Talousarvioesitys 2025
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Selvitysosa:Verohallinto on yhteiskunnan suurin verojen ja maksujen kerääjä ja siten ratkaiseva toimija julkisen talouden rahoitustoiminnan näkökulmasta. Verohallinnon perustehtävä on toimittaa verotus ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille siten, että veronsaajat saavat verotulonsa oikean määräisinä, oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti. Verotus toimitetaan niin, että se aiheuttaa varsinaisten verojen lisäksi mahdollisimman vähän kustannuksia ja haittaa asiakkaan taloudelliselle toiminnalle.
Verohallinto vastaa tulorekisterin toiminnasta. Tulorekisteri mahdollistaa tulotietojen reaaliaikaisen välittämisen, vähentää tulotietojen raportointia ja tehostaa yksityisen ja julkisen sektorin toimintaa. Lisäksi Verohallinto edistää positiivisen luottotietorekisterin toteuttamista ja käyttöönottoa. Positiivisesta luottotietorekisteristä luotonantajat voivat nähdä reaaliaikaisesti lainanhakijan lainamäärät ja tulotiedot.
Tulli osana EU:n tulliliittoa tukee ulkomaan tavarakaupan sujuvuutta ja yritysten tasapuolisia kilpailuedellytyksiä asiakaslähtöisillä palveluilla sekä suojaa ihmisiä terveydelle haitallisilta tavaroilta ja ympäristöä vaarallisilta aineilta. Tullin päätehtävänä on huolehtia tulliselvityksestä ja -verotuksesta, ulkomaan tavaraliikenteen valvonnasta, tullirikosten torjunnasta, ulkomaankaupan tilastoinnista ja tullilaboratoriotutkimuksista.
Toimialan yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita tukevat toiminnalliset tavoitteet
- — Verotulojen tehokas kertymä turvataan edistämällä veronmaksumyönteisyyttä, antamalla ennakoivaa ohjausta ja hoitamalla verovalvonta uskottavasti
- — Verotuksen ja tullitoimen asiointipalvelut ovat asiakaslähtöisiä ja edullisia
- — Yhteiskuntaa suojataan varmistamalla tavaraturvallisuus ja torjumalla rajat ylittävää rikollisuutta tiiviissä yhteistyössä poliisin ja Rajavartiolaitoksen kanssa.
01. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 412 994 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin
2) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen
3) Verohallinnon menettelystä asiakkaille aiheutuneiden vahinkojen sopimusperusteisiin korvauksiin.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
| 2023 toteutuma |
2024 tavoite |
2025 tavoite |
|
| Asiakkaiden osuus, joiden mielestä valvonta on tehokasta, % | 90 | >85 | >85 |
| Sähköisten tuloveroilmoitusten osuus, henkilöasiakkaat, % | 91 | >88 | >88 |
| Sähköisten verokorttimuutosten osuus, % | 76 | >76 | >85 |
| Uusien verovelkojen osuus verovelkojen kokonaismäärästä, % | 33 | <35 | <35 |
| Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
| Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 | 3,8 | >3,7 | >3,7 |
| Sairauspoissaolot, pv/htv | 9,6 | <8,5 | <8,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 460 876 | 428 743 | 416 694 |
| Bruttotulot | 5 025 | 3 700 | 3 700 |
| Nettomenot | 455 851 | 425 043 | 412 994 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 119 829 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 75 685 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Harmaan talouden torjunta | -2 000 |
| Kansainvälisen tuloverotuksen uudistaminen, investointimenot | -1 360 |
| Sähkönmyyjien ylimääräinen solidaarisuusvero 2024-2027 | -90 |
| Tullin verotustehtävien siirron ICT-osuuden tarkistus (siirto momentilta 28.10.02) | 373 |
| Uusien veromuutosten lisäkustannukset (investoinnit) | -1 544 |
| Palkkausten tarkistukset | 1 147 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -3 164 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -5 411 |
| Yhteensä | -12 049 |
| 2025 talousarvio | 412 994 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 1 820 000 |
| 2024 talousarvio | 425 043 000 |
| 2023 tilinpäätös | 411 707 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 413 679 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Muutos talousarvioesityksen 412 994 000 euroon nähden on 685 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 770 000 euroa edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -hankkeen rahoituksesta siirtona momentilta 28.70.01 ja 41 000 euroa eIDAS hankkeeseen kytkeytyvän Lompakkopilotti kokonaisuuden rahoituksesta siirtona momentilta 28.70.01 sekä vähennyksenä 126 000 euroa siirtona momentille 28.10.03 Valtorin tietoturvamaksukäytännön muutosvaikutuksiin.
