Hoppa till innehåll
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         10. Verotus ja tulli
         20. Palvelut valtioyhteisölle
         50. Eläkkeet ja korvaukset
         90. Kuntien tukeminen
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2025

30. Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen (arviomääräraha)PDF-versio

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 3 366 600 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (618/2021) mukaisen valtionosuuden maksamiseen

2) verotuloihin perustuvan valtionosuuden tasauksen maksamiseen

3) kotikuntaa vailla olevien 6—15-vuotiaiden kotikuntakorvausten maksamiseen

4) yksityisen opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisäveroa vastaavan euromäärän maksamiseen liittyen yksityisen perusopetuksen järjestäjille maksettaviin kotikuntakorvauksiin

5) enintään 10 000 000 euroa valtionosuuden harkinnanvaraisen korotuksen maksamiseen

6) enintään 3 200 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten ennen vuotta 2016 yleisten kirjastojen perustamishankkeisiin myönnettyjen valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)

   
Kunnan peruspalvelujen valtionosuus  
— 0—5-vuotiaat 2 398 451
— 6-vuotiaat 473 373
— 7—12-vuotiaat 2 739 334
—13—15-vuotiaat 2 484 705
— 16 vuotta täyttäneet 309 712
— 18—64-vuotiaat 271 732
— työttömyys 398 778
— kaksikielisyys 109 494
— vieraskielisyys 1 048 018
— asukastiheys 215 936
— saaristoisuus 15 253
— saaristo-osakunta 9 909
— koulutustausta 161 837
— laaja työttömyys 271 731
Laskennalliset kustannukset yhteensä 10 908 264
   
Kuntien rahoitusosuus 8 179 000
Valtionosuus 2 729 264
   
Valtionosuuden lisäosat  
— syrjäisyyden mukaan 67 113
— työpaikkaomavaraisuuden mukaan 75 290
— saamelaisten kotiseutualueen kunnan mukaan 1 206
— hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lisäosa 111 299
— asukasmäärän kasvun lisäosa 42 455
Valtionosuuden lisäosat yhteensä 297 364
   
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus  
— lisäykset 898 239
— vähennykset -99 805
Verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus yhteensä 798 434
   
Valtionosuuden harkinnanvarainen korotus 10 000
   
Kirjastojen perustamiskustannusten valtionavustusten siirto 3 200
   
Kotikuntaa vailla olevien 6—15-vuotiaiden kotikuntakorvaukset (valtio korvaa) 25 086
   
Yksityisten opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisävero 8 998
   
Valtionosuuteen tehtävät lisäykset ja vähennykset -505 746
Yhteensä 3 366 600

Kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosentti on 25,02. Valtionosuuksien määräytymisen perusteena oleva vuodenvaihteen 2023/2024 asukasluku on 5 573 310.

Määrärahan mitoitukseen liittyvät hallituksen esitykset ja muut muutokset

Työ- ja elinkeinopalveluiden järjestämisvastuu siirtyy vuoden 2025 alussa valtiolta kunnille. Uudistuksen yhteydessä kunnille siirtyy myös nykyistä laajempi vastuu työttömyysturvan rahoituksesta. Rahoituksen laajennus korvataan kunnille täysimääräisesti poikkileikkaustilanteessa valtionosuuteen tehtävällä lisäyksellä. Samanaikaisesti TE-uudistuksen kanssa vuoden 2025 alussa voimaan tuleva kotoutumislain kokonaisuudistus lisää kunnan vastuuta kotoutumisen edistämisessä. TE-uudistuksen ja kotoutumislain kokonaisuudistuksen yhteydessä työ- ja elinkeinoministeriön sekä sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan momenteilta kunnan peruspalvelujen valtionosuuteen tehtävät rahoituksen siirrot ovat yhteensä 874 035 000 euroa, josta työ- ja elinkeinopalvelujen rahoitukseen ja kotoutumistehtäviin liittyvät siirrot ovat 657 954 000 euroa ja työttömyysetuuksien laajenevaan rahoitusvastuuseen liittyvät siirrot 216 081 000 euroa.

Valtionosuuden tasossa on vuonna 2025 huomioitu uusina ja laajenevina tehtävinä:

  • — 38 211 000 euroa liittyen oppimisen ja koulunkäynnin tuen uudistukseen
  • — 8 583 000 euroa liittyen kolmen vuosiviikkotunnin lisäämiseen perusopetukseen
  • — 5 790 000 euroa liittyen B1-kielen opetuksen lisäämiseen yhdellä vuosiviikkotunnilla
  • — 4 940 000 euroa liittyen maahanmuuttajaäitien aseman parantamiseen kotoutumispalveluissa
  • — 4 545 000 euroa liittyen yksityisten opetuksen järjestäjien kotikuntakorvausten nostoon 100 prosenttiin
  • — 500 000 euroa liittyen ruotsinkieliseen kotoutumiskoulutuksen lisäämiseen.

