Hoppa till innehåll

Talousarvioesitys 2025

20. Sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja hallintomenot (siirtomääräraha 3 v)PDF-versio

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 64 920 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetussa laissa (211/2006) tarkoitetun kriisinhallintahenkilöstön palkkaus-, päiväraha-, muonanparannusraha- ja koulutusmenojen sekä valtion eläkemaksun ja kriisinhallintahenkilöstölle palvelusajaksi otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen sekä sotilaallisen kriisinhallintahenkilöstön ryhmätapaturmavakuutusta vastaavien etuuksien maksamiseen ja niistä aiheutuvien hallintokulujen maksamiseen

2) EU:n taisteluosastojen koulutusajan palkkaus-, muutto- ja asumismenoihin sekä siirtokorvauksiin

3) enintään vuosittain 25 henkilötyövuotta vastaavan sotilastarkkailijahenkilöstön palkkaamiseen ja kansallisen päivärahan maksamiseen sekä määräaikaisiin rotaatiokierron henkilöstön tehtäviin

4) valmiusjoukon palkkaus-, koulutus-, ylläpito-, varustamis-, hallinto- ja muiden kulutusmenojen sekä kansainvälisten kriisinhallintakurssien menojen maksamiseen

5) suomalaisten kriisinhallintajoukkojen henkilöstön matkakustannusten, terveydenhoito-, kuljetus-, varustamis-, huolto-, edustus- ja hallintomenojen maksamiseen

6) Suomen kansainväliseen kriisinhallintaan nimeämien joukkojen varustamisesta aiheutuviin menoihin

7) kansainvälisen kriisinhallintayhteistyön puitteissa annettavaan koulutukseen ja sen edellyttämiin ampumatarvike-, huolto- ja materiaalikuluihin

8) kansainvälisen kriisinhallintatyön puitteissa yksittäisille maille annettavasta tuesta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen puolustussektorilla ja vakauttamistehtäviin konfliktien jälkeen

9) sellaisten kansainvälisten kriisinhallintaoperaatioiden, joihin Suomi ei lähetä henkilöstöä tai muuten osallistu, materiaalisesta tukemisesta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen

10) Strategic Airlift Capability (SAC) -sopimuksen hallinto- ja käyttökustannuksista aiheutuviin menoihin

11) Suomen osallistumisesta Pohjoismaiden Base Camp -pooliin aiheutuviin menoihin

12) yhdessä momentin 24.10.20 määrärahan kanssa enintään 450 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön, myös virkaan nimitettyjen virkamiesten palkkausmenoihin

13) Euroopan unionin sotilaallisen koulutusoperaation (EUMAM Ukraine) menoihin.

Käyttösuunnitelma (euroa)

     
01. Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) 4 471 000
03. Sotilastarkkailijatoiminnan menot 2 880 000
05. Irakin koulutusoperaation menot 6 837 000
06. EUTM/Mosambikin koulutusoperaation menot 278 000
07. Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot 10 699 000
08. Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma 10 300 000
09. EUNAVFOR ASPIDES 265 000
10. Prosperity Guardian 185 000
11. EUTM/Somalian koulutusoperaation menot 765 000
12. EUNAVFOR MED Irini, Välimeren operaation menot 297 000
13. EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot 5 597 000
15. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot 11 770 000
16. EUTM/Malin koulutusoperaation menot 200 000
19. Naton Irakin koulutusoperaation menot (NMI) 256 000
20. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin 10 120 000
Yhteensä   64 920 000

Selvitysosa:Määräraha on mitoitettu Suomen kriisinhallintajoukkojen vahvuuksien ja tehtävävaatimusten mukaisesti ottaen huomioon ne kriisinhallintaoperaatiot, joihin Suomi todennäköisesti tulee osallistumaan vuonna 2025.

Afganistanin Resolute Support -operaatio ja Malin YK-operaatio (MINUSMA) eivät jatku vuonna 2025.

Momentin määrärahan vähentäminen 5 milj. eurolla aiheutuu siitä, että Kriisinhallinnan kehittämisohjelman 2023 -tilausvaltuus on uudelleenbudjetoitu vuoden 2024 toisessa lisätalousarviossa momentille 27.10.18 Puolustusvoimien materiaalinen kehittäminen 2023 -tilausvaltuuteen (PVKEH 2023). Tästä johtuen momentin määrärahataso alenee vuosina 2025 ja 2026 väliaikaisesti 5 milj. eurolla.

Sotilaallisen kriisinhallinnan kustannusten korvaukset ja muut tulot tuloutetaan momentille 12.27.99.

Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 64 860 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 60 000 euroa.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Ennakollinen kustannustasotarkistus 1,5 % 959
KRIHAKEHO 2023 -tilausvaltuus uudelleenbudjetointi (LTA II 2024) -5 000
Vuoden 2023 toteutuneen indeksikehityksen mukainen tarkistus 2 851
Yhteensä -1 190

Momentin määrärahalaji on muutettu.


