Hoppa till innehåll
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         10. Verotus ja tulli
         20. Palvelut valtioyhteisölle
         50. Eläkkeet ja korvaukset
         90. Kuntien tukeminen
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2025

31. Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen rahoitus (arviomääräraha)PDF-versio

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 26 235 003 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain (617/2021) mukaisen valtion rahoituksen maksamiseen.

Selvitysosa:Valtion hyvinvointialueille myöntämä rahoitus perustuu edellisen vuoden laskennallisiin kustannuksiin ja niihin tehtäviin hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain 7—10 §:n mukaisiin tarkistuksiin huomioiden ennakoitu palvelutarpeen kasvu, kustannustason muutos, tehtävämuutokset sekä jälkikäteistarkistus. Hyvinvointialueille myönnetään valtion rahoitusta hyvinvointialueen asukasmäärän, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tarvetta kuvaavien tekijöiden, asukastiheyden, vieraskielisyyden, kaksikielisyyden, saaristoisuuden, saamenkielisyyden, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimien ja yliopistollisen sairaalan sekä pelastustoimen riskitekijöiden perusteella.

Valtion rahoituksen määräytymistekijöiden osuudet1)

Määräytymistekijä % 1 000 euroa
     
Sosiaali- ja terveydenhuolto yhteensä, josta 97,793 25 721 555
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarve 79,226 20 838 073
Asukasmäärä 13,043 3 430 612
Asukastiheys 1,457 383 337
Vieraskielisyys 1,943 511 116
Kaksikielisyys 0,486 127 779
Saamenkielisyys 0,013 3 322
Saaristoisuus 0,110 28 878
Yliopistosairaalalisä 0,543 142 879
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen 0,972 255 558
Pelastustoimi yhteensä, josta 2,207 580 542
Asukasmäärä 1,435 377 352
Asukastiheys 0,110 29 027
Riskitekijät 0,662 174 162

1) Taulukossa esitetään laskennallisen rahoituksen jakautuminen määräytymistekijöittäin. Esitetyistä luvuista ei ole vähennetty siirtymätasausta.

Määräytymistekijöiden osuudet muuttuvat vuosittain määräytymistekijöiden ja hyvinvointialueiden tehtävämuutosten perusteella kohdistuvan rahoituksen muutosten mukaisesti.

Kullekin hyvinvointialueelle myönnetään valtion rahoituksena euromäärä, joka saadaan laskettaessa yhteen hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain 13 §:ssä tarkoitetut sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset ja 21 §:ssä tarkoitetut pelastustoimen laskennalliset kustannukset. Lisäksi alueet saavat siirtymätasausta tai alueiden rahoituksesta vähennetään siirtymätasauksen mukainen erä lain 35 §:n mukaisesti.

Määräraha hyvinvointialueittain

Hyvinvointialue 1 000 euroa euroa/asukas
     
Helsinki 2 949 520 4 373
Vantaa ja Kerava 1 200 359 4 202
Länsi-Uusimaa 1 953 206 3 946
Itä-Uusimaa 425 169 4 295
Keski-Uusimaa 859 736 4 185
Varsinais-Suomi 2 329 871 4 747
Satakunta 1 070 345 5 055
Kanta-Häme 803 813 4 741
Pirkanmaa 2 507 332 4 649
Päijät-Häme 954 333 4 667
Kymenlaakso 892 897 5 628
Etelä-Karjala 605 086 4 834
Etelä-Savo 757 084 5 828
Pohjois-Savo 1 288 118 5 190
Pohjois-Karjala 836 801 5 155
Keski-Suomi 1 270 421 4 649
Etelä-Pohjanmaa 964 281 5 061
Pohjanmaa 842 769 4 745
Keski-Pohjanmaa 333 135 4 918
Pohjois-Pohjanmaa 1 978 677 4 731
Kainuu 403 627 5 753
Lappi 1 008 414 5 725

Määräraha tehtävittäin (1 000 euroa)

   
Sosiaali- ja terveydenhuolto 25 645 629
Pelastustoimi 589 367
Yhteensä 26 234 995

Hyvinvointialueiden yleiskatteinen valtionrahoitus on yhteensä n. 26,2 mrd. euroa v. 2025. Lisäksi hyvinvointialueet saavat asiakasmaksuja, avustuksia, rahoitustuottoja ja muita tuloja.

Valtion hyvinvointialueille myöntämän sosiaali- ja terveydenhuollon laskennallisen rahoituksen tasoa korotetaan vuosittain koko maan tasolla huomioimalla ennakoitu palvelutarpeen kasvu, kustannustason nousu sekä tehtävämuutokset. Lisäksi vuoden 2023 rahoituksen lakisääteinen jälkikäteistarkistus huomioidaan vuoden 2025 rahoituksessa. Rahoitukseen lisättävän jälkikäteistarkistuksen määrä on n. 1,41 mrd. euroa. Hyvinvointialueiden rahoituksen indeksikorotus on 3,00 % v. 2025 ja sen vaikutus hyvinvointialueiden rahoitukseen n. 800 milj. euroa, josta vuoden 2023 rahoituksen jälkikäteistarkistukseen sisältyvä indeksikorotuksen määrä on n. 67 milj. euroa. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarpeen kasvun kustannusarvio on n. 270 milj. euroa, josta jälkikäteistarkistukseen sisältyvää palvelutarpeen kasvua on n. 29 milj. euroa vuodelle 2025. Vuodesta 2025 lähtien palvelutarpeen kasvusta huomioidaan 80 %.

