Talousarvioesitys 2025
40. Rangaistusten täytäntöönpano
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Selvitysosa:Rikosseuraamuslaitoksen perustehtävänä on vankeusrangaistusten ja yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpano ja tutkintavankeuden toimeenpano. Vankeusrangaistusten ja yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanossa huolehditaan täytäntöönpanon varmuudesta, luotettavuudesta ja turvallisuudesta. Rikosseuraamuslaitoksen tavoitteena on lisätä rangaistusta suorittavien valmiuksia rikoksettomaan elämäntapaan yhteistyössä muiden yhteiskunnan toimijoiden kanssa ja estää rikosten tekeminen vankeusaikana. Tavoitteena on oikeusturvan ja yhdenvertaisten käytäntöjen varmistaminen sekä suunnitelmallinen ja asteittainen vapauttaminen.
Vuonna 2023 vankeja oli keskimäärin 3 143. Vuosina 2024 ja 2025 vankiluvun ennakoidaan nousevan mm. seksuaalirikoslainsäädännön kokonaisuudistuksen vuoksi. Lisäksi hallitusohjelman mukaisten tulevien lainsäädäntömuutosten seurauksena vankien määrä tulee kasvamaan. Myös yhdyskuntaseuraamusasiakkaiden määrä on noussut. Yhdyskuntaseuraamuksia suorittavien määrän ennakoidaan nousevan edelleen tulevina vuosina.
Toiminnan laajuus
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 arvio |
|
| Vankeja keskimäärin | 3 143 | 3 300 | 3 400 |
| Vapaudesta vankilaan tulleet | 6 461 | 6 300 | 6 450 |
| Henkilöitä yhdyskuntaseuraamuksissa keskimäärin | 3 785 | 4 000 | 4 050 |
| Täytäntöönpantaviksi tulleet yhdyskuntaseuraamukset | 3 695 | 4 020 | 4 050 |
| Seuraamuksiin liittyvät pyydetyt asiantuntijalausunnot | 7 308 | 7 300 | 7 350 |
Rangaistusten täytäntöönpanon turvallisuutta vahvistetaan. Toimintojen järjestämisessä, turvallisuudessa, vankipaikkasuunnittelussa ja yhdyskuntaseuraamustyössä huomioidaan eri asiakasryhmät. Ehkäistään päihteiden salakuljettamista ja käyttöä vankiloissa sekä kiinnitetään huomiota nuoriso- ja jengirikollisuuden torjuntaan.
Määritellään päihde- ja mielenterveyspalvelukokonaisuudet sekä seksuaali- ja väkivaltarikoksista tuomittujen kuntouttavan toiminnan palvelukokonaisuudet. Nykyisiä resursseja kohdistetaan päihderiippuvuudesta toipumiseen tähtäävään päihdehoitoon. Kehitetään yhteistyötä hyvinvointialueiden kanssa ja huolehditaan rangaistusajan jälkeisistä palvelujatkumoista.
01. Rikosseuraamuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 293 901 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) enintään 300 000 euroa Rikosseuraamuslaitoksen toiminnallisista tarpeista aiheutuvien henkilökunnan asuntojen vuokraosuuksien alentamiseen
2) avolaitostöihin valtion, kunnan, seurakunnan tai yleishyödyllisen yhteisön työkohteissa.
Määrärahasta on varattu 3 300 000 euroa vangeille siirtomenoina maksettaviin käyttö- ja ruokarahoihin vankeuslain (767/2005) 7 luvun 5 §:n ja 9 luvun 6 §:n mukaisesti.
Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä oikeusministeriö on asettanut vuodelle 2025 alustavasti seuraavat tavoitteet:
Tunnuslukutaulukko
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 tavoite |
|
| Laitosten säilytysvarmuus, % | 99,3 | 99 | 99 |
| Vankeusvangeista avolaitoksissa keskimäärin päivässä, % | 43,3 | 44 | 46 |
| Rangaistusta suorittavien vankien toimintoihin osallistuminen, tuntia viikossa | 15,4 | 17 | 17 |
| Valvotun koevapauden kautta vapautuneet, % vapautuneista vankeusvangeista | 21,9 | 23 | 25 |
| Tuottavuus, vangit, keskimäärin päivässä/htv | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
| Tuottavuus, henkilöitä yhdyskuntaseuraamuksissa, keskimäärin päivässä/htv | 13,6 | 14,0 | 14,2 |
| Taloudellisuus, toimintamenot/vanki | 75 940 | 79 700 | 78 100 |
| Taloudellisuus, toimintamenot/yhdyskuntaseuraamusasiakas | 5 345 | 5 700 | 5 690 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 264 805 | 290 042 | 299 401 |
| Bruttotulot | 5 403 | 5 500 | 5 500 |
| Nettomenot | 259 402 | 284 542 | 293 901 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 20 223 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 11 447 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Maksullisen toiminnan tuotot | |||
| — suoritteiden myyntituotot | 2 439 | 2 493 | 2 108 |
| — muut tuotot | 522 | 285 | 280 |
| Tuotot yhteensä | 2 961 | 2 778 | 2 388 |
| Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
| — erilliskustannukset | 7 466 | 7 004 | 6 146 |
| — osuus yhteiskustannuksista | 6 934 | 6 505 | 5 708 |
| Kustannukset yhteensä | 14 400 | 13 509 | 11 854 |
| Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -11 439 | -10 731 | -9 466 |
| Kustannusvastaavuus, % | 21 | 21 | 20 |
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 290 601 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 3 300 000 euroa.
