Hoppa till innehåll
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         10. Verotus ja tulli
         20. Palvelut valtioyhteisölle
         50. Eläkkeet ja korvaukset
         90. Kuntien tukeminen
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2025

89. Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän rahoitusPDF-versio

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Selvitysosa:Hyvinvointialueiden yleiskatteinen valtionrahoitus on yhteensä n. 26,2 mrd. euroa ja mahdolliseen lisärahoitustarpeeseen on varattu 1 milj. euron arviomääräraha. Valtionavustuksia tai korvauksia sisältyy pääluokkiin 25, 26, 32, 33 ja 35.

Keskeiset uudistukset

Hallitusohjelman ja kevään 2024 kehysriihen päätösten mukaisesti ikääntyneiden ympärivuorokautisen hoivan henkilöstömitoitusta kevennetään, lasten ja nuorten mielenterveyspalveluihin pääsyä vahvistetaan (terapiatakuu), terveydenhuollon asiakasmaksuja korotetaan, ajokorttitarkastukset rajataan palveluvalikoiman ulkopuolelle, perustason terveydenhuollon hoitotakuu pidennetään 3 kuukauteen, lastensuojelun henkilöstön sijaisten kelpoisuusvaatimuksia joustavoitetaan ja vammaispalvelulain soveltamisalaa tarkennetaan siten, että se säilyy erityislakina.

Sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnalliset ja vaikuttavuustavoitteet

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021) 22 §:ssä säädettiin aiemmin sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisista tavoitteista, jotka valtioneuvosto vahvistaa joka neljäs vuosi. Vuosille 2023—2026 vahvistettujen ja vuonna 2024 päivitettyjen tavoitteiden mukaan mm.

  • — Selkeä palvelujärjestelmä, palveluverkko ja palveluohjaus lisäävät perustason palvelujen saatavuutta, jatkuvuutta ja yhteensovittamista.
  • — Sote-henkilöstön riittävyyden, saatavuuden ja pysyvyyden varmistamiseen on luotu edellytykset.
  • — Toiminta on taloudellisesti kestävää ja kustannusten kasvua hidastetaan suhteessa palveluntarpeen kasvuun.
  • — Toiminnan ohjauksessa ja johtamisessa painotetaan vaikuttavuusperustaisuutta.
  • — Hyvinvointialueiden ja kuntien sekä muiden toimijoiden välillä on toimivat yhteistyörakenteet, joissa painottuu ennaltaehkäisy.
  • — Joustava ja kriisinkestävä palvelujärjestelmä turvaa väestön terveyttä, hyvinvointia ja riittävää toimeentuloa koko maassa.
  • — Palvelujärjestelmän sekä perusterveyden- ja sosiaalihuollon palveluihin liittyvä tutkimus- ja kehittämistoiminta vahvistuu.
  • — Kansallisesti ja yhteistyöalueittain suunniteltu tiedonhallinta ja digitalisaatio tukevat tavoitteiden saavuttamista ja asukaslähtöistä toiminnan uudistamista.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tavoitteita käsitellään lisäksi pääluokassa 33.

Pelastustoimen tavoitteet

Pelastustoimen järjestämisestä annetun lain (613/2021) 8 §:ssä säädettiin aiemmin valtakunnallisista tavoitteista pelastustoimen järjestämiselle, jotka valtioneuvosto vahvistaa joka neljäs vuosi. Vuosille 2023—2026 vahvistettujen tavoitteiden mukaan mm.

  • — Pelastustoimen palvelutaso toteutuu yhdenvertaisesti ja laadukkaasti sekä valtakunnallisesti että alueellisesti.
  • — Pelastustoimen henkilöstöresurssit ovat riittävät ja henkilöstö on osaavaa ja hyvinvoivaa.
  • — Pelastustoimen onnettomuuksien ehkäisy on järjestetty riskiperusteisesti, yhdenmukaisesti ja vaikuttavasti.
  • — Pelastustoimella on välitön kyky toimia suunnitellusti kaikissa turvallisuustilanteissa, ja se säilyy turvallisuuden lähipalveluna.
  • — Pelastustoimen alueellinen ja valtakunnallinen valmius sekä varautuminen mahdollistavat väestön suojaamisen kaikissa olosuhteissa.

Sisäministeriön vaikuttavuustavoitteita kuvataan tarkemmin pääluokassa 26.

Hyvinvointialueiden tehtäviä koskevista valtakunnallisista tavoitteista on säädetty 1.8.2024 alkaen hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 12 a §:ssä.

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän rahoitus

Hyvinvointialueiden yleiskatteiseen rahoitukseen vuodelle 2025 esitetään noin 26,2 mrd. euroa, mikä on noin 1,6 mrd. euroa enemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Koska vuodelle 2024 budjetoituun rahoitukseen sisältyi jo 530 milj. euroa jälkikäteen maksettua vuoden 2023 rahoitusta, hyvinvointialueiden rahoituksen todellinen kasvu on noin 2,2 mrd. euroa vuonna 2025.

Hyvinvointialueiden rahoituksessa on otettu huomioon noin 1,4 mrd. euron lakisääteinen rahoituksen jälkikäteistarkistus koskien vuotta 2023. Lisäksi indeksikorotus (3,00 prosenttia) lisää hyvinvointialueiden rahoitusta noin 800 milj. eurolla ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarpeen arvioitu vuosittainen kasvu noin 270 milj. eurolla. Vuoden 2025 siirtymätasaukset vähentävät rahoitusta noin 67 milj. euroa. Hyvinvointialueiden rahoitusta esitetään alennettavaksi myös noin 292 milj. eurolla tehtävälainsäädännön ja asiakasmaksusäädösten muutoksia vastaavasti.

