Talousarvioesitys 2025
31. Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen rahoitus (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 26 235 003 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain (617/2021) mukaisen valtion rahoituksen maksamiseen.
Selvitysosa:Valtion hyvinvointialueille myöntämä rahoitus perustuu edellisen vuoden laskennallisiin kustannuksiin ja niihin tehtäviin hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain 7—10 §:n mukaisiin tarkistuksiin huomioiden ennakoitu palvelutarpeen kasvu, kustannustason muutos, tehtävämuutokset sekä jälkikäteistarkistus. Hyvinvointialueille myönnetään valtion rahoitusta hyvinvointialueen asukasmäärän, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tarvetta kuvaavien tekijöiden, asukastiheyden, vieraskielisyyden, kaksikielisyyden, saaristoisuuden, saamenkielisyyden, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimien ja yliopistollisen sairaalan sekä pelastustoimen riskitekijöiden perusteella.
Valtion rahoituksen määräytymistekijöiden osuudet1)
| Määräytymistekijä | % | 1 000 euroa |
| Sosiaali- ja terveydenhuolto yhteensä, josta | 97,793 | 25 721 555 |
| Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarve | 79,226 | 20 838 073 |
| Asukasmäärä | 13,043 | 3 430 612 |
| Asukastiheys | 1,457 | 383 337 |
| Vieraskielisyys | 1,943 | 511 116 |
| Kaksikielisyys | 0,486 | 127 779 |
| Saamenkielisyys | 0,013 | 3 322 |
| Saaristoisuus | 0,110 | 28 878 |
| Yliopistosairaalalisä | 0,543 | 142 879 |
| Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen | 0,972 | 255 558 |
| Pelastustoimi yhteensä, josta | 2,207 | 580 542 |
| Asukasmäärä | 1,435 | 377 352 |
| Asukastiheys | 0,110 | 29 027 |
| Riskitekijät | 0,662 | 174 162 |
1) Taulukossa esitetään laskennallisen rahoituksen jakautuminen määräytymistekijöittäin. Esitetyistä luvuista ei ole vähennetty siirtymätasausta.
Määräytymistekijöiden osuudet muuttuvat vuosittain määräytymistekijöiden ja hyvinvointialueiden tehtävämuutosten perusteella kohdistuvan rahoituksen muutosten mukaisesti.
Kullekin hyvinvointialueelle myönnetään valtion rahoituksena euromäärä, joka saadaan laskettaessa yhteen hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain 13 §:ssä tarkoitetut sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset ja 21 §:ssä tarkoitetut pelastustoimen laskennalliset kustannukset. Lisäksi alueet saavat siirtymätasausta tai alueiden rahoituksesta vähennetään siirtymätasauksen mukainen erä lain 35 §:n mukaisesti.
Määräraha hyvinvointialueittain
| Hyvinvointialue | 1 000 euroa | euroa/asukas |
| Helsinki | 2 949 520 | 4 373 |
| Vantaa ja Kerava | 1 200 359 | 4 202 |
| Länsi-Uusimaa | 1 953 206 | 3 946 |
| Itä-Uusimaa | 425 169 | 4 295 |
| Keski-Uusimaa | 859 736 | 4 185 |
| Varsinais-Suomi | 2 329 871 | 4 747 |
| Satakunta | 1 070 345 | 5 055 |
| Kanta-Häme | 803 813 | 4 741 |
| Pirkanmaa | 2 507 332 | 4 649 |
| Päijät-Häme | 954 333 | 4 667 |
| Kymenlaakso | 892 897 | 5 628 |
| Etelä-Karjala | 605 086 | 4 834 |
| Etelä-Savo | 757 084 | 5 828 |
| Pohjois-Savo | 1 288 118 | 5 190 |
| Pohjois-Karjala | 836 801 | 5 155 |
| Keski-Suomi | 1 270 421 | 4 649 |
| Etelä-Pohjanmaa | 964 281 | 5 061 |
| Pohjanmaa | 842 769 | 4 745 |
| Keski-Pohjanmaa | 333 135 | 4 918 |
| Pohjois-Pohjanmaa | 1 978 677 | 4 731 |
| Kainuu | 403 627 | 5 753 |
| Lappi | 1 008 414 | 5 725 |
Määräraha tehtävittäin (1 000 euroa)
| Sosiaali- ja terveydenhuolto | 25 645 629 |
| Pelastustoimi | 589 367 |
| Yhteensä | 26 234 995 |
Hyvinvointialueiden yleiskatteinen valtionrahoitus on yhteensä n. 26,2 mrd. euroa v. 2025. Lisäksi hyvinvointialueet saavat asiakasmaksuja, avustuksia, rahoitustuottoja ja muita tuloja.
