Talousarvioesitys 2025
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Selvitysosa:Valtiovarainministeriön hallinnonalan keskitetysti koko valtioyhteisölle tuottamia palveluja ovat mm. valtion rahoituksen hankinta, valtion myöntämien lainojen hoito, valtion eläkejärjestelmä, valtion yhteiset IT-palvelut, talous- ja henkilöstöhallinnon palvelut sekä toimitilapalvelut. Valtion yhteisiä toimintoja ja palveluja kehitetään tavoitteena yhtenäisesti toimiva, osaamista yhdistävä valtiokonserni, joka tuottaa lisäarvoa ja mittakaavaetuja.
Valtiokonttorin tehtävänä on toimia vastuualueelleen kuuluvien palvelujen tuottajana ja kehittäjänä. Valtiokonttori huolehtii valtion rahoitustoiminnoista, valtion keskuskirjanpidosta, laskentatoimen ja maksuliikkeen ohjauksesta, analysointi- ja raportointipalveluista, valtion vahinkovakuutuksesta ja muista valtion maksamista korvauksista sekä valtionperinnöistä. Palvelujen ja prosessien kehittäminen tapahtuu yhteistyössä asiakkaiden, kumppanien ja valtiovarainministeriön kanssa.
Valtiokonttorin hoidossa olevia valtion sisäisiä palveluja ovat mm. valtion rahoitustoiminnot, valtion keskuskirjanpidon hoito sekä laskentatoimen ja maksuliikkeen ohjaus, valtion talous- ja henkilöstötiedon raportointi, valtion sisäinen vahinkovakuutustoiminta sekä valtionperinnöt.
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Palkeet tuottaa keskitettyjä talous- ja henkilöstöhallinnon palveluja sekä muita hallinnon tuki- ja asiantuntijapalveluja. Palkeilla voi olla myös muita erikseen säädettyjä tehtäviä. Palkeiden asiakkaita ovat valtion virastot, laitokset ja talousarvion ulkopuoliset rahastot. Asiakkaita voivat lisäksi olla eduskunta ja sen yhteydessä toimivat virastot, eduskunnan alaisuudessa ja valvonnassa toimivat yksiköt, valtion liikelaitokset sekä valtioenemmistöiset osakeyhtiöt, joiden julkisten palveluiden tuottamisesta säädetään lailla. Palkeiden rahoitus muodostuu pääosin asiakaslaskutuksesta, joka perustuu omakustannushintaiseen palvelujen hinnoitteluun. Omakustannushinta sisältää palvelujen tuottamisesta ja kehittämisestä aiheutuneet kustannukset.
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori tuottaa valtion yhteisiä perustietotekniikka- ja tietojärjestelmäpalveluita. Näitä ovat esimerkiksi tietoliikenne-, käyttö-, työasema- ja viestintäpalvelut sekä näihin liittyvät infrastruktuuri- ja tukipalvelut.
Valtorin Turvallisuusverkkotoiminta (Tuve-toiminta) tuottaa valtion ylimmän johdon ja yhteiskunnan turvallisuuden kannalta tärkeiden viranomaisten ja muiden toimijoiden yhteistoiminnan edellyttämiä turvallisuusverkon palveluita, jotka täyttävät korkean varautumisen ja turvallisuuden vaatimukset.
Senaatti-kiinteistöt on liikelaitos, joka huolehtii valtion kiinteistövarallisuuden hallinnasta ja kehittämisestä sekä toimitilojen vuokraamisesta ja toimii työympäristö- ja toimitila-asiantuntijana pääosin valtioyhteisöön kuuluville yksiköille. Senaatti-kiinteistöt muodostaa liikelaitoskonsernin, johon kuuluu tytäryhtiöinä toimivia kiinteistöosakeyhtiötä.
- — Valtion rahoituspalvelut toimivat laadukkaasti kaikissa olosuhteissa
- — Nykyaikaiset korvaus- ja muut kansalaispalvelut
- — Hallinnon palveluja tuotetaan laadukkaasti ja kustannustehokkaasti yhtenäisillä prosesseilla ja digitaalisilla palvelu- ja tuotantoratkaisuilla varmistaen hyvä asiakaskokemus.
