Hoppa till innehåll

Talousarvioesitys 2025

Pääluokka 30

MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Selvitysosa:Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala rakentaa uusiutuvaa Suomea — uusiutumiskykyistä ja kestävää ruokajärjestelmää ja luonnonvarataloutta sekä luotettavia paikkatietoja.

Toimintaympäristön kuvaus

Suomen tulevaisuuteen vaikuttaa voimakkaasti turvallisuutta ja huoltovarmuutta uhkaava Venäjän Ukrainaan kohdistama hyökkäyssota. Oman vaikutuksensa tuovat useat maailmanlaajuiset muutostekijät, joiden voimakkuuteen ja nopeuteen Suomi ei juuri voi vaikuttaa. Niiden seurauksiin on sopeuduttava ja niissä on nähtävissä uhkien lisäksi myös paljon uusia mahdollisuuksia. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla on tunnistettu kuusi toimintaympäristön muutostekijää, jotka tapahtuvat hallinnonalasta riippumatta ja joiden arvioidaan eniten muuttavan suomalaisen ruoka- ja luonnonvarasektorin toimintaympäristöä seuraavan vuosikymmenen aikana. Muutostekijät ovat 1) ilmastonmuutos, 2) nopea teknologinen kehitys, 3) kilpailu ehtyvistä luonnonvaroista, 4) globaalin talouden murros, 5) arvojen ja asenteiden muutos sekä 6) väestörakenne ja kaupungistumiskehitys.

Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan perustehtävät ruokaturvan, ruokaturvallisuuden ja kilpailukykyisen kotimaisen ruokajärjestelmän, huoltovarmuuden ja puhtaan veden takaamisessa, eläin- ja kasvitautien hallinnassa, luonnonvaratalouden kestävyyden ja niihin perustuvien elinkeinojen kilpailukyvyn varmistamisessa ja maaseudun elinvoimaisuuden kehittämisessä nousevat yhä tärkeämmiksi. Näiden tehtävien merkitys on edelleen korostunut Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyssodan vuoksi.

Laadukas ja turvallinen paikkatieto ja sen hyödyntäminen ovat tärkeässä roolissa tulevaisuuden teknologiaratkaisuja kehitettäessä. Digitalisaatio ja tiedon merkityksen voimakas kasvaminen korostavat luotettavien perusrekisterien, peruspaikkatietojen ja luonnonvaratiedon käytön edistämisen merkitystä osana ministeriön tehtäväaluetta. Luotettavat ja laajakäyttöiset paikka-, kiinteistö- ja huoneistotiedot mahdollistavat uutta liiketoimintaa sekä turvaavat omistusta ja kansallista rahoitusjärjestelmää.

Suomi on vastuullinen globaali toimija ja sitoutunut kestävän kehityksen Agenda 2030:n toimeenpanoon. Kansainvälisen kilpailun lisääntyessä myös hallinnon merkitys vapaan kilpailun esteiden poistamisessa sekä biotalouden, uusien innovaatioiden, liiketoimintamallien ja arvonluonnin tapojen mahdollistamisessa kasvaa. Mahdollistava hallinto toimii tiiviissä vuorovaikutuksessa yksityisen sektorin kanssa ja ymmärtää kiihtyvää kehitystä sekä sen tuomia haasteita ja mahdollisuuksia. Rajalliset resurssit kyetään suuntaamaan vaikuttavammin taloudellista optimia tavoitellen sekä luomaan kansainvälisesti kilpailukykyinen toimintaympäristö uusiutuvalle ja kansainvälistyvälle biotaloudelle, yhteensovittaen kestävää kehitystä ja riskienhallintaa. Maa- ja metsätalousministeriön ja sen hallinnonalan nykyiset tehtävät luovat luontevan alustan bio- ja kiertotalouden seuraavan vaiheen toteutukseen.

Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan elinkeinot ovat merkittäviä uusiutuvien luonnonvarojen hyödyntäjiä. Ravinnon, energian, erilaisten tuotteiden ja palveluiden tuottamiseen uusiutuvia luonnonvaroja kestävästi käyttävä biotalous luo merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia. Biotalouden keinoin pyritään vähentämään riippuvuutta fossiilisista luonnonvaroista, ehkäisemään ekosysteemien köyhtymistä sekä edistämään luonnon monimuotoisuutta. Ministeriön toimialan menestyminen perustuu korkeatasoiseen ja laaja-alaiseen osaamiseen sekä innovaatioiden nopeaan hyödyntämiseen uusiutuvien luonnonvarojen kestävässä käytössä. Hallinnonalan tutkimus tuottaa ennakoivasti tietoa, osaamista ja innovaatioita päätöksenteon tueksi, elinkeinojen kilpailukyvyn kehittämiseksi ja hyvinvoinnin edistämiseksi.

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

  2023
toteutuma/arvio
2024
tavoite
2025
tavoite
       
Kokonaiskestävän ruokajärjestelmän huoltovarmuus sekä kilpailu- ja häiriönsietokyky paranevat      
— Maatalouden yrittäjätulo/FWU (euroa/vuosi)1) (33 100) kasvaa kasvaa
Kestävä luonnonvaratalous turvaa huoltovarmuutta, korvaa uusiutumattomien raaka-aineiden ja energian käyttöä sekä edistää hyvinvointia luonnosta ja luonnolle      
— Biotalouden arvonlisäys, mrd. euroa2) 30,5 31,7 33,0
Monipuolinen yritystoiminta sekä menestyvä maaseutu ja saaristo, monipaikkaisuus ja yhteistyöverkostot vahvistavat yhteiskuntaa      
— Maaseutualueella sijaitsevien yritysten toimipaikkojen osuus kaikista toimipaikoista (%)3) (34,6) kasvaa kasvaa
— Työllisyysaste yhteensä3) (68,4) kasvaa kasvaa
  — maaseutualueet (69,8) kasvaa kasvaa
  — kaupungit (68,0) kasvaa kasvaa
Luotettavat ja laajakäyttöiset paikka-, kiinteistö- ja huoneistotiedot mahdollistavat uutta liiketoimintaa ja turvaavat omistusta      
— Sähköisten palveluiden häiriöttömyys (%) 99,9 99,9 99,9
— Tietovarastojen hyödyntäminen, kasvu edellisestä vuodesta (%) -1 10 3

1) Lähde: Luke, FADN/kannattavuuskirjanpito. FWU on yrittäjäperheen työtunneista laskettu kokopäiväisesti työskentelevien yrittäjäperheen jäsenten lukumäärä (0,78 henkilöä tilaa kohti vuonna 2022). Maatalouden yrittäjätulo kuvaa keskimäärin yritystä kohti saatua tuloa vuodessa. Vuoden 2023 luku on ennuste.

2) Vuosien 2024—2025 tavoite perustuu Suomen biotalousstrategiassa asetettuun tavoitteeseen: tavoitteena on kiihdyttää biotalouden arvonlisän 3 prosentin vuosikasvutaso 4 prosenttiin.

3) Lähde: Tilastokeskus, maaseutuindikaattorit. Tiedot koskevat Manner-Suomea. Koko väestön työllisyysaste lasketaan 15—64-vuotiaiden työllisten prosenttiosuutena saman ikäisestä väestöstä. Vuodesta 2022 lähtien tietoja ei ole vielä saatavilla ja vuoden 2023 arviona on käytetty vuoden 2021 toteutumatietoja.

Sukupuolten tasa-arvo

Maa- ja metsätalousministeriö jatkaa yhdenvertaisuuden edistämistä sekä hallituksen sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista ja sisällyttämistä lainvalmisteluun, toiminnan ja talouden ohjaukseen sekä muihin tasa-arvon kannalta merkittäviin toimintoihin. Maa- ja metsätalousministeriön pääluokan menoista noin 90 % on siirtomenoja, joilla tuetaan eri politiikkasektoreiden vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista. Pääsääntöisesti tukien myöntämisperusteena ei ole niiden vaikutus sukupuolten tasa-arvoon.

