Talousarvioesitys 2025
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Selvitysosa:Suomi osallistuu aktiivisesti Etyjin, EU:n, Naton ja YK:n sotilaalliseen ja siviilikriisinhallintaan. Työssä otetaan huomioon myös kriisinhallinnan parlamentaarisen komitean antamat yli hallituskausien ulottuvat suositukset kriisinhallinnan kehittämiseksi. Nopeat muutokset Euroopan turvallisuustilanteessa edellyttävät varautumista muutoksiin myös kriisinhallinnan osalta. Suomelle on jatkossakin tärkeätä taata riittävä osallistumistaso sekä sotilaallisessa että siviilikriisinhallinnassa. Osallistumalla kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan vahvistetaan kansallista puolustuskykyämme ja valmiuksiamme.
Suomi osallistuu tällä hetkellä yhteentoista sotilaalliseen kriisinhallintaoperaatioon. Sotilaallisiin kriisinhallintatehtäviin palkattua henkilöstöä arvioidaan vuonna 2025 olevan n. 450 sotilasta. Osallistuminen YK:n UNIFIL-operaatioon Libanonissa on Suomen suurin joukkokokonaisuus n. 200 sotilaalla. Muita suuria joukkokokonaisuuksia on Irakissa ja Kosovossa. Suomi osallistuu lisäksi merkittävällä panoksella koulutustuen antamiseen Ukrainan asevoimille EUMAM Ukraine koulutusoperaation kautta. Suomi osallistuu operaatioihin myös Välimeren alueella ja Afrikassa, Malissa, Somaliassa ja Mosambikissa. Lisäksi Suomi osallistuu kansainvälisiin siviilikriisinhallintatehtäviin n. 130 asiantuntijalla. Siviilikriisinhallinnassa suurimmat yksittäiset osallistumiset ovat Ukrainassa, Etelä-Sudanissa, Georgiassa ja Somaliassa.
Suomi jatkaa valtiollisen rauhanvälitystoiminnan kehittämistä. Ulkoministeriön rauhanvälitystoiminta keskittyy erityisesti Länsi-Balkaniin, Lähi-idän alueelle ja Afrikan sarveen. Tavoitteena on edistää naisten ja nuorten merkityksellistä osallistumista rauhanprosesseihin, ja tukea naisrauhanvälittäjäverkostoille jatketaan. Tuki uskonnollisten ja perinteisten vaikuttajien verkostolle on tärkeä osa rauhanvälitystoimintaa. Painopisteenä on myös vesidiplomatia, jota on kehitetty järjestelmällisesti, ja kansainvälinen kysyntä Suomen osaamiselle on kasvanut merkittävästi.
20. Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenot (arviomääräraha)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 53 080 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetussa laissa (211/2006) tarkoitetun kriisinhallintahenkilöstön palkkaus-, päiväraha-, muonanparannusraha- ja koulutusmenojen sekä valtion eläkemaksun ja kriisinhallintahenkilöstölle palvelusajaksi otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen sekä sotilaallisen kriisinhallintahenkilöstön ryhmätapaturmavakuutusta vastaavien etuuksien maksamiseen ja niistä aiheutuvien hallintokulujen maksamiseen
2) kansainvälisen kriisinhallintayhteistyön puitteissa annettavaan koulutukseen ja sen materiaalikuluihin
3) kansainvälisen kriisinhallintatyön puitteissa yksittäisille maille annettavasta tuesta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen puolustussektorilla ja vakauttamistehtäviin konfliktien jälkeen
4) kansainvälisten kriisinhallintaoperaatioiden taloudellisesta tukemisesta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen
5) kansallisen kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuvien menojen maksamiseen
6) yhdessä momentin 27.30.20 määrärahan kanssa enintään 450 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön, myös virkaan nimitettyjen virkamiesten palkkausmenoihin.
Käyttösuunnitelma (euroa)
| 01. | EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot | 190 000 |
| 04. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 6 223 000 |
| 05. | Yhteiset menot | 6 279 000 |
| 09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 179 000 |
| 11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 1 554 000 |
| 14. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 20 430 000 |
| 18. | Irakin koulutusoperaation menot | 9 092 000 |
| 23. | Naton Irakin koulutusoperaation menot | 759 000 |
| 24. | EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot | 1 685 000 |
| 25. | EUTM/Mosambikin koulutusoperaation menot | 768 000 |
| 26. | EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot | 5 365 000 |
| 27. | EUNAVFOR ASPIDES -operaation menot | 112 000 |
| 28. | Prosperity Guardian -operaation menot | 44 000 |
| 29. | YK:n rauhanturvaamisen hankkeet | 400 000 |
| Yhteensä | 53 080 000 | |
Selvitysosa:Operaatioiden määrärahat on mitoitettu Suomen kriisinhallintajoukkojen vahvuuksien ja tehtävävaatimusten mukaisesti ottaen huomioon ne kriisinhallintaoperaatiot, joihin Suomi suunnittelee osallistuvansa v. 2025.
Sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja hallintomenot budjetoidaan puolustusministeriön pääluokkaan momentille 27.30.20.
YK:n maksamat palkkausmenokorvaukset on budjetoitu momentille 12.24.99.
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 52 680 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 400 000 euroa. Pääosa momentin määrärahoista siirretään puolustusvoimien käyttöön.
| 2025 talousarvio | 53 080 000 |
| 2024 II lisätalousarvio | 1 685 000 |
| 2024 talousarvio | 53 080 000 |
| 2023 tilinpäätös | 46 395 834 |
Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)
Tyhjä PaatososanKappaleKooste elementti, POISTA
Käyttösuunnitelma
| 01. | EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot | 190 000 |
| 04. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 6 223 000 |
| 05. | Yhteiset menot | 6 279 000 |
| 09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 8 039 000 |
| 11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 1 554 000 |
| 14. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 19 656 000 |
| 18. | Irakin koulutusoperaation menot | 450 000 |
| 23. | Naton Irakin koulutusoperaation menot | 759 000 |
| 24. | EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot | 1 709 000 |
| 25. | EUMAM/Mosambikin koulutusoperaation menot | 614 000 |
| 26. | EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot | 5 851 000 |
| 27. | EUNAVFOR ASPIDES -operaation menot | 709 000 |
| 28. | Prosperity Guardian -operaation menot | 281 000 |
| 29. | YK:n rauhanturvaamisen hankkeet | 400 000 |
| 30. | NSATU/ NATO Security Assistance and Training for Ukraine | 366 000 |
| Yhteensä | 53 080 000 | |
Selvitysosa:Päätösosan käyttösuunnitelma korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan käyttösuunnitelman.
Muutokset käyttösuunnitelmaan
| 09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | +7 860 000 |
| 14. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | -774 000 |
| 18. | Irakin koulutusoperaation menot | -8 642 000 |
| 24. | EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot | +24 000 |
| 25. | EUMAM/Mosambikin koulutusoperaation menot | -154 000 |
| 26. | EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot | +486 000 |
| 27. | EUNAVFOR ASPIDES -operaation menot | +597 000 |
| 28. | Prosperity Guardian -operaation menot | +237 000 |
| 30. | NSATU/ NATO Security Assistance and Training for Ukraine | +366 000 |
| Yhteensä | - | |
Talousarvioesitykseen nähden käyttösuunnitelmaan on lisätty uusi kohta 30. NSATU/NATO Security Assistance and Training for Ukraine, jolle on osoitettu 366 000 euroa kahden sotilaan ylläpitokustannuksiin. Lisäksi käyttösuunnitelmakohdan 25. nimi on muutettu.
Käyttösuunnitelmakohdan 18. vähennys aiheutuu Suomen osallistumisen operaatioon päättymisestä 31.12.2024. Käyttösuunnitelmakohdan 26. lisäys aiheutuu kahdesta yhtäaikaisesta perehdytysjaksosta sekä koulutusjoukkueen kahden kuukauden rotatointirytmistä. Käyttösuunnitelmakohtien 27. ja 28. lisäykset aiheutuvat operaatioiden jatkumisesta vuoden loppuun.
Käyttösuunnitelman muut muutokset johtuvat operaatioiden suunnitteluperusteiden, erityisesti palkkauskustannusten ja henkilöstömäärien, tarkentumisesta. Vastaava lisäys on tehty käyttösuunnitelmakohtaan 09.
| 2025 talousarvio | 53 080 000 |
| 2024 III lisätalousarvio | — |
| 2024 II lisätalousarvio | 1 685 000 |
| 2024 talousarvio | 53 080 000 |
| 2023 tilinpäätös | 46 395 834 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Momentille esitetään 53,1 milj. euroa, joka vastaa vuoden 2024 varsinaisen talousarvion tasoa. Lisäksi puolustusministeriön hallinnonalalta (mom. 27.30.20) maksetaan sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja hallintomenoja noin 64,9 milj. euroa. Operaatioissa toimivan henkilöstön määrän arvioidaan olevan enimmillään noin 450 sotilasta vuonna 2025. Osallistuminen YK:n UNIFIL-operaatioon Libanonissa on Suomen suurin joukkokokonaisuus noin 200 sotilaalla. Suomi osallistuu merkittävällä panoksella myös koulutustuen antamiseen Ukrainan asevoimille. Muita operaatioita on mm. Kosovossa, Välimeren alueella, Lähi-idässä ja Afrikassa, Punaisellamerellä, Somaliassa ja Mosambikissa.
