Hoppa till innehåll
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto ja tutkimus
         10. Maaseudun kehittäminen
         20. Maa- ja elintarviketalous
              44. Luonnonhaittakorvaukset
              47. Ruokaketjun kehittäminen
              62. Eräät valtionavustukset
         40. Luonnonvaratalous
         64. Metsähallitus
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2025

01. Ruokaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)PDF-versio

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 78 862 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) enintään 500 000 euroa elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston toimintamenoihin

2) enintään 800 000 euroa maksullisten eläintautitutkimusten hintojen alentamiseen tutkimuksissa, joilla pyritään havaitsemaan ja seuraamaan vastustettavia ja uhkaavia eläintauteja

3) sisämarkkinaohjelman perustamiseksi annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 tuella maksettaviin kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyviin menoihin

4) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen

5) Ruokaviraston yhteydessä toimivien lautakuntien ja muiden vastaavien toimielimien menojen maksamiseen

6) viraston toimintaan liittyvien kansainvälisten jäsenmaksujen maksamiseen.

Määrärahasta on varattu 30 000 euroa hukkakauran torjunnasta annetun lain (185/2002) mukaisesti hukkakauran torjuntasuunnitelmien laatimisesta maksettaviin korvauksiin.

Määrärahasta on varattu 50 000 euroa tiettyjen Euroopan unionin ja kansallisten maatalouden tukien toimeenpanosta annetussa laissa (1334/2022) tarkoitettujen korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan kunnille.

Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 perusteella kasvintuhoojien kartoitukseen vuosittain myöntämä rahoitus.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 tuella maksettavat sisämarkkinaohjelman mukaiset kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyvät menot on huomioitu tuloina momentilla 12.30.04.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Ruokaviraston tehtävinä ovat elintarvikkeiden sekä maa- ja metsätalouden tuotantopanosten turvallisuuden ja laadun, eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä kasvinterveyden edistäminen, valvonta ja tutkimus. Virasto edistää viranomaistoimin elintarvikkeiden ja maatalouden tuotantopanosten vientiä. Virasto vastaa Euroopan unionin yhteisen maatalouspolitiikan mukaisten toimenpiteiden, unionin rahoittamien maaseudun kehittämistoimien ja näitä täydentävien kansallisten toimenpiteiden toimeenpanotehtävistä (maksajavirastotehtävät). Ruokavirasto vastaa tehtäväalueensa tietojärjestelmien kehittämisestä ja ylläpidosta sekä alue- ja paikallistason viranomaisten ohjauksesta. Ruokaviraston tehtävänä on hoitaa myös muut laissa säädetyt ja maa- ja metsätalousministeriön määräämät viraston toimialaan kuuluvat tehtävät.

Ruokavirasto tukee pääluokkaperusteluissa sekä lukujen 30.10 ja 30.20 yhteisessä selvitysosassa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista.

Maa- ja metsätalousministeriö asettaa Ruokavirastolle vuodelle 2025 luvun 30.01 selvitysosassa todetut toiminnallisen tuloksellisuuden ja voimavarojen hallinnan tavoitteet.

Viraston tunnusluvut

  2023
toteutuma
2024
arvio
2025
tavoite
       
Toiminnallinen tehokkuus      
Taloudellisuusindeksi (2019=100) 101,9 102,0 102,5
Tuottavuusindeksi (2019=100) 106,0 102,0 102,5

Ruokaviraston päätoimintojen kustannukset, tuotot ja henkilötyövuodet1)

  2023 toteutuma 2024 arvio 2025 arvio
  Kust.
1 000 €
Tuotot
1 000 €
Htv Kust.
1 000 €
Tuotot
1 000 €
Htv Kust.
1 000 €
Tuotot
1 000 €
Htv
                   
