Talousarvioesitys 2025
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Selvitysosa:Oikeusministeriön perustehtävänä on huolehtia oikeusvaltion ja demokratian toimivuudesta. Tässä tarkoituksessa ministeriö:
- — Edistää demokratian ja perusoikeuksien toteutumista.
- — Edistää oikeusturvan ja rikosvastuun toteutumista.
- — Turvaa hallinnonalansa toimintaedellytykset.
- — Valmistelee toimialansa lainsäädäntöä.
- — Kehittää valtioneuvoston lainvalmistelua.
Pääluokkaperusteluissa on esitetty oikeusministeriön hallinnonalan yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet, joita oikeusministeriö toimeenpanee.
Oikeusministeriö toimii yhtenäisen valtioneuvoston osana. Oikeusministeriön visiona on avoin, aktiivinen ja turvallinen yhteiskunta, johon jokainen voi tuntea kuuluvansa ja jossa voi luottaa oikeuksiensa toteutumiseen.
01. Oikeusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 22 147 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) oikeusministeriön hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) ministeriön yhteydessä toimivista lautakunnista ja muista vastaavista toimielimistä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 26 758 | 26 298 | 22 397 |
| Bruttotulot | 1 337 | 1 100 | 250 |
| Nettomenot | 25 421 | 25 198 | 22 147 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 8 266 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 7 165 |
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 22 047 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 100 000 euroa.
Määrärahasta käytetään arviolta 270 000 euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Ministereiden, heidän valtiosihteereidensä ja erityisavustajiensa sihteereiden palkkamenot (siirto momentille 23.01.02) (HO 2023) | -1 |
| Nuoriso- ja jengirikollisuuden vastaisen ohjelman toimeenpano (siirto momentilta 26.10.01) | 270 |
| Oikeushallinnon erityisviranomaiset -viraston perustaminen (siirto momentille 25.01.03) | -85 |
| Oikeuspalveluviraston perustaminen (siirto momentille 25.15.01) | -1 463 |
| OM matkustuksen neuvonta ja tuki (siirto momentille 23.01.01) | -15 |
| Palkkausten tarkistukset | 83 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -800 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -1 040 |
| Yhteensä | -3 051 |
| 2025 talousarvio | 22 147 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | -13 000 |
| 2024 talousarvio | 25 198 000 |
| 2023 tilinpäätös | 24 320 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 22 147 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) oikeusministeriön hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) ministeriön yhteydessä toimivista lautakunnista ja muista vastaavista toimielimistä aiheutuvien menojen maksamiseen.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 344 000 euroa.
Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 330 000 euron kriminaalipolitiikan kehysvarauksen käyttö kriminaalipoliittisen ohjelman toimeenpanoon ja 264 000 euroa palkkausten tarkistuksiin sekä vähennyksenä 200 000 euroa Helsinki-hallin pakkolunastukseen liittyvän erillislainsäädännön valmisteluun varatun lisämäärärahan poistona ja 50 000 euroa siirtona momentille 23.01.01 laajennettuun hankintojen tukeen.
| 2025 II lisätalousarvio | 344 000 |
| 2025 talousarvio | 22 147 000 |
| 2024 tilinpäätös | 24 415 000 |
| 2023 tilinpäätös | 24 320 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 344 000 euroa.
03. Oikeushallinnon erityisviranomaiset -viraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 20 744 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös Euroopan kriminaalipolitiikan instituutin jakamien apurahojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon sähköisen viestinnän palveluista annetun lain (917/2014) 305 §:ssä säädetyistä valvontatehtävistä perittävistä maksuista kertyviä tuloja eikä konkurssilain (120/2004) mukaan valtiolle tilitettäviä velkojien menettämiä jako-osuuksia.
Selvitysosa:Oikeushallinnon erityisviranomaiset -virasto aloittaa toimintansa 1.1.2025 (L Oikeushallinnon erityisviranomaiset -virastosta 24/2024). Virastossa on hallintopalveluyksikkö, joka tuottaa yhteiset hallinnon tukipalvelut erityisviranomaisille.
Konkurssiasiamiehen tehtävänä on aloittein, neuvoin ja ohjein edistää ja kehittää hyvää pesänhoitotapaa sekä valvoa, että konkurssipesiä hoidetaan lain ja hyvän pesänhoitotavan mukaisesti ja että pesänhoitajat asianmukaisesti hoitavat heille kuuluvat tehtävät. Konkurssiasiamies huolehtii tarvittaessa velallisen tilien ja toiminnan tarkastamisesta sekä konkurssipesien julkisselvityksestä (L konkurssipesien hallinnon valvonnasta 109/1995). Konkurssiasiamiehen apuna toimii konkurssiasiain neuvottelukunta.
