Talousarvioesitys 2025
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Selvitysosa:Poliisin tehtävänä on turvata oikeus- ja yhteiskuntajärjestys, ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta, estää ennalta, paljastaa ja selvittää rikoksia sekä saattaa ne syyteharkintaan. Poliisi toimii turvallisuuden ylläpitämiseksi yhteistyössä muiden viranomaisten sekä yhteisöjen ja asukkaiden kanssa ja huolehtii tehtäviinsä kuuluvasta kansainvälisestä yhteistyöstä. Poliisi suorittaa lisäksi lupahallintoon liittyvät ja muut sille laissa säädetyt tehtävät sekä antaa jokaiselle tehtäväpiiriinsä kuuluvaa apua.
Suojelupoliisin tehtävänä on hankkia tietoa kansallisen turvallisuuden suojaamiseksi sekä havaita, estää ja paljastaa sellaisia toimintoja, hankkeita ja rikoksia, jotka voivat uhata valtio- ja yhteiskuntajärjestystä tai valtakunnan sisäistä tai ulkoista turvallisuutta. Sen tulee myös ylläpitää ja kehittää yleistä valmiutta yhteiskunnan turvallisuutta uhkaavan toiminnan ennakoimiseksi, havaitsemiseksi ja estämiseksi.
Poliisitoimen tunnuslukuja
| Tunnusluku/mittari | 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 tavoite |
| Rikoslakirikosten määrä, enintään | 513 448 | 522 326 | 500 000 |
| Häiriöindeksi1), enintään | 138,2 | 99,2 | 130,0 |
| Kansalaisten luottamus poliisin toimintaan, keskiarvo, vähintään asteikolla 1—42) | - | 3,4 | - |
| Suojelupoliisin Luottamus&Maine, %3) | 3,4 | 3,5 | 3,5 |
1) Häiriöindeksissä painotetaan tiettyjen poliisille ilmoitettujen henkeen ja terveyteen sekä omaisuuteen kohdistuneiden rikosten ja tehtävien lukumäärät, jotka lasketaan yhteen. Näitä tiettyjä rikoksia ja tehtäviä on n. 40, Summa suhteutetaan alueen asukaslukuun. Mitä korkeampi arvo on, sitä enemmän häiriöitä suhteutettuna asukaslukuun. Valtakunnallinen arvo 2014 = 100.
2) Kansalaisten luottamusta poliisin toimintaan mitataan Poliisibarometri-tutkimuksen kysymyksellä "Missä määrin luotatte seuraavien viranomaisten toimintaan...?", 1 = erittäin vähän, 2 = melko vähän, 3 = melko paljon, 4 = erittäin paljon. Lähde: Poliisibarometri. Joka toinen vuosi tehtävä kansalaishaastattelu.
3) Lähde: T-Media/Luottamus&Maine-tutkimus
01. Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 975 112 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös poliisihallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetun asetuksen (56/2020) 2 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
Selvitysosa:Poliisin läsnäolo turvataan koko maassa. Valvonta- ja hälytyspalvelut ovat tasapuoliset samankaltaisilla alueilla. Poliisin kiireellisten hälytyspalvelujen saatavuus säilytetään hyvällä tasolla. Toiminnassa painotetaan toimintavalmiutta ja varautumista muuttuvassa toimintaympäristössä. Toimenpiteet laittoman maahantulon torjumiseksi ja palautusten turvaamiseksi ovat uskottavia ja tehokkaita. Poliisi huolehtii kansainvälisen poliisiyhteistyön kehittämisestä.
Poliisi on johtava esitutkintaviranomainen. Rikostorjuntaa vahvistetaan tietojohtoisesti ja rikoslajineutraalisti kansalaisten turvallisuuden lisäämiseksi. Yhteiskunnan ja yksilön kannalta haitallisimmat rikokset ja uhat torjutaan. Väkivaltaa, järjestäytynyttä rikollisuutta sekä nuoriso- ja jengirikollisuutta torjutaan ja ennalta estetään suunnitelmallisesti laajan keinovalikoiman avulla. Lisäksi varmistetaan yhdenmukainen rikosten esikäsittelytoiminta ja tehokas päivittäisrikosten tutkinta. Vahvistetaan talousrikosten torjuntaa.
Poliisin liikenneturvallisuustyöllä vaikutetaan osaltaan liikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten vähentämiseen, ennalta estämiseen ja kaikkien liikennemuotojen turvallisuuteen.
Erityisenä poliisin ennalta estävän toiminnan kohderyhmänä ovat nuoret yhteistyössä mm. koulujen kanssa.
Poliisin lupahallintoa kehitetään lupapalveluiden tehostamiseksi. Lupahallinto vaikuttaa osaltaan yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen sekä rikollisuuteen hallinnollisen päätöksenteon ja valvonnan keinoin. Pääasiallisena palvelun tarjoamisen tapana ovat sähköiset palvelut, myös erityisryhmien palvelutarpeet varmistaen.
Poliisin suorituskykyä vahvistetaan lisäämällä poliisin voimavaroja operatiiviseen toimintaan. Poliisin henkilöstörakenne, henkilöstön osaaminen ja koulutus ovat tehtävien ja toimintaympäristön edellyttämällä tasolla. Poliisin henkilöstö- ja osaamistarpeeseen vastataan molemmilla kansalliskielillä annettavalla koulutuksella.
