Hoppa till innehåll

Talousarvioesitys 2025

20. RajavartiolaitosPDF-versio

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Selvitysosa:Rajavartiolaitos toimii sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden alueilla. Rajavartiolaitos on osa eurooppalaista raja- ja merivartiostoa ja osa Suomen puolustusjärjestelmää. Rajavartiolaitos toimii maalla, merellä ja ilmassa vaikeissakin olosuhteissa.

Rajaturvallisuus

Suomen ulkorajavalvonta on tehokasta ja uskottavaa. Rajavartiolaitos vahvistaa Suomen turvallisuutta ja torjuu Suomeen ja Eurooppaan kohdistuvia turvallisuusuhkia ulkorajoilla ml. välineellistettyä laitonta maahantuloa. Rajaliikenne on turvallista ja sujuvaa. Rikostorjunta on vaikuttavaa. Rajavartiolaitos lisää ihmisten turvallisuutta rajaseudulla ja saaristossa.

Meriturvallisuus

Suomen meripelastusjärjestelmä on luotettava. Rajavartiolaitoksella on välitön johtamis- ja toimintavalmius merellisiin monialaonnettomuuksiin. Rajavartiolaitos edistää merellisen ympäristön suojelua.

Alueellinen koskemattomuus ja sotilaallinen maanpuolustus

Rajavartiolaitoksella on hyvä toimintakyky yhteiskunnan turvaamiseksi kaikissa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Rajavartiolaitoksella on hyvä valmius alueellisen koskemattomuuden turvaamiseen ja valtakunnan puolustamiseen.

Rajavartiolaitoksen vaikuttavuustavoitteet

Tunnusluku/mittari 2023
toteutuma
2024
arvio
2025
tavoite
       
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus (ind) 95,4 90,9 97,8
Vaikuttavuus (ind) 97,7 99,4 101,5
— Rajaturvallisuus (1—5) 4,1 4,2 4,3
— Meriturvallisuus (1—5) 4,0 4,1 4,1
— Alueellinen koskemattomuus ja sotilaallinen maanpuolustus (1—5) 3,9 3,7 3,7
Kustannusvaikuttavuus (ind) 90,0 70,9 89,0

Rajavartiolaitoksen vaikuttavuus lasketaan vaikuttavuuden ja kustannusvaikuttavuuden tunnusluvuista. Vaikuttavuus kuvaa sitä, millaisia muutoksia Rajavartiolaitoksen toiminta saa aikaan yhteiskunnan tai sen jäsenten — mutta myös muiden kuin suomalaisten rajanylittäjien — olosuhteissa tai tilassa. Vaikuttavuutta seurataan useiden laadullisten mittareiden avulla. Kustannusvaikuttavuus on mittari sille, miten tehokkaasti vaikuttavuus on aikaansaatu ja se lasketaan käytettyjen toimintamenojen ja toteutuneiden suoritteiden perusteella. Yksityiskohtaiset tunnusluvut sisältyvät Rajavartiolaitoksen tulossuunnitelmaan ja toiminta- ja taloussuunnitelmaan.

01. Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 312 656 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon

2) sisäministeriön rajavartio-osaston menoihin.

Selvitysosa:Momentilta maksetaan Rajavartiolaitoksen henkilöstömenot ja lakisääteisestä toiminnasta aiheutuvat muut toimintamenot. Muut toimintamenot jakautuvat toimitilamenoihin, ICT-menoihin, kuljetusvälinemenoihin ja muihin menoihin. Rajavartiolaitoksen investoinnit tai investointiluonteiset raskaamman kaluston hankinnat sekä kertaluonteiset peruskorjaukset ja huollot maksetaan momentilta 26.20.70.

Momentilta maksetaan sisäministeriön rajavartio-osaston menoja (arviolta noin 1,3 milj. euroa ja 10 htv:n menot). Määrärahasta käytetään arviolta 0,3 milj. euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.