Maatalous 21 746 1 344 159 20 340 688 150 20 952 690 154
Maaseudun kehittäminen 10 026 3 261 82 10 579 5 193 76 16 929 11 543 95
Metsätalous 584 51 7 521 9 6 521 9 6
Elinkeinokala-, riista- ja porotalous 748 39 9 782 250 9 782 250 9
Elintarviketurvallisuus, josta 38 255 16 292 366 37 287 15 292 373 37 999 16 292 370
— valvonta 27 537 15 389 254 27 443 14 903 254 27 155 15 903 254
— laboratoriopalvelut ja riskinarviointi 10 718 903 112 9 844 389 119 10 844 389 116
Eläinten terveys ja hyvinvointi, josta 28 426 7 374 237 26 890 3 845 240 27 890 5 845 236
— valvonta 14 205 6 331 103 13 890 2 714 100 13 890 4 714 99
— laboratoriopalvelut ja riskinarviointi 14 221 1 043 134 13 000 1 131 140 14 000 1 131 137
Kasvintuotanto ja kasvinterveys, josta 11 640 4 020 119 10 800 3 798 121 11 673 4 327 119
— valvonta 7 598 2 689 74 7 275 2 584 76 7 675 3 113 75
— laboratoriopalvelut ja riskinarviointi 4 042 1 331 45 3 525 1 214 45 3 998 1 214 44
Tutkimustoiminta 1 944 830 19 1 227 626 9 1 623 1 376 7
FEAD vähävaraisten apu 13 1 - - - - - - -
Ulkoiset IT-palvelut 3 181 3 258 31 2 666 2 352 35 2 666 2 352 34
Elintarvikemarkkinavaltuutetun toimisto 552 2 6 591 4 6 513 2 7
Yhteensä 117 115 36 472 1 035 111 683 32 057 1 025 121 548 42 686 1 037

1) Kustannukset ja tuotot eivät sisällä ulkoisen IT-asiantuntijapalveluiden osalta läpilaskutusta.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Bruttomenot 124 933 111 683 121 548
Bruttotulot 36 192 32 057 42 686
Nettomenot 88 741 79 626 78 862
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 13 995    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 9 1441)    

1) Vuodelle 2024 siirtyneestä erästä on sidottu yhteensä 5,8 milj. euroa mm. tuottavuushankkeisiin ja elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston toimintaan.

Bruttotulot ovat yhteensä 42 686 000 euroa, tästä yhteisrahoitteisen toiminnan tuloja on 1 700 000 euroa, maksullisen toiminnan tuloja 27 125 000 euroa ja muita tuloja 13 861 000 euroa.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Julkisoikeudelliset suoritteet      
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 23 096 19 866 23 225
— muut tuotot 91 - -
Tuotot yhteensä 23 187 19 866 23 225
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 16 246 15 075 16 000
— osuus yhteiskustannuksista 8 647 4 791 7 005
Kustannukset yhteensä 24 893 19 866 23 225
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -1 706 - -
Kustannusvastaavuus, % 93 100 100
       
Muut suoritteet      
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 3 197 3 730 3 900
— muut tuotot 30 - -
Tuotot yhteensä 3 227 3 730 3 900
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 3 669 3 198 3 200
— osuus yhteiskustannuksista 2 389 1 532 1 500
Kustannukset yhteensä 6 058 4 730 4 700
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -2 831 -1 000 -800
Kustannusvastaavuus, % 53 79 83
       
Hintatuki 800 800 800
       
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen, % 67 96 100

Elintarvikemarkkinalaissa (1121/2018) on säädetty elintarvikemarkkinoiden toimivuuden parantamiseksi ja hyvien liiketapojen vastaisten käytäntöjen estämiseksi Ruokaviraston yhteydessä toimivasta elintarvikemarkkinavaltuutetun toimistosta. Valtuutettu on toiminnassaan itsenäinen ja riippumaton.