Yleiskatteisen rahoituksen lisäksi hyvinvointialueille osoitetaan valtionavustuksia ja muita korvauksia noin 243 milj. eurolla, josta valtaosa tulee sosiaali- ja terveysministeriön pääluokasta (noin 236 milj. euroa). Esimerkiksi valtion rahoitukseen terveydenhuollon ja sosiaalityön yliopistotasoiseen tutkimukseen kohdennetaan 40 milj. euroa, jossa on lisäystä edelliseen vuoteen 5 milj. euroa. Tätä niin sanottua VTR-tutkimuksen rahoitusta tarkastellaan mietinnössä momentin 33.60.32 yhteydessä.

Valiokunta korostaa, että hyvinvointialueiden osuus on lähes 30 prosenttia valtion talousarviosta. Julkisen talouden vaikea tilanne edellyttää sopeutustoimia hyvinvointiyhteiskunnan ja sen palveluiden turvaamiseksi, ja tässä kokonaisuudessa hyvinvointialueilla ja niiden rahoituksella on keskeinen merkitys. Kuten yllä on todettu, hyvinvointialueiden rahoitus on vuonna 2025 säästöistä huolimatta kasvava, vaikka huomioon otetaan myös se, että lisäyksestä noin 1,4 mrd. euroa aiheutuu jälkikäteistarkistuksesta eli menojen ja tulojen kohtaannon jälkikäteisestä korjaamisesta.

Hyvinvointialueiden talouden tasapainottaminen

Tilinpäätösennusteiden mukaan hyvinvointialueiden yhteenlaskettu alijäämä kasvaisi noin 1,42 mrd. euroon vuonna 2024. Alueelliset erot ovat merkittäviä (ennakoitu vaihtelu välillä -25 euroa/asukas — -482 euroa/asukas). Vuoden 2025 talousarviotietoja ei ole vielä saatavilla.

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille, että hyvinvointialueiden talouden tasapainottaminen on haasteellista. Kuulemisessa on laajalti korostettu sitä, että toimintaympäristö on vaikea niin palkka-, ostopalvelu- ym. kustannusten nousun, henkilöstön saatavuuden, vanhojen hoitojonojen olemassaolon kuin kasvavan palvelutarpeen takia. Huomiota on kiinnitetty myös hyvinvointialueiden indeksiin, joka ei kata todellista kustannusten kasvua. Myös valtiovarainvaliokunnan oman asian selvitys (O 17/2024 vp) toi esille samoja taloudellisten haasteiden taustasyitä. Valiokunta tunnistaa sen, että toimintaympäristö on ollut vaikea sote-uudistuksen alkuvuosina.

Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että yksittäisiä hyvinvointialueita lukuun ottamatta ennakoidaan, että hyvinvointialueet eivät kykenisi kattamaan syntyneitä alijäämiä vuoden 2026 määräaikaan mennessä. Valtiovarainministeriön painelaskelma hyvinvointialueiden tuloista ja menoista ennustaa, että vuonna 2024 hyvinvointialueiden tulos heikkenee edellisvuodesta ollen 1,5 mrd. euroa alijäämäinen, ja myös vuosien 2025—2026 ennustetaan olevan edelleen 0,3—0,5 mrd. euroa alijäämäisiä. Moni hyvinvointialue on esittänyt alijäämän kattamiskauden pidentämistä, ja osa alueista kokee alijäämän kattamisvelvollisuuden johtavan epärealistisiin säästöpaineisiin. Päijät-Hämeellä ja HUS-yhtymällä haastetta tuo myös se, että vuoden 2022 alijäämien takia näiden tulee kattaa alijäämänsä jo vuoden 2025 aikana. Valiokunta korostaa, että toisaalta osa hyvinvointialueista on onnistunut tasapainottamistoimissa ja onnistunee kattamaan alijäämät vuoden 2026 loppuun mennessä.

Valiokunta pitää tärkeänä valtion hyvinvointialueisiin kohdistamaa ohjausta. On keskeistä, että budjettirajoite ei muodostu pehmeäksi ja että kustannusten kasvun hillinnästä pidetään kiinni. Huomiota tulee kiinnittää myös pitkäjänteisen uudistamisen tukemiseen ja vaikuttavien ratkaisujen levittämiseen niin, että valtion ohjaus tukee hyvinvointialueiden onnistumista tehtävässään. Ohjauksessa tulisi painottaa sitä, että hyvinvointialueiden säästötoimet eivät kohdistuisi lyhytnäköisesti perusterveydenhuoltoon ja ennalta ehkäiseviin palveluihin.

Valiokunta nostaa myös esille sen, että alijäämän kattamisvelvoitteen saavuttamatta jääminen ei automaattisesti tarkoita arviointimenettelyä. Kriteerit täyttävien alueiden arviointimenettelyn käynnistämisessä on valtiovarainministeriöllä harkintavaltaa ja menettelyn käynnistäminen perustuu kokonaisharkintaan alueen toiminnan ja talouden tilannekuvasta sekä jatkonäkymistä. Olennaista on, että jokainen alue tekee tässä hetkessä parhaansa taloutensa sopeuttamiseksi perustuslain turvaamia palveluita vaarantamatta. Jos lakisääteiset palvelut ovat vaarantumassa, on alueella mahdollisuus hakea lisärahoitusta.

Hyvinvointialueesta annettuun lakiin on tulossa myös uusi neuvottelumenettely, joka voitaisiin käynnistää tilanteissa, joissa hyvinvointialueen talouden tila olisi vaarantumassa merkittävällä tavalla. Tämä on nähtävissä mahdollisuutena saada ennakollista talouden ohjauksen tukea tilanteen niin vaatiessa.