Sisäministeriö asettaa Rajavartiolaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:

  • — Suomen rajavalvonta on uskottavaa. Luvattomat rajanylitykset, rajat ylittävä rikollisuus ja muu laiton toiminta paljastetaan, sitä vähennetään ja luvattomat rajanylittäjät otetaan kiinni. Rajatapahtumia ennaltaehkäistään ja estetään tehokkaalla rajavalvonnalla ja sitä tukevalla valvontajärjestelmällä.
  • — Rajavartiolaitoksen valmius ja suorituskyky vastaavat tehtäviä ja toimintaympäristön vaatimuksia. Varaudutaan määrätietoisesti välineellistetyn laittoman maahantulon ja muun hybridivaikuttamisen torjuntaan itärajalla ja merellä.
  • — Vahvistetaan Rajavartiolaitoksen toimintakykyä ja toimivaltuuksia itärajan, Itämeren ja harvaan asuttujen alueiden turvallisuuden takaamiseksi.
  • — Rajavartiolaitoksen toiminta ja näkyvyys lisäävät turvallisuutta ja turvallisuuspalvelujen saatavuus on hyvä.
  • — Lainsäädäntö, mukaan lukien toimivaltuudet, päivitetään vastaamaan rajaturvallisuuden tarpeita.
  • — Meripelastustoimen hätätilanteisiin ja ympäristövahinkoihin osoitetaan viipymättä vaikuttavaa apua.
  • — Rajavartiolaitoksen sotilaallista suorituskykyä sekä liittoutumisen edellyttämää yhteistoimintakykyä kehitetään turvallisuusympäristöön vastaamiseksi tiiviissä yhteistyössä Puolustusvoimien kanssa.

Palveluja ja tuottavuutta on parannettu lisäämällä tiedolla johtamista ja digitalisaatiota.

Toimintamenojen kohdentuminen (%)

  2023
toteutuma
2024
arvio
2025
arvio
       
Henkilöstömenot 60 51 60
Toimitilamenot 13 14 14
ICT-menot 10 12 13
Kuljetusvälinemenot (alus-, ilma-alus- ja kuljetusvälinemenot) 9 10 7
Muut menot (toiminnan muut kulut ja koulutus) 8 13 6
Yhteensä 100 100 100

Rajaturvallisuus

  2023
toteutuma
2024
arvio
2025
tavoite
       
Rajaturvallisuus (1—5) 4,1 4,2 4,3
Yhdyshenkilötoiminta ja kansainväliset operaatiot      
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) 4,6 4,7 4,7
Yhteistyö naapurimaiden viranomaisten kanssa      
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) 3,9 3,7 3,7
Rajavalvonta      
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) 4,1 4,2 4,3

Meriturvallisuus

2023
toteutuma
2024
arvio
2025
tavoite
       
Meriturvallisuus (1—5) 4,0 4,1 4,1
Meripelastus      
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) 4,2 4,5 4,5
Merellisen ympäristön suojelu      
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) 3,5 3,5 3,5

Alueellinen koskemattomuus ja sotilaallinen maanpuolustus

2023
toteutuma
2024
arvio
2025
tavoite
       
Alueellinen koskemattomuus ja sotilaallinen maanpuolustus (1—5) 3,9 3,7 3,7
Häiriö- ja poikkeusolovalmiuden ylläpito      
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) 4,0 3,9 3,9
Rajavartiolaitoksen joukkotuotanto ja sotilaallisen maanpuolustuksen koulutus      
Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) 3,8 3,5 3,5
Henkiset voimavarat

Rajavartiolaitoksen henkilöstörakenne ja henkilöstön osaaminen pidetään tehtävien edellyttämällä tasolla.

Henkiset voimavarat

2023
toteutuma
2024
arvio
2025
tavoite
       
Henkilötyövuodet 2 921 2 995 2 979
Sairauspoissaolot (pv/htv) 7,3 11,0 10,5
Työilmapiiri (1—5) 3,7 3,7 3,7

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Bruttomenot 328 465 340 049 322 656
Bruttotulot 9 613 6 400 10 000
Nettomenot 318 852 333 649 312 656
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 55 445    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 48 623    

Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot      
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus 5 003 4 000 5 004
— EU:lta saatava rahoitus 788 292 28
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus - 76 -
Tuotot yhteensä 5 791 4 368 5 032
       
Hankkeiden kokonaiskustannukset 10 162 4 893 5 297
       
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) -4 371 -525 -265
Omarahoitusosuus, % 43 11 5