Lisäksi valtionosuuden tasossa on otettu huomioon tehtävien ja velvoitteiden vähennyksenä:

  • — 37 000 000 euroa liittyen työllisyysmäärärahojen alentamiseen palkkatuen käyttöä rajoittamalla
  • — 18 650 000 euroa liittyen kuntien työllistämisvelvoitteen kumoamiseen 57 vuotta täyttäneiden työttömien työnhakijoiden osalta
  • — 913 000 euroa liittyen pakolaiskiintiön laskusta johtuvaan kotoutumiskoulutuksen vähenemiseen
  • — 442 000 euroa liittyen paikallisista varhaiskasvatussuunnitelmista luopumiseen
  • — 420 000 euroa liittyen esi- ja perusopetuksen tuen asiakirjojen vähentämiseen
  • — 100 000 euroa liittyen henkilöstön täydennyskoulutuksen raportointivelvoitteesta luopumiseen varhaiskasvatuksessa
  • — 70 000 euroa liittyen määräaikaisia työntekijöitä koskevan raportointivelvoitteen keventämiseen varhaiskasvatuksessa
  • — 44 000 euroa liittyen varhaiskasvatuksen toimipaikkakohtaisten yhdenvertaisuussuunnitelmien laatimisvelvoitteesta luopumiseen.

Peruspalvelujen valtionosuudessa otetaan vuonna 2025 huomioon 22 690 000 euron määräaikainen vähennys kuntien velvoitteiden ja tehtävien purkamiseen liittyen. Valtionosuuden tasossa otetaan vuonna 2025 huomioon myös 167 052 000 euron määräaikainen vähennys liittyen kunnilta hyvinvointialueille siirtyneiden tulojen ja kustannusten tasaukseen vuoden 2023 osalta. Lisäksi valtionosuuden tasossa otetaan vuonna 2025 huomioon vuodelle 2024 tehdyn määräaikaisen 192 000 000 valtionosuuden lisäykseen päättyminen ja siihen liittyvä 64 000 000 euron määräaikainen vähennys. Valtionosuuden tasossa huomioidaan vuodesta 2025 alkaen kuitenkin myös 277 000 000 euron pysyvä valtionosuuden lisäys, jolla lievennetään sote-uudistuksen yhteydessä kunnilta hyvinvointialueille siirtyneiden kustannusten ja rahoituksen jälkikäteistarkistuksesta johtuvia valtionosuusvaikutuksia.

Vuonna 2025 peruspalvelujen valtionosuuden indeksikorotus on 3,4 prosenttia ja siitä aiheutuva valtionosuuden lisäys 85 934 000 euroa. Hallitusohjelman mukaisesti peruspalvelujen valtionosuuden indeksikorotukseen tehdään yhtä prosenttiyksikköä vastaava vähennys vuosina 2024—2027. Vuonna 2025 vähennys pienentää valtionosuutta 25 275 000 euroa.

Kunnan peruspalvelujen valtionosuuslain mukaan kunnan työttömyysetuuksien rahoitusvastuun laajentamisen korvauksen suuruus tarkistetaan vuosittain kansaneläkeindeksillä. Hallitusohjelman mukaisesti kansaneläkeindeksiin sidottuja etuuksia ei kuitenkaan koroteta vuosina 2024—2027. Korvauksen taso tarkistetaan seuraavan kerran varainhoitovuodelle 2028.

Valtion ja kuntien välinen kustannustenjaon tarkistus tehdään sote-uudistuksen jälkeen ensimmäisen kerran varainhoitovuodelle 2025. Tarkistuksen valtionosuusvaikutus on 64 498 000 euroa valtionosuutta lisäävä, kun huomioidaan sote-siirtolaskelman yhteydessä kunnilta hyvinvointialueille siirretyt kustannukset ja tulot.

Kuntien peruspalvelujen valtionosuusprosentti nousee 21,92 prosentista 25,02 prosenttiin vuonna 2025.

Kunnan peruspalvelujen valtionosuusprosentissa huomioon otettavat tekijät1)

Muutos Vaikutus valtionosuusprosenttiin (%-yksikköä) Vaikutus valtionosuuksiin (1 000 euroa)
     
TE-uudistukseen liittyvät pysyvät valtionosuuden lisäykset +4,67 657 954
Sote-uudistuksen valtionosuusvaikutuksia lieventävä pysyvä valtionosuuden lisäys +2,54 277 000
Valtion ja kuntien välisen kustannustenjaon tarkistuksen vaikutus2) +0,68 64 498
Valtionosuustehtävien muutokset +0,04 5 187
Sote-uudistuksen johdosta valtionosuuteen tehtävät pysyvät vähennykset -4,60 -501 156
Hallitusohjelman mukaisen indeksisäästön vaikutus -0,23 -25 275
Muutokset yhteensä +3,10 478 208

1) Tehtävämuutoksista aiheutuvat valtionosuuden muutokset viedään valtionosuuden laskennalliseen kustannuspohjaan ja sen jälkeen uusien ja laajentuvien tehtävien osalta valtionosuusprosenttiin niin, että valtionosuus vastaa 100-prosenttisesti tehtävän aiheuttamaa kustannusta. Valtionosuuden lisäykset ja vähennykset, jotka eivät liity valtionosuustehtäviin, viedään suoraan valtionosuusprosenttiin.