Jälkikäteistarkistus, määräytymistekijät ja rahoitusmallin kehittäminen

Hyvinvointialueiden rahoituksen jälkikäteistarkistus ei ole varsinaista rahoituksen lisäämistä, vaan lakisääteisten palvelujen tuottamiseen aiemmin annetun rahoituksen oikaisemista siten, että laskennalliset kustannukset eivät erkane todellisista kustannuksista. Vuosittaiseen rahoituksen alueelliseen kohdennukseen vaikuttavat rahoitusmallin määräytymistekijät ja näiden tietojen päivittyminen. Myös jälkikäteistarkistus kohdentuu rahoituslain määräytymistekijöiden perusteella.

Osana määräytymistekijöitä ovat palvelutarvekertoimet, jotka perustuvat sairausluokitukseen sisältyviin sairauksiin (noin 120 sairausdiagnoosia), väestön ikä- ja sukupuolirakenteeseen ja sosioekonomista asemaa kuvaaviin tilastotietoihin. Palvelutarvekertoimet ovat muuttuneet merkittävästi vuoden 2024 rahoituksen määräytymisessä käytetyistä kertoimista. Myös muissa määräytymistekijöiden tilastotiedoissa (muun muassa asukasluku) tapahtunut päivittyminen muuttaa vuoden 2025 rahoituksen kohdentumista alueiden välillä kuluvasta vuodesta.

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tuotu esiin huoli siitä, kuinka jälkikäteistarkistus kohdentuu. Kun huomioon otetaan muun muassa määräytymistekijöiden muutokset, jälkikäteistarkistus ei kohdistu erityisesti niille hyvinvointialueille, joilla rahoituksen vaje on ollut vuonna 2023 suurinta. Valiokunta toteaa, että mallin on tarkoitus jakaa rahoitusta tarveperusteisesti. Määräytymistekijöiden tilastotiedon päivitykset tuovat kuitenkin rahoitukseen valitettavaa heilahtelua ja ennakoimattomuutta. Valiokunta pitää tärkeänä, että erityistä huomioita kiinnitetään THL:n antamaan ohjeistukseen sekä hyvinvointialueiden diagnoosikirjausten ja muiden tietotoimitusten laatuun ja yhdenmukaisuuteen.

Valiokunnan saaman tiedon mukaan parhaillaan valmistellaan hyvinvointialueiden rahoitusmallin uudistamisen toisen vaiheen muutoksia. Rahoitusmallin tarveperusteisuutta on tarkoitus kehittää THL:n tarvetekijätutkimuksen perusteella. Uudistamisessa tarkastellaan myös muita olosuhdetekijöitä sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kerrointa (hyte-kerroin). Tavoitteena on, että uusi lainsäädäntö tulisi voimaan 1.1.2026. Toinen vuoden 2026 rahoitukseen kohdentuva uudistus on jälkikäteistarkistuksen muutos, jota sovelletaan ensimmäisen kerran vuodelle 2026 tehtävään vuoden 2024 jälkikäteistarkistukseen. Jatkossa jälkikäteistarkistukseen sisältyy kannustavuuden lisäämiseksi omavastuuosuus, joka nousee asteittain 5 prosentista 30 prosenttiin. Tältä osin toteutuneiden ja laskennallisten kustannusten erotusta ei otettaisi rahoituksessa huomioon laskennallista kustannuskehitystä hitaamman eikä nopeamman kehityksen tilanteessa.

Valiokunta pitää hyvänä sitä, että hyvinvointialueiden työrauhan tukemiseksi rahoitusmalli säilyy ennallaan vuonna 2025, mutta rahoitusmallin kehittämistyö etenee hallitusohjelman linjausten mukaisesti. On hyvä, että rahoitusmallin kehittämistä tehdään hallitusti ja ennakoitavasti. Valiokunta pitää hyvänä sitä, että hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen merkitys rahoituksen määräytymisessä kasvaa, mikä vahvistaa hyvinvointialueiden kannustimia panostaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen. Tätä näkökulmaa on hyvä rahoitusmallissa vahvistaa, sillä sairausdiagnooseja painottava tarveperusteisuus ei kannusta ennalta ehkäisevään toimintaan.

Sosiaali- ja terveysvaliokunta (StVL 10/2024 vp) on lausunnossaan nostanut esille, että hyvinvointialueiden rahoitusmallin kehittämisessä tulee kiinnittää huomiota rahoituksen ja velvoitteiden tasapainoon sekä rahoituksen oikeudenmukaiseen ja ennakoitavaan kohdennukseen alueille. Sosiaali- ja terveysvaliokunta käsittelee lausunnossaan myös yliopistosairaalalisää sekä muiden valtakunnallisten erityisvastuiden rahoitusta ja niiden kehittämistä. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan tavoin valtiovarainvaliokunta pitää tärkeänä, että valtakunnallisina erityisvastuina tuotettujen palveluiden saatavuus turvataan ja että rahoitus kohdentuu oikeudenmukaisesti ja läpinäkyvästi niille alueille, joille kustannukset syntyvät.

Tehtävät ja velvoitteet

Hyvinvointialueiden rahoituksessa otetaan huomioon rahoituslain mukaisesti tehtävälainsäädännön ja asiakasmaksusäädösten muutokset. Hallituksen talousarvioesityksessä ja täydentävässä esityksessä linjatut muutokset vähentäisivät rahoitusta nettomääräisesti noin 292 milj. eurolla vuoden 2024 varsinaiseen talousarvioon verrattuna. Valiokunnan momentille 28.89.31 tekemät muutokset huomioon ottaen tehtävälainsäädännön ja asiakasmaksusäädösten muutokset vähentävät lopulta hyvinvointialueiden rahoitusta 269 milj. eurolla vuonna 2025.

