Talousarvioesitys 2025
Pääluokka 24
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Selvitysosa:Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan tärkeimpinä päämäärinä on turvata Suomen itsenäisyys ja alueellinen koskemattomuus, estää Suomen joutuminen sotilaalliseen konfliktiin ja taata suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi.
Ulko- ja turvallisuuspolitiikan perustana ovat oikeusvaltioperiaate, ihmisoikeudet, tasa-arvo ja demokratia. Tiivis yhteistyö kumppanimaiden kanssa, hyvät kahdenväliset suhteet sekä monenkeskisen kansainvälisen oikeuden kunnioittaminen ja vahvistaminen ovat Suomen kansainvälisten suhteiden kulmakiviä. Euroopan unioni ja puolustusliitto Nato muodostavat Suomen ulkopolitiikan yhteistyövaraisen ytimen.
Suomen ja Euroopan turvallisuus- ja toimintaympäristössä on tapahtunut perustavanlaatuinen muutos Venäjän aloitettua täysimittaisen hyökkäyssodan Ukrainassa. Euroopan turvallisuuteen kohdistuu vakavin uhka vuosikymmeniin. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa heikentää Suomen ja koko Euroopan turvallisuutta. Suomi toimii aktiivisena osana sääntöpohjaista kansainvälistä järjestelmää ja kansainvälisten suhteiden rakentajana. Suomi vaikuttaa aktiivisesti ja aloitteellisesti niin Euroopan unionissa, Natossa, YK:ssa kuin muissa kansainvälisissä yhteyksissä.
Euroopan unioni on Suomen tärkein poliittinen ja taloudellinen viitekehys ja arvoyhteisö. Suomen tavoitteena on yhtenäinen, globaalisti vahva ja strategisesti toimintakykyinen Euroopan unioni. EU:n yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka sekä kauppapolitiikka määrittävät keskeisesti Suomen kansainvälisiä suhteita. Suomi edistää EU:n ulko- ja turvallisuuspoliittisen roolin vahvistamista. Suomi vastaa Venäjän hyökkäyssotaan osana unionia.
Suomi kehittää laaja-alaisesti suhdettaan Yhdysvaltoihin, joka on yksi Suomen keskeisimmistä strategisista yhteistyökumppaneista ja liittolaisista. Samalla tiivis pohjoismainen yhteistyö on epävakaassa kansainvälisessä toimintaympäristössä yhä tärkeämpää. Pohjoismaiden ja Baltian maiden (NB8) yhteistyötä pyritään vahvistamaan ja syventämään. Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa vaikuttaa myös Suomen ja Venäjän kahdenvälisiin suhteisiin ja yhteistyömahdollisuuksiin laaja-alaisesti. Sodan vaikutukset heijastuvat turvallisuuden ohella laajasti myös globaaliin kehitykseen.
Suomi on Nato-jäsenyytensä myötä sotilaallisesti liittoutunut maa. Nato-jäsenyys vahvistaa Suomen turvallisuutta ja Pohjois-Euroopan vakautta sekä asemoi Suomen entistä tiiviimmin osaksi eurooppalaista ja transatlanttista turvallisuusyhteisöä. Suomen vahva puolustus- ja kriisinsietokyky vahvistaa myös Natoa ja liittokunnan yhteistä puolustusta. Puolustusliitto Naton jäsenyyden myötä Suomi on osa Naton yhteistä puolustusta ja siten perustamissopimuksen viidennen artiklan mukaisten turvatakuiden piirissä. Naton jäsenenä Suomi on päättämässä Suomelle keskeisistä turvallisuuspoliittisista kysymyksistä.