Poliisin pitkän aikavälin toimintaedellytyksiä ja suorituskykyä parannetaan palveluiden digitalisoinnilla, kustannustehokkaalla ICT-suorituskyvyllä ja tarkoituksenmukaisilla toimitilaratkaisuilla.
Sisäministeriö asettaa Poliisille seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
- — Poliisin palveluiden saatavuus ja laatu paranevat palvelutasoa valtakunnallisesti yhdenmukaistamalla.
- — Poliisi on varautunut, tunnistaa ennalta ja antaa oikeinmitoitetun vasteen erilaisiin turvallisuusuhkiin kaikissa oloissa.
- — Väkivalta, järjestäytynyt rikollisuus sekä nuoriso- ja jengirikollisuus vähenevät käyttämällä monipuolisesti poliisin rikostorjunta- ja moniviranomaisyhteistyön keinoja.
- — Liikennekuolemat puolittuvat vuoteen 2030 mennessä ja vakavat liikenneloukkaantumiset vähenevät osaltaan poliisin liikenneturvallisuustyöllä.
- — Tehostetaan laittoman maahantulon torjuntaa, palautusten nopeaa täytäntöönpanoa sekä yhteistyötä ja tietojen vaihtoa Maahanmuuttoviraston ja muiden viranomaisten kanssa.
- — Tuottavuutta on parannettu lisäämällä tiedolla johtamista ja digitalisaatiota sekä kehittämällä pitkän aikavälin suunnittelua.
- — Poliisin henkilöstön rakenne sekä koulutus vastaavat toimintaympäristöä ja toiminnallisia tarpeita.
Toimintamenojen kohdentuminen (milj. euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 arvio |
osuus (%) | |
| Henkilöstömenot | 675 | 690 | 703 | 68 |
| Toimitilamenot | 93 | 105 | 112 | 11 |
| ICT-menot | 97 | 109 | 109 | 10 |
| Muut menot | 114 | 126 | 116 | 11 |
| Tulot | -81 | -76 | -64 | - |
| Yhteensä1) | 898 | 954 | 976 | 100 |
1) Luvut sisältävät myös siirrettyjen määrärahojen osuuden. Henkilöstömenot kasvavat uusien velvoitteiden ja painopisteiden lisäksi pääasiassa valtion sopimusratkaisun mukaisten palkantarkistusten ja muiden pienempien erien johdosta. Tilakustannukset nousevat yleisen kustannustason ja vuokratason sekä poliisin väestötilojen sekä muiden tilapäisratkaisujen käytön johdosta. ICT-kustannusten nousu aiheutuu mm. käyttöön otettavista uusista järjestelmistä sekä nykyisten ja vanhentuneiden järjestelmien ylläpidosta. Lisäksi kustannusnousua tapahtuu muissa poliisin sopimusvelvoitteissa mm. palveluiden ostoissa.
Valvonta- ja hälytystoiminta
| 2023 toteutuma |
2024 arvio1) |
2025 tavoite |
|
| Tuottavuus | |||
| Hälytystoiminnan tuottavuus (ABC-tehtävät/htv) | 435 | 450 | 443 |
| Taloudellisuus | |||
| Valvonnan kustannukset, 1 000 euroa | 138 610 | 149 000 | 159 000 |
| Hälytystoiminnan kustannukset | 252 185 | 267 000 | 281 000 |
| Taloudellisuus (hälytystoiminnan kustannukset/ABC-tehtävät) | 261 | 267 | 281 |
| Palvelukyky ja laatu2) | |||
| Toimintavalmiusaika A-luokan tehtävissä, min. | 9,6 | 9,7 | 9,8 |
| Palvelukykyaika B-luokan tehtävissä | 17,1 | 17,2 | alle 18 |
| Suoritteet | |||
| Tehtävien määrä yhteensä (A, B ja C) | 965 794 | 992 966 | 1 000 000 |
| — josta oma-aloitteiset tehtävät, % | 47,2 | 48,3 | 49,0 |
| Ankkuritoiminnan asiakastapaamiset, lkm | 6 355 | 7 600 | 7 800 |
1) Toiminnallisten tunnuslukujen osalta v. 2024 arvio perustuu alkuvuoden toteutumaan. Taloudellisuuden ja tuottavuuden tunnusluvut eivät ole vertailukelpoisia v. 2023 toteutuman kanssa, koska työajan kirjaamiskäytännöt Poliisissa ovat muuttuneet.
2) Tehtävien kokonaismäärä on seurattava mittari, jolle ei aseteta tavoitetta, vaan arvio v. 2025.