Suurimpina vähennyksinä on huomioitu hoitotakuun säilyttäminen 14 vuorokaudessa ja edelleen muuttaminen kolmeen kuukauteen (-121,2 milj. euroa), terveydenhuollon asiakasmaksujen korottaminen (-150 milj. euroa), ikääntyneiden ympärivuorokautisen hoivan henkilöstömitoituksen keventäminen 0,6:een (-45 milj. euroa) ja lastensuojelun jälkihuollon ikärajan lasku 23 vuoteen (säästövaikutuksen kasvu -12 milj. euroa). Usean tehtävämuutoksen taustalla on kyse siitä, miten henkilöstön heikko saatavuus on haastanut hyvinvointialueita sekä toiminnallisesti että taloudellisesti. Tarkoituksena on helpottaa lakisääteisten tehtävien toimeenpanoa sekä vähentää lisähenkilöstön rekrytointiin ja hankintaan liittyvää kustannuspainetta.

Rahoituksen lisäyksenä on huomioitu vammaispalvelulain muutokseen liittyen 45,0 milj. euroa sekä lasten ja nuorten mielenterveyspalveluiden vahvistamisen eli niin sanotun terapiatakuun osalta 22,2 milj. euroa.

Valiokunta pitää tärkeänä hallituksen päätöksiä velvoitteiden keventämisestä, mikä antaa hyvinvointialueille mahdollisuuksia joustavammin vastata palvelutarpeeseen tilanteessa, jossa henkilöstön saatavuudessa on haasteita. Asiantuntijakuulemisessa on kuitenkin esitetty huolta siitä, kuinka realistisia tehtävämuutoksista hyvinvointialueille kohdentuvat laskennalliset säästöt ovat. Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyn pidentäminen nähdään alueilla ristiriitaisena suhteessa peruspalveluiden vahvistamisen tavoitteeseen. Näin ollen monet hyvinvointialueet kokevat tehtävämuutoksesta aiheutuvan säästön yleiseksi rahoitusleikkaukseksi. Lisäksi huolta kohdistuu asiakasmaksujen korottamisen laskennalliseen vaikutukseen, jonka mittaluokkaa haastavat muun muassa maksukatto sekä maksuvaikeuksien ja luottotappioiden todennäköinen lisääntyminen.

Valiokunta toteaa, että hyvinvointialueiden järjestämisvastuulle kuuluvien tehtävien laajuuden tai laadun muutosten taloudellisten vaikutusten arviointiin on tärkeää kiinnittää erityistä huomiota, jotta muutokset tulevat huomioidusti täysimääräisesti hyvinvointialueiden rahoituksen tasossa. Rahoitusperiaatteen mukaisesti hyvinvointialueiden rahoituksen tulee olla riittävä lainsäädännön edellyttämiin palveluvelvoitteisiin.

Valiokunta pitää hyvänä sitä, että lasten ja nuorten mielenterveyspalveluihin panostetaan ottamalla käyttöön terapiatakuu 1.5.2025 lukien ja että hoitotakuun kevennykset eivät koske alle 23-vuotiaita. Lasten ja nuorten hyvinvointia tarkastellaan mietinnössä luvun 33.30 yhteydessä.

Henkilöstön saatavuus ja vuokratyövoiman käyttö

Henkilöstöpula koskee lähes kaikkia sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöryhmiä, mutta myös pelastustoimea. Vajeessa on kuitenkin ajallista, alueellista ja ammattiryhmäkohtaista vaihtelua. Sote-sektorilla henkilöstöpulaa on muun muassa lääkäreistä, sosiaalityöntekijöistä, psykologeista, sairaanhoitajista sekä lähihoitajista. Henkilöstön eläköityminen, alan osin heikko houkuttelevuus sekä kasvava palvelutarve tuovat haasteita, joskin valiokunnan saaman tiedon mukaan viime aikoina alueilta on raportoitu myös myönteistä kehitystä henkilöstön saatavuudessa. Erityisesti keskuskaupungeissa sote-henkilöstön saatavuus on hieman parantunut. Valiokunta korostaa, että tilannetta on syytä seurata tarkasti.

Valiokunta toteaa, että henkilöstön saatavuushaasteiden ratkaisemiseen tarvitaan monipuolisia lyhyen ja pitkän aikavälin toimenpiteitä. Osana tätä kokonaisuutta on Hyvän työn ohjelma, jota käsitellään momentin 33.03.63 yhteydessä. Riittävistä ja alueellisesti tarkoituksenmukaisesti kohdentuvista koulutuspaikoista tulee pitää huolta, kuten myös alalle vaihtamisen sekä motivoivan urapolun koulutusmahdollisuuksista muun muassa hoitotyön osalta. Ammattiryhmien välistä työnjakoa ja ammattihenkilöstöä koskevaa lainsäädäntöä tulee tarkastella, kuten myös teknologian ja digitalisaation hyödyntämistä ja toimintatapojen uudistamista. Kansainvälisen rekrytoinnin osuutta on pyritty kasvattamaan, ja tähän liittyy myös tarve tehokkaisiin sosiaali- ja terveydenhuollon kv-henkilöstön laillistamisprosesseihin.

Henkilöstön heikon saatavuuden paikkaajana on hyödynnetty vuokratyön ostoja. Valiokunnan saaman tiedon mukaan vuokratyövoiman käyttö on kasvanut hyvinvointialueilla kiihtyvällä tahdilla viime vuosina (erityisesti vuoden 2023 aikana) ja siinä kustannusten kasvu on ollut nopeampaa kuin hyvinvointialueiden omien henkilöstökulujen kasvu. Kustannussyistä useat hyvinvointialueet ovatkin pyrkineet karsimaan epätarkoituksenmukaisinta vuokratyövoiman käyttöä ja muuttamaan tätä omaksi työksi rekrytointeja tehostamalla. Valtiovarainministeriön keräämien tietojen mukaan vuokratyövoiman käytön voimakas kasvu onkin laantunut ja kääntynyt jopa laskuun kuluvana vuonna. Vuokratyövoiman käytön tilannekuvassa ja kustannuksissa on kuitenkin suuria alueellisia eroja.