Kuluttajariitalautakunta on kuluttajien ja yritysten välisissä oikeudellisissa riidoissa ratkaisusuosituksia antava asiantuntijaelin (L kuluttajariitalautakunnasta 8/2007). Kuluttajariitalautakunta ennaltaehkäisee, sovittelee ja ratkaisee sen toimivaltaan kuuluvia riita-asioita. Lautakunta ohjaa osapuolia sovintoon sekä antaa kirjallisia ratkaisusuosituksia kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välisiin sekä asuntoa koskeviin yksityisten välisiin oikeudellisiin erimielisyyksiin. Kehitetään kuluttajariitalautakunnan toimintaa käsittelyaikojen lyhentämiseksi ja kuluttajan oikeusturvan parantamiseksi laaditun selvityksen ja saadun lausuntopalautteen perusteella.
Lapsiasiavaltuutetun tehtävänä on arvioida ja edistää lapsen edun ja oikeuksien toteutumista yleisellä hallinnon, yhteiskuntapolitiikan ja lainsäädännön tasolla sekä edistää Yhdistyneiden kansakuntien yleiskokouksen hyväksymän lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen (SopS 59—60/1991) toteutumista. Lapsiasiavaltuutettu raportoi YK:n lapsen oikeuksien komitealle, valtioneuvostolle ja eduskunnalle. Lapsiasiavaltuutettu tekee aloitteita ja selvityspyyntöjä havaitsemistaan puutteista. Lasten aseman ja oikeuksien sekä niitä koskevan viranomaisten yhteistyön edistämistä varten lapsiasiavaltuutetun apuna toimii lapsiasianeuvottelukunta.
Oikeudenkäyntiavustajalautakunta käsittelee ja ratkaisee luvan oikeudenkäyntiasiamiehenä ja -avustajana toimimiseen. Lautakunta voi myös peruuttaa luvan, määrätä seuraamusmaksun tai antaa varoituksen tai huomautuksen. Lautakunta rahoittaa toimintansa hakemus- ja valvontamaksujen tuotoilla (L luvan saaneista oikeudenkäyntiavustajista 715/2011).
Onnettomuustutkintakeskuksen tehtävänä on turvallisuustutkintalain (525/2011) mukaan kehittää ja ylläpitää onnettomuuksien tutkintavalmiutta, selvittää tehokkaasti ja luotettavasti onnettomuuksien syitä ja antaa niiden perusteella turvallisuussuosituksia sekä seurata turvallisuussuositusten toteutumista.
Tasa-arvovaltuutettu valvoo naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetun lain (609/1986) noudattamista ja edistää aloitteiden, neuvojen ja ohjeiden avulla lain tarkoituksen toteutumista. Tasa-arvovaltuutettu antaa tietoja tasa-arvolaista ja sen soveltamisesta sekä seuraa naisten ja miesten tasa-arvon toteutumista yhteiskuntaelämän eri aloilla. Tasa-arvovaltuutettu antaa ohjeita ja neuvontaa sukupuolen, sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisun perusteella syrjintää epäilevälle, selvittää syrjintäkieltojen rikkomistapauksia ja pyrkii lisäämään tietoisuutta tasa-arvolakiin liittyvistä oikeuksista ja velvollisuuksista. Tasa-arvovaltuutettu toimii niin, että yhteiskunnassa, työpaikoilla ja oppilaitoksissa edistetään sukupuolten tasa-arvoa tasa-arvolaissa tarkoitetulla tavalla.
Tiedusteluvalvontavaltuutetun tehtävänä on valvoa tiedustelumenetelmien käytön lainmukaisuutta sekä perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista tiedustelutoiminnassa siten kuin laissa tiedustelutoiminnan valvonnasta (121/2019) säädetään.
Tietosuojavaltuutetulla on yleistoimivalta henkilötietojen suojaa koskevissa asioissa. Tietosuojavaltuutetun valvontatehtävistä säädetään erityisesti EU:n yleisessä tietosuoja-asetuksessa (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus EU 2016/679) sekä sitä täydentävässä tietosuojalaissa (1050/2018). Tietosuojavaltuutetun toimisto ylläpitää ja edistää perusoikeutta yksityisyyteen ja luottamusta yhteiskunnan palveluihin sekä osallistuu tietoyhteiskunnan kehittämiseen Suomessa ja EU:ssa.
