Talousarvioesitys 2025
01. Puolustusvoimien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 519 809 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) ulkomaalaisille oppilaille annettavasta sotilaskoulutuksesta ja Puolustusvoimien joukkojen kansainvälisestä harjoitustoiminnasta ja sen valmisteluista sekä muusta Puolustusvoimien kansainvälisestä yhteistoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) enintään 2 350 000 euroa palvelussuhdeasuntojen vuokraosuuksien maksamiseen Puolustusvoimien toiminnallisiin tarpeisiin perustuen tai puolustusministeriön määräämäksi siirtymäajaksi puolustushallinnon rakennemuutoksen henkilöstöjärjestelyihin liittyvistä syistä tai muihin puolustushallinnon vastaaviin tarpeisiin perustuen
3) Puolustusvoimien toimintaan liittyvien kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin ja monikansallisten yhteishankintajärjestelyjen kuluosuuksiin
4) Vapaudenristin Ritarikunnan menoihin
5) kotimaisen puolustusteollisuuden vientiedellytysten ja kansainvälistymisen tukemiseen liittyvien menojen maksamiseen
6) valmiusrakentamisesta ja Ilmavoimien tukikohtien kehittämisestä aiheutuviin menoihin
7) Puolustusvoimien tarpeita vastaavaan museotoimintaan liittyvien menojen maksamiseen
8) vapaaehtoisen asepalveluksen kutsuntaterveystarkastuksista aiheutuviin menoihin.
1) Vuonna 2025 saa tehdä Puolustusvoimien toiminnan edellyttämiä materiaalin ja palvelujen hankintaan liittyviä pitkäaikaisia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua valtion talousarvion voimaantulopäivän valuuttakurssitasolla valtiolle menoja vuosina 2026—2029 enintään 150 271 000 euroa (Vuoden 2025 toimintamenojen tilausvaltuus).
2) Vuonna 2025 saa tehdä sopimuksia aiemmin hyväksyttyjen tilausvaltuuksien käyttämättä olevaa määrää vastaavasti kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
3) Aiemmin hyväksytyistä tilausvaltuuksista saa aiheutua valtiolle menoja valtuuksissa olevista vuosittaisista enimmäismääristä poiketen, mutta pysyen kuitenkin kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
Uusiin tilausvaltuuksiin sisältyvien tavaroiden ja palvelujen hintojen tarkistuksista aiheutuvien lisämenojen maksamiseen käytetään Puolustusvoimien toimintamenoihin vuosittain myönnettäviä määrärahoja.
Tilausvaltuuksien maksatusmäärärahat sekä niihin liittyvät indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet tai alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
Selvitysosa:Momentin bruttomenojen 2 553,4 milj. euroa arvioidaan jakautuvan seuraavasti: palkkausmenot 981,8 milj. euroa, materiaalin kunnossapidon ja joukkojen varustamisen menot (pl. palkat) 478,0 milj. euroa, kiinteistömenot 355,5 milj. euroa, asevelvollisten koulutuksen ja ylläpitohuollon menot (pl. palkat) 190,7 milj. euroa sekä muut toimintamenot 547,4 milj. euroa, josta Nato-yhteensovittaminen ja liittolaisvelvoitteet 39,5 milj. euroa.