Venäjän hyökkäyssodalla Ukrainassa on vaikutusta myös suurvaltojen ennestään jännitteisiin suhteisiin. Strateginen liittolaisuus Yhdysvaltojen kanssa tulee säilymään Suomelle ja EU:lle keskeisenä intressinä. Suurvaltakilpailun riskienhallinta puoltaa uudenlaista panostamista samanmielisiin kumppaneihin, kuten Isoon-Britanniaan, Australiaan, Etelä-Koreaan, Japaniin ja Kanadaan. Afrikan merkitys EU:n naapurina ja strategisena kumppanina kasvaa. Myös globaalirooliaan kasvattavien Intian ja Brasilian merkitys EU:n strategisina kumppaneina kasvaa. Lähi-idän vakauden haasteet EU:n naapurustossa pysyvät jatkossakin EU:n ja koko kansainvälisen yhteisön agendalla. Muuttuneen turvallisuustilanteen vuoksi Euroopan itäisen naapuruston kehitys vaatii erityistä seurantaa. EU:n laajentuminen on keino lisätä Euroopan vakautta ja turvallisuutta itäisessä naapurustossa ja Länsi-Balkanilla. Arktisen alueen geopoliittinen, ympäristöllinen ja taloudellinen merkitys kasvaa edelleen.
Maailmanlaajuiset ilmiöt sekä haasteet, kuten teknologisen kehityksen murros, ilmastonmuutos ja luontokato, kilpailu energia- ja luonnonvaroista, autoritäärisyyden uhka demokratialle sekä ihmisoikeuksia ja sukupuolten tasa-arvoa vastustava liikehdintä vaikuttavat kehityspolitikan toimintaympäristöön. Lisääntyneet kehityshaasteet vaikeuttavat kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista. Humanitaarisen avun tarpeet nousevat edelleen ruokaturvan heiketessä. Suomi rakentaa kehittyvien maiden kanssa kestäviä kumppanuuksia molemminpuoliseen hyötyyn ja kunnioitukseen perustuen. Kahdenvälinen kehitysyhteistyö tehdään ehdolliseksi sille, että maa ottaa vastaan palautettavia kansalaisiaan. Suomalaisia yrityksiä osallistetaan kehitysyhteistyöhön ja edistetään näiden osallistumista kansainvälisen kehitysrahoituksen mahdollistamiin investointihankkeisiin. Suomi jatkaa vankkumatonta tukeaan Ukrainalle, joka on hallituskaudella Suomen suurin kehitysyhteistyön kohde.
Kauppapolitiikalla on tärkeä tehtävä suomalaisen työn ja hyvinvoinnin turvaamisessa, ja se on muuttuneessa geopoliittisessa tilanteessa yhä keskeisempi osa Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Protektionismi, kilpailu kriittisestä teknologiasta ja raaka-aineista sekä sääntöpohjaisen kansainvälisen järjestelmän rapautuminen haastavat kansainvälistä kauppajärjestelmää. Myös Venäjän Ukrainaan kohdistaman hyökkäyksen heijastusvaikutukset vaikuttavat kansainväliseen kauppaan ja Suomen kauppasuhteisiin.
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet
| 2023 toteutuma/arvio |
2024 arvio |
2025 arvio |
|
| Suomen ja suomalaisten turvallisuuden ja hyvinvoinnin edistäminen | |||
| — Kansainvälisten kumppanuuksien ja yhteyksien ylläpitäminen ja kehittäminen; Suomen hoitamat kansainväliset puheenjohtajuudet ja vaihtuvat jäsenyydet kansainvälisissä organisaatioissa | 4 | 2 | 3 |
| — Tuki Ukrainalle; ulkoministeriön momentit (milj. euroa) | 69,9 | 71,5 | 59,6 |
| Sääntöpohjaisen kansainvälisen järjestelmän edistäminen ja monenkeskisen yhteistyön vahvistaminen | |||
| — Hallituksen esitykset kansainvälisistä sopimuksista (kpl) | 3 | 9 | 4 |
| Kokonaisvaltaisen kehityspolitiikan edistäminen | |||
| — Vahvistetaan naisten ja tyttöjen asemaa (osuus kehitysyhteistyöstä, %) | 88 | 80 | 85 |
| Suomen kasvua tukevien taloussuhteiden edistäminen ja suomalaisyritysten osallistumisen edistäminen kansainvälisiin arvoketjuihin ja kauppaan | |||
| — Team Finland -työstä saatu asiakas- ja sidosryhmäpalaute (1—5) | 4 | 4 | 4 |
Suomi toimii vuonna 2025 Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön (Etyj) ja Pohjoismaiden ministerineuvoston puheenjohtajana sekä Pohjoismaiden N5-yhteistyöryhmän puheenjohtajana.
