Hoppa till innehåll
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         10. Verotus ja tulli
              02. Tullin toimintamenot
              63. Takaisin maksetut verot
              97. Autoveron vientipalautus
         20. Palvelut valtioyhteisölle
         50. Eläkkeet ja korvaukset
         90. Kuntien tukeminen
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2025

10. Verotus ja tulliPDF-versio

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Selvitysosa:Verohallinto on yhteiskunnan suurin verojen ja maksujen kerääjä ja siten ratkaiseva toimija julkisen talouden rahoitustoiminnan näkökulmasta. Verohallinnon perustehtävä on toimittaa verotus ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille siten, että veronsaajat saavat verotulonsa oikean määräisinä, oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti. Verotus toimitetaan niin, että se aiheuttaa varsinaisten verojen lisäksi mahdollisimman vähän kustannuksia ja haittaa asiakkaan taloudelliselle toiminnalle.

Verohallinto vastaa tulorekisterin toiminnasta. Tulorekisteri mahdollistaa tulotietojen reaaliaikaisen välittämisen, vähentää tulotietojen raportointia ja tehostaa yksityisen ja julkisen sektorin toimintaa. Lisäksi Verohallinto edistää positiivisen luottotietorekisterin toteuttamista ja käyttöönottoa. Positiivisesta luottotietorekisteristä luotonantajat voivat nähdä reaaliaikaisesti lainanhakijan lainamäärät ja tulotiedot.

Tulli osana EU:n tulliliittoa tukee ulkomaan tavarakaupan sujuvuutta ja yritysten tasapuolisia kilpailuedellytyksiä asiakaslähtöisillä palveluilla sekä suojaa ihmisiä terveydelle haitallisilta tavaroilta ja ympäristöä vaarallisilta aineilta. Tullin päätehtävänä on huolehtia tulliselvityksestä ja -verotuksesta, ulkomaan tavaraliikenteen valvonnasta, tullirikosten torjunnasta, ulkomaankaupan tilastoinnista ja tullilaboratoriotutkimuksista.

Toimialan yhteiskunnallisia vaikuttavuustavoitteita tukevat toiminnalliset tavoitteet

  • — Verotulojen tehokas kertymä turvataan edistämällä veronmaksumyönteisyyttä, antamalla ennakoivaa ohjausta ja hoitamalla verovalvonta uskottavasti
  • — Verotuksen ja tullitoimen asiointipalvelut ovat asiakaslähtöisiä ja edullisia
  • — Yhteiskuntaa suojataan varmistamalla tavaraturvallisuus ja torjumalla rajat ylittävää rikollisuutta tiiviissä yhteistyössä poliisin ja Rajavartiolaitoksen kanssa.

01. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 412 994 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin

2) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen

3) Verohallinnon menettelystä asiakkaille aiheutuneiden vahinkojen sopimusperusteisiin korvauksiin.

Selvitysosa:

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet

  2023
toteutuma
2024
tavoite
2025
tavoite
       
Asiakkaiden osuus, joiden mielestä valvonta on tehokasta, % 90 >85 >85
Sähköisten tuloveroilmoitusten osuus, henkilöasiakkaat, % 91 >88 >88
Sähköisten verokorttimuutosten osuus, % 76 >76 >85
Uusien verovelkojen osuus verovelkojen kokonaismäärästä, % 33 <35 <35
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen      
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 3,8 >3,7 >3,7
Sairauspoissaolot, pv/htv 9,6 <8,5 <8,5

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Bruttomenot 460 876 428 743 416 694
Bruttotulot 5 025 3 700 3 700
Nettomenot 455 851 425 043 412 994
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 119 829    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 75 685    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Harmaan talouden torjunta -2 000
Kansainvälisen tuloverotuksen uudistaminen, investointimenot -1 360
Sähkönmyyjien ylimääräinen solidaarisuusvero 2024-2027 -90
Tullin verotustehtävien siirron ICT-osuuden tarkistus (siirto momentilta 28.10.02) 373
Uusien veromuutosten lisäkustannukset (investoinnit) -1 544
Palkkausten tarkistukset 1 147
Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) -3 164
Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) -5 411
Yhteensä -12 049

2025 talousarvio 412 994 000
2024 II lisätalousarvio 1 820 000
2024 talousarvio 425 043 000
2023 tilinpäätös 411 707 000

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 413 679 000 euroa.

Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.