Määrärahasta käytetään arviolta 37,3 milj. euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029— | Yhteensä vuodesta 2025 lähtien |
|
| Vanhat tilausvaltuudet | ||||||
| Kunnossapidon kumppanuus 2020 (Millog 2020) -tilausvaltuus | 125 692 | 125 692 | 125 692 | 125 692 | 502 768 | |
| Vuoden 2021 toimintamenojen tilausvaltuus | 12 205 | 3 500 | 15 705 | |||
| Vuoden 2022 toimintamenojen tilausvaltuus | 13 122 | 6 470 | 2 183 | 21 775 | ||
| Vuoden 2023 toimintamenojen tilausvaltuus | 26 913 | 7 164 | 5 905 | 1 900 | 41 882 | |
| Vuoden 2024 toimintamenojen tilausvaltuus | 100 133 | 33 999 | 12 665 | 6 955 | 153 752 | |
| Vanhat tilausvaltuudet yhteensä | 278 065 | 176 825 | 146 445 | 134 547 | 735 882 | |
| Uusi tilausvaltuus | ||||||
| Vuoden 2025 toimintamenojen tilausvaltuus | 107 904 | 31 801 | 9 966 | 600 | 150 271 | |
| Uusi tilausvaltuus yhteensä | 107 904 | 31 801 | 9 966 | 600 | 150 271 | |
| Valtuudet yhteensä | 278 065 | 284 729 | 178 246 | 144 513 | 600 | 886 153 |
Momentilta palkattavan henkilöstön määrä kasvaa noin 143 henkilötyövuodella vuoteen 2024 verrattuna. Henkilötyövuosimäärän kasvaminen aiheutuu pääasiallisesti uusista Suomen Nato-jäsenyyteen liittyvistä tehtävistä Puolustusvoimissa sekä vuoden 2021 puolustusselontekoon perustuvasta Puolustusvoimien pysyvästä henkilöstölisäyksestä, jonka osuus on 128 henkilötyövuotta vuonna 2025.
Vuoden 2025 toimintamenojen tilausvaltuudella turvataan käytettävyystavoitteiden edellyttämät järjestelmien huolto- ja ylläpitosopimukset, pitkän toimitusajan varaosahankinnat sekä tarvittavat muut palvelut vuosille 2026—2029.
Sekä aiemmin hyväksytyt tilausvaltuudet että uusi tilausvaltuus kaikkine taloudellisine seurannaisvaikutuksineen toteutetaan puolustusministeriön hallinnonalalle vahvistettujen valtiontalouden kehysten puitteissa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 2 299 218 | 2 390 836 | 2 553 433 |
| Bruttotulot | 32 544 | 33 636 | 33 624 |
| Nettomenot | 2 266 674 | 2 357 200 | 2 519 809 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 272 841 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 259 458 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot | |||
| — suoritteiden myyntituotot | 1 498 | 1 940 | 1 948 |
| — muut tuotot | 2 020 | 1 696 | 1 676 |
| Tuotot yhteensä | 3 518 | 3 636 | 3 624 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
| — erilliskustannukset | 2 991 | 3 113 | 3 110 |
| — osuus yhteiskustannuksista | 256 | 335 | 334 |
| Kustannukset yhteensä | 3 247 | 3 448 | 3 444 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 271 | 188 | 180 |
| Kustannusvastaavuus, % | 108 | 105 | 105 |
| Hintatuki | 155 | 155 | 155 |
| Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen | 426 | 343 | 335 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Ennakollinen kustannustason tarkistus 1,5 % | 21 579 |
| Ilmavoimien tukikohtien kehittäminen | 365 |
| Kehittämisohjelmahankkeet (siirto momentilta 27.10.18) | 92 |
| Liittolaismaiden joukkojen vastaanottokyvyn edistäminen | 16 000 |
| Maavoimien eteentyönnetty läsnäolo | 15 000 |
| Maavoimien johtoportaan perustaminen | 8 500 |
| Menoajoitusmuutos (LTA II 2023) | 3 000 |
| Monitoimihävittäjiin liittyvät kiinteistöjen ylläpitokustannukset | 500 |
| Nato-jäsenyys | 1 840 |
| Puolustusvoimien kehittämisohjelmat (siirto momentilta 27.10.18) | 37 492 |
| TMTV 2020 uudelleenbudjetointi (LTA IV 2022) | -4 130 |
| Toimintaympäristön muutoksesta johtuva tasokorotus | 2 000 |
| Vuoden 2023 toteutuneen indeksikehityksen mukainen tarkistus | 56 544 |
| Vuoden 2024 toimintamenojen tilausvaltuus (LTA II 2024) (siirto momentilta 27.10.18) | 7 150 |
| Palkkausten tarkistukset | 3 447 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -4 000 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -770 |
| Valtionavustussäästö (Lisätoimet 2024) | -2 000 |
| Yhteensä | 162 609 |
| 2025 talousarvio | 2 519 809 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 85 256 000 |
| 2024 I lisätalousarvio | — |
| 2024 talousarvio | 2 357 200 000 |
| 2023 tilinpäätös | 2 253 291 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 543 209 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
2) enintään 2 650 000 euroa palvelussuhdeasuntojen vuokraosuuksien maksamiseen Puolustusvoimien toiminnallisiin tarpeisiin perustuen tai puolustusministeriön määräämäksi siirtymäajaksi puolustushallinnon rakennemuutoksen henkilöstöjärjestelyihin liittyvistä syistä tai muihin puolustushallinnon vastaaviin tarpeisiin perustuen.