Valiokunta pitää myönteisenä uusimpia tietoja henkilöstön saatavuuden ja vuokratyövoiman käytön kehityksestä. On myös hyvä, että Suomessa selvitetään ”Ruotsin mallin” kaltaista sopimusratkaisua, jossa määriteltäisiin yhteiset vaatimukset vuokratyövoiman laadulle, osaamiselle ja kustannuksille sekä vyöhykeperusteisille hinnoille.

Palvelujärjestelmän vaikuttavuus

Hallitusohjelman mukaisesti sosiaali- ja terveyspalveluita uudistetaan ja palvelujärjestelmän sekä palveluiden vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta parannetaan. Tavoitteena on ottaa käyttöön yhdenmukaisesti arvioituja, vaikuttavia ja kustannusvaikuttaviksi todettuja menetelmiä sosiaali- ja terveydenhuollossa panostamalla muun muassa tutkimukseen, kansalliseen arviointiosaamiseen, laatu-, vaikuttavuus- ja kustannusvaikuttavuustietotuotantoon sekä suositusten kehittämiseen ja niiden vakiinnuttamiseen palvelujärjestelmässä.

Valiokunta pitää hyvinvointialueiden toiminnan kehittämisessä, kustannusten kasvun hillitsemisessä ja talouden tasapainottamisessa keskeisenä tiedolla johtamista ja luotettavan tietopohjan kehittämistä. On hyvä, että vaikuttavuusperusteiseen ohjaukseen ja yleiseen vaikuttavuuden kehittämiseen on kiinnitetty huomiota niin hallituksessa kuin myös yksittäisillä hyvinvointialueilla, joskin tilanne alueiden välillä on vaihteleva.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän vaikuttavuuden kehittämiseen tehtiin vuoden 2024 talousarviossa yhteensä 8 milj. euron määrärahalisäykset (momentit 33.01.01, 33.01.25, 33.03.04, 33.03.63), ja tämä rahoitustaso jatkuu edelleen. Myös Suomen kestävän kasvun ohjelman rahoituksesta (momentti 33.60.61) 10 milj. euroa kohdistuu vuonna 2025 sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvaikuttavuutta tukevan tietopohjan sekä vaikuttavuusperusteisen ohjauksen vahvistamiseen ja 20 milj. euroa hoitotakuuta edistävien palvelumuotoiltujen digitaalisten innovaatioiden käyttöönottoon.

Valiokunta nostaa hyvänä kehityssuuntana esille vuoden 2024 lopulla käynnistyvän yksikkökustannusten julkaisemisen. Yksikkökustannuksia selvittämällä on mahdollista tukea sitä, että kustannusvaikuttavuudeltaan parhaat toimintamallit tulisivat käyttöön kaikilla alueilla. Valiokunta pitää keskeisenä sitä, että hyvinvointialueille saadaan jalkautettua tietoa vaikuttavien toimintatapojen ja menetelmien käyttöön­oton tehostamiseksi sekä toisaalta vähähyötyisten menetelmien käytöstä poistamiseksi. Valiokunta pitää sosiaali- ja terveyspalveluiden yhdenvertaisen saatavuuden ja laadun sekä kustannushillinnän kannalta tärkeänä myös kansallisen palvelulupauksen ja -valikoiman tarkastelua. Valiokunnan saaman tiedon mukaan työ on tämänkin osalta käynnissä ja säädösvalmistelussa tavoiteaikatauluna on voimaantulo 1.1.2027.

Palvelujärjestelmän vaikuttavuuden parantamisessa olennaista on riittävä sosiaali- ja terveysalan tutkimustieto. Valiokunta tarkastelee alan tutkimusrahoitusta momentin 33.60.32 yhteydessä.

Perustason palveluihin panostaminen ja hoitoon pääsy

Vuonna 2023 perustason terveydenhuoltopalveluihin käytettiin noin 38 prosenttia terveydenhuollon kustannuksista. Sosiaalihuollossa perustason palveluihin käytettiin 61 prosenttia sosiaalihuollon kustannuksista. Valiokunnan saaman tiedon mukaan hyvinvointialueet ovat yleisesti sitoutuneet perustason vahvistamiseen, ja alustavien tietojen mukaan useat alueet ovat suunnitelleet toimenpiteitä perustason vahvistamiseksi ja ottaneet asian huomioon vuoden 2025 talousarviovalmistelussa. Myös muutosohjelmissa ja säästöissä on painotettu erikoissairaanhoitoa enemmän kuin perusterveydenhuoltoa.

Valiokunta pitää tätä myönteisenä. Sopeutustoimet on hyvä hyödyntää mahdollisuutena uudelleensuunnata toimintaa ja järjestellä sitä kustannusvaikuttavammalla tavalla, samalla perustasoa painottaen. Perustason vahvistamiseen on alueilla otettu käyttöön erilaisia ratkaisuja, kuten omalääkärimalli ja omatiimimalli. Valiokunta pitää tärkeänä sitä, että hyvinvointialueet jatkavat määrätietoisesti työtä talouden tasapainottamiseksi ja painotuksen siirtämiseksi erikoistasolta perustasolle. On tärkeää seurata, kuinka perustason menot jatkossa kehittyvät suhteessa erikoistasoon.