Hyvinvointialueiden rahoitukseen vaikuttavina hallitusohjelman sekä vuosia 2025—2028 koskevan julkisen talouden suunnitelman mukaisina tehtävälainsäädännön ja asiakasmaksusäädösten muutoksina on otettu huomioon hoitotakuun pysyttäminen 14 vuorokaudessa ja edelleen muuttaminen kolmeen kuukauteen -121 200 000 euroa, ikääntyneiden ympärivuorokautisen hoivan henkilöstömitoituksen keventäminen 0,6:een -45 000 000 euroa, lasten ja nuorten mielenterveyspalveluiden vahvistaminen 1.5.2025 alkaen (terapiatakuu) 22 168 000 euroa, lastensuojelun jälkihuollon ikärajan laskun 23 vuoteen säästövaikutuksen kasvu -12 000 000 eurolla -24 000 000 euroon, terveydenhuollon asiakasmaksujen korottaminen -150 000 000 euroa, vammaispalvelulain soveltamisalan tarkentaminen 24 800 000 euroa, ajokorttitarkastusten rajaaminen palveluvalikoiman ulkopuolelle -5 000 000 euroa ja lastensuojelun henkilöstön sijaisten kelpoisuusvaatimusten joustavoittaminen -2 000 000 euroa. Lisäksi muihin aiemmin tehtyihin säädösmuutoksiin perustuva rahoituslisäys on 17 095 000 euroa.

Vuoden 2025 siirtymätasausten vaikutus rahoitukseen on n. -67 milj. euroa. Rahoituksessa on huomioitu hyvinvointialueille vuonna 2023 siirtyneitä tuloja ja kustannuksia tasaavan vuoden 2024 talousarviossa päätetyn kertaerän poistuminen -531 412 000 euroa, potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista annetun lain kertaluonteisten kustannusten poistuminen -350 000 euroa, tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevien potilaiden oikeusturvaa parantaneen mielenterveyslain muutoksen kertaluonteisten kustannusten poistuminen -310 000 euroa ja vanhemmuuslain muuttamiseen perustuneen kertaluonteisen rahoituksen poistuminen -35 000 euroa.

Vuoden 2025 rahoituksessa on lisäksi huomioitu vuoden 2024 toisessa lisätalousarviossa päätettyjen vuoden 2023 laskennallisen rahoituksen pohjana ollutta nk. siirtolaskelmaa koskevien oikaisujen vaikutus rahoitukseen. Oikaisujen myötä kuntien verotuloista tehtävän siirron tarkentumisesta johtuen hyvinvointialueiden rahoitukseen kohdistetaan kunnan peruspalveluiden valtionosuudesta siirtoa 559 000 euroa, joka palvelutarpeen kasvun ja indeksikorotuksen vaikutuksesta kasvattaa hyvinvointialueiden valtionrahoitusta yhteensä n. 0,6 milj. eurolla. Oikaisujen vaikutus laskennallisen rahoituksen määrän muutoksen kautta yliopistosairaalalisään on 4 000 euroa.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Ajokorttitarkastusten rajaaminen palveluvalikoiman ulkopuolelle (Lisätoimet 2024) (BudjL) -5 000
Asiakasmaksujen korottaminen (HO 2023, Lisätoimet 2024) -150 000
Hoitotakuu (Lisätoimet 2024) (BudjL) -96 200
Hoitotakuu (pidetään voimassa 1.9.2023 voimaantullut 14 vrk hoitotakuu) (HO 2023) -25 000
Hoitotakuun toteutus (pmi Marinin hallitus) 14 800
Hyvinvointialueille vuonna 2023 siirtyneitä tuloja ja kustannuksia tasaavan kertaerän poistuminen -531 412
Indeksikorotuksen määrä v. 2025 732 857
Indeksikorotus (vuoden 2022 kustannuspohjan korjaus LTA2 2024) 35
Iäkkäiden ympärivuorokautisen hoivan henkilöstömitoituksen keventäminen (Lisätoimet 2024) (BudjL) -45 000
Jälkikäteistarkistus (indeksikorotus) 66 708
Jälkikäteistarkistus (palvelujen kysynnän kasvu) 29 072
Jälkikäteistarkistus (rahoituslain 10 §) 1 316 342
Kuntien peruspalvelujen valtionosuudesta tehtävän siirron tarkentuminen (siirto momentilta 28.90.30 LTA2 2024) 559
Lasten ja nuorten terapiatakuu (HO 2023, lisätoimet 2024) (BudjL) 22 168
Lastensuojelulain muuttaminen (jälkihuollon ikärajan laskeminen) (HO 2023) -12 000
Lastensuojelun henkilöstön kelpoisuusvaatimusten joustavoittaminen (Lisätoimet 2024) (BudjL) -2 000
Mielenterveyslain muuttaminen (tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevien potilaiden oikeusturva, summan tarkennus vuodelle 2025 (HO 2023) -310
Palvelujen kysynnän kasvu 240 557
Palvelujen kysynnän kasvu (vuoden 2022 kustannuspohjan korjaus LTA2 2024) 14
Potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista annetun lain kertaluonteisten kustannusten poistuminen (pmi Marinin hallitus) -350
Potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista annetun lain pysyvien kustannusten kasvu (pmi Marinin hallitus) 45
Sote-valvontalaki (pmi Marinin hallitus) 2 600
Synnyttäneen äidin selvittämistä ja oikeusgeneettisiä vanhemmuustutkimuksia koskevan kertaluontoisen rahoituksen päättyminen -35
Vammaispalvelulain soveltamisalan muuttaminen (Lisätoimet 2024) (BudjL) 24 800
Vuoden 2024 siirtymätasausten poistaminen 103 979
Vuoden 2025 siirtymätasaukset -67 101
Yliopistosairaalalisän rahoitus (vuoden 2022 kustannuspohjan korjaus LTA2 2024) 4
Yhteensä 1 620 132

