Talousarvioesitys 2025
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Selvitysosa:Valtioneuvoston oikeuskanslerin perustehtävänä on varmistaa perustuslain 1 §:ssä säädettyjen Suomen valtiosäännön perusarvojen ja -periaatteiden (ihmisarvon loukkaamattomuus, yksilön vapauksien ja oikeuksien turvaaminen, oikeudenmukaisuuden edistäminen yhteiskunnassa) sekä valtiojärjestyksen perusperiaatteiden, kansanvaltaisuuden ja yksilön osallistumisoikeuksien, oikeusvaltioperiaatteen sekä parlamentarismin ja tuomioistuinten riippumattomuuden samoin kuin perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista. Tavoitteena on, että oikeuskanslerin harjoittama laillisuusvalvonta on vaikuttavaa, laadukasta ja joutuisaa sekä oikea-aikaista. Oikeuskanslerin laillisuusvalvonnassa oikeuskanslerin eri toimintamuotoja käytetään ja yhdistellään tarkoituksenmukaisesti, jolloin laillisuusvalvonnan eri keinoista muodostuu yhtenäinen ja johdonmukainen kokonaisuus.
Oikeuskanslerin toiminnassa on viime vuosina korostunut laillisuusvalvonnan rakenteellinen näkökulma, jolla pyritään lisäämään laillisuusvalvonnan vaikuttavuutta. Valtioneuvoston oikeuskanslerin ja eduskunnan oikeusasiamiehen tehtävien jaosta annettu uusi laki (330/2022) korostaa entisestään oikeuskanslerin laillisuusvalvonnan rakenteellista ja oma-aloitteista näkökulmaa sekä asettaa uusia vaatimuksia laillisuusvalvonnalle.
Oikeuskanslerin laillisuusvalvonnan työtä ovat lisänneet äkilliset ulkoiset toimintaympäristömuutokset turvallisuuskysymyksissä sekä käsiteltävien asioiden vaikeutuminen yleisesti. Lisäksi oikeuskanslerinvirastolle osoitettiin uusi tehtävä EU:n sääntelyyn perustuvassa, 1.1.2023 voimaan tulleessa ns. ilmoittajansuojelulaissa (1171/2022). Viraston toimintamenomäärärahaa korotettiin vuoden 2023 talousarviossa 500 000 eurolla henkilöstöresurssien täydentämiseksi uuden tehtävän hoitamista varten.
Päätöksenteon valvonta
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 arvio |
|
| valtioneuvoston yleisistunnot | 69 | 70 | 70 |
| tasavallan presidentin esittelyt | 32 | 30 | 30 |
| tarkastetut esittelylistat | 1 931 | 2 000 | 2 000 |
Kaikki valtioneuvoston yleisistuntojen ja tasavallan presidentin esittelyjen asiakirjat tarkastetaan etukäteen, ja oikeuskansleri on läsnä istunnoissa sekä hallituksen neuvotteluissa ja iltakouluissa. Lisäksi tarkastetaan istuntojen pöytäkirjat. Istunnoissa vuosittain käsiteltyjen asioiden määrä vaihtelee vaalikauden aikana. Valtioneuvoston valvontaan liittyen vuonna 2023 virastossa tarkastettiin 1 513 valtioneuvoston yleisistunnossa ja 418 tasavallan presidentin esittelyssä käsiteltyä asiaa. Lisäksi oikeuskansleri valvoo jälkikäteen valtioneuvoston ja tasavallan presidentin päätöksentekoa.
Lainvalmistelun valvonta
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 arvio |
|
| ministeriöiden lausuntopyynnöt | 88 | 100 | 100 |
| ennakkotarkastukset | 11 | 40 | 40 |
| kuulemiset eduskunnassa | 19 | 20 | 20 |
Oikeuskansleri valvoo laillisuutta ja hyvän lainvalmistelutavan noudattamista sekä perus- ja ihmisoikeusvelvoitteiden asianmukaista huomioon ottamista lainvalmistelussa. Lausuntopyyntöjen määrä on viime vuosina lisääntynyt. Lausuntojen, ennakkotarkastusten ja kuulemisten vuosittainen määrä riippuu ministeriöiden säädösvalmistelun etenemisestä sekä säädösten yhteiskunnallisesta ja oikeudellisesta merkittävyydestä. Vaalikauden loppuvaiheessa lainvalmistelun valvonta-asioita on yleensä merkittävästi enemmän kuin alkuvaiheessa.