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Eurooppalaisen raja- ja merivartioston pysyvät joukot 990
EU tietojärjestelmät (Interoperability) -100
Galileo satelliittijärjestelmä -423
Immolan, Ivalon ja Onttolan vuokrakulut 60
Itärajan esteen ylläpito 500
Materiaalihankinnat ja ICT-kulut 6 000
Rajavartijamäärän turvaaminen 1 095
Turun lentokenttä, Rajavartiolaitoksen tukeutuminen 24/7 560
Valmiuspaketti kehysvuosille, Rajavartiolaitoksen toimintakyvyn turvaaminen -29 600
Valvontalentokoneiden toimitilojen vuokravaikutus 2 000
Palkkausten tarkistukset 725
Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) -632
Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) -2 168
Yhteensä -20 993

2025 talousarvio 312 656 000
2024 II lisätalousarvio 3 543 000
2024 I lisätalousarvio 12 174 000
2024 talousarvio 333 649 000
2023 tilinpäätös 312 030 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Momentille esitetään noin 312,7 milj. euroa, joka on noin 21,0 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Vähennykset aiheutuvat mm. määräaikaisten lisäysten poistoista, joista merkittävin on vuosille 2023—2024 myönnetty valmiuspaketti (29,6 milj. euroa). Yhdessä tuottavuustoimenpiteiden ja toimintamenosäästöjen (2,8 milj. euroa) kanssa vähennys aiheuttaa toiminnan merkittävän sopeuttamistarpeen tilanteessa, jossa toimintaympäristö edellyttää rajaturvallisuuden riittävää resursointia ja suorituskykyä.

Valiokunta pitää myönteisenä, että esityksessä on huomioitu, että rajavartijoiden määrää ei vähennetä kuluvan vuoden alun tasosta (2 572 henkilötyövuotta). Hallitus esittää myös välttämättömiin ja akuutteihin materiaalihankintoihin 6,0 milj. euron lisäystä, jolla mahdollistetaan keskeisen operatiivisen materiaalin ylläpito ja vahvistetaan kyberturvallisuutta. Lisäksi mm. Turun lentokentän käytön nouseviin kuluihin esitetään 560 000 euroa, joka turvaa lentokentän käytön Rajavartiolaitoksen tehtävissä.

Saadun selvityksen mukaan Rajavartiolaitoksen toimintamenoissa on kuitenkin merkittävä vaje ja suunnitteilla on sopeutustoimia, jotka vaikuttavat operatiiviseen toimintaan ja koulutukseen sekä hidastavat suorituskykyyn liittyviä kehittämishankkeita. Toimet on tarkoitus toteuttaa siten, että ne eivät vaaranna operatiivista toimintaa ja valmiutta. Lopulliseen sopeutustoimien määrään vaikuttaa EU:lta Suomen turvallisuuden parantamiseen saatava rahoitus.

Valiokunta pitää välttämättömänä, että hallitus turvaa Rajavartiolaitoksen riittävät resurssit ja suorituskykyjen täysimääräisen hyödyntämisen ja kehittämisen. Rajavartiolaitoksen rooli korostuu vallitsevassa turvallisuustilanteessa, jossa se kohtaa usein ensimmäisenä viranomaisena sekä ulkoisen että sisäisen turvallisuuden uhkia. Rajaturvallisuus, turvallisuus merialueilla sekä alueellinen koskemattomuus on kyettävä varmistamaan kaikissa olosuhteissa. Tärkeää on myös, että rajaturvallisuutta ylläpidetään ja kehitetään EU-rahoituksella aina, kun se on mahdollista.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 312 656 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon

2) sisäministeriön rajavartio-osaston menoihin.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 9 318 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäyksestä 2 700 000 euroa aiheutuu välineellistetyn laittoman maahantulon hallinnasta ja poikkeuslain toimeenpanovalmiudesta 16.8.2024—28.2.2025 aiheutuneista ylimääräisistä kustannuksista, 4 358 000 euroa Itämeren kriittisen vedenalaisen infrastruktuurin suojaamisesta ja poliisin tutkinnan tukemisesta 28.2.2025 mennessä aiheutuneista ylimääräisistä kustannuksista ja 2 260 000 euroa palkkausten tarkistuksista.


2025 II lisätalousarvio 9 318 000
2025 talousarvio 312 656 000
2024 tilinpäätös 354 711 000
2023 tilinpäätös 312 030 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 9 318 000 euroa.