Valtion hyvinvointialueille myöntämän sosiaali- ja terveydenhuollon laskennallisen rahoituksen tasoa korotetaan vuosittain koko maan tasolla huomioimalla ennakoitu palvelutarpeen kasvu, kustannustason nousu sekä tehtävämuutokset. Lisäksi vuoden 2023 rahoituksen lakisääteinen jälkikäteistarkistus huomioidaan vuoden 2025 rahoituksessa. Rahoitukseen lisättävän jälkikäteistarkistuksen määrä on n. 1,41 mrd. euroa. Hyvinvointialueiden rahoituksen indeksikorotus on 3,00 % v. 2025 ja sen vaikutus hyvinvointialueiden rahoitukseen n. 800 milj. euroa, josta vuoden 2023 rahoituksen jälkikäteistarkistukseen sisältyvä indeksikorotuksen määrä on n. 67 milj. euroa. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarpeen kasvun kustannusarvio on n. 270 milj. euroa, josta jälkikäteistarkistukseen sisältyvää palvelutarpeen kasvua on n. 29 milj. euroa vuodelle 2025. Vuodesta 2025 lähtien palvelutarpeen kasvusta huomioidaan 80 %.
Hyvinvointialueiden rahoitukseen vaikuttavina hallitusohjelman sekä vuosia 2025—2028 koskevan julkisen talouden suunnitelman mukaisina tehtävälainsäädännön ja asiakasmaksusäädösten muutoksina on otettu huomioon hoitotakuun pysyttäminen 14 vuorokaudessa ja edelleen muuttaminen kolmeen kuukauteen -121 200 000 euroa, ikääntyneiden ympärivuorokautisen hoivan henkilöstömitoituksen keventäminen 0,6:een -45 000 000 euroa, lasten ja nuorten mielenterveyspalveluiden vahvistaminen 1.5.2025 alkaen (terapiatakuu) 22 168 000 euroa, lastensuojelun jälkihuollon ikärajan laskun 23 vuoteen säästövaikutuksen kasvu -12 000 000 eurolla -24 000 000 euroon, terveydenhuollon asiakasmaksujen korottaminen -150 000 000 euroa, vammaispalvelulain soveltamisalan tarkentaminen 24 800 000 euroa, ajokorttitarkastusten rajaaminen palveluvalikoiman ulkopuolelle -5 000 000 euroa ja lastensuojelun henkilöstön sijaisten kelpoisuusvaatimusten joustavoittaminen -2 000 000 euroa. Lisäksi muihin aiemmin tehtyihin säädösmuutoksiin perustuva rahoituslisäys on 17 095 000 euroa.
Vuoden 2025 siirtymätasausten vaikutus rahoitukseen on n. -67 milj. euroa. Rahoituksessa on huomioitu hyvinvointialueille vuonna 2023 siirtyneitä tuloja ja kustannuksia tasaavan vuoden 2024 talousarviossa päätetyn kertaerän poistuminen -531 412 000 euroa, potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista annetun lain kertaluonteisten kustannusten poistuminen -350 000 euroa, tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevien potilaiden oikeusturvaa parantaneen mielenterveyslain muutoksen kertaluonteisten kustannusten poistuminen -310 000 euroa ja vanhemmuuslain muuttamiseen perustuneen kertaluonteisen rahoituksen poistuminen -35 000 euroa.