Maaseudulla pääosa työikäisestä väestöstä on miehiä ja varsinkin harvaan asutulla maaseudulla miehiä on huomattavasti enemmän kuin naisia. Erot ovat suurimmat nuorten aikuisten ikäluokassa. Yhteisen maatalouspolitiikan, maaseudun kehittämisen ja luonnonvaratalouden toimeenpanossa on tavoitteena huomioida eri väestöryhmien tarpeet, vaikka tukijärjestelmiä tai tukien myöntämisen perusteita ei ole rakennettu sukupuolinäkökulmasta. Esimerkiksi nuorten viljelijöiden aloitustuessa seurataan yritystoiminnan aloittaneiden sukupuolijakaumaa. Erityisesti useissa paikallisten Leader-toimintaryhmien kautta toteutetuissa hankkeissa on tavoitteena erilaisten ryhmien kuten nuorten, vanhusten, maahanmuuttajien ja työttömien osallistuminen alueen kehittämiseen. Tämä lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta, ehkäisee syrjäytymistä ja vahvistaa tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Leader-toiminnassa esimerkiksi seurataan päättävän elimen eli hallituksen sukupuolijakaumaa.

Kestävä kehitys

Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonala toteuttaa YK:n kestävän kehityksen Agenda 2030:n tavoitteita osana strategiaansa. Hallinnonala edistää erityisesti hiilineutraaliustavoitetta luomalla kestäviä biotalous- ja cleantech-ratkaisuja.

Rahoitusta osoitetaan esimerkiksi ympäristön tilaa, vihreää siirtymää ja uusiutuvan energian käyttöä edistäviin investointeihin 26 milj. euroa. Ympäristökorvauksiin ja luonnonmukaiseen tuotantoon kohdennetaan 275,9 milj. euroa ja ekojärjestelmätukeen vähintään 86 milj. euroa. Luonnonvara- ja biotalouden edistämiseen kohdennetaan 4,1 milj. euroa. Määrärahalla toteutetaan mm. kansallista biotalousstrategiaa, kansallista metsästrategiaa sekä maankäyttösektorin ilmastopolitiikkaa maa- ja metsätaloudessa. Metsäluonnon hoidon edistämiseen kohdennetaan 11,0 milj. euroa. Veteen perustuvien liiketoimintojen kehittämistä sekä vaeltavien ja uhanalaisten kalakantojen elvyttämistä tuetaan yhteensä 6,5 milj. eurolla. Puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen kohdennetaan 35,8 milj. euroa.

Budjettilakiesitykset

Talousarvioesitykseen liittyvät hallituksen esitykset

esityksen nimi taloudellinen vaikutus (momentti)
   
Hallituksen esitys metsätalouden määräaikaisen kannustejärjestelmälain muuttamisesta 30.40.44

Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)

    2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
30.10.40 Maatalouden aloittamis- ja investointiavustukset (siirtomääräraha 3 v)    
  — EU-hankkeiden myöntämisvaltuus 117,0 117,0
30.10.41 Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotuki (arviomääräraha)    
  — korkotukilainavaltuus 250,0 250,0
30.10.64 EU:n ja valtion rahoitusosuus alueelliseen ja paikalliseen maaseudun kehittämiseen (siirtomääräraha 3 v)    
  — EU-hankkeiden myöntämisvaltuus 157,2 149,8
30.20.43 Ympäristökorvaukset, luonnonmukainen tuotanto, neuvonta ja ei-tuotannolliset investoinnit (siirtomääräraha 3 v)    
  — EU-hankkeiden myöntämisvaltuus 20,0 -
30.40.44 Tuki puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (arviomääräraha)    
  — Avustusten myöntämisvaltuus 15,0 15,0

