Hoppa till innehåll

Talousarvioesitys 2025

01. Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)PDF-versio

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 975 112 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös poliisihallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetun asetuksen (56/2020) 2 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.

Selvitysosa:Poliisin läsnäolo turvataan koko maassa. Valvonta- ja hälytyspalvelut ovat tasapuoliset samankaltaisilla alueilla. Poliisin kiireellisten hälytyspalvelujen saatavuus säilytetään hyvällä tasolla. Toiminnassa painotetaan toimintavalmiutta ja varautumista muuttuvassa toimintaympäristössä. Toimenpiteet laittoman maahantulon torjumiseksi ja palautusten turvaamiseksi ovat uskottavia ja tehokkaita. Poliisi huolehtii kansainvälisen poliisiyhteistyön kehittämisestä.

Poliisi on johtava esitutkintaviranomainen. Rikostorjuntaa vahvistetaan tietojohtoisesti ja rikoslajineutraalisti kansalaisten turvallisuuden lisäämiseksi. Yhteiskunnan ja yksilön kannalta haitallisimmat rikokset ja uhat torjutaan. Väkivaltaa, järjestäytynyttä rikollisuutta sekä nuoriso- ja jengirikollisuutta torjutaan ja ennalta estetään suunnitelmallisesti laajan keinovalikoiman avulla. Lisäksi varmistetaan yhdenmukainen rikosten esikäsittelytoiminta ja tehokas päivittäisrikosten tutkinta. Vahvistetaan talousrikosten torjuntaa.

Poliisin liikenneturvallisuustyöllä vaikutetaan osaltaan liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten vähentämiseen, ennalta estämiseen ja kaikkien liikennemuotojen turvallisuuteen.

Erityisenä poliisin ennalta estävän toiminnan kohderyhmänä ovat nuoret yhteistyössä mm. koulujen kanssa.

Poliisin lupahallintoa kehitetään lupapalveluiden tehostamiseksi. Lupahallinto vaikuttaa osaltaan yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen sekä rikollisuuteen hallinnollisen päätöksenteon ja valvonnan keinoin. Pääasiallisena palvelun tarjoamisen tapana ovat sähköiset palvelut, myös erityisryhmien palvelutarpeet varmistaen.

Poliisin suorituskykyä vahvistetaan lisäämällä poliisin voimavaroja operatiiviseen toimintaan. Poliisin henkilöstörakenne, henkilöstön osaaminen ja koulutus ovat tehtävien ja toimintaympäristön edellyttämällä tasolla. Poliisin henkilöstö- ja osaamistarpeeseen vastataan molemmilla kansalliskielillä annettavalla koulutuksella.

Poliisin pitkän aikavälin toimintaedellytyksiä ja suorituskykyä parannetaan palveluiden digitalisoinnilla, kustannustehokkaalla ICT-suorituskyvyllä ja tarkoituksenmukaisilla toimitilaratkaisuilla.

Sisäministeriö asettaa Poliisille seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:

  • — Poliisin palveluiden saatavuus ja laatu paranevat palvelutasoa valtakunnallisesti yhdenmukaistamalla.
  • — Poliisi on varautunut, tunnistaa ennalta ja antaa oikeinmitoitetun vasteen erilaisiin turvallisuusuhkiin kaikissa oloissa.
  • — Väkivalta, järjestäytynyt rikollisuus sekä nuoriso- ja jengirikollisuus vähenevät käyttämällä monipuolisesti poliisin rikostorjunta- ja moniviranomaisyhteistyön keinoja.
  • — Liikennekuolemat puolittuvat vuoteen 2030 mennessä ja vakavat liikenneloukkaantumiset vähenevät osaltaan poliisin liikenneturvallisuustyöllä.
  • — Tehostetaan laittoman maahantulon torjuntaa, palautusten nopeaa täytäntöönpanoa sekä yhteistyötä ja tietojen vaihtoa Maahanmuuttoviraston ja muiden viranomaisten kanssa.
  • — Tuottavuutta on parannettu lisäämällä tiedolla johtamista ja digitalisaatiota sekä kehittämällä pitkän aikavälin suunnittelua.
  • — Poliisin henkilöstön rakenne sekä koulutus vastaavat toimintaympäristöä ja toiminnallisia tarpeita.