Vuoden 2025 rahoituksessa on lisäksi huomioitu vuoden 2024 toisessa lisätalousarviossa päätettyjen vuoden 2023 laskennallisen rahoituksen pohjana ollutta nk. siirtolaskelmaa koskevien oikaisujen vaikutus rahoitukseen. Oikaisujen myötä kuntien verotuloista tehtävän siirron tarkentumisesta johtuen hyvinvointialueiden rahoitukseen kohdistetaan kunnan peruspalveluiden valtionosuudesta siirtoa 559 000 euroa, joka palvelutarpeen kasvun ja indeksikorotuksen vaikutuksesta kasvattaa hyvinvointialueiden valtionrahoitusta yhteensä n. 0,6 milj. eurolla. Oikaisujen vaikutus laskennallisen rahoituksen määrän muutoksen kautta yliopistosairaalalisään on 4 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Ajokorttitarkastusten rajaaminen palveluvalikoiman ulkopuolelle (Lisätoimet 2024) (BudjL) | -5 000 |
| Asiakasmaksujen korottaminen (HO 2023, Lisätoimet 2024) | -150 000 |
| Hoitotakuu (Lisätoimet 2024) (BudjL) | -96 200 |
| Hoitotakuu (pidetään voimassa 1.9.2023 voimaantullut 14 vrk hoitotakuu) (HO 2023) | -25 000 |
| Hoitotakuun toteutus (pmi Marinin hallitus) | 14 800 |
| Hyvinvointialueille vuonna 2023 siirtyneitä tuloja ja kustannuksia tasaavan kertaerän poistuminen | -531 412 |
| Indeksikorotuksen määrä v. 2025 | 732 857 |
| Indeksikorotus (vuoden 2022 kustannuspohjan korjaus LTA2 2024) | 35 |
| Iäkkäiden ympärivuorokautisen hoivan henkilöstömitoituksen keventäminen (Lisätoimet 2024) (BudjL) | -45 000 |
| Jälkikäteistarkistus (indeksikorotus) | 66 708 |
| Jälkikäteistarkistus (palvelujen kysynnän kasvu) | 29 072 |
| Jälkikäteistarkistus (rahoituslain 10 §) | 1 316 342 |
| Kuntien peruspalvelujen valtionosuudesta tehtävän siirron tarkentuminen (siirto momentilta 28.90.30 LTA2 2024) | 559 |
| Lasten ja nuorten terapiatakuu (HO 2023, lisätoimet 2024) (BudjL) | 22 168 |
| Lastensuojelulain muuttaminen (jälkihuollon ikärajan laskeminen) (HO 2023) | -12 000 |
| Lastensuojelun henkilöstön kelpoisuusvaatimusten joustavoittaminen (Lisätoimet 2024) (BudjL) | -2 000 |
| Mielenterveyslain muuttaminen (tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevien potilaiden oikeusturva, summan tarkennus vuodelle 2025 (HO 2023) | -310 |
| Palvelujen kysynnän kasvu | 240 557 |
| Palvelujen kysynnän kasvu (vuoden 2022 kustannuspohjan korjaus LTA2 2024) | 14 |
| Potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista annetun lain kertaluonteisten kustannusten poistuminen (pmi Marinin hallitus) | -350 |
| Potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista annetun lain pysyvien kustannusten kasvu (pmi Marinin hallitus) | 45 |
| Sote-valvontalaki (pmi Marinin hallitus) | 2 600 |
| Synnyttäneen äidin selvittämistä ja oikeusgeneettisiä vanhemmuustutkimuksia koskevan kertaluontoisen rahoituksen päättyminen | -35 |
| Vammaispalvelulain soveltamisalan muuttaminen (Lisätoimet 2024) (BudjL) | 24 800 |
| Vuoden 2024 siirtymätasausten poistaminen | 103 979 |
| Vuoden 2025 siirtymätasaukset | -67 101 |
| Yliopistosairaalalisän rahoitus (vuoden 2022 kustannuspohjan korjaus LTA2 2024) | 4 |
| Yhteensä | 1 620 132 |
| 2025 talousarvio | 26 235 003 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 554 000 |
| 2024 talousarvio | 24 614 871 000 |