Ruokavirasto toimii Euroopan sosiaalirahasto plussan (ESR+) vähävaraisimmille suunnatun aineellisen avun välittävänä toimielimenä, työ- ja elinkeinoministeriön toimiessa hallintoviranomaisena. Toimeenpanoon tarvittaviin palkkauksiin (arvio 4 htv) liittyvä määrärahatarve katetaan osin työ- ja elinkeinoministeriön myöntämällä 115 000 euron teknisellä tuella ja osin toimintamenoista (arvio 170 000 euroa). Varsinaiseen aineelliseen apuun ja siihen liittyviin tuensaajien hallintokustannuksiin käytetään Euroopan sosiaalirahaston ohjelmarahoitusta, jonka suuruudeksi arvioidaan 7 900 000 euroa. Tätä ei ole huomioitu Ruokaviraston bruttotuloissa eikä -menoissa.

Vastustettavien sekä uusien uhkaavien eläintautien havaitsemiseksi ja kotoperäisten eläintautien esiintyvyyden seuraamiseksi tarvitaan näytteitä sairaista eläimistä. Eläintautitutkimuksissa seurannan kannalta riittävän näytemäärän saaminen edellyttää eläinten omistajien tai eläinlääkärien oma-aloitteisesti lähettämiä näytteitä. Tutkimuskustannusten periminen täysimääräisinä näytteen lähettäjältä vähentäisi näytteiden määrää merkittävästi, minkä vuoksi hintatuen käyttö on perusteltua. Hintatuen määrä on enintään 800 000 euroa.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 sisämarkkinaohjelman tuella maksettavat kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyvät menot on huomioitu tuloina momentilla 12.30.04.

Momentilla on otettu huomioon Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 perusteella kasvintuhoojien kartoitukseen vuosittain myönnettävän rahoituksen nettobudjetointi.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon sekä menoissa että tuloissa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman 2014—2020 (n+2) ja siirtymäkauden 2021—2022 teknisen avun määränä 7 200 000 euroa. Määrärahan mitoituksessa on huomioitu myös menoina ja tuloina Ruokaviraston CAP-suunnitelman 2023—2027 tekninen apu, joka vuonna 2025 on 7 900 000 euroa sisältäen maaseutuverkostoyksikön osuuden, joka on 2 000 000 euroa. Ruokaviraston CAP-suunnitelman 2023—2027 teknistä apua saa käyttää henkilöstökulujen lisäksi ostopalveluihin (tietojärjestelmä-, koulutus-, viestintä- ja verkostokulut).

Määrärahasta on varattu 50 000 euroa Ahvenanmaan maakunnan kunnille suoritettaviin korvauksiin tiettyjen Euroopan unionin ja kansallisten maatalouden tukien toimeenpanosta annetussa laissa (1334/2022) tarkoitettujen tehtävien hoitamisesta. Korvaus määräytyy tukihakemusten lukumäärän perusteella ja sen suuruudesta säädetään valtioneuvoston asetuksella. Lisäksi määrärahasta on varattu 30 000 euroa hukkakauran torjunnasta annetun lain (185/2002) mukaisesti hukkakauran torjuntasuunnitelmien laatimisesta maksettaviin korvauksiin. Kansainvälisiä jäsenmaksuja arvioidaan maksettavan momentilta noin 7 000 euroa.

Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi noin 78 802 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi noin 60 000 euroa.

