Hoppa till innehåll

Talousarvioesitys 2025

Pääluokka 29

OPETUS- JA KULTTUURIMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla myönnettävät valtionosuudet ja ammatillisen koulutuksen rahoitus budjetoidaan myöntöpäätöksen perusteella poiketen tulojen ja menojen kohdentamista koskevista yleisistä määräyksistä.

Selvitysosa:

Hallinnonalan toimintaympäristö

Globalisaatio, luonnon monimuotoisuuden väheneminen ja ilmastonmuutos, tieteen, teknologian ja talouden kehitys, työn murros, väestönmuutos, yhteiskunnallisen osallistumisen muutokset sekä eriarvoistuminen vaikuttavat nopeasti yhteiskuntaan. Talouden ja työmarkkinoiden rakennemuutos, ikäsidonnaisten menojen kasvaminen ja julkisen talouden tasapainotavoite asettavat hallinnonalan toiminnalle reunaehdot. Väestönmuutos ja sen alueellinen eriytyminen aiheuttavat merkittäviä muutospaineita julkisten palveluiden järjestämiselle. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan toiminnalla voidaan merkittävästi vaikuttaa muutosten suuntaan ja luoda edellytykset myönteiselle kehitykselle.

Hallituskaudella keskeisiä tavoitteita ovat koulutustason ja koko väestön osaamistason nostaminen ja oppijoiden hyvinvoinnin parantaminen. Korkeakoulutettujen nuorten aikuisten määrä pyritään nostamaan mahdollisimman lähelle 50 prosenttia vuoteen 2030 ja edetään kohti tavoitetta nostaa Suomen korkeakoulutettujen nuorten aikuisten määrä OECD:n kärkimaiden tasolle. Suomesta luodaan kansainvälisesti houkutteleva paikka opiskella, tutkia ja investoida. Aikuisten tutkintokoulutusta suunnataan erityisesti koulutustasoa nostavaan tai työmarkkina-asemaa parantavaan koulutukseen.

Suomalaisten koulutus- ja osaamistaso on kansainvälisesti vertaillen edelleen korkea, mutta kehityksessä on huolestuttavia merkkejä. Suomalaisten nuorten aikuisten koulutustaso on laskenut keskitason alapuolelle, kun vielä vuonna 2000 Suomi oli OECD-maiden korkeimpien joukossa; tämän seurauksena väestön koulutustason nousu on pysähtymässä ja inhimillisen pääoman ennakoidaan kääntyvän laskuun. Viimeaikaiset toimet ovat nostaneet odotettavissa olevaa koulutustasoa, mutta Suomen suhteellisen aseman heikkeneminen tulee jatkumaan vähintään kuluvan vuosikymmenen loppuun.

Nuorten oppimistulokset ovat laskeneet koko 2000-luvun ajan poikkeuksellisen nopeasti ja esimerkiksi kantaväestön tulokset PISAssa ovat jo heikompia kuin Ruotsissa ja Saksassa. Oppimistulosten heikentyessä alueelliset ja väestöryhmien erot tuloksissa ovat kasvaneet, eikä lasten ja nuorten hyvinvointi ole kaikilta osin kehittynyt suotuisasti. Työuran aikainen jatkuva oppiminen ei kohdennu tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti työllisyyttä parantavaan koulutukseen. Väestön vähäinen fyysinen aktiivisuus ja liikkumattomuudesta aiheutuvat yhteiskunnalliset kustannukset heikentävät yksilöiden ja yhteiskunnan toimintakykyä. Epävarmuutta lisäävät poliittisen osallistumisen eriytyminen sekä yleinen asenteiden jyrkkeneminen.

Työllisyyden ja talouden kehitys on epävarmaa ja koulutetun työvoiman saatavuus vaikeuttaa yritystoimintaa sekä julkisten palvelujen tuotantoa. Varmistetaan, että koulutusjärjestelmämme tuottaa riittävästi osaamista ja tekijöitä kriittisille aloille — jokainen suorittaa vähintään toisen asteen tutkinnon ja yhä useampi nuori myös korkea-asteen tutkinnon. Pandemian aikana kasvatuksen ja koulutuksen poikkeusjärjestelyt ovat vaikuttaneet lasten ja nuorten oppimiseen ja syventänyt yhä jatkuvaa oppimistulosten laskutrendiä. Kulttuuri ja luovat alat, liikunta ja nuorisotyö ovat vuoteen 2023 mennessä pitkälti toipuneet koronakriisin väliaikaisista vaikutuksista mm. palvelujen käyttöön.

Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonala vahvistaa ja uudistaa yhteiskunnan sivistysperustaa ja rakentaa edellytykset osallisuuden vahvistumiselle kestävään kasvuun perustuvassa yhteiskunnassa. Korkea osaamis- ja koulutustaso vahvistaa yhteiskunnallista resilienssiä ja luo edellytyksiä talouden kasvulle, joka perustuu ensisijaisesti teknologisen kehityksen ja osaamisen tuomalle tuotavuuskasvulle. Varhaiskasvatusta, koulutusta ja jatkuvaa oppimista edistävillä toimilla tuetaan osaavan työvoiman saatavuutta, korkeaa työllisyyttä ja tuottavuuskasvua. Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa vahvistamalla tuetaan teknologista kehitystä, tuottavuutta ja talouden rakennemuutosta. Luovat alat ja aineettomat sisällöt tukevat hyvinvointia ja kestävää kasvua. Tieteellinen tieto rakentaa sivistystä ja maailmankuvaa, tuottaa vaurautta ja hyvinvointia sekä toimii päätöksenteon perustana ja käytäntöjen kehittäjänä. Yliopistojen keskeinen tehtävä on kasvattaa kriittiseen ja analyyttiseen ajatteluun. Edettäessä kohti T&K-toiminnan rahoituksen nostamista 4 prosenttiin bruttokansantuotteesta on varmistettava riittävä TKI-osaajien kouluttaminen.

