Hoppa till innehåll
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         10. Verotus ja tulli
         20. Palvelut valtioyhteisölle
         50. Eläkkeet ja korvaukset
         90. Kuntien tukeminen
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2025

Pääluokka 28

VALTIOVARAINMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Selvitysosa:

Hallinnonalan toimintaympäristö

Suomen taloudessa on merkkejä siitä, että taantuma olisi väistynyt ja kasvu olisi käynnistymässä hiljalleen. Keskimäärin Suomi yltää kuitenkin vain nollakasvuun vuonna 2024. Kasvu voimistuu vuoden mittaan, ja vuonna 2025 talous kasvaa pitkän aikavälin keskimääräistä vauhtia nopeammin.

Korkojen nousu on hidastanut talouskasvua. Korot ovat kuitenkin alentumassa, minkä seurauksena investoinnit ja rakentaminen alkavat vähitellen kasvaa. Korkojen laskun lisäksi inflaation hidastuminen tukee yksityistä kulutusta. Kun maailmankauppa kasvaa ja Suomen hintakilpailukyky on hyvä, myös Suomen vienti piristyy. Talouden elpyminen kasvattaa työvoiman kysyntää samalla, kun rakenteelliset uudistukset ja maahanmuutto kasvattavat työvoiman tarjontaa, ja työllisyys toipuu.

Lupaava yleiskuva on kuitenkin ehdollinen sille, ettei ikäviä yllätyksiä satu. Maailmantaloudessa on liikkeellä isoja muutosvoimia ja geopolitiikka on arvaamatonta.

Valtion korkomenot lähtivät ennätyksellisen alhaiselta tasolta, alle 800 milj. eurosta jyrkkään kasvuun vuonna 2022 ja vuonna 2024 valtionvelan korkomenot ylittävät 3 mrd. euroa.

Suomen julkisen talouden rahoitus on pitkällä aikavälillä epätasapainossa. Julkisessa taloudessa on mittava kestävyysvaje, jonka arvioidaan olevan noin 2,0 % suhteessa bruttokansantuotteeseen. Suurin syy rahoituksen epätasapainoon on väestön ikääntyminen, joka on jo kasvattanut eläkemenoja ja luo tulevina vuosikymmeninä merkittäviä kasvupaineita terveys- ja hoivamenoihin. Syntyvyyden lasku ja ikäluokkien pienentyminen laskevat koulutuspalveluiden tarvetta, mutta heikentävät pitkällä aikavälillä huoltosuhdetta entisestään. Samalla julkisen talouden rahoituspohja kehittyy heikosti, kun työikäisen väestön määrän odotetaan supistuvan.

Suomen ikärakenteen vanhenemiskehitys on vasta alussa, ja kehityksen vaikutus palvelutuotannon kustannuksiin ja talouskasvun hidastumiseen tasaantuu vasta 2030-luvulla. Ikääntyminen ei ole yhtenäistä koko Suomessa. Suurimmat kaupunkiseudut kasvavat samalla, kun haja-asutusalueilla väestö vähenee.

Hyvinvointialueet rahoittavat toimintansa pääosin yleiskatteisella valtion rahoituksella. Hyvinvointialueiden tulos oli vuonna 2023 selvästi alijäämäinen ja alueiden menojen kasvu oli hyvin nopeaa. Vaikka vuonna 2024 alueiden tuloksen arvioidaan paranevan hieman, pysyy se edelleen merkittävästi alijäämäisenä. Vuonna 2025 alueiden tulos vahvistuu lähelle tasapainoa, kun lakisääteinen vuoden 2023 kustannusten jälkikäteistarkistus kasvattaa valtion rahoitusta. Samalla julkisen talouden suunnitelmassa päätetyt alueiden tehtävämuutokset hidastavat menojen kasvua. Kustannusten kasvun hillintä ja henkilöstöpula vaativat kuitenkin myös hyvinvointialueilta omia sopeutustoimia, toimintatapojen kehittämistä ja palvelujen uudistamista.