Muutos talousarvioesityksen 412 994 000 euroon nähden on 685 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 770 000 euroa edesmenneen omaisen asioiden vaivaton hoito -hankkeen rahoituksesta siirtona momentilta 28.70.01 ja 41 000 euroa eIDAS hankkeeseen kytkeytyvän Lompakkopilotti kokonaisuuden rahoituksesta siirtona momentilta 28.70.01 sekä vähennyksenä 126 000 euroa siirtona momentille 28.10.03 Valtorin tietoturvamaksukäytännön muutosvaikutuksiin.


2025 talousarvio 413 679 000
2024 III lisätalousarvio 3 896 000
2024 II lisätalousarvio 1 820 000
2024 talousarvio 425 043 000
2023 tilinpäätös 411 707 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 413 679 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin

2) kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen

3) Verohallinnon menettelystä asiakkaille aiheutuneiden vahinkojen sopimusperusteisiin korvauksiin.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 7 144 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäyksestä 2 200 000 euroa aiheutuu Gentax-/Omavero-ohjelmiston versionvaihdon menoista, 1 750 000 euroa virtuaalivaluuttojen kansainvälisen tietojenvaihdon (DAC 8) investointimenoista ja 3 194 000 euroa palkkausten tarkistuksista.


2025 II lisätalousarvio 7 144 000
2025 talousarvio 413 679 000
2024 tilinpäätös 430 759 000
2023 tilinpäätös 411 707 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 7 144 000 euroa.

 

III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 6 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys on siirtoa momentilta 28.01.20 valtion toimitilojen varautumisen ja valmiuden tasonnoston edellyttämien investointien rahoitukseen.


2025 III lisätalousarvio 6 000
2025 II lisätalousarvio 7 144 000
2025 talousarvio 413 679 000
2024 tilinpäätös 430 759 000
2023 tilinpäätös 411 707 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 6 000 euroa.

02. Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 198 741 000 euroa.

Valtuus

EU-lähtöisiin tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen hankkeisiin saa sitoutua siten, että sitoumuksista aiheutuu, ottaen huomioon aiemmin myönnetyn valtuuden aiheuttamat menot, valtiolle menoja enintään 130 000 000 euroa.

Selvitysosa:

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet

  2023
toteutuma
2024
tavoite
2025
tavoite
       
Tulliselvityksen asiakastyytyväisyys, yritysasiakkaat, asteikko 1—5 3,9 - 4
Verojäämä enintään, % 0,7 1 1
Takaisin saatu rikoshyöty vähintään, milj. euroa 37 25 25
Kiireellisistä laboratorionäytteistä tutkittu tavoiteajassa, % 77 75 80
Tavaraan kohdistuvat tarkastukset, osuma-% 31 >14 >20
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen      
Työtyytyväisyysindeksi, 1—5 3,7 >3,7 >3,7
Sairauspoissaolot, pv/htv 11,5 <10,8 <10,8

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Bruttomenot 212 634 210 879 201 871
Bruttotulot 6 297 3 130 3 130
Nettomenot 206 337 207 749 198 741
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 28 395    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 22 165    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
CCEI-rahoitusvälineen kansallisen osuuden rahoitus -2 037
Galileo satelliittipaikannusjärjestelmän PRS -palvelun käyttöönotto -475
Pakotevalvonnan pakolliset tehtävät -1 000
PTR-yhteistyö, koirakoulutus 500
Tehokkaan rahanpesun estämisen valvonnan ja täytäntöönpanon varmistaminen (RRF pilari2) -600
Tullin tehtävienhallinnan kehittäminen (v. 2024 rahoitus) (siirto momentille 28.70.01) -1 600
Tullin toiminnan teknologisen kyvykkyyden turvaaminen -500
Tullin verotustehtävien siirron ICT-osuuden tarkistus (siirto momentille 28.10.01) -373
Tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen jatkaminen (v. 2024 rahoitus) -11 196
Tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen jatkaminen (v. 2025 rahoitus) 8 663
Palkkausten tarkistukset 468
Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) 1 579
Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) -2 437
Yhteensä -9 008

2025 talousarvio 198 741 000
2024 II lisätalousarvio 847 000
2024 talousarvio 207 749 000
2023 tilinpäätös 200 107 000

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 201 743 000 euroa.

Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.

Lisäys talousarvioesityksen 198 741 000 euroon nähden on 3 002 000 euroa, mistä 1 000 000 euroa aiheutuu Ukrainan ja Venäjän välisestä sodasta aiheutuneiden pakotteiden pakotevalvonnan menoista, 1 184 000 euroa CCEI-rahoitusvälineen kansallisen omarahoitusosuudesta ja 818 000 euroa VIRVE2 -palveluiden ja päätelaitteiden käyttöönotosta.