Valiokunta pitää tärkeänä, että Suomi ylläpitää jatkossakin pitkäjänteisesti saavuttamaansa asemaa vastuullisena ja osaavana rauhanturvaajana. Osallistumalla kansainväliseen sotilaalliseen kriisinhallintaan vahvistetaan samalla kansallista puolustuskykyä ja kansallisia valmiuksia. Nykyisessä turvallisuustilanteessa on tärkeää, että Suomi pystyy tekemään nopeita päätöksiä kriisinhallinnan muutoksista. Tästä syystä on hyvä, että momentilla on ns. varalla olo -rahaa, joka on hallituksen antaman talousarviota täydentävän esityksen jälkeen noin 8,0 milj. euroa.
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 53 080 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetussa laissa (211/2006) tarkoitetun kriisinhallintahenkilöstön palkkaus-, päiväraha-, muonanparannusraha- ja koulutusmenojen sekä valtion eläkemaksun ja kriisinhallintahenkilöstölle palvelusajaksi otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen sekä sotilaallisen kriisinhallintahenkilöstön ryhmätapaturmavakuutusta vastaavien etuuksien maksamiseen ja niistä aiheutuvien hallintokulujen maksamiseen
2) kansainvälisen kriisinhallintayhteistyön puitteissa annettavaan koulutukseen ja sen materiaalikuluihin
3) kansainvälisen kriisinhallintatyön puitteissa yksittäisille maille annettavasta tuesta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen puolustussektorilla ja vakauttamistehtäviin konfliktien jälkeen
4) kansainvälisten kriisinhallintaoperaatioiden taloudellisesta tukemisesta aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen
5) kansallisen kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuvien menojen maksamiseen
6) yhdessä momentin 27.30.20 määrärahan kanssa enintään 450 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön, myös virkaan nimitettyjen virkamiesten palkkausmenoihin.
Käyttösuunnitelma
| 01. | EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot | 190 000 |
| 04. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 6 223 000 |
| 05. | Yhteiset menot | 6 279 000 |
| 09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 8 039 000 |
| 11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 1 554 000 |
| 14. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 19 656 000 |
| 18. | Irakin koulutusoperaation menot | 450 000 |
| 23. | Naton Irakin koulutusoperaation menot | 759 000 |
| 24. | EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot | 1 709 000 |
| 25. | EUMAM/Mosambikin koulutusoperaation menot | 614 000 |
| 26. | EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot | 5 851 000 |
| 27. | EUNAVFOR ASPIDES -operaation menot | 709 000 |
| 28. | Prosperity Guardian -operaation menot | 281 000 |
| 29. | YK:n rauhanturvaamisen hankkeet | 400 000 |
| 30. | NSATU/ NATO Security Assistance and Training for Ukraine | 366 000 |
| Yhteensä | 53 080 000 | |
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (euroa)
| 01. | EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot | 24 000 |
| 04. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 6 223 000 |
| 05. | Yhteiset menot | 6 279 000 |
| 09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 7 202 000 |
| 11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 1 554 000 |
| 14. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 20 191 000 |
| 18. | Irakin koulutusoperaation menot | 450 000 |
| 23. | Naton Irakin koulutusoperaation menot | 759 000 |
| 24. | EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot | 1 929 000 |
| 25. | EUMAM/Mosambikin koulutusoperaation menot | 614 000 |
| 26. | EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot | 6 177 000 |
| 27. | EUNAVFOR ASPIDES -operaation menot | 709 000 |
| 28. | Prosperity Guardian -operaation menot | 61 000 |
| 29. | YK:n rauhanturvaamisen hankkeet | 400 000 |
| 30. | NSATU/ NATO Security Assistance and Training for Ukraine | 508 000 |
| Yhteensä | 53 080 000 | |
Selvitysosa:Käyttösuunnitelmakohtien 14. ja 24. lisäykset aiheutuvat operaatioiden henkilöstökustannusten noususta ja käyttösuunnitelmakohtien 26. ja 30. lisäykset operaatioiden suunnitteluperusteiden tarkentumisesta.