01. Valtiokonttorin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 38 413 000 euroa.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
| 2023 toteutuma |
2024 tavoite |
2025 tavoite |
|
| Tapaturmakorvausten käsittelyaika 80 %:ssa päätöksistä, pv | 13 | <10 | <10 |
| Kirjanpitoyksikköjen tiedot tilinpäätöksissä oikeita ja riittäviä, % | 80 | 100 | 100 |
| Asiakaskokemuksen keskiarvo (asteikko 1—5) | 4,2 | 4,0 | 4,0 |
| Kunta- ja hyvinvointialuetalouden raportoinnin tietojen käytettävyys annetussa aikataulussa vähintään, % | 100 | 100 | |
| Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
| Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 | 4,0 | >3,8 | >3,8 |
| Sairauspoissaolot, pv/htv | 5 | <7 | <7 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 52 091 | 42 265 | 44 613 |
| Bruttotulot | 6 562 | 6 085 | 6 200 |
| Nettomenot | 45 529 | 36 180 | 38 413 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 8 322 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 9 377 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot | |||
| — suoritteiden myyntituotot | 6 031 | 5 830 | 5 880 |
| — muut tuotot | 87 | 55 | 82 |
| Tuotot yhteensä | 6 118 | 5 885 | 5 962 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
| — erilliskustannukset | 3 076 | 2 486 | 2 764 |
| — osuus yhteiskustannuksista | 3 307 | 3 419 | 3 217 |
| Kustannukset yhteensä | 6 383 | 5 905 | 5 981 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -265 | -20 | -19 |
| Kustannusvastaavuus, % | 96 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Automaattisen päätöksenteon menot (HE 145/2022) | 18 |
| EU:n elvytysrahaston seurannan ja valvonnan tehtävät | -150 |
| Kansallisen hankintailmoitusjärjestelmän ylläpito ja kehittäminen (v. 2025 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.02) | 1 600 |
| Korkotukilainojen lisätyö | -160 |
| Kuntien ja hyvinvointialueiden taloustietopalvelun lisärahoitustarve | -450 |
| Tietoturvatason korotus | -1 |
| Valtionavustustoiminnan kehittämis- ja digitalisointihanke (v. 2025 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.01) | 2 100 |
| Velanhallinnan kehittäminen | 10 |
| Palkkausten tarkistukset | 90 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -373 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -451 |
| Yhteensä | 2 233 |
Määräraha on osittain kehyksen ulkopuolinen.
| 2025 talousarvio | 38 413 000 |
| 2024 talousarvio | 36 180 000 |
| 2023 tilinpäätös | 46 584 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 39 223 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.
Lisäys talousarvioesityksen 38 413 000 euroon nähden on 810 000 euroa, mistä 570 000 euroa aiheutuu Psykoterapiakeskus Vastaamon korvauskäsittelyn lisämenoista ja 240 000 euroa valtion keskuskirjanpitojärjestelmän ylläpito- ja käyttömaksuista, jotka siirtyvät vuodesta 2025 alkaen kokonaisuudessaan Valtiokonttorin maksettaviksi.
| 2025 talousarvio | 39 223 000 |
| 2024 talousarvio | 36 180 000 |
| 2023 tilinpäätös | 46 584 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 39 223 000 euroa.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 248 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
| 2025 II lisätalousarvio | 248 000 |
| 2025 talousarvio | 39 223 000 |
| 2024 tilinpäätös | 36 180 000 |
| 2023 tilinpäätös | 46 584 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 248 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 360 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahasta on varattu 300 000 euroa Suomen elpymis- ja palautumissuunnitelman täytäntöönpanon varmistamiseen.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu EU:n rahoitusvälineen sosiaalisen ilmastorahaston SCP-tietojärjestelmän kehittämisestä osaksi RRP-tietojärjestelmää.
| 2025 III lisätalousarvio | 360 000 |
| 2025 II lisätalousarvio | 248 000 |
| 2025 talousarvio | 39 223 000 |
| 2024 tilinpäätös | 36 180 000 |
| 2023 tilinpäätös | 46 584 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 360 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahasta on varattu 300 000 euroa Suomen elpymis- ja palautumissuunnitelman täytäntöönpanon varmistamiseen.
02. Keskitettyjen valuuttatilien kurssierot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 600 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Valtiokonttorin virastojen ja laitosten puolesta keskitetysti hoitamien valuuttatilien käytöstä aiheutuvien kurssierojen maksamiseen.