Vanhusasiavaltuutettu edistää ikääntyneiden oikeuksien toteutumista. Vanhusasiavaltuutettu seuraa ja arvioi ikääntyneiden asemaa ja oikeuksien toteutumista sekä seuraa lainsäädäntöä ja päätöksentekoa ja arvioi niiden vaikutuksia ikääntyneisiin. Vanhusasiavaltuutettu tekee aloitteita ja lausuntoja sekä osallistuu yhteiskunnalliseen keskusteluun. Lisäksi vanhusasiavaltuutettu laatii ja teettää selvityksiä ja julkaisee raportteja, edistää tiedotusta ja välittää ikääntyneitä koskevaa tietoa sekä edistää yhteistyötä ikääntyneiden asioita käsittelevien sekä ikääntyneitä edustavien toimijoiden välillä. Vanhusasiavaltuutettu raportoi toiminnastaan säännöllisesti valtioneuvostolle ja eduskunnalle.
Yhdenvertaisuusvaltuutetun tehtävänä on valvoa yhdenvertaisuuslain (1325/2014) noudattamista sen mukaan kuin sanotussa laissa säädetään sekä muutoinkin edistää yhdenvertaisuuden toteutumista ja ehkäistä syrjintää. Lisäksi valtuutettu toimii kansallisena ihmiskaupparaportoijana ja naisiin kohdistuvan väkivallan raportoijana sekä valvoo ulkomaalaisten maasta poistamista. Yhdenvertaisuusasioiden neuvottelukunta toimii yhdenvertaisuusvaltuutetun johdolla ja edistää viranomaisten, kansalaisjärjestöjen ja muiden toimijoiden yhteistyötä syrjintään puuttumisessa ja yhdenvertaisuuden edistämisessä.
Yhdistyneiden kansakuntien yhteydessä toimiva Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti tuottaa kansainvälisiä asiantuntijapalveluja kriminaalipolitiikan alalla. Laitoksen toimintaa ohjaavat keskeisesti YK:n kriminaalipoliittinen ohjelma ja siihen liittyvät linjapäätökset.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 13 653 | 18 639 | 22 344 |
| Bruttotulot | 425 | 400 | 1 600 |
| Nettomenot | 13 228 | 18 239 | 20 744 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 490 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 819 |
Määrärahasta käytetään arviolta 600 000 euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan (kriminaalipolitiikan instituutin määräraha).
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
| Hallintopalveluyksikkö | 665 |
| Konkurssiasiamiehen toimisto | 1 756 |
| Kuluttajariitalautakunta | 3 200 |
| Lapsiasiavaltuutetun toimisto | 765 |
| Onnettomuustutkintakeskus | 1 840 |
| Tasa-arvovaltuutetun toimisto | 1 120 |
| Tiedusteluvalvontavaltuutettu | 480 |
| Tietosuojavaltuutetun toimisto | 4 900 |
| Vanhusasiavaltuutettu | 505 |
| Yhdenvertaisuusvaltuutetun toimisto | 2 720 |
| Kriminaalipolitiikan instituutti | 600 |
| Palvelukeskusten maksut ja muut yhteiset menot | 2 193 |
| Yhteensä | 20 744 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Oikeushallinnon erityisviranomaiset -viraston perustaminen (siirto momenteilta 25.01.01 ja 25.20.01) | 2 458 |
| Palkkausten tarkistukset | 47 |
| Yhteensä | 2 505 |
Momentin nimike on muutettu.
| 2025 talousarvio | 20 744 000 |
| 2024 talousarvio | 18 239 000 |
| 2023 tilinpäätös | 13 557 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 20 744 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös Euroopan kriminaalipolitiikan instituutin jakamien apurahojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa ei oteta tuloina huomioon sähköisen viestinnän palveluista annetun lain (917/2014) 305 §:ssä säädetyistä valvontatehtävistä perittävistä maksuista kertyviä tuloja eikä konkurssilain (120/2004) mukaan valtiolle tilitettäviä velkojien menettämiä jako-osuuksia.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 176 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
| 2025 II lisätalousarvio | 176 000 |
| 2025 talousarvio | 20 744 000 |
| 2024 tilinpäätös | 18 189 000 |
| 2023 tilinpäätös | 13 557 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 176 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 9 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys on momentilta 25.50.01 peruutetun määrärahan uudelleenbudjetointia.
| 2025 III lisätalousarvio | 9 000 |
| 2025 II lisätalousarvio | 176 000 |
| 2025 talousarvio | 20 744 000 |
| 2024 tilinpäätös | 18 189 000 |
| 2023 tilinpäätös | 13 557 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 9 000 euroa.
05. Oikeusrekisterikeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 548 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon Oikeusrekisterikeskuksen oman työn kustannuksista muodostuvat ICT-palvelumaksut ja rekisterinpitoviranomaisena tehtyjen tietoluovutuspäätösten nojalla annettujen massapoimintatietojen kustannusten perusteella saadut tulot.
Selvitysosa:Oikeusrekisterikeskus toimii oikeusministeriön hallinnonalan tietojärjestelmien ja rekisterien rekisterinpitäjänä sekä välittää hallinnonalan viranomaisten ilmoittamia tietoja muille viranomaisille. Käytetyimpiä rekisterejä ovat rikosrekisteri, sakkorekisteri, konkurssi- ja yrityssaneerausrekisteri sekä velkajärjestelyrekisteri. Oikeusrekisterikeskus huolehtii sakkoihin, menettämisseuraamuksiin, maksuihin ja saataviin liittyvistä täytäntöönpanotehtävistä ja käyttää valtion puhevaltaa näissä tehtävissä. Lisäksi Oikeusrekisterikeskus huolehtii hallinnonalan tietojärjestelmien ylläpidosta ja kehittämisestä yhteistyössä hallinnonalan virastojen kanssa siten kuin palvelusopimuksissa on sovittu. Oikeusrekisterikeskus toimii myös hallinnonalan IT-hankintojen hankintayksikkönä ja on oma kirjanpitoyksikkönsä.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
| 2023 toteutuma |
2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
|
| Bruttomenot | 17 542 | 21 372 | 18 548 |
| Bruttotulot | 10 611 | 11 262 | 10 000 |
| Nettomenot | 6 931 | 10 110 | 8 548 |
| Siirtyvät erät | |||
| — siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 849 | ||
| — siirtynyt seuraavalle vuodelle | 8 360 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Kaupparekisteri- ja elinkeinotoimintalait | 50 |
| Rajsa-täytäntöönpanojärjestelmän siltarahoituksen päättyminen | -194 |
| Sakkorangaistusten ja seuraamusmaksujen täytäntöönpanojärjestelmän uudistamishanke (v. 2024 rahoitus) (siirto momentille 28.70.01) | -1 438 |
| Palkkausten tarkistukset | 20 |
| Yhteensä | -1 562 |
| 2025 talousarvio | 8 548 000 |
| 2024 talousarvio | 10 110 000 |
| 2023 tilinpäätös | 10 442 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 548 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon Oikeusrekisterikeskuksen oman työn kustannuksista muodostuvat ICT-palvelumaksut ja rekisterinpitoviranomaisena tehtyjen tietoluovutuspäätösten nojalla annettujen massapoimintatietojen kustannusten perusteella saadut tulot.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 91 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
| 2025 II lisätalousarvio | 91 000 |
| 2025 talousarvio | 8 548 000 |
| 2024 tilinpäätös | 10 060 000 |
| 2023 tilinpäätös | 10 442 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 91 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 9 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys on momentilta 25.50.01 peruutetun määrärahan uudelleenbudjetointia.
| 2025 III lisätalousarvio | 9 000 |
| 2025 II lisätalousarvio | 91 000 |
| 2025 talousarvio | 8 548 000 |
| 2024 tilinpäätös | 10 060 000 |
| 2023 tilinpäätös | 10 442 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 9 000 euroa.