70. Rajavartiolaitoksen investoinnit (siirtomääräraha 5 v)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 120 750 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ulkovartiolaivan varustamiseen liittyviin hankintoihin ja mahdollisiin muihin toiminnallisiin muutostarpeisiin

2) kevyen aluskaluston nopeiden veneiden uusimiseen ja muihin välttämättömiin venehankintoihin sekä niiden tarvitsemien varusteiden ja varaosien hankintaan

3) ilma- ja vartioalusten kertaluonteisiin peruskorjauksiin ja huoltoihin

4) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin

5) maa- ja merirajan teknillisen valvonnan uudistamiseen liittyvien hankintojen ja palveluiden kustannuksiin

6) uuden ulkovartiolaivan hankintaan liittyviin suunnittelu-, hankinta- ja koulutuskustannuksiin

7) uuden valvontalentokoneen hankintaan liittyviin suunnittelu-, hankinta- ja koulutuskustannuksiin

8) itärajan esteen rakentamiseen liittyvien hankintojen ja palvelujen kustannuksiin

9) radioteknisen valvontajärjestelmän hankintaan liittyviin suunnittelu-, hankinta- ja koulutuskustannuksiin.

Momentille voidaan myös tulouttaa oikaisuina sopimuksista aiheutuvia sopimussakkoja tai muita vastaavia korvauksia.

Määrärahaa saa käyttää myös käyttötarkoituskohdissa 5)—9) enintään vuosittain 10 henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkauksiin ja muihin kulutusmenoihin.

Määräraha budjetoidaan kulutusmenojen osalta suoriteperusteisena.

Selvitysosa:Momentilta maksetaan Rajavartiolaitoksen investoinnit tai investointiluonteiset raskaamman kaluston hankinnat sekä kertaluonteiset peruskorjaukset ja huollot.

Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)

   
Ulkovartiolaivojen hankinta 111 500
Ilma- ja vartioalusten kertaluonteiset peruskorjaukset ja huollot 4 960
Ulkovartiolaivojen partio ja työveneiden hankinta 2 480
Partioveneiden järjestelmäpäivitykset 1 810
Yhteensä 120 750

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)

  2025 2026 Yhteensä
vuodesta 2025
lähtien
       
Ennen vuotta 2025 tehdyt sitoumukset 210 000 72 129 282 129
Menot yhteensä 210 000 72 129 282 129

Määrärahan käytöstä arvioidaan siirtomenojen osuudeksi noin 119 950 000 euroa ja kulutusmenojen osuudeksi noin 800 000 euroa.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Itärajan esteen rakentaminen -159 000
Maa- ja merirajan teknisen valvontajärjestelmän uudistaminen -12 000
Raskaan alus- ja ilma-aluskaluston sekä öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntakaluston ylläpito (siirto momentilta 26.40.01) 1 250
Ulkovartiolaivojen hankinta 111 500
Yhteensä -58 250

2025 talousarvio 120 750 000
2024 II lisätalousarvio 11 000 000
2024 I lisätalousarvio 74 000 000
2024 talousarvio 179 000 000
2023 tilinpäätös 325 000 000

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)

Määrärahaa saa käyttää myös käyttötarkoituskohdissa 5)—9) enintään 50 henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkauksiin ja muihin kulutusmenoihin.

Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan neljännen kappaleen.


2025 talousarvio 120 750 000
2024 III lisätalousarvio 18 250 000
2024 II lisätalousarvio 11 000 000
2024 I lisätalousarvio 74 000 000
2024 talousarvio 179 000 000
2023 tilinpäätös 325 000 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Momentille esitetään noin 120,8 milj. euroa, joka on noin 58,3 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Vuoden 2024 määrärahatasoa nosti etenkin itärajan esteen rakentamiseen myönnetty kertaluonteinen lisäys (159,0 milj. euroa). Vuonna 2025 ulkovartiolaivojen hankintaan esitetään lisäystä 111,5 milj. euroa ja raskaan alus- ja ilma-aluskaluston sekä öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntakaluston ylläpitoon 1,25 milj. euroa kehyspäätöksen mukaisesti.