Tieto, osaaminen ja luovuus ovat olennaisia myös kansakunnan henkiselle kriisinkestävyydelle. Sivistys, eli kasvatus, koulutus, tiede ja taide rakentavat ihmisten välistä luottamusta ja kunnioitusta sekä kriittistä ajattelua. Väestön osaamistason nostaminen ja yhteiskunnallisen yhteenkuuluvuuden ja osallisuuden sekä tasa-arvon vahvistaminen edellyttävät hallinnonalan toimijoiden yhteistyötä ja hallinnonalarajat ylittävää politiikkaa. Kaiken toiminnan lähtökohtia ovat yhdenvertaisuus, kestävä kehitys ja talouskasvu.

Lukiokoulutuksen keskeinen tavoite on varmistaa laaja-alainen yleissivistys sekä tuottaa opiskelijoille jatko-opintokelpoisuus. Lukiokoulutusta kehitetään tulevaisuudessakin omana koulutusmuotonaan, jolla on oma toimintaa ohjaava lainsäädäntö sekä rahoitusjärjestelmä.

Ammatillisen koulutuksen tavoitteena on varmistaa jokaiselle opiskelijalle riittävät ammatilliset ja sivistykselliset valmiudet sekä työelämätaidot siirtyä opintojen jälkeen työelämään tai jatko-opintoihin.

Tällä hetkellä ammatillisen perustutkinnon suorittaneista useampi kuin joka kymmenes jää valmistumisensa jälkeen työttömäksi ja monilla koulutusaloilla työllisyysaste jää erittäin heikoksi. Aikuisille suunnattu ammatillinen koulutus painottuu liian pitkäkestoiseen perustutkintokoulutukseen ja heikon työmarkkinahyödyn tuottavaan moninkertaiseen koulutukseen.

Taiteella ja kulttuurilla on itseisarvo. Luovilla aloilla sekä tapahtuma-alalla on merkittävä työllisyys- ja kasvupotentiaali. Luovien alojen työpaikkoja lisätään ja kulttuuripalvelujen saavutettavuutta parannetaan. Lasten ja nuorten hyvinvointi on turvattava, syrjäytymistä on vähennettävä ja osallisuutta vahvistettava. Liikunnallisen aktiivisuuden lisääminen tapahtuu kansallisen liikunnallisen elämäntavan ja toimintakyvyn ohjelman puitteissa. Näillä toimilla on keskeinen merkitys myös henkisen hyvinvoinnin ja kriisinkestävyyden edistämisessä.

Tavoitteellisesti toimimalla Suomella on kaikki edellytykset säilyttää paikkansa maailman arvostetuimpien sivistys- ja hyvinvointivaltioiden joukossa. Osaamista, luovuutta, yhteiskunnallista yhteenkuuluvuutta, tasa-arvoa ja luottamusta ylläpitävien instituutioiden ja politiikkojen merkitys kasvaa, ja niillä vahvistetaan yhteiskuntaa nykyisten ja tulevien haasteiden varalle.

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla tavoitteena on, että varhaiskasvatus, koulutus, tiede, taide ja kulttuuri, liikunta ja nuorisotyö uudistavat ja vahvistavat yhteiskunnan sivistysperustaa ja että yhteiskunnallinen yhdenvertaisuus, luottamus, avoimuus ja vakaus lisääntyvät. Näitä tavoitteita tarkentavat hallinnonalan yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet:

  • — Varhaiskasvatuksen laatu paranee. Suomalaisten oppimistulokset ja koulutustaso nousevat. Perustaitojen osaaminen vahvistuu ja jokainen saavuttaa peruskoulusta riittävät perustiedot.
  • — Sivistys luo edellytyksiä talouden kasvulle, koulutus vastaa paremmin työelämän tarpeisiin ja vähentää kohtaanto-ongelmaa. Työelämän ja koulutuksen ulkopuolella olevien nuorten määrä vähenee.
  • — Kaiken ikäiset suomalaiset liikkuvat enemmän.

Yhteiskunnallisten vaikuttavuustavoitteiden toteutumista seurataan määrällisillä indikaattoreilla, joille on asetettu tavoitearvot. Hallinnonalan yhteiskunnallista vaikuttavuutta koskevat tavoitteet toteutuvat pitkällä aikavälillä. Lähivuosina tavoite on lähestyä pääosin vuodelle 2030 tai 2040 määriteltyä tavoitetasoa.