Käyttösuunnitelmakohdan 01. vähennys aiheutuu arvioitua pienemmistä menoista ja käyttösuunnitelmakohdan 28. vähennys Suomen osallistumisen operaatioon päättymisestä 19.2.2025.
Lisäykset katetaan käyttösuunnitelmakohtien 01., 09. ja 28. vähennyksillä.
Muutokset käyttösuunnitelmaan (euroa)
| 01. | EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot | -166 000 |
| 09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | -837 000 |
| 14. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | +535 000 |
| 24. | EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot | +220 000 |
| 26. | EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot | +326 000 |
| 28. | Prosperity Guardian -operaation menot | -220 000 |
| 30. | NSATU/ NATO Security Assistance and Training for Ukraine | +142 000 |
| Yhteensä | - | |
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
| 2025 II lisätalousarvio | — |
| 2025 talousarvio | 53 080 000 |
| 2024 tilinpäätös | 50 538 847 |
| 2023 tilinpäätös | 46 395 834 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (euroa)
| 01. | EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot | 24 000 |
| 04. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 6 223 000 |
| 05. | Yhteiset menot | 6 279 000 |
| 09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 7 202 000 |
| 11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 1 554 000 |
| 14. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 20 191 000 |
| 18. | Irakin koulutusoperaation menot | 450 000 |
| 23. | Naton Irakin koulutusoperaation menot | 759 000 |
| 24. | EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot | 1 929 000 |
| 25. | EUMAM/Mosambikin koulutusoperaation menot | 614 000 |
| 26. | EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot | 6 177 000 |
| 27. | EUNAVFOR ASPIDES -operaation menot | 709 000 |
| 28. | Prosperity Guardian -operaation menot | 61 000 |
| 29. | YK:n rauhanturvaamisen hankkeet | 400 000 |
| 30. | NSATU/ NATO Security Assistance and Training for Ukraine | 508 000 |
| Yhteensä | 53 080 000 | |
III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)
Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (euroa)
| 01. | EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot | 24 000 |
| 04. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 6 223 000 |
| 05. | Yhteiset menot | 6 279 000 |
| 09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 6 502 000 |
| 11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 1 554 000 |
| 14. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 20 691 000 |
| 18. | Irakin koulutusoperaation menot | 450 000 |
| 23. | Naton Irakin koulutusoperaation menot | 759 000 |
| 24. | EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot | 1 929 000 |
| 25. | EUMAM/Mosambikin koulutusoperaation menot | 614 000 |
| 26. | EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot | 6 177 000 |
| 27. | EUNAVFOR ASPIDES -operaation menot | 709 000 |
| 28. | Prosperity Guardian -operaation menot | 61 000 |
| 29. | YK:n rauhanturvaamisen hankkeet | 400 000 |
| 30. | NSATU/ NATO Security Assistance and Training for Ukraine | 708 000 |
| Yhteensä | 53 080 000 | |
Selvitysosa:Käyttösuunnitelmakohdan 14. lisäys aiheutuu operaation henkilöstökustannusten noususta palkankorotusten 1.7.2025 johdosta. Käyttösuunnitelmakohdan 30. lisäys aiheutuu operaation vahvuuden noususta kahdesta kuuteen sotilaaseen.
Lisäykset katetaan käyttösuunnitelmakohdan 09. vähennyksellä.
Muutokset käyttösuunnitelmaan (euroa)
| 09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | -700 000 |
| 14. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | +500 000 |
| 30. | NSATU/ NATO Security Assistance and Training for Ukraine | +200 000 |
| Yhteensä | - | |
Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.