Toimintamenojen kohdentuminen (milj. euroa)

  2023
toteutuma
2024
arvio
2025
arvio
osuus (%)
         
Henkilöstömenot 675 690 703 68
Toimitilamenot 93 105 112 11
ICT-menot 97 109 109 10
Muut menot 114 126 116 11
Tulot -81 -76 -64 -
Yhteensä1) 898 954 976 100

1) Luvut sisältävät myös siirrettyjen määrärahojen osuuden. Henkilöstömenot kasvavat uusien velvoitteiden ja painopisteiden lisäksi pääasiassa valtion sopimusratkaisun mukaisten palkantarkistusten ja muiden pienempien erien johdosta. Tilakustannukset nousevat yleisen kustannustason ja vuokratason sekä poliisin väestötilojen sekä muiden tilapäisratkaisujen käytön johdosta. ICT-kustannusten nousu aiheutuu mm. käyttöön otettavista uusista järjestelmistä sekä nykyisten ja vanhentuneiden järjestelmien ylläpidosta. Lisäksi kustannusnousua tapahtuu muissa poliisin sopimusvelvoitteissa mm. palveluiden ostoissa.

Valvonta- ja hälytystoiminta

2023
toteutuma
2024
arvio1)
2025
tavoite
       
Tuottavuus      
Hälytystoiminnan tuottavuus (ABC-tehtävät/htv) 435 450 443
Taloudellisuus      
Valvonnan kustannukset, 1 000 euroa 138 610 149 000 159 000
Hälytystoiminnan kustannukset 252 185 267 000 281 000
Taloudellisuus (hälytystoiminnan kustannukset/ABC-tehtävät) 261 267 281
Palvelukyky ja laatu2)      
Toimintavalmiusaika A-luokan tehtävissä, min. 9,6 9,7 9,8
Palvelukykyaika B-luokan tehtävissä 17,1 17,2 alle 18
Suoritteet      
Tehtävien määrä yhteensä (A, B ja C) 965 794 992 966 1 000 000
— josta oma-aloitteiset tehtävät, % 47,2 48,3 49,0
Ankkuritoiminnan asiakastapaamiset, lkm 6 355 7 600 7 800

1) Toiminnallisten tunnuslukujen osalta v. 2024 arvio perustuu alkuvuoden toteutumaan. Taloudellisuuden ja tuottavuuden tunnusluvut eivät ole vertailukelpoisia v. 2023 toteutuman kanssa, koska työajan kirjaamiskäytännöt Poliisissa ovat muuttuneet.

2) Tehtävien kokonaismäärä on seurattava mittari, jolle ei aseteta tavoitetta, vaan arvio v. 2025.

Liikenneturvallisuus

2023
toteutuma
2024
arvio1)
2025
tavoite
       
Tuottavuus      
Liikennevalvonnan tuottavuus ilman automaattivalvontaa, liikennerikokset/htv2) 305 310 -
Taloudellisuus      
Liikennevalvontaan käytetty työaika, htv3) 413,1 492,0 495,0
— josta raskaan liikenteen valvontaan käytetty työaika, (tunnit/1 640 htv) 46,4 52,0 54,0
Liikenneturvallisuuden laskennalliset kustannukset (1 000 euroa) - 57 000 59 000
Palvelukyky ja laatu      
Liikennevalvontaindeksi4) 99,6 94,2 94,3
Liikennerikosindeksi5) 86,8 87,9 87,8
Suoritteet6)      
Henkilövahinkoon johtaneet liikenneonnettomuudet, enintään (kpl) 2 923 2 877 2 840
Kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet, enintään (kpl) 172 147 160

1) Toiminnallisten tunnuslukujen osalta v. 2024 arvio perustuu alkuvuoden toteutumaan. Taloudellisuuden ja tuottavuuden tunnusluvut eivät ole vertailukelpoisia v. 2023 toteutuman kanssa, koska työajan kirjaamiskäytännöt Poliisissa ovat muuttuneet.