Suomen kunnat ja kuntatalous ovat olleet jo pidemmän aikaa murroksessa. Väestökehitys on eriyttänyt kuntien taloutta, lisännyt kuntatalouteen kohdistuvia riskejä ja vaikeuttanut omalta osaltaan kuntatalouden ohjausta. Vaikka sote-uudistuksen myötä väestön ikääntymiseen liittyvät kustannukset siirtyivät pois kuntien vastuulta, kuntataloudessa vallitsee edelleen tulojen ja menojen välillä rakenteellinen epätasapaino, joka uhkaa syventyä lähivuosina ilman uusia toimenpiteitä.

Vuonna 2025 vastuu työ- ja elinkeinopalveluiden järjestämisestä siirtyy valtiolta kunnille. Samalla kuntien vastuu työttömyysturvan rahoituksesta laajenee.

Vaikka perinteinen tavaratuotannon globalisaatio on finanssikriisin jälkeen hidastunut ja ehkä jopa pysähtynyt, digitaalisuuden vaikutukset ulkomaankauppaan ja talouteen yleisemminkin ovat vasta aluillaan. Verkkokauppa kasvaa, ja yhä suurempi osa palveluista välitetään verkossa. Siten rajanveto avoimen ja suljetun sektorin välillä käy yhä vaikeammaksi. Kehityksellä on vaikutuksia niin markkinoiden muotoutumiseen kuin veropohjaan ja valtion tuloihin. Uusien teknologioiden, digitalisaation ja tietovarantojen hyödyntäminen tarjoavat uusia mahdollisuuksia Suomen julkiselle taloudelle.

Etätyö, paikkariippumattomuus ja yhteiskäyttöiset tilat vähentävät julkisen hallinnon tilatarpeita tulevina vuosina. Valtion toimitilaverkkoa uudistetaan mm. alueellisen läsnäolon suunnitelmalla, valtion toimitilastrategiassa, kiinteistöstrategiassa sekä valtion palvelu- ja toimitilaverkkohankkeessa.

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

  2023
toteutuma/arvio
2024
arvio
2025
arvio
       
Kestävä julkinen talous      
— Kestävyysvaje (%) 3 2 2
— Julkisyhteisöjen rahoitusjäämä, suhteessa BKT:hen (%) -2,7 -3,7 -3,1
— Verovaje (arvonlisäverovaje) (%) 3 3 3
Sosiaalisesti kestävä talouskasvu      
— Työllisyysaste; 20—64-vuotiaat (%) 77,9 77,1 77,6
— Työttömyysaste (Tilastokeskuksen työvoimatutkimus) (%) 7,2 7,9 7,6
Ekologisesti kestävä kasvu      
— Suomen kasvihuonekaasupäästöt milj. tonnia CO2-ekv., netto (edellinen vuosi) 50,1 39,3 36,0
Valtionhallinto toimii hyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti      
— Julkishallinnon luottamusindeksi (1—5) 3,5 3,5 3,5
Sukupuolten tasa-arvo

Valtiovarainministeriön pääluokan menoista noin 95 % on erilaisia säädös- tai sopimusperusteisia etuuksia, jäsenmaksuja ja tukia, joihin ei liity välittömiä sukupuolivaikutuksia.

Progressiivinen henkilöverotus pienentää nettotulojen eroja sukupuolten välillä. Henkilöverotus (ansio- ja pääomatuloverotus) kokonaisuudessaan tasaa sukupuolten välisiä tuloja verotuksen jälkeen siten, että naisten tulojen osuus miesten tuloista on verotuksen jälkeen keskimäärin 4,6 %-yksikköä korkeampi kuin ennen verotusta.