  • — Koulutustarjonnan ja työelämän tarpeiden vastaavuutta seurataan vastavalmistuneiden työllistymisellä ja jatko-opintoihin siirtymisellä ammatillisesti eriytyneessä koulutuksessa. Tavoitteena on, että kaikkien oppilaitosten kaikilla koulutusaloilla vuoden kuluttua valmistumisesta valmistuneista yli 85 % on työllisiä tai siirtynyt jatko-opintoihin. (Taulukossa viitearvo sisältää kaikki opiskelijoiksi siirtyneet, ei vain jatko-opintoihin siirtyneitä.)
  • — Väestön osaamistasoa seurataan 16—65- ja 25—34-vuotiaiden luku- ja numerotaidon tasolla kansainvälisessä aikuisten taitotutkimus PIAACissa. Tavoitteena on, että molemmissa seurantaikäryhmissä keskimääräinen luku- ja numerotaito ovat vuosien 2022—2023 tutkimuksessa korkeammalla tasolla kuin vuoden 2012 tutkimuksessa. Vuonna 2012 16—65-vuotiaiden lukutaidon taso oli 288 pistettä ja numerotaidon taso 282 pistettä, 25—34-vuotiailla lukutaito 309 pistettä, numerotaito 303 pistettä.
  • — Väestön koulutustason nousua seurataan Tilastokeskuksen koulutustasomittaimella, joka mittaa perusasteen jälkeisen koulutuksen keskimääräistä pituutta väestötasolla. Tavoitteena on, että 25—64-vuotiaiden koulutustasomittain nousee keskimäärin vähintään 5 pistettä vuodessa jaksolla 2020—2040.
  • — Sivistyspohjaisen taloudellisen kasvun kannalta keskeistä tieteen tasoa ja vaikuttavuutta mitataan Top 10 -indeksillä (Web of Science), joka tarkastelee eniten viitattuun 10 prosenttiin kuuluvien julkaisujen suhteellista osuutta julkaisuista. Maiden välinen vertailu on normalisoitu tieteenalakohtaisesti niin, että maailman keskitaso tieteenalalla on 1. Tavoitteena on, että tutkimuksen TOP 10 -indeksi ei heikkene.
  • — Taiteen ja kulttuurin osuutta sivistykseen perustuvasta taloudellisesta kasvusta mitataan kulttuurin satelliittitilinpidon mukaisella kulttuurialojen osuudella arvonlisäyksestä. Tavoitteena on, että kulttuurialojen osuus arvonlisäyksestä nousee yli vuoden 2008 tason (3,6 % bruttokansantuotteesta).
  • —  Liikunnallista elämäntapaa seurataan liikkumissuosituksen täyttävien osuudella aikuisväestöstä. Tavoitteena on, että liikkumissuosituksen täyttäneiden määrä kasvaa siten, että suosituksen täyttää puolet aikuisista.

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

  2023
toteutuma/arvio
2024
tavoite
2025
tavoite
       
Koko väestön koulutus- ja osaamistaso nousee edistäen talouden uudistumista, työllisyyttä ja hyvinvointia      
— Väestön osaamistaso kansainvälisessä aikuisten taitotutkimus PIAACissa. (2022 PIAACissa yli vuoden 2012 tason)     lukutaito yli 309 (25—34 v) ja yli 288 (16—65 v) pistettä, numerotaito yli 303 (25—34 v) ja yli 282 (16—65 v) pistettä
— 25—64-vuotiaiden koulutustasomittain (nousee yli 5 pistettä vuodessa 2020—2040) 451 456 461
Koulutustarjonta vastaa uuden työvoiman tarvetta ja toimialan palvelurakenne vastaa väestömuutokseen      
— kaikkien oppilaitosten kaikilla koulutusaloilla vuoden kuluttua valmistumisesta valmistuneista yli 85 % on työllisiä tai siirtynyt jatko-opintoihin. (osuus valmistuneista, joilla tavoite toteutuu) ammatillinen perustutkinto 20 %, ammattikorkeakoulututkinto 65 %, ylempi korkeakoulututkinto 80 %   ammatillinen perustutkinto 50 %, ammattikorkeakoulututkinto 75 %, ylempi korkeakoulututkinto 85 %
Tieteen taso ja vaikuttavuus paranevat ja tutkimus-, innovaatio- ja kehittämistoiminnan edellytykset vahvistuvat      
— Top 10 -indeksi (säilyy vähintään aiemmalla tasolla) 1,09 (2018—2021) 1,14 1,14 (2016—2019 toteutuma)
Taidetta ja kulttuuria tehdään, tuotetaan ja hyödynnetään monipuolisesti sekä huolehditaan monimuotoisesta kulttuuriperinnöstä      
— kulttuurialojen osuus arvonlisäyksestä (ylittää vuoden 2008 tason) 3,1 % (2021)   3,6 %
Liikkuva elämäntapa vahvistuu      
Liikkumissuosituksen täyttävien määrä (20—69-vuotiaat), % 26 % (2002) 50 % 50 %
Sukupuolten tasa-arvo

Sukupuolten tasa-arvon edistäminen on tavoitteena varhaiskasvatuksessa sekä esi- ja perusopetuksessa. Perusopetus kannustaa yhdenvertaisesti tyttöjä ja poikia eri oppiaineiden opinnoissa sekä lisää tietoa ja ymmärrystä sukupuolen moninaisuudesta. Tasa-arvolain velvoite tehdä tasa-arvosuunnitelma koskee koko koulutusjärjestelmää.

Sukupuolten tasa-arvoon liittyviä tavoitteita edistetään osana toisen asteen koulutuksen kehittämistoimia. Uudistusten keskeisinä tavoitteina on turvata yksilöiden ja alueiden yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa koulutuspalvelujen saatavuudessa. Näitä tavoitteita edistetään panostamalla opintojen ohjaukseen ja moniammatilliseen tukeen siten, että jokainen opiskelija saa tarvitsemansa tuen siirtyäkseen koulupolulla eteenpäin. Lukiokoulutuksen saavutettavuus turvataan alueilla, joilla lasten ja nuorten määrä vähentyy voimakkaasti. Ammatillisen koulutuksen tavoitteena on varmistaa jokaiselle opiskelijalle riittävät ammatilliset ja sivistykselliset valmiudet sekä työelämätaidot siirtyä opintojen jälkeen työelämään tai jatko-opintoihin. Koulutuksen keskeyttämistä toisella asteella vähennetään määrätietoisesti.

