Hoppa till innehåll
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Ulkoasiainhallinto
              74. Talonrakennukset
         10. Kriisinhallinta
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2025

01. UlkoasiainhallintoPDF-versio

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Selvitysosa:Ulkoasiainhallinto palvelee koko valtionhallintoa, kansalaisia, yrityksiä, järjestöjä, mediaa ja muita yhteistyökumppaneita. Ulkoasiainhallinto edistää Suomen ja suomalaisten turvallisuutta ja hyvinvointia Suomen rajojen ulkopuolella. Ulkoministeriö huolehtii Suomen elintärkeistä, kansainvälisistä yhteyksistä ja lakisääteisistä konsulipalveluista ulkomailla tapahtuvissa avustustapauksissa sekä kriisitilanteissa. Ministeriön maahantulopalveluilla edistetään työperäistä ja estetään laitonta maahanmuuttoa. Ulkoministeriö edistää suomalaisyritysten vientiä sekä kansainvälistymistä, ja siten Suomen sekä suomalaisten hyvinvointia. Ulkoministeriö parantaa yrityspalveluja oman kehityshankkeen ja Team Finland -uudistuksen kautta.

Ulkoasiainhallinnon toiminta nojaa kattavaan edustustoverkkoon. Edustustoverkkoa tarkastellaan pitkällä aikavälillä suunnitelmallisesti. Muuttuva ympäristö vaatii ulkoasiainhallinnolta ennakointia, seurantaa, analyysiä, vaikuttamista strategisen viestinnän kautta sekä joustavaa resurssien käyttöä. Ulkoasiainhallinnon keskeiset vaikuttamisen välineet ovat tehokas kahden- ja monenvälinen diplomatia eri tasoilla sekä tavoitteellinen ja tuloksellinen viestintä. Ulkoasiainhallinto hyödyntää toiminnassaan enenevästi digitaalisia ratkaisuja.

Toiminnalliset tulostavoitteet

  2023
toteutuma
2024
arvio
2025
arvio
       
Työperäisen maahanmuuton lupaprosessit      
— Edustustoissa vireytettyjen työntekijän oleskelulupahakemusten (TTOL) määrä1) 12 000 13 400 14 400
Kriisivalmius      
— Tilannekuvatoiminnan aloittaminen tilanneorganisaation käynnistämistä koskevasta päätöksestä (aloitusaika enintään, h) 1 1 1
Vientivalvonta      
— Vientilupien käsittelyaika enintään 15 pv (osuus lupahakemuksista, %) 80 80 80
— Vientivalvontaa koskevat tiedustelut (vastausaika enintään, pv) 14 14 14
Pakotteiden hoito      
— Yritys-, kansalais- ja viranomaistiedustelut (vastausaika enintään, pv) 95 28 28
— Poikkeuslupia koskevat päätösesitykset/lisätietopyynnöt (käsittelyaika enintään, pv) 168 42 42

1) Hakemusten laskentatapa yhtenäistetty Migrin kanssa.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2023
toteutuma
2024
ennakoitu
2025
tavoite
       
Henkilötyövuodet 2 291 2 334 2 267
— Ulkoministeriö 841 834 790
— Ulkomaanedustus 586 600 577
— Paikallisesti palkatut 864 900 900
Työtyytyväisyysindeksi 3,8 3,7 3,8
Eläköitymisikä 66 66 66
Sairauspoissaolot, pv/htv 4,8 5,0 5,0

01. Ulkoasiainhallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 250 192 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös Suomeen suuntautuvien ministerivierailujen menojen ja niihin liittyvän tilapäisen työvoiman palkkioiden ja työnantajamaksujen maksamiseen.