Hoitojonoja on edelleen koronavuosien jäljiltä, mutta tilastojen mukaan hoitoa odottavien ja hoitotakuun ylittäneiden määrän kasvu on pysähtynyt. Alueelliset ja erikoisalakohtaiset vaihtelut ovat suuria. Hallitus edistää jonopurkua muun muassa uudistamalla erikoissairaanhoidon työnjakoa ja laajentamalla toimenpiteiden tuotantotapoja. Rahoitusmalli ei mahdollista erillistä korvamerkittyä lisärahoitusta jononpurkuun.

Hoitoon pääsyn osalta valiokunta toteaa, että paljon myös hyvää kehitystä on tapahtunut. Isossa kuvassa perusterveydenhuollon hoitoon pääsy on parantunut ja hoitojonot lyhentyneet, minkä lisäksi digitaalinen asiointi on ottanut suuria kehitysaskeleita.

31. Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen rahoitus (arviomääräraha)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 26 235 003 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain (617/2021) mukaisen valtion rahoituksen maksamiseen.

Selvitysosa:Valtion hyvinvointialueille myöntämä rahoitus perustuu edellisen vuoden laskennallisiin kustannuksiin ja niihin tehtäviin hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain 7—10 §:n mukaisiin tarkistuksiin huomioiden ennakoitu palvelutarpeen kasvu, kustannustason muutos, tehtävämuutokset sekä jälkikäteistarkistus. Hyvinvointialueille myönnetään valtion rahoitusta hyvinvointialueen asukasmäärän, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tarvetta kuvaavien tekijöiden, asukastiheyden, vieraskielisyyden, kaksikielisyyden, saaristoisuuden, saamenkielisyyden, hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toimien ja yliopistollisen sairaalan sekä pelastustoimen riskitekijöiden perusteella.

Valtion rahoituksen määräytymistekijöiden osuudet1)

Määräytymistekijä % 1 000 euroa
     
Sosiaali- ja terveydenhuolto yhteensä, josta 97,793 25 721 555
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarve 79,226 20 838 073
Asukasmäärä 13,043 3 430 612
Asukastiheys 1,457 383 337
Vieraskielisyys 1,943 511 116
Kaksikielisyys 0,486 127 779
Saamenkielisyys 0,013 3 322
Saaristoisuus 0,110 28 878
Yliopistosairaalalisä 0,543 142 879
Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen 0,972 255 558
Pelastustoimi yhteensä, josta 2,207 580 542
Asukasmäärä 1,435 377 352
Asukastiheys 0,110 29 027
Riskitekijät 0,662 174 162

1) Taulukossa esitetään laskennallisen rahoituksen jakautuminen määräytymistekijöittäin. Esitetyistä luvuista ei ole vähennetty siirtymätasausta.

Määräytymistekijöiden osuudet muuttuvat vuosittain määräytymistekijöiden ja hyvinvointialueiden tehtävämuutosten perusteella kohdistuvan rahoituksen muutosten mukaisesti.

Kullekin hyvinvointialueelle myönnetään valtion rahoituksena euromäärä, joka saadaan laskettaessa yhteen hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain 13 §:ssä tarkoitetut sosiaali- ja terveydenhuollon laskennalliset kustannukset ja 21 §:ssä tarkoitetut pelastustoimen laskennalliset kustannukset. Lisäksi alueet saavat siirtymätasausta tai alueiden rahoituksesta vähennetään siirtymätasauksen mukainen erä lain 35 §:n mukaisesti.

Määräraha hyvinvointialueittain

Hyvinvointialue 1 000 euroa euroa/asukas
     
Helsinki 2 949 520 4 373
Vantaa ja Kerava 1 200 359 4 202
Länsi-Uusimaa 1 953 206 3 946
Itä-Uusimaa 425 169 4 295
Keski-Uusimaa 859 736 4 185
Varsinais-Suomi 2 329 871 4 747
Satakunta 1 070 345 5 055
Kanta-Häme 803 813 4 741
Pirkanmaa 2 507 332 4 649
Päijät-Häme 954 333 4 667
Kymenlaakso 892 897 5 628
Etelä-Karjala 605 086 4 834
Etelä-Savo 757 084 5 828
Pohjois-Savo 1 288 118 5 190
Pohjois-Karjala 836 801 5 155
Keski-Suomi 1 270 421 4 649
Etelä-Pohjanmaa 964 281 5 061
Pohjanmaa 842 769 4 745
Keski-Pohjanmaa 333 135 4 918
Pohjois-Pohjanmaa 1 978 677 4 731
Kainuu 403 627 5 753
Lappi 1 008 414 5 725

Määräraha tehtävittäin (1 000 euroa)

   
Sosiaali- ja terveydenhuolto 25 645 629
Pelastustoimi 589 367
Yhteensä 26 234 995

Hyvinvointialueiden yleiskatteinen valtionrahoitus on yhteensä n. 26,2 mrd. euroa v. 2025. Lisäksi hyvinvointialueet saavat asiakasmaksuja, avustuksia, rahoitustuottoja ja muita tuloja.

Valtion hyvinvointialueille myöntämän sosiaali- ja terveydenhuollon laskennallisen rahoituksen tasoa korotetaan vuosittain koko maan tasolla huomioimalla ennakoitu palvelutarpeen kasvu, kustannustason nousu sekä tehtävämuutokset. Lisäksi vuoden 2023 rahoituksen lakisääteinen jälkikäteistarkistus huomioidaan vuoden 2025 rahoituksessa. Rahoitukseen lisättävän jälkikäteistarkistuksen määrä on n. 1,41 mrd. euroa. Hyvinvointialueiden rahoituksen indeksikorotus on 3,00 % v. 2025 ja sen vaikutus hyvinvointialueiden rahoitukseen n. 800 milj. euroa, josta vuoden 2023 rahoituksen jälkikäteistarkistukseen sisältyvä indeksikorotuksen määrä on n. 67 milj. euroa. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarpeen kasvun kustannusarvio on n. 270 milj. euroa, josta jälkikäteistarkistukseen sisältyvää palvelutarpeen kasvua on n. 29 milj. euroa vuodelle 2025. Vuodesta 2025 lähtien palvelutarpeen kasvusta huomioidaan 80 %.

