Talousarvioesitys 2025
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Selvitysosa:Rajavartiolaitos toimii sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden alueilla. Rajavartiolaitos on osa eurooppalaista raja- ja merivartiostoa ja osa Suomen puolustusjärjestelmää. Rajavartiolaitos toimii maalla, merellä ja ilmassa vaikeissakin olosuhteissa.
Suomen ulkorajavalvonta on tehokasta ja uskottavaa. Rajavartiolaitos vahvistaa Suomen turvallisuutta ja torjuu Suomeen ja Eurooppaan kohdistuvia turvallisuusuhkia ulkorajoilla ml. välineellistettyä laitonta maahantuloa. Rajaliikenne on turvallista ja sujuvaa. Rikostorjunta on vaikuttavaa. Rajavartiolaitos lisää ihmisten turvallisuutta rajaseudulla ja saaristossa.
Suomen meripelastusjärjestelmä on luotettava. Rajavartiolaitoksella on välitön johtamis- ja toimintavalmius merellisiin monialaonnettomuuksiin. Rajavartiolaitos edistää merellisen ympäristön suojelua.
Rajavartiolaitoksella on hyvä toimintakyky yhteiskunnan turvaamiseksi kaikissa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Rajavartiolaitoksella on hyvä valmius alueellisen koskemattomuuden turvaamiseen ja valtakunnan puolustamiseen.
Rajavartiolaitoksen vaikuttavuustavoitteet
| Tunnusluku/mittari | 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 tavoite |
| Yhteiskunnallinen vaikuttavuus (ind) | 95,4 | 90,9 | 97,8 |
| Vaikuttavuus (ind) | 97,7 | 99,4 | 101,5 |
| — Rajaturvallisuus (1—5) | 4,1 | 4,2 | 4,3 |
| — Meriturvallisuus (1—5) | 4,0 | 4,1 | 4,1 |
| — Alueellinen koskemattomuus ja sotilaallinen maanpuolustus (1—5) | 3,9 | 3,7 | 3,7 |
| Kustannusvaikuttavuus (ind) | 90,0 | 70,9 | 89,0 |
Rajavartiolaitoksen vaikuttavuus lasketaan vaikuttavuuden ja kustannusvaikuttavuuden tunnusluvuista. Vaikuttavuus kuvaa sitä, millaisia muutoksia Rajavartiolaitoksen toiminta saa aikaan yhteiskunnan tai sen jäsenten — mutta myös muiden kuin suomalaisten rajanylittäjien — olosuhteissa tai tilassa. Vaikuttavuutta seurataan useiden laadullisten mittareiden avulla. Kustannusvaikuttavuus on mittari sille, miten tehokkaasti vaikuttavuus on aikaansaatu ja se lasketaan käytettyjen toimintamenojen ja toteutuneiden suoritteiden perusteella. Yksityiskohtaiset tunnusluvut sisältyvät Rajavartiolaitoksen tulossuunnitelmaan ja toiminta- ja taloussuunnitelmaan.
01. Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 312 656 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
2) sisäministeriön rajavartio-osaston menoihin.
Selvitysosa:Momentilta maksetaan Rajavartiolaitoksen henkilöstömenot ja lakisääteisestä toiminnasta aiheutuvat muut toimintamenot. Muut toimintamenot jakautuvat toimitilamenoihin, ICT-menoihin, kuljetusvälinemenoihin ja muihin menoihin. Rajavartiolaitoksen investoinnit tai investointiluonteiset raskaamman kaluston hankinnat sekä kertaluonteiset peruskorjaukset ja huollot maksetaan momentilta 26.20.70.
Momentilta maksetaan sisäministeriön rajavartio-osaston menoja (arviolta noin 1,3 milj. euroa ja 10 htv:n menot). Määrärahasta käytetään arviolta 0,3 milj. euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Sisäministeriö asettaa Rajavartiolaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
- — Suomen rajavalvonta on uskottavaa. Luvattomat rajanylitykset, rajat ylittävä rikollisuus ja muu laiton toiminta paljastetaan, sitä vähennetään ja luvattomat rajanylittäjät otetaan kiinni. Rajatapahtumia ennaltaehkäistään ja estetään tehokkaalla rajavalvonnalla ja sitä tukevalla valvontajärjestelmällä.
- — Rajavartiolaitoksen valmius ja suorituskyky vastaavat tehtäviä ja toimintaympäristön vaatimuksia. Varaudutaan määrätietoisesti välineellistetyn laittoman maahantulon ja muun hybridivaikuttamisen torjuntaan itärajalla ja merellä.