2) Valtion ja kuntien välisessä kustannustenjaon tarkistuksessa valtionosuuden laskennalliset kustannukset tarkistetaan vastaamaan toteutuneiden kustannusten tasoa. Tarkistuksen valtionosuusvaikutusta laskettaessa otetaan kuitenkin vuoden 2023 osalta huomioon jo aikaisemmin kuntien taloudesta pois siirretyt sote- ja pelastustoimen kustannukset.

Valtionosuuteen tehtävät lisäykset ja vähennykset (1 000 euroa)

   
— verotulotasauksen muutoksen neutralisointi -114 651
— aloittavien koulujen rahoitukseen liittyvä vähennys -50
— kuntien rahoitusosuus perustoimeentulotuesta -343 381
— kuntien valtionosuuden harkinnanvarainen korotus -10 000
— siirto momentille 28.90.31 vaikeassa taloudellisessa asemassa olevien kuntien harkinnanvaraiseen yhdistymisavustukseen -5 500
— siirto momentille 28.90.31 kuntien harkinnanvaraiseen yhdistymisavustukseen -5 500
— kunnilta hyvinvointialueille siirtyneiden tulojen ja kustannusten tasaus vuoden 2023 osalta -167 052
— hyvinvointialueiden rahoitusta koskevan siirron tasoittamiseksi vuodelle 2024 tehtyyn määräaikaiseen lisäyksen liittyvä vähennys -64 000
— valtionosuuden vähennys kuntien velvoitteiden ja tehtävien purkamiseen liittyen -22 690
— kunnan työttömyysetuuksien rahoitusvastuun laajentamisen korvaus 216 081
— vuonna 2024 käyttämättä jääneiden kuntien yhdistymisavustusten palautus 10 997
Yhteensä -505 746