2025 talousarvio 201 743 000
2024 III lisätalousarvio 1 800 000
2024 II lisätalousarvio 847 000
2024 talousarvio 207 749 000
2023 tilinpäätös 200 107 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Momentille esitetään 201,7 milj. euroa, joka on noin 6,0 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Keskeisimmät määrärahojen muutokset liittyvät tullijärjestelmäkokonaisuuteen (noin -2,5 milj. euroa), tehtävähallinnan kehittämiseen (-1,6 milj. euroa) sekä hallinnonalalle linjattuihin säästötoimiin (vajaat -0,9 milj. euroa).

Valiokunta pitää myönteisenä, että hallitus lisäsi Tullin toimintamenoja vuoden 2024 kolmannessa lisätalousarviossa 1,8 milj. eurolla. Tästä puolet osoitettiin pakotteiden valvonnan tehtäviin ja puolet itärajan rajanylityspaikkojen sulkemisesta aiheutuneisiin kustannuksiin. Näin itärajan sulkemisen aiheuttama matkustusmenojen kasvu (aiheutuu henkilöstön komennuksista muihin kohteisiin) on korvattu Tullille täysimääräisesti. Valiokunta on myös tyytyväinen siihen, että hallitus täydensi talousarvioesitystään ja lisäsi Tullin toimintamenoja yhteensä noin 3,0 milj. eurolla. Esitys sisältää esimerkiksi 818 000 euron lisäyksen viranomaisverkko Virve2-palveluiden ja päätelaitteiden käyttöönottoon.

Hallinnonalan tuottavuusohjelmassa Tullille osoitettu säästö on tarkoitus kohdentaa pääosin ICT-menoihin ja henkilöstöetuihin. Voimassa on muun muassa rekrytointikielto, jonka myötä henkilöstön määrä on hieman vähentynyt (-30 henkilötyövuodella) jo vuonna 2024 (yhteensä 1 998 henkilötyövuoteen). Toimintaa haastavat kuitenkin etenkin ICT-menojen kasvu ja hallituksen linjaus siitä, että uusiin tehtäviin ei osoiteta pääsääntöisesti lisärahoitusta.

Valiokunta kiinnittää hallintovaliokunnan tavoin (HaVL 18/2024 vp) huomiota siihen, ettei Tullia ole rinnastettu säästölinjauksia tehtäessä turvallisuusviranomaisiin, toisin kuin hallitusohjelmassa ja esimerkiksi viimeisimmässä sisäisen turvallisuuden selonteossa. Valiokunta pitää tärkeänä, että myös Tullin toimintaedellytykset keskeisenä PTR (Poliisi, Tulli, Rajavartiolaitos) -viranomaisena turvataan.

Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Tullin käytettävissä olevien määrärahojen, mukaan lukien siirtomäärärahat, arvioidaan riittävän tiedossa oleviin nettomenoihin vuonna 2025. Toimintaa haastavat kuitenkin edellä mainitut seikat ja toimintaympäristön muutokset. Vuodelle 2025 ennakoidaan siirtyvän kuluvalta vuodelta noin 19 milj. euroa, josta suuri osa on sidottu (muun muassa tulliselvitysjärjestelmän kokonaisuudistukseen). Sitomattoman siirtyvän erän suuruus on alle 10 milj. euroa, jonka merkitys Tullin toiminnalle on suuri.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 201 743 000 euroa.

Valtuus

EU-lähtöisiin tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen hankkeisiin saa sitoutua siten, että sitoumuksista aiheutuu, ottaen huomioon aiemmin myönnetyn valtuuden aiheuttamat menot, valtiolle menoja enintään 130 000 000 euroa.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 8 783 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäyksestä 900 000 euroa aiheutuu Venäjän hyökkäyssodan aiheuttamien pakotteiden valvonnan kustannuksista, 1 600 000 euroa välineellistetystä maahantulosta johtuvasta Itärajan rajanylityspaikkojen sulkemisesta aiheutuvista kustannuksista, 4 000 000 euroa EU-lähtöisen tulliselvitysjärjestelmien kokonaisuudistuksen jatkamisen kustannuksista, 881 000 euroa Tullin toimitilahankkeista ja 1 402 000 euroa palkkausten tarkistuksista.


