Talousarvioesitys 2025
30. Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 3 366 600 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (618/2021) mukaisen valtionosuuden maksamiseen
2) verotuloihin perustuvan valtionosuuden tasauksen maksamiseen
3) kotikuntaa vailla olevien 6—15-vuotiaiden kotikuntakorvausten maksamiseen
4) yksityisen opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisäveroa vastaavan euromäärän maksamiseen liittyen yksityisen perusopetuksen järjestäjille maksettaviin kotikuntakorvauksiin
5) enintään 10 000 000 euroa valtionosuuden harkinnanvaraisen korotuksen maksamiseen
6) enintään 3 200 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten ennen vuotta 2016 yleisten kirjastojen perustamishankkeisiin myönnettyjen valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
| Kunnan peruspalvelujen valtionosuus | |
| — 0—5-vuotiaat | 2 398 451 |
| — 6-vuotiaat | 473 373 |
| — 7—12-vuotiaat | 2 739 334 |
| —13—15-vuotiaat | 2 484 705 |
| — 16 vuotta täyttäneet | 309 712 |
| — 18—64-vuotiaat | 271 732 |
| — työttömyys | 398 778 |
| — kaksikielisyys | 109 494 |
| — vieraskielisyys | 1 048 018 |
| — asukastiheys | 215 936 |
| — saaristoisuus | 15 253 |
| — saaristo-osakunta | 9 909 |
| — koulutustausta | 161 837 |
| — laaja työttömyys | 271 731 |
| Laskennalliset kustannukset yhteensä | 10 908 264 |
| Kuntien rahoitusosuus | 8 179 000 |
| Valtionosuus | 2 729 264 |
| Valtionosuuden lisäosat | |
| — syrjäisyyden mukaan | 67 113 |
| — työpaikkaomavaraisuuden mukaan | 75 290 |
| — saamelaisten kotiseutualueen kunnan mukaan | 1 206 |
| — hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lisäosa | 111 299 |
| — asukasmäärän kasvun lisäosa | 42 455 |
| Valtionosuuden lisäosat yhteensä | 297 364 |
| Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus | |
| — lisäykset | 898 239 |
| — vähennykset | -99 805 |
| Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus yhteensä | 798 434 |
| Valtionosuuden harkinnanvarainen korotus | 10 000 |
| Kirjastojen perustamiskustannusten valtionavustusten siirto | 3 200 |
| Kotikuntaa vailla olevien 6—15-vuotiaiden kotikuntakorvaukset (valtio korvaa) | 25 086 |
| Yksityisten opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero | 8 998 |
| Valtionosuuteen tehtävät lisäykset ja vähennykset | -505 746 |
| Yhteensä | 3 366 600 |
Kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosentti on 25,02. Valtionosuuksien määräytymisen perusteena oleva vuodenvaihteen 2023/2024 asukasluku on 5 573 310.
Työ- ja elinkeinopalveluiden järjestämisvastuu siirtyy vuoden 2025 alussa valtiolta kunnille. Uudistuksen yhteydessä kunnille siirtyy myös nykyistä laajempi vastuu työttömyysturvan rahoituksesta. Rahoituksen laajennus korvataan kunnille täysimääräisesti poikkileikkaustilanteessa valtionosuuteen tehtävällä lisäyksellä. Samanaikaisesti TE-uudistuksen kanssa vuoden 2025 alussa voimaan tuleva kotoutumislain kokonaisuudistus lisää kunnan vastuuta kotoutumisen edistämisessä. TE-uudistuksen ja kotoutumislain kokonaisuudistuksen yhteydessä työ- ja elinkeinoministeriön sekä sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan momenteilta kunnan peruspalvelujen valtionosuuteen tehtävät rahoituksen siirrot ovat yhteensä 874 035 000 euroa, josta työ- ja elinkeinopalvelujen rahoitukseen ja kotoutumistehtäviin liittyvät siirrot ovat 657 954 000 euroa ja työttömyysetuuksien laajenevaan rahoitusvastuuseen liittyvät siirrot 216 081 000 euroa.