Peruspalvelujen valtionosuuksilla rahoitetaan kuntien järjestämiä varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palveluita. Vuoden 2025 alusta peruspalvelujen valtionosuuksilla rahoitetaan myös kuntien järjestämiä työ- ja elinkeinopalveluista sekä kotoutumispalveluita. Valtion yleiskatteellisella rahoituksella rahoitetaan hyvinvointialueita, jotka vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluiden järjestämisestä.

Valtion työskentelytapojen digitalisointi ja mahdollisuus monipaikkaisen työn tekemiseen tukevat esimerkiksi kotoa tehtävää työtä. Joustavat työn tekemisen muodot tukevat etenkin pienten lasten vanhempien työllistymistä vähentämällä tarvetta perhevapaisiin. Tämän arvioidaan vaikuttavan sukupuolten tasa-arvon kehittymiseen myönteisesti.

Valtiovarainministeriön hallinnonalalla otetaan huomioon sukupuolivaikutukset lainsäädännön valmistelussa, henkilöstö- ja työnantajapolitiikassa, hankkeissa, talousarvion valmistelussa ja virastojen tulosohjauksessa.

Kestävä kehitys

Talousarvioesitykseen sisältyy useita verotulomomentteja, joiden voidaan katsoa edistävän hiilineutraaliuden tavoitetta. Näitä ovat erityisesti energiaverot, ajoneuvovero, autovero, eräiden juomapakkausten valmistevero sekä jätevero. Vaikka niitä voidaan kokonaisuutena pitää hiilineutraaliustavoitteiden mukaisina veroina, niihin voi sisältyä tavoitteen vastaisia yksittäisiä verotusrakenteita.

Progressiivinen henkilöverotus tasaa merkittävästi tuloeroja ja alentaa pienituloisten osuutta väestössä. Verotuksen tärkein tehtävä on turvata julkisen sektorin rahoitus. Se mahdollistaa hyvinvointiyhteiskunnan rahoituksen sekä panostukset myös sosiaalisen ja ekologisen kestävyyden edistämiseen.

Peruspalvelujen valtionosuuksilla turvataan riittävät ja yhdenvertaiset varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palvelut eri puolilla maata. Valtion yleiskatteellisella rahoituksella rahoitetaan hyvinvointialueita, jotka vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluiden järjestämisestä. Aluehallintovirastot edistävät perusoikeuksien toteutumista julkisten palveluiden valvonnalla, jolla turvataan osaltaan ihmisten yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoisuutta. Digi- ja väestötietovirasto tuottaa digitaalisen yhteiskunnan edellyttämiä palveluita ja tukee kansalaisten yhdenvertaista toimimista digitalisoituvassa yhteiskunnassa. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus tekee koulutukseen, sosiaaliturvaan, tulonjakoon, verotukseen ja ympäristöön liittyvää tutkimusta ja tukee siten päätöksentekijöiden mahdollisuuksia edistää kestävän kehityksen tavoitteiden ja sukupuolten tasa-arvon toteutumista tehokkailla ja hyvin kohdistetuilla politiikkatoimilla.

Valtiovarainministeriön keskeinen tehtävä liittyy kestävän julkisen talouden varmistamiseen. Ministeriö vastaa siitä, että rahoitusmarkkinoiden sääntely edistää markkinoiden luotettavaa ja monipuolista toimintaa sekä rahoituspalveluiden tarjonnan turvallisuutta. Rahanpesulainsäädännöllä ja sen toteuttamisella vähennetään laittomia rahansiirtoja.

Valtion palveluiden ja työskentelytapojen digitalisoinnilla vähennetään ihmisten tarvetta matkustaa palveluiden ja työn vuoksi ja vähennetään toimitilatarpeita. Matkustamisen väheneminen ja vähäisemmät toimitilatarpeet pienentävät hiilijalanjälkeä. Lisäksi toiminnan digitalisointi vähentää tarvetta tulostamiselle ja paperin käytölle.

