Hoppa till innehåll
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Ulkoasiainhallinto
         10. Kriisinhallinta
              66. Rauhanvälitys
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2025

10. KriisinhallintaPDF-versio

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Selvitysosa:Suomi osallistuu aktiivisesti Etyjin, EU:n, Naton ja YK:n sotilaalliseen ja siviilikriisinhallintaan. Työssä otetaan huomioon myös kriisinhallinnan parlamentaarisen komitean antamat yli hallituskausien ulottuvat suositukset kriisinhallinnan kehittämiseksi. Nopeat muutokset Euroopan turvallisuustilanteessa edellyttävät varautumista muutoksiin myös kriisinhallinnan osalta. Suomelle on jatkossakin tärkeätä taata riittävä osallistumistaso sekä sotilaallisessa että siviilikriisinhallinnassa. Osallistumalla kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan vahvistetaan kansallista puolustuskykyämme ja valmiuksiamme.

Suomi osallistuu tällä hetkellä yhteentoista sotilaalliseen kriisinhallintaoperaatioon. Sotilaallisiin kriisinhallintatehtäviin palkattua henkilöstöä arvioidaan vuonna 2025 olevan n. 450 sotilasta. Osallistuminen YK:n UNIFIL-operaatioon Libanonissa on Suomen suurin joukkokokonaisuus n. 200 sotilaalla. Muita suuria joukkokokonaisuuksia on Irakissa ja Kosovossa. Suomi osallistuu lisäksi merkittävällä panoksella koulutustuen antamiseen Ukrainan asevoimille EUMAM Ukraine koulutusoperaation kautta. Suomi osallistuu operaatioihin myös Välimeren alueella ja Afrikassa, Malissa, Somaliassa ja Mosambikissa. Lisäksi Suomi osallistuu kansainvälisiin siviilikriisinhallintatehtäviin n. 130 asiantuntijalla. Siviilikriisinhallinnassa suurimmat yksittäiset osallistumiset ovat Ukrainassa, Etelä-Sudanissa, Georgiassa ja Somaliassa.

Suomi jatkaa valtiollisen rauhanvälitystoiminnan kehittämistä. Ulkoministeriön rauhanvälitystoiminta keskittyy erityisesti Länsi-Balkaniin, Lähi-idän alueelle ja Afrikan sarveen. Tavoitteena on edistää naisten ja nuorten merkityksellistä osallistumista rauhanprosesseihin, ja tukea naisrauhanvälittäjäverkostoille jatketaan. Tuki uskonnollisten ja perinteisten vaikuttajien verkostolle on tärkeä osa rauhanvälitystoimintaa. Painopisteenä on myös vesidiplomatia, jota on kehitetty järjestelmällisesti, ja kansainvälinen kysyntä Suomen osaamiselle on kasvanut merkittävästi.

20. Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenot (arviomääräraha)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 53 080 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetussa laissa (211/2006) tarkoitetun kriisinhallintahenkilöstön palkkaus-, päiväraha-, muonanparannusraha- ja koulutusmenojen sekä valtion eläkemaksun ja kriisinhallintahenkilöstölle palvelusajaksi otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen sekä sotilaallisen kriisinhallintahenkilöstön ryhmätapaturmavakuutusta vastaavien etuuksien maksamiseen ja niistä aiheutuvien hallintokulujen maksamiseen

2) kansainvälisen kriisinhallintayhteistyön puitteissa annettavaan koulutukseen ja sen materiaalikuluihin

3) kansainvälisen kriisinhallintatyön puitteissa yksittäisille maille annettavasta tuesta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen puolustussektorilla ja vakauttamistehtäviin konfliktien jälkeen

4) kansainvälisten kriisinhallintaoperaatioiden taloudellisesta tukemisesta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen

5) kansallisen kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuvien menojen maksamiseen

6) yhdessä momentin 27.30.20 määrärahan kanssa enintään 450 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön, myös virkaan nimitettyjen virkamiesten palkkausmenoihin.