| 2025 talousarvio | 413 679 000 |
| 2024 III lisätalousarvio | 3 896 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 1 820 000 |
| 2024 talousarvio | 425 043 000 |
| 2023 tilinpäätös | 411 707 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 413 679 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin
2) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen
3) Verohallinnon menettelystä asiakkaille aiheutuneiden vahinkojen sopimusperusteisiin korvauksiin.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 7 144 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 2 200 000 euroa aiheutuu Gentax-/Omavero-ohjelmiston versionvaihdon menoista, 1 750 000 euroa virtuaalivaluuttojen kansainvälisen tietojenvaihdon (DAC 8) investointimenoista ja 3 194 000 euroa palkkausten tarkistuksista.
| 2025 II lisätalousarvio | 7 144 000 |
| 2025 talousarvio | 413 679 000 |
| 2024 tilinpäätös | 430 759 000 |
| 2023 tilinpäätös | 411 707 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 7 144 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 6 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys on siirtoa momentilta 28.01.20 valtion toimitilojen varautumisen ja valmiuden tasonnoston edellyttämien investointien rahoitukseen.
| 2025 III lisätalousarvio | 6 000 |
| 2025 II lisätalousarvio | 7 144 000 |
| 2025 talousarvio | 413 679 000 |
| 2024 tilinpäätös | 430 759 000 |
| 2023 tilinpäätös | 411 707 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 6 000 euroa.
02. Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 198 741 000 euroa.
EU-lähtöisiin tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen hankkeisiin saa sitoutua siten, että sitoumuksista aiheutuu, ottaen huomioon aiemmin myönnetyn valtuuden aiheuttamat menot, valtiolle menoja enintään 130 000 000 euroa.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
| 2023 toteutuma |
2024 tavoite |
2025 tavoite |
|
| Tulliselvityksen asiakastyytyväisyys, yritysasiakkaat, asteikko 1—5 | 3,9 | - | 4 |
| Verojäämä enintään, % | 0,7 | 1 | 1 |
| Takaisin saatu rikoshyöty vähintään, milj. euroa | 37 | 25 | 25 |
| Kiireellisistä laboratorionäytteistä tutkittu tavoiteajassa, % | 77 | 75 | 80 |
| Tavaraan kohdistuvat tarkastukset, osuma-% | 31 | >14 | >20 |
| Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen | |||
| Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 | 3,7 | >3,7 | >3,7 |
| Sairauspoissaolot, pv/htv | 11,5 | <10,8 | <10,8 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 212 634 | 210 879 | 201 871 |
| Bruttotulot | 6 297 | 3 130 | 3 130 |
| Nettomenot | 206 337 | 207 749 | 198 741 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 28 395 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 22 165 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| CCEI-rahoitusvälineen kansallisen osuuden rahoitus | -2 037 |
| Galileo satelliittipaikannusjärjestelmän PRS -palvelun käyttöönotto | -475 |
| Pakotevalvonnan pakolliset tehtävät | -1 000 |
| PTR-yhteistyö, koirakoulutus | 500 |
| Tehokkaan rahanpesun estämisen valvonnan ja täytäntöönpanon varmistaminen (RRF pilari2) | -600 |
| Tullin tehtävienhallinnan kehittäminen (v. 2024 rahoitus) (siirto momentille 28.70.01) | -1 600 |
| Tullin toiminnan teknologisen kyvykkyyden turvaaminen | -500 |
| Tullin verotustehtävien siirron ICT-osuuden tarkistus (siirto momentille 28.10.01) | -373 |
| Tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen jatkaminen (v. 2024 rahoitus) | -11 196 |
| Tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen jatkaminen (v. 2025 rahoitus) | 8 663 |
| Palkkausten tarkistukset | 468 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | 1 579 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -2 437 |
| Yhteensä | -9 008 |
| 2025 talousarvio | 198 741 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 847 000 |
| 2024 talousarvio | 207 749 000 |
| 2023 tilinpäätös | 200 107 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 201 743 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys talousarvioesityksen 198 741 000 euroon nähden on 3 002 000 euroa, mistä 1 000 000 euroa aiheutuu Ukrainan ja Venäjän välisestä sodasta aiheutuneiden pakotteiden pakotevalvonnan menoista, 1 184 000 euroa CCEI-rahoitusvälineen kansallisen omarahoitusosuudesta ja 818 000 euroa VIRVE2 -palveluiden ja päätelaitteiden käyttöönotosta.
