiheutuvat viranomaistehtävät | -40 |
| Liikenne- ja viestintäsektorin erityisasiantuntija Suomen pysyvässä edustustossa Natossa (siirto momentille 24.01.01) | -239 |
| Ministeriön toiminnan ja talouden tasapainottaminen (siirto momentilta 31.01.01) | 2 500 |
| Ministeriön toiminnan turvaaminen (siirto momentille 31.01.01) | -2 000 |
| NIS2-direktiiviin liittyvät uudet tehtävät ja järjestelmäinvestoinnit | 660 |
| Yksi pysyvä virka ja yksi määräaikainen (1.5.2024-30.4.2027) virka (siirto momentille 31.01.01) | -250 |
| Palkkausten tarkistukset | 132 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -5 410 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -5 210 |
| Yhteensä | -6 957 |
| 2025 talousarvio | 88 805 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | -419 000 |
| 2024 talousarvio | 95 762 000 |
| 2023 tilinpäätös | 103 188 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 89 938 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 1 133 000 euroa talousarvioesityksen 88 805 000 euroon nähden aiheutuu saavutettavuusvalvonnan siirrosta momentilta 28.40.01.
| 2025 talousarvio | 89 938 000 |
| 2024 III lisätalousarvio | -80 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | -419 000 |
| 2024 talousarvio | 95 762 000 |
| 2023 tilinpäätös | 103 188 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle kohdentuu vuonna 2025 yhteensä 20,4 milj. euron toimintameno- ja tuottavuussäästöt osana hallituksen sopeutustoimien kokonaisuutta. Suurimmat säästöt niin euromääräisesti kuin prosentuaalisesti kohdistuvat Liikenne- ja viestintäviraston toimintamenoihin.
Liikenne- ja viestintävaliokunta (LiVL 13/2024 vp) kantaa lausunnossaan huolta Suomen kyberturvallisuudesta ja sen resursoinnista ottaen huomioon myös edellä todetut toimintamenosäästöt. Myös valtiovarainvaliokunta pitää kyberturvallisuuden huomioimista keskeisenä. Kyberturvallisuus on tärkeä osa yhteiskunnan kokonaisturvallisuutta, ja sen laiminlyönnistä aiheutuvat kustannukset voivat olla moninkertaisia suhteessa panostuksiin. Valiokunta pitää hyvänä sitä, että kyberturvallisuuden parantamiseen ehdotetaan yhteensä 2 milj. euron lisäystä teknisiin havainnointijärjestelmiin (HYÖKY, HAVARO). Myös EU:n kyberturvallisuusdirektiivin (NIS2) kansalliseen toimeenpanoon ja tietojärjestelmäkehitykseen osoitetaan lisärahoitusta.
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 89 938 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen
2) rahoitus- ja maksuosuuksien maksamiseen sekä EU:n rahoituksella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
3) lähialueyhteistyöhankkeiden menojen maksamiseen
4) merikartoituksesta aiheutuvien menojen maksamiseen
5) tutkimus- ja kehittämistoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
6) liikennejärjestelmäsuunnittelusta, henkilöliikennetutkimuksista, liikkumisen palvelujen edistämisestä, valvonta- ja viranomaistehtävistä, perinnetoiminnasta, meriliikenteen kehittämisestä ja Safe Sea Net -toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 353 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 458 000 euroa palkkausten tarkistuksista ja vähennyksenä 105 000 euroa siirtona momentille 31.20.21 julkisesti tuettuja kuljetuksia koskevan tiedon keräämiseen liittyvien rajapintojen toteutusta koskevaan valtionavustukseen.
Hallitus on antanut eduskunnalle lisätalousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi liikenteen palveluista annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta (HE 33/2025 vp).
| 2025 II lisätalousarvio | 353 000 |
| 2025 talousarvio | 89 938 000 |
| 2024 tilinpäätös | 95 263 000 |
| 2023 tilinpäätös | 103 188 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 353 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentilta vähennetään 697 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon vähennyksenä 752 000 euroa siirtona momentille 31.20.51 kyberkompetenssihankkeiden kansalliseen omarahoitukseen ja lisäyksenä 55 000 euroa siirtona momentilta 31.01.01 virkasiirron päättymisestä johtuen.
| 2025 III lisätalousarvio | -697 000 |
| 2025 II lisätalousarvio | 353 000 |
| 2025 talousarvio | 89 938 000 |
| 2024 tilinpäätös | 95 263 000 |
| 2023 tilinpäätös | 103 188 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentilta vähennetään 697 000 euroa.
03. Väyläviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 57 580 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) lähialueyhteistyöhankkeiden menojen maksamiseen
2) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen
3) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Väyläviraston tehtävänä on väylänpitäjänä vastata tie-, rata- ja vesiväylien palvelutason ylläpidosta ja kehittämisestä valtion hallinnoimilla liikenneväylillä. Virasto edistää toiminnallaan väyläverkon toimivuutta, automatisaatiota, liikenteen turvallisuutta ja kestävää kehitystä osana liikennejärjestelmän kokonaisuutta sekä alueiden ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja tasapainoista kehitystä.
Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut Väylävirastolle seuraavat hallitusohjelmaa, hallinnonalan konsernistrategiaa ja pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita tukevat monivuotiset tulostavoitteet vuosille 2024—2027:
- — Kyberhäiriöiden sietokyky on vahvistunut
- — Vaikutusten arviointia on kehitetty systemaattiseksi ja tasalaatuiseksi, ja viraston tuottama tieto tukee asioiden valmistelua hallinnonalalla
- — Ympäristövastuullisuus on otettu osaksi väylänpitoa ja pitkäjänteistä liikennejärjestelmäsuunnittelua
- — Hallinnonalan yhteistyönä on laadittu tavoitetila sekä toimeenpano- ja rahoitussuunnitelma liikennejärjestelmän digitaaliselle kaksoselle ja käynnistetty suunnitelman mukainen toimeenpano
- — Rautatieliikenne on houkutteleva kulkumuoto ja sen yhteiskunnalle tuottamat hyödyt ovat kasvaneet
- — Väyläverkon toimintavarmuutta ja resilienssiä on parannettu.
Tunnusluvut
| 2023 toteutuma |
2024 tavoite |
2025 tavoite |
|
| Palvelukyky ja laatu | |||
| Tienkäyttäjien tyytyväisyys maanteiden kuntoon kesäkaudella (vähintään) | - | 2,7 | 2,9 |
| Tienkäyttäjien tyytyväisyys maanteiden kuntoon talvikaudella (vähintään) | - | 2,7 | 2,9 |
| Matka- ja kuljetusketjujen toimivuus | |||
| Radanpidosta johtuvien myöhästymisten laskennallinen osuus kaukojunaliikenteessä, % junista väh. 6 min. myöhässä (enintään) | 6,2 | 6,0 | 6,0 |
| Radanpidosta johtuvien myöhästymisten laskennallinen osuus lähijunaliikenteessä, % junista väh. 3 min. myöhässä (enintään) | 2,2 | 3,0 | 2,8 |
| Radanpidosta johtuvien myöhästymisten laskennallinen osuus tavarajunaliikenteessä, % junista väh. 16 min myöhässä (enintään) | - | 2,0 | 1,9 |
| Talvimerenkulun palveluiden odotusaika, h (enintään) | 3,5 | 4,0 | 4,0 |
| Väylien kunto | |||
| Tilapäiset nopeusrajoitukset rataverkolla keskimäärin (pääväylät/muu verkko), km (enintään) | - | 75/245 | 75/245 |
| Huonokuntoiset päällystetyt tiet (vilkasliikenteinen/muu verkko), km (enintään)1) | 950/7 350 | 1 200/11 000 | 1 040/9 190 |
| Huonokuntoiset sillat, maantiet/rautatiet, kpl (enintään) | 877/123 | 940/185 | 955/190 |
| Vesiväylien huonokuntoiset kiinteät turvalaitteet, % (enintään) | 2,5 | 4,2 | 4,2 |
| Liikenneturvallisuus | |||
| Henkilövahinkoon johtaneet onnettomuudet maanteillä (enintään) | 1 488 | 1 557 | 1 518 |
| Valtion rataverkolla olevien tasoristeysten onnettomuusriski (10 v. riskisumma) (enintään) | 161 | 170 | 140 |
| Toiminnallinen tehokkuus | |||
| Korjausvelka/tieverkko (milj. euroa) (enintään) | 2 570 | 2 600 | 2 700 |
| Korjausvelka/rataverkko (milj. euroa) (enintään) | 1 660 | 1 700 | 1 730 |
| Korjausvelka/vesiväyläverkko (milj. euroa) (enintään) | 30 | 30 | 30 |
1) Vuonna 2024 käyttöön otetut uudet kuntoluokittelut nostavat huonokuntoisten teiden kilometrimäärää n. 20 % verrattuna aiempaan laskentatapaan.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 59 931 | 62 719 | 57 768 |
| Bruttotulot | 1 005 | 140 | 188 |