- — Vahvistetaan Rajavartiolaitoksen toimintakykyä ja toimivaltuuksia itärajan, Itämeren ja harvaan asuttujen alueiden turvallisuuden takaamiseksi.
- — Rajavartiolaitoksen toiminta ja näkyvyys lisäävät turvallisuutta ja turvallisuuspalvelujen saatavuus on hyvä.
- — Lainsäädäntö, mukaan lukien toimivaltuudet, päivitetään vastaamaan rajaturvallisuuden tarpeita.
- — Meripelastustoimen hätätilanteisiin ja ympäristövahinkoihin osoitetaan viipymättä vaikuttavaa apua.
- — Rajavartiolaitoksen sotilaallista suorituskykyä sekä liittoutumisen edellyttämää yhteistoimintakykyä kehitetään turvallisuusympäristöön vastaamiseksi tiiviissä yhteistyössä Puolustusvoimien kanssa.
Palveluja ja tuottavuutta on parannettu lisäämällä tiedolla johtamista ja digitalisaatiota.
Toimintamenojen kohdentuminen (%)
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 arvio |
|
| Henkilöstömenot | 60 | 51 | 60 |
| Toimitilamenot | 13 | 14 | 14 |
| ICT-menot | 10 | 12 | 13 |
| Kuljetusvälinemenot (alus-, ilma-alus- ja kuljetusvälinemenot) | 9 | 10 | 7 |
| Muut menot (toiminnan muut kulut ja koulutus) | 8 | 13 | 6 |
| Yhteensä | 100 | 100 | 100 |
Rajaturvallisuus
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 tavoite |
|
| Rajaturvallisuus (1—5) | 4,1 | 4,2 | 4,3 |
| Yhdyshenkilötoiminta ja kansainväliset operaatiot | |||
| Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,6 | 4,7 | 4,7 |
| Yhteistyö naapurimaiden viranomaisten kanssa | |||
| Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,9 | 3,7 | 3,7 |
| Rajavalvonta | |||
| Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,1 | 4,2 | 4,3 |
Meriturvallisuus
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 tavoite |
|
| Meriturvallisuus (1—5) | 4,0 | 4,1 | 4,1 |
| Meripelastus | |||
| Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,2 | 4,5 | 4,5 |
| Merellisen ympäristön suojelu | |||
| Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,5 | 3,5 | 3,5 |
Alueellinen koskemattomuus ja sotilaallinen maanpuolustus
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 tavoite |
|
| Alueellinen koskemattomuus ja sotilaallinen maanpuolustus (1—5) | 3,9 | 3,7 | 3,7 |
| Häiriö- ja poikkeusolovalmiuden ylläpito | |||
| Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 4,0 | 3,9 | 3,9 |
| Rajavartiolaitoksen joukkotuotanto ja sotilaallisen maanpuolustuksen koulutus | |||
| Toiminnan laatu ja palvelukyky (1—5) | 3,8 | 3,5 | 3,5 |
Rajavartiolaitoksen henkilöstörakenne ja henkilöstön osaaminen pidetään tehtävien edellyttämällä tasolla.