| 2025 III lisätalousarvio | — |
| 2025 II lisätalousarvio | — |
| 2025 talousarvio | 53 080 000 |
| 2024 tilinpäätös | 50 538 847 |
| 2023 tilinpäätös | 46 395 834 |
Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)
Momentin käyttösuunnitelma muutetaan seuraavaksi:
Käyttösuunnitelma (euroa)
| 01. | EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot | 24 000 |
| 04. | Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) | 6 223 000 |
| 05. | Yhteiset menot | 6 279 000 |
| 09. | Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, kansallisesta kriisinhallinnan veteraanikortista aiheutuviin menoihin, mahdollisiin uusiin kriisinhallintaoperaatioihin sekä muihin kriisinhallintamenoihin | 6 502 000 |
| 11. | EUTM/Somalian koulutusoperaation menot | 1 554 000 |
| 14. | Libanonin kriisinhallintaoperaation menot | 20 691 000 |
| 18. | Irakin koulutusoperaation menot | 450 000 |
| 23. | Naton Irakin koulutusoperaation menot | 759 000 |
| 24. | EUNAVFOR MED, Irini-operaation menot | 1 929 000 |
| 25. | EUMAM/Mosambikin koulutusoperaation menot | 614 000 |
| 26. | EUMAM/Ukrainan koulutusoperaation menot | 6 177 000 |
| 27. | EUNAVFOR ASPIDES -operaation menot | 709 000 |
| 28. | Prosperity Guardian -operaation menot | 61 000 |
| 29. | YK:n rauhanturvaamisen hankkeet | 400 000 |
| 30. | NSATU/ NATO Security Assistance and Training for Ukraine | 708 000 |
| Yhteensä | 53 080 000 | |
21. Siviilihenkilöstön osallistuminen kriisinhallintaan (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 17 485 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kriisinhallintatoimintaan ulkomailla osallistuvasta siviilihenkilöstöstä aiheutuvien menojen ja Suomen siviilikriisinhallintatoiminnasta aiheutuvien muiden menojen maksamiseen
2) vaalitarkkailijatoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) siviilikriisinhallinnan tehtävissä toimivalle henkilöstölle otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen
4) siviilikriisinhallinnan projekteihin ja koulutukseen
5) siviilikriisinhallintaa tukevien hankkeiden valtionavustuksiin
6) enintään 140 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön, myös virkaan nimitettyjen virkamiesten, palkkausmenoihin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Käyttösuunnitelma (euroa)
| 01. | Siviilikriisinhallinta | 17 185 000 |
| 02. | Vaalitarkkailijat | 300 000 |
| Yhteensä | 17 485 000 | |
|---|---|---|
Selvitysosa:Suomi on osallistunut siviilikriisinhallintaan viime vuosina 100—150 asiantuntijan vuotuisella vahvuudella. Määrärahatasolla Suomi pystyy lähettämään operaatioihin n. 130 asiantuntijaa.
Siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiudet budjetoidaan sisäministeriön pääluokkaan momentille 26.01.04.
Järjestöiltä saatavat tulot on budjetoitu momentille 12.24.99.
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 16 485 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 1 000 000 euroa.
Momentilta myönnettäviin valtionavustuksiin sovelletaan valtionavustuslakia (688/2001).
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön (Etyj) puheenjohtajan suomalaisen erityisedustajan (Special Representative of the OSCE Chairperson-in-Office in Ukraine and in the Trilateral Contact Group) palkkaus- ja muut menot (siirto momentille 24.01.01) | -38 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -2 000 |
| Yhteensä | -2 038 |
| 2025 talousarvio | 17 485 000 |
| 2024 talousarvio | 19 523 000 |
| 2023 tilinpäätös | 19 248 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Momentille esitetään 17,5 milj. euroa, joka on 2 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Siviilikriisinhallinnan määrärahalla voidaan lähettää operaatioihin noin 130 asiantuntijaa, mikä on kymmenen asiantuntijaa vähemmän kuin vuonna 2024. Suurin osa Suomen siviilikriisinhallintaan osallistumisesta suuntautuu EU:n operaatioihin. Etenkin Ukrainan tukeminen ja maan turvallisuussektorin vahvistaminen siviilikriisinhallinnan kautta on Suomelle ensisijaista. Ukrainan lisäksi Suomi pitää yllä vahvaa osallistumista Georgiassa, Armeniassa, Kosovossa ja Moldovassa. Merkittävää on, että lähes puolet Suomen siviilikriisinhallinta-asiantuntijoista on naisia.