Valtionosuuden tasossa on vuonna 2025 huomioitu uusina ja laajenevina tehtävinä:
- — 38 211 000 euroa liittyen oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistukseen
- — 8 583 000 euroa liittyen kolmen vuosiviikkotunnin lisäämiseen perusopetukseen
- — 5 790 000 euroa liittyen B1-kielen opetuksen lisäämiseen yhdellä vuosiviikkotunnilla
- — 4 940 000 euroa liittyen maahanmuuttajaäitien aseman parantamiseen kotoutumispalveluissa
- — 4 545 000 euroa liittyen yksityisten opetuksen järjestäjien kotikuntakorvausten nostoon 100 prosenttiin
- — 500 000 euroa liittyen ruotsinkieliseen kotoutumiskoulutuksen lisäämiseen.
Lisäksi valtionosuuden tasossa on otettu huomioon tehtävien ja velvoitteiden vähennyksenä:
- — 37 000 000 euroa liittyen työllisyysmäärärahojen alentamiseen palkkatuen käyttöä rajoittamalla
- — 18 650 000 euroa liittyen kuntien työllistämisvelvoitteen kumoamiseen 57 vuotta täyttäneiden työttömien työnhakijoiden osalta
- — 913 000 euroa liittyen pakolaiskiintiön laskusta johtuvaan kotoutumiskoulutuksen vähenemiseen
- — 442 000 euroa liittyen paikallisista varhaiskasvatussuunnitelmista luopumiseen
- — 420 000 euroa liittyen esi- ja perusopetuksen tuen asiakirjojen vähentämiseen
- — 100 000 euroa liittyen henkilöstön täydennyskoulutuksen raportointivelvoitteesta luopumiseen varhaiskasvatuksessa
- — 70 000 euroa liittyen määräaikaisia työntekijöitä koskevan raportointivelvoitteen keventämiseen varhaiskasvatuksessa
- — 44 000 euroa liittyen varhaiskasvatuksen toimipaikkakohtaisten yhdenvertaisuussuunnitelmien laatimisvelvoitteesta luopumiseen.
Peruspalvelujen valtionosuudessa otetaan vuonna 2025 huomioon 22 690 000 euron määräaikainen vähennys kuntien velvoitteiden ja tehtävien purkamiseen liittyen. Valtionosuuden tasossa otetaan vuonna 2025 huomioon myös 167 052 000 euron määräaikainen vähennys liittyen kunnilta hyvinvointialueille siirtyneiden tulojen ja kustannusten tasaukseen vuoden 2023 osalta. Lisäksi valtionosuuden tasossa otetaan vuonna 2025 huomioon vuodelle 2024 tehdyn määräaikaisen 192 000 000 valtionosuuden lisäykseen päättyminen ja siihen liittyvä 64 000 000 euron määräaikainen vähennys. Valtionosuuden tasossa huomioidaan vuodesta 2025 alkaen kuitenkin myös 277 000 000 euron pysyvä valtionosuuden lisäys, jolla lievennetään sote-uudistuksen yhteydessä kunnilta hyvinvointialueille siirtyneiden kustannusten ja rahoituksen jälkikäteistarkistuksesta johtuvia valtionosuusvaikutuksia.
Vuonna 2025 peruspalvelujen valtionosuuden indeksikorotus on 3,4 prosenttia ja siitä aiheutuva valtionosuuden lisäys 85 934 000 euroa. Hallitusohjelman mukaisesti peruspalvelujen valtionosuuden indeksikorotukseen tehdään yhtä prosenttiyksikköä vastaava vähennys vuosina 2024—2027. Vuonna 2025 vähennys pienentää valtionosuutta 25 275 000 euroa.