Määrärahasta käytetään arviolta 100 000 euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Avolaitostöiden uudelleenorganisointi (siirto momentilta 25.40.74) | 1 700 |
| Ensikertalaisuussäännösten muuttaminen (HO 2023) | 656 |
| Henkilöstövoimavarasiirto (siirto momentilta 25.30.01) | 26 |
| Hoitotakuu (Lisätoimet 2024) | -720 |
| Oikeudenhoidon resurssien varmistaminen (valtioneuvoston selonteko oikeudenhoidosta 2022) | 3 700 |
| Vahvistetaan oikeudenhoidon resursseja (HO 2023) | 3 100 |
| Vankeuden aikaisen päihdekuntoutuksen edistäminen (VaVM 14/2023 vp) | -500 |
| Vankilahankkeiden suunnittelu ja vankiloiden turvatekniikan päivittäminen | -5 000 |
| Vankiloiden turvatekniikan uusiminen | 6 450 |
| Palkkausten tarkistukset | 547 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -600 |
| Yhteensä | 9 359 |
| 2025 talousarvio | 293 901 000 |
| 2024 talousarvio | 284 542 000 |
| 2023 tilinpäätös | 250 626 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Rikosseuraamuslaitoksen toimintamenoihin esitetään 293,9 milj. euroa, mikä on 9,4 milj. euroa enemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Määrärahatason nousua selittävät muun muassa oikeudenhoidon resurssilisäykset sekä avolaitostöiden uudelleenorganisoinnista aiheutuva 1,7 milj. euron siirto momentilta 25.40.74.
Vankilaturvallisuuden parantaminen on hallitusohjelman tavoitteena. Vankiloiden turvatekniikkaan ja vankilaturvallisuuden parantamiseen osoitetaan 6,45 milj. euroa. Turvalliset olosuhteet ovat perusta rikosseuraamusasiakkaiden kuntoutumiselle sekä henkilöstön tulokselliselle työskentelylle ja työhyvinvoinnille. Turvatekniikan uudistamisella turvataan Rikosseuraamuslaitoksen mahdollisuudet ottaa myös vastaan aiempaa enemmän vankeja.
Valiokunta pitää lisäystä tärkeänä, sillä erityisesti suljettujen vankiloiden täyttöaste on tällä hetkellä hyvin korkea (yli 100 prosenttia) ja vankimäärä on edelleen kasvussa. Vankien päivittäinen määrä vaihtelee myös voimakkaasti johtuen erityisesti tutkinta- ja sakkovankien määrästä. Kolmen uuden vankilan 200 vankipaikkaa tulevat helpottamaan tilannetta vuoteen 2026 mennessä, mutta valiokunnan saaman tiedon mukaan nämä vankipaikat riittävät lähinnä nykyisen yliasutuksen purkamiseen ja aiemmin päätettyjen lainsäädännön uudistusten (muun muassa seksuaalirikos- ja tutkintavankeuslainsäädännön muutokset) aiheuttamiin vankimäärän lisäyksiin. Rikosseuraamuslaitos ennakoi vankimäärän kasvavan lähivuosina edelleen arviolta noin 250 vangilla, minkä lisäksi hallitusohjelman mukaiset lainsäädännön tulevat kiristykset lisäisivät painetta vankimäärän kasvuun arviolta jopa noin 300 vangilla vuoteen 2028 mennessä. Valiokunnan saaman tiedon mukaan oikeusministeriö on perustamassa työryhmän arvioimaan lyhyen ja pitkän aikavälin vankipaikkatarpeita, syitä vankimäärän kasvun taustalla sekä keinoja vaikuttaa vankimäärän kasvun haasteisiin.