Selvitysosa:Valtiokonttori hankkii keskitetysti virastojen ja laitosten valuuttamääräisiin hankintoihin tarvittavat valuutat. Toimintamallilla tavoitellaan valuutanvaihdon prosessin tehostumisen sekä osaamisen ja skaalaetujen hyödyntämisen myötä huomattavia kustannussäästöjä valtiolla.
Momentille kirjataan keskitetysti hoidettujen valuuttamääräisten pankkitilien saldojen kurssierot. Kurssiero syntyy esimerkiksi silloin, kun hyödykkeen valuuttamääräinen hankintameno kirjataan kirjanpitoon suoriteperusteella käyttäen Euroopan keskuspankin edellisen päivän keskikurssia ja meno maksetaan valuutalla, joka on viety kirjanpitoon valuuttamääräisen tulon kertymispäivän arvolla tai jonka hankinta on viety kirjanpitoon valuuttaerästä maksetulla euromäärällä. Varainhoitovuoden aikana syntynyt kumulatiivinen kurssiero voi olla tilinpäätöksessä joko positiivinen, jolloin se tuottaa valtiolle tuloa, tai negatiivinen, jolloin se aiheuttaa valtiolle menoa, jota varten talousarviossa on osoitettava määräraha.
| 2025 talousarvio | 600 000 |
| 2024 talousarvio | 600 000 |
| 2023 tilinpäätös | 200 466 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 600 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Valtiokonttorin virastojen ja laitosten puolesta keskitetysti hoitamien valuuttatilien käytöstä aiheutuvien kurssierojen maksamiseen.
03. Huoltovarmuuspankin palvelumaksu (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 1 700 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Huoltovarmuuspankin ylläpidosta aiheutuviin menoihin ja valtion maksuliikepankkien toimintojen auditointeihin.
Selvitysosa:Huoltovarmuuspankki mahdollistaa valtion maksuliikkeen jatkumisen tilanteissa, joissa valtion 1. Pankki ja 2. Pankki eivät pystyisi tuottamaan maksuliikepalveluita valtiolle.
| 2025 talousarvio | 1 700 000 |
| 2024 talousarvio | 1 700 000 |
| 2023 tilinpäätös | 1 583 663 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Määrärahaa saa käyttää Huoltovarmuuspankin ylläpidosta aiheutuviin menoihin, valtion maksuliikepankkien toimintojen auditointeihin sekä muihin maksuliikepankkitoimintoihin liittyviin asiantuntijapalveluihin.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen.
Perusteluja on laajennettu maksuliikepankkitoimintoihin liittyviin asiantuntijapalveluihin.
| 2025 talousarvio | 1 700 000 |
| 2024 talousarvio | 1 700 000 |
| 2023 tilinpäätös | 1 583 663 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 1 700 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää Huoltovarmuuspankin ylläpidosta aiheutuviin menoihin, valtion maksuliikepankkien toimintojen auditointeihin sekä muihin maksuliikepankkitoimintoihin liittyviin asiantuntijapalveluihin.
07. Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 957 000 euroa.
Määrärahasta 3 210 000 euroa on varattu sellaisiin valtionhallintoa palvelevien talous- ja henkilöstöprosessien ja tietojärjestelmien kehittämisen, hankinnan ja toimeenpanon menoihin, jotka eivät sisälly maksullisen toiminnan kustannuksiin.
Selvitysosa:Määräraha mahdollistaa palvelukeskuksen hinnoittelukäytännön edellyttämän liikkumavaran. Määrärahalla kehitetään valtionhallintoa palvelevia talous- ja henkilöstöprosesseja sekä tietojärjestelmiä.