| 2023 tilinpäätös | 20 777 000 512 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään 26 231 122 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Muutos talousarvioesityksen 26 235 003 000 euroon nähden on 3 881 000 euroa, missä on otettu huomioon vähennyksenä 7 200 000 euroa terveydenhuoltolain terveydenhuollon päivystystä ja leikkaustoimintaa koskevien muutosten voimaantulosta 1.10.2025 ja 2 600 000 euroa sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain muutoksesta, jolla julkisten palveluntuottajien rekisteröintiä ja tietojen toimittamista koskevan sääntelyn voimaantuloa edelleen siirrettäisiin, sekä lisäyksenä 1 800 000 euroa ajokorttitarkastusten rajaamiseen julkisen terveydenhuollon palveluvalikoiman ulkopuolelle liittyvän säästöarvion pienentymisestä ja 4 119 000 euroa pakolaisten ja tilapäistä suojelua saavien henkilöiden täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen kustannusten rahoitusvastuun muutoksesta ja siihen perustuvasta määrärahan siirrosta momentilta 32.50.30.
Hallitus on antanut eduskunnalle täydentävään talousarvioesitykseen liittyvät esitykset laiksi terveydenhuoltolain muuttamisesta sekä siihen liittyviksi laeiksi sekä laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain muuttamisesta ja antaa eduskunnalle täydentävään talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi kotoutumisen edistämisestä annetun lain muuttamisesta.
| 2025 talousarvio | 26 231 122 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 554 000 |
| 2024 talousarvio | 24 614 871 000 |
| 2023 tilinpäätös | 20 777 000 512 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Momentille ehdotetaan 3 200 000 euron vähennystä, joka liittyy hallituksen esitykseen eduskunnalle laiksi terveydenhuoltolain 22 §:n muuttamisesta (HE 171/2024 vp) eli ajokorttitarkastusten rajaamiseen pois hyvinvointialueiden järjestämisvastuun piiristä.
Valiokunta lisää momentille 3 200 000 euroa, koska asian käsittely on eduskunnassa edelleen kesken.
Momentille ehdotetaan 24 800 000 euron lisäystä, joka liittyy hallituksen esitykseen eduskunnalle laeiksi vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain 4 §:n muuttamisesta (HE 122/2024 vp).
Valiokunta lisää momentille 20 200 000 euroa. Näin ollen talousarvioesitykseen sisältyy yhteensä 45 milj. euron lisäys sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön mukaisesti (StVM 28/2024 vp).
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 26 254 522 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain (617/2021) mukaisen valtion rahoituksen maksamiseen.
I lisätalousarvioesitys HE 8/2025 vp (27.2.2025)
Momentilta vähennetään 2 400 000 euroa.
Selvitysosa:Vähennys aiheutuu ajokorttitarkastusten rajaamisesta pois hyvinvointialueiden järjestämisvastuun piiristä, johon liittyen hallitus on antanut eduskunnalle esityksen laiksi terveydenhuoltolain muuttamisesta.
| 2025 I lisätalousarvio | -2 400 000 |
| 2025 talousarvio | 26 254 522 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 554 000 |
| 2024 talousarvio | 24 614 871 000 |
| 2023 tilinpäätös | 20 777 000 512 |
Eduskunnan kirjelmä EK 12/2025 vp (21.3.2025)
Momentilta vähennetään 2 400 000 euroa.