Käyttösuunnitelma (euroa)

     
01. EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot 190 000
04. Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) 6 223 000
05. Yhteiset menot 6 279 000
09. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin 179 000
11. EUTM/Somalian koulutusoperaation menot 1 554 000
14. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot 20 430 000
18. Irakin koulutusoperaation menot 9 092 000
23. Naton Irakin koulutusoperaation menot 759 000
24. EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot 1 685 000
25. EUTM/Mosambikin koulutusoperaation menot 768 000
26. EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot 5 365 000
27. EUNAVFOR ASPIDES -operaation menot 112 000
28. Prosperity Guardian -operaation menot 44 000
29. YK:n rauhanturvaamisen hankkeet 400 000
Yhteensä 53 080 000

Selvitysosa:Operaatioiden määrärahat on mitoitettu Suomen kriisinhallintajoukkojen vahvuuksien ja tehtävävaatimusten mukaisesti ottaen huomioon ne kriisinhallintaoperaatiot, joihin Suomi suunnittelee osallistuvansa v. 2025.

Sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja hallintomenot budjetoidaan puolustusministeriön pääluokkaan momentille 27.30.20.

YK:n maksamat palkkausmenokorvaukset on budjetoitu momentille 12.24.99.

Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 52 680 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 400 000 euroa. Pääosa momentin määrärahoista siirretään puolustusvoimien käyttöön.


2025 talousarvio 53 080 000
2024 II lisätalousarvio 1 685 000
2024 talousarvio 53 080 000
2023 tilinpäätös 46 395 834

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)

Tyhjä PaatososanKappaleKooste elementti, POISTA

Käyttösuunnitelma

     
01. EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot 190 000
04. Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) 6 223 000
05. Yhteiset menot 6 279 000
09. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin 8 039 000
11. EUTM/Somalian koulutusoperaation menot 1 554 000
14. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot 19 656 000
18. Irakin koulutusoperaation menot 450 000
23. Naton Irakin koulutusoperaation menot 759 000
24. EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot 1 709 000
25. EUMAM/Mosambikin koulutusoperaation menot 614 000
26. EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot 5 851 000
27. EUNAVFOR ASPIDES -operaation menot 709 000
28. Prosperity Guardian -operaation menot 281 000
29. YK:n rauhanturvaamisen hankkeet 400 000
30. NSATU/ NATO Security Assistance and Training for Ukraine 366 000
Yhteensä 53 080 000

Selvitysosa:Päätösosan käyttösuunnitelma korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan käyttösuunnitelman.

Muutokset käyttösuunnitelmaan

     
09. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin +7 860 000
14. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot -774 000
18. Irakin koulutusoperaation menot -8 642 000
24. EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot +24 000
25. EUMAM/Mosambikin koulutusoperaation menot -154 000
26. EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot +486 000
27. EUNAVFOR ASPIDES -operaation menot +597 000
28. Prosperity Guardian -operaation menot +237 000
30. NSATU/ NATO Security Assistance and Training for Ukraine +366 000
Yhteensä -

Talousarvioesitykseen nähden käyttösuunnitelmaan on lisätty uusi kohta 30. NSATU/NATO Security Assistance and Training for Ukraine, jolle on osoitettu 366 000 euroa kahden sotilaan ylläpitokustannuksiin. Lisäksi käyttösuunnitelmakohdan 25. nimi on muutettu.

Käyttösuunnitelmakohdan 18. vähennys aiheutuu Suomen osallistumisen operaatioon päättymisestä 31.12.2024. Käyttösuunnitelmakohdan 26. lisäys aiheutuu kahdesta yhtäaikaisesta perehdytysjaksosta sekä koulutusjoukkueen kahden kuukauden rotatointirytmistä. Käyttösuunnitelmakohtien 27. ja 28. lisäykset aiheutuvat operaatioiden jatkumisesta vuoden loppuun.

Käyttösuunnitelman muut muutokset johtuvat operaatioiden suunnitteluperusteiden, erityisesti palkkauskustannusten ja henkilöstömäärien, tarkentumisesta. Vastaava lisäys on tehty käyttösuunnitelmakohtaan 09.