Hallinnonalan määrärahat

    TA
1000 €
LTA I
1000 €
LTA II
1000 €
LTA III
1000 €
Yhteensä
1000 €
01. Hallinto ja tutkimus 154 584 0 809 -1 000 154 393
01. Maa- ja metsätalousministeriön toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
22 172 187 -1 000 21 359
05. Luonnonvarakeskuksen toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
90 878 622 0 91 500
22. Tutkimus ja kehittäminen
(siirtomääräraha 3 v)
3 943 700 4 643
29. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot
(arviomääräraha)
32 652 32 652
40. Maa- ja elintarviketalouden sekä luonnonvaratalouden huoltovarmuuden vahvistaminen, viennin edistäminen ja arvonlisän kehittäminen
(siirtomääräraha 3 v)
700 -700 0
66. Kansainvälinen toiminta
(arviomääräraha)
4 239 4 239
10. Maaseudun kehittäminen 483 070 0 0 0 483 070
40. Maatalouden aloittamis- ja investointiavustukset
(siirtomääräraha 3 v)
122 200 0 122 200
41. Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotuki
(arviomääräraha)
40 000 40 000
42. Luopumistuet ja -eläkkeet
(siirtomääräraha 2 v)
13 200 13 200
43. Eläinten hyvinvointikorvaukset
(siirtomääräraha 3 v)
74 000 74 000
50. Valtionavustus maatalouden neuvontapalveluihin ja eräisiin muihin kehittämistoimiin
(siirtomääräraha 3 v)
4 651 4 651
51. Porotalouden edistäminen
(siirtomääräraha 2 v)
2 223 2 223
54. Hevostalouden edistäminen
(siirtomääräraha 3 v)
31 092 31 092
55. Valtionavustus 4H-toimintaan
(siirtomääräraha 2 v)
4 005 4 005
63. Maaseudun kehittäminen
(siirtomääräraha 3 v)
3 350 3 350
64. EU:n ja valtion rahoitusosuus alueelliseen ja paikalliseen maaseudun kehittämiseen
(siirtomääräraha 3 v)
188 349 0 0 188 349
20. Maa- ja elintarviketalous 1 742 336 0 2 105 18 506 1 762 947
01. Ruokaviraston toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
78 862 505 1 006 80 373
20. Eläinlääkintähuolto ja kasvintuhoojien torjunta
(arviomääräraha)
5 868 1 600 5 600 13 068
40. Maa- ja puutarhatalouden kansallinen tuki
(siirtomääräraha 2 v)
350 000 0 350 000
41. EU-tulotuki ja EU-markkinatuki
(arviomääräraha)
524 200 10 000 534 200
43. Ympäristökorvaukset, luonnonmukainen tuotanto, neuvonta ja ei-tuotannolliset investoinnit
(siirtomääräraha 3 v)
275 716 275 716
44. Luonnonhaittakorvaukset
(siirtomääräraha 3 v)
479 815 479 815
46. EU-rahoitteinen ruokaketjun kehittäminen
(siirtomääräraha 3 v)
11 005 0 11 005
47. Ruokaketjun kehittäminen
(siirtomääräraha 3 v)
7 603 7 603
49. Alkutuotannon tuotantopanosomavaraisuuden lisääminen
(siirtomääräraha 3 v)
2 400 1 900 4 300
60. Siirto interventiorahastoon
(kiinteä määräraha)
400 400
62. Eräät valtionavustukset
(siirtomääräraha 2 v)
6 467 0 6 467
40. Luonnonvaratalous 186 417 0 18 053 166 204 636
20. Kalakannan hoitovelvoitteet
(siirtomääräraha 3 v)
3 582 3 582
21. Vesivarojen käytön ja hoidon menot
(siirtomääräraha 3 v)
14 225 14 225
22. Luonnonvara- ja biotalouden edistäminen
(siirtomääräraha 3 v)
5 964 11 500 17 464
31. Vesi- ja kalataloushankkeiden tukeminen
(siirtomääräraha 3 v)
7 016 7 016
40. Eräät luonnonvaratalouden korvaukset
(arviomääräraha)
1 541 166 1 707
41. Hirvieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen
(siirtomääräraha 3 v)
3 590 3 590
42. Petoeläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen
(siirtomääräraha 2 v)
8 850 2 800 11 650
44. Tuki puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen
(arviomääräraha)
37 277 37 277
45. Metsäluonnon hoidon edistäminen
(siirtomääräraha 3 v)
11 027 11 027
46. Valtionavustus Suomen metsäkeskukselle
(siirtomääräraha 2 v)
41 379 3 753 45 132
47. Tuki joutoalueiden metsitykseen
(siirtomääräraha 3 v)
2 500 2 500
50. Riistatalouden edistäminen
(siirtomääräraha 3 v)
14 779 14 779
51. Kalatalouden edistäminen
(siirtomääräraha 3 v)
10 360 10 360
53. Eräät luonnonvaratalouden valtionavustukset
(siirtomääräraha 2 v)
1 332 1 332
62. Elinkeinokalatalouden edistäminen
(siirtomääräraha 3 v)
22 995 22 995
64. Metsähallitus 7 134 0 661 0 7 795
50. Metsähallituksen eräät julkiset hallintotehtävät
(siirtomääräraha 3 v)
7 134 661 7 795
70. Maanmittaus ja asunto-osakkeiden kirjaaminen 53 085 0 382 0 53 467
01. Maanmittauslaitoksen toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
51 085 382 51 467
40. Kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot
(siirtomääräraha 2 v)
2 000 0 2 000
  Yhteensä 2 626 626 0 22 010 17 672 2 666 308