Suomi edistää naisten ja tyttöjen oikeuksia läpileikkaavasti ulkopolitiikassaan. Sukupuolten tasa-arvon takaaminen ja edistäminen sekä sukupuoleen perustuvan syrjinnän kielto on myös Suomessa voimassa oleviin ihmisoikeussopimuksiin sekä EU-oikeuteen perustuva velvoite.
Naisten osallistuminen ja osallistaminen kriisien ratkaisemiseen on Suomelle tärkeä painopiste. Suomi edistää YK:n päätöslauselman 1325 ”Naiset, rauha ja turvallisuus” toimeenpanoa niin kansallisesti kuin kansainvälisesti YK:ssa, EU:ssa, Etyjissä ja Natossa. Suomi edistää naisten osallistumista sotilaalliseen kriisinhallintaan mm. tukemalla naisrauhanturvaajien koulutusta ja rekrytointia. YK:n tavoitteena on, että rauhanturvaajista 15 % ja sotilastarkkailijoista 25 % olisi naisia vuoteen 2028 mennessä. Suomessa sotilaallisissa kriisinhallintaoperaatioissa palvelevien naisten osuus on vaihdellut viime vuosina 4,7—7,8 prosentin välillä. Tavoitteena on nostaa naisten osallistumista edettäessä kohti YK-tavoitetta. Suomi pyrkii kasvattamaan naisten osuutta myös siviilikriisinhallinnassa. Suomen siviilikriisinhallinta-asiantuntijoista naisia on n. 40 %.
Suomen rauhanvälitystoiminta edistää osaltaan YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselman 1325 (Naiset, rauha ja turvallisuus) toimeenpanoa. Suomen neljännen kansallisen Naiset, rauha ja turvallisuus -toimintaohjelman läpileikkaavia teemoja ovat naisten osallistumisen vahvistaminen, tietopohjaisuuden vahvistaminen, kumppanuuksien vahvistaminen sekä ilmasto- ja ympäristökysymysten linkitys Naiset, rauha ja turvallisuus -agendaan. Rauhanvälitykseen osoitetuilla määrärahoilla edistetään naisten osallistumista rauhanprosesseihin ja tuetaan naisrauhanvälittäjäverkostojen toimintaa.
Suomen kehityspolitiikan yksi painopiste on naisten ja tyttöjen aseman ja oikeuksien, mukaan lukien seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja -oikeuksien, vahvistaminen. Painopiste näkyy mm. Suomen YK- ja kansalaisjärjestöjen rahoituksessa ja maaohjelmissa. Kehitysyhteistyöhankkeita, joiden osa- tai päätavoitteena on naisten ja tyttöjen aseman ja oikeuksien vahvistaminen, tuetaan arviolta 334 milj. eurolla kehitysyhteistyömäärärahoista.
Sukupuolinäkökulman vahvistamiseksi kehitysyhteistyössä Suomi tavoittelee vaiheittain EU:n linjauksen mukaisesti sitä, että uusista hankkeista 85 % sisältää sukupuolten välistä tasa-arvoa edistäviä tavoitteita sekä sukupuolten välisen tasa-arvon valtavirtaistamista kaikessa kehitysyhteistyössä. Vuonna 2025 kehitysyhteistyömäärärahoista rahoitettavista uusista hankkeista n. 85 % sisältää sukupuolten tasa-arvoa edistäviä tavoitteita.
