Hoppa till innehåll
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Ulkoasiainhallinto
         10. Kriisinhallinta
              23. Etyj-puheenjohtajuus
              50. Eräät valtionavut
              95. Kurssivaihtelut
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2025

90. Ulkoministeriön hallinnonalan muut menotPDF-versio

(20.) Itämeren, Barentsin ja arktisen alueen yhteistyö (siirtomääräraha 3 v)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) -1 600
Yhteensä -1 600

2024 talousarvio 1 600 000
2023 tilinpäätös 3 000 000

23. Etyj-puheenjohtajuus (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 10 081 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) Suomen Etyj-puheenjohtajuuden johdosta välttämättömän enintään 20 henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen lisähenkilöstön palkkauksiin ja korvauksiin sekä Etyj-puheenjohtajakauden kannalta muihin välttämättömiin kulutusmenoihin

2) Suomen Etyj-puheenjohtajuuden johdosta järjestettävien kokouksien ja muiden niitä vastaavien Etyj-puheenjohtajuuteen välittömästi liittyvien tilaisuuksien suunnittelusta ja toteutuksesta aiheutuviin menoihin

3) enintään 1 000 000 euroa Suomen Etyj-puheenjohtajuudesta aiheutuviin maksuihin Etyjin rahastoihin.

Selvitysosa:Suomi on valittu marraskuussa 2021 Etyjin puheenjohtajaksi vuonna 2025. Puheenjohtajuuteen liittyvä troikkakausi kestää Etyjissä yhteensä kolme vuotta, myös puheenjohtajuutta edeltävän ja seuraavan vuoden. Valmistautuminen puheenjohtajuuteen on aloitettu vuonna 2023.

Määrärahasta maksetaan keskitetysti Etyj-puheenjohtajuudesta aiheutuvat menot, kuten henkilöstömenot ja matkat sekä lisätilojen vuokramenot. Lisäksi määrärahasta maksetaan Etyj-puheenjohtajuuteen liittyvien kokousten ja muiden tilaisuuksien järjestelyjen suunnittelusta ja toteutuksesta aiheutuvat menot.

Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 9 081 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 1 000 000 euroa.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Suomen Etyj-puheenjohtajuus 2025 7 241
Yhteensä 7 241

2025 talousarvio 10 081 000
2024 talousarvio 2 840 000
2023 tilinpäätös 1 569 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 10 081 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) Suomen Etyj-puheenjohtajuuden johdosta välttämättömän enintään 20 henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen lisähenkilöstön palkkauksiin ja korvauksiin sekä Etyj-puheenjohtajakauden kannalta muihin välttämättömiin kulutusmenoihin

2) Suomen Etyj-puheenjohtajuuden johdosta järjestettävien kokouksien ja muiden niitä vastaavien Etyj-puheenjohtajuuteen välittömästi liittyvien tilaisuuksien suunnittelusta ja toteutuksesta aiheutuviin menoihin

3) enintään 1 000 000 euroa Suomen Etyj-puheenjohtajuudesta aiheutuviin maksuihin Etyjin rahastoihin.

50. Eräät valtionavut (kiinteä määräraha)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 1 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten maksamiseen ulkoministeriön toimialaan liittyville järjestöille.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Momentilta myönnettävien valtionavustusten tulee liittyä hallitusohjelman ulko- ja turvallisuuspoliittisiin linjauksiin ja Suomen kansainvälisiin sitoumuksiin sekä yleisesti ulkoministeriön toimialaan. Valtionavustuksista järjestetään erilliset hakukierrokset.

Momentilta myönnettäviin valtionavustuksiin sovelletaan valtionavustuslakia (688/2001).

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Kansalaisjärjestöjen tukeminen; kertaluonteinen lisäys -125
Valtionavustukset ulkoministeriön toimialan järjestöille 1 000
Valtionavustussäästö (Lisätoimet 2024) -1 196
Yhteensä -321

2025 talousarvio 1 000 000
2024 talousarvio 1 321 000
2023 tilinpäätös 2 211 000

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)

Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten myöntämiseen valtionavustuslain (688/2001) mukaisesti:

1) ulkoministeriön toimialaan liittyville järjestöille

2) järjestöille ja yhteisöille, jotka edistävät yritysten kansainvälistymistä.

Selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen.

Talousarvioesitykseen nähden momentilta voidaan myös tukea sellaisia järjestöjä ja yhteisöjä, jotka tukevat yritysten kansainvälisen yritystoiminnan edistämistä ja kansainvälistymiseen tähtäävien palvelujen kehittämistä ja tuottamista.


2025 talousarvio 1 000 000
2024 talousarvio 1 321 000
2023 tilinpäätös 2 211 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Momentille esitetään 1,0 milj. euroa. Myönnettävien valtionavustusten tulee liittyä hallitusohjelman ulko- ja turvallisuuspoliittisiin linjauksiin ja Suomen kansainvälisiin sitoumuksiin sekä yleisesti ulkoministeriön toimialaan. Avustuksia voidaan myöntää myös yhteisöille, jotka edistävät yritysten kansainvälistä yritystoimintaa ja kansainvälistymiseen tähtäävien palvelujen kehittämistä ja tuottamista.