Selvitysosa:

Ulkoasiainhallinnon toimintamenot vuonna 2025 (euroa)

   
Ministeriö 77 231 000
Toimintamenot 9 200 000
Henkilöstömenot 68 031 000
   
Edustustot, 89 toimipistettä1) 151 819 000
Toimintamenot2) 72 000 000
Henkilöstömenot 79 819 000
   
Hallinnonalan toimialavastaavat menot 21 142 000
Yhteensä 250 192 000

1) Toimipisteiden lukumäärä alueittain: Eurooppa 29, Itä 4, Aasia ja Amerikka 28, Afrikka ja Lähi-itä 21 ja pysyvät edustustot 7 toimipistettä. Väliaikaisesti on suljettu kaksi toimipistettä.

2) Lisäksi kehitysyhteistyöedustustojen turvallisuus- ja kiinteistömenoihin arvioidaan käytettävän momenttien 24.30.66 ja 24.30.69 määrärahoja yhteensä 12 000 000 euroa.

Edustustojen henkilöstömenoissa on esitetty lähetetyn henkilökunnan peruspalkkojen lisäksi seuraavat ulkomaan edustautumisen korvaukset: paikallis-, puoliso- ja lapsikorvaus, olosuhdekorvaus, lasten koulutus- ja päivähoitokorvaukset, hautajais-, kotiloma- ja tapaamismatkat, varustaumiskorvaus sekä muuttokorvaus. Paikalta palkatun henkilöstön henkilöstömenot sisältyvät edustustojen toimintamenoihin.

Hallinnonalan yhteisillä menoilla katetaan vuoden mittaan mm. tieto- ja kiinteistöhallinnon sekä turvallisuuden ja koulutuksen menoja sekä ministeriössä että edustustoissa.

Hallinnonalan julkisoikeudellisista suoritteista saamat tulot kertyvät pääasiassa edustustoista saatavista passi- ja oleskelulupatuloista ja ne esitetään osana edustustojen nettobudjetoituja toimintamenoja.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Bruttomenot 290 518 272 648 272 033
Bruttotulot 19 950 16 598 21 841
Nettomenot 270 568 256 050 250 192
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 53 908    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 46 159    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma, julkisoikeudelliset suoritteet (1 000 euroa)

  2023
toteutuma
2024
varsinainen
talousarvio
2025
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 11 102 10 813 15 600
— suoritteiden myyntituotot mom. 12.24.99 (viisumien käsittelymaksut) 6 833 9 972 9 000
Tuotot yhteensä 17 935 20 785 24 600
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 8 817 9 508 9 399
— osuus yhteiskustannuksista 30 862 33 568 31 992
Kustannukset yhteensä 39 679 43 076 41 391
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -21 744 -22 291 -16 791
Kustannusvastaavuus, % 45 48 59

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina tuloina ulkoasiainhallinnon suoritteiden maksuista annetun asetuksen (377/2014) mukaiset tulot sekä edustustojen pankkitilien korkotulot. Vuodesta 2015 lähtien viisumien käsittelymaksut on bruttobudjetoitu momentille 12.24.99.