2) Liikennevalvonnan tuottavuus, ilman automaattivalvontaa lasketaan seuraavasti: Liikennesuoritteet = ilmoitettujen rikosten määrä. HTV = liikennevalvonnan toteutuneet tunnit/1 640 (pois lukien automaattivalvonta).

3) Tunnit/1 640

4) Liikennevalvontaindeksi lasketaan poliisin liikennevalvontatehtävien, suoritteiden ja sidonnaisuusaikojen avulla. v. 2015 = 100. Liikennevalvontaindeksin korkeampi arvo tarkoittaa, että on ollut enemmän valvontaa suhteutettuna asukaslukuun.

5) Liikennerikosindeksissä lasketaan poliisin kirjaamia liikennerikoksia ja -rikkomuksia ja -virhemaksuja. v. 2015 = 100. Liikennerikosindeksin korkeampi arvo tarkoittaa, että on ollut enemmän rikoksia suhteutettuna asukaslukuun.

6) Lähde: Tilastokeskus 25.3.2024.

Rikostorjunta

  2023
toteutuma
2024
arvio1)
2025
tavoite
       
Tuottavuus      
Tuottavuus (selvitetyt rikoslakirikokset/htv)2) 82 70 yli 70
Taloudellisuus      
Rikostorjunnan kustannukset (1 000 euroa) 468 199 494 000 510 000
Taloudellisuus (kustannukset/selvitetyt rikoslakirikokset, 1 000 euroa) 1 399 1 429 1 672
Palvelukyky ja laatu      
Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset), vähintään (%) 55,8 56,8 48,0
Rikoslakirikosten tutkinta-aika (pl. liikennerikokset), ka, (vrk) 249 274 170
Suoritteet      
Selvitetyt rikoslakirikokset (lkm) 334 600 345 730 320 000
Haltuun saatu rikoshyöty kaikissa rikoksissa (netto), milj. euroa 38,8 24,3 38,0
Päätettyjen järjestäytyneen rikollisuuden juttujen määrä (kpl) 336 432 350
Päätettyjen talousrikosjuttujen määrä (kpl) 2 059 1 950 2 150
Alle 18-vuotiaaseen kohdistunut kiireellinen esitutkinta (kpl)3) 22 274 22 601 22 000

1) Toiminnallisten tunnuslukujen osalta v. 2024 arvio perustuu alkuvuoden toteutumaan.

2) Vuonna 2023 tuottavuusluku oli tavanomaista korkeampi muutaman laajemman rikoskokonaisuuden vuoksi.

3) Asianomistajat tapauksina, AO alaikäinen, mukana RL lukujen 20, 21, 24, 25 ja 31 rikosnimikkeet.

Maksullinen lupahallinto (lupapalvelu)

  2023
toteutuma
2024
arvio
2025
tavoite
       
Tuottavuus      
Tuottavuus (poliisin käsittelemät maksulliset asiat/maksullinen lupa-htv) 3 832 3 622 3 015
Taloudellisuus      
Lupahallinnon tuottoennuste/arvio (1 000 euroa) 60 105 59 500 48 000
Lupapalvelujen kustannukset (maksullinen), 1 000 euroa 60 105 59 500 48 000
Taloudellisuus (kustannukset/poliisin käsittelemät maksulliset asiat), euroa 39 44 48
Palvelukyky ja laatu      
Sähköisen asioinnin käyttöaste (%) 76,7 80,0 80,0
Ajanvarauksen käyttöaste (varausten määrä/asiakaskäyntimäärä), % 43,7 50,0 yli 50,0
Suoritteet      
Poliisin käsittelemät maksulliset lupa-asiat yhteensä (kpl) 1 344 900 1 340 000 998 000