Henkiset voimavarat
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 tavoite |
|
| Henkilötyövuodet | 2 921 | 2 995 | 2 979 |
| Sairauspoissaolot (pv/htv) | 7,3 | 11,0 | 10,5 |
| Työilmapiiri (1—5) | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 328 465 | 340 049 | 322 656 |
| Bruttotulot | 9 613 | 6 400 | 10 000 |
| Nettomenot | 318 852 | 333 649 | 312 656 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 55 445 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 48 623 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
| — muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 5 003 | 4 000 | 5 004 |
| — EU:lta saatava rahoitus | 788 | 292 | 28 |
| — muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | - | 76 | - |
| Tuotot yhteensä | 5 791 | 4 368 | 5 032 |
| Hankkeiden kokonaiskustannukset | 10 162 | 4 893 | 5 297 |
| Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -4 371 | -525 | -265 |
| Omarahoitusosuus, % | 43 | 11 | 5 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Eurooppalaisen raja- ja merivartioston pysyvät joukot | 990 |
| EU tietojärjestelmät (Interoperability) | -100 |
| Galileo satelliittijärjestelmä | -423 |
| Immolan, Ivalon ja Onttolan vuokrakulut | 60 |
| Itärajan esteen ylläpito | 500 |
| Materiaalihankinnat ja ICT-kulut | 6 000 |
| Rajavartijamäärän turvaaminen | 1 095 |
| Turun lentokenttä, Rajavartiolaitoksen tukeutuminen 24/7 | 560 |
| Valmiuspaketti kehysvuosille, Rajavartiolaitoksen toimintakyvyn turvaaminen | -29 600 |
| Valvontalentokoneiden toimitilojen vuokravaikutus | 2 000 |
| Palkkausten tarkistukset | 725 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -632 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -2 168 |
| Yhteensä | -20 993 |
| 2025 talousarvio | 312 656 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 3 543 000 |
| 2024 I lisätalousarvio | 12 174 000 |
| 2024 talousarvio | 333 649 000 |
| 2023 tilinpäätös | 312 030 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Momentille esitetään noin 312,7 milj. euroa, joka on noin 21,0 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Vähennykset aiheutuvat mm. määräaikaisten lisäysten poistoista, joista merkittävin on vuosille 2023—2024 myönnetty valmiuspaketti (29,6 milj. euroa). Yhdessä tuottavuustoimenpiteiden ja toimintamenosäästöjen (2,8 milj. euroa) kanssa vähennys aiheuttaa toiminnan merkittävän sopeuttamistarpeen tilanteessa, jossa toimintaympäristö edellyttää rajaturvallisuuden riittävää resursointia ja suorituskykyä.
Valiokunta pitää myönteisenä, että esityksessä on huomioitu, että rajavartijoiden määrää ei vähennetä kuluvan vuoden alun tasosta (2 572 henkilötyövuotta). Hallitus esittää myös välttämättömiin ja akuutteihin materiaalihankintoihin 6,0 milj. euron lisäystä, jolla mahdollistetaan keskeisen operatiivisen materiaalin ylläpito ja vahvistetaan kyberturvallisuutta. Lisäksi mm. Turun lentokentän käytön nouseviin kuluihin esitetään 560 000 euroa, joka turvaa lentokentän käytön Rajavartiolaitoksen tehtävissä.
Saadun selvityksen mukaan Rajavartiolaitoksen toimintamenoissa on kuitenkin merkittävä vaje ja suunnitteilla on sopeutustoimia, jotka vaikuttavat operatiiviseen toimintaan ja koulutukseen sekä hidastavat suorituskykyyn liittyviä kehittämishankkeita. Toimet on tarkoitus toteuttaa siten, että ne eivät vaaranna operatiivista toimintaa ja valmiutta. Lopulliseen sopeutustoimien määrään vaikuttaa EU:lta Suomen turvallisuuden parantamiseen saatava rahoitus.
Valiokunta pitää välttämättömänä, että hallitus turvaa Rajavartiolaitoksen riittävät resurssit ja suorituskykyjen täysimääräisen hyödyntämisen ja kehittämisen. Rajavartiolaitoksen rooli korostuu vallitsevassa turvallisuustilanteessa, jossa se kohtaa usein ensimmäisenä viranomaisena sekä ulkoisen että sisäisen turvallisuuden uhkia. Rajaturvallisuus, turvallisuus merialueilla sekä alueellinen koskemattomuus on kyettävä varmistamaan kaikissa olosuhteissa. Tärkeää on myös, että rajaturvallisuutta ylläpidetään ja kehitetään EU-rahoituksella aina, kun se on mahdollista.
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 312 656 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) rajavartiolain (578/2005) 81 §:n nojalla työsuhdeasuntojen vuokrakompensaatioon
2) sisäministeriön rajavartio-osaston menoihin.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 9 318 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 2 700 000 euroa aiheutuu välineellistetyn laittoman maahantulon hallinnasta ja poikkeuslain toimeenpanovalmiudesta 16.8.2024—28.2.2025 aiheutuneista ylimääräisistä kustannuksista, 4 358 000 euroa Itämeren kriittisen vedenalaisen infrastruktuurin suojaamisesta ja poliisin tutkinnan tukemisesta 28.2.2025 mennessä aiheutuneista ylimääräisistä kustannuksista ja 2 260 000 euroa palkkausten tarkistuksista.
| 2025 II lisätalousarvio | 9 318 000 |
| 2025 talousarvio | 312 656 000 |
| 2024 tilinpäätös | 354 711 000 |
| 2023 tilinpäätös | 312 030 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 9 318 000 euroa.