Valiokunta pitää myönteisenä, että itärajan esteen rakentaminen on edennyt suunnitellusti. Tärkeää on myös, että raskaan kaluston elinkaaren hallinta voidaan rahoittaa käsiteltävältä momentilta, eikä siihen jouduta käyttämään Rajavartiolaitoksen toimintamenoja.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 120 750 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ulkovartiolaivan varustamiseen liittyviin hankintoihin ja mahdollisiin muihin toiminnallisiin muutostarpeisiin

2) kevyen aluskaluston nopeiden veneiden uusimiseen ja muihin välttämättömiin venehankintoihin sekä niiden tarvitsemien varusteiden ja varaosien hankintaan

3) ilma- ja vartioalusten kertaluonteisiin peruskorjauksiin ja huoltoihin

4) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin

5) maa- ja merirajan teknillisen valvonnan uudistamiseen liittyvien hankintojen ja palveluiden kustannuksiin

6) uuden ulkovartiolaivan hankintaan liittyviin suunnittelu-, hankinta- ja koulutuskustannuksiin

7) uuden valvontalentokoneen hankintaan liittyviin suunnittelu-, hankinta- ja koulutuskustannuksiin

8) itärajan esteen rakentamiseen liittyvien hankintojen ja palvelujen kustannuksiin

9) radioteknisen valvontajärjestelmän hankintaan liittyviin suunnittelu-, hankinta- ja koulutuskustannuksiin.

Momentille voidaan myös tulouttaa oikaisuina sopimuksista aiheutuvia sopimussakkoja tai muita vastaavia korvauksia.

Määrärahaa saa käyttää myös käyttötarkoituskohdissa 5)—9) enintään 50 henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkauksiin ja muihin kulutusmenoihin.

Määräraha budjetoidaan kulutusmenojen osalta suoriteperusteisena.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 4 000 000 euroa.

Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää uusien meripelastushelikoptereiden hankintaan liittyviin suunnittelu-, tiedonhankinta- ja koulutuskustannuksiin.

Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää myös käyttötarkoituskohdissa 5)—10) enintään vuosittain 10 henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkauksiin ja muihin kulutusmenoihin.

Valtuus

Momentin perusteluja täydennetään siten, että vuonna 2025 saa tehdä sitoumuksia enintään 11 000 000 eurolla merellisen suorituskyvyn turvaamiseen liittyviin hankintoihin.

Lisäksi momentin perusteluja täydennetään siten, että valtuutta ja määrärahaa saa käyttää raskaiden ilmatyynyalusten uusimisesta aiheutuviin menoihin.

Selvitysosa:Määrärahan lisäys ja valtuus aiheutuvat Rajavartiolaitoksen merellisen suorituskyvyn turvaamisesta.

Perustelujen täydennys aiheutuu uusien meripelastushelikoptereiden hankintaan liittyvistä suunnittelu-, tiedonhankinta- ja koulutuskustannuksista sekä momentin käyttötarkoituksen laajennuksesta.


2025 II lisätalousarvio 4 000 000
2025 talousarvio 120 750 000
2024 tilinpäätös 282 250 000
2023 tilinpäätös 325 000 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 4 000 000 euroa.

Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää uusien meripelastushelikoptereiden hankintaan liittyviin suunnittelu-, tiedonhankinta- ja koulutuskustannuksiin.

Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää myös käyttötarkoituskohdissa 5)—10) enintään vuosittain 10 henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkauksiin ja muihin kulutusmenoihin.

Valtuus

Momentin perusteluja täydennetään siten, että vuonna 2025 saa tehdä sitoumuksia enintään 11 000 000 eurolla merellisen suorituskyvyn turvaamiseen liittyviin hankintoihin.

Lisäksi momentin perusteluja täydennetään siten, että valtuutta ja määrärahaa saa käyttää raskaiden ilmatyynyalusten uusimisesta aiheutuviin menoihin.

 

III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 65 562 000 euroa.

Vuoden 2021 talousarviossa myönnetystä viisivuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 65 562 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys on peruutetun määrärahan uudelleenbudjetointia ja aiheutuu myönnetyn määrärahan ennakoitua hitaammasta käytöstä. Laivojen toimittajan aikatauluissa on ollut viivästyksiä ja loppuvuodelle 2025 suunniteltuja maksuposteja on siirretty vuodelle 2026.

Määrärahan peruuttaminen on otettu huomioon momentin 12.39.04 tuloarviossa.


2025 III lisätalousarvio 65 562 000
2025 II lisätalousarvio 4 000 000
2025 talousarvio 120 750 000
2024 tilinpäätös 282 250 000
2023 tilinpäätös 325 000 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 65 562 000 euroa.

Vuoden 2021 talousarviossa myönnetystä viisivuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 65 562 000 euroa.