1) Vuonna 2025 saa tehdä Puolustusvoimien toiminnan edellyttämiä materiaalin ja palvelujen hankintaan liittyviä pitkäaikaisia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua valtion talousarvion voimaantulopäivän valuuttakurssitasolla valtiolle menoja vuosina 2025—2029 enintään 202 270 000 euroa (Vuoden 2025 toimintamenojen tilausvaltuus).
Selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen, päätösosan toisen kappaleen kohta 2) korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdan 2) ja päätösosan valtuuskohdan kohta 1) korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan valtuuskohdan kohdan 1).
Muutos talousarvioesityksen 2 519 809 000 euroon nähden on 23 400 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 25 000 000 euroa Learjet-lentokonekaluston korvaavan hankinnan rahoituksen siirrosta momentilta 27.10.18 ja vähennyksenä 1 600 000 euroa tarkentuneiden hanketehtävien palkkamenojen palautuksesta UKR2023-tilausvaltuuden vuoden 2025 vuosiosuuteen momentille 27.10.18.
Vuoden 2025 toimintamenojen tilausvaltuuden enimmäismäärän lisääminen 51 999 000 eurolla talousarvioesityksen 150 271 000 euroon nähden aiheutuu Learjet-lentokonekaluston korvaavasta hankinnasta, simulaattorikaluston ylläpidosta ja tilausvaltuudella tehtävien sopimusten tarkentumisesta.
Tilausvaltuuteen ehdotettavat muutokset toteutetaan puolustusministeriön hallinnonalalle vahvistettujen valtiontalouden kehysten puitteissa.
Tilausvaltuuden muutosten johdosta valtuustaulukko muuttuu seuraavaksi:
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029— | Yhteensä vuodesta 2025 lähtien |
|
| Vanhat tilausvaltuudet | ||||||
| Kunnossapidon kumppanuus 2020 (Millog 2020) -tilausvaltuus | 125 692 | 125 692 | 125 692 | 125 692 | 502 768 | |
| Vuoden 2021 toimintamenojen tilausvaltuus | 12 205 | 3 500 | 15 705 | |||
| Vuoden 2022 toimintamenojen tilausvaltuus | 13 122 | 6 470 | 2 183 | 21 775 | ||
| Vuoden 2023 toimintamenojen tilausvaltuus | 26 913 | 7 164 | 5 905 | 1 900 | 41 882 | |
| Vuoden 2024 toimintamenojen tilausvaltuus | 100 133 | 33 999 | 12 665 | 6 955 | 153 752 | |
| Vanhat tilausvaltuudet yhteensä | 278 065 | 176 825 | 146 445 | 134 547 | 735 882 | |
| Uusi tilausvaltuus | ||||||
| Vuoden 2025 toimintamenojen tilausvaltuus | 25 695 | 135 983 | 31 360 | 8 632 | 600 | 202 270 |
| Uusi tilausvaltuus yhteensä | 25 695 | 135 983 | 31 360 | 8 632 | 600 | 202 270 |
| Valtuudet yhteensä | 303 760 | 312 808 | 177 805 | 143 179 | 600 | 938 152 |
Momentilta palkattavan henkilöstön määrä kasvaa noin 223 henkilötyövuodella vuoteen 2024 verrattuna. Henkilötyövuosimäärän kasvu talousarvioesityksen 143 henkilötyövuosimäärään nähden aiheutuu pääasiallisesti Suomen Nato-jäsenyyteen liittyvistä tehtävistä Puolustusvoimissa, kehittämisohjelmien hanketehtävien määrän lisäyksellä sekä vuoden 2021 puolustusselontekoon perustuvasta Puolustusvoimien henkilöstölisäyksestä, jonka osuus on 128 henkilötyövuotta vuonna 2025.