Kunnan peruspalvelujen valtionosuuslain mukaan kunnan työttömyysetuuksien rahoitusvastuun laajentamisen korvauksen suuruus tarkistetaan vuosittain kansaneläkeindeksillä. Hallitusohjelman mukaisesti kansaneläkeindeksiin sidottuja etuuksia ei kuitenkaan koroteta vuosina 2024—2027. Korvauksen taso tarkistetaan seuraavan kerran varainhoitovuodelle 2028.
Valtion ja kuntien välinen kustannustenjaon tarkistus tehdään sote-uudistuksen jälkeen ensimmäisen kerran varainhoitovuodelle 2025. Tarkistuksen valtionosuusvaikutus on 64 498 000 euroa valtionosuutta lisäävä, kun huomioidaan sote-siirtolaskelman yhteydessä kunnilta hyvinvointialueille siirretyt kustannukset ja tulot.
Kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosentti nousee 21,92 prosentista 25,02 prosenttiin vuonna 2025.
Kunnan peruspalvelujen valtionosuusprosentissa huomioon otettavat tekijät1)
| Muutos | Vaikutus valtionosuusprosenttiin (%-yksikköä) | Vaikutus valtionosuuksiin (1 000 euroa) |
| TE-uudistukseen liittyvät pysyvät valtionosuuden lisäykset | +4,67 | 657 954 |
| Sote-uudistuksen valtionosuusvaikutuksia lieventävä pysyvä valtionosuuden lisäys | +2,54 | 277 000 |
| Valtion ja kuntien välisen kustannustenjaon tarkistuksen vaikutus2) | +0,68 | 64 498 |
| Valtionosuustehtävien muutokset | +0,04 | 5 187 |
| Sote-uudistuksen johdosta valtionosuuteen tehtävät pysyvät vähennykset | -4,60 | -501 156 |
| Hallitusohjelman mukaisen indeksisäästön vaikutus | -0,23 | -25 275 |
| Muutokset yhteensä | +3,10 | 478 208 |
1) Tehtävämuutoksista aiheutuvat valtionosuuden muutokset viedään valtionosuuden laskennalliseen kustannuspohjaan ja sen jälkeen uusien ja laajentuvien tehtävien osalta valtionosuusprosenttiin niin, että valtionosuus vastaa 100-prosenttisesti tehtävän aiheuttamaa kustannusta. Valtionosuuden lisäykset ja vähennykset, jotka eivät liity valtionosuustehtäviin, viedään suoraan valtionosuusprosenttiin.
2) Valtion ja kuntien välisessä kustannustenjaon tarkistuksessa valtionosuuden laskennalliset kustannukset tarkistetaan vastaamaan toteutuneiden kustannusten tasoa. Tarkistuksen valtionosuusvaikutusta laskettaessa otetaan kuitenkin vuoden 2023 osalta huomioon jo aikaisemmin kuntien taloudesta pois siirretyt sote- ja pelastustoimen kustannukset.