Valiokunta korostaa avustusten keskeistä merkitystä järjestöille ja yhteisöille. Pienelläkin määrärahalla saadaan usein vipuvaikutusta niiden toimintaan. Oleellista on myös, että valtionavustuksista järjestetään avoimet hakukierrokset. Valiokunnan lisäämästä 145 000 euron määrärahasta avustuksia myönnettäessä on kiinnitettävä huomiota seuraaviin järjestöihin: Artists at Risk, Students at Risk ja UN Women Suomi.

Valiokunta lisää momentille 145 000 euroa.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 1 145 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten myöntämiseen valtionavustuslain (688/2001) mukaisesti:

1) ulkoministeriön toimialaan liittyville järjestöille

2) järjestöille ja yhteisöille, jotka edistävät yritysten kansainvälistymistä.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

51. Hädänalaisten avustaminen (arviomääräraha)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) konsulipalvelulain (498/1999) mukaan hädänalaisessa asemassa olevien henkilöiden kotiuttamisesta ja avustamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen

2) edellisistä aiheutuviin tileistä poistoihin

3) avustuksien maksamiseen ulkomailla

4) konsulipalvelulain 41 c §:n mukaisen Suomen ulkopuolella annettavan konsulipalvelun menoihin.

Selvitysosa:

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Varautuminen konsulaarisiin kriiseihin ulkomailla 455
Yhteensä 455

2025 talousarvio 500 000
2024 II lisätalousarvio 455 000
2024 talousarvio 45 000
2023 tilinpäätös 314 391

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) konsulipalvelulain (498/1999) mukaan hädänalaisessa asemassa olevien henkilöiden kotiuttamisesta ja avustamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen

2) edellisistä aiheutuviin tileistä poistoihin

3) avustuksien maksamiseen ulkomailla

4) konsulipalvelulain 41 c §:n mukaisen Suomen ulkopuolella annettavan konsulipalvelun menoihin.

66. Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 163 265 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ulkoministeriön toimialaan liittyvien järjestöjen jäsenmaksujen ja vapaaehtoisten rahoitusavustusten maksamiseen

2) Euroopan rauhanrahaston vähimmäistalletusjärjestelmän ennakkomaksuihin.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö (euroa)

   
Maksuosuus Pohjoismaiden ministerineuvoston talousarvioon 28 351 000
Maksuosuus YK:n talousarvioon 11 449 000
Maksuosuus YK:n rauhanturvajoukoille 25 244 000
Maksuosuudet muille YK:n alaisille järjestöille ja rahastoille 3 092 000
Kemiallisen aseen kieltojärjestön jäsenmaksu (OPCW) 343 000
Maksuosuudet Euroopan Neuvostolle 4 342 000
Maksuosuudet Natolle 10 785 000
OECD:n jäsenmaksu 3 697 000
WTO:n jäsenmaksu 945 000
Maksuosuudet Etyjin talousarvioihin 5 343 000
Maksuosuus Europan rauhanrahastoon 65 966 000
Muut maksuosuudet EU:lle 250 000
Ydinkoekieltosopimus; Suomen maksuosuus valmistelukomitean kustannuksista 542 000
Maksuosuus kansainväliselle rikostuomioistuimelle (ICC) 1 650 000
Muut jäsenmaksut ja rahoitusosuudet 1 266 000
Yhteensä 163 265 000

Määrärahasta käytetään arviolta 100 000 euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Ei-pakolliset jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (Lisätoimet 2024) -4 000
Maksuosuus Euroopan rauhanrahastoon 16 950
Maksuosuus kansainväliselle rikostuomioistuimelle (ICC) 190
Maksuosuus Pohjoismaiden ministerineuvoston talousarvioon -6
Muut muutokset jäsenmaksuissa ja rahoitusosuuksissa -84
OECD:n jäsenmaksu 242
Siirtyvän erän vähennys -406
Suomen maksuosuus Naton siviilibudjettiin (Civil Budget) 694
Suomen pakollinen jäsenmaksuosuus Euroopan neuvostolle 414
Valuuttakurssimuutokset (tappio) 222
WTO:n jäsenmaksu -26
Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) -500
Yhteensä 13 690

2025 talousarvio 163 265 000
2024 talousarvio 149 575 000
2023 tilinpäätös 110 110 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 163 265 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ulkoministeriön toimialaan liittyvien järjestöjen jäsenmaksujen ja vapaaehtoisten rahoitusavustusten maksamiseen

2) Euroopan rauhanrahaston vähimmäistalletusjärjestelmän ennakkomaksuihin.

95. Kurssivaihtelut (arviomääräraha)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) valtiolla käytössä olevien taloushallinnon tietojärjestelmien valuuttatietojen ja pankkien virallisten päivänkurssien välisten laskennallisten kurssierojen kattamiseen

2) muiden valuuttamääräisten ulkomaisten maksujen laskennallisten kurssierojen kattamiseen.


2025 talousarvio 500 000
2024 talousarvio 500 000
2023 tilinpäätös 1 832 074

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) valtiolla käytössä olevien taloushallinnon tietojärjestelmien valuuttatietojen ja pankkien virallisten päivänkurssien välisten laskennallisten kurssierojen kattamiseen

2) muiden valuuttamääräisten ulkomaisten maksujen laskennallisten kurssierojen kattamiseen.