Liikenneturvallisuus
| 2023 toteutuma |
2024 arvio1) |
2025 tavoite |
|
| Tuottavuus | |||
| Liikennevalvonnan tuottavuus ilman automaattivalvontaa, liikennerikokset/htv2) | 305 | 310 | - |
| Taloudellisuus | |||
| Liikennevalvontaan käytetty työaika, htv3) | 413,1 | 492,0 | 495,0 |
| — josta raskaan liikenteen valvontaan käytetty työaika, (tunnit/1 640 htv) | 46,4 | 52,0 | 54,0 |
| Liikenneturvallisuuden laskennalliset kustannukset (1 000 euroa) | - | 57 000 | 59 000 |
| Palvelukyky ja laatu | |||
| Liikennevalvontaindeksi4) | 99,6 | 94,2 | 94,3 |
| Liikennerikosindeksi5) | 86,8 | 87,9 | 87,8 |
| Suoritteet6) | |||
| Henkilövahinkoon johtaneet liikenneonnettomuudet, enintään (kpl) | 2 923 | 2 877 | 2 840 |
| Kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet, enintään (kpl) | 172 | 147 | 160 |
1) Toiminnallisten tunnuslukujen osalta v. 2024 arvio perustuu alkuvuoden toteutumaan. Taloudellisuuden ja tuottavuuden tunnusluvut eivät ole vertailukelpoisia v. 2023 toteutuman kanssa, koska työajan kirjaamiskäytännöt Poliisissa ovat muuttuneet.
2) Liikennevalvonnan tuottavuus, ilman automaattivalvontaa lasketaan seuraavasti: Liikennesuoritteet = ilmoitettujen rikosten määrä. HTV = liikennevalvonnan toteutuneet tunnit/1 640 (pois lukien automaattivalvonta).
3) Tunnit/1 640
4) Liikennevalvontaindeksi lasketaan poliisin liikennevalvontatehtävien, suoritteiden ja sidonnaisuusaikojen avulla. v. 2015 = 100. Liikennevalvontaindeksin korkeampi arvo tarkoittaa, että on ollut enemmän valvontaa suhteutettuna asukaslukuun.
5) Liikennerikosindeksissä lasketaan poliisin kirjaamia liikennerikoksia ja -rikkomuksia ja -virhemaksuja. v. 2015 = 100. Liikennerikosindeksin korkeampi arvo tarkoittaa, että on ollut enemmän rikoksia suhteutettuna asukaslukuun.
6) Lähde: Tilastokeskus 25.3.2024.
Rikostorjunta
| 2023 toteutuma |
2024 arvio1) |
2025 tavoite |
|
| Tuottavuus | |||
| Tuottavuus (selvitetyt rikoslakirikokset/htv)2) | 82 | 70 | yli 70 |
| Taloudellisuus | |||
| Rikostorjunnan kustannukset (1 000 euroa) | 468 199 | 494 000 | 510 000 |
| Taloudellisuus (kustannukset/selvitetyt rikoslakirikokset, 1 000 euroa) | 1 399 | 1 429 | 1 672 |
| Palvelukyky ja laatu | |||
| Rikoslakirikosten selvitystaso (pl. liikennerikokset), vähintään (%) | 55,8 | 56,8 | 48,0 |
| Rikoslakirikosten tutkinta-aika (pl. liikennerikokset), ka, (vrk) | 249 | 274 | 170 |
| Suoritteet | |||
| Selvitetyt rikoslakirikokset (lkm) | 334 600 | 345 730 | 320 000 |
| Haltuun saatu rikoshyöty kaikissa rikoksissa (netto), milj. euroa | 38,8 | 24,3 | 38,0 |
| Päätettyjen järjestäytyneen rikollisuuden juttujen määrä (kpl) | 336 | 432 | 350 |
| Päätettyjen talousrikosjuttujen määrä (kpl) | 2 059 | 1 950 | 2 150 |
| Alle 18-vuotiaaseen kohdistunut kiireellinen esitutkinta (kpl)3) | 22 274 | 22 601 | 22 000 |
1) Toiminnallisten tunnuslukujen osalta v. 2024 arvio perustuu alkuvuoden toteutumaan.
2) Vuonna 2023 tuottavuusluku oli tavanomaista korkeampi muutaman laajemman rikoskokonaisuuden vuoksi.
3) Asianomistajat tapauksina, AO alaikäinen, mukana RL lukujen 20, 21, 24, 25 ja 31 rikosnimikkeet.
Maksullinen lupahallinto (lupapalvelu)
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 tavoite |
|
| Tuottavuus | |||
| Tuottavuus (poliisin käsittelemät maksulliset asiat/maksullinen lupa-htv) | 3 832 | 3 622 | 3 015 |
| Taloudellisuus | |||
| Lupahallinnon tuottoennuste/arvio (1 000 euroa) | 60 105 | 59 500 | 48 000 |
| Lupapalvelujen kustannukset (maksullinen), 1 000 euroa | 60 105 | 59 500 | 48 000 |
| Taloudellisuus (kustannukset/poliisin käsittelemät maksulliset asiat), euroa | 39 | 44 | 48 |
| Palvelukyky ja laatu | |||
| Sähköisen asioinnin käyttöaste (%) | 76,7 | 80,0 | 80,0 |
| Ajanvarauksen käyttöaste (varausten määrä/asiakaskäyntimäärä), % | 43,7 | 50,0 | yli 50,0 |
| Suoritteet | |||
| Poliisin käsittelemät maksulliset lupa-asiat yhteensä (kpl) | 1 344 900 | 1 340 000 | 998 000 |
Henkiset voimavarat
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 tavoite |
|
| Henkilötyövuodet1) | 10 423 | 10 452 | 10 521 |
| — josta poliisien määrä, htv2) | 7 594 | 7 698 | 7 754 |
| Operatiiviset henkilöstövoimavarat, htv3) | 8 179 | 8 344 | 8 400 |
| — joista poliisimiehiä, htv | 7 089 | 7 219 | 7 275 |
| Suoritteet | |||
| Poliisi (AMK) koulutuksen aloittaneiden määrä, hlöä (aloituspaikkamäärä) | 400 | 500 | 500 |
| Poliisi (AMK) koulutuksesta valmistuvien määrä, hlöä | 323 | 310 | 240 |
| Sairauspoissaolot, pv/htv | 12,5 | 11,4 | 10,4 |
| Työtyytyväisyysindeksi | - | - | - |
1) Lähde PolStat, kaikki momentit. Vuoden 2023 toteutumassa kaikki momentit (ml. työllisyysvaroin palkatut, 40 htv). Vuoden 2024 arviossa on myös huomioitu työllisyysvaroin palkatut 40 htv suuruisena. Vuoden 2025 arvioon nämä eivät enää sisälly.