Henkiset voimavarat

2023
toteutuma
2024
arvio
2025
tavoite
       
Henkilötyövuodet1) 10 423 10 452 10 521
— josta poliisien määrä, htv2) 7 594 7 698 7 754
Operatiiviset henkilöstövoimavarat, htv3) 8 179 8 344 8 400
— joista poliisimiehiä, htv 7 089 7 219 7 275
Suoritteet      
Poliisi (AMK) koulutuksen aloittaneiden määrä, hlöä (aloituspaikkamäärä) 400 500 500
Poliisi (AMK) koulutuksesta valmistuvien määrä, hlöä 323 310 240
Sairauspoissaolot, pv/htv 12,5 11,4 10,4
Työtyytyväisyysindeksi - - -

1) Lähde PolStat, kaikki momentit. Vuoden 2023 toteutumassa kaikki momentit (ml. työllisyysvaroin palkatut, 40 htv). Vuoden 2024 arviossa on myös huomioitu työllisyysvaroin palkatut 40 htv suuruisena. Vuoden 2025 arvioon nämä eivät enää sisälly.

2) Poliisi-htv tarkoittaa poliisimies-viroissa (laki poliisin hallinnosta 15 § ja valtioneuvoston asetus poliisista 1 §) työskenteleviä virkamiehiä riippumatta siitä, työskenteleekö henkilö HO:n mukaisissa poliisin operatiivisissa tehtävissä vai muissa tehtävissä, esimerkiksi Poliisihallituksessa, Poliisiammattikorkeakoulussa, poliisin lupahallinnossa tai hallinnollisissa tehtävissä.

3) Poliisin operatiivisen toiminnan vahvistumista seurataan valvonta- ja hälytystoimintaan (ml. vartiointi), liikenneturvallisuuteen ja rikostorjuntaan kohdentuvien henkilötyövuosien kehityksenä (poliisimiehet ja muu henkilöstö). Seurantaan eivät sisälly esimerkiksi viraston johtotehtävät, poliisi (AMK) harjoittelijat, lupahallinto, Poliisihallitus tai Poliisiammattikorkeakoulu.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Bruttomenot 979 815 1 018 928 1 039 046
Bruttotulot 81 128 72 492 63 934
Nettomenot 898 687 946 436 975 112
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 38 543    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 27 777    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot 68 716 62 581 55 581
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 60 278 62 581 55 581
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 8 438 - -
Kustannusvastaavuus, % 114 100 100