Määrärahasta käytetään arviolta 2 000 000 euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
EU:n rahoittamien T&K-hankkeiden kansallinen vastinrahoitus (siirto momentille 32.20.50) -143
EU:n rahoittamien T&K-hankkeiden kansallinen vastinrahoitus (v. 2025 rahoitus) 597
Julkisen hallinnon automaattinen päätöksenteko (v. 2024 rahoitus) -1 200
Julkisen hallinnon automaattinen päätöksenteko (v. 2025 rahoitus) 1 150
SALLI - Sähköisen asioinnin kehittäminen elintarvikeketjussa (v. 2024 rahoitus) (siirto momentille 28.70.01) -1 009
SALLI - Sähköisen asioinnin kehittäminen elintarvikeketjussa (v. 2025 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.01) 524
SAMPO - Ruokaviraston maksu-, raportointi- ja saatavien seurantajärjestelmän uudistaminen (v. 2024 rahoitus) (siirto momentille 28.70.01) -1 000
SAMPO - Ruokaviraston maksu-, raportointi- ja saatavien seurantajärjestelmän uudistaminen (v. 2025 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.01) 500
Teknologiaympäristöjen uudistaminen -hanke (v. 2024 rahoitus) (siirto momentille 28.70.01) -243
Toiminnan vahvistaminen (v. 2024 rahoitus) -5 000
Toiminnan vahvistaminen (v. 2025 rahoitus) 4 100
Uusien EU- ja muiden tehtävien resursointi (siirto momentilta 30.01.01) 1 500
Palkkausten tarkistukset 200
Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) -740
Yhteensä -764

2025 talousarvio 78 862 000
2024 talousarvio 79 626 000
2023 tilinpäätös 83 890 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Momentille esitetään noin 78,9 milj. euroa, joka on noin 0,8 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Määrärahaan sisältyy 4,1 milj. euron kertaluonteinen lisäys viraston toiminnan vahvistamiseen. Ruokavirastolle on kuitenkin linjattu yhteensä 10 milj. euron sopeuttamistarve vuosille 2024—2028. Ruokavirasto on siksi lomauttanut lähes koko henkilöstönsä kahdeksi viikoksi vuonna 2024 ja irtisanoo henkilöstöä. Myös viraston tehtäviä ja toimia joudutaan supistamaan.

Tukien maksatus.Valiokunta pitää vaikeasta tilanteesta huolimatta välttämättömänä, että Ruokavirasto pysyy tavoitteellisessa maataloustukien maksatusaikataulussaan vuonna 2025. Maatalouden heikossa kannattavuustilanteessa korostuu tukien merkitys maksuvalmiuden turvaamisessa. Maksuajankohtien tulee olla tiedossa hyvissä ajoin johdonmukaisesti ja luotettavasti.

Tukijärjestelmän monimutkaistuminen.Saadun selvityksen mukaan kansalliset politiikkatavoitteet monimutkaistivat Suomen tukijärjestelmää vuosille 2023—2027 merkittävästi, mikä vaikeuttaa tukien maksatusta. Kansalliset tavoitteet perustuvat pohjoiseen maatalouteen ja sen erityispiirteisiin, alueiden ja tuotantosuuntien tasapuolisuuteen sekä pyrkimykseen säilyttää mahdollisuuksien mukaan aiempi tukiallokaatio. Lisäksi Etelä- ja Pohjois-Suomen tukijärjestelmät AB- ja C-alueilla ovat erilaiset, ja ne on yhteensovitettava. Suomen CAP-suunnitelmissa on niin sanottuja interventionimikkeitä yhteensä 125, kun esimerkiksi Ruotsissa niitä on vain 50 kappaletta.

Maksatusprosessi vaatii myös useiden toimijoiden (Ruokaviraston CAP-kauden toimeenpanon henkilöstön, tietojärjestelmien kehittämisen ja ylläpidon resurssien, maaseutuhallinnon yhteistoiminta-alueiden, ELY-keskusten, AVIen sekä Ahvenanmaan toimijoiden) saumatonta yhteistyötä, ja samalla on noudatettava komission tukimaksuille asettamia reunaehtoja.

Valiokunta pitää tilannetta valitettavana, koska Suomen pitkäaikaisena tavoitteena on ollut järjestelmän yksinkertaistaminen. Järjestelmän toimivuuden kannalta yksinkertaistaminen olisi keskeistä, joten kansallisten tavoitteiden saavuttamiseksi seuraavan CAP-kauden suunnittelu tulee aloittaa hyvissä ajoin.