2) Poliisi-htv tarkoittaa poliisimies-viroissa (laki poliisin hallinnosta 15 § ja valtioneuvoston asetus poliisista 1 §) työskenteleviä virkamiehiä riippumatta siitä, työskenteleekö henkilö HO:n mukaisissa poliisin operatiivisissa tehtävissä vai muissa tehtävissä, esimerkiksi Poliisihallituksessa, Poliisiammattikorkeakoulussa, poliisin lupahallinnossa tai hallinnollisissa tehtävissä.
3) Poliisin operatiivisen toiminnan vahvistumista seurataan valvonta- ja hälytystoimintaan (ml. vartiointi), liikenneturvallisuuteen ja rikostorjuntaan kohdentuvien henkilötyövuosien kehityksenä (poliisimiehet ja muu henkilöstö). Seurantaan eivät sisälly esimerkiksi viraston johtotehtävät, poliisi (AMK) harjoittelijat, lupahallinto, Poliisihallitus tai Poliisiammattikorkeakoulu.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 979 815 | 1 018 928 | 1 039 046 |
| Bruttotulot | 81 128 | 72 492 | 63 934 |
| Nettomenot | 898 687 | 946 436 | 975 112 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 38 543 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 27 777 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot | 68 716 | 62 581 | 55 581 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 60 278 | 62 581 | 55 581 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 8 438 | - | - |
| Kustannusvastaavuus, % | 114 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| EDK: Koulupoliisit (Uusimaa, Kanta-Häme, Pohjois-Pohjanmaa) | -200 |
| EU:n rahoittamien T&K-hankkeiden kansallinen vastinrahoitus (siirto momentille 32.20.50) | -31 |
| EU:n rahoittamien T&K-hankkeiden kansallinen vastinrahoitus (v. 2025 rahoitus) | 98 |
| Galileo-satelliittinavigointijärjestelmän PRS-palvelun kansallinen käyttöönotto | 221 |
| Hallituksen esityksiin (lakimuutokset) ja hallitusohjelman toteuttamiseen tarvittava rahoitus | -292 |
| Harmaan talouden ehkäisy | 3 500 |
| Koulupoliisitoiminta | 2 000 |
| Lähisuhdeväkivallan sovittelusta luopuminen | 589 |
| Nuoriso- ja jengirikollisuuden torjunta | 5 000 |
| Nuoriso- ja jengirikollisuuden vastaisen ohjelman toimeenpano | 2 000 |
| Nuoriso- ja jengirikollisuuden vastaisen ohjelman toimeenpano (siirto momentille 25.01.01) | -270 |
| Nuoriso- ja jengirikollisuuden vastaisen ohjelman toimeenpano (siirto momentille 25.01.50) | -700 |
| Nuoriso- ja jengirikollisuuden vastaisen ohjelman toimeenpano (siirto momentille 26.01.01) | -280 |
| Nuoriso- ja jengirikollisuuden vastaisen ohjelman toimeenpano (siirto momentille 29.01.01) | -100 |
| Poliisin ei-harkinnanvaraiset ICT-menot | 2 000 |
| Poliisin ICT-modernisaatio-ohjelman toteuttaminen (v. 2024 rahoitus) (siirto momentille 28.70.01) | -3 800 |
| Poliisin ICT-modernisaatio-ohjelman toteuttaminen (v. 2025 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.01) | 1 700 |
| Poliisin Interoperability | -800 |
| Poliisin resurssien lisääminen portaittain 8 000 poliisiin vaalikauden lopussa (HO 2023) | 17 500 |
| Poliisin toimitilojen vuokrankorotukset (Senaatin listalla olevat toimitilahankkeet) | 597 |
| Ruotsinkielisen poliisikoulutuksen vahvistaminen (1 htv) | -58 |
| Tehokkaan rahanpesun estämisen valvonnan ja täytäntöönpanon varmistaminen (RRF pilari2) | -807 |
| Toiminnan tason säilyttäminen v. 2022 tasolla (ml. Oulun ja Tampereen vuokravaikutukset) | 2 000 |
| Virve 2 käyttöönoton kustannukset | 5 336 |
| Palkkausten tarkistukset | 2 382 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -2 499 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -6 410 |
| Yhteensä | 28 676 |
| 2025 talousarvio | 975 112 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 468 000 |
| 2024 talousarvio | 946 436 000 |
| 2023 tilinpäätös | 887 921 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 976 182 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys talousarvioesityksen 975 112 000 euroon nähden on 1 070 000 euroa, mistä 330 000 euroa aiheutuu oleskelulupajärjestelmän turvallisuuden vahvistamisesta ja 740 000 euroa rahapelitoiminnan uudistuksesta.