2025 talousarvio 26 235 003 000
2024 II lisätalousarvio 554 000
2024 talousarvio 24 614 871 000
2023 tilinpäätös 20 777 000 512

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)

Momentille myönnetään 26 231 122 000 euroa.

Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.

Muutos talousarvioesityksen 26 235 003 000 euroon nähden on 3 881 000 euroa, missä on otettu huomioon vähennyksenä 7 200 000 euroa terveydenhuoltolain terveydenhuollon päivystystä ja leikkaustoimintaa koskevien muutosten voimaantulosta 1.10.2025 ja 2 600 000 euroa sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain muutoksesta, jolla julkisten palveluntuottajien rekisteröintiä ja tietojen toimittamista koskevan sääntelyn voimaantuloa edelleen siirrettäisiin, sekä lisäyksenä 1 800 000 euroa ajokorttitarkastusten rajaamiseen julkisen terveydenhuollon palveluvalikoiman ulkopuolelle liittyvän säästöarvion pienentymisestä ja 4 119 000 euroa pakolaisten ja tilapäistä suojelua saavien henkilöiden täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen kustannusten rahoitusvastuun muutoksesta ja siihen perustuvasta määrärahan siirrosta momentilta 32.50.30.

Hallitus on antanut eduskunnalle täydentävään talousarvioesitykseen liittyvät esitykset laiksi terveydenhuoltolain muuttamisesta sekä siihen liittyviksi laeiksi sekä laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain muuttamisesta ja antaa eduskunnalle täydentävään talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi kotoutumisen edistämisestä annetun lain muuttamisesta.


2025 talousarvio 26 231 122 000
2024 II lisätalousarvio 554 000
2024 talousarvio 24 614 871 000
2023 tilinpäätös 20 777 000 512

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Momentille ehdotetaan 3 200 000 euron vähennystä, joka liittyy hallituksen esitykseen eduskunnalle laiksi terveydenhuoltolain 22 §:n muuttamisesta (HE 171/2024 vp) eli ajokorttitarkastusten rajaamiseen pois hyvinvointialueiden järjestämisvastuun piiristä.

Valiokunta lisää momentille 3 200 000 euroa, koska asian käsittely on eduskunnassa edelleen kesken.

Momentille ehdotetaan 24 800 000 euron lisäystä, joka liittyy hallituksen esitykseen eduskunnalle laeiksi vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain 4 §:n muuttamisesta (HE 122/2024 vp).

Valiokunta lisää momentille 20 200 000 euroa. Näin ollen talousarvioesitykseen sisältyy yhteensä 45 milj. euron lisäys sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön mukaisesti (StVM 28/2024 vp).

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 26 254 522 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain (617/2021) mukaisen valtion rahoituksen maksamiseen.

 

I lisätalousarvioesitys HE 8/2025 vp (27.2.2025)

Momentilta vähennetään 2 400 000 euroa.

Selvitysosa:Vähennys aiheutuu ajokorttitarkastusten rajaamisesta pois hyvinvointialueiden järjestämisvastuun piiristä, johon liittyen hallitus on antanut eduskunnalle esityksen laiksi terveydenhuoltolain muuttamisesta.


2025 I lisätalousarvio -2 400 000
2025 talousarvio 26 254 522 000
2024 II lisätalousarvio 554 000
2024 talousarvio 24 614 871 000
2023 tilinpäätös 20 777 000 512

 

Eduskunnan kirjelmä EK 12/2025 vp (21.3.2025)

Momentilta vähennetään 2 400 000 euroa.