Valtionosuuteen tehtävät lisäykset ja vähennykset (1 000 euroa)
| — verotulotasauksen muutoksen neutralisointi | -114 651 |
| — aloittavien koulujen rahoitukseen liittyvä vähennys | -50 |
| — kuntien rahoitusosuus perustoimeentulotuesta | -343 381 |
| — kuntien valtionosuuden harkinnanvarainen korotus | -10 000 |
| — siirto momentille 28.90.31 vaikeassa taloudellisessa asemassa olevien kuntien harkinnanvaraiseen yhdistymisavustukseen | -5 500 |
| — siirto momentille 28.90.31 kuntien harkinnanvaraiseen yhdistymisavustukseen | -5 500 |
| — kunnilta hyvinvointialueille siirtyneiden tulojen ja kustannusten tasaus vuoden 2023 osalta | -167 052 |
| — hyvinvointialueiden rahoitusta koskevan siirron tasoittamiseksi vuodelle 2024 tehtyyn määräaikaiseen lisäyksen liittyvä vähennys | -64 000 |
| — valtionosuuden vähennys kuntien velvoitteiden ja tehtävien purkamiseen liittyen | -22 690 |
| — kunnan työttömyysetuuksien rahoitusvastuun laajentamisen korvaus | 216 081 |
| — vuonna 2024 käyttämättä jääneiden kuntien yhdistymisavustusten palautus | 10 997 |
| Yhteensä | -505 746 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Asukasluvun ja laskentatekijöiden muutosten vaikutus laskennalliseen valtionosuuteen | 17 836 |
| B1-kielen opetuksen lisääminen yhdellä vuosiviikkotunnilla | 5 790 |
| Esi- ja perusopetuksen tuen asiakirjat (Lisätoimet 2024) | -420 |
| Henkilöstön täydennyskoulutuksen raportointivelvoitteesta luopuminen varhaiskasvatuksessa (Varda) (Lisätoimet 2024) (BudjL) | -100 |
| Hyvinvointialueiden rahoitusta koskevan siirron tarkentuminen (siirto momentille 28.89.31) | -559 |
| Hyvinvointialueiden rahoitusta koskevan siirron tasoittamiseksi vuodelle 2024 tehdyn määräaikaisen lisäyksen päättyminen | -192 000 |
| Hyvinvointialueiden rahoitusta koskevan siirron tasoittamiseksi vuodelle 2024 tehtyyn määräaikaiseen lisäykseen liittyvä vähennys | -64 000 |
| Indeksikorotuksen 1 %-yksikköä vastaava vähennys | -25 275 |
| Indeksikorotus | 85 934 |
| Kirjastojen perustamiskustannushankkeet | 1 600 |
| Kolmen vuosiviikkotunnin lisääminen perusopetukseen (HO 2023) (BudjL) | 8 583 |
| Kotikuntaa vailla olevien kotikuntakorvausten muutos | 13 121 |
| Kotoutumislain kokonaisuudistuksen rahoitus (siirto momentille 32.50.30) | -22 915 |
| Kotoutumislain kokonaisuudistuksen rahoitus (siirto momentilta 32.50.03) | 11 575 |
| Kunnilta hyvinvointialueille siirtyneiden tulojen ja kustannusten tasaus vuoden 2023 osalta | -167 052 |
| Kuntien työllistämisvelvoitteen kumoaminen (57 vuotta täyttäneet työttömät työnhakijat) (HO 2023) (BudjL) | -18 650 |
| Maahanmuuttajaäitien aseman parantaminen (HO 2023) (BudjL) | 4 940 |
| Muut muutokset | 26 |
| Määräaikaisia työntekijöitä koskevan raportointivelvoitteen keventäminen (Varda) (Lisätoimet 2024) | -70 |
| Oppilaitosten perustamiskustannushankkeet | -600 |
| Oppimisen tuen uudistaminen (siirto momentilta 29.10.30) (HO 2023) (BudjL) | 38 211 |
| Paikallisista varhaiskasvatussuunnitelmista luopuminen (Lisätoimet 2024) | -442 |
| Pakolaiskiintiön lasku 500 henkilöön, kotoutumiskoulutus (HO 2023) (BudjL) | -913 |
| Perustoimeentulotuen kuntien rahoitusosuuden muutos vuonna 2025 (vuoden 2023 toteutumatieto) | -12 257 |
| Ruotsinkielinen kotoutumiskoulutus (HO 2023) (BudjL) | 500 |
| Sote-siirtolaskelman kuntavaikutusten lieventäminen (BudjL) | 277 000 |
| TE-uudistus; ansioturvan kuntaosuuden siirto kunnille (siirto momentilta 33.20.50) | 79 334 |
| TE-uudistus; ansioturvan palkkatuen ja starttirahan siirto kunnille (siirto momentilta 33.20.50) | 39 000 |