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
| 2023 toteutuma |
2024 tavoite |
2025 tavoite |
|
| Asiakastyytyväisyys | 3,8 | >3,8 | >3,8 |
| Ostolaskut, kpl/htv | 24 817 | >25 800 | >26 520 |
| Myyntilaskut, kpl/htv | 68 928 | >69 000 | >69 020 |
| Palkkalaskelmat, kpl/htv | 13 497 | >13 300 | >13 600 |
| Kokonaistuottavuusindeksi (perusvuosi edellinen vuosi) | 98,87 | >102,0 | >102,0 |
| Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
| Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 | 3,8 | >3,8 | >3,8 |
| Sairauspoissaolot, pv/htv | 7,2 | <8,0 | <8,0 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 64 640 | 69 794 | 72 786 |
| Bruttotulot | 60 275 | 63 347 | 68 829 |
| Nettomenot | 4 365 | 6 447 | 3 957 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 000 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 635 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 60 275 | 63 347 | 66 829 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 64 704 | 65 347 | 68 829 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -4 429 | -2 000 | -2 000 |
| Kustannusvastaavuus, % | 93 | 97 | 97 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Maksullisen toiminnan ulkopuoliset kehittämiskustannukset (v. 2024 rahoitus) (siirto momentille 28.70.02) | -4 350 |
| Maksullisen toiminnan ulkopuoliset kehittämiskustannukset (v. 2025 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.02) | 2 460 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -600 |
| Yhteensä | -2 490 |
| 2025 talousarvio | 3 957 000 |
| 2024 talousarvio | 6 447 000 |
| 2023 tilinpäätös | 2 000 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 957 000 euroa.
Määrärahasta 3 210 000 euroa on varattu sellaisiin valtionhallintoa palvelevien talous- ja henkilöstöprosessien ja tietojärjestelmien kehittämisen, hankinnan ja toimeenpanon menoihin, jotka eivät sisälly maksullisen toiminnan kustannuksiin.
09. Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 000 000 euroa.
Selvitysosa:Määräraha mahdollistaa palvelukeskuksen hinnoittelukäytännön edellyttämän liikkumavaran. Palvelukeskuksen toiminnan tavoitteena on, että toiminnan kustannusvastaavuus toteutuu siirtomäärärahakauden aikana. Määräraha tulee käytettäväksi vain, jos asiakasmaksutulot eivät yksittäisenä varainhoitovuonna riitä kattamaan toiminnasta aiheutuvia menoja.
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
| 2023 toteutuma |
2024 tavoite |
2025 tavoite |
|
| Tuottavuusindeksi (suorite per työpanos) | 103 | >103 | >104 |
| Yksikköhintojen kehitys (vrt. 2023) (%) | 100 | 98,9 | 97,6 |
| Kustannusvastaavuus | 100 | 99 | 99 |
| Asiakkaan tyytyväisyys Valtorin palveluihin (päättäjät ja yhteyshenkilöt), asteikko 1—5 | 3,8 | 3,6 | 3,6 |
| Laajavaikutteisten häiriöiden määrä (kpl/kk) | 3,0 | 3,3 | 3,1 |
| Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
| Työtyytyväisyys, 1—5 | 3,8 | >3,8 | >3,8 |
| Sairauspoissaolot, pv/htv | 7,5 | <8,0 | <8,0 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 459 617 | 458 791 | 483 004 |
| Bruttotulot | 459 236 | 453 791 | 478 004 |
| Nettomenot | 381 | 5 000 | 5 000 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 381 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 000 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot | |||
| — suoritteiden myyntituotot | 17 692 | 21 114 | 18 500 |
| — muut tuotot | 441 544 | 432 677 | 459 504 |
| Tuotot yhteensä | 459 236 | 453 91 | 478 004 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
| — erilliskustannukset | 401 705 | 398 231 | 424 078 |
| — osuus yhteiskustannuksista | 57 912 | 60 560 | 58 926 |
| Kustannukset yhteensä | 459 617 | 458 791 | 483 004 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -381 | -5 000 | -5 000 |
| Kustannusvastaavuus, % | 100 | 99 | 99 |
| 2025 talousarvio | 5 000 000 |
| 2024 talousarvio | 5 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 5 000 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 000 000 euroa.
(10.) Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen investointimenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Selvitysosa:Momentti ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Määrärahojen keskittäminen (siirto momentille 28.70.01) | -8 430 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -6 570 |
| Yhteensä | -15 000 |
| 2024 talousarvio | 15 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 15 000 000 |
11. Verkkomaksaminen (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää verkkomaksaminen-palvelun (Suomi.fi-maksut) kehittämiseen, ylläpitoon ja jatkuvaan palvelutuotantoon, palveluntuottajien veloituksiin sekä palvelun hankinnasta, hallinnoinnista, käytöstä ja kehittämisestä aiheutuviin työ- ja muihin menoihin.