2025 talousarvio 53 080 000
2024 III lisätalousarvio
2024 II lisätalousarvio 1 685 000
2024 talousarvio 53 080 000
2023 tilinpäätös 46 395 834

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Momentille esitetään 53,1 milj. euroa, joka vastaa vuoden 2024 varsinaisen talousarvion tasoa. Lisäksi puolustusministeriön hallinnonalalta (mom. 27.30.20) maksetaan sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja hallintomenoja noin 64,9 milj. euroa. Operaatioissa toimivan henkilöstön määrän arvioidaan olevan enimmillään noin 450 sotilasta vuonna 2025. Osallistuminen YK:n UNIFIL-operaatioon Libanonissa on Suomen suurin joukkokokonaisuus noin 200 sotilaalla. Suomi osallistuu merkittävällä panoksella myös koulutustuen antamiseen Ukrainan asevoimille. Muita operaatioita on mm. Kosovossa, Välimeren alueella, Lähi-idässä ja Afrikassa, Punaisellamerellä, Somaliassa ja Mosambikissa.

Valiokunta pitää tärkeänä, että Suomi ylläpitää jatkossakin pitkäjänteisesti saavuttamaansa asemaa vastuullisena ja osaavana rauhanturvaajana. Osallistumalla kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan vahvistetaan samalla kansallista puolustuskykyä ja kansallisia valmiuksia. Nykyisessä turvallisuustilanteessa on tärkeää, että Suomi pystyy tekemään nopeita päätöksiä kriisinhallinnan muutoksista. Tästä syystä on hyvä, että momentilla on ns. varalla olo -rahaa, joka on hallituksen antaman talousarviota täydentävän esityksen jälkeen noin 8,0 milj. euroa.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 53 080 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetussa laissa (211/2006) tarkoitetun kriisinhallintahenkilöstön palkkaus-, päiväraha-, muonanparannusraha- ja koulutusmenojen sekä valtion eläkemaksun ja kriisinhallintahenkilöstölle palvelusajaksi otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen sekä sotilaallisen kriisinhallintahenkilöstön ryhmätapaturmavakuutusta vastaavien etuuksien maksamiseen ja niistä aiheutuvien hallintokulujen maksamiseen

2) kansainvälisen kriisinhallintayhteistyön puitteissa annettavaan koulutukseen ja sen materiaalikuluihin

3) kansainvälisen kriisinhallintatyön puitteissa yksittäisille maille annettavasta tuesta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen puolustussektorilla ja vakauttamistehtäviin konfliktien jälkeen

4) kansainvälisten kriisinhallintaoperaatioiden taloudellisesta tukemisesta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen

5) kansallisen kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuvien menojen maksamiseen

6) yhdessä momentin 27.30.20 määrärahan kanssa enintään 450 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön, myös virkaan nimitettyjen virkamiesten palkkausmenoihin.

Käyttösuunnitelma

     
01. EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot 190 000
04. Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) 6 223 000
05. Yhteiset menot 6 279 000
09. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin 8 039 000
11. EUTM/Somalian koulutusoperaation menot 1 554 000
14. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot 19 656 000
18. Irakin koulutusoperaation menot 450 000
23. Naton Irakin koulutusoperaation menot 759 000
24. EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot 1 709 000
25. EUMAM/Mosambikin koulutusoperaation menot 614 000
26. EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot 5 851 000
27. EUNAVFOR ASPIDES -operaation menot 709 000
28. Prosperity Guardian -operaation menot 281 000
29. YK:n rauhanturvaamisen hankkeet 400 000
30. NSATU/ NATO Security Assistance and Training for Ukraine 366 000
Yhteensä 53 080 000

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:

Käyttösuunnitelma (euroa)

     
01. EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot 24 000
04. Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) 6 223 000
05. Yhteiset menot 6 279 000
09. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin 7 202 000
11. EUTM/Somalian koulutusoperaation menot 1 554 000
14. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot 20 191 000
18. Irakin koulutusoperaation menot 450 000
23. Naton Irakin koulutusoperaation menot 759 000
24. EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot 1 929 000
25. EUMAM/Mosambikin koulutusoperaation menot 614 000
26. EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot 6 177 000
27. EUNAVFOR ASPIDES -operaation menot 709 000
28. Prosperity Guardian -operaation menot 61 000
29. YK:n rauhanturvaamisen hankkeet 400 000
30. NSATU/ NATO Security Assistance and Training for Ukraine 508 000
Yhteensä 53 080 000

Selvitysosa:Käyttösuunnitelmakohtien 14. ja 24. lisäykset aiheutuvat operaatioiden henkilöstökustannusten noususta ja käyttösuunnitelmakohtien 26. ja 30. lisäykset operaatioiden suunnitteluperusteiden tarkentumisesta.