| 2025 talousarvio | 2 543 209 000 |
| 2024 III lisätalousarvio | 15 213 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 85 256 000 |
| 2024 I lisätalousarvio | — |
| 2024 talousarvio | 2 357 200 000 |
| 2023 tilinpäätös | 2 253 291 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Momentille esitetään noin 2,5 mrd. euroa, joka on noin 186,0 milj. euroa enemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Momentille esitetään myös uuden 202,3 milj. euron tilausvaltuuden hyväksymistä. Valtuudella turvataan mm. Learjet-lentokonekalustoa korvaava hankinta ja simulaattorikaluston ylläpito, käytettävyystavoitteiden edellyttämät järjestelmien huolto- ja ylläpitosopimukset, pitkän toimitusajan varaosahankinnat sekä muut tarvittavat palvelut vuosina 2025—2029. Valiokunta puoltaa valtuuden hyväksymistä.
Valiokunta pitää tarpeellisena, että momentilta palkattavan henkilöstön määrä kasvaa 233 henkilötyövuodella vuoteen 2024 verrattuna. Tämä aiheutuu lähinnä Suomen Nato-jäsenyyteen liittyvistä tehtävistä ja vuoden 2021 puolustusselontekoon perustuvasta pysyvästä 500 henkilötyövuoden lisäyksestä, jonka osuus on 128 henkilötyövuotta vuonna 2025. Talousarvioesityksen mukaan Puolustusvoimien henkilöstömäärä on yhteensä 13 289, kun mukaan otetaan myös sopimussotilaat. Sopimussotilaiden määrä on ollut noin 500 henkilötyövuotta vuodesta 2024 alkaen.
Valiokunta korostaa puolustusvaliokunnan tavoin (PuVL 11/2024 vp), että riittävä ja osaava henkilöstö on Puolustusvoimien suorituskyvyn edellytys materiaalisen valmiuden ohella. Puolustusvoimien henkilöstön työssä jaksamisen haasteet ovat olleet esillä jo usean vuoden ajan työtehtävien kasvaneiden vaatimusten ja laajenemisen myötä. Taustalla ovat myös aiemmin 2000-luvulla toteutetut henkilötyövuosien vähentämiset yhteensä noin 25 prosentilla. Vallitsevassa tilanteessa valiokunta pitää kuitenkin myönteisenä, että talousarvioesityksessä kokonaistyötyytyväisyyden arvioidaan pysyvän korkealla tasolla (4,1, asteikolla 1—5). Työhyvinvointia ylläpitäviä toimenpiteitä tulee siten jatkaa. Tärkeää on huolehtia niin ikään varusmiesten hyvinvoinnista ja terveydenhuollon riittävästä resursoinnista etenkin epidemioiden aikana, etteivät pitkät jonot pahenna sairauksia ja levitä niitä entisestään.
Henkilöstömitoitusta tulee arvioida valmisteilla olevassa puolustusselonteossa ja varmistaa myös sotilastiedustelun ja kyberpuolustuksen vaatimat resurssit. Toimintaympäristö on poikkeuksellisessa muutoksessa, mikä vaatii suunnitelmien ja niiden toteuttamiseen tarvittavien resurssien päivittämistä. Sotilastiedustelun osalta tulee olla vahva oma suorituskyky, jolla voidaan kattaa myös liittolaisten Suomeen kohdistama tiedon tarve. Tarpeen on niin ikään ottaa huomioon, että Suomi on jatkuvien kyberhyökkäysten kohteena, joten kyky nykyistä aktiivisempaan ja ennakoivampaan kyberpuolustukseen ja kokonaisvaltaisiin vastatoimiin vaatii olemassa olevien keinojen koordinoidumpaa hyödyntämistä sekä uusien kyvykkyyksien luomista.