Työ- ja opiskeluhyvinvointiin panostaminen on nostettu yhdeksi keskeiseksi korkeakoulujen yhteiseksi sopimuskauden 2025—2028 tavoitteeksi. Korkeakoulun on edistettävä toiminnassaan suunnitelmallisesti ja korkeakouluyhteisöä osallistaen yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja korkeakouluyhteisön monimuotoisuutta. Lisäksi korkeakoululla tulee olla saavutettavuussuunnitelma, jonka tavoitteiden toteutumista seurataan korkeakouluissa säännöllisesti.

Kulttuurin ja taiteen sekä liikunnan ja nuorisotyön toimialalla sukupuolten tasa-arvon tavoitteita edistävät mm. laki kuntien kulttuuritoiminnasta, taiteen valtionavustusjärjestelmän toimeenpano, koululaisten harrastustoiminnan laajentaminen, opetus- ja kulttuuriministeriön toimenpideohjelma moninaisuuden edistämiseksi, taide- ja kulttuurialan uusi eettinen ohjeisto, liikuntalaki, liikuntapoliittisen selonteon toimeenpano ja nuorten työpajatoiminnan laajentaminen. Sukupuolten tasa-arvo on kriteerinä liikuntaa edistävien järjestöjen yleisavustuksissa ja sillä on vaikutusta avustuksen määrän harkintaan. Nuorisolain perusteella valtakunnallisille nuorisoalan järjestöille myönnettävissä yleisavustuksissa tasa-arvo ja yhdenvertaisuus ovat yksi arviointiperuste. Suomen elokuvasäätiö edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta elokuva-alalla mm. av-tuotannoille suunnatun digitaalisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyökalun avulla.

Sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista ja hallituksen tasa-arvopolitiikan toteutumista edistetään vakiinnuttamalla sukupuolinäkökulman huomioivat hallinto- ja toimintatavat asioiden valmistelussa ja päätöksenteossa. Sukupuolivaikutusten arviointi sisällytetään osaksi säädösvalmisteluprosesseja. Hallinnonalan tulosohjaukseen sekä toiminnan ja talouden suunnitteluun sisällytetään toimenpiteiden vaikuttavuuden seuranta. Valtionavustusten haku- ja myöntöprosesseissa huomioidaan sukupuolten tasa-arvon edistäminen ja hallinnonalan toimintojen sukupuolivaikutuksia seurataan tilastoinnin ja tutkimusten avulla.

Eräitä toimialan tunnuslukuja sukupuolen mukaan

  2021 2022 2023
  lkm miehet naiset lkm miehet naiset lkm miehet naiset
                   
Ammatillisen tutkinnon suorittaneet 68 004 45 % 55 % 67 431 45 % 55 % 68 781 45 % 55 %
Ylioppilastutkinnon suorittaneet 29 811 41 % 59 % 30 264 41 % 59 % 30 765 42 % 58 %
Ammattikorkeakouluissa suoritetut tutkinnot (ammattikorkeakoulututkinnot ja ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot) 28 572 38 % 62 % 28 089 37 % 63 % 30 495 36 % 64 %
Yliopistoissa suoritetut tutkinnot (alemmat- ja ylemmät korkeakoulututkinnot ja tohtoritutkinnot) 31 029 40 % 60 % 30 459 40 % 60 % 32 988 40 % 60 %
Vapaan sivistystyön koulutukseen osallistuneet (tuhatta henkilöä, brutto) 1 109 27 % 73 %            
Valtion taiteilija-apurahat 298 39 % 61 % 311 39 % 61 % 308 38 % 62 %
Valtion ylimääräiset taiteilijaeläkkeet 63 62 % 38 % 63 49 % 51 % 62 48 % 52 %
Etsivän nuorisotyön tavoittamat nuoret (15—28-vuotiaat) 20 339 57 % 43 % 20 450 56 % 44 % 20 208 44 % 56 %
Nuorten työpajatoiminta (alle 29-vuotiaat) 11 849 57 % 43 % 12 144 55 % 45 % 12 222 55 % 45 %
Urheilija-apurahapäätökset (päätökset hakemuksesta) 242 48 % 52 % 262 49 % 51 % 262 49 % 51 %
Kestävä kehitys

Sivistyksen ja osaamisen vahvistaminen ovat edellytyksiä kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiselle. Opetus- ja kulttuuriministeriö edistää koulutus-, tutkimus-, kulttuuri-, nuoriso- ja liikuntapolitiikan keinoin kestävää kehitystä. Se tarkoittaa mm. sivistyksellisten oikeuksien yhdenvertaista toteutumista, korkealaatuista varhaiskasvatusta, osaamisen ja koulutustason nostoa, jatkuvaa oppimista, tiedon saatavuutta, kulttuurisia oikeuksia sekä hyvinvointia ja osallisuutta. Nämä tekijät mahdollistavat kulttuurisen muutoksen kohti kokonaisvaltaista kestävää kehitystä.