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 17 485 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) kriisinhallintatoimintaan ulkomailla osallistuvasta siviilihenkilöstöstä aiheutuvien menojen ja Suomen siviilikriisinhallintatoiminnasta aiheutuvien muiden menojen maksamiseen
2) vaalitarkkailijatoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen
3) siviilikriisinhallinnan tehtävissä toimivalle henkilöstölle otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen
4) siviilikriisinhallinnan projekteihin ja koulutukseen
5) siviilikriisinhallintaa tukevien hankkeiden valtionavustuksiin
6) enintään 140 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön, myös virkaan nimitettyjen virkamiesten, palkkausmenoihin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Käyttösuunnitelma (euroa)
| 01. | Siviilikriisinhallinta | 17 185 000 |
| 02. | Vaalitarkkailijat | 300 000 |
| Yhteensä | 17 485 000 | |
|---|---|---|
66. Rauhanvälitys (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 3 900 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) sellaisen rauhanvälittämistoiminnan menoihin ja siihen liittyvän kapasiteetin vahvistamiseen, johon Suomi osallistuu
2) rauhanvälitystä tukeviin kahdenvälisiin ja monenkeskisiin hankkeisiin
3) kansainvälisissä järjestöissä ja niitä vastaavissa organisaatioissa toimivista asiantuntijoista näille organisaatioille aiheutuvien menojen maksamiseen
4) rauhanvälittämistä tukevien hankkeiden valtionavustuksiin
5) rauhanvälitystoimintaan liittyvien valtion kulutusmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Rauhanvälitys on osa kokonaisvaltaista kriisinhallintaa. Suomen tavoitteena on edistää rauhanvälitystä aktiivisesti ja johdonmukaisesti. Suomi tukee rauhanvälitykseen liittyviä vuoropuheluprosesseja, edistää käynnissä olevien konfliktien ratkaisua sekä vahvistaa rauhanvälitystoimintaa ja rauhanvälityskapasiteettia niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin.
Määrärahaa käytetään noin 75 % osalta julkisen kehitysyhteistyön (ODA) kriteerien mukaisesti.
Määrärahan käytöstä arvioidaan kulutusmenojen osuudeksi 390 000 euroa ja siirtomenojen osuudeksi 3 510 000 euroa.
| 2025 talousarvio | 3 900 000 |
| 2024 talousarvio | 3 900 000 |
| 2023 tilinpäätös | 2 500 000 |
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Momentille esitetään 3,9 milj. euroa, joka vastaa vuoden 2024 määrärahaa. Määrärahasta käytetään noin 75 prosenttia julkisen kehitysyhteistyön (ODA) kriteerien mukaisesti. Rauhanvälitys on osa kokonaisvaltaista kriisinhallintaa. Suomen tavoitteena on edistää rauhanvälitystä aktiivisesti ja johdonmukaisesti. Ulkoministeriön rauhanvälitysaloitteet täydentävät Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa sekä kahdenvälisiä suhteita. Toiminta keskittyy erityisesti Länsi-Balkanille, Lähi-idän alueelle ja Afrikan sarveen.
Valiokunta pitää tarpeellisena, että etenkin naisten ja nuorten merkityksellistä osallistumista rauhanprosesseihin edistetään eri tavoin ja aktiivista tukea naisrauhanvälittäjäverkostoille jatketaan. Tarpeellista on myös Suomen vesidiplomatiatoiminnan järjestelmällinen kehittäminen, jonka seurauksena kansainvälinen kysyntä Suomen osaamiselle on kasvanut.
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 3 900 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) sellaisen rauhanvälittämistoiminnan menoihin ja siihen liittyvän kapasiteetin vahvistamiseen, johon Suomi osallistuu
2) rauhanvälitystä tukeviin kahdenvälisiin ja monenkeskisiin hankkeisiin
3) kansainvälisissä järjestöissä ja niitä vastaavissa organisaatioissa toimivista asiantuntijoista näille organisaatioille aiheutuvien menojen maksamiseen
4) rauhanvälittämistä tukevien hankkeiden valtionavustuksiin
5) rauhanvälitystoimintaan liittyvien valtion kulutusmenojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
87. CMI:n Rauhanrahaston pääoman korottaminen (siirtomääräraha 3 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 5 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää CMI — Martti Ahtisaari Peace Foundation -järjestön perustaman Rauhanrahaston pääomasijoitusten maksamiseen.
Selvitysosa:Määräraha on tarkoitus käyttää CMI:n Rauhanrahaston pääomittamiseen, pohjautuen Suomen itsenäisyyden juhlarahaston lahjoituspäätökseen yhteensä 10 000 000 euroa, josta 5 000 000 euroa vuonna 2025.
Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.
| 2025 talousarvio | 5 000 000 |
| 2024 talousarvio | 5 000 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 5 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää CMI — Martti Ahtisaari Peace Foundation -järjestön perustaman Rauhanrahaston pääomasijoitusten maksamiseen.