Käyttösuunnitelmakohdan 01. vähennys aiheutuu arvioitua pienemmistä menoista ja käyttösuunnitelmakohdan 28. vähennys Suomen osallistumisen operaatioon päättymisestä 19.2.2025.

Lisäykset katetaan käyttösuunnitelmakohtien 01., 09. ja 28. vähennyksillä.

Muutokset käyttösuunnitelmaan (euroa)

     
01. EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot -166 000
09. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin -837 000
14. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot +535 000
24. EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot +220 000
26. EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot +326 000
28. Prosperity Guardian -operaation menot -220 000
30. NSATU/ NATO Security Assistance and Training for Ukraine +142 000
Yhteensä -

Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.


2025 II lisätalousarvio
2025 talousarvio 53 080 000
2024 tilinpäätös 50 538 847
2023 tilinpäätös 46 395 834

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:

Käyttösuunnitelma (euroa)

     
01. EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot 24 000
04. Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) 6 223 000
05. Yhteiset menot 6 279 000
09. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin 7 202 000
11. EUTM/Somalian koulutusoperaation menot 1 554 000
14. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot 20 191 000
18. Irakin koulutusoperaation menot 450 000
23. Naton Irakin koulutusoperaation menot 759 000
24. EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot 1 929 000
25. EUMAM/Mosambikin koulutusoperaation menot 614 000
26. EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot 6 177 000
27. EUNAVFOR ASPIDES -operaation menot 709 000
28. Prosperity Guardian -operaation menot 61 000
29. YK:n rauhanturvaamisen hankkeet 400 000
30. NSATU/ NATO Security Assistance and Training for Ukraine 508 000
Yhteensä 53 080 000

 

III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)

Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:

Käyttösuunnitelma (euroa)

     
01. EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot 24 000
04. Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) 6 223 000
05. Yhteiset menot 6 279 000
09. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin 6 502 000
11. EUTM/Somalian koulutusoperaation menot 1 554 000
14. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot 20 691 000
18. Irakin koulutusoperaation menot 450 000
23. Naton Irakin koulutusoperaation menot 759 000
24. EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot 1 929 000
25. EUMAM/Mosambikin koulutusoperaation menot 614 000
26. EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot 6 177 000
27. EUNAVFOR ASPIDES -operaation menot 709 000
28. Prosperity Guardian -operaation menot 61 000
29. YK:n rauhanturvaamisen hankkeet 400 000
30. NSATU/ NATO Security Assistance and Training for Ukraine 708 000
Yhteensä 53 080 000

Selvitysosa:Käyttösuunnitelmakohdan 14. lisäys aiheutuu operaation henkilöstökustannusten noususta palkankorotusten 1.7.2025 johdosta. Käyttösuunnitelmakohdan 30. lisäys aiheutuu operaation vahvuuden noususta kahdesta kuuteen sotilaaseen.

Lisäykset katetaan käyttösuunnitelmakohdan 09. vähennyksellä.

Muutokset käyttösuunnitelmaan (euroa)

     
09. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin -700 000
14. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot +500 000
30. NSATU/ NATO Security Assistance and Training for Ukraine +200 000
Yhteensä -

Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.