Talousarvioesityksen mukaan määrärahalla pystytään kouluttamaan 26 000 reserviläistä. Kertausharjoitusten määrä pidetään saadun selvityksen perusteella hallitusohjelman mukaisesti toimintaympäristön vaatimusten edellyttämällä tasolla. Reservin koulutuksen pohjan luovat Puolustusvoimien järjestämien kertausharjoitusten lisäksi vapaaehtoiset harjoitukset (momentti 27.10.50). Lentotuntien ja alusvuorokausien määrät pysyvät vuoden 2024 tasolla.
Nato-jäsenyys. Saadun selvityksen perusteella talousarvioesitys sisältää yhteensä noin 158 milj. euroa Nato-jäsenyyden aiheuttamia kustannuksia. Tästä merkittävä osa on Naton läsnäoloon Suomessa esitettävä 67 milj. euron rahoitus (momenteilla 27.10.01 ja 27.10.18), joka kohdentuu Suomeen perustettavalle maavoimien johtoportaalle sekä turvallisuustilanteen mukaan sopeutettavalle Naton maavoiman läsnäololle. Määrärahaa tarvitaan lisäksi liittolaismailta saatavan avun ja joukkojen vastaanottokyvyn edistämiseen.
Nato-jäsenyyden aiheuttamiin kustannuksiin aiemmin myönnettyä rahoitusta on noin 65 milj. euroa, joka liittyy mm. henkilöstöresurssien lisäämiseen ja johtamisjärjestelmien kehittämiseen. Summaan sisältyy hallitusohjelman mukainen 50 milj. euron pysyvä korotus. Varsinaisiin Nato-jäsenmaksuihin esitetään noin 26 milj. euroa (mom. 27.01.66).
Valiokunta nostaa esiin, että lisäksi Naton poliittisesti päätettävät Suomen rauhan ajan tehtävät edellyttävät päätösten mukaisen rahoituksen. Tällaisia tehtäviä ovat esimerkiksi ilmavalvonta ja pysyvät merivoimaosastot. Niiden rahoituksesta päätetään lisätalousarvioesitysten yhteydessä. Valiokunta painottaa, että osa edellä mainituista Nato-kustannuksista on pysyviä ja niiden rahoitukseen tarvittavan määrärahan suuruutta tulee arvioida valmisteltaessa julkisen talouden suunnitelmaa vuosille 2026—2029.
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 543 209 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) ulkomaalaisille oppilaille annettavasta sotilaskoulutuksesta ja Puolustusvoimien joukkojen kansainvälisestä harjoitustoiminnasta ja sen valmisteluista sekä muusta Puolustusvoimien kansainvälisestä yhteistoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
2) enintään 2 650 000 euroa palvelussuhdeasuntojen vuokraosuuksien maksamiseen Puolustusvoimien toiminnallisiin tarpeisiin perustuen tai puolustusministeriön määräämäksi siirtymäajaksi puolustushallinnon rakennemuutoksen henkilöstöjärjestelyihin liittyvistä syistä tai muihin puolustushallinnon vastaaviin tarpeisiin perustuen
3) Puolustusvoimien toimintaan liittyvien kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin ja monikansallisten yhteishankintajärjestelyjen kuluosuuksiin
4) Vapaudenristin Ritarikunnan menoihin
5) kotimaisen puolustusteollisuuden vientiedellytysten ja kansainvälistymisen tukemiseen liittyvien menojen maksamiseen
6) valmiusrakentamisesta ja Ilmavoimien tukikohtien kehittämisestä aiheutuviin menoihin
7) Puolustusvoimien tarpeita vastaavaan museotoimintaan liittyvien menojen maksamiseen
8) vapaaehtoisen asepalveluksen kutsuntaterveystarkastuksista aiheutuviin menoihin.
1) Vuonna 2025 saa tehdä Puolustusvoimien toiminnan edellyttämiä materiaalin ja palvelujen hankintaan liittyviä pitkäaikaisia sopimuksia siten, että niistä saa aiheutua valtion talousarvion voimaantulopäivän valuuttakurssitasolla valtiolle menoja vuosina 2025—2029 enintään 202 270 000 euroa (Vuoden 2025 toimintamenojen tilausvaltuus).