Selvitysosa:Suomi.fi-palvelun tavoitteena on, että toiminnan kustannusvastaavuus toteutuu siirtomäärärahakauden aikana. Määräraha tulee käytettäväksi vain, jos asiakasmaksutulot eivät yksittäisenä varainhoitovuonna riitä kattamaan toiminnasta aiheutuvia menoja.
| 2025 talousarvio | 500 000 |
| 2024 talousarvio | 500 000 |
| 2023 tilinpäätös | 500 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Määrärahaa saa käyttää verkkomaksamispalvelun (Suomi.fi-maksut) kehittämiseen, ylläpitoon ja jatkuvaan palvelutuotantoon, palveluntuottajien veloituksiin sekä palvelun hankinnasta, hallinnoinnista, käytöstä, käytön edistämisestä ja kehittämisestä aiheutuviin menoihin.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen.
Perusteluja on tarkennettu ja lisätty maininta, että määrärahaa saa käyttää myös verkkomaksamispalvelun Suomi.fi-maksut käytön edistämiseen.
| 2025 talousarvio | 500 000 |
| 2024 talousarvio | 500 000 |
| 2023 tilinpäätös | 500 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää verkkomaksamispalvelun (Suomi.fi-maksut) kehittämiseen, ylläpitoon ja jatkuvaan palvelutuotantoon, palveluntuottajien veloituksiin sekä palvelun hankinnasta, hallinnoinnista, käytöstä, käytön edistämisestä ja kehittämisestä aiheutuviin menoihin.
88. Senaatti-konsernin liikelaitokset
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille ei myönnetä määrärahaa.
Senaatti-konsernin liikelaitoksille asetetaan seuraavat palvelu- ja toimintatavoitteet:
Senaatti-kiinteistöt
- — Senaatti-kiinteistöjen tehtävänä on tuottaa tilapalveluja ja niihin välittömästi liittyviä muita palveluja tukemaan sekä asiakkaidensa että valtion rakenteellisia ja toiminnallisia muutoksia.
- — Varmistaa yhteiskuntavastuullinen toiminta huomioiden taloudelliset, ympäristöön liittyvät ja sosiaaliset näkökulmat. Edistää omalta osaltaan yhteiskunnan muutosta kohti hiilineutraalisuutta. Keskeisenä tavoitteena on varmistaa toimitilojen turvallisuus ja terveys käyttäjille.
- — Varautuu omassa toiminnassaan poikkeusoloihin ja normaaliolojen häiriöihin sekä tukee asiakkaita toimitilojen varautumisen tason nostamisessa.
- — Tuottaa ja ylläpitää valtion toimitiloihin liittyviä tietoja päätöksenteon ja seurannan tueksi.
- — Toteuttaa valtiolle tarpeettoman omaisuuden myynnit avoimin ja syrjimättömin menettelyin.
Puolustuskiinteistöt
- — Puolustuskiinteistöjen tehtävänä on tuottaa itse tai ostaa markkinoilta tilapalveluja ja niihin välittömästi liittyviä muita palveluja tukemaan Puolustusvoimien suorituskykyä kaikissa turvallisuustilanteissa annettujen valmiusvaatimusten mukaisesti.
- — Edistää Puolustushallinnon rakenteellisia ja toiminnallisia muutoksia tehokkaan toimitilarakenteen aikaansaamiseksi.
- — Tuottaa ja ylläpitää Puolustusvoimien toimitiloihin liittyviä tietoja päätöksenteon ja seurannan tueksi. Osana Senaatti-konsernia Puolustuskiinteistöt mahdollistaa valtion toimitilakannan keskitetyn ja tehokkaan johtamisen.
- — Varmistaa yhteiskuntavastuullinen toiminta huomioiden järjestelmän kriisinsietokyky, huoltovarmuus ja energian omavaraisuus sekä taloudelliset, ympäristöön liittyvät ja sosiaaliset näkökulmat. Puolustuskiinteistöt tuottaa ympäristöpalveluita koko valtiokonsernille. Puolustuskiinteistöt edistää osana Senaatti-konsernia yhteiskunnan muutosta kohti hiilineutraalisuutta. Keskeisenä tavoitteena on varmistaa toimitilojen turvallisuus ja terveys käyttäjille.
Senaatti-konsernin liikelaitosten investoinneista saa aiheutua menoja vuonna 2025 enintään 850 milj. euroa. Lisäksi Senaatti-konsernin liikelaitokset saavat tehdä sitoumuksia, joista saa aiheutua menoja seuraavina varainhoitovuosina enintään 850 milj. euroa.