Määrärahasta käytetään arviolta 110 000 euroa tutkimus- ja kehittämistoimintaan.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Elintarvikeviennin erityisasiantuntija Suomen Soulin-suurlähetystössä (siirto momentille 30.20.47) -21
Erityisasiantuntija IAEA-hallintoneuvostokaudelle Suomen Wienin suurlähetystöön (siirto momentille 32.01.01) -79
EU-rahoituksen erityisasiantuntija Suomen pysyvässä edustustossa EU:ssa (siirto momentilta 24.30.66) 290
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön (Etyj) puheenjohtajan suomalaisen erityisedustajan (Special Representative of the OSCE Chairperson-in-Office in Ukraine and in the Trilateral Contact Group) palkkaus- ja muut menot (siirto momentilta 24.10.21) 38
EU-tason yhteensopivat tietojärjestelmät (EU Interoperability) -1 300
Kansainvälisten kehitysrahoituslaitosten ja hankinnat ja investoinnit -erityisasiantuntija Suomen Washingtonin-suurlähetystössä (siirto momentille 24.30.66) -150
Kansainvälisten vesiasioiden koordinaattori (siirto momenteille 30.40.21, 33.01.01, 35.01.01) -47
Kehitysyhteistyö- ja Team Finland -asiantuntijat Suomen Kiovan suurlähetystössä (siirto momentilta 24.30.69) 390
Liikenne- ja viestintäsektorin erityisasiantuntija Suomen pysyvässä edustustossa Natossa (siirto momentilta 31.01.02) 239
Ministereiden, heidän valtiosihteereidensä ja erityisavustajiensa sihteereiden palkkamenot (siirto momentille 23.01.02) -2
Opetusalan erityisasiantuntija Suomen Lontoon-suurlähetystössä (siirto momentille 29.01.21) -305
Opetussektorin erityisasiantuntija Suomen Kiovan-suurlähetystössä (siirto momentilta 24.30.69) 16
Opetussektorin TF Knowledge -verkoston asiantuntija (siirto momentilta 29.40.20) 274
Pakote- ja vientivalvontatehtävät (5 htv) -495
Puolustussektorin erityisasiantuntija Suomen pysyvässä edustustossa EU:ssa (siirto momentille 27.01.01) -131
Puolustussektorin erityisasiantuntija Suomen pysyvässä edustustossa Natossa (siirto momentilta 27.01.01) 214
Puolustussektorin kansallisten asiantuntijoiden (VNC) palkkaus- ja muut menot (siirto momentilta 27.01.01) 154
Team Finland -asiantuntija (Ukraina) (siirto momentilta 24.30.69) 39
Ulkoasiainhallinnon lisäresursointi Suomen Nato-jäsenyyden johdosta -200
Ulkomaanedustustojen tietoliikenteen varayhteysratkaisun uudistaminen -300
Ulkoministeriön arkistojen järjestäminen (siirto momentilta 23.01.01) 85
Valtiovarainministeriön hallinnonalan erityisasiantuntija Suomen suurlähetystössä Washingtonissa (siirto momentille 28.01.01) -15
Ympäristöalan erityisasiantuntijat Suomen pysyvässä edustustossa EU:ssa (siirto momentilta 35.01.01) 34
Palkkausten tarkistukset 414
Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) -5 000
Yhteensä -5 858

2025 talousarvio 250 192 000
2024 II lisätalousarvio 3 032 000
2024 talousarvio 256 050 000
2023 tilinpäätös 262 819 000

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 250 122 000 euroa.

Selvitysosa:Vähennys 70 000 euroa talousarvioesityksen 250 192 000 euroon nähden on siirtoa momentille 23.01.01 ulkoministeriön matkustuspalveluihin liittyvään neuvontaan ja tukeen.


2025 talousarvio 250 122 000
2024 III lisätalousarvio 774 000
2024 II lisätalousarvio 3 032 000
2024 talousarvio 256 050 000
2023 tilinpäätös 262 819 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Momentille esitetään 250,1 milj. euroa, joka on noin 5,9 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Toimintamenoihin kohdistetaan 5 milj. euron säästövelvoite, joka osoitetaan pääasiassa ministeriön Suomen toimintoihin. Saadun selvityksen mukaan säästövelvoite ei johda irtisanomisiin tai lomautuksiin.

Edustustoverkko.Suomen edustustoverkko kattaa 92 edustustoa, joiden menoihin esitetään noin 151,8 milj. euroa. Hallituskauden aikana viedään läpi ulkoasiainhallinnon uudistus, jonka tarkoitus on tukea Venäjän aloittaman hyökkäyssodan myötä alkanutta uutta ulko- ja turvallisuuspolitiikan aikakautta.

