Talousarvioesitys 2025
70. Maanmittaus ja asunto-osakkeiden kirjaaminen
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Selvitysosa:Tässä luvussa on budjetoitu Maanmittauslaitoksen toiminnasta aiheutuvat menot sekä kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot.
Yleiset talouden suhdanteet vaikuttavat erityisesti maanmittaustoimituksiin ja kirjaamisasioihin sekä niihin liittyvien tietopalveluiden kysyntään. Näillä kysyntämuutoksilla on merkittäviä vaikutuksia Maanmittauslaitoksen tulokertymään. Myös muuttunut turvallisuusympäristö vaikuttaa Maanmittauslaitoksen toimintaan.
Kiinteistöjärjestelmän ja huoneistotietojärjestelmän ylläpidolla ja palveluilla luodaan edellytyksiä mm. toimivalle markkinataloudelle, luototukselle, kiinteistö- ja asuntomarkkinoille ja luonnonvarojen kestävälle hyödyntämiselle. Valtakunnallisilla peruspaikkatiedoilla on tärkeä rooli yhtenäisenä koko maan kattavana paikkatiedon hyödyntämisen yleisenä pohja-aineistona. Perustietovarantojen rooli hallinnon ja siihen liittyvien palveluiden järjestämisessä vahvistuu osana digitaalista kansallista palveluarkkitehtuuria ja perustietovarannoilla on tärkeä rooli yksityisen sektorin palveluiden mahdollistajana.
Huoneistotietojärjestelmällä luodaan edellytykset osakkeilla hallittavien asuinhuoneistojen omistaja- ja huoneistotietojen rekisteröinnille sekä asuinhuoneistojen vaihdantaan ja vakuushallintaan. Järjestelmässä uudet asuntoyhtiöt perustetaan vain digitaalisesti eikä osakekirjoja paineta. Ennen 1.1.2019 perustettujen asunto-osakeyhtiöiden osakeluetteloista on siirretty huoneistotietojärjestelmään vuoden 2023 lopussa 92 %. Hankkeen seuraavassa vaiheessa toteutetaan huoneistotietojärjestelmän laajentaminen käsittämään taloyhtiöiden ja osakehuoneistojen hallinnollisia tietoja. Jatkon toteutukseen on myönnetty Suomen RRF-ohjelman mukaista elpymis- ja palautumistukivälineen mukaista rahoitusta.
Asiakkaiden ja yhteiskunnan tarpeet ohjaavat palvelutuotantoa ja strategiset kehittämishankkeet painottuvat edelleen digitaalisiin palveluihin sekä IT-kehittämistarpeiden täyttämiseen. Kehittämishankkeet ja tehtävät hoidetaan usein yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Asiakkaan näkökulmasta eri toimijoiden väliset rajat pyritään poistamaan näkyvistä ja pyritään kohti kansalaisen keskitettyjen palvelujen käyttöä. Palveluiden ja toiminnan jatkuvuuden turvaamisen, tietosuojan ja tieto- ja kyberturvan merkitys kasvaa edelleen, mikä edellyttää, että vastuut ovat selkeitä palveluketjuissa ja yhteistyössä.
Metsähovin geodeettisen tutkimusaseman teknisen infrastruktuurin ajanmukaistaminen saatetaan loppuun ja aseman toimintaa kehitetään vastaamaan modernin geodeettisen perusaseman tarpeita. Metsähovi ja Maanmittauslaitoksen FinnRef-verkko ovat ne kansalliset infrastruktuurit, joiden avulla ylläpidetään jatkuvasti koordinaatti- ja korkeusjärjestelmien perustana olevia geodeettisia seurantajärjestelmiä ja tuetaan paikantamisen luotettavuutta Suomessa. Paikkatietoalaa tukevan tutkimuksen merkitys korostuu digitalisoituvassa yhteiskunnassamme tuottaen laajasti hyötyä esimerkiksi liikenteessä, metsätaloudessa ja maataloudessa.
Tilusjärjestelyillä voidaan pysyvästi vaikuttaa heikon tilusrakenteen aiheuttamiin lisäkustannuksiin ja haittoihin, alentaa ilmastopäästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2025 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti maanmittaus ja asunto-osakkeiden kirjaaminen -politiikkasektorille seuraavat pääluokkaperusteluissa esitettyjä yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita tukevat tavoitteet ja tunnusluvut:
Luotettavat ja laajakäyttöiset paikka-, kiinteistö- ja huoneistotiedot mahdollistavat uutta liiketoimintaa ja turvaavat omistusta:
— maaomaisuuden ja osakehuoneistojen rekisteröinti- ja tietopalvelutoiminnot turvaavat kansallista omistus- ja vakuusjärjestelmää
— peruspaikkatietojen ja referenssijärjestelmien kehittäminen ja palvelut turvaavat paikantamisen perustan
— tukipalvelut ja tutkimus tukevat paikkatietojen yhteen toimivuutta ja kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehittymistä.