| 2025 talousarvio | 976 182 000 |
| 2024 III lisätalousarvio | 400 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 468 000 |
| 2024 talousarvio | 946 436 000 |
| 2023 tilinpäätös | 887 921 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Momentille esitetään noin 976,2 milj. euroa, joka on noin 29,7 milj. euroa enemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa.
Merkittävä osa lisäyksestä (17,5 milj. euroa) osoitetaan hallitusohjelman mukaisesti poliisitehtävissä toimivien määrän nostamiseen portaittain 8 000 poliisiin vaalikauden loppuun mennessä. Poliisin vaste ja kyky reagoida äkillisiin vakaviin tilanteisiin on suoraan verrannollinen kentällä olevien poliisien määrään. Poliisin läsnäolo on tärkeää turvata koko maassa, myös harvaan asutuilla alueilla ja maakuntakeskusten ulkopuolella. Lisäksi tarvitaan riittävästi poliisitoimintaa tukevia erityisosaajia, kuten kyber- ja talousasiantuntijoita sekä tutkimussihteereitä.
Poliisien määrän lisääminen edellyttää riittävää koulutettavien opiskelijoiden määrää. Valiokunta pitää myönteisenä, että hakijamäärät ovat nousseet ja kurssit saadaan täyteen hakukriteereitä helpottamatta. Koulutuksessa on tärkeää huolehtia molempien kotimaisten kielten lisäksi muiden kielten riittävästä hallinnasta rikollisuuden kansainvälistyessä. Koulutusta on lisäksi kehitettävä jatkuvasti ja varmistettava alan veto- ja pitovoimatekijät.
Talousarvioesityksellä vahvistetaan hallitusohjelman mukaisesti rikostorjuntaa kansalaisten turvallisuuden ja viranomaisia kohtaan koetun luottamuksen lisäämiseksi. Poliisin on ansaittava luottamus päivittäin, mikä edellyttää riittävää resursointia etenkin päivittäisrikollistutkintaan palvelutason ylläpitämiseksi. Nopeasti muuttuvassa ja epävakaassa toiminta- ja turvallisuusympäristössä viranomaisluottamuksen merkitys on aiempaakin keskeisempää.
Valiokunta on tyytyväinen siihen, että hallitus panostaa nuorisorikollisuuden ehkäisyyn ja torjuntaan (yhteensä 10 milj. euron lisäys) ja toimeenpanee oikeusministeriön koordinoiman nuoriso- ja jengirikollisuuden vastaisen ohjelman (2 milj. euron pysyväisluonteinen lisäys), josta poliisin osuus on 650 000 euroa. Merkittävää on myös koulupoliisitoiminnan vahvistaminen 2 milj. eurolla, joka on huomattava lisäys aiempaan 0,2 milj. euron määrärahaan.
Valiokunta korostaa, että ilmenneisiin nuorisorikollisuuden ongelmiin tulee puuttua määrätietoisesti ja riittävän ajoissa ennen kuin tilanne muuttuu hallitsemattomaksi. Keskeistä on myös jatkaa oikea-aikaista moniammatillista yhteistyötä muiden viranomaisten kanssa mm. Ankkuritoiminnan avulla.
Talousrikostutkintaan ja sen kyvykkyyden parantamiseen erityisesti verkkoympäristössä sekä ennaltaehkäisevään talousrikostorjuntaan esitetään 3,5 milj. euron lisäystä. Työtä harmaan rikollisuuden torjumiseksi tulee tehostaa ja jatkaa määrätietoisesti. Rikoshyödyn takaisin saamiseksi on oleellista edistää myös poliisin ja ulosottoviranomaisen sujuvaa yhteistyötä.
Poliisille kohdennettava toimintamenosäästö (noin 9 milj. euroa) ei ole suuri verrattuna muihin virastoihin ja hallinnonaloihin. Tulevien vuosien menopaineet haastavat kuitenkin määrärahan riittävyyttä, koska poliisin toimintaedellytykset muodostuvat kokonaisuudesta. Tehtäväkenttä on vahvassa murroksessa, kun rikollisuuden ennakoidaan kasvavan ja monimutkaistuvan kansainvälistymisen ja teknologian kehityksen myötä. Samalla on syytä muistaa, että poliisien määrä suhteessa väkilukuun on Suomessa edelleen selvästi pienempi kuin muissa Pohjoismaissa.
Valiokunta pitää tarpeellisena, että myös poliisi on käynnistänyt oman tuottavuusohjelman valmistelun, jonka tavoitteena on tasapainottaa talous linjattuun rahoitukseen toiminnan tehostamisella ja kehittämisellä menojen leikkausten sijaan. Näin parannetaan viraston edellytyksiä pitkän aikavälin taloudelliseen suunnitteluun, jolla turvataan poliisin hyvä toimintakyky ja perusrahoituksen riittävyys tulevina vuosina.