Valiokunta pitää tärkeänä, että edustustoverkkoa tarkastellaan uudistuksessa pitkäjänteisesti, laaja-alaisesti ja kehitetään vastaamaan toimintaympäristön muutosta ja toiminnan prioriteetteja mukaan lukien Nato-jäsenyyden tuomat lisävelvoitteet. Kattava ja toimiva edustustoverkko on tärkeä Suomen ja suomalaisten etujen ajamiseksi sekä valtionhallinnon että yhteiskunnan eri sektoreilla. Toiminnan tehostamiseksi ja kustannusten säästämiseksi on lisäksi edelleen tärkeää ylläpitää ja kehittää yhteistyötä etenkin Pohjoismaiden ja Euroopan unionin kanssa.

Valiokunta painottaa myös, että edustustojen turvateknisistä järjestelyistä, fyysisistä turvarakenteista ja turvallisesta tietojen käsittelystä tulee huolehtia kaikissa tilanteissa. Ulkomaan edustustoihin kohdistuu jatkuvaa laitonta kybertiedustelua ja sen yrityksiä. Nämä välttämättömät menot ja niihin kohdistuvat kustannusnousupaineet on otettava huomioon ulkoasiainhallinnon uudistusta valmisteltaessa.

Muuta.Suomi toimii vuonna 2025 Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön (Etyj), Pohjoismaiden ministerineuvoston sekä Pohjoismaiden N5-yhteistyöryhmän puheenjohtajana. Lisäksi Suomi on ehdolla YK:n turvallisuusneuvoston jäseneksi kaudelle 2029—2030. Valiokunta pitää tärkeänä näiden kausien hyvää valmistelua ja hoitamista sekä riittävää resursointia niiden tarjoamien vaikutusmahdollisuuksien maksimoimiseksi.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 250 122 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös Suomeen suuntautuvien ministerivierailujen menojen ja niihin liittyvän tilapäisen työvoiman palkkioiden ja työnantajamaksujen maksamiseen.

 

II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 4 392 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäyksestä 825 000 euroa on siirtoa momentilta 24.30.66 kehitysyhteistyöhön liittyvien Team Finland -asiantuntijoiden palkkaus- ja muihin menoihin Suomen edustustoissa Brasiliassa, Bangkokissa, Pretoriassa ja New Delhissä, 40 000 euroa on siirtoa momentilta 24.30.69 kehitysyhteistyöhön liittyvän ulkoministeriön Ukrainan Team Finland -asiantuntijan palkkaus- ja muihin menoihin, 2 343 000 euroa aiheutuu ulkoministeriön hoitamien investointisuojasopimuskiistoihin liittyvien asianajo- ja muiden palveluiden hankinnasta ja 1 184 000 euroa palkkausten tarkistuksista.


2025 II lisätalousarvio 4 392 000
2025 talousarvio 250 122 000
2024 tilinpäätös 259 856 000
2023 tilinpäätös 262 819 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 4 392 000 euroa.

02. Team Finland -uudistuksen vienninedistämisen palvelut (siirtomääräraha 3 v)

 

Täydentävä talousarvioesitys HE 191/2024 vp (21.11.2024)

Momentille myönnetään 21 042 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Business Finlandilta ulkoministeriölle siirtyvän ulkomaan toiminnan kulujen kattamiseen.

Selvitysosa:Momentti lisätään talousarvioesitykseen.

Määräraha on siirtoa momentilta 32.01.05.

Työllisyyden ja yrittäjyyden ministerityöryhmä on 14.6.2024 linjannut Team Finland -verkoston johtamisrakenteen uudistamisesta kotimaassa sekä Business Finlandin ulkomaantoimintojen integroinnista ulkoasiainhallintoon. Hallitus on 3.9.2024 linjannut, että se sitoutuu turvaamaan riittävät voimavarat suomalaisyritysten kansainvälistymistä ja vientiä edistäville Team Finland -ulkomaanpalveluille. Business Finlandin ulkomaantoimintojen budjettirahoitus siirretään työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalta ulkoministeriön hallinnonalalle vuoden 2025 alusta.