| 2025 talousarvio | 201 743 000 |
| 2024 III lisätalousarvio | 1 800 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 847 000 |
| 2024 talousarvio | 207 749 000 |
| 2023 tilinpäätös | 200 107 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Momentille esitetään 201,7 milj. euroa, joka on noin 6,0 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Keskeisimmät määrärahojen muutokset liittyvät tullijärjestelmäkokonaisuuteen (noin -2,5 milj. euroa), tehtävähallinnan kehittämiseen (-1,6 milj. euroa) sekä hallinnonalalle linjattuihin säästötoimiin (vajaat -0,9 milj. euroa).
Valiokunta pitää myönteisenä, että hallitus lisäsi Tullin toimintamenoja vuoden 2024 kolmannessa lisätalousarviossa 1,8 milj. eurolla. Tästä puolet osoitettiin pakotteiden valvonnan tehtäviin ja puolet itärajan rajanylityspaikkojen sulkemisesta aiheutuneisiin kustannuksiin. Näin itärajan sulkemisen aiheuttama matkustusmenojen kasvu (aiheutuu henkilöstön komennuksista muihin kohteisiin) on korvattu Tullille täysimääräisesti. Valiokunta on myös tyytyväinen siihen, että hallitus täydensi talousarvioesitystään ja lisäsi Tullin toimintamenoja yhteensä noin 3,0 milj. eurolla. Esitys sisältää esimerkiksi 818 000 euron lisäyksen viranomaisverkko Virve2-palveluiden ja päätelaitteiden käyttöönottoon.
Hallinnonalan tuottavuusohjelmassa Tullille osoitettu säästö on tarkoitus kohdentaa pääosin ICT-menoihin ja henkilöstöetuihin. Voimassa on muun muassa rekrytointikielto, jonka myötä henkilöstön määrä on hieman vähentynyt (-30 henkilötyövuodella) jo vuonna 2024 (yhteensä 1 998 henkilötyövuoteen). Toimintaa haastavat kuitenkin etenkin ICT-menojen kasvu ja hallituksen linjaus siitä, että uusiin tehtäviin ei osoiteta pääsääntöisesti lisärahoitusta.
Valiokunta kiinnittää hallintovaliokunnan tavoin (HaVL 18/2024 vp) huomiota siihen, ettei Tullia ole rinnastettu säästölinjauksia tehtäessä turvallisuusviranomaisiin, toisin kuin hallitusohjelmassa ja esimerkiksi viimeisimmässä sisäisen turvallisuuden selonteossa. Valiokunta pitää tärkeänä, että myös Tullin toimintaedellytykset keskeisenä PTR (Poliisi, Tulli, Rajavartiolaitos) -viranomaisena turvataan.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Tullin käytettävissä olevien määrärahojen, mukaan lukien siirtomäärärahat, arvioidaan riittävän tiedossa oleviin nettomenoihin vuonna 2025. Toimintaa haastavat kuitenkin edellä mainitut seikat ja toimintaympäristön muutokset. Vuodelle 2025 ennakoidaan siirtyvän kuluvalta vuodelta noin 19 milj. euroa, josta suuri osa on sidottu (muun muassa tulliselvitysjärjestelmän kokonaisuudistukseen). Sitomattoman siirtyvän erän suuruus on alle 10 milj. euroa, jonka merkitys Tullin toiminnalle on suuri.
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 201 743 000 euroa.
EU-lähtöisiin tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen hankkeisiin saa sitoutua siten, että sitoumuksista aiheutuu, ottaen huomioon aiemmin myönnetyn valtuuden aiheuttamat menot, valtiolle menoja enintään 130 000 000 euroa.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 8 783 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 900 000 euroa aiheutuu Venäjän hyökkäyssodan aiheuttamien pakotteiden valvonnan kustannuksista, 1 600 000 euroa välineellistetystä maahantulosta johtuvasta Itärajan rajanylityspaikkojen sulkemisesta aiheutuvista kustannuksista, 4 000 000 euroa EU-lähtöisen tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen jatkamisen kustannuksista, 881 000 euroa Tullin toimitilahankkeista ja 1 402 000 euroa palkkausten tarkistuksista.
| 2025 II lisätalousarvio | 8 783 000 |
| 2025 talousarvio | 201 743 000 |
| 2024 tilinpäätös | 210 396 000 |
| 2023 tilinpäätös | 200 107 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 8 783 000 euroa.