Valiokunta painottaa, että hyvän turvallisuustason säilyttäminen edellyttää turvallisuusviranomaisten riittäviä resursseja, sujuvaa tiedonvaihtoa, lainsäädännön muutoksia ja muutoksia yksilöiden ja organisaatioiden toimintatavoissa. Uusia ratkaisuja on löydettävä, ja poliisi joutuu jatkossakin kriittisesti tarkastelemaan ja priorisoimaan määrärahojen käyttöä.
Valiokunta lisää momentille 1 000 000 euroa poliisin johtobussin hankintaan.
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 977 182 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös poliisihallinnosta Ahvenanmaan maakunnassa annetun asetuksen (56/2020) 2 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen Ahvenanmaan maakunnan hallitukselle.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 9 608 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäyksestä 1 196 000 euroa aiheutuu rahapeliuudistuksen toimeenpanosta, 700 000 euroa Estlink2-kaapelin vaurioitumisesta aiheutuneista ylimääräisistä kustannuksista poliisille ja 7 712 000 euroa palkkausten tarkistuksista.
| 2025 II lisätalousarvio | 9 608 000 |
| 2025 talousarvio | 977 182 000 |
| 2024 tilinpäätös | 947 304 000 |
| 2023 tilinpäätös | 887 921 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 9 608 000 euroa.
02. Suojelupoliisin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 64 829 000 euroa.
Selvitysosa:Suojelupoliisi on turvallisuus- ja tiedustelupalvelu, joka torjuu Suomeen kohdistuvia kansallisen turvallisuuden uhkia ja tuottaa tietoa uhkien ennalta ehkäisemiseksi. Suojelupoliisin tehtävänä on hankkia tietoa kansallisen turvallisuuden suojaamiseksi ja havaita, estää ja paljastaa ennalta toimintoja, hankkeita ja rikoksia, jotka voivat uhata valtio- ja yhteiskuntajärjestystä. Suojelupoliisi tuottaa myös Suomessa kaikki turvallisuusselvitykset puolustushallinnon turvallisuusselvityksiä lukuun ottamatta. Suojelupoliisin tuottama tiedustelutieto on oleellinen osa kansallisen turvallisuuden uhkien torjuntaa ja ulko- ja turvallisuuspoliittista päätöksentekoa. Suojelupoliisin tiedonhankintaa ja raportointia ohjaavat sisäministeriön asettamat siviilitiedustelun painopisteet, jotka yhteensovitetaan sotilastiedustelun kanssa päällekkäisyyksien välttämiseksi.
Turvallisuusympäristö on jatkanut kehittymistään entistä ennakoimattomampaan suuntaan, mikä korostaa tiedustelulla hankitun analysoidun tiedon merkitystä valtionjohdon ulko- ja turvallisuuspoliittisessa päätöksenteossa. Nato-jäsenyys on lisännyt Suojelupoliisin kansainvälistä yhteistyötä erityisesti siviilitiedustelukomitean alaisessa yhteistyössä, mutta lisää vastuita myös esim. toimitilaturvallisuuden asiantuntijatehtävissä. Nato-jäsenyys edellyttää edelleen panostamista tietojärjestelmien hankkimiseen, rakentamiseen ja ylläpitoon sekä tiedonhallintaan.
Sisäministeriö asettaa Suojelupoliisille seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
- — Suojelupoliisi tuottaa ennakoivaa tiedustelutietoa päätöksenteon tueksi.
- — Kansallisen turvallisuuden uhat torjutaan.
- — Suojelupoliisin toiminta on tehokasta ja ennakoivaa.
- — Suojelupoliisi osallistuu aktiivisesti julkiseen keskusteluun kansallisesta turvallisuudesta ja sen näkemykset vaikuttavat päätöksentekoon.
- — Siviilitiedustelu on oikein kohdennettua.
- — Vuorovaikutus kansallisten kumppanien kanssa on vahvistunut.
- — Kansainvälistä yhteistyötä ohjaavat tiedonhankinnan tarpeet. Suojelupoliisin läsnäoloa ulkomailla on vahvistettu. Läsnäoloa arvioidaan järjestelmällisesti ja sille on selkeä toimintatapa.
Toimintamenojen kohdentuminen (%)1)
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 tavoite |
|
| Henkilöstömenot | 64 | 50 | 46 |
| Toimitilamenot | 10 | 7 | 23 |
| ICT-menot | 15 | 32 | 21 |
| Muut menot | 11 | 11 | 9 |
| Yhteensä | 100 | 100 | 100 |
1) Luvut sisältävät myös siirrettyjen määrärahojen käytön.