Hyvinvointialueiden rahoitukseen vaikuttavina hallitusohjelman sekä vuosia 2025—2028 koskevan julkisen talouden suunnitelman mukaisina tehtävälainsäädännön ja asiakasmaksusäädösten muutoksina on otettu huomioon hoitotakuun pysyttäminen 14 vuorokaudessa ja edelleen muuttaminen kolmeen kuukauteen -121 200 000 euroa, ikääntyneiden ympärivuorokautisen hoivan henkilöstömitoituksen keventäminen 0,6:een -45 000 000 euroa, lasten ja nuorten mielenterveyspalveluiden vahvistaminen 1.5.2025 alkaen (terapiatakuu) 22 168 000 euroa, lastensuojelun jälkihuollon ikärajan laskun 23 vuoteen säästövaikutuksen kasvu -12 000 000 eurolla -24 000 000 euroon, terveydenhuollon asiakasmaksujen korottaminen -150 000 000 euroa, vammaispalvelulain soveltamisalan tarkentaminen 24 800 000 euroa, ajokorttitarkastusten rajaaminen palveluvalikoiman ulkopuolelle -5 000 000 euroa ja lastensuojelun henkilöstön sijaisten kelpoisuusvaatimusten joustavoittaminen -2 000 000 euroa. Lisäksi muihin aiemmin tehtyihin säädösmuutoksiin perustuva rahoituslisäys on 17 095 000 euroa.

Vuoden 2025 siirtymätasausten vaikutus rahoitukseen on n. -67 milj. euroa. Rahoituksessa on huomioitu hyvinvointialueille vuonna 2023 siirtyneitä tuloja ja kustannuksia tasaavan vuoden 2024 talousarviossa päätetyn kertaerän poistuminen -531 412 000 euroa, potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista annetun lain kertaluonteisten kustannusten poistuminen -350 000 euroa, tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevien potilaiden oikeusturvaa parantaneen mielenterveyslain muutoksen kertaluonteisten kustannusten poistuminen -310 000 euroa ja vanhemmuuslain muuttamiseen perustuneen kertaluonteisen rahoituksen poistuminen -35 000 euroa.

Vuoden 2025 rahoituksessa on lisäksi huomioitu vuoden 2024 toisessa lisätalousarviossa päätettyjen vuoden 2023 laskennallisen rahoituksen pohjana ollutta nk. siirtolaskelmaa koskevien oikaisujen vaikutus rahoitukseen. Oikaisujen myötä kuntien verotuloista tehtävän siirron tarkentumisesta johtuen hyvinvointialueiden rahoitukseen kohdistetaan kunnan peruspalveluiden valtionosuudesta siirtoa 559 000 euroa, joka palvelutarpeen kasvun ja indeksikorotuksen vaikutuksesta kasvattaa hyvinvointialueiden valtionrahoitusta yhteensä n. 0,6 milj. eurolla. Oikaisujen vaikutus laskennallisen rahoituksen määrän muutoksen kautta yliopistosairaalalisään on 4 000 euroa.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Ajokorttitarkastusten rajaaminen palveluvalikoiman ulkopuolelle (Lisätoimet 2024) (BudjL) -5 000
Asiakasmaksujen korottaminen (HO 2023, Lisätoimet 2024) -150 000
Hoitotakuu (Lisätoimet 2024) (BudjL) -96 200
Hoitotakuu (pidetään voimassa 1.9.2023 voimaantullut 14 vrk hoitotakuu) (HO 2023) -25 000
Hoitotakuun toteutus (pmi Marinin hallitus) 14 800
Hyvinvointialueille vuonna 2023 siirtyneitä tuloja ja kustannuksia tasaavan kertaerän poistuminen -531 412
Indeksikorotuksen määrä v. 2025 732 857
Indeksikorotus (vuoden 2022 kustannuspohjan korjaus LTA2 2024) 35
Iäkkäiden ympärivuorokautisen hoivan henkilöstömitoituksen keventäminen (Lisätoimet 2024) (BudjL) -45 000
Jälkikäteistarkistus (indeksikorotus) 66 708
Jälkikäteistarkistus (palvelujen kysynnän kasvu) 29 072
Jälkikäteistarkistus (rahoituslain 10 §) 1 316 342
Kuntien peruspalvelujen valtionosuudesta tehtävän siirron tarkentuminen (siirto momentilta 28.90.30 LTA2 2024) 559
Lasten ja nuorten terapiatakuu (HO 2023, lisätoimet 2024) (BudjL) 22 168
Lastensuojelulain muuttaminen (jälkihuollon ikärajan laskeminen) (HO 2023) -12 000
Lastensuojelun henkilöstön kelpoisuusvaatimusten joustavoittaminen (Lisätoimet 2024) (BudjL) -2 000
Mielenterveyslain muuttaminen (tahdosta riippumattomassa psykiatrisessa hoidossa olevien potilaiden oikeusturva, summan tarkennus vuodelle 2025 (HO 2023) -310
Palvelujen kysynnän kasvu 240 557
Palvelujen kysynnän kasvu (vuoden 2022 kustannuspohjan korjaus LTA2 2024) 14
Potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista annetun lain kertaluonteisten kustannusten poistuminen (pmi Marinin hallitus) -350
Potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista annetun lain pysyvien kustannusten kasvu (pmi Marinin hallitus) 45
Sote-valvontalaki (pmi Marinin hallitus) 2 600
Synnyttäneen äidin selvittämistä ja oikeusgeneettisiä vanhemmuustutkimuksia koskevan kertaluontoisen rahoituksen päättyminen -35
Vammaispalvelulain soveltamisalan muuttaminen (Lisätoimet 2024) (BudjL) 24 800
Vuoden 2024 siirtymätasausten poistaminen 103 979
Vuoden 2025 siirtymätasaukset -67 101
Yliopistosairaalalisän rahoitus (vuoden 2022 kustannuspohjan korjaus LTA2 2024) 4
Yhteensä 1 620 132