Opetus- ja kulttuuriministeriön kestävän kehityksen linjauksilla ohjataan hallinnonalan toimintaa kestävälle pohjalle mm. ottamalla huomioon hallinnonalan virastojen ja laitosten sekä toimialojen ohjauksessa kestävä kehitys ja Agenda2030:een pohjautuva Suomen kestävän kehityksen toimikunnan strategia 2022—2030.

Varhaiskasvatussuunnitelman (VASU) perusteisiin sisältyy kestävä kehitys ja ekososiaalinen sivistys. Lukiokoulutuksen ja sen toimintakulttuurin kehittämisessä kiinnitetään huomiota kestävään kehitykseen, samoin kuin ammatillisen koulutuksen kehittämisessä kestävään kehitykseen liittyvään osaamiseen kaikilla toimialoilla. Myös vapaan sivistystyön oppilaitokset järjestävät kestävän kehityksen toteutumista edistävää koulutusta.

Toimeenpantava pitkäjänteinen T&K-rahoituksen käytön suunnitelma kuvaa osaamistason nousun sekä tutkimuksen ja innovaatioiden välttämättömyyden kestävän kasvun ja hyvinvoinnin saavuttamisessa. Opetus- ja kulttuuriministeriön ja korkeakoulujen välisissä vuosien 2025—2028 sopimuksissa korkeakoulujen yhtenä tavoitteena on edistää yhteiskunnallisten haasteiden ratkaisemista, kestävää kehitystä ja kaksoissiirtymää. Lisäksi korkeakoulut pyrkivät hiilineutraaliuuteen vuoteen 2030 mennessä. Suomen Akatemia edellyttää kestävän kehityksen periaatteiden huomioimista rahoittamissaan hankkeissa osana vastuullisen tutkimuksen toimintatapoja.

Kulttuurialan kasvu tukee koko yhteiskuntaa vahvistaen sen hyvinvointia, luovuutta ja kestävyyttä. Ministeriö edistää kulttuurialan ja luovien alojen toimintaedellytyksiä, ml. kulttuuri- ja liikuntapalvelujen ja -tapahtumien vastuullista tuottamista ja kuluttamista sekä paikallista kulttuuria tukevaa, kestävää kulttuurimatkailua.

Ministeriö edellyttää valtionavustusta saavilta järjestöiltä kestävän kehityksen tavoitteiden ottamista huomioon toiminnassaan. Mm. liikuntaa edistävien järjestöjen valtionavustuksen määrää harkittaessa arvioidaan järjestön toimet kestävän kehityksen ja vastuullisuuden edistämiseksi tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden, hyvän hallinnon, terveellisen ja turvallisen toimintaympäristön, ympäristövastuun sekä antidopingin ja urheilukilpailujen manipulaation vastaisuuden osalta. Kestävä kehitys sisältyy myös nuorisolain arvolähtökohtiin ja on yhtenä nuorisotyön valtionrahoituksen perusteena.

Kirkollisasiat

Tavoitteena on turvata toimintaedellytykset evankelisluterilaiselle ja ortodoksiselle kirkolle sekä muille uskonnollisille yhdyskunnille, edistää mahdollisuuksia uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen sekä muilla tavoin edistää uskonnonvapauden toteutumista. Hautaustoimen yleisessä järjestämisessä lähtökohtana on uskonnonvapauden ja yhdenvertaisuuden sekä arvokkuuden ja kunnioittavuuden toteutuminen.

Valtionosuudet

Valtionosuudet opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla sisältäen ammatillisen koulutuksen rahoituksen (1 000 euroa)

Mom. Toimintamuoto 2023
TP
2024
TA
2025
TAE
2024/2025
muutos
           
29.10.30 Esi- ja perusopetus sekä aamu- ja iltapäivätoiminta 430 202 488 582 586 265 97 683
29.10.31 Vapaa sivistystyö 178 272 164 298 177 514 13 216
29.20.30 Ammatillinen koulutus 1 024 703 1 079 561 1 018 522 -61 039
29.20.35 Lukiokoulutus 271 440 303 403 333 411 30 008
29.80.31 Esittävä taide ja museot 150 624 154 627 147 118 -7 509
29.80.34 Taiteen perusopetus 92 610 94 908 97 998 3 090
29.90.30 Liikunnan koulutuskeskukset1) 18 384 17 257 16 467 -790
29.90.30 Kuntien liikuntatoimi 19 666 19 722 19 864 142
29.91.30 Kuntien nuorisotyö 7 690 7 648 7 643 -5
Yhteensä   2 193 591 2 330 006 2 404 802 74 796

1) Sisältää valtakunnalliset ja alueelliset liikunnan koulutuskeskukset.

Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukainen kunnan omarahoitusosuus lukiokoulutuksen käyttökustannuksiin vuonna 2025 on 51,59 %, johon lisätään vuosittain euromäärä asukasta kohti ammattikorkeakoulujen kuntarahoitusosuuden poistumisen johdosta. Kuntien rahoitusosuus ammatillisen koulutuksen rahoituksessa on euromäärä, joka saadaan, kun vuoden 2017 indeksitarkistetusta kuntien rahoitusosuudesta vähennetään 57,4 milj. euroa muuttamalla opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) 9 a §:n 1 momenttia.

Valtionavustukset

Opetus- ja kulttuuriministeriön toimialalla valtionavustuksilla tuetaan koulutukseen, tieteeseen, kulttuuriin, liikuntaan ja nuorisotyöhön liittyvää toimintaa ja hankkeita. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla valtionavustuksia myöntävät ministeriön lisäksi Opetushallitus, Museovirasto, Taiteen edistämiskeskus, Kansallisarkisto, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI ja Suomen Akatemia sekä erillislainsäädännön nojalla Suomen elokuvasäätiö.

Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan tavoitteena on lisätä valtionavustusten vaikuttavuutta, jotta myönnetyillä avustuksilla saadaan aikaan hallitusohjelmassa, politiikkaohjelmilla ja lainsäädännöllä asetettuja tavoitteita. Valtionavustusmäärärahojen vähentyessä opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla valtionavustusprosessia tehostetaan yhtenäistämällä toimintatapoja, yhdistämällä tukimuotoja, karsimalla päällekkäisyyttä ja vähentämällä hakuja. Päätöksentekoa sekä hallinnonalan viranomaisten keskinäistä työnjakoa selkeytetään.

Valtionavustukset opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla (1 000 euroa)

Luku Toimiala 2023 TA 2024 TA 2025 TAE
         
29.01 Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menot 53 451 54 943 49 943
29.10 Varhaiskasvatus, esi- ja perusopetus ja vapaa sivistystyö 136 009 113 739 105 874
29.20 Ammatillinen koulutus ja lukiokoulutus 19 775 29 275 5 500
29.401) Korkeakouluopetus ja tutkimus 518 900 544 046 538 206
29.70 Opintotuki (korkeakouluopiskelijoiden ateriatuki) 35 564 39 500 39 564
29.80 Taide ja kulttuuri 179 779 160 230 148 594
29.90 Liikuntatoimi 114 217 119 985 110 244
29.91 Nuorisotyö 68 925 65 212 61 222
Yhteensä   1 126 621 1 126 930 1 059 147

1) Sisältää momenttien 29.40.51 ja 29.40.54 valtuudet sekä valtionavustusmäärärahat momentilta 29.40.56.

Valtionavustuspäätösten1) määrä ja suuruus

  2023 TP 2024 TA
arvio
2025 TAE
arvio
             
Myönnettyjen valtionavustusten koko (euroa) lkm % lkm % lkm %
< 10 000 2 550 31 3 650 37 3 654 38
10 001—30 000 2 385 29 2 743 29 2 730 29
30 001—100 000 1 400 17 1 404 15 1 360 14
100 001—500 000 1 399 17 1 329 13 1 237 13
> 500 001 493 6 507 6 557 6
Yhteensä 8 227   9 633   9 538  

1) Sisältää myös henkilöille myönnettävät apurahat.

Budjettilakiesitykset

Talousarvioesitykseen liittyvät hallituksen esitykset

esityksen nimi taloudellinen vaikutus (momentti)
   
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtion rahoituksesta evankelis-luterilaiselle kirkolle eräisiin yhteiskunnallisiin tehtäviin annetun lain 2 §:n ja ortodoksisesta kirkosta annetun lain 119 §:n muuttamisesta 29.01.51, 29.01.52
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi perusopetuslain muuttamisesta ja siihen liittyviksi laeiksi 28.90.30, 29.10.01, 29.10.20, 29.10.30
Hallituksen esitys eduskunnalle vapaasta sivistystyöstä annetun lain 9 ja 24 §:n muuttamisesta 29.10.31
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ammatillisesta koulutuksesta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi 29.20.30, 29.20.35
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta 29.70.55
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi opintotukilain ja yleisestä asumistuesta annetun lain muuttamisesta 29.70.55
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi koulumatkatukilain muuttamisesta 29.70.59
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tekijänoikeuslain muuttamisesta 29.80.41

Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)

    2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
29.40.51 Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat (arviomääräraha)    
  — Suomen Akatemian tutkimushankevaltuus 460,2 515,2
29.40.54 Strateginen tutkimusrahoitus (arviomääräraha)    
  — tutkimushankevaltuus 55,6 49,6
29.80.75 Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito
(siirtomääräraha 3 v)
   