Toiminnan tunnuslukuja
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 tavoite |
|
| Suoritteet | |||
| Kirjalliset raportit | 111 | 120 | 120 |
| Suulliset taustoitukset | 277 | 280 | 280 |
| Turvallisuusselvitykset, kpl1) | 97 029 | 109 400 | 110 500 |
| — Suppeat | 35 289 | 39 200 | 39 900 |
| — Perusmuotoiset | 40 653 | 47 900 | 47 300 |
| — Laajat | 406 | 600 | 500 |
| — Liitetyt | 20 681 | 21 700 | 22 800 |
| Kansalaisuusasialausunnot | 94 | 100 | 100 |
| Oleskelu- ja työlupa-asioita koskevat lausunnot | 422 | 500 | 500 |
| Viisumihakemuksia koskevat lausunnot | 649 | 500 | 500 |
| Turvapaikkalausunnot | 3 | 3 | 3 |
| Henkiset voimavarat | |||
| Henkilötyövuodet | 553 | 578 | 500 |
| Sairauspoissaolot, pv/htv | 8,2 | 8,0 | 8,0 |
| Työtyytyväisyysindeksi | - | 3,7 | - |
1) Turvallisuusselvitysten suoritteiden kokonaismäärät sisältävät sekä maksulliset että maksuttomat suoritteet.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 62 536 | 79 635 | 78 147 |
| Bruttotulot | 10 738 | 12 883 | 13 318 |
| Nettomenot | 51 798 | 66 752 | 64 829 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 8 694 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 786 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot | |||
|---|---|---|---|
| — suoritteiden myyntituotot | 8 831 | 10 148 | 10 700 |
| — muut tuotot | 315 | 330 | 300 |
| Tuotot yhteensä | 9 146 | 10 478 | 11 000 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
| — erilliskustannukset | 6 635 | 7 855 | 8 300 |
| — osuus yhteiskustannuksista | 2 712 | 2 623 | 2 700 |
| Kustannukset yhteensä | 9 347 | 10 478 | 11 000 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -201 | - | - |
| Kustannusvastaavuus, % | 98 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Suojelupoliisin toimintakyvyn turvaaminen (siirto momentilta 26.01.21) | 1 000 |
| Uuden toimitilahankkeen (UTS) menot | -2 400 |
| Valtorin laskutuksen muutos | 1 |
| Palkkausten tarkistukset | 131 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -655 |
| Yhteensä | -1 923 |
| 2025 talousarvio | 64 829 000 |
| 2024 I lisätalousarvio | 2 000 000 |
| 2024 talousarvio | 66 752 000 |
| 2023 tilinpäätös | 46 890 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 75 189 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan.
Lisäys talousarvioesityksen 64 829 000 euroon nähden on 10 360 000 euroa, mistä 10 000 000 euroa aiheutuu uuden toimitilan ICT-varustautumiseen osoitetun vuoden 2024 kolmannessa lisätalousarviossa vähennetyn määrärahan uudelleenbudjetoinnista hankkeen viivästymisen johdosta ja 360 000 euroa oleskelulupajärjestelmän turvallisuuden vahvistamisesta.
| 2025 talousarvio | 75 189 000 |
| 2024 III lisätalousarvio | -5 000 000 |
| 2024 I lisätalousarvio | 2 000 000 |
| 2024 talousarvio | 66 752 000 |
| 2023 tilinpäätös | 46 890 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Momentille esitetään noin 75,2 milj. euroa, joka on noin 8,4 milj. euroa enemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Määrärahasta 10,0 milj. euroa aiheutuu uuden toimitilan ICT-varustautumiseen osoitetun määrärahan uudelleenbudjetoinnista. Hanke viivästyi, ja vastaava määräraha vähennettiin momentilta vuoden 2024 kolmannessa lisätalousarviossa.
Suojelupoliisin taloudellinen tilanne on haastava, koska suorituskyvyn ylläpito ja viime vuosina lisääntyneiden tehtävien edellyttämä henkilöstömäärä sekä kustannustason nousu vaativat määrärahalisäyksiä. Lisäkustannuksia aiheutuu myös mm. Nato-yhteistoiminnasta, toimitilahankkeen viivästyksestä ja sen tulevista käyttömenoista.
Valiokunta on tyytyväinen siihen, että hallitus lisäsi vuoden 2024 kolmannessa lisätalousarviossa momentille 5 milj. euroa kriittisten suorituskykyjen ja toiminnan turvaamiseen. Lisäys helpottaa tilannetta hetkellisesti ja vähentää henkilöstömenoihin kohdistuvia säästöpaineita. Se ei kuitenkaan mahdollista käynnissä olevien yhteistoimintaneuvotteluiden päättämistä. Toimia jatketaan siten 480 henkilön osalta, jotka työskentelevät muissa kuin maksutuotoilla kustannettavien turvallisuusselvitysten parissa.
Valiokunta pitää välttämättömänä, että hallitus turvaa suojelupoliisin toimintakyvyn ja tarkistaa vuoden 2025 rahoitusta lisätalousarvioesitysten kautta. Suojelupoliisin tuottama tiedustelutieto on oleellinen osa kansallisen turvallisuuden uhkien torjuntaa ja turvallisuuspoliittista päätöksentekoa. Se luo perustaa myös kansainväliselle yhteistyölle ja tietojenvaihdolle. Suojelupoliisin toimintaedellytyksiä, organisaatiota ja suorituskykyä on kehitetty järjestelmällisesti. Tämä toimintakyky on kyettävä pitämään yllä nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.