Investoinnit kohdistuvat pääosin valtion tehtävien hoidon kannalta tarpeelliseen, sisäolosuhteita parantavaan, toimitilatehokkuutta kasvattavaan ja viranomaisten toimintaedellytykset turvaavaan rakentamiseen. Investointivaltuus ei sisällä maankäyttömaksuja eikä varainsiirtoveroja.
Senaatti-konsernin liikelaitokset saavat antaa vastavakuutta vaatimatta omavelkaisia takauksia tytäryhtiöiden lainoista yhteensä enintään 50 milj. euron arvosta.
Senaatti-konsernin liikelaitokset oikeutetaan ottamaan vuoden 2025 aikana toimintansa rahoittamiseksi valtion liikelaitoksista annetun lain (1062/2010) 5 §:n 1 momentissa tarkoitettua lainaa nettomääräisesti enintään 450 milj. euroa.
Selvitysosa:Valtiovarainministeriö on huomioon ottaen palvelu- ja muut toimintatavoitteet asettanut alustavasti Senaatti-konsernin liikelaitosten yhteenlasketuksi vuokrauksen (sisältäen palvelut) tulostavoitteeksi 19 milj. euroa vuodelle 2025.
Vuonna 2025 Senaatti-konsernin liikelaitokset tulouttavat valtion talousarvioon yhteensä 36 milj. euroa vuoden 2024 voiton tuloutuksena sisältäen 3 milj. euroa Puolustuskiinteistöjen tuloutusta. Lähinnä investointien rahoittamiseen tarvittavan lainanoton määrä on nettomääräisesti enintään 450 milj. euroa.
Senaatti-konsernin maksuvalmiuteen vaikuttaa merkittävästi kiinteistöjen realisoinneista saatava kassavirta. Kiinteistökaupoista syntyvän kassavirran toteutuminen riippuu kulloisesta markkinatilanteesta ja sisältää siten Senaatti-konsernin ulkopuolisia epävarmuustekijöitä.
Tulos- ja rahoitussuunnitelmaan perustuva alustava investointisuunnitelma vuodelle 2025 (milj. euroa)
| Senaatti-kiinteistöt | 350 |
| Puolustuskiinteistöt | 500 |
| Yhteensä | 850 |
Tunnuslukutaulukko (sis. myyntivoitot ja -tappiot)
| Senaatti-kiinteistöt | Puolustuskiinteistöt | |||
| 2024 arvio |
2025 TAE |
2024 arvio |
2025 TAE |
|
| Liikevaihto, milj. euroa | 638 | 629 | 368 | 387 |
| — Suora vuokraus | 480 | 488 | 303 | 309 |
| — Edelleenvuokraus | 123 | 103 | 10 | 16 |
| — Palvelut | 35 | 38 | 55 | 62 |
| Liiketoiminnan muut tuotot | 25 | 26 | - | - |
| Vuokraustoiminnan käyttökate | 215 | 234 | 111 | 120 |
| — % liikevaihdosta | 34 | 37 | 30 | 31 |
| Poistot (sis. arvonalentumiset) | 172 | 186 | 99 | 102 |
| Liikevoitto, milj. euroa | 55 | 60 | 11 | 18 |
| — % liikevaihdosta | 9 | 10 | 3 | 5 |
| Tilikauden tulos, milj. euroa | 35 | 30 | 4 | 4 |
| — % liikevaihdosta | 5 | 5 | 0,3 | 0,3 |
| Taseen loppusumma | 5 525 | 6 095 | 1 566 | 1 959 |
| Kiinteistöjen myynnin tulos | 11 | 12 | - | - |
| Tuloutus valtion talousarvioon | 36 | 36 | - | - |
| Sijoitetun pääoman tuotto, % | 1,3 | 1,4 | 0,8 | 1,1 |
| Oman pääoman tuotto, %, vuokraustoiminta, valtioasiakkaat | 0,6 | 0,3 | 0,4 | 0,4 |
| Omavaraisuusaste, % | 54 | 49 | 54 | 45 |
| Henkilöstömäärä | 593 | 598 | 725 | 725 |
Liikelaitosta koskevat tulomomentit (milj. euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 ennakoitu |
2025 arvio |
|
| Tuloutus tulomomenteille | |||
| 12.28.99 Takausmaksut | 0,3 | 0,1 | - |
| 13.01.04 Korot valtion lainoista | 2,0 | - | - |
| 13.05.01 Voiton tuloutus | 38,0 | 36,0 | 36,0 |
| 15.01.02 Takaisinmaksut valtion lainoista liikelaitoksille | 11,3 | - | - |
| Yhteensä | 51,6 | 36,1 | 36,0 |
| 2025 talousarvio | — |
| 2024 II lisätalousarvio | — |
| 2024 I lisätalousarvio | — |
| 2024 talousarvio | — |
| 2023 tilinpäätös | — |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille ei myönnetä määrärahaa.