70. Rajavartiolaitoksen investoinnit (siirtomääräraha 5 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 120 750 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ulkovartiolaivan varustamiseen liittyviin hankintoihin ja mahdollisiin muihin toiminnallisiin muutostarpeisiin
2) kevyen aluskaluston nopeiden veneiden uusimiseen ja muihin välttämättömiin venehankintoihin sekä niiden tarvitsemien varusteiden ja varaosien hankintaan
3) ilma- ja vartioalusten kertaluonteisiin peruskorjauksiin ja huoltoihin
4) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin
5) maa- ja merirajan teknillisen valvonnan uudistamiseen liittyvien hankintojen ja palveluiden kustannuksiin
6) uuden ulkovartiolaivan hankintaan liittyviin suunnittelu-, hankinta- ja koulutuskustannuksiin
7) uuden valvontalentokoneen hankintaan liittyviin suunnittelu-, hankinta- ja koulutuskustannuksiin
8) itärajan esteen rakentamiseen liittyvien hankintojen ja palvelujen kustannuksiin
9) radioteknisen valvontajärjestelmän hankintaan liittyviin suunnittelu-, hankinta- ja koulutuskustannuksiin.
Momentille voidaan myös tulouttaa oikaisuina sopimuksista aiheutuvia sopimussakkoja tai muita vastaavia korvauksia.
Määrärahaa saa käyttää myös käyttötarkoituskohdissa 5)—9) enintään vuosittain 10 henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkauksiin ja muihin kulutusmenoihin.
Määräraha budjetoidaan kulutusmenojen osalta suoriteperusteisena.
Selvitysosa:Momentilta maksetaan Rajavartiolaitoksen investoinnit tai investointiluonteiset raskaamman kaluston hankinnat sekä kertaluonteiset peruskorjaukset ja huollot.
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
| Ulkovartiolaivojen hankinta | 111 500 |
| Ilma- ja vartioalusten kertaluonteiset peruskorjaukset ja huollot | 4 960 |
| Ulkovartiolaivojen partio ja työveneiden hankinta | 2 480 |
| Partioveneiden järjestelmäpäivitykset | 1 810 |
| Yhteensä | 120 750 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
| 2025 | 2026 | Yhteensä vuodesta 2025 lähtien |
|
| Ennen vuotta 2025 tehdyt sitoumukset | 210 000 | 72 129 | 282 129 |
| Menot yhteensä | 210 000 | 72 129 | 282 129 |
|---|
Määrärahan käytöstä arvioidaan siirtomenojen osuudeksi noin 119 950 000 euroa ja kulutusmenojen osuudeksi noin 800 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Itärajan esteen rakentaminen | -159 000 |
| Maa- ja merirajan teknisen valvontajärjestelmän uudistaminen | -12 000 |
| Raskaan alus- ja ilma-aluskaluston sekä öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntakaluston ylläpito (siirto momentilta 26.40.01) | 1 250 |
| Ulkovartiolaivojen hankinta | 111 500 |
| Yhteensä | -58 250 |
| 2025 talousarvio | 120 750 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 11 000 000 |
| 2024 I lisätalousarvio | 74 000 000 |
| 2024 talousarvio | 179 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 325 000 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Määrärahaa saa käyttää myös käyttötarkoituskohdissa 5)—9) enintään 50 henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkauksiin ja muihin kulutusmenoihin.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan neljännen kappaleen.
| 2025 talousarvio | 120 750 000 |
| 2024 III lisätalousarvio | 18 250 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 11 000 000 |
| 2024 I lisätalousarvio | 74 000 000 |
| 2024 talousarvio | 179 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 325 000 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Momentille esitetään noin 120,8 milj. euroa, joka on noin 58,3 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Vuoden 2024 määrärahatasoa nosti etenkin itärajan esteen rakentamiseen myönnetty kertaluonteinen lisäys (159,0 milj. euroa). Vuonna 2025 ulkovartiolaivojen hankintaan esitetään lisäystä 111,5 milj. euroa ja raskaan alus- ja ilma-aluskaluston sekä öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntakaluston ylläpitoon 1,25 milj. euroa kehyspäätöksen mukaisesti.
Valiokunta pitää myönteisenä, että itärajan esteen rakentaminen on edennyt suunnitellusti. Tärkeää on myös, että raskaan kaluston elinkaaren hallinta voidaan rahoittaa käsiteltävältä momentilta, eikä siihen jouduta käyttämään Rajavartiolaitoksen toimintamenoja.