  Henkilötyövuosien kokonaismäärä 4 400 4 452 4 324    

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalle esitetään yhteensä 2,6 mrd. euroa, joka on 30,9 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Hallituksen linjaamia säästöjä pääluokkaan kohdistetaan yhteensä 56,9 milj. euroa vuoteen 2024 verrattuna.

Hallinnonalan tehtävien perustavaa laatua oleva merkitys yhteiskunnalle ymmärretään laajasti vallitsevassa globaalissa tilanteessa. Myös valiokunta korostaa, että Suomen on huolehdittava ruokaturvasta ja -turvallisuudesta, kilpailukykyisen kotimaisen ruokajärjestelmän, huoltovarmuuden ja puhtaan veden takaamisesta, eläin- ja kasvitautien hallinnasta, luonnonvaratalouden kestävyyden ja niihin perustuvien elinkeinojen kilpailukyvyn varmistamisesta sekä maaseudun elinvoimaisuuden kehittämisestä.

Maatalouden kannattavuus

Valiokunta pitää oikeana ratkaisuna sitä, että hallinnonalan säästöjä ei kohdisteta ruoantuotantoon ja että maataloustukien määrät pysyvät vuoden 2024 tasolla. Hallitus on näin tunnistanut maatalouden pitkään jatkuneen vaikean tilanteen ja sen vaikutukset huoltovarmuuden perustana olevaan ruoantuotantoon. Perusongelmaksi on muodostunut maatilatalouden tulojen riittämättömyys suhteellisesti nopeammin kasvaneiden kustannusten kattamiseen.

Nykytilanne.Luonnonvarakeskuksen ennusteen mukaan maatilojen keskimääräinen yrittäjätulo oli 20 500 euroa vuonna 2023 ja on 21 000 euroa vuonna 2024. Pellervon taloustutkimuksen mukaan maatalouden yrittäjätulo laskee 8 prosenttia kuluvana vuonna. Samaan aikaan myös inflaatio heikentää yrittäjätulon todellista arvoa. Tukien osuus kokonaistuotosta on keskimäärin 28 prosenttia, joten yrittäjätulon kannalla niiden merkitys on keskeinen.