Valiokunta nostaa viime vuoden tapaan (VaVM 14/2023 vp) esille huolen siitä, kuinka vankipaikkamäärän haasteet saadaan ratkaistuksi. Vankilarakentaminen vaatii taloudellisten resurssien lisäksi aikaa, mikä on syytä huomioida ratkaisuista päätettäessä. Myös henkilöstön saatavuuteen ja riittäviin henkilöresursseihin tulee kiinnittää huomioita niin henkilöstön työhyvinvoinnin kuin vankilaturvallisuuden varmistamiseksi. Myös lakivaliokunta (LaVM 17/2024 vp) on kiinnittänyt huomiota Rikosseuraamuslaitoksen vankilakapasiteetin ja henkilöstön riittävyyteen.
Rikosseuraamuslaitoksen asiakkailla korostuvat päihde- ja mielenterveysongelmat, kriisi- ja traumatausta, somaattinen sairastavuus, asunnottomuus, alhainen koulutustaso ja työllistyvyys sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden tarve. Valiokunta pitää tärkeänä vankien päihde- ja mielenterveyskuntouksen sekä palvelujatkumoiden turvaamista. Tässä korostuu yhteistyön sujuvuus hyvinvointialueiden kanssa. Päihde- ja mielenterveystyössä tulee huomioida kokonaisuutena aika ennen rangaistuksen täytäntöönpanoa, täytäntöönpano sekä rangaistuksen suorittamisen jälkeinen aika.
Kuntoutuksellista otetta ja ohjelmatoimintaa painottava, riittävästi resursoitu rikosseuraamusjärjestelmä voi vaikuttaa uusintarikollisuutta vähentävästi. Uusintarikollisuuden kustannukset yhteiskunnalle ja haitat rikosten uhreille ovat huomattavia. Valiokunta pitää keskeisenä uusintarikollisuuden ehkäisyä vaikuttavalla tavalla, jossa elämänhallinnan kehittäminen ja päihdekuntoutus ovat tärkeitä osa-alueita.
Valiokunta lisää momentille 300 000 euroa vankien päihdekuntoutukseen.
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 294 201 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) enintään 300 000 euroa Rikosseuraamuslaitoksen toiminnallisista tarpeista aiheutuvien henkilökunnan asuntojen vuokraosuuksien alentamiseen
2) avolaitostöihin valtion, kunnan, seurakunnan tai yleishyödyllisen yhteisön työkohteissa.
Määrärahasta on varattu 3 300 000 euroa vangeille siirtomenoina maksettaviin käyttö- ja ruokarahoihin vankeuslain (767/2005) 7 luvun 5 §:n ja 9 luvun 6 §:n mukaisesti.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 9 791 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahasta on varattu 4 000 000 euroa vangeille siirtomenoina maksettaviin käyttö- ja ruokarahoihin vankeuslain (767/2005) 7 luvun 5 §:n ja 9 luvun 6 §:n mukaisesti.
Selvitysosa:Lisäyksestä 8 100 000 euroa aiheutuu aserikoksia koskevan sääntelyn muuttamisen kertaluonteisista menoista ja 1 691 000 euroa palkkausten tarkistuksista.
Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen aserikoksia koskevan sääntelyn muuttamiseksi (HE 204/2024 vp). Ehdotettujen lakien on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2026. Sääntelyn uudistus lisää vankimäärää, ja kertaluonteisia vankipaikkojen rakentamismenoja kohdentuu vuodelle 2025.
Perustelujen varattu-erän lisäys 700 000 eurolla aiheutuu vankimäärän kasvusta.
| 2025 II lisätalousarvio | 9 791 000 |
| 2025 talousarvio | 294 201 000 |
| 2024 tilinpäätös | 284 492 000 |
| 2023 tilinpäätös | 250 626 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 9 791 000 euroa.
Momentin perusteluja muutetaan siten, että määrärahasta on varattu 4 000 000 euroa vangeille siirtomenoina maksettaviin käyttö- ja ruokarahoihin vankeuslain (767/2005) 7 luvun 5 §:n ja 9 luvun 6 §:n mukaisesti.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 9 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys on momentilta 25.50.01 peruutetun määrärahan uudelleenbudjetointia.
| 2025 III lisätalousarvio | 9 000 |
| 2025 II lisätalousarvio | 9 791 000 |
| 2025 talousarvio | 294 201 000 |
| 2024 tilinpäätös | 284 492 000 |
| 2023 tilinpäätös | 250 626 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 9 000 euroa.
(74.) Avolaitostyöt (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Selvitysosa:Momentti ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Avolaitostöiden uudelleenorganisointi (siirto momentille 25.40.01) | -1 700 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -3 000 |
| Yhteensä | -4 700 |
| 2024 talousarvio | 4 700 000 |
| 2023 tilinpäätös | 4 700 000 |