2025 talousarvio 64 920 000
2024 II lisätalousarvio -3 834 000
2024 talousarvio 66 110 000
2023 tilinpäätös 67 535 000

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)

Tyhjä PaatososanKappaleKooste elementti, POISTA

Käyttösuunnitelma (euroa)

     
01. Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) 4 759 000
03. Sotilastarkkailijatoiminnan menot 2 948 000
05. Irakin koulutusoperaation menot 2 620 000
06. EUMAM/Mosambikin koulutusoperaation menot 297 000
07. Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot 10 792 000
08. Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma 13 000 000
09. EUNAVFOR ASPIDES 216 000
10. Prosperity Guardian 132 000
11. EUTM/Somalian koulutusoperaation menot 812 000
12. EUNAVFOR MED Irini, Välimeren operaation menot 260 000
13. EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot 5 765 000
15. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot 14 693 000
16. EUTM/Malin koulutusoperaation menot 200 000
18. NSATU / NATO Security Assistance and Training for Ukraine 221 000
19. Naton Irakin koulutusoperaation menot (NMI) 637 000
20. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin 7 568 000
Yhteensä 64 920 000

Selvitysosa:Päätösosan käyttösuunnitelma korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan käyttösuunnitelman.

Muutokset käyttösuunnitelmaan (euroa)

     
01. Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) +288 000
03. Sotilastarkkailijatoiminnan menot +68 000
05. Irakin koulutusoperaation menot -4 217 000
06. EUMAM/Mosambikin koulutusoperaation menot +19 000
07. Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot +93 000
08. Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma +2 700 000
09. EUNAVFOR ASPIDES -49 000
10. Prosperity Guardian -53 000
11. EUTM/Somalian koulutusoperaation menot +47 000
12. EUNAVFOR MED Irini, Välimeren operaation menot -37 000
13. EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot +168 000
15. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot +2 923 000
18. NSATU / NATO Security Assistance and Training for Ukraine +221 000
19. Naton Irakin koulutusoperaation menot (NMI) +381 000
20. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin -2 552 000
Yhteensä -

Talousarvioesitykseen nähden käyttösuunnitelmaan on lisätty uusi kohta 18. NSATU / NATO Security Assistance and Training for Ukraine, joka liittyy esikuntatehtäviin Ukrainan tuen organisoinnissa. Lisäksi käyttösuunnitelmakohdan 06. nimi on muutettu.

Muutokset talousarvioesitykseen nähden aiheutuvat pääosin Irakin koulutusoperaation OIR päättymisestä (käyttösuunnitelmakohta 05.), Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelmaan materiaalihankinnoista (käyttösuunnitelmakohta 08.) sekä Libanonin kriisinhallintaoperaation materiaalihankinnoista (käyttösuunnitelmakohta 15.). Lisäksi Varalla-kohdasta (käyttösuunnitelmakohta 20.) on kohdennettu muille käyttökohdille noin 2,5 milj. euroa.

EUMAM Ukraina -operaation vahvuutta on kasvatettu enintään 60 sotilaaseen aiemman enintään 50 sijaan.

Muilta osin muutokset aiheutuvat operaatioiden tarkentuneista suunnitteluperusteista sekä yhteisten menojen määrärahatarpeista.


2025 talousarvio 64 920 000
2024 III lisätalousarvio
2024 II lisätalousarvio -3 834 000
2024 talousarvio 66 110 000
2023 tilinpäätös 67 535 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 64 920 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetussa laissa (211/2006) tarkoitetun kriisinhallintahenkilöstön palkkaus-, päiväraha-, muonanparannusraha- ja koulutusmenojen sekä valtion eläkemaksun ja kriisinhallintahenkilöstölle palvelusajaksi otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen sekä sotilaallisen kriisinhallintahenkilöstön ryhmätapaturmavakuutusta vastaavien etuuksien maksamiseen ja niistä aiheutuvien hallintokulujen maksamiseen

2) EU:n taisteluosastojen koulutusajan palkkaus-, muutto- ja asumismenoihin sekä siirtokorvauksiin

3) enintään vuosittain 25 henkilötyövuotta vastaavan sotilastarkkailijahenkilöstön palkkaamiseen ja kansallisen päivärahan maksamiseen sekä määräaikaisiin rotaatiokierron henkilöstön tehtäviin

4) valmiusjoukon palkkaus-, koulutus-, ylläpito-, varustamis-, hallinto- ja muiden kulutusmenojen sekä kansainvälisten kriisinhallintakurssien menojen maksamiseen

5) suomalaisten kriisinhallintajoukkojen henkilöstön matkakustannusten, terveydenhoito-, kuljetus-, varustamis-, huolto-, edustus- ja hallintomenojen maksamiseen