Pitkäjänteisen strategisen toiminnan suunnittelun ja kehittämisen mahdollistamiseksi valiokunta pitää myös keskeisenä, että hallitus arvioi uudelleen suojelupoliisin kehystason riittävyyttä kevään 2025 kehyspäätöksessään.
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 75 189 000 euroa.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 430 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
| 2025 II lisätalousarvio | 430 000 |
| 2025 talousarvio | 75 189 000 |
| 2024 tilinpäätös | 63 752 000 |
| 2023 tilinpäätös | 46 890 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 430 000 euroa.
20. Maasta poistamis- ja noutokuljetuksista aiheutuvat menot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 4 583 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) maasta poistettavien henkilöiden maasta poistamiskuljetuksista aiheutuviin menoihin
2) turvapaikanhakijoiden ja maastapoistettavien tulkkaus- ja käännöspalveluista aiheutuviin menoihin
3) Suomeen luovutettavien rikoksentekijöiden noutokuljetuksista aiheutuviin menoihin
4) maasta poistettavien identifioinnista ja tarvittavien matkustusasiakirjojen hankinnoista aiheutuviin menoihin
5) enintään 425 000 euroa turvapaikanhakijoiden vastaanoton valmiusryhmän ja valtakunnallisen palautusten täytäntöönpanon valmiusryhmän käytöstä aiheutuneiden koulutus-, matka- ja majoitusmenojen korvaamiseen
6) maastapoistamista ja sen kehittämistä tukeviin EU:n rahoittamiin hankkeisiin
7) EU:n sisäasioiden rahastoista rahoitettavien maasta poistamistoiminnan kehittämishankkeiden enintään neljää henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkausmenoihin vuonna 2024.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
| Maasta poistamiskuljetukset | 2 558 000 |
| Tulkkaus- ja käännöspalvelut | 1 050 000 |
| Noutokuljetukset | 250 000 |
| Henkilöllisyyden selvittäminen | 300 000 |
| Valmiusryhmän käyttö | 425 000 |
| Yhteensä | 4 583 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Rajamenettelyn vaikutukset, Joutsenon vastaanottokeskus (siirto momentille 26.40.01) | -85 |
| Tasomuutos (Lisätoimet 2024) | -2 000 |
| Yhteensä | -2 085 |
| 2025 talousarvio | 4 583 000 |
| 2024 talousarvio | 6 668 000 |
| 2023 tilinpäätös | 7 668 000 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Määrärahaa saa käyttää:
1) maasta poistettavien henkilöiden maasta poistamisesta aiheutuviin menoihin
2) turvapaikanhakijoiden, tilapäistä suojelua hakevien ja maasta poistettavien tulkkaus- ja käännöspalveluista aiheutuviin menoihin
3) Suomeen luovutettavien rikoksentekijöiden noudosta aiheutuviin menoihin.
Selvitysosa:Päätösosan kappaleen kohdat 1)—3) korvaavat talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdat 1)—3).
Perustelujen muutoksella tarkennetaan momentin käyttökohteita siten, että ne vastaavat paremmin maasta poistamis- ja noutokuljetuksista aiheutuvia menoja.
| 2025 talousarvio | 4 583 000 |
| 2024 III lisätalousarvio | — |
| 2024 talousarvio | 6 668 000 |
| 2023 tilinpäätös | 7 668 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 4 583 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) maasta poistettavien henkilöiden maasta poistamisesta aiheutuviin menoihin
2) turvapaikanhakijoiden, tilapäistä suojelua hakevien ja maasta poistettavien tulkkaus- ja käännöspalveluista aiheutuviin menoihin
3) Suomeen luovutettavien rikoksentekijöiden noudosta aiheutuviin menoihin
4) maasta poistettavien identifioinnista ja tarvittavien matkustusasiakirjojen hankinnoista aiheutuviin menoihin
5) enintään 425 000 euroa turvapaikanhakijoiden vastaanoton valmiusryhmän ja valtakunnallisen palautusten täytäntöönpanon valmiusryhmän käytöstä aiheutuneiden koulutus-, matka- ja majoitusmenojen korvaamiseen
6) maasta poistamista ja sen kehittämistä tukeviin EU:n rahoittamiin hankkeisiin
7) EU:n sisäasioiden rahastoista rahoitettavien maasta poistamistoiminnan kehittämishankkeiden enintään neljää henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkausmenoihin vuonna 2024.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää EU:n sisäasioiden rahastoista rahoitettavien maasta poistamistoiminnan kehittämishankkeiden enintään neljää henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkausmenoihin vuonna 2025.
Lisäksi momentin perusteluja täydennetään siten, että momentilta voidaan maksaa poliisin ulkomaalaisvalvonnan kehittämiskustannuksia.
Selvitysosa:Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
| 2025 II lisätalousarvio | — |
| 2025 talousarvio | 4 583 000 |
| 2024 tilinpäätös | 2 987 859 |
| 2023 tilinpäätös | 7 668 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahaa saa käyttää EU:n sisäasioiden rahastoista rahoitettavien maasta poistamistoiminnan kehittämishankkeiden enintään neljää henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkausmenoihin vuonna 2025.
Lisäksi momentin perusteluja täydennetään siten, että momentilta voidaan maksaa poliisin ulkomaalaisvalvonnan kehittämiskustannuksia.