  — perusparannus- ja pienhankevaltuus 1,0 -

Hallinnonalan määrärahat

    TA
1000 €
LTA I
1000 €
LTA II
1000 €
LTA III
1000 €
Yhteensä
1000 €
01. Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menot 371 096 0 108 660 40 970 520 726
01. Opetus- ja kulttuuriministeriön toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
23 363 238 23 601
02. Opetushallituksen toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
31 233 203 31 436
03. Opetushallituksen yhteydessä toimivien viranomaisten toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
11 938 33 11 971
04. Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen toimintamenot
(siirtomääräraha 3 v)
20 162 12 20 174
05. Suomen Akatemian toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
11 947 755 670 13 372
06. Kansallisarkiston toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
21 704 1 802 23 506
07. Kotimaisten kielten keskuksen toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
4 829 43 4 872
08. Varastokirjaston toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
4 512 9 4 521
09. Opintotuen muutoksenhakulautakunnan toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
683 7 690
10. Taiteen edistämiskeskuksen toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
6 641 146 6 787
11. Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
2 211 13 1 800 4 024
12. Museoviraston toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
25 107 722 25 829
13. Saavutettavuuskirjasto Celian toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
5 484 37 5 521
14. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
7 088 40 7 128
21. Kansainvälinen yhteistyö
(siirtomääräraha 2 v)
2 496 2 496
29. Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot
(arviomääräraha)
40 000 -2 048 37 952
30. Lasten ja nuorten harrastustoiminta
(siirtomääräraha 3 v)
14 400 5 000 19 400
31. Eräät Opetushallituksen menot ja avustukset
(siirtomääräraha 2 v)
21 600 89 148 38 500 149 248
50. Eräät avustukset
(kiinteä määräraha)
1 682 1 682
51. Avustukset uskonnolliseen toimintaan
(kiinteä määräraha)
3 442 3 442
52. Valtion rahoitus evankelis-luterilaisen kirkon yhteiskunnallisiin tehtäviin
(arviomääräraha)
105 030 105 030
53. Jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittäminen
(siirtomääräraha 2 v)
3 348 12 500 15 848
66. Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille
(arviomääräraha)
2 196 2 196
10. Varhaiskasvatus, esi- ja perusopetus ja vapaa sivistystyö 940 886 0 8 315 0 949 201
01. Valtion yleissivistävän koulutuksen toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
43 745 315 44 060
20. Perusopetuksen, varhaiskasvatuksen ja vapaan sivistystyön yhteiset menot
(siirtomääräraha 3 v)
77 779 8 000 -21 85 758
30. Valtionosuus ja -avustus esi- ja perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen käyttökustannuksiin
(arviomääräraha)
625 641 625 641
31. Valtionosuus ja -avustus vapaan sivistystyön oppilaitosten käyttökustannuksiin
(arviomääräraha)
185 338 185 338
51. Valtionavustus järjestöille
(kiinteä määräraha)
8 383 21 8 404
20. Ammatillinen koulutus ja lukiokoulutus 1 370 795 0 47 1 395 1 372 237
01. Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
9 381 47 9 428
21. Ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen yhteiset menot
(siirtomääräraha 3 v)
7 600 1 395 8 995
30. Valtionosuus ja -avustus ammatilliseen koulutukseen
(arviomääräraha)
1 020 403 1 020 403
35. Valtionosuus ja -avustus lukiokoulutuksen käyttökustannuksiin
(arviomääräraha)
333 411 333 411
40. Korkeakouluopetus ja tutkimus 3 950 278 0 356 -15 670 3 934 964
20. Korkeakoululaitoksen ja tieteen yhteiset menot
(siirtomääräraha 3 v)
94 591 -2 000 92 591
50. Valtionrahoitus yliopistojen toimintaan
(siirtomääräraha 2 v)
2 269 102 2 269 102
51. Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat
(arviomääräraha)
458 186 3 600 -15 000 446 786
54. Strateginen tutkimusrahoitus
(arviomääräraha)
55 631 -1 244 54 387
55. Valtionrahoitus ammattikorkeakoulujen toimintaan
(siirtomääräraha 2 v)
1 020 666 1 020 666
56. Tiedepoliittisten tavoitteiden edistäminen
(siirtomääräraha 3 v)
24 389 -670 23 719
66. Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille
(arviomääräraha)
27 713 27 713
70. Opintotuki 1 091 664 0 0 4 600 1 096 264
52. Opintolainojen valtiontakaus
(arviomääräraha)
252 600 252 600
55. Opintoraha ja asumislisä
(arviomääräraha)
699 300 8 100 707 400
57. Korkeakouluopiskelijoiden ateriatuki
(arviomääräraha)
39 564 -2 000 37 564
59. Koulumatkatuki
(arviomääräraha)
100 200 -1 500 98 700
80. Taide ja kulttuuri 537 951 0 4 247 244 542 442
16. Ylimääräiset taiteilija- ja sanomalehtimieseläkkeet
(arviomääräraha)
22 932 0 22 932
20. Museoviraston kulttuuri- ja nähtävyyskohteiden tilakustannukset
(siirtomääräraha 2 v)
19 496 0 19 496
21. Taiteen ja kulttuurin yhteiset menot
(siirtomääräraha 3 v)
576 576
30. Valtionavustukset yleisten kirjastojen toimintaan
(kiinteä määräraha)
9 228 9 228
31. Valtionosuus ja -avustus esittävän taiteen ja museoiden käyttökustannuksiin
(arviomääräraha)
147 118 147 118
34. Valtionosuus ja -avustus taiteen perusopetuksen käyttökustannuksiin
(arviomääräraha)
99 709 99 709
40. Korvaus Suomenlinnan huoltoliikenteen käyttötappioon
(siirtomääräraha 2 v)
252 252
41. Eräät käyttöoikeuskorvaukset
(siirtomääräraha 3 v)
22 878 22 878
50. Avustukset taiteen ja kulttuurin edistämiseen
(siirtomääräraha 3 v)
91 366 2 500 93 866
51. Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille
(arviomääräraha)
19 004 179 19 183
53. Valtionavustus tilakustannuksiin
(siirtomääräraha 2 v)
31 356 65 31 421
55. Digitaalisen kulttuuriperinnön saatavuus ja säilyttäminen
(siirtomääräraha 3 v)
2 300 2 300
56. Valtionrahoitus kansallisten taidelaitosten toimintaan
(siirtomääräraha 3 v)
66 764 1 482 68 246
72. Kansallisgallerian ja valtion taideteostoimikunnan kokoelmien kartuttaminen
(siirtomääräraha 3 v)
1 683 1 683
75. Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito
(siirtomääräraha 3 v)
3 249 200 3 449
95. Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot
(arviomääräraha)
40 65 105
90. Liikuntatoimi 154 824 0 0 0 154 824
20. Liikuntatoimen yhteiset menot
(siirtomääräraha 2 v)
7 210 7 210
30. Valtionosuudet kunnille ja liikunnan koulutuskeskuksille
(arviomääräraha)
36 631 36 631
50. Liikunnan ja urheilun edistäminen
(kiinteä määräraha)
56 523 56 523
51. Liikunnallisen elämäntavan ja liikuntaolosuhteiden edistäminen
(siirtomääräraha 2 v)
54 460 54 460
91. Nuorisotyö 71 450 0 0 0 71 450
20. Nuorisotyön yhteiset menot
(siirtomääräraha 2 v)
712 712
30. Valtionosuudet kuntien nuorisotoimeen
(arviomääräraha)
7 643 7 643
50. Nuorisotyön edistäminen
(siirtomääräraha 3 v)
32 095 32 095
51. Nuorten työpajatoiminta, etsivä nuorisotyö sekä koulu- ja oppilaitosnuorisotyö
(siirtomääräraha 3 v)
31 000 31 000
  Yhteensä 8 488 944 0 121 625 31 539 8 642 108