2025 talousarvio 26 235 003 000
2024 II lisätalousarvio 554 000
2024 talousarvio 24 614 871 000
2023 tilinpäätös 20 777 000 512

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)

Momentille myönnetään 26 231 122 000 euroa.

Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.

Muutos talousarvioesityksen 26 235 003 000 euroon nähden on 3 881 000 euroa, missä on otettu huomioon vähennyksenä 7 200 000 euroa terveydenhuoltolain terveydenhuollon päivystystä ja leikkaustoimintaa koskevien muutosten voimaantulosta 1.10.2025 ja 2 600 000 euroa sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain muutoksesta, jolla julkisten palveluntuottajien rekisteröintiä ja tietojen toimittamista koskevan sääntelyn voimaantuloa edelleen siirrettäisiin, sekä lisäyksenä 1 800 000 euroa ajokorttitarkastusten rajaamiseen julkisen terveydenhuollon palveluvalikoiman ulkopuolelle liittyvän säästöarvion pienentymisestä ja 4 119 000 euroa pakolaisten ja tilapäistä suojelua saavien henkilöiden täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen kustannusten rahoitusvastuun muutoksesta ja siihen perustuvasta määrärahan siirrosta momentilta 32.50.30.

Hallitus on antanut eduskunnalle täydentävään talousarvioesitykseen liittyvät esitykset laiksi terveydenhuoltolain muuttamisesta sekä siihen liittyviksi laeiksi sekä laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetun lain muuttamisesta ja antaa eduskunnalle täydentävään talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi kotoutumisen edistämisestä annetun lain muuttamisesta.


2025 talousarvio 26 231 122 000
2024 II lisätalousarvio 554 000
2024 talousarvio 24 614 871 000
2023 tilinpäätös 20 777 000 512

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Momentille ehdotetaan 3 200 000 euron vähennystä, joka liittyy hallituksen esitykseen eduskunnalle laiksi terveydenhuoltolain 22 §:n muuttamisesta (HE 171/2024 vp) eli ajokorttitarkastusten rajaamiseen pois hyvinvointialueiden järjestämisvastuun piiristä.

Valiokunta lisää momentille 3 200 000 euroa, koska asian käsittely on eduskunnassa edelleen kesken.

Momentille ehdotetaan 24 800 000 euron lisäystä, joka liittyy hallituksen esitykseen eduskunnalle laeiksi vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain 4 §:n muuttamisesta (HE 122/2024 vp).

Valiokunta lisää momentille 20 200 000 euroa. Näin ollen talousarvioesitykseen sisältyy yhteensä 45 milj. euron lisäys sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön mukaisesti (StVM 28/2024 vp).

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 26 254 522 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain (617/2021) mukaisen valtion rahoituksen maksamiseen.

 

I lisätalousarvioesitys HE 8/2025 vp (27.2.2025)

Momentilta vähennetään 2 400 000 euroa.

Selvitysosa:Vähennys aiheutuu ajokorttitarkastusten rajaamisesta pois hyvinvointialueiden järjestämisvastuun piiristä, johon liittyen hallitus on antanut eduskunnalle esityksen laiksi terveydenhuoltolain muuttamisesta.


2025 I lisätalousarvio -2 400 000
2025 talousarvio 26 254 522 000
2024 II lisätalousarvio 554 000
2024 talousarvio 24 614 871 000
2023 tilinpäätös 20 777 000 512

 

Eduskunnan kirjelmä EK 12/2025 vp (21.3.2025)

Momentilta vähennetään 2 400 000 euroa.

32. Hyvinvointialueiden lisärahoitus (arviomääräraha)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 1 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain (617/2021) 11 §:n mukaisen lisärahoituksen maksamiseen.

Selvitysosa:Hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain 11 §:n mukaan 2—4 luvussa säädetyn lakisääteisen rahoituksen lisäksi hyvinvointialueilla on oikeus saada valtiolta rahoitusta se määrä, joka on tarpeen sosiaali- ja terveyspalvelujen ja pelastustoimen palvelujen turvaamiseksi, jos rahoituksen taso muutoin vaarantaisi perustuslain 19 §:n 3 momentissa tarkoitettujen riittävien sosiaali- ja terveyspalvelujen tai perustuslain 7, 15 ja 20 §:ssä tarkoitettuihin perusoikeuksiin liittyvien pelastustoimen palvelujen järjestämisen. Lisärahoitus myönnetään rahoituslain 26 §:n mukaisen menettelyn perusteella.


2025 talousarvio 1 000 000
2024 talousarvio 1 000 000
2023 tilinpäätös

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 1 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain (617/2021) 11 §:n mukaisen lisärahoituksen maksamiseen.

 

III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 2 500 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys aiheutuu varautumisesta mahdollisiin lisärahoituksiin.


2025 III lisätalousarvio 2 500 000
2025 talousarvio 1 000 000
2024 tilinpäätös
2023 tilinpäätös

 

Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 2 500 000 euroa.