Tilojen maksuvalmiutta ja investointikykyä heikentävät tulokehityksen lisäksi mm. pankkien tiukentuneet luottokäytännöt, vakuuksille asetetut vaatimukset sekä rahoituksen vastuullisuutta ja kestävyyttä koskevat vaateet. Viljelijöiden asemaa huonontaa niin ikään maatilakiinteistöjen arvon aleneminen osana kasvukeskusten ulkopuolisten alueiden hintakehitystä.

Valiokunta pitää tilannetta maa- ja metsätalousvaliokunnan tavoin (MmVL 19/2024 vp) erittäin vakavana. Kansallinen elintarvikkeiden huoltovarmuus on vaarassa maatilojen määrän alentuessa, sukupolvenvaihdosten vähentyessä sekä viljelijöiden ikääntyessä. Suomessa on 40 871 maatilaa vuonna 2024, joka on 1 400 tilaa vähemmän kuin edellisenä vuonna1). Erityisen nopeasti on laskenut maitotilojen määrä. Muutoinkin tuotantosuuntien ja tilojen väliset erot ovat kasvaneet.

Toimet.Valiokunta painottaa, että maatalouden yrittäjätulo on saatava kasvuun ja negatiivinen kierre katkaistua, jotta alan houkuttelevuutta voidaan lisätä tulevaisuuden tuotantomäärien turvaamiseksi. Maataloustuotannon kannattavuus on edellytys tilanpidon pitkäjänteiselle jatkamiselle ja kehittämiselle sekä kotimaiselle kestävälle elintarviketuotannolle. Tilanteen helpottamiseksi tarvitaan monipuolisia keinoja.

Valiokunta pitää hyvänä, että hallitus aloitti heti kautensa alussa parlamentaarisen arviointiryhmän2) esitysten toimeenpanon. Lisäksi maa- ja metsätalousministeriö on asettanut ohjausryhmän edistämään ja ohjaamaan suomalaisen ruoantuotannon strategian ja ruoka-alan kasvuohjelman toimenpiteiden sekä tunnistettujen lainsäädäntöhankkeiden sekä muiden poikkihallinnollista yhteistyötä edellyttävien toimien toteutusta.

Maatalouden kannattavuusongelmista selviäminen vaatii mm. keskittyneiden elintarvikemarkkinoiden toimivuuden parantamista, kuten osapuolten neuvotteluvoiman aiempaa tasaisempaa jakautumista. Hallitus on jo vahvistanut elintarvikemarkkinavaltuutetun asemaa tiedonsaannin osalta. Uudistusta on tärkeää jatkaa ja toteuttaa elintarvikemarkkinalain toinen vaihe ja kehittää kilpailulainsäädäntöä. Keskeistä on myös huoltovarmuuteen ja hankintoihin liittyvän lainsäädännön vahvistaminen hallitusohjelman mukaisesti.

Valiokunta pitää niin ikään myönteisenä, että hallitus toteutti vuoden 2025 alussa voimaan tulevan nuoren viljelijän aloitustuen maatalouden yrittäjätulovaatimuksen keventämisen ja vakinaisti Välitä viljelijästä -projektin toimintamallin.

Valiokunta korostaa, että maataloushallinnon tulee luoda mahdollisimman vakaa ja ennustettava toimintaympäristö julkisten tukien ja markkinoiden kannalta. Tämä helpottaa viljelijöiden mahdollisuuksia sopeuttaa tuotantoaan haluttuun suuntaan. Maataloustuet tulee kohdentaa vaikuttavasti ja tarkkarajaisesti aktiiviviljelyyn sekä huolehtia viljelijöiden monipuolisesta osaamisesta ja sen kehittämisestä, mikä koskee sekä maatalousalan peruskoulutusta että jatkokoulutusta. Hallitusohjelman mukaisesti ei tule tehdä kansallisesti sellaisia päätöksiä, jotka lisäävät maatalouteen kohdistuvia kustannuksia. Kannattavuuden parantamisessa tärkeä merkitys on lisäksi mm. koko maan kattavalla neuvonnalla (momentti 30.10.50) ja toimivalla viennin edistämisellä (30.01.40).