| Nettomenot | 58 926 | 62 579 | 57 580 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 12 688 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 13 596 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | 38 508 | 25 258 | 27 326 |
| Yhteisrahoitteisen toiminnan kokonaiskustannukset | 17 727 | 50 250 | 69 865 |
| Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | 20 781 | -24 992 | -42 539 |
| Omarahoitusosuus, % | 117 | 50 | 61 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, liiketaloudelliset suoritteet (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot | 8 221 | 6 465 | 7 546 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 5 874 | 6 407 | 7 327 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 2 347 | 58 | 219 |
| Kustannusvastaavuus, % | 140 | 101 | 103 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Palkkausten tarkistukset | 161 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -3 860 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -1 300 |
| Yhteensä | -4 999 |
| 2025 talousarvio | 57 580 000 |
| 2024 talousarvio | 62 579 000 |
| 2023 tilinpäätös | 59 834 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 57 580 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) lähialueyhteistyöhankkeiden menojen maksamiseen
2) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen
3) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 505 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
| 2025 II lisätalousarvio | 505 000 |
| 2025 talousarvio | 57 580 000 |
| 2024 tilinpäätös | 62 579 000 |
| 2023 tilinpäätös | 59 834 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 505 000 euroa.
04. Ilmatieteen laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 46 812 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Etelämanner-toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
3) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen
4) kansainvälisistä sitoumuksista aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen
5) Suomen Akatemian ja muiden organisaatioiden rahoittamien yhteisrahoitteisten hankkeiden rahoitusosuuksiin sisältyvien siirtomenojen maksamiseen
6) yhteisprofessuureista aiheutuvien menojen ja rahoitusosuuksien maksamiseen.
Ilmatieteen laitos oikeutetaan solmimaan Mars-tutkimusta koskevan METNET/MOI-hankkeen edellyttämiä sopimuksia siten, että niistä aiheutuu menoja aiemmat sitoumukset mukaan lukien enintään 1 536 000 euroa.
Selvitysosa:Ilmatieteen laitos tuottaa havainto- ja tutkimustietoa ilmastosta, ilmakehästä ja meristä sekä tarjoaa sää-, meri- ja ilmastopalveluja.
Määrärahasta käytetään arviolta 14 milj. euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut Ilmatieteen laitokselle seuraavat hallitusohjelmaa, hallinnonalan konsernistrategiaa ja pääluokkaperusteluissa asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita tukevat monivuotiset tulostavoitteet 2024—2027:
- — Kyberhäiriöiden sietokyky yhteiskunnassa on vahvistunut
- — EU:n digitalisaation ja datataloussääntelyn täytäntöönpano on toteutettu
- — Vaikutustenarviointi on systemaattista, tasalaatuista ja tukee hallinnonalan asioiden valmistelua ja päätöksentekoa
- — Ymmärrämme merituulipuistojen vaikutukset Itämeren meriliikenteeseen ja olosuhteisiin
- — Liikennejärjestelmätoimijat saavat tarvitsemansa tiedon ilmastonmuutoksen vaikutuksista
- — Hallinnonalan yhteistyönä on laadittu tavoitetila sekä toimeenpano- ja rahoitussuunnitelma liikennejärjestelmän digitaaliselle kaksoselle ja käynnistetty suunnitelman mukainen toimeenpano
- — Lentoasemien sääennustepalveluiden kustannustehokkuus ja palvelutaso on parantunut
- — Tietopohjaiset liikenteen palvelut ovat tehokkaita
- — Liikenne- ja viestintäsektorin huoltovarmuus on vahvistunut
- — Avaruustilannekeskus lisää turvallisuutta Suomen avaruustoiminnoissa.