20. Erityismenot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 13 943 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) turvallisuustutkintalaista (525/2011), Euroopan unionin lainsäädännön ja Suomea velvoittavien kansainvälisten sopimusten mukaisista turvallisuustutkinnoista ja alustavista tutkinnoista, niihin liittyvästä viestinnästä sekä tutkintavalmiuden ylläpidosta aiheutuviin menoihin
2) konkurssiasiamiehen vähävaraisessa konkurssipesässä ottamaan kuluvastuuseen liittyen ulkomaisessa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa antamasta sitoumuksesta mahdollisesti johtuvan korvausvastuun toteuttamiseen
3) viranomaistoiminnasta lakien ja asetusten nojalla aiheutuvien oikeudenkäyntikulujen ja alaikäiselle asianosaiselle esitutkintaa varten edunvalvojan määräämisestä aiheutuneiden kulujen sekä edunvalvojan palkkioiden ja kulujen maksamiseen
4) valtion maksettavaksi vahingonkorvauslain (412/1974) nojalla määrättyjen korvausten maksamiseen
5) oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämisestä annetun lain (362/2009) nojalla aiheutuvien hyvitysten maksamiseen
6) oikeusapulain (257/2002) mukaisesti hoidettavien asioiden sekä talous- ja velkaneuvonnan asiakkaiden ja yleisen edunvalvonnan päämiehille hallintolain (434/2003) 26 §:n 3 momentin nojalla hankittavien tulkkaus- ja käännöspalvelujen maksamiseen
7) oikeusgeneettisestä isyystutkimuksesta annetun lain (378/2005) 19 §:n ja 20 §:n mukaisten korvausten sekä äitiyden vahvistamiseen liittyvien tuomioistuimen määräämästä tutkimuksesta aiheutuvien vastaavien kustannusten maksamiseen
8) siirtomenojen maksamiseen julkisen oikeusavun ja yleisen edunvalvonnan ostopalvelujen päämiehille arvonlisäveron määrää vastaavana hyvityksenä
9) oikeudenkäyntikulujen maksamiseen yhdenvertaisuuslain (1325/2014) ja tasa-arvolain (609/1986) mukaisissa asioissa, joissa yhdenvertaisuusvaltuutettu tai tasa-arvovaltuutettu toimii avustajana epäillyn syrjinnän uhriksi joutuneen henkilön oikeudenkäynnissä ja on sitoutunut korvaamaan mahdolliset oikeudenkäyntikulut, jos asia hävitään
10) rikoslain (356/2016) 10 luvun 11 §:n 2 momentin mukaisten korvausten maksamiseen
11) konkurssilain (120/2004) mukaisten julkisselvittäjien ja pesänhoitajien palkkioihin sekä julkisselvityksestä aiheutuvien muiden konkurssimenettelyn menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 12 143 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 1 800 000 euroa.
| 2025 talousarvio | 13 943 000 |
| 2024 talousarvio | 13 943 000 |
| 2023 tilinpäätös | 15 619 838 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 13 943 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) turvallisuustutkintalaista (525/2011), Euroopan unionin lainsäädännön ja Suomea velvoittavien kansainvälisten sopimusten mukaisista turvallisuustutkinnoista ja alustavista tutkinnoista, niihin liittyvästä viestinnästä sekä tutkintavalmiuden ylläpidosta aiheutuviin menoihin
2) konkurssiasiamiehen vähävaraisessa konkurssipesässä ottamaan kuluvastuuseen liittyen ulkomaisessa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa antamasta sitoumuksesta mahdollisesti johtuvan korvausvastuun toteuttamiseen
3) viranomaistoiminnasta lakien ja asetusten nojalla aiheutuvien oikeudenkäyntikulujen ja alaikäiselle asianosaiselle esitutkintaa varten edunvalvojan määräämisestä aiheutuneiden kulujen sekä edunvalvojan palkkioiden ja kulujen maksamiseen
4) valtion maksettavaksi vahingonkorvauslain (412/1974) nojalla määrättyjen korvausten maksamiseen
5) oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämisestä annetun lain (362/2009) nojalla aiheutuvien hyvitysten maksamiseen
6) oikeusapulain (257/2002) mukaisesti hoidettavien asioiden sekä talous- ja velkaneuvonnan asiakkaiden ja yleisen edunvalvonnan päämiehille hallintolain (434/2003) 26 §:n 3 momentin nojalla hankittavien tulkkaus- ja käännöspalvelujen maksamiseen
7) oikeusgeneettisestä isyystutkimuksesta annetun lain (378/2005) 19 §:n ja 20 §:n mukaisten korvausten sekä äitiyden vahvistamiseen liittyvien tuomioistuimen määräämästä tutkimuksesta aiheutuvien vastaavien kustannusten maksamiseen
8) siirtomenojen maksamiseen julkisen oikeusavun ja yleisen edunvalvonnan ostopalvelujen päämiehille arvonlisäveron määrää vastaavana hyvityksenä
9) oikeudenkäyntikulujen maksamiseen yhdenvertaisuuslain (1325/2014) ja tasa-arvolain (609/1986) mukaisissa asioissa, joissa yhdenvertaisuusvaltuutettu tai tasa-arvovaltuutettu toimii avustajana epäillyn syrjinnän uhriksi joutuneen henkilön oikeudenkäynnissä ja on sitoutunut korvaamaan mahdolliset oikeudenkäyntikulut, jos asia hävitään
10) rikoslain (356/2016) 10 luvun 11 §:n 2 momentin mukaisten korvausten maksamiseen
11) konkurssilain (120/2004) mukaisten julkisselvittäjien ja pesänhoitajien palkkioihin sekä julkisselvityksestä aiheutuvien muiden konkurssimenettelyn menojen maksamiseen.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 7 300 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu tuomioistuinten oikeudenkäyntimenettelyyn liittyvien käännös- ja tulkkauspalvelujen kasvusta.