6) Suomen kansainväliseen kriisinhallintaan nimeämien joukkojen varustamisesta aiheutuviin menoihin

7) kansainvälisen kriisinhallintayhteistyön puitteissa annettavaan koulutukseen ja sen edellyttämiin ampumatarvike-, huolto- ja materiaalikuluihin

8) kansainvälisen kriisinhallintatyön puitteissa yksittäisille maille annettavasta tuesta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen puolustussektorilla ja vakauttamistehtäviin konfliktien jälkeen

9) sellaisten kansainvälisten kriisinhallintaoperaatioiden, joihin Suomi ei lähetä henkilöstöä tai muuten osallistu, materiaalisesta tukemisesta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen

10) Strategic Airlift Capability (SAC) -sopimuksen hallinto- ja käyttökustannuksista aiheutuviin menoihin

11) Suomen osallistumisesta Pohjoismaiden Base Camp -pooliin aiheutuviin menoihin

12) yhdessä momentin 24.10.20 määrärahan kanssa enintään 450 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön, myös virkaan nimitettyjen virkamiesten palkkausmenoihin

13) Euroopan unionin sotilaallisen koulutusoperaation (EUMAM Ukraine) menoihin.

Käyttösuunnitelma (euroa)

     
01. Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) 4 759 000
03. Sotilastarkkailijatoiminnan menot 2 948 000
05. Irakin koulutusoperaation menot 2 620 000
06. EUMAM/Mosambikin koulutusoperaation menot 297 000
07. Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot 10 792 000
08. Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma 13 000 000
09. EUNAVFOR ASPIDES 216 000
10. Prosperity Guardian 132 000
11. EUTM/Somalian koulutusoperaation menot 812 000
12. EUNAVFOR MED Irini, Välimeren operaation menot 260 000
13. EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot 5 765 000
15. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot 14 693 000
16. EUTM/Malin koulutusoperaation menot 200 000
18. NSATU / NATO Security Assistance and Training for Ukraine 221 000
19. Naton Irakin koulutusoperaation menot (NMI) 637 000
20. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin 7 568 000
Yhteensä 64 920 000

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 61 000 euroa.

Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:

Käyttösuunnitelma (euroa)

     
01. Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) 4 759 000
03. Sotilastarkkailijatoiminnan menot 2 248 000
05. Irakin koulutusoperaation menot 3 920 000
06. EUMAM/Mosambikin koulutusoperaation menot 297 000
07. Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot 6 792 000
08. Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma 16 675 000
09. EUNAVFOR ASPIDES 216 000
10. Prosperity Guardian 32 000
11. EUTM/Somalian koulutusoperaation menot 487 000
12. EUNAVFOR MED Irini, Välimeren operaation menot 260 000
13. EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot 5 765 000
15. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot 14 693 000
16. EUTM/Malin koulutusoperaation menot 200 000
18. NSATU / NATO Security Assistance and Training for Ukraine 221 000
19. Naton Irakin koulutusoperaation menot (NMI) 637 000
20. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin 7 779 000
Yhteensä   64 981 000

Selvitysosa:Lisäys aiheutuu vuoden 2024 toteutuneen indeksikehityksen mukaisesta kustannustasotarkistuksesta.

Käyttösuunnitelman muutokset aiheutuvat pääosin Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelman kustannustarpeista vuodelle 2025.

Muutokset käyttösuunnitelmaan (euroa)

     
03. Sotilastarkkailijatoiminnan menot -700 000
05. Irakin koulutusoperaation menot +1 300 000
07. Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot -4 000 000
08. Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma +3 675 000
10. Prosperity Guardian -100 000
11. EUTM/Somalian koulutusoperaation menot -325 000
20. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin +211 000
Yhteensä   +61 000

2025 II lisätalousarvio 61 000
2025 talousarvio 64 920 000
2024 tilinpäätös 62 276 000
2023 tilinpäätös 67 535 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 61 000 euroa.

Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:

Käyttösuunnitelma (euroa)

     
01. Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) 4 759 000
03. Sotilastarkkailijatoiminnan menot 2 248 000
05. Irakin koulutusoperaation menot 3 920 000
06. EUMAM/Mosambikin koulutusoperaation menot 297 000
07. Kriisinhallintaoperaatioiden yhteiset menot 6 792 000
08. Kriisinhallinnan joukkojen kehittämisohjelma 16 675 000
09. EUNAVFOR ASPIDES 216 000
10. Prosperity Guardian 32 000
11. EUTM/Somalian koulutusoperaation menot 487 000
12. EUNAVFOR MED Irini, Välimeren operaation menot 260 000
13. EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot 5 765 000
15. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot 14 693 000
16. EUTM/Malin koulutusoperaation menot 200 000
18. NSATU / NATO Security Assistance and Training for Ukraine 221 000
19. Naton Irakin koulutusoperaation menot (NMI) 637 000
20. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin 7 779 000
Yhteensä   64 981 000