Ulkoministeriö toimii YK:n Agenda2030:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi sekä edistää ilmastosopimusten toimeenpanoa ja osallistuu kansainväliseen yhteistyöhön, jolla torjutaan ilmastonmuutosta ja edistetään siihen sopeutumista. Kehityspolitiikka on osa Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa ja tukee osaltaan myös Suomen strategisia taloussuhteita. Suomi nojautuu kehityspolitiikassaan omiin vahvuusalueisiinsa, joissa Suomella on hyvät mahdollisuudet tukea kestävää kehitystä. Ulkoministeriö toimii omassa kehityspolitiikassaan ja EU-vaikuttamisessaan niin, että kehittyvien maiden kestävän kehityksen investointeihin saadaan mukaan yksityistä rahoitusta ja yrityksiä. Myös kauppapolitiikassa tuetaan ratkaisuja ja linjauksia, joilla edistetään kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista. Ulkoministeriö edistää kestävää kehitystä myös tukemalla vienninedistämisessä vihreään siirtymään ja digitalisaatioon liittyvien ratkaisujen tarjoamista maailmalle. Ulkoministeriö tukee kestävän kehityksen edellytyksiä myös siviilikriisinhallinnan, rauhanrakentamisen ja -välityksen keinoin.
Ulkoministeriön hallinnonalalla edistetään vuoden 2025 talousarvioesityksessä kansainvälisissä sopimuksissa määriteltyjä ilmastotavoitteita yhteensä arviolta 225 milj. eurolla. Laina- ja sijoitusmuotoisella kehitysyhteistyöllä näitä tavoitteita tuetaan arviolta 28 milj. eurolla. Kehitysyhteistyöhankkeita, joiden osa- tai päätavoitteena on ruokaturva, veden ja energian saatavuus sekä luonnonvarojen kestävä käyttö, tuetaan arviolta 197 milj. eurolla kehitysyhteistyövaroista.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
| 2024 varsinainen talousarvio |
2025 esitys |
||
| 24.30.50 | Valtionapu Teollisen yhteistyön rahasto Oy:lle | ||
| — muu valtuus | 268,19 | 268,19 | |
| 24.30.66 | Varsinainen kehitysyhteistyö (siirtomääräraha 3 v) | ||
| — kehitysyhteistyövaltuus | 463,91 | 625,62 | |
| — muu valtuus (Afrikan kehityspankin takuupääoman korotus) | - | 510,00 | |
| — muu valtuus (Finnfund erityisriskiluottotappiot) | 150,00 | 150,00 | |
| 24.30.69 | Tuki Ukrainalle (siirtomääräraha 3 v) | ||
| — kehitysyhteistyövaltuus | 40,00 | 40,00 | |
| — muu valtuus (Finnfund erityisriskiluottotappiot) | 20,00 | 20,00 |
Hallinnonalan määrärahat
| TA 1000 € |
LTA I 1000 € |
LTA II 1000 € |
LTA III 1000 € |
Yhteensä 1000 € |
||
| 01. | Ulkoasiainhallinto | 293 164 | 0 | 4 392 | 5 365 | 302 921 |
| 01. | Ulkoasiainhallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
250 122 | — | 4 392 | — | 254 514 |
| 02. | Team Finland -uudistuksen vienninedistämisen palvelut (siirtomääräraha 3 v) |
21 042 | — | — | — | 21 042 |
| 20. | Tiede- ja kulttuuri-instituuttikiinteistöjen menot (siirtomääräraha 3 v) |
891 | — | — | — | 891 |
| 29. | Ulkoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) |
15 109 | — | — | 5 365 | 20 474 |
| 74. | Talonrakennukset (siirtomääräraha 3 v) |
6 000 | — | — | — | 6 000 |
| 10. | Kriisinhallinta | 79 465 | 0 | 0 | 0 | 79 465 |
| 20. | Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenot (arviomääräraha) |
53 080 | — | 0 | 0 | 53 080 |
| 21. | Siviilihenkilöstön osallistuminen kriisinhallintaan (siirtomääräraha 2 v) |
17 485 | — | — | — | 17 485 |