| 2025 III lisätalousarvio | 7 300 000 |
| 2025 talousarvio | 13 943 000 |
| 2024 tilinpäätös | 19 958 756 |
| 2023 tilinpäätös | 15 619 838 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 7 300 000 euroa.
21. Oikeusministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 601 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ministeriön hallinnonalalla tuottavuutta edistävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankintaan
2) hallinnonalan tietohallintohankkeisiin ja digitalisaation edistämiseen.
Selvitysosa:Momentille on koottu määrärahat tuottavuutta edistävien hankkeiden rahoittamiseen.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Oikeushallinnon pilvi- ja sovelluspalvelujen kehittäminen (v. 2024 rahoitus) (siirto momentille 28.70.01) | -1 485 |
| Oikeushallinnon pilvi- ja sovelluspalvelujen kehittäminen (v. 2025 rahoitus) (siirto momentilta 28.70.01) | 1 601 |
| Väliaikaiset lisävoimavarat tuomioistuinlaitokselle ympäristölupien käsittelyyn (RRF pilari1) | -250 |
| Yhteensä | -134 |
| 2025 talousarvio | 1 601 000 |
| 2024 talousarvio | 1 735 000 |
| 2023 tilinpäätös | 24 951 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 601 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ministeriön hallinnonalalla tuottavuutta edistävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankintaan
2) hallinnonalan tietohallintohankkeisiin ja digitalisaation edistämiseen.
22. Oikeusministeriön hallinnonalan ICT-kehittäminen (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 19 170 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää hallinnonalan tietohallintomenoihin, -hankkeisiin ja digitalisaation edistämiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Vaalitietojärjestelmän (VAT) uusiminen (kyber) | 50 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -1 000 |
| Yhteensä | -950 |
| 2025 talousarvio | 19 170 000 |
| 2024 talousarvio | 20 120 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 19 170 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää hallinnonalan tietohallintomenoihin, -hankkeisiin ja digitalisaation edistämiseen.
27. Kuurojen totuus- ja sovintoprosessi (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 643 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuurojen totuus- ja sovintoprosessin toteuttamiseen liittyviin hankintoihin, koordinointiin ja selvityksiin ja muihin prosessiin välittömästi liittyviin menoihin
2) momentin kolmen vuoden käyttöaikana enintään kuutta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Kuurojen totuus- ja sovintoprosessi | -580 |
| Yhteensä | -580 |
| 2025 talousarvio | 643 000 |
| 2024 talousarvio | 1 223 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 643 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kuurojen totuus- ja sovintoprosessin toteuttamiseen liittyviin hankintoihin, koordinointiin ja selvityksiin ja muihin prosessiin välittömästi liittyviin menoihin
2) momentin kolmen vuoden käyttöaikana enintään kuutta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.
29. Oikeusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 57 000 000 euroa.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Tasomuutos | 5 490 |
| Yhteensä | 5 490 |
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
| 2025 talousarvio | 57 000 000 |
| 2024 talousarvio | 51 510 000 |
| 2023 tilinpäätös | 54 511 475 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 57 000 000 euroa.
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 9 500 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu oikeusministeriön hallinnonalan toiminnan volyymin kasvusta.
| 2025 III lisätalousarvio | 9 500 000 |
| 2025 talousarvio | 57 000 000 |
| 2024 tilinpäätös | 61 571 386 |
| 2023 tilinpäätös | 54 511 475 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 9 500 000 euroa.