| TE-uudistus; ELY-keskusten toimintamenojen siirto kunnille (siirto momentilta 32.01.02) | 6 880 |
| TE-uudistus; julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden rahoituksen siirto kunnille (siirto momentilta 32.30.51) | 202 711 |
| TE-uudistus; perusturvan kuntaosuuden siirto kunnille (siirto momentilta 33.20.52) | 136 747 |
| TE-uudistus; perusturvan palkkatuen ja starttirahan siirto kunnille (siirto momentilta 33.20.52) | 136 000 |
| TE-uudistus; TE-toimistojen toimintamenojen siirto kunnille (siirto momentilta 32.01.03) | 246 053 |
| TE-uudistus; työurien pidentämistä koskevien toimien rahoituksen siirto kunnille (siirto momentilta 32.30.55) | 38 650 |
| Työllisyysmäärärahojen alentaminen (HO 2023) (BudjL) | -37 000 |
| Valtion ja kuntien välinen kustannustenjaon tarkistus vuodelle 2025 | 64 498 |
| Valtionosuuden lisäosien muutos määräytymistekijöistä johtuen | 9 880 |
| Valtionosuuden vähennys kuntien velvoitteiden ja tehtävien purkamiseen liittyen (Lisätoimet 2024) | -22 690 |
| Varhaiskasvatuksen toimipaikkakohtaisten yhdenvertaisuussuunnitelmien laatimisvelvoitteesta luopuminen (Lisätoimet 2024) (BudjL) | -44 |
| Vuonna 2024 käyttämättä jääneiden kuntien yhdistymisavustusten palautus | 10 997 |
| Yksityisen opetuksen järjestäjien kotikuntakorvauksen nosto 100 prosenttiin (siirto momentilta 29.10.30) (HO 2023) | 4 545 |
| Yksityisten opetuksenjärjestäjien ja yliopistojen arvonlisäveron muutos | 851 |
| Yhteensä | 876 275 |
| 2025 talousarvio | 3 366 600 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 10 511 000 |
| 2024 talousarvio | 2 490 325 000 |
| 2023 tilinpäätös | 2 772 034 856 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään 3 366 800 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys talousarvioesityksen 3 366 600 000 euroon nähden on 200 000 euroa, mistä 180 000 euroa aiheutuu TE-uudistuksen siirtymäajan rahoituksen tarkentumisesta ja 20 000 euroa valtionosuuden määräytymisen perusteena käytettävien väestön koulutustaustaa koskevien tietojen tarkentumisesta.
| 2025 talousarvio | 3 366 800 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 10 511 000 |
| 2024 talousarvio | 2 490 325 000 |
| 2023 tilinpäätös | 2 772 034 856 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 3 366 800 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (618/2021) mukaisen valtionosuuden maksamiseen
2) verotuloihin perustuvan valtionosuuden tasauksen maksamiseen
3) kotikuntaa vailla olevien 6—15-vuotiaiden kotikuntakorvausten maksamiseen
4) yksityisen opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisäveroa vastaavan euromäärän maksamiseen liittyen yksityisen perusopetuksen järjestäjille maksettaviin kotikuntakorvauksiin
5) enintään 10 000 000 euroa valtionosuuden harkinnanvaraisen korotuksen maksamiseen
6) enintään 3 200 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten ennen vuotta 2016 yleisten kirjastojen perustamishankkeisiin myönnettyjen valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 8 763 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 5 500 000 euroa on siirtoa momentilta 28.90.31 johtuen vuonna 2025 käyttämättä jäävien kuntarakennelain (1698/2009) mukaisten kuntien yhdistymisavustusten palauttamisesta ja 3 263 000 euroa momentilta 28.90.32 peruutetun kuntien kannustinjärjestelmiin varatun määrärahan uudelleenbudjetointina.
| 2025 II lisätalousarvio | 8 763 000 |
| 2025 talousarvio | 3 366 800 000 |
| 2024 tilinpäätös | 2 500 727 072 |
| 2023 tilinpäätös | 2 772 034 856 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 8 763 000 euroa.