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
EDK: Koulupoliisit (Uusimaa, Kanta-Häme, Pohjois-Pohjanmaa) -200
EU:n rahoittamien T&K-hankkeiden kansallinen vastinrahoitus (siirto momentille 32.20.50) -31
EU:n rahoittamien T&K-hankkeiden kansallinen vastinrahoitus (v. 2025 rahoitus) 98
Galileo-satelliittinavigointijärjestelmän PRS-palvelun kansallinen käyttöönotto 221
Hallituksen esityksiin (lakimuutokset) ja hallitusohjelman toteuttamiseen tarvittava rahoitus -292
Harmaan talouden ehkäisy 3 500
Koulupoliisitoiminta 2 000
Lähisuhdeväkivallan sovittelusta luopuminen 589
Nuoriso- ja jengirikollisuuden torjunta 5 000
Nuoriso- ja jengirikollisuuden vastaisen ohjelman toimeenpano 2 000
Nuoriso- ja jengirikollisuuden vastaisen ohjelman toimeenpano (siirto momentille 25.01.01) -270
Nuoriso- ja jengirikollisuuden vastaisen ohjelman toimeenpano (siirto momentille 25.01.50) -700
Nuoriso- ja jengirikollisuuden vastaisen ohjelman toimeenpano (siirto momentille 26.01.01) -280
Nuoriso- ja jengirikollisuuden vastaisen ohjelman toimeenpano (siirto momentille 29.01.01) -100
Poliisin ei-harkinnanvaraiset ICT-menot 2 000
Poliisin ICT-modernisaatio-ohjelman toteuttaminen (v. 2024 rahoitus) (siirto momentille 28.70.01) -3 800
Poliisin ICT-modernisaatio-ohjelman toteuttaminen (v. 2025 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.01) 1 700
Poliisin Interoperability -800
Poliisin resurssien lisääminen portaittain 8 000 poliisiin vaalikauden lopussa (HO 2023) 17 500
Poliisin toimitilojen vuokrankorotukset (Senaatin listalla olevat toimitilahankkeet) 597
Ruotsinkielisen poliisikoulutuksen vahvistaminen (1 htv) -58
Tehokkaan rahanpesun estämisen valvonnan ja täytäntöönpanon varmistaminen (RRF pilari2) -807
Toiminnan tason säilyttäminen v. 2022 tasolla (ml. Oulun ja Tampereen vuokravaikutukset) 2 000
Virve 2 käyttöönoton kustannukset 5 336
Palkkausten tarkistukset 2 382
Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) -2 499
Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) -6 410
Yhteensä 28 676

2025 talousarvio 975 112 000
2024 II lisätalousarvio 468 000
2024 talousarvio 946 436 000
2023 tilinpäätös 887 921 000

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 976 182 000 euroa.

Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.

Lisäys talousarvioesityksen 975 112 000 euroon nähden on 1 070 000 euroa, mistä 330 000 euroa aiheutuu oleskelulupajärjestelmän turvallisuuden vahvistamisesta ja 740 000 euroa rahapelitoiminnan uudistuksesta.


2025 talousarvio 976 182 000
2024 III lisätalousarvio 400 000
2024 II lisätalousarvio 468 000
2024 talousarvio 946 436 000
2023 tilinpäätös 887 921 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Momentille esitetään noin 976,2 milj. euroa, joka on noin 29,7 milj. euroa enemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa.

Merkittävä osa lisäyksestä (17,5 milj. euroa) osoitetaan hallitusohjelman mukaisesti poliisitehtävissä toimivien määrän nostamiseen portaittain 8 000 poliisiin vaalikauden loppuun mennessä. Poliisin vaste ja kyky reagoida äkillisiin vakaviin tilanteisiin on suoraan verrannollinen kentällä olevien poliisien määrään. Poliisin läsnäolo on tärkeää turvata koko maassa, myös harvaan asutuilla alueilla ja maakuntakeskusten ulkopuolella. Lisäksi tarvitaan riittävästi poliisitoimintaa tukevia erityisosaajia, kuten kyber- ja talousasiantuntijoita sekä tutkimussihteereitä.

Poliisien määrän lisääminen edellyttää riittävää koulutettavien opiskelijoiden määrää. Valiokunta pitää myönteisenä, että hakijamäärät ovat nousseet ja kurssit saadaan täyteen hakukriteereitä helpottamatta. Koulutuksessa on tärkeää huolehtia molempien kotimaisten kielten lisäksi muiden kielten riittävästä hallinnasta rikollisuuden kansainvälistyessä. Koulutusta on lisäksi kehitettävä jatkuvasti ja varmistettava alan veto- ja pitovoimatekijät.

Talousarvioesityksellä vahvistetaan hallitusohjelman mukaisesti rikostorjuntaa kansalaisten turvallisuuden ja viranomaisia kohtaan koetun luottamuksen lisäämiseksi. Poliisin on ansaittava luottamus päivittäin, mikä edellyttää riittävää resursointia etenkin päivittäisrikollistutkintaan palvelutason ylläpitämiseksi. Nopeasti muuttuvassa ja epävakaassa toiminta- ja turvallisuusympäristössä viranomaisluottamuksen merkitys on aiempaakin keskeisempää.

