Hoppa till innehåll

Talousarvioesitys 2025

01. Rikosseuraamuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)PDF-versio

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 293 901 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) enintään 300 000 euroa Rikosseuraamuslaitoksen toiminnallisista tarpeista aiheutuvien henkilökunnan asuntojen vuokraosuuksien alentamiseen

2) avolaitostöihin valtion, kunnan, seurakunnan tai yleishyödyllisen yhteisön työkohteissa.

Määrärahasta on varattu 3 300 000 euroa vangeille siirtomenoina maksettaviin käyttö- ja ruokarahoihin vankeuslain (767/2005) 7 luvun 5 §:n ja 9 luvun 6 §:n mukaisesti.

Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä oikeusministeriö on asettanut vuodelle 2025 alustavasti seuraavat tavoitteet:

Tunnuslukutaulukko

  2023
toteutuma
2024
arvio
2025
tavoite
       
Laitosten säilytysvarmuus, % 99,3 99 99
Vankeusvangeista avolaitoksissa keskimäärin päivässä, % 43,3 44 46
Rangaistusta suorittavien vankien toimintoihin osallistuminen, tuntia viikossa 15,4 17 17
Valvotun koevapauden kautta vapautuneet, % vapautuneista vankeusvangeista 21,9 23 25
Tuottavuus, vangit, keskimäärin päivässä/htv 1,4 1,4 1,4
Tuottavuus, henkilöitä yhdyskuntaseuraamuksissa, keskimäärin päivässä/htv 13,6 14,0 14,2
Taloudellisuus, toimintamenot/vanki 75 940 79 700 78 100
Taloudellisuus, toimintamenot/yhdyskuntaseuraamusasiakas 5 345 5 700 5 690

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Bruttomenot 264 805 290 042 299 401
Bruttotulot 5 403 5 500 5 500
Nettomenot 259 402 284 542 293 901
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 20 223    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 11 447    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 2 439 2 493 2 108
— muut tuotot 522 285 280
Tuotot yhteensä 2 961 2 778 2 388
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 7 466 7 004 6 146
— osuus yhteiskustannuksista 6 934 6 505 5 708
Kustannukset yhteensä 14 400 13 509 11 854
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -11 439 -10 731 -9 466
Kustannusvastaavuus, % 21 21 20

Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 290 601 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 3 300 000 euroa.

Määrärahasta käytetään arviolta 100 000 euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Avolaitostöiden uudelleenorganisointi (siirto momentilta 25.40.74) 1 700
Ensikertalaisuussäännösten muuttaminen (HO 2023) 656
Henkilöstövoimavarasiirto (siirto momentilta 25.30.01) 26
Hoitotakuu (Lisätoimet 2024) -720
Oikeudenhoidon resurssien varmistaminen (valtioneuvoston selonteko oikeudenhoidosta 2022) 3 700
Vahvistetaan oikeudenhoidon resursseja (HO 2023) 3 100
Vankeuden aikaisen päihdekuntoutuksen edistäminen (VaVM 14/2023 vp) -500
Vankilahankkeiden suunnittelu ja vankiloiden turvatekniikan päivittäminen -5 000
Vankiloiden turvatekniikan uusiminen 6 450
Palkkausten tarkistukset 547
Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) -600
Yhteensä 9 359

2025 talousarvio 293 901 000
2024 talousarvio 284 542 000
2023 tilinpäätös 250 626 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Rikosseuraamuslaitoksen toimintamenoihin esitetään 293,9 milj. euroa, mikä on 9,4 milj. euroa enemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Määrärahatason nousua selittävät muun muassa oikeudenhoidon resurssilisäykset sekä avolaitostöiden uudelleenorganisoinnista aiheutuva 1,7 milj. euron siirto momentilta 25.40.74.

Vankilaturvallisuuden parantaminen on hallitusohjelman tavoitteena. Vankiloiden turvatekniikkaan ja vankilaturvallisuuden parantamiseen osoitetaan 6,45 milj. euroa. Turvalliset olosuhteet ovat perusta rikosseuraamusasiakkaiden kuntoutumiselle sekä henkilöstön tulokselliselle työskentelylle ja työhyvinvoinnille. Turvatekniikan uudistamisella turvataan Rikosseuraamuslaitoksen mahdollisuudet ottaa myös vastaan aiempaa enemmän vankeja.

Valiokunta pitää lisäystä tärkeänä, sillä erityisesti suljettujen vankiloiden täyttöaste on tällä hetkellä hyvin korkea (yli 100 prosenttia) ja vankimäärä on edelleen kasvussa. Vankien päivittäinen määrä vaihtelee myös voimakkaasti johtuen erityisesti tutkinta- ja sakkovankien määrästä. Kolmen uuden vankilan 200 vankipaikkaa tulevat helpottamaan tilannetta vuoteen 2026 mennessä, mutta valiokunnan saaman tiedon mukaan nämä vankipaikat riittävät lähinnä nykyisen yliasutuksen purkamiseen ja aiemmin päätettyjen lainsäädännön uudistusten (muun muassa seksuaalirikos- ja tutkintavankeuslainsäädännön muutokset) aiheuttamiin vankimäärän lisäyksiin. Rikosseuraamuslaitos ennakoi vankimäärän kasvavan lähivuosina edelleen arviolta noin 250 vangilla, minkä lisäksi hallitusohjelman mukaiset lainsäädännön tulevat kiristykset lisäisivät painetta vankimäärän kasvuun arviolta jopa noin 300 vangilla vuoteen 2028 mennessä. Valiokunnan saaman tiedon mukaan oikeusministeriö on perustamassa työryhmän arvioimaan lyhyen ja pitkän aikavälin vankipaikkatarpeita, syitä vankimäärän kasvun taustalla sekä keinoja vaikuttaa vankimäärän kasvun haasteisiin.