Tunnusluvut
| 2023 toteutuma |
2024 tavoite |
2025 tavoite |
|
| Sidosryhmien tyytyväisyys (asteikko 1—5) | 4,4 | 4,0 | 4,0 |
| Sääennusteiden osuvuus (yhdistelmä) (%) | 82,6 | - | - |
| Sijoitus lämpötilaennusteiden osuvuudessa Ruotsin ja Norjan ilmatieteen laitoksiin verrattuna | - | 1 | 1 |
| 1 vrk lämpötilaennusteiden osuvuus,% | - | 90,0 | 90,0 |
| Maa-alueiden tuulivaroitusten osuvuus 1—2 vrk (%) | 83,0 | 80,0 | 80,0 |
| Lentopaikkaennusteiden osuvuus (%) | 92,6 | 91,0 | 91,0 |
| Viittausten lkm web of science tietokannassa | 24 025 | 27 000 | 28 000 |
| Kansainvälisesti ennakkotarkastetut artikkelit (lkm) | 346 | 370 | 370 |
Toiminnallinen tehokkuus
| 2023 toteutuma |
2024 tavoite |
2025 tavoite |
|
| Julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus (%) | 101 | 100 | 100 |
| Liiketaloudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus (%) | 114 | 102 | 102 |
| Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuus (%) | 64 | 60 | 60 |
| Ulkopuolisen tutkimusrahoituksen määrä/vuosi (1 000 euroa) | 23 748 | 19 000 | 20 000 |
| Tutkimuksen aktiivisuus (julkaisuja/htv) | 1,29 | 1,35 | 1,35 |
| Sääpalvelun tuotantoprosessin tehokkuus (ei sisällä kv. jäsenmaksuja) (€/asukas) | 3,00 | 3,40 | 3,40 |
| Sääpalvelun tuotantoprosessin tehokkuus (sisältää kv. jäsenmaksut) (€/asukas) | 4,36 | 4,90 | 4,90 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 94 987 | 83 169 | 81 612 |
| Bruttotulot | 42 142 | 33 200 | 34 800 |
| Nettomenot | 52 845 | 49 969 | 46 812 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 16 714 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 10 033 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot | 7 117 | 6 700 | 6 800 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 7 078 | 6 700 | 6 800 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 39 | - | - |
| Kustannusvastaavuus, % | 101 | 100 | 100 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, liiketaloudelliset suoritteet (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot | 9 659 | 7 500 | 8 000 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 8 444 | 7 350 | 7 850 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 1 215 | 150 | 150 |
| Kustannusvastaavuus, % | 114 | 102 | 102 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | 23 748 | 19 000 | 20 000 |
| Hankkeiden kokonaiskustannukset | 36 838 | 31 500 | 33 500 |
| Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -13 090 | -12 500 | -13 500 |
| Omarahoitusosuus, % | 36 | 40 | 40 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Yhteensä vuodesta 2025 lähtien | |
| Vuonna 2025 tai sen jälkeen tehtävät sitoumukset | 10 000 | 2 000 | 1 000 | 1 000 | 14 000 |
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi noin 38 312 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi noin 8 500 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| EU:n rahoittamien T&K-hankkeiden kansallinen vastinrahoitus (siirto momentille 32.20.50) | -664 |
| EU:n rahoittamien T&K-hankkeiden kansallinen vastinrahoitus (v. 2025 rahoitus) | 1 349 |
| METNET/MOI -määrärahan tasomuutos | -30 |
| Tutkimuslaitosten post doc -ohjelma | 450 |
| Palkkausten tarkistukset | 108 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -3 230 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -1 140 |
| Yhteensä | -3 157 |
| 2025 talousarvio | 46 812 000 |
| 2024 talousarvio | 49 969 000 |
| 2023 tilinpäätös | 46 164 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 46 812 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Etelämanner-toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) EU:n rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
3) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen
4) kansainvälisistä sitoumuksista aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen
5) Suomen Akatemian ja muiden organisaatioiden rahoittamien yhteisrahoitteisten hankkeiden rahoitusosuuksiin sisältyvien siirtomenojen maksamiseen
6) yhteisprofessuureista aiheutuvien menojen ja rahoitusosuuksien maksamiseen.