50. Avustukset (kiinteä määräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 13 214 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) avustuksiin saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen
2) avustuksiin Ihmisoikeusliitto ry:lle
3) avustuksiin rikollisuutta ehkäisevää työtä tekeville yhteisöille sekä rikollisuutta ehkäisevän työn arviointiin
4) avustuksiin Rikosuhripäivystyksen toimintaan ja muille rikosten uhrien tukipalveluja tuottaville yhteisöille
5) avustuksiin Naisten Linja ry:lle
6) avustuksiin talousosaamisen edistämiseen
7) avustuksiin Julkisen sanan neuvostolle
8) avustuksiin Pakolaisneuvonta ry:lle.
Käyttösuunnitelma (1 000 euroa)
| Avustukset rikosten uhrien tukipalveluja tuottaville yhteisöille (enintään) | 5 460 |
| Avustukset saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen (enintään) | 4 895 |
| Muut avustukset ja avustushankkeiden vaikutuksen arviointi (enintään) | 2 859 |
| Yhteensä | 13 214 |
Selvitysosa:
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista valtiolle aiheutuvat menot (1 000 euroa)
| 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 lukien | |
| Saamelaiskulttuurikeskuksen vuokrasopimusvaltuus | ||||||
| Ennen vuotta 2025 tehdyt sitoumukset | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481/vuosi |
| Vuoden 2025 sitoumukset | - | - | - | - | - | - |
| Menot yhteensä | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481 | 1 481/vuosi |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Ihmisoikeusliitto ry | -100 |
| Nuoriso- ja jengirikollisuuden vastaisen ohjelman toimeenpano (siirto momentilta 26.10.01) | 700 |
| Rikosuhripäivystyksen toiminta | -200 |
| Palkkausten tarkistukset | 9 |
| Tuottavuustoimenpiteet (HO 2023) | -325 |
| Valtionavustussäästö (Lisätoimet 2024) | -1 948 |
| Yhteensä | -1 864 |
| 2025 talousarvio | 13 214 000 |
| 2024 talousarvio | 15 078 000 |
| 2023 tilinpäätös | 14 430 140 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Avustukset ovat hallituksen esityksessä noin 13,2 milj. euroa vuonna 2025. Tasossa on huomioitu noin 2,3 milj. euron säästö, josta 325 000 euroa liittyy tuottavuusohjelmasäästöihin.
Hallituksen talousarvioesitys on laadittu siten, että säästöjen kohdennuksessa on suojattu saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämisen ja rikoksen uhrien tukipalveluiden avustuksia niiden lakisääteisyyden takia. Avustuksissa on priorisoitu myös kriminaalipolitiikan uudistamisen sekä nuoriso- ja jengirikollisuuden torjumisen kokonaisuuksia. Nuoriso- ja jengirikollisuutta ehkäisevän ja torjuvan toimenpideohjelman rahoitukseen kohdennetaan jopa lisäystä, jolloin sen rahoitustaso nousee oikeusministeriön avustuksissa 1,6 milj. euroon vuonna 2025. Säästöt on kohdennettu erityisesti rauhantyön avustuksiin sekä ihmiskaupan uhrien auttamisen avustuksiin, jotka lakkaavat kokonaan. Lisäksi useita avustuksia, kuten talousosaamisen edistämisen avustuksia, alennetaan.
Valiokunta kiinnittää viime vuoden tapaan (VaVM 14/2023 vp) huomiota rikoksen uhrien tukemisen sekä perheväkivallan ja lähisuhdeväkivallan vastaisen työn tärkeyteen. On hyvä, että Rikosuhripäivystyksen (RIKU), Nollalinjan ja Naisten Linjan avustuksia on pyritty suojaamaan sopeutustoimilta. RIKU on rikoksen uhreille keskeinen tuen ja neuvonnan tarjoaja kuormittavien oikeusprosessien keskellä, ja näin ollen on hyvä, että sen avustukseen on kohdistettu vain maltillinen säästö ja että rikosuhrimaksun korotus on säädösvalmistelussa. Valiokunnan saaman tiedon mukaan RIKU:lle talousarvioesityksessä kohdennettu rahoitustaso ei kuitenkaan tulisi riittämään nykyisen palvelutason ylläpitämiseen vuonna 2025 kustannusten kasvusta ja asiakasmääristä johtuen. Myös RIKU:n todistajantukitoiminnan erillinen avustus loppuu ja RIKU:n ihmiskaupan uhrien erityistukipalvelun rahoitusnäkymät ovat epävarmat. Valiokunta on aiemmissa mietinnöissään pitänyt tärkeänä myös muun muassa ihmiskaupan uhrien auttamisen ja rauhantyön avustuksia, jotka hallituksen esityksessä lakkaavat nyt kokonaan.