Senaatti-konsernin liikelaitoksille asetetaan seuraavat palvelu- ja toimintatavoitteet:
Senaatti-kiinteistöt
- — Senaatti-kiinteistöjen tehtävänä on tuottaa tilapalveluja ja niihin välittömästi liittyviä muita palveluja tukemaan sekä asiakkaidensa että valtion rakenteellisia ja toiminnallisia muutoksia.
- — Varmistaa yhteiskuntavastuullinen toiminta huomioiden taloudelliset, ympäristöön liittyvät ja sosiaaliset näkökulmat. Edistää omalta osaltaan yhteiskunnan muutosta kohti hiilineutraalisuutta. Keskeisenä tavoitteena on varmistaa toimitilojen turvallisuus ja terveys käyttäjille.
- — Varautuu omassa toiminnassaan poikkeusoloihin ja normaaliolojen häiriöihin sekä tukee asiakkaita toimitilojen varautumisen tason nostamisessa.
- — Tuottaa ja ylläpitää valtion toimitiloihin liittyviä tietoja päätöksenteon ja seurannan tueksi.
- — Toteuttaa valtiolle tarpeettoman omaisuuden myynnit avoimin ja syrjimättömin menettelyin.
Puolustuskiinteistöt
- — Puolustuskiinteistöjen tehtävänä on tuottaa itse tai ostaa markkinoilta tilapalveluja ja niihin välittömästi liittyviä muita palveluja tukemaan Puolustusvoimien suorituskykyä kaikissa turvallisuustilanteissa annettujen valmiusvaatimusten mukaisesti.
- — Edistää Puolustushallinnon rakenteellisia ja toiminnallisia muutoksia tehokkaan toimitilarakenteen aikaansaamiseksi.
- — Tuottaa ja ylläpitää Puolustusvoimien toimitiloihin liittyviä tietoja päätöksenteon ja seurannan tueksi. Osana Senaatti-konsernia Puolustuskiinteistöt mahdollistaa valtion toimitilakannan keskitetyn ja tehokkaan johtamisen.
- — Varmistaa yhteiskuntavastuullinen toiminta huomioiden järjestelmän kriisinsietokyky, huoltovarmuus ja energian omavaraisuus sekä taloudelliset, ympäristöön liittyvät ja sosiaaliset näkökulmat. Puolustuskiinteistöt tuottaa ympäristöpalveluita koko valtiokonsernille. Puolustuskiinteistöt edistää osana Senaatti-konsernia yhteiskunnan muutosta kohti hiilineutraalisuutta. Keskeisenä tavoitteena on varmistaa toimitilojen turvallisuus ja terveys käyttäjille.
Senaatti-konsernin liikelaitosten investoinneista saa aiheutua menoja vuonna 2025 enintään 850 milj. euroa. Lisäksi Senaatti-konsernin liikelaitokset saavat tehdä sitoumuksia, joista saa aiheutua menoja seuraavina varainhoitovuosina enintään 850 milj. euroa.
Investoinnit kohdistuvat pääosin valtion tehtävien hoidon kannalta tarpeelliseen, sisäolosuhteita parantavaan, toimitilatehokkuutta kasvattavaan ja viranomaisten toimintaedellytykset turvaavaan rakentamiseen. Investointivaltuus ei sisällä maankäyttömaksuja eikä varainsiirtoveroja.
Senaatti-konsernin liikelaitokset saavat antaa vastavakuutta vaatimatta omavelkaisia takauksia tytäryhtiöiden lainoista yhteensä enintään 50 milj. euron arvosta.
Senaatti-konsernin liikelaitokset oikeutetaan ottamaan vuoden 2025 aikana toimintansa rahoittamiseksi valtion liikelaitoksista annetun lain (1062/2010) 5 §:n 1 momentissa tarkoitettua lainaa nettomääräisesti enintään 450 milj. euroa.