2025 II lisätalousarvio 8 783 000
2025 talousarvio 201 743 000
2024 tilinpäätös 210 396 000
2023 tilinpäätös 200 107 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 8 783 000 euroa.

03. Kansallisen tulorekisterin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 38 516 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) tulotietojärjestelmästä annetussa laissa Verohallinnolle keskitetyn jatkuvan toiminnan henkilöstö-, ylläpito-, käyttö- ja muiden toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen

2) positiivisen luottotietorekisterin hankehallintaan, rekisterin ja sen hallinnoinnin vaatimusmäärittelyyn, hankintaprosessiin sekä rekisterin määrittelyyn, suunnitteluun, toteutukseen, testaukseen ja käyttöönoton vaatimaan valmisteluun

3) positiivisesta luottotietojärjestelmästä annetussa laissa Verohallinnolle keskitetyn jatkuvan toiminnan henkilöstö-, ylläpito-, käyttö- ja muiden toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Positiivisesta luottotietojärjestelmästä annetun lain mukainen maksullinen toiminta budjetoidaan bruttomenettelyllä siten, että menot kirjataan toimintamenomomentille 28.10.03 ja toiminnan tulot tuloutetaan täysimääräisesti momentille 12.28.14.

Selvitysosa:

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet

  2023
toteutuma
2024
tavoite
2025
tavoite
       
Käyttökatkot sähköisessä asioinnissa, kpl 0 0 0
Puhelinpalveluun tyytyväisten osuus, % 75—80 >80 >80
Puhelinpalvelun vastausprosentti, % 80 >80 >80

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Bruttomenot 28 958 43 254 38 516
Bruttotulot - - -
Nettomenot 28 958 43 254 38 516
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 13 193    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 21 160    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)

  2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
     
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 6 100 9 750
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot 6 100 9 750
     
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset    
— erilliskustannukset 4 600 7 790
— osuus yhteiskustannuksista 1 500 1 960
Kustannukset yhteensä 6 100 9 750
     
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) - -
Kustannusvastaavuus, % 100 100

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Positiivisen luottotietorekisterin perusrahoitus 4 895
Positiivisen luottotietorekisterin toteutus -5 800
Tulorekisterin käyttövarmuuden turvaaminen -1 770
Palkkausten tarkistukset 22
Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) -1 612
Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) -473
Yhteensä -4 738

2025 talousarvio 38 516 000
2024 talousarvio 43 254 000
2023 tilinpäätös 36 925 000

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 38 642 000 euroa.

Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.

Lisäys 126 000 euroa talousarvioesityksen 38 516 000 euroon nähden aiheutuu Valtorin tietoturvamaksukäytännön muutosvaikutuksista siirtona momentilta 28.10.01.


2025 talousarvio 38 642 000
2024 III lisätalousarvio 3 881 000
2024 talousarvio 43 254 000
2023 tilinpäätös 36 925 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 38 642 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) tulotietojärjestelmästä annetussa laissa Verohallinnolle keskitetyn jatkuvan toiminnan henkilöstö-, ylläpito-, käyttö- ja muiden toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen

2) positiivisen luottotietorekisterin hankehallintaan, rekisterin ja sen hallinnoinnin vaatimusmäärittelyyn, hankintaprosessiin sekä rekisterin määrittelyyn, suunnitteluun, toteutukseen, testaukseen ja käyttöönoton vaatimaan valmisteluun

3) positiivisesta luottotietojärjestelmästä annetussa laissa Verohallinnolle keskitetyn jatkuvan toiminnan henkilöstö-, ylläpito-, käyttö- ja muiden toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Positiivisesta luottotietojärjestelmästä annetun lain mukainen maksullinen toiminta budjetoidaan bruttomenettelyllä siten, että menot kirjataan toimintamenomomentille 28.10.03 ja toiminnan tulot tuloutetaan täysimääräisesti momentille 12.28.14.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 112 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.


2025 II lisätalousarvio 112 000
2025 talousarvio 38 642 000
2024 tilinpäätös 47 135 000
2023 tilinpäätös 36 925 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 112 000 euroa.