| 66. | Rauhanvälitys (siirtomääräraha 2 v) |
3 900 | — | — | — | 3 900 |
| 87. | CMI:n Rauhanrahaston pääoman korottaminen (siirtomääräraha 3 v) |
5 000 | — | — | — | 5 000 |
| 30. | Kansainvälinen kehitysyhteistyö | 673 096 | 0 | -8 851 | 0 | 664 245 |
| 50. | Valtionapu Teollisen yhteistyön rahasto Oy:lle | 0 | — | — | — | 0 |
| 66. | Varsinainen kehitysyhteistyö (siirtomääräraha 3 v) |
534 105 | — | -10 616 | — | 523 489 |
| 67. | Demokratia- ja oikeusvaltiotuki (siirtomääräraha 2 v) |
2 904 | — | — | — | 2 904 |
| 68. | Kehitysyhteistyön yhteistoimintahankkeet (siirtomääräraha 3 v) |
14 081 | — | 1 805 | — | 15 886 |
| 69. | Tuki Ukrainalle (siirtomääräraha 3 v) |
47 276 | — | -40 | — | 47 236 |
| 88. | Finnfundin (Teollisen yhteistyön rahasto Oy) pääoman korottaminen (siirtomääräraha 3 v) |
5 000 | — | — | — | 5 000 |
| 89. | Kehityspoliittiset lainat ja sijoitukset (siirtomääräraha 3 v) |
69 730 | — | — | — | 69 730 |
| 90. | Ulkoministeriön hallinnonalan muut menot | 175 491 | 0 | 0 | 0 | 175 491 |
| 23. | Etyj-puheenjohtajuus (siirtomääräraha 2 v) |
10 081 | — | — | — | 10 081 |
| 50. | Eräät valtionavut (kiinteä määräraha) |
1 145 | — | — | — | 1 145 |
| 51. | Hädänalaisten avustaminen (arviomääräraha) |
500 | — | — | — | 500 |
| 66. | Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) |
163 265 | — | — | — | 163 265 |
| 95. | Kurssivaihtelut (arviomääräraha) |
500 | — | — | — | 500 |
| Yhteensä | 1 221 216 | 0 | -4 459 | 5 365 | 1 222 122 |
| Henkilötyövuosien kokonaismäärä1) | 1 427 | 1 434 | 1 367 |
1) Hallinnonalalla arvioidaan olevan lisäksi sotilaalliseen kriisinhallintaan palkattua henkilöstöä v. 2025 n. 450 henkilötyövuotta, siviilikriisinhallintaan palkattua henkilöstöä n. 130 asiantuntijaa ja ulkomaanedustuksen toimipisteisiin asemamaasta palkattua henkilöstöä n. 900 henkilöä. Etyj-puheenjohtajuuden hoitamiseen voidaan palkata enintään 20 henkilötyövuotta vastaava määrä määräaikaista lisähenkilöstöä.
Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 25/2024 vp (11.12.2024)
Ulkoministeriön pääluokkaan esitetään yhteensä 1,2 mrd. euroa, joka on vajaat 68,8 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2024 varsinaisessa talousarviossa. Pääluokan määrärahoista osoitetaan kansainväliseen kehitysyhteistyöhön 55 prosenttia, ulkoasiainhallintoon 24 prosenttia, kriisinhallintaan 7 prosenttia ja muiden menoihin 14 prosenttia.
Valtiontalouden sopeuttamiseksi hallinnonalalle esitetään yhteensä 115 milj. euron lisäsäästöt vuodelle 2025. Säästöt kohdennetaan toimintamenoihin, talonrakennuksiin, kehitysyhteistyöhön, siviilikriisihallintaan, Itämeren, Barentsin ja arktisen alueen yhteistyöhön sekä hallinnonalan vapaaehtoisiin rahoitusosuuksiin kansainvälisille organisaatioille.
Talousarvioesityksen mukaisesti Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan tärkeimpinä päämäärinä on turvata Suomen itsenäisyys ja alueellinen koskemattomuus, estää Suomen joutuminen alueelliseen konfliktiin ja taata suomalaisten turvallisuus ja hyvinvointi. Ulko- ja turvallisuuspolitiikan perustana ovat oikeusvaltioperiaate, ihmisoikeudet, tasa-arvo ja demokratia. Euroopan unioni ja puolustusliitto Nato muodostavat Suomen ulkopolitiikan yhteistyövaraisen ytimen.