03. Kansallisen tulorekisterin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 38 516 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tulotietojärjestelmästä annetussa laissa Verohallinnolle keskitetyn jatkuvan toiminnan henkilöstö-, ylläpito-, käyttö- ja muiden toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) positiivisen luottotietorekisterin hankehallintaan, rekisterin ja sen hallinnoinnin vaatimusmäärittelyyn, hankintaprosessiin sekä rekisterin määrittelyyn, suunnitteluun, toteutukseen, testaukseen ja käyttöönoton vaatimaan valmisteluun
3) positiivisesta luottotietojärjestelmästä annetussa laissa Verohallinnolle keskitetyn jatkuvan toiminnan henkilöstö-, ylläpito-, käyttö- ja muiden toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Positiivisesta luottotietojärjestelmästä annetun lain mukainen maksullinen toiminta budjetoidaan bruttomenettelyllä siten, että menot kirjataan toimintamenomomentille 28.10.03 ja toiminnan tulot tuloutetaan täysimääräisesti momentille 12.28.14.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
| 2023 toteutuma |
2024 tavoite |
2025 tavoite |
|
| Käyttökatkot sähköisessä asioinnissa, kpl | 0 | 0 | 0 |
| Puhelinpalveluun tyytyväisten osuus, % | 75—80 | >80 | >80 |
| Puhelinpalvelun vastausprosentti, % | 80 | >80 | >80 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 28 958 | 43 254 | 38 516 |
| Bruttotulot | - | - | - |
| Nettomenot | 28 958 | 43 254 | 38 516 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 13 193 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 21 160 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 6 100 | 9 750 |
| — tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot | 6 100 | 9 750 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | ||
| — erilliskustannukset | 4 600 | 7 790 |
| — osuus yhteiskustannuksista | 1 500 | 1 960 |
| Kustannukset yhteensä | 6 100 | 9 750 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | - | - |
| Kustannusvastaavuus, % | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Positiivisen luottotietorekisterin perusrahoitus | 4 895 |
| Positiivisen luottotietorekisterin toteutus | -5 800 |
| Tulorekisterin käyttövarmuuden turvaaminen | -1 770 |
| Palkkausten tarkistukset | 22 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -1 612 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -473 |
| Yhteensä | -4 738 |
| 2025 talousarvio | 38 516 000 |
| 2024 talousarvio | 43 254 000 |
| 2023 tilinpäätös | 36 925 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 38 642 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 126 000 euroa talousarvioesityksen 38 516 000 euroon nähden aiheutuu Valtorin tietoturvamaksukäytännön muutosvaikutuksista siirtona momentilta 28.10.01.
| 2025 talousarvio | 38 642 000 |
| 2024 III lisätalousarvio | 3 881 000 |
| 2024 talousarvio | 43 254 000 |
| 2023 tilinpäätös | 36 925 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 38 642 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) tulotietojärjestelmästä annetussa laissa Verohallinnolle keskitetyn jatkuvan toiminnan henkilöstö-, ylläpito-, käyttö- ja muiden toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) positiivisen luottotietorekisterin hankehallintaan, rekisterin ja sen hallinnoinnin vaatimusmäärittelyyn, hankintaprosessiin sekä rekisterin määrittelyyn, suunnitteluun, toteutukseen, testaukseen ja käyttöönoton vaatimaan valmisteluun
3) positiivisesta luottotietojärjestelmästä annetussa laissa Verohallinnolle keskitetyn jatkuvan toiminnan henkilöstö-, ylläpito-, käyttö- ja muiden toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Positiivisesta luottotietojärjestelmästä annetun lain mukainen maksullinen toiminta budjetoidaan bruttomenettelyllä siten, että menot kirjataan toimintamenomomentille 28.10.03 ja toiminnan tulot tuloutetaan täysimääräisesti momentille 12.28.14.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 112 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
| 2025 II lisätalousarvio | 112 000 |
| 2025 talousarvio | 38 642 000 |
| 2024 tilinpäätös | 47 135 000 |
| 2023 tilinpäätös | 36 925 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 112 000 euroa.