Ilmatieteen laitos oikeutetaan solmimaan Mars-tutkimusta koskevan METNET/MOI-hankkeen edellyttämiä sopimuksia siten, että niistä aiheutuu menoja aiemmat sitoumukset mukaan lukien enintään 1 536 000 euroa.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 330 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös valtion virastojen ja laitosten osallistumisesta kehitysyhteistyöhön annetussa laissa (382/1989) tarkoitettujen hankkeiden toteuttamiseksi siirtomenojen maksamiseen kehitysyhteistyön kohdemaille.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
| 2025 II lisätalousarvio | 330 000 |
| 2025 talousarvio | 46 812 000 |
| 2024 tilinpäätös | 50 380 000 |
| 2023 tilinpäätös | 46 164 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 330 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös valtion virastojen ja laitosten osallistumisesta kehitysyhteistyöhön annetussa laissa (382/1989) tarkoitettujen hankkeiden toteuttamiseksi siirtomenojen maksamiseen kehitysyhteistyön kohdemaille.
29. Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 494 204 000 euroa.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Tarvearvion muutos | 22 736 |
| Yhteensä | 22 736 |
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
| 2025 talousarvio | 494 204 000 |
| 2024 talousarvio | 471 468 000 |
| 2023 tilinpäätös | 494 122 257 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään 570 000 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.
Lisäys 75 796 000 euroa talousarvioesityksen 494 204 000 euroon nähden aiheutuu arvonlisäveromenoarvion tarkentumisesta.
| 2025 talousarvio | 570 000 000 |
| 2024 III lisätalousarvio | 98 532 000 |
| 2024 talousarvio | 471 468 000 |
| 2023 tilinpäätös | 494 122 257 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 570 000 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 5 000 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu tarvearvion muutoksesta.
| 2025 III lisätalousarvio | 5 000 000 |
| 2025 talousarvio | 570 000 000 |
| 2024 tilinpäätös | 571 014 505 |
| 2023 tilinpäätös | 494 122 257 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 5 000 000 euroa.
88. Osakehankinnat (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
| 2025 talousarvio | — |
| 2024 II lisätalousarvio | 11 236 000 |
| 2024 talousarvio | 9 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 4 810 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään 10 550 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää sijoituksiin liikenne- ja viestintäministeriön enemmistöomistuksessa olevan Länsirata Oy:n osakepääomaan tai sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. Maksettavaa pääomaa saa käyttää Länsirata Oy:ssä rakentamishankkeen kustannuksiin, joka kattaa osakassopimuksessa kirjattujen yhteysvälien rakentamissuunnittelun ja rakentamisen.
Pääomituksen ja rakentamisvaihetta koskevan osakassopimuksen tekemisen edellytyksenä on, että osakkaina olevat kunnat ja kaupungit ja muut mahdolliset hyötyvät julkisyhteisöt sitoutuvat maksamaan syntyviä rakentamisen kokonaiskustannuksia vähintään 400 000 000 eurolla.
Valtion omistusosuus Länsirata Oy:ssä on vähintään 50,1 %. Valtio ei luovuta miltään osin päätösvaltaansa Länsirata Oy:lle taloudellisesti tai yhteiskunnallisesti merkittävissä asioissa.
Liikenne- ja viestintäministeriö oikeutetaan allekirjoittamaan Länsirata Oy:n rakentamisvaihetta koskeva osakassopimus siten, että valtion rahoitusosuus hankkeen kustannuksista on enintään 400 000 000 euroa edellyttäen, että muut omistajat rahoittavat hanketta vähintään 400 000 000 eurolla.
Selvitysosa:Momentti palautetaan talousarvioesitykseen.
Länsirata Oy:n tehtävänä on Helsinki—Turku nopeaan junayhteyteen liittyvien rataosien suunnittelu ja rakentaminen. Yhtiö voi tehdä tai teettää selvityksiä hankkeen rakentamisen mahdollistamiseksi ja hankkeen vaikutusten tunnistamiseksi. Yhtiö voi harjoittaa myös muuta raideliikenneinfrastruktuurin suunnitteluun ja rakentamiseen liittyvää toimintaa.