2) Vuonna 2025 saa tehdä sopimuksia aiemmin hyväksyttyjen tilausvaltuuksien käyttämättä olevaa määrää vastaavasti kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
3) Aiemmin hyväksytyistä tilausvaltuuksista saa aiheutua valtiolle menoja valtuuksissa olevista vuosittaisista enimmäismääristä poiketen, mutta pysyen kuitenkin kunkin valtuuden kokonaismäärän puitteissa.
Uusiin tilausvaltuuksiin sisältyvien tavaroiden ja palvelujen hintojen tarkistuksista aiheutuvien lisämenojen maksamiseen käytetään Puolustusvoimien toimintamenoihin vuosittain myönnettäviä määrärahoja.
Tilausvaltuuksien maksatusmäärärahat sekä niihin liittyvät indeksien ja valuuttakurssien noususta aiheutuvat lisätarpeet tai alenemisesta syntyvät vähennykset budjetoidaan talousarviossa varainhoitovuoteen kuuluviksi maksuperusteisina.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 109 179 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös Euroopan unionin jäsenvaltioiden yhteisiä puolustushankintoja edistävillä rahoitusvälineillä rahoitettavista hankkeista aiheutuvien menojen maksamiseen.
Vuoden 2024 talousarviossa myönnetystä kaksivuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 18 787 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 50 000 000 euroa aiheutuu materiaalin kunnossapidon ja Natoon liittyvän infran kehittämisen kustannuksista, 24 250 000 euroa siirrosta momentilta 27.10.18, 3 555 000 euroa Ukrainalle annettavan tuen kustannuksista, 1 367 000 euroa vuoden 2024 toteutuneen indeksikehityksen mukaisesta tarkistuksesta, 171 000 euroa vuoden 2024 valuuttakurssimuutoksista, 18 787 000 euroa toimintamenojen tilausvaltuudelta vuodelta 2024 peruutetun määrärahan uudelleenbudjetoinnista ja 11 049 000 euroa palkkausten tarkistuksista.
Määrärahan peruuttaminen on otettu huomioon momentin 12.39.04 tuloarviossa.
Momentille arvioidaan kertyvän Euroopan unionin EDIRPA-rahoitusvälineen tuloja 450 000 euroa.
| 2025 II lisätalousarvio | 109 179 000 |
| 2025 talousarvio | 2 543 209 000 |
| 2024 tilinpäätös | 2 457 669 000 |
| 2023 tilinpäätös | 2 253 291 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 109 179 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös Euroopan unionin jäsenvaltioiden yhteisiä puolustushankintoja edistävillä rahoitusvälineillä rahoitettavista hankkeista aiheutuvien menojen maksamiseen.
Vuoden 2024 talousarviossa myönnetystä kaksivuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 18 787 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 21 585 000 euroa.
Vuoden 2024 talousarviossa myönnetystä kaksivuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 11 638 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 11 638 000 euroa aiheutuu toimintamenojen tilausvaltuudelta vuodelta 2024 peruutetun määrärahan uudelleenbudjetoinnista muihin toimintamenoihin, 6 000 000 euroa siirrosta momentilta 27.10.18, 3 806 000 euroa Ukrainalle annettavan tuen kustannuksista, 16 000 euroa yhden viran palkkaus- ja muiden menojen siirrosta momentilta 23.01.01 ja 125 000 euroa siirrosta momentilta 33.03.63 kriisinhallintaveteraanien digitaalisen palvelukeskuksen perustamiseen.
Määrärahan peruuttaminen on otettu huomioon momentin 12.39.04 tuloarviossa.
| 2025 III lisätalousarvio | 21 585 000 |
| 2025 II lisätalousarvio | 109 179 000 |
| 2025 talousarvio | 2 543 209 000 |
| 2024 tilinpäätös | 2 457 669 000 |
| 2023 tilinpäätös | 2 253 291 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 21 585 000 euroa.
Vuoden 2024 talousarviossa myönnetystä kaksivuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 11 638 000 euroa.