63. Takaisin maksetut verot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 3 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) veron takaisin maksamiseen tapauksissa, joissa maksuvelvollinen on sosiaalisista tai muista veronhuojennussäännöksissä taikka verosopimuksissa tarkoitetuista syistä valtiovarainministeriön, Verohallinnon ja Tullin päätöksen nojalla oikeutettu saamaan takaisin jo maksetun veron
2) tuomioistuimen päätöksellä palautettavaksi määrättyjen verojen, korkojen ja oikeudenkäyntikulujen maksamiseen tapauksissa, joissa vastaavaa tulo- tai muuta momenttia ei ole käytettävissä
3) EU:lle korvattavien perimättä jääneiden tullien ja niistä aiheutuvien korko- ja muiden kulujen maksamiseen
4) valtion maksettavaksi tuomittujen ELV-vahingonkorvausten maksamiseen viivästyskorkoineen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Tarkentunut arvio | 1 000 |
| Yhteensä | 1 000 |
| 2025 talousarvio | 3 000 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 1 000 000 |
| 2024 talousarvio | 2 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 4 529 549 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 3 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) veron takaisin maksamiseen tapauksissa, joissa maksuvelvollinen on sosiaalisista tai muista veronhuojennussäännöksissä taikka verosopimuksissa tarkoitetuista syistä valtiovarainministeriön, Verohallinnon ja Tullin päätöksen nojalla oikeutettu saamaan takaisin jo maksetun veron
2) tuomioistuimen päätöksellä palautettavaksi määrättyjen verojen, korkojen ja oikeudenkäyntikulujen maksamiseen tapauksissa, joissa vastaavaa tulo- tai muuta momenttia ei ole käytettävissä
3) EU:lle korvattavien perimättä jääneiden tullien ja niistä aiheutuvien korko- ja muiden kulujen maksamiseen
4) valtion maksettavaksi tuomittujen ELV-vahingonkorvausten maksamiseen viivästyskorkoineen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 13 000 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu toteutumatietojen perusteella tarkentuneesta ennusteesta.
| 2025 III lisätalousarvio | 13 000 000 |
| 2025 talousarvio | 3 000 000 |
| 2024 tilinpäätös | 2 575 627 |
| 2023 tilinpäätös | 4 529 549 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 13 000 000 euroa.
95. Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 33 200 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää verotukseen liittyvien korkomenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Korkomenot perustuvat seuraaviin säädöksiin:
1) verontilityslaki (532/1998)
2) veronkantolain (609/2005) 22 § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös
3) autoverolain (1482/1994) 65 §
4) valmisteverotuslain (182/2010) 49 §:n 1 momentti
5) tullilain (304/2016) 93 §
6) arvonlisäverolain (1486/1994) 101 §:n 2 momentti
7) verotililain (604/2009) 31 § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Tarkentunut arvio | 10 000 |
| Yhteensä | 10 000 |
| 2025 talousarvio | 33 200 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 10 000 000 |
| 2024 talousarvio | 23 200 000 |
| 2023 tilinpäätös | 22 919 642 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 33 200 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää verotukseen liittyvien korkomenojen maksamiseen.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 62 000 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu tarkentuneesta korkoarviosta.
| 2025 II lisätalousarvio | 62 000 000 |
| 2025 talousarvio | 33 200 000 |
| 2024 tilinpäätös | 76 603 049 |
| 2023 tilinpäätös | 22 919 642 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 62 000 000 euroa.
97. Autoveron vientipalautus (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 17 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ajoneuvon arvossa jäljellä olevan autoveron palauttamiseen, kun Suomessa käytössä ollut ajoneuvo viedään maasta pysyvästi ulkomaille käytettäväksi. Vientipalautusta voidaan myöntää vain niille ajoneuvoille, jotka on ensiverotettu autoverolain muuttamisesta annetun lain (5/2009) voimaantulon jälkeen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määräraha perustuu autoverolakiin (1482/1994).
Autoveroa palautetaan se määrä, joka ajoneuvon arvossa on jäljellä vientiajankohtana. Vientipalautusta ei voida maksaa enempää kuin ajoneuvosta on maksettu autoveroa. Palautuksen edellytyksenä on myös, että ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta on kulunut enintään 10 vuotta ja että ajoneuvo on käyttökelpoinen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Tarkentunut arvio | 7 000 |
| Yhteensä | 7 000 |
| 2025 talousarvio | 17 000 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 7 000 000 |
| 2024 talousarvio | 10 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 21 722 337 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 17 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ajoneuvon arvossa jäljellä olevan autoveron palauttamiseen, kun Suomessa käytössä ollut ajoneuvo viedään maasta pysyvästi ulkomaille käytettäväksi. Vientipalautusta voidaan myöntää vain niille ajoneuvoille, jotka on ensiverotettu autoverolain muuttamisesta annetun lain (5/2009) voimaantulon jälkeen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