Hankkeen kokonaisrahoitus katettaisiin valtion ja osakkaina olevien kuntien ja kaupunkien ja muiden mahdollisten hankkeesta hyötyvien julkisyhteisöjen samansuuruisilla rahoitusosuuksilla, jolloin omistajien oman pääoman ehtoisen rahoituksen osuus olisi 800 milj. euroa. Tämän lisäksi yhtiö voisi ottaa vierasta pääomaa enintään 500 milj. euroa ja enintään hankkeista syntyviä kustannuksia vastaavasta määrästä sen jälkeen, kun yhtiön oma pääoma ei riitä osahankkeiden edistämiseen ja niistä syntyvien kustannusten kattamiseen. Valtio voisi myöntää valtion takauksen enintään 500 milj. euron vieraan pääoman ehtoiselle rahoitukselle.
Länsiradan rakentamisvaiheen valtion kokonaisrahoitussitoumus tässä vaiheessa olisi enintään 400 000 000 euroa, johon valtio sitoutuisi osakassopimuksen allekirjoituksella sopimuksen ehtojen mukaisesti. Valtion osuus Länsirata Oy:n pääomituksesta vuonna 2025 on 10 550 000 euroa.
| 2025 talousarvio | 10 550 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 11 236 000 |
| 2024 talousarvio | 9 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 4 810 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Väyläverkon investoinneilla tuetaan sekä kaupunkien kasvua että laajemmin Suomen saavutettavuutta ja elinvoimaa. Suuret ratahankkeet Länsirata, Lentorata sekä Itärata ovat koko Suomen kannalta strategisia hankkeita. Näitä varten perustettujen suunnitteluhankeyhtiöiden toimialana on hankkeeseen liittyvän raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti. Yhtiöistä pisimmälle on edennyt Länsirata Oy, jonka ratasuunnitelmat valmistuvat teknisiltä osin vuoden 2024 aikana. Valtio ja Länsirata Oy:n osakkaana olevat kunnat ovat neuvotelleet esisopimuksen ehdoista, joilla voidaan siirtyä Länsiradan rakentamisvaiheeseen. Neuvottelut ovat edelleen kesken.
Vuoden 2025 talousarvioon esitetään valtuutta allekirjoittaa Länsirata Oy:n rakentamisvaihetta koskeva osakassopimus siten, että valtion rahoitusosuus on enintään 400 milj. euroa edellyttäen, että muut omistajat rahoittavat hanketta vähintään 400 milj. eurolla. Valtion osuus rahoitettaisiin hallituksen investointiohjelmasta.
Valiokunta toteaa, että varattu valtion rahoitus ei kattaisi koko ratayhteyden rakentamista, ja kokonaisuus onkin jaettu osahankkeisiin. Siirtyminen rakentamisvaiheeseen koskisi Espoon ja Lohjan välisiä osahankkeita sekä yhteyksiä Salo—Hajala ja Nunna—Kupittaa. Rakentaminen olisi mahdollista aloittaa vuonna 2027.
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 10 550 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää sijoituksiin liikenne- ja viestintäministeriön enemmistöomistuksessa olevan Länsirata Oy:n osakepääomaan tai sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon. Maksettavaa pääomaa saa käyttää Länsirata Oy:ssä rakentamishankkeen kustannuksiin, joka kattaa osakassopimuksessa kirjattujen yhteysvälien rakentamissuunnittelun ja rakentamisen.
Pääomituksen ja rakentamisvaihetta koskevan osakassopimuksen tekemisen edellytyksenä on, että osakkaina olevat kunnat ja kaupungit ja muut mahdolliset hyötyvät julkisyhteisöt sitoutuvat maksamaan syntyviä rakentamisen kokonaiskustannuksia vähintään 400 000 000 eurolla.
Valtion omistusosuus Länsirata Oy:ssä on vähintään 50,1 %. Valtio ei luovuta miltään osin päätösvaltaansa Länsirata Oy:lle taloudellisesti tai yhteiskunnallisesti merkittävissä asioissa.
Liikenne- ja viestintäministeriö oikeutetaan allekirjoittamaan Länsirata Oy:n rakentamisvaihetta koskeva osakassopimus siten, että valtion rahoitusosuus hankkeen kustannuksista on enintään 400 000 000 euroa edellyttäen, että muut omistajat rahoittavat hanketta vähintään 400 000 000 eurolla.