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 120 750 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ulkovartiolaivan varustamiseen liittyviin hankintoihin ja mahdollisiin muihin toiminnallisiin muutostarpeisiin
2) kevyen aluskaluston nopeiden veneiden uusimiseen ja muihin välttämättömiin venehankintoihin sekä niiden tarvitsemien varusteiden ja varaosien hankintaan
3) ilma- ja vartioalusten kertaluonteisiin peruskorjauksiin ja huoltoihin
4) indeksien ja valuuttakurssien muutoksista aiheutuviin hankintasopimusten mukaisiin menoihin
5) maa- ja merirajan teknillisen valvonnan uudistamiseen liittyvien hankintojen ja palveluiden kustannuksiin
6) uuden ulkovartiolaivan hankintaan liittyviin suunnittelu-, hankinta- ja koulutuskustannuksiin
7) uuden valvontalentokoneen hankintaan liittyviin suunnittelu-, hankinta- ja koulutuskustannuksiin
8) itärajan esteen rakentamiseen liittyvien hankintojen ja palvelujen kustannuksiin
9) radioteknisen valvontajärjestelmän hankintaan liittyviin suunnittelu-, hankinta- ja koulutuskustannuksiin.
Momentille voidaan myös tulouttaa oikaisuina sopimuksista aiheutuvia sopimussakkoja tai muita vastaavia korvauksia.
Määrärahaa saa käyttää myös käyttötarkoituskohdissa 5)—9) enintään 50 henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkauksiin ja muihin kulutusmenoihin.
Määräraha budjetoidaan kulutusmenojen osalta suoriteperusteisena.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 4 000 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää uusien meripelastushelikoptereiden hankintaan liittyviin suunnittelu-, tiedonhankinta- ja koulutuskustannuksiin.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää myös käyttötarkoituskohdissa 5)—10) enintään vuosittain 10 henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkauksiin ja muihin kulutusmenoihin.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että vuonna 2025 saa tehdä sitoumuksia enintään 11 000 000 eurolla merellisen suorituskyvyn turvaamiseen liittyviin hankintoihin.
Lisäksi momentin perusteluja täydennetään siten, että valtuutta ja määrärahaa saa käyttää raskaiden ilmatyynyalusten uusimisesta aiheutuviin menoihin.
Selvitysosa:Määrärahan lisäys ja valtuus aiheutuvat Rajavartiolaitoksen merellisen suorituskyvyn turvaamisesta.
Perustelujen täydennys aiheutuu uusien meripelastushelikoptereiden hankintaan liittyvistä suunnittelu-, tiedonhankinta- ja koulutuskustannuksista sekä momentin käyttötarkoituksen laajennuksesta.
| 2025 II lisätalousarvio | 4 000 000 |
| 2025 talousarvio | 120 750 000 |
| 2024 tilinpäätös | 282 250 000 |
| 2023 tilinpäätös | 325 000 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 4 000 000 euroa.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää uusien meripelastushelikoptereiden hankintaan liittyviin suunnittelu-, tiedonhankinta- ja koulutuskustannuksiin.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää myös käyttötarkoituskohdissa 5)—10) enintään vuosittain 10 henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkauksiin ja muihin kulutusmenoihin.
Momentin perusteluja täydennetään siten, että vuonna 2025 saa tehdä sitoumuksia enintään 11 000 000 eurolla merellisen suorituskyvyn turvaamiseen liittyviin hankintoihin.
Lisäksi momentin perusteluja täydennetään siten, että valtuutta ja määrärahaa saa käyttää raskaiden ilmatyynyalusten uusimisesta aiheutuviin menoihin.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 65 562 000 euroa.
Vuoden 2021 talousarviossa myönnetystä viisivuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 65 562 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys on peruutetun määrärahan uudelleenbudjetointia ja aiheutuu myönnetyn määrärahan ennakoitua hitaammasta käytöstä. Laivojen toimittajan aikatauluissa on ollut viivästyksiä ja loppuvuodelle 2025 suunniteltuja maksuposteja on siirretty vuodelle 2026.
Määrärahan peruuttaminen on otettu huomioon momentin 12.39.04 tuloarviossa.
| 2025 III lisätalousarvio | 65 562 000 |
| 2025 II lisätalousarvio | 4 000 000 |
| 2025 talousarvio | 120 750 000 |
| 2024 tilinpäätös | 282 250 000 |
| 2023 tilinpäätös | 325 000 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 65 562 000 euroa.
Vuoden 2021 talousarviossa myönnetystä viisivuotisesta siirtomäärärahasta peruutetaan 65 562 000 euroa.