Tunnusluvut
| 2023 toteutuma |
2024 tavoite |
2025 tavoite |
|
| Yhteiskunnallinen vaikuttavuus | |||
| KMTK-yhteistyössä mukana olevien kuntien kokonaismäärä vuoden lopussa | 94 | 95 | 110 |
| KTJ perusparannusohjelman kattavuusindeksi | 66 | 201) | 25 |
| Tietovarastojen hyödyntäminen, kasvu edellisestä vuodesta, % | 8 | 3 | 3 |
| Sähköisten palveluiden häiriöttömyys, % | 99,9 | 99,9 | 99,9 |
| Osakehuoneistorekisterin kattavuus, % | 92 | 92 | 94 |
| Tie- ja rakennustietojen täydellisyys, % | 96 | 96 | 96 |
| Metatietopalvelun saatavuus, % | 99 | 99 | 99 |
1) KTJ-perusparannuksen sisällölliset tavoitteet ja lopputulos muuttuvat 2024 alkaen, joten indeksiarvo esitetään 2024 alkaen kokonaan uudistettuna.
01. Maanmittauslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 51 085 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Maanmittauslaitoksen omarahoitusosuutena yhteisrahoitteisissa tutkimushankkeissa
2) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
3) viraston toimintaan liittyvien kansainvälisten jäsenmaksujen maksamiseen.
Määrärahasta on varattu 5 000 000 euroa huoneistotietojärjestelmään (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
Selvitysosa:Maanmittauslaitoksen tehtävänä on toimialallaan:
- — huolehtia kiinteistönmuodostamis- ja tilusjärjestelytoiminnasta
- — harjoittaa tieteellistä tutkimus- ja kehittämistoimintaa
- — huolehtia paikantamisen perustasta ja peruspaikkatietojen tuottamisesta sekä tuottaa asiantuntijapalveluita yhteiskunnan käyttöön
- — huolehtia tarvittavien rekisterien ylläpitämisestä
- — huolehtia alan yleisestä kehittämisestä ja osallistua kansainväliseen yhteistyöhön
- — hoitaa ne muut tehtävät, jotka erikseen säädetään tai maa- ja metsätalousministeriö määrää sen suoritettaviksi.
Maanmittauslaitos tukee pääluokkaperusteluissa sekä luvun 30.70 selvitysosassa esitettyjen toimialan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteiden saavuttamista.
Maa- ja metsätalousministeriö asettaa Maanmittauslaitokselle vuoden 2025 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen luvun 30.01 selvitysosassa todetut toiminnallisen tuloksellisuuden ja voimavarojen hallinnan tavoitteet.
EU:n elpymisvälineen tuloilla rahoitetaan huoneistotietojärjestelmän jatkovaihetta.
Maanmittauslaitoksen päätoimintojen kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet
| 2023 tilinpäätös | 2024 arvio | 2025 arvio | |||||||
| Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | Kust. 1 000 € |
Tuotot 1 000 € |
Htv | |
| Kiinteistötoimitukset | 44 982 | 38 641 | 527 | 41 535 | 41 535 | 510 | 42 995 | 42 995 | 511 |
| Tilusjärjestelytehtävät | 3 892 | 25 | 45 | 4 400 | - | 50 | 4 000 | - | 44 |
| Kirjaamistehtävät | 36 776 | 29 437 | 457 | 38 700 | 37 200 | 522 | 39 656 | 38 656 | 518 |
| Perustietovarantojen ylläpito | 35 460 | 1 951 | 388 | 37 430 | 3 144 | 405 | 34 000 | 2 895 | 366 |
| Tietopalvelu | 14 614 | 16 900 | 97 | 17 904 | 17 904 | 113 | 15 249 | 16 011 | 93 |
| Maanmittaus ja paikkatietosektorin tutkimus, kehittäminen ja asiantuntijapalvelut | 17 603 | 6 701 | 247 | 17 250 | 5 913 | 230 | 17 670 | 6 034 | 225 |
| Yhteensä | 153 327 | 93 655 | 1 762 | 157 219 | 105 696 | 1 830 | 153 570 | 106 591 | 1 757 |
Viraston tunnusluvut
| 2023 toteutuma |
2024 tavoite |
2025 tavoite |
|
| Toiminnallinen tehokkuus | |||
| Kokonaistuottavuus | 96,9 | 101,5 | 101,5 |
| Asiakkaiden kokonaistyytyväisyys, % | 91 | 88 | 88 |
| Tilusjärjestelytuotanto, muunnetut ha | 9 310 | 9 300 | 7 200 |
| Tieteelliset referoidut julkaisut, kpl | 127 | 110 | 110 |
| Yrityspalveluiden digitalisaatioaste, % | 96,9 | 101,5 | 101,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 152 206 | 156 859 | 157 676 |
| Bruttotulot | 93 655 | 105 696 | 106 591 |
| Nettomenot | 58 551 | 51 163 | 51 085 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 20 111 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 9 758 |
Bruttotulot ovat yhteensä 106 591 000 euroa, tästä on yhteisrahoitteisen toiminnan tuloja 5 904 000 euroa, maksullisen toiminnan tuloja 97 792 000 euroa ja muita tuloja 2 895 000 euroa.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
| Maksullisen toiminnan tuotot | |||
| — suoritteiden myyntituotot | 82 157 | 93 586 | 95 102 |
| — muut tuotot | 2 | - | - |
| Tuotot yhteensä | 82 159 | 93 586 | 95 102 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
| — erilliskustannukset | 62 983 | 66 339 | 66 397 |
| — osuus yhteiskustannuksista | 31 595 | 29 247 | 28 705 |
| Kustannukset yhteensä | 94 578 | 95 586 | 95 102 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -12 419 | -2 000 | - |
| Kustannusvastaavuus, % | 87 | 98 | 100 |
| Muut suoritteet | |||
| Maksullisen toiminnan tuotot | |||