Valiokunta on tyytyväinen siihen, että hallitus panostaa nuorisorikollisuuden ehkäisyyn ja torjuntaan (yhteensä 10 milj. euron lisäys) ja toimeenpanee oikeusministeriön koordinoiman nuoriso- ja jengirikollisuuden vastaisen ohjelman (2 milj. euron pysyväisluonteinen lisäys), josta poliisin osuus on 650 000 euroa. Merkittävää on myös koulupoliisitoiminnan vahvistaminen 2 milj. eurolla, joka on huomattava lisäys aiempaan 0,2 milj. euron määrärahaan.

Valiokunta korostaa, että ilmenneisiin nuorisorikollisuuden ongelmiin tulee puuttua määrätietoisesti ja riittävän ajoissa ennen kuin tilanne muuttuu hallitsemattomaksi. Keskeistä on myös jatkaa oikea-aikaista moniammatillista yhteistyötä muiden viranomaisten kanssa mm. Ankkuritoiminnan avulla.

Talousrikostutkintaan ja sen kyvykkyyden parantamiseen erityisesti verkkoympäristössä sekä ennaltaehkäisevään talousrikostorjuntaan esitetään 3,5 milj. euron lisäystä. Työtä harmaan rikollisuuden torjumiseksi tulee tehostaa ja jatkaa määrätietoisesti. Rikoshyödyn takaisin saamiseksi on oleellista edistää myös poliisin ja ulosottoviranomaisen sujuvaa yhteistyötä.

Poliisille kohdennettava toimintamenosäästö (noin 9 milj. euroa) ei ole suuri verrattuna muihin virastoihin ja hallinnonaloihin. Tulevien vuosien menopaineet haastavat kuitenkin määrärahan riittävyyttä, koska poliisin toimintaedellytykset muodostuvat kokonaisuudesta. Tehtäväkenttä on vahvassa murroksessa, kun rikollisuuden ennakoidaan kasvavan ja monimutkaistuvan kansainvälistymisen ja teknologian kehityksen myötä. Samalla on syytä muistaa, että poliisien määrä suhteessa väkilukuun on Suomessa edelleen selvästi pienempi kuin muissa Pohjoismaissa.

Valiokunta pitää tarpeellisena, että myös poliisi on käynnistänyt oman tuottavuusohjelman valmistelun, jonka tavoitteena on tasapainottaa talous linjattuun rahoitukseen toiminnan tehostamisella ja kehittämisellä menojen leikkausten sijaan. Näin parannetaan viraston edellytyksiä pitkän aikavälin taloudelliseen suunnitteluun, jolla turvataan poliisin hyvä toimintakyky ja perusrahoituksen riittävyys tulevina vuosina.

Valiokunta painottaa, että hyvän turvallisuustason säilyttäminen edellyttää turvallisuusviranomaisten riittäviä resursseja, sujuvaa tiedonvaihtoa, lainsäädännön muutoksia ja muutoksia yksilöiden ja organisaatioiden toimintatavoissa. Uusia ratkaisuja on löydettävä, ja poliisi joutuu jatkossakin kriittisesti tarkastelemaan ja priorisoimaan määrärahojen käyttöä.

Valiokunta lisää momentille 1 000 000 euroa poliisin johtobussin hankintaan.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 977 182 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös poliisihallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetun asetuksen (56/2020) 2 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 9 608 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäyksestä 1 196 000 euroa aiheutuu rahapeliuudistuksen toimeenpanosta, 700 000 euroa Estlink2-kaapelin vaurioitumisesta aiheutuneista ylimääräisistä kustannuksista poliisille ja 7 712 000 euroa palkkausten tarkistuksista.


2025 II lisätalousarvio 9 608 000
2025 talousarvio 977 182 000
2024 tilinpäätös 947 304 000
2023 tilinpäätös 887 921 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 9 608 000 euroa.