63. Takaisin maksetut verot (arviomääräraha)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 3 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) veron takaisin maksamiseen tapauksissa, joissa maksuvelvollinen on sosiaalisista tai muista veronhuojennussäännöksissä taikka verosopimuksissa tarkoitetuista syistä valtiovarainministeriön, Verohallinnon ja Tullin päätöksen nojalla oikeutettu saamaan takaisin jo maksetun veron

2) tuomioistuimen päätöksellä palautettavaksi määrättyjen verojen, korkojen ja oikeudenkäyntikulujen maksamiseen tapauksissa, joissa vastaavaa tulo- tai muuta momenttia ei ole käytettävissä

3) EU:lle korvattavien perimättä jääneiden tullien ja niistä aiheutuvien korko- ja muiden kulujen maksamiseen

4) valtion maksettavaksi tuomittujen ELV-vahingonkorvausten maksamiseen viivästyskorkoineen.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Tarkentunut arvio 1 000
Yhteensä 1 000

2025 talousarvio 3 000 000
2024 II lisätalousarvio 1 000 000
2024 talousarvio 2 000 000
2023 tilinpäätös 4 529 549

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 3 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) veron takaisin maksamiseen tapauksissa, joissa maksuvelvollinen on sosiaalisista tai muista veronhuojennussäännöksissä taikka verosopimuksissa tarkoitetuista syistä valtiovarainministeriön, Verohallinnon ja Tullin päätöksen nojalla oikeutettu saamaan takaisin jo maksetun veron

2) tuomioistuimen päätöksellä palautettavaksi määrättyjen verojen, korkojen ja oikeudenkäyntikulujen maksamiseen tapauksissa, joissa vastaavaa tulo- tai muuta momenttia ei ole käytettävissä

3) EU:lle korvattavien perimättä jääneiden tullien ja niistä aiheutuvien korko- ja muiden kulujen maksamiseen

4) valtion maksettavaksi tuomittujen ELV-vahingonkorvausten maksamiseen viivästyskorkoineen.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

 

III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 13 000 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys aiheutuu toteutumatietojen perusteella tarkentuneesta ennusteesta.


2025 III lisätalousarvio 13 000 000
2025 talousarvio 3 000 000
2024 tilinpäätös 2 575 627
2023 tilinpäätös 4 529 549

 

Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 13 000 000 euroa.

95. Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 33 200 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää verotukseen liittyvien korkomenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Korkomenot perustuvat seuraaviin säädöksiin:

1) verontilityslaki (532/1998)

2) veronkantolain (609/2005) 22 § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös

3) autoverolain (1482/1994) 65 §

4) valmisteverotuslain (182/2010) 49 §:n 1 momentti

5) tullilain (304/2016) 93 §

6) arvonlisäverolain (1486/1994) 101 §:n 2 momentti

7) verotililain (604/2009) 31 § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Tarkentunut arvio 10 000
Yhteensä 10 000

2025 talousarvio 33 200 000
2024 II lisätalousarvio 10 000 000
2024 talousarvio 23 200 000
2023 tilinpäätös 22 919 642

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 33 200 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää verotukseen liittyvien korkomenojen maksamiseen.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 62 000 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys aiheutuu tarkentuneesta korkoarviosta.


2025 II lisätalousarvio 62 000 000
2025 talousarvio 33 200 000
2024 tilinpäätös 76 603 049
2023 tilinpäätös 22 919 642

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 62 000 000 euroa.

97. Autoveron vientipalautus (arviomääräraha)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 17 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ajoneuvon arvossa jäljellä olevan autoveron palauttamiseen, kun Suomessa käytössä ollut ajoneuvo viedään maasta pysyvästi ulkomaille käytettäväksi. Vientipalautusta voidaan myöntää vain niille ajoneuvoille, jotka on ensiverotettu autoverolain muuttamisesta annetun lain (5/2009) voimaantulon jälkeen.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Määräraha perustuu autoverolakiin (1482/1994).

Autoveroa palautetaan se määrä, joka ajoneuvon arvossa on jäljellä vientiajankohtana. Vientipalautusta ei voida maksaa enempää kuin ajoneuvosta on maksettu autoveroa. Palautuksen edellytyksenä on myös, että ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta on kulunut enintään 10 vuotta ja että ajoneuvo on käyttökelpoinen.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Tarkentunut arvio 7 000
Yhteensä 7 000

2025 talousarvio 17 000 000
2024 II lisätalousarvio 7 000 000
2024 talousarvio 10 000 000
2023 tilinpäätös 21 722 337

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 17 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ajoneuvon arvossa jäljellä olevan autoveron palauttamiseen, kun Suomessa käytössä ollut ajoneuvo viedään maasta pysyvästi ulkomaille käytettäväksi. Vientipalautusta voidaan myöntää vain niille ajoneuvoille, jotka on ensiverotettu autoverolain muuttamisesta annetun lain (5/2009) voimaantulon jälkeen.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.