2025 III lisätalousarvio
2025 II lisätalousarvio
2025 talousarvio 53 080 000
2024 tilinpäätös 50 538 847
2023 tilinpäätös 46 395 834

 

Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)

Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:

Käyttösuunnitelma (euroa)

     
01. EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot 24 000
04. Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) 6 223 000
05. Yhteiset menot 6 279 000
09. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin 6 502 000
11. EUTM/Somalian koulutusoperaation menot 1 554 000
14. Libanonin kriisinhallintaoperaation menot 20 691 000
18. Irakin koulutusoperaation menot 450 000
23. Naton Irakin koulutusoperaation menot 759 000
24. EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot 1 929 000
25. EUMAM/Mosambikin koulutusoperaation menot 614 000
26. EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot 6 177 000
27. EUNAVFOR ASPIDES -operaation menot 709 000
28. Prosperity Guardian -operaation menot 61 000
29. YK:n rauhanturvaamisen hankkeet 400 000
30. NSATU/ NATO Security Assistance and Training for Ukraine 708 000
Yhteensä 53 080 000

21. Siviilihenkilöstön osallistuminen kriisinhallintaan (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 17 485 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kriisinhallintatoimintaan ulkomailla osallistuvasta siviilihenkilöstöstä aiheutuvien menojen ja Suomen siviilikriisinhallintatoiminnasta aiheutuvien muiden menojen maksamiseen

2) vaalitarkkailijatoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen

3) siviilikriisinhallinnan tehtävissä toimivalle henkilöstölle otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen

4) siviilikriisinhallinnan projekteihin ja koulutukseen

5) siviilikriisinhallintaa tukevien hankkeiden valtionavustuksiin

6) enintään 140 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön, myös virkaan nimitettyjen virkamiesten, palkkausmenoihin.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.

Käyttösuunnitelma (euroa)

     
01. Siviilikriisinhallinta 17 185 000
02. Vaalitarkkailijat 300 000
Yhteensä 17 485 000

Selvitysosa:Suomi on osallistunut siviilikriisinhallintaan viime vuosina 100—150 asiantuntijan vuotuisella vahvuudella. Määrärahatasolla Suomi pystyy lähettämään operaatioihin n. 130 asiantuntijaa.

Siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiudet budjetoidaan sisäministeriön pääluokkaan momentille 26.01.04.

Järjestöiltä saatavat tulot on budjetoitu momentille 12.24.99.

Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 16 485 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 1 000 000 euroa.

Momentilta myönnettäviin valtionavustuksiin sovelletaan valtionavustuslakia (688/2001).

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön (Etyj) puheenjohtajan suomalaisen erityisedustajan (Special Representative of the OSCE Chairperson-in-Office in Ukraine and in the Trilateral Contact Group) palkkaus- ja muut menot (siirto momentille 24.01.01) -38
Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) -2 000
Yhteensä -2 038

2025 talousarvio 17 485 000
2024 talousarvio 19 523 000
2023 tilinpäätös 19 248 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Momentille esitetään 17,5 milj. euroa, joka on 2 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Siviilikriisinhallinnan määrärahalla voidaan lähettää operaatioihin noin 130 asiantuntijaa, mikä on kymmenen asiantuntijaa vähemmän kuin vuonna 2024. Suurin osa Suomen siviilikriisinhallintaan osallistumisesta suuntautuu EU:n operaatioihin. Etenkin Ukrainan tukeminen ja maan turvallisuussektorin vahvistaminen siviilikriisinhallinnan kautta on Suomelle ensisijaista. Ukrainan lisäksi Suomi pitää yllä vahvaa osallistumista Georgiassa, Armeniassa, Kosovossa ja Moldovassa. Merkittävää on, että lähes puolet Suomen siviilikriisinhallinta-asiantuntijoista on naisia.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 17 485 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kriisinhallintatoimintaan ulkomailla osallistuvasta siviilihenkilöstöstä aiheutuvien menojen ja Suomen siviilikriisinhallintatoiminnasta aiheutuvien muiden menojen maksamiseen

2) vaalitarkkailijatoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen

3) siviilikriisinhallinnan tehtävissä toimivalle henkilöstölle otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen

4) siviilikriisinhallinnan projekteihin ja koulutukseen

5) siviilikriisinhallintaa tukevien hankkeiden valtionavustuksiin

6) enintään 140 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön, myös virkaan nimitettyjen virkamiesten, palkkausmenoihin.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.