2025 talousarvio 21 042 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Momentille esitetään noin 21,0 milj. euroa, joka kohdistetaan käsiteltävään pääluokkaan työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalta siirrettävän Business Finlandin vienninedistämisen ulkomaantoimintojen rahoitukseen. Kotimaantoimintojen rahoitus siirtyy myöhemmin, kun niiden toimintasisällöt on määritelty riittävän tarkasti. Valiokunta käsittelee siirtoa mietinnössään myös momentin 32.01.05 yhteydessä.

Ulkomaankauppa on suomalaisen yhteiskunnan ja hyvinvoinnin taloudellinen perusta. Hallituksen tärkeimpiä tavoitteita kauppapolitiikassa on panostaa viennin ja investointien edistämiseen ja tukea suomalaisten yritysten sijoittumista kasvaville markkinoille. Jotta suomalaiset yritykset saavat entistä selkeämpää ja tehokkaampaa palvelua kansainvälistymisen ja viennin kasvattamiseen, puretaan Business Finlandin ja edustustoverkon päällekkäistä hallintoa ja johtamisverkostoa sekä erillisiä tiloja. Näistä syistä Business Finlandin ulkomaantoiminnot siirretään osaksi ulkoasiainhallintoa. Uudistus toteutetaan yhdessä elinkeinoelämän kanssa nimetyn selvityshenkilön ja työryhmän johdolla.

Valiokunta pitää toiminnan tehostamista tarpeellisena ja korostaa, että siirtymävaiheen aikana yritysten palveluiden jatkuvuus on turvattava. Pysyvät ja tehokkaasti toimivat vienninedistämisen rakenteet ja toiminnalle asetettavat mitattavat tavoitteet ovat Suomelle keskeisiä, jotta pärjäämme kiristyvässä globaalissa kilpailussa. Lisäksi on tarpeen selvittää uusien maksullisten lisäpalveluiden ja ulkopuolisen rahoituksen mahdollisuudet sekä huomioida verrokkimaiden käytännöt. Myös kumppanuuksia ja EU:n yhteistä vienninedistämistä tulee vahvistaa.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 21 042 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Business Finlandilta ulkoministeriölle siirtyvän ulkomaan toiminnan kulujen kattamiseen.

20. Tiede- ja kulttuuri-instituuttikiinteistöjen menot (siirtomääräraha 3 v)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 891 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ulkomailla sijaitsevien tiede- ja kulttuuri-instituuttikiinteistöjen ylläpitomenojen maksamiseen

2) ulkomailla sijaitsevien tiede- ja kulttuuri-instituuttikiinteistöjen investointimenojen maksamiseen rakennus- ja korjaushankkeissa.

Momentilta voidaan maksaa myös ennakkomaksuja. Niiden osalta määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Selvitysosa:Ulkomailla sijaitsevat valtion omistamat tiede- ja kulttuuri-instituuttikiinteistöt ovat Villa Lante ja asunto Roomassa, Suomen Ranskan instituutti Pariisissa, Pohjoismaiden paviljonki (kolmasosa) ja Suomen Aalto-paviljonki Venetsian biennaalialueella sekä Suomen Ateenan instituutti asuntoloineen. Kiinteistöt on vuokrattu suomalaisille tiede- ja kulttuurisäätiöille niiden toimintaan ulkomailla.

Instituuttikiinteistöistä saatavat vuokratulot on budjetoitu momentille 12.24.20.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Kiinteistöjen vuokrantarkistukset 9
Villa Lanten peruskorjaus; ylläpitomenojen alentuminen -220
Yhteensä -211

2025 talousarvio 891 000
2024 talousarvio 1 102 000
2023 tilinpäätös 2 305 000

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 891 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ulkomailla sijaitsevien tiede- ja kulttuuri-instituuttikiinteistöjen ylläpitomenojen maksamiseen

2) ulkomailla sijaitsevien tiede- ja kulttuuri-instituuttikiinteistöjen investointimenojen maksamiseen rakennus- ja korjaushankkeissa.