| — suoritteiden myyntituotot | 2 293 | 3 653 | 2 690 |
| — muut tuotot | 526 | - | - |
| Tuotot yhteensä | 2 819 | 3 653 | 2 690 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
| — erilliskustannukset | 1 664 | 2 686 | 1 978 |
| — osuus yhteiskustannuksista | 942 | 784 | 578 |
| Kustannukset yhteensä | 2 606 | 3 470 | 2 556 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 213 | 183 | 134 |
| Kustannusvastaavuus, % | 108 | 105 | 105 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
|---|---|---|---|
| — muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 4 636 | 4 126 | 4 569 |
| — EU:lta saatava rahoitus | 1 078 | 579 | 1 063 |
| — muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 276 | 609 | 272 |
| Tuotot yhteensä | 5 990 | 5 314 | 5 904 |
| Hankkeiden kokonaiskustannukset | |||
| — erilliskustannukset | 5 835 | 5 821 | 5 608 |
| — osuus yhteiskustannuksista | 4 996 | 4 805 | 6 200 |
| Kustannukset yhteensä | 10 831 | 10 626 | 11 808 |
| Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -4 841 | -5 312 | -5 904 |
| Omarahoitusosuus, % | 45 | 50 | 50 |
Kansainvälisien jäsenmaksujen osuudeksi määrärahasta arvioidaan noin 40 000 euroa.
Määrärahasta käytetään arviolta 5 900 000 euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| EU:n rahoittamien T&K-hankkeiden kansallinen vastinrahoitus (siirto momentille 32.20.50) | -146 |
| EU:n rahoittamien T&K-hankkeiden kansallinen vastinrahoitus (v. 2025 rahoitus) | 71 |
| Tutkimuslaitosten post doc -ohjelma | 470 |
| Palkkausten tarkistukset | 127 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -130 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -470 |
| Yhteensä | -78 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
| 2025 talousarvio | 51 085 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 1 000 000 |
| 2024 talousarvio | 51 163 000 |
| 2023 tilinpäätös | 48 198 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 51 085 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) Maanmittauslaitoksen omarahoitusosuutena yhteisrahoitteisissa tutkimushankkeissa
2) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
3) viraston toimintaan liittyvien kansainvälisten jäsenmaksujen maksamiseen.
Määrärahasta on varattu 5 000 000 euroa huoneistotietojärjestelmään (RRF pilari2) osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 382 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
| 2025 II lisätalousarvio | 382 000 |
| 2025 talousarvio | 51 085 000 |
| 2024 tilinpäätös | 52 608 000 |
| 2023 tilinpäätös | 48 198 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 382 000 euroa.
40. Kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 2 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) uusjakojen tukemisesta annetun lain (1423/2014) mukaisten toimenpiteiden sekä kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain (603/1977) 102 §:n mukaisten lainojen ja korkotuen rahoituksesta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) vesistöhankkeiden johdosta suoritettavista tilusjärjestelyistä annetun lain (451/1988) 21 ja 22 §:n mukaisten menojen maksamiseen
3) kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain (558/1995) 3 §:n 5 momentissa tarkoitettujen toimituksen suorittamisesta aiheutuvien kustannusten ja korvausten maksamiseen uusjakojen osalta.
Selvitysosa:Määräraha käytetään peltotilusjärjestelyjen tukemiseen. Määrärahan käytön arvioidaan jakautuvan siten, että asianosaisilta takaisinperittävä lainaosuus määrärahasta on noin 50 % ja valtion lopulliseksi menoksi jää noin 50 %.
| 2025 talousarvio | 2 000 000 |
| 2024 talousarvio | 2 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 2 000 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 2 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) uusjakojen tukemisesta annetun lain (1423/2014) mukaisten toimenpiteiden sekä kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain (603/1977) 102 §:n mukaisten lainojen ja korkotuen rahoituksesta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) vesistöhankkeiden johdosta suoritettavista tilusjärjestelyistä annetun lain (451/1988) 21 ja 22 §:n mukaisten menojen maksamiseen
3) kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain (558/1995) 3 §:n 5 momentissa tarkoitettujen toimituksen suorittamisesta aiheutuvien kustannusten ja korvausten maksamiseen uusjakojen osalta.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määrärahan kohdentamisperuste on muutettu.
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
| 2025 III lisätalousarvio | — |
| 2025 talousarvio | 2 000 000 |
| 2024 tilinpäätös | 2 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 2 000 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.