Maksatusten turvaaminen.Valiokunta painottaa, että nykytilanteessa maksajavirastokokonaisuuden resurssit ja osaaminen on varmistettava. Näin Suomen rahoitusosuus voidaan täysimääräisesti kotiuttaa kotimaisen maataloustuotannon jatkuvuuden, maaseudun elinvoimaisuuden sekä kokonaisturvallisuuden kannalta kriittisen huoltovarmuuden turvaamiseksi. Luotettava ja toimiva tukihallinto turvaa maatilojen sopeutumista vaihtelevissa taloussuhdanteissa.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 78 862 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) enintään 500 000 euroa elintarvikemarkkinavaltuutetun toimiston toimintamenoihin

2) enintään 800 000 euroa maksullisten eläintautitutkimusten hintojen alentamiseen tutkimuksissa, joilla pyritään havaitsemaan ja seuraamaan vastustettavia ja uhkaavia eläintauteja

3) sisämarkkinaohjelman perustamiseksi annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 tuella maksettaviin kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyviin menoihin

4) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen

5) Ruokaviraston yhteydessä toimivien lautakuntien ja muiden vastaavien toimielimien menojen maksamiseen

6) viraston toimintaan liittyvien kansainvälisten jäsenmaksujen maksamiseen.

Määrärahasta on varattu 30 000 euroa hukkakauran torjunnasta annetun lain (185/2002) mukaisesti hukkakauran torjuntasuunnitelmien laatimisesta maksettaviin korvauksiin.

Määrärahasta on varattu 50 000 euroa tiettyjen Euroopan unionin ja kansallisten maatalouden tukien toimeenpanosta annetussa laissa (1334/2022) tarkoitettujen korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan kunnille.

Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 perusteella kasvintuhoojien kartoitukseen vuosittain myöntämä rahoitus.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 2021/690 tuella maksettavat sisämarkkinaohjelman mukaiset kasvi-, eläin-, elintarvike- ja rehualaan liittyvät menot on huomioitu tuloina momentilla 12.30.04.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 505 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.


2025 II lisätalousarvio 505 000
2025 talousarvio 78 862 000
2024 tilinpäätös 79 626 000
2023 tilinpäätös 83 890 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 505 000 euroa.

 

III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 1 006 000 euroa.

Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää myös enintään 300 000 euroa ja vuodelta 2024 siirtynyttä määrärahaa saa käyttää enintään 500 000 euroa maksullisten eläintautitutkimusten hintojen alentamiseen tutkimuksissa, joilla pyritään havaitsemaan ja seuraamaan vastustettavia ja uhkaavia eläintauteja.

Selvitysosa:Lisäyksestä 1 000 000 euroa on siirtoa momentilta 30.01.01 hallituksen päättämien uusien tehtävien toimeenpanon varmentamiseksi ja 6 000 euroa siirtoa momentilta 28.01.20 Senaatin Viikin varavoimakontin rakentamis- ja investointipäätökseen liittyviin vuokrakuluihin.

Lisäksi momentin perusteluja on muutettu siten, että vuonna 2025 saa käyttää maksullisten eläintautitutkimusten hintojen alentamiseen vuoden 2025 määrärahaa enintään 300 000 euroa ja vuodelta 2024 siirtynyttä määrärahaa enintään 500 000 euroa.


2025 III lisätalousarvio 1 006 000
2025 II lisätalousarvio 505 000
2025 talousarvio 78 862 000
2024 tilinpäätös 79 626 000
2023 tilinpäätös 83 890 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 1 006 000 euroa.

Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää myös enintään 300 000 euroa ja vuodelta 2024 siirtynyttä määrärahaa saa käyttää enintään 500 000 euroa maksullisten eläintautitutkimusten hintojen alentamiseen tutkimuksissa, joilla pyritään havaitsemaan ja seuraamaan vastustettavia ja uhkaavia eläintauteja.