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Asukasluvun ja laskentatekijöiden muutosten vaikutus laskennalliseen valtionosuuteen 17 836
B1-kielen opetuksen lisääminen yhdellä vuosiviikkotunnilla 5 790
Esi- ja perusopetuksen tuen asiakirjat (Lisätoimet 2024) -420
Henkilöstön täydennyskoulutuksen raportointivelvoitteesta luopuminen varhaiskasvatuksessa (Varda) (Lisätoimet 2024) (BudjL) -100
Hyvinvointialueiden rahoitusta koskevan siirron tarkentuminen (siirto momentille 28.89.31) -559
Hyvinvointialueiden rahoitusta koskevan siirron tasoittamiseksi vuodelle 2024 tehdyn määräaikaisen lisäyksen päättyminen -192 000
Hyvinvointialueiden rahoitusta koskevan siirron tasoittamiseksi vuodelle 2024 tehtyyn määräaikaiseen lisäykseen liittyvä vähennys -64 000
Indeksikorotuksen 1 %-yksikköä vastaava vähennys -25 275
Indeksikorotus 85 934
Kirjastojen perustamiskustannushankkeet 1 600
Kolmen vuosiviikkotunnin lisääminen perusopetukseen (HO 2023) (BudjL) 8 583
Kotikuntaa vailla olevien kotikuntakorvausten muutos 13 121
Kotoutumislain kokonaisuudistuksen rahoitus (siirto momentille 32.50.30) -22 915
Kotoutumislain kokonaisuudistuksen rahoitus (siirto momentilta 32.50.03) 11 575
Kunnilta hyvinvointialueille siirtyneiden tulojen ja kustannusten tasaus vuoden 2023 osalta -167 052
Kuntien työllistämisvelvoitteen kumoaminen (57 vuotta täyttäneet työttömät työnhakijat) (HO 2023) (BudjL) -18 650
Maahanmuuttajaäitien aseman parantaminen (HO 2023) (BudjL) 4 940
Muut muutokset 26
Määräaikaisia työntekijöitä koskevan raportointivelvoitteen keventäminen (Varda) (Lisätoimet 2024) -70
Oppilaitosten perustamiskustannushankkeet -600
Oppimisen tuen uudistaminen (siirto momentilta 29.10.30) (HO 2023) (BudjL) 38 211
Paikallisista varhaiskasvatussuunnitelmista luopuminen (Lisätoimet 2024) -442
Pakolaiskiintiön lasku 500 henkilöön, kotoutumiskoulutus (HO 2023) (BudjL) -913
Perustoimeentulotuen kuntien rahoitusosuuden muutos vuonna 2025 (vuoden 2023 toteutumatieto) -12 257
Ruotsinkielinen kotoutumiskoulutus (HO 2023) (BudjL) 500
Sote-siirtolaskelman kuntavaikutusten lieventäminen (BudjL) 277 000
TE-uudistus; ansioturvan kuntaosuuden siirto kunnille (siirto momentilta 33.20.50) 79 334
TE-uudistus; ansioturvan palkkatuen ja starttirahan siirto kunnille (siirto momentilta 33.20.50) 39 000
TE-uudistus; ELY-keskusten toimintamenojen siirto kunnille (siirto momentilta 32.01.02) 6 880
TE-uudistus; julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden rahoituksen siirto kunnille (siirto momentilta 32.30.51) 202 711
TE-uudistus; perusturvan kuntaosuuden siirto kunnille (siirto momentilta 33.20.52) 136 747
TE-uudistus; perusturvan palkkatuen ja starttirahan siirto kunnille (siirto momentilta 33.20.52) 136 000
TE-uudistus; TE-toimistojen toimintamenojen siirto kunnille (siirto momentilta 32.01.03) 246 053
TE-uudistus; työurien pidentämistä koskevien toimien rahoituksen siirto kunnille (siirto momentilta 32.30.55) 38 650
Työllisyysmäärärahojen alentaminen (HO 2023) (BudjL) -37 000
Valtion ja kuntien välinen kustannustenjaon tarkistus vuodelle 2025 64 498
Valtionosuuden lisäosien muutos määräytymistekijöistä johtuen 9 880
Valtionosuuden vähennys kuntien velvoitteiden ja tehtävien purkamiseen liittyen (Lisätoimet 2024) -22 690
Varhaiskasvatuksen toimipaikkakohtaisten yhdenvertaisuussuunnitelmien laatimisvelvoitteesta luopuminen (Lisätoimet 2024) (BudjL) -44
Vuonna 2024 käyttämättä jääneiden kuntien yhdistymisavustusten palautus 10 997
Yksityisen opetuksen järjestäjien kotikuntakorvauksen nosto 100 prosenttiin (siirto momentilta 29.10.30) (HO 2023) 4 545
Yksityisten opetuksenjärjestäjien ja yliopistojen arvonlisäveron muutos 851
Yhteensä 876 275

2025 talousarvio 3 366 600 000
2024 II lisätalousarvio 10 511 000
2024 talousarvio 2 490 325 000
2023 tilinpäätös 2 772 034 856

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)

Momentille myönnetään 3 366 800 000 euroa.

Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.

Lisäys talousarvioesityksen 3 366 600 000 euroon nähden on 200 000 euroa, mistä 180 000 euroa aiheutuu TE-uudistuksen siirtymäajan rahoituksen tarkentumisesta ja 20 000 euroa valtionosuuden määräytymisen perusteena käytettävien väestön koulutustaustaa koskevien tietojen tarkentumisesta.


2025 talousarvio 3 366 800 000
2024 II lisätalousarvio 10 511 000
2024 talousarvio 2 490 325 000
2023 tilinpäätös 2 772 034 856

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 3 366 800 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain (618/2021) mukaisen valtionosuuden maksamiseen

2) verotuloihin perustuvan valtionosuuden tasauksen maksamiseen

3) kotikuntaa vailla olevien 6—15-vuotiaiden kotikuntakorvausten maksamiseen

4) yksityisen opetuksen järjestäjien ja yliopistojen arvonlisäveroa vastaavan euromäärän maksamiseen liittyen yksityisen perusopetuksen järjestäjille maksettaviin kotikuntakorvauksiin

5) enintään 10 000 000 euroa valtionosuuden harkinnanvaraisen korotuksen maksamiseen

6) enintään 3 200 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (1705/2009) mukaisten ennen vuotta 2016 yleisten kirjastojen perustamishankkeisiin myönnettyjen valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 8 763 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäyksestä 5 500 000 euroa on siirtoa momentilta 28.90.31 johtuen vuonna 2025 käyttämättä jäävien kuntarakennelain (1698/2009) mukaisten kuntien yhdistymisavustusten palauttamisesta ja 3 263 000 euroa momentilta 28.90.32 peruutetun kuntien kannustinjärjestelmiin varatun määrärahan uudelleenbudjetointina.


2025 II lisätalousarvio 8 763 000
2025 talousarvio 3 366 800 000
2024 tilinpäätös 2 500 727 072
2023 tilinpäätös 2 772 034 856

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 8 763 000 euroa.