  Henkilötyövuosien kokonaismäärä 2 632 2 354 2 354    

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Opetus- ja kulttuuriministeriön pääluokan määrärahatasoksi esitetään vajaat 8,5 mrd. euroa, mikä on 442 milj. euroa enemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Nousua selittävät T&K-lisäpanostukset sekä hallitusohjelman mukaiset lisäykset muun muassa perusopetukseen ja oppimisen tuen vahvistamiseen. Esi- ja perusopetuksen rahoitusta vahvistetaan portaittain hallituskauden aikana siten, että vuonna 2027 lisärahoitus on 200 milj. euron tasolla. Vuonna 2025 kokonaisuuden lisärahoitus nousee 100 milj. euroon. Myös lakisääteiset indeksikorotukset ja muut määrärahatason tarkistukset nostavat pääluokan menoja.

Valiokunta pitää erittäin tärkeänä sitä, että koulutukseen ja tutkimukseen sekä perustaitoihin kohdennetaan merkittävä lisärahoitus, vaikka julkista taloutta kokonaisuutena on välttämätöntä sopeuttaa. Panostukset koulutukseen ovat panostuksia niin yksilöiden hyvinvointiin kuin yhteiskunnan menestymiseen ja muun muassa osaavan työvoiman saatavuuteen. Osaamiseen ja tutkimukseen panostaminen on pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna keskeistä talouskasvun tukemisessa ja julkisen talouden tervehdyttämisessä.

Opetus- ja kulttuuriministeriön pääluokan määrärahatasoa korottaa myös opiskelijoiden siirtäminen opintotuen asumislisän piiriin. Muutos lisää vuonna 2025 määrärahatasoa noin 160 milj. eurolla, vaikka kokonaisuutena uudistuksen arvioidaan säästävän valtion menoja noin 57 milj. eurolla vuoteen 2028 mennessä. Opintotuen kokonaisuudistus on parhaillaan valmistelussa eikä valiokunta käsittele mietinnössään yksityiskohtaisemmin tätä kokonaisuutta.

Pääluokan määrärahatasoon vaikuttavat alentavasti valtiontalouden heikon tilanteen takia linjatut säästötoimet, kuten ammatillisen koulutuksen säästöt ja valtionavustussäästöt. Valtionavustusten taso alenee 60 milj. eurolla jakautuen seuraavasti: ammatillisen koulutuksen avustukset -20 milj. euroa, Opetushallituksen valtionavustukset -5 milj. euroa, taiteen ja kulttuurin rahoitus -17,4 milj. euroa, tieteen edistämisen valtionavustukset -4 milj. euroa sekä nuorisotyön ja liikunnan avustukset -13,7 milj. euroa. Tuottavuus- ja toimintamenosäästöjä vuoteen 2025 kohdistuu yhteensä 29,8 milj. euroa. Niistä 14,6 milj. euroa toteutetaan lakkauttamalla opetustoimen henkilöstön täydennyskoulutuksen erillisrahoitus, 10 milj. euroa, vähentämällä kertaluonteisesti Opetushallituksen avustuksia sekä säästämällä virastojen toimintamenoista 5,2 milj. euroa. Virastojen menoihin on kohdistettu vain maltillisesti säästöjä käynnissä olevan Sivistyshallinto 2030 -uudistuksen takia. Pääluokan määrärahatasoa alentaa myös evankelis-luterilaisen kirkon yhteiskunnallisiin tehtäviin osoitetun määrärahan ja ortodoksiselle kirkolle maksettavan avustuksen vähentäminen yhteensä 20 milj. eurolla. Vastapainona ansiotulovähennyksen poistaminen ja työttömyysvakuutusmaksun aleneminen johtavat edellä todetuille kirkoille kerättävän kirkollisveron kasvuun yhteensä noin 49 milj. eurolla. 

Valiokunta toteaa, että määrärahasäästöt ovat välttämättömiä julkisen talouden mittavan alijäämäisyyden takia. Väistämättä säästöt tuottavat haasteita eri toimijoille, ihmisryhmille ja yksilöille. Haasteiden ratkaisemisessa tarvitaan uudenlaista ajattelua niukkenevien resurssien kohdentamiseksi mahdollisimman vaikuttavasti. Valiokunta tarkastelee keskeisimpiä lisäpanostuksia ja säästötoimia yksityiskohtaisemmin mietinnössä asianomaisten momenttien yhteydessä.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla myönnettävät valtionosuudet ja ammatillisen koulutuksen rahoitus budjetoidaan myöntöpäätöksen perusteella poiketen tulojen ja menojen kohdentamista koskevista yleisistä määräyksistä.