Budjettilakiesitykset

Talousarvioesitykseen liittyvät hallituksen esitykset

esityksen nimi taloudellinen vaikutus (momentti)
   
Hallituksen esitys hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain muuttamiseksi (HE 70/2024 vp) 28.89.31
Hallituksen esitys laiksi kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta 28.90.30

Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)

    2024
varsinainen
talousarvio

2025
esitys
       
28.10.02 Tullin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)    
  — sopimusvaltuus 130,0 130,0

Hallinnonalan määrärahat

    TA
1000 €
LTA I
1000 €
LTA II
1000 €
LTA III
1000 €
Yhteensä
1000 €
01. Hallinto 214 357 0 354 -107 214 604
01. Valtiovarainministeriön toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
41 296 439 41 735
20. Valtion kiinteistöstrategian toteuttaminen
(arviomääräraha)
2 645 0 -107 2 538
21. Valtiovarainministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha
(siirtomääräraha 2 v)
2 306 -85 2 221
25. Metallirahamenot
(arviomääräraha)
1 900 1 900
29. Valtiovarainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot
(arviomääräraha)
164 000 164 000
66. Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet
(siirtomääräraha 2 v)
1 200 1 200
69. Suomen Pankin eräiden sijoitustuottojen siirto Kreikan valtiolle
(siirtomääräraha 3 v)
1 010 1 010
10. Verotus ja tulli 707 264 0 78 039 13 006 798 309
01. Verohallinnon toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
413 679 7 144 6 420 829
02. Tullin toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
201 743 8 783 210 526
03. Kansallisen tulorekisterin toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
38 642 112 38 754
63. Takaisin maksetut verot
(arviomääräraha)
3 000 13 000 16 000
95. Verotukseen liittyvät korkomenot
(arviomääräraha)
33 200 62 000 95 200
97. Autoveron vientipalautus
(arviomääräraha)
17 000 17 000
20. Palvelut valtioyhteisölle 50 980 0 248 360 51 588
01. Valtiokonttorin toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
39 223 248 360 39 831
02. Keskitettyjen valuuttatilien kurssierot
(arviomääräraha)
600 600
03. Huoltovarmuuspankin palvelumaksu
(arviomääräraha)
1 700 1 700
07. Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
3 957 3 957
09. Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskuksen toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
5 000 5 000
11. Verkkomaksaminen
(siirtomääräraha 2 v)
500 500
88. Senaatti-konsernin liikelaitokset 0 0
30. Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallinto 124 417 0 796 6 900 132 113
01. Tilastokeskuksen toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
53 512 445 53 957
02. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
5 187 37 5 224
03. Digi- ja väestötietoviraston toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
58 718 314 6 900 65 932
04. Sähköinen tunnistautuminen
(arviomääräraha)
7 000 7 000
40. Valtion alue- ja paikallishallinto 67 837 0 579 -100 68 316
01. Aluehallintoviraston toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
66 621 579 -100 67 100
03. Palvelurakenteiden ja valtion hallintorakenteiden kehittäminen
(siirtomääräraha 3 v)
1 216 1 216
50. Eläkkeet ja korvaukset 6 057 400 0 0 2 200 6 059 600
15. Eläkkeet
(arviomääräraha)
5 608 273 5 608 273
16. Ylimääräiset eläkkeet ja muut eläkemenot
(arviomääräraha)
2 790 2 790
50. Vahingonkorvaukset
(arviomääräraha)
40 590 40 590