Momentilta voidaan maksaa myös ennakkomaksuja. Niiden osalta määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

29. Ulkoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 15 109 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kehitysyhteistyöhön käytettyjen ja kotimaasta hankittujen palvelujen ostoihin sisältyvien arvonlisäveromenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Arvonlisäverolain mukaan ministeriöiden kehitysyhteistyötä varten kotimaasta ostamat palvelut ovat arvonlisäverollisia. Jotta arvonlisäverolla ei rasiteta Suomen kehitysyhteistyötä, arvonlisäveromenot budjetoidaan erikseen.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Yleisen arvonlisäverokannan nousu 889
Yhteensä 889

Määräraha on kehyksen ulkopuolinen.


2025 talousarvio 15 109 000
2024 talousarvio 14 220 000
2023 tilinpäätös 14 386 590

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 15 109 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kehitysyhteistyöhön käytettyjen ja kotimaasta hankittujen palvelujen ostoihin sisältyvien arvonlisäveromenojen maksamiseen.

 

III lisätalousarvioesitys HE 152/2025 vp (10.10.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 5 365 000 euroa.

Selvitysosa:Lisäys aiheutuu Business Finlandin ja ulkoministeriön välisestä palvelusopimuksesta. Sopimus liittyy Business Finlandilta ulkoministeriölle siirtyvän ulkomaan toiminnan järjestämiseen v. 2025.


2025 III lisätalousarvio 5 365 000
2025 talousarvio 15 109 000
2024 tilinpäätös 13 854 439
2023 tilinpäätös 14 386 590

 

Eduskunnan kirjelmä EK 38/2025 vp (14.11.2025)

Momentille myönnetään lisäystä 5 365 000 euroa.

74. Talonrakennukset (siirtomääräraha 3 v)

Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)

Momentille myönnetään 6 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ulkoasiainhallinnon toimitilojen rakennus- ja korjaushankkeiden menojen maksamiseen

2) valtiolle vuokrattujen tilojen peruskorjausluonteisten korjaus- ja muutostöiden maksamiseen.

Momentilta voidaan maksaa myös ennakkomaksuja. Niiden osalta määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Selvitysosa:Ulkoministeriön investointisuunnitelma sisältää noin 20 ulkoministeriön omistaman tai vuokraaman kiinteistön perusparannus- tai korjaushanketta v. 2025.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Rakennus- ja korjaushankkeiden vähentäminen (Lisätoimet 2024) -2 000
Suomen erityisedustuston Natossa muutto Naton päämajaan; tilakustannukset -4 000
Yhteensä -6 000

2025 talousarvio 6 000 000
2024 talousarvio 12 000 000
2023 tilinpäätös 12 500 000

 

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)

Momentille esitetään 6,0 milj. euron määrärahaa, joka on puolet vähemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Saadun selvityksen mukaan edustustokiinteistöjen korjaukset ovat hidastuneet ja korjausvelka on kasvanut. Kokonaiskorjaustarve edustustoverkon omistuskohteissa on noin 120 milj. euroa, josta välitön investointitarve on noin 50—70 milj. euroa.

Valiokunta pitää tilannetta huolestuttavana ja korostaa, että kiinteistöomaisuuden kokonaisuutta on arvioitava tarkasti. Myönteistä on, että ministeriö on nostanut esiin myös uusia suunnitelmia yhteistyömalleista yksityisten tahojen kanssa. Tällaiset mallit ovat mahdollisia etenkin arvokkaiden kiinteistötonttien osalta, kuten Tokion omistuskiinteistössä.

 

Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)

Momentille myönnetään 6 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ulkoasiainhallinnon toimitilojen rakennus- ja korjaushankkeiden menojen maksamiseen

2) valtiolle vuokrattujen tilojen peruskorjausluonteisten korjaus- ja muutostöiden maksamiseen.

Momentilta voidaan maksaa myös ennakkomaksuja. Niiden osalta määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.