Valiokunta nostaa viime vuoden tapaan (VaVM 14/2023 vp) esille huolen siitä, kuinka vankipaikkamäärän haasteet saadaan ratkaistuksi. Vankilarakentaminen vaatii taloudellisten resurssien lisäksi aikaa, mikä on syytä huomioida ratkaisuista päätettäessä. Myös henkilöstön saatavuuteen ja riittäviin henkilöresursseihin tulee kiinnittää huomioita niin henkilöstön työhyvinvoinnin kuin vankilaturvallisuuden varmistamiseksi. Myös lakivaliokunta (LaVM 17/2024 vp) on kiinnittänyt huomiota Rikosseuraamuslaitoksen vankilakapasiteetin ja henkilöstön riittävyyteen.

Rikosseuraamuslaitoksen asiakkailla korostuvat päihde- ja mielenterveysongelmat, kriisi- ja traumatausta, somaattinen sairastavuus, asunnottomuus, alhainen koulutustaso ja työllistyvyys sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden tarve. Valiokunta pitää tärkeänä vankien päihde- ja mielenterveyskuntouksen sekä palvelujatkumoiden turvaamista. Tässä korostuu yhteistyön sujuvuus hyvinvointialueiden kanssa. Päihde- ja mielenterveystyössä tulee huomioida kokonaisuutena aika ennen rangaistuksen täytäntöönpanoa, täytäntöönpano sekä rangaistuksen suorittamisen jälkeinen aika.

Kuntoutuksellista otetta ja ohjelmatoimintaa painottava, riittävästi resursoitu rikosseuraamusjärjestelmä voi vaikuttaa uusintarikollisuutta vähentävästi. Uusintarikollisuuden kustannukset yhteiskunnalle ja haitat rikosten uhreille ovat huomattavia. Valiokunta pitää keskeisenä uusintarikollisuuden ehkäisyä vaikuttavalla tavalla, jossa elämänhallinnan kehittäminen ja päihdekuntoutus ovat tärkeitä osa-alueita.

Valiokunta lisää momentille 300 000 euroa vankien päihdekuntoutukseen.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 294 201 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) enintään 300 000 euroa Rikosseuraamuslaitoksen toiminnallisista tarpeista aiheutuvien henkilökunnan asuntojen vuokraosuuksien alentamiseen

2) avolaitostöihin valtion, kunnan, seurakunnan tai yleishyödyllisen yhteisön työkohteissa.

Määrärahasta on varattu 3 300 000 euroa vangeille siirtomenoina maksettaviin käyttö- ja ruokarahoihin vankeuslain (767/2005) 7 luvun 5 §:n ja 9 luvun 6 §:n mukaisesti.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 9 791 000 euroa.

Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahasta on varattu 4 000 000 euroa vangeille siirtomenoina maksettaviin käyttö- ja ruokarahoihin vankeuslain (767/2005) 7 luvun 5 §:n ja 9 luvun 6 §:n mukaisesti.

Selvitysosa:Lisäyksestä 8 100 000 euroa aiheutuu aserikoksia koskevan sääntelyn muuttamisen kertaluonteisista menoista ja 1 691 000 euroa palkkausten tarkistuksista.

Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen aserikoksia koskevan sääntelyn muuttamiseksi (HE 204/2024 vp). Ehdotettujen lakien on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2026. Sääntelyn uudistus lisää vankimäärää, ja kertaluonteisia vankipaikkojen rakentamismenoja kohdentuu vuodelle 2025.

Perustelujen varattu-erän lisäys 700 000 eurolla aiheutuu vankimäärän kasvusta.


2025 II lisätalousarvio 9 791 000
2025 talousarvio 294 201 000
2024 tilinpäätös 284 492 000
2023 tilinpäätös 250 626 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 9 791 000 euroa.

Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahasta on varattu 4 000 000 euroa vangeille siirtomenoina maksettaviin käyttö- ja ruokarahoihin vankeuslain (767/2005) 7 luvun 5 §:n ja 9 luvun 6 §:n mukaisesti.

 

III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 9 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys on momentilta 25.50.01 peruutetun määrärahan uudelleenbudjetointia.


2025 III lisätalousarvio 9 000
2025 II lisätalousarvio 9 791 000
2025 talousarvio 294 201 000
2024 tilinpäätös 284 492 000
2023 tilinpäätös 250 626 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 9 000 euroa.