Käyttösuunnitelma (euroa)

     
01. Siviilikriisinhallinta 17 185 000
02. Vaalitarkkailijat 300 000
Yhteensä 17 485 000

66. Rauhanvälitys (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 3 900 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) sellaisen rauhanvälittämistoiminnan menoihin ja siihen liittyvän kapasiteetin vahvistamiseen, johon Suomi osallistuu

2) rauhanvälitystä tukeviin kahdenvälisiin ja monenkeskisiin hankkeisiin

3) kansainvälisissä järjestöissä ja niitä vastaavissa organisaatioissa toimivista asiantuntijoista näille organisaatioille aiheutuvien menojen maksamiseen

4) rauhanvälittämistä tukevien hankkeiden valtionavustuksiin

5) rauhanvälitystoimintaan liittyvien valtion kulutusmenojen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Rauhanvälitys on osa kokonaisvaltaista kriisinhallintaa. Suomen tavoitteena on edistää rauhanvälitystä aktiivisesti ja johdonmukaisesti. Suomi tukee rauhanvälitykseen liittyviä vuoropuheluprosesseja, edistää käynnissä olevien konfliktien ratkaisua sekä vahvistaa rauhanvälitystoimintaa ja rauhanvälityskapasiteettia niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin.

Määrärahaa käytetään noin 75 % osalta julkisen kehitysyhteistyön (ODA) kriteerien mukaisesti.

Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 390 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 3 510 000 euroa.


2025 talousarvio 3 900 000
2024 talousarvio 3 900 000
2023 tilinpäätös 2 500 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Momentille esitetään 3,9 milj. euroa, joka vastaa vuoden 2024 määrärahaa. Määrärahasta käytetään noin 75 prosenttia julkisen kehitysyhteistyön (ODA) kriteerien mukaisesti. Rauhanvälitys on osa kokonaisvaltaista kriisinhallintaa. Suomen tavoitteena on edistää rauhanvälitystä aktiivisesti ja johdonmukaisesti. Ulkoministeriön rauhanvälitysaloitteet täydentävät Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa sekä kahdenvälisiä suhteita. Toiminta keskittyy erityisesti Länsi-Balkanille, Lähi-idän alueelle ja Afrikan sarveen.

Valiokunta pitää tarpeellisena, että etenkin naisten ja nuorten merkityksellistä osallistumista rauhanprosesseihin edistetään eri tavoin ja aktiivista tukea naisrauhanvälittäjäverkostoille jatketaan. Tarpeellista on myös Suomen vesidiplomatiatoiminnan järjestelmällinen kehittäminen, jonka seurauksena kansainvälinen kysyntä Suomen osaamiselle on kasvanut.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 3 900 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) sellaisen rauhanvälittämistoiminnan menoihin ja siihen liittyvän kapasiteetin vahvistamiseen, johon Suomi osallistuu

2) rauhanvälitystä tukeviin kahdenvälisiin ja monenkeskisiin hankkeisiin

3) kansainvälisissä järjestöissä ja niitä vastaavissa organisaatioissa toimivista asiantuntijoista näille organisaatioille aiheutuvien menojen maksamiseen

4) rauhanvälittämistä tukevien hankkeiden valtionavustuksiin

5) rauhanvälitystoimintaan liittyvien valtion kulutusmenojen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.

87. CMI:n Rauhanrahaston pääoman korottaminen (siirtomääräraha 3 v)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 5 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää CMI — Martti Ahtisaari Peace Foundation -järjestön perustaman Rauhanrahaston pääomasijoitusten maksamiseen.

Selvitysosa:Määräraha on tarkoitus käyttää CMI:n Rauhanrahaston pääomittamiseen, pohjautuen Suomen itsenäisyyden juhlarahaston lahjoituspäätökseen yhteensä 10 000 000 euroa, josta 5 000 000 euroa vuonna 2025.

Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.


2025 talousarvio 5 000 000
2024 talousarvio 5 000 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 5 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää CMI — Martti Ahtisaari Peace Foundation -järjestön perustaman Rauhanrahaston pääomasijoitusten maksamiseen.