Valiokunta lisää momentille 250 000 euroa, josta osoitetaan
- — 150 000 euroa Rikosuhripäivystykselle lähisuhdeväkivallan uhrien auttamiseen ja todistajantukitoiminnan jatkamiseen
- — 100 000 euroa Pakolaisneuvonta ry:lle.
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 13 464 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) avustuksiin saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen
2) avustuksiin Ihmisoikeusliitto ry:lle
3) avustuksiin rikollisuutta ehkäisevää työtä tekeville yhteisöille sekä rikollisuutta ehkäisevän työn arviointiin
4) avustuksiin Rikosuhripäivystyksen toimintaan ja muille rikosten uhrien tukipalveluja tuottaville yhteisöille
5) avustuksiin Naisten Linja ry:lle
6) avustuksiin talousosaamisen edistämiseen
7) avustuksiin Julkisen sanan neuvostolle
8) avustuksiin Pakolaisneuvonta ry:lle.
Käyttösuunnitelma (1 000 euroa)
| Avustukset rikosten uhrien tukipalveluja tuottaville yhteisöille (enintään) | 5 610 |
| Avustukset saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen (enintään) | 4 895 |
| Muut avustukset ja avustushankkeiden vaikutuksen arviointi (enintään) | 2 959 |
| Yhteensä | 13 464 |
51. Eräät valtion maksamat korvaukset (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 19 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) rikosvahinkolain (1204/2005) nojalla maksettaviin rikosvahinkokorvauksiin
2) syyttömästi vangitulle tai tuomitulle valtion varoista vapauden menetyksen johdosta maksettavasta korvauksesta annetun lain (422/1974) nojalla maksettaviin korvauksiin sekä niihin liittyvien vähäisten asiamiespalkkioiden maksamiseen.
| 2025 talousarvio | 19 000 000 |
| 2024 talousarvio | 19 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 18 365 277 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Momentille myönnetään 27 000 000 euroa.
Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen.
Lisäys 8 000 000 euroa talousarvioesityksen 19 000 000 euroon nähden aiheutuu Psykoterapiakeskus Vastaamon rikosasian korvauskäsittelyn korvausmenoista.
| 2025 talousarvio | 27 000 000 |
| 2024 III lisätalousarvio | 3 000 000 |
| 2024 talousarvio | 19 000 000 |
| 2023 tilinpäätös | 18 365 277 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 27 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) rikosvahinkolain (1204/2005) nojalla maksettaviin rikosvahinkokorvauksiin
2) syyttömästi vangitulle tai tuomitulle valtion varoista vapauden menetyksen johdosta maksettavasta korvauksesta annetun lain (422/1974) nojalla maksettaviin korvauksiin sekä niihin liittyvien vähäisten asiamiespalkkioiden maksamiseen.
66. Kansainväliset jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 457 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää oikeusministeriön toimialaan liittyvien kansainvälisten jäsenmaksujen ja rahoitusosuuksien maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)
| Euroopan patenttituomioistuin | 200 000 |
| Euroopan neuvoston toimielin: The European Commission for Democracy through Law (Venetsian komissio) | 42 000 |
| Euroopan neuvoston toimielin: Group of States against Corruption GRECO | 14 000 |
| Nordiska Samarbetsrådet för Kriminologi NSfK | 94 000 |
| European Union Crime Prevention Network EUCPN | 2 000 |
| Hague Conference on Privat International Law HCCH | 65 000 |
| International Institute for the Unification of Private Law UNIDROIT | 21 000 |
| The International Anti-Corruption Academy (IACA) | 5 000 |
| Association of the European Network on Victims' Rights (AENVR) | 7 000 |
| OECD International Network on Financial Education (INFE) | 7 000 |
| Yhteensä | 457 000 |
| 2025 talousarvio | 457 000 |
| 2024 talousarvio | 457 000 |
| 2023 tilinpäätös | 397 763 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 457 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää oikeusministeriön toimialaan liittyvien kansainvälisten jäsenmaksujen ja rahoitusosuuksien maksamiseen.