63. Muiden eläkelaitosten vastattavaksi kuuluvat eläkemenot
(arviomääräraha)
374 113 2 200 376 313
95. Muiden eläkelaitosten valtion puolesta maksamien eläkemenojen ja valtiolle maksamien ennakoiden korkomenot
(arviomääräraha)
31 634 31 634
60. Valtionhallinnon yhteiset henkilöstömenot 1 510 0 12 000 0 13 510
02. Erikseen budjetoidut henkilöstömenot
(arviomääräraha)
500 500
10. Työturvallisuuden edistäminen
(siirtomääräraha 2 v)
1 010 1 010
12. Osaamisen kehittäminen
(arviomääräraha)
12 000 12 000
70. Valtionhallinnon kehittäminen 53 395 0 13 610 3 331 70 336
01. Toimintatapojen ja digitalisaation kehittäminen
(siirtomääräraha 3 v)
20 595 4 000 3 331 27 926
02. Valtion talous-, henkilöstö- ja toimitilahallinnon tietojärjestelmät
(siirtomääräraha 3 v)
0 0
04. Rahapeliuudistuksen toimeenpano
(siirtomääräraha 3 v)
9 610 9 610
05. Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistuksen valmistelun ja toimeenpanon tuki ja ohjaus
(siirtomääräraha 3 v)
0 0
20. Tuottavuuden edistäminen
(siirtomääräraha 2 v)
0 0 0
40. Turvallisuusviranomaisten viestintäverkot
(siirtomääräraha 3 v)
32 800 0 32 800
80. Siirrot Ahvenanmaan maakunnalle 318 055 2 153 -5 781 -88 314 339
30. Ahvenanmaan tasoitusmaksu
(arviomääräraha)
207 340 2 153 644 -88 210 049
34. Ahvenanmaan verotasoitus
(arviomääräraha)
110 715 -6 425 104 290
89. Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän rahoitus 26 255 522 -2 400 0 2 500 26 255 622
31. Hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen rahoitus
(arviomääräraha)
26 254 522 -2 400 26 252 122
32. Hyvinvointialueiden lisärahoitus
(arviomääräraha)
1 000 2 500 3 500
90. Kuntien tukeminen 3 918 701 0 3 263 0 3 921 964
30. Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen
(arviomääräraha)
3 366 800 8 763 3 375 563
31. Kuntien yhdistymisen taloudellinen tuki
(arviomääräraha)
11 400 -5 500 5 900
32. Valtionavustus kuntien kannustinjärjestelmiin
(siirtomääräraha 3 v)
0 0
35. Valtion korvaus kunnille veroperustemuutoksista aiheutuvista verotulojen menetyksistä
(kiinteä määräraha)
540 501 540 501
91. Työllisyyden ja elinkeinoelämän tukeminen 57 000 0 0 0 57 000
41. Energiaverotuki
(arviomääräraha)
57 000 57 000
92. EU ja kansainväliset järjestöt 2 392 574 0 -40 177 0 2 352 397
03. Rahoitusvakausviraston toimintamenot
(siirtomääräraha 2 v)
8 967 32 8 999
20. Euroopan unionin osallistuminen matkamenojen korvauksiin
(siirtomääräraha 2 v)
1 400 1 400
40. Isäntämaakorvaus Pohjoismaiden Investointipankille
(kiinteä määräraha)
15 037 15 037
66. Ukrainan makrotaloudellisen rahoitusavun korkomenot
(arviomääräraha)
10 000 10 000
67. Kansainvälisille rahoituslaitoksille annettujen sitoumusten lunastaminen
(arviomääräraha)
10 10
68. Suomen osuus Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankin sekä Kansainvälisen rahoitusyhtiön pääoman korottamisesta
(arviomääräraha)
16 400 0 16 400
69. Maksut Euroopan unionille
(arviomääräraha)
2 330 000 -40 209 2 289 791
95. Valtion takaus- ja takuusuoritukset
(arviomääräraha)
10 760 10 760
99. Erikseen budjetoidut valtionhallinnon menot 2 626 0 0 0 2 626
95. Satunnaiset säädösperusteiset menot
(arviomääräraha)
300 300
96. Ennakoimattomat menot
(siirtomääräraha 3 v)
2 000 2 000
97. Valtion saatavien turvaaminen
(arviomääräraha)
300 300
98. Kassasijoitusten riskienhallinta
(arviomääräraha)
26 26
  Yhteensä 40 221 638 -247 62 931 28 002 40 312 324

  Henkilötyövuosien kokonaismäärä 13 269 13 168 13 044