Kanteluasiat
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 arvio |
|
| saapuneeksi kirjatut | 1 668 | 1 700 | 1 700 |
| tarkempaan laillisuusvalvonnalliseen arviointiin otetut | 1 268 | 1 300 | 1 300 |
| ratkaistut | 1 734 | 1 700 | 1 700 |
Tarkempaan laillisuusvalvonnalliseen arviointiin otettujen kanteluiden määrissä on vuosittaista vaihtelua. Vuosittain pyritään kuitenkin ratkaisemaan vähintään sama määrä kanteluasioita kuin mitä on saapunut.
Vuonna 2023 ns. seuraamusratkaisujen osuus oli 18 % selvittämistoimia edellyttäneistä kanteluasioista, mikä on hieman enemmän kuin vuonna 2022 ja merkittävästä enemmän kuin tätä aikaisempina vuosina. Tämä kertoo siitä, että laillisuusvalvojan toimenpiteitä vaativien asioiden määrä on kasvussa. Ylimpien laillisuusvalvojien tehtävienjakouudistus on johtanut siihen, että eräissä asiaryhmissä kantelujen käsittely on siirtynyt eduskunnan oikeusasiamiehen tehtäväksi, mikä vähentää oikeuskanslerin käsittelemien kantelujen määrää. Jos lähtökohtaisesti oikeusasiamiehen käsiteltäväksi kuuluva kantelu olisi asiaan sisältyvän rakenteellisen kysymyksen vuoksi perusteltua ottaa oikeuskanslerin tarkempaan laillisuusvalvonnalliseen arviointiin, ei sitä siirretä. Tällaiset kantelut ovat omiaan lisäämään oikeuskanslerin käsiteltäväksi jäävien asioiden keskimääräistä vaikeusastetta kuten rakenteellinen laillisuusvalvonta yleisemminkin. Oikeuskanslerinvirasto on tehostanut toimintaansa seulomalla aikaisempaa tarkemmin käsiteltäväksi otettavia asioita, mikä osaltaan vähentää laillisuusvalvonnallista arviointia vaativien asioiden määrää.
Omat aloitteet ja laillisuusvalvontakäynnit
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 arvio |
|
| omat aloitteet | 24 | 20 | 20 |
| laillisuusvalvontakäynnit | 15 | 20 | 20 |
Omista aloitteista aiheutui vuonna 2023 yhteensä 31 seuraamusta, mikä oli varsin merkittävä määrä. Tavoitteena on suunnata omat aloitteet sekä tarkastus- ja valvontatoiminta perus- ja ihmisoikeuksien, oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin sekä hyvän hallinnon kannalta olennaisiin rakenteellisiin kysymyksiin. Omat aloitteet ovat usein laajoja ja edellyttävät perusteellista ja pitkäjänteistä selvittelyä sekä vaativaa oikeudellista arviointia.
Rangaistustuomioiden tarkastaminen
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 arvio |
|
| rangaistustuomioiden tarkastus | 4 046 | 4 000 | 3 000 |
Vuonna 2023 rangaistustuomioiden tarkastuksen perusteella otettiin tarkemmin selvitettäväksi 85 asiaa. Asiaryhmän asioita ratkaistiin 94, joissa tuomioistuimille annettiin seuraamus 89 asiassa. Korkeimmalle oikeudelle tehtiin 12 esitystä tuomion purkamiseksi.
Tuomarien virkarikosasiat
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 arvio |
|
| vireille tulleet | 72 | 60 | 60 |
| ratkaistut | 66 | 60 | 60 |
Hovioikeuksien tulee ilmoittaa oikeuskanslerille sellaisista tietoonsa tulleista alioikeuksien toimintaa koskevista seikoista, jotka saattavat johtaa virkasyytteen nostamiseen hovioikeudessa. Lisäksi oikeuskansleri on pyytänyt poliisia ilmoittamaan tutkittavaksi tulleista tuomarin epäiltyä lainvastaista menettelyä virkatoimessa koskevista asioista. Myös syyttäjillä on velvollisuus ilmoittaa, jos tällainen asia tai sitä koskeva ilmoitus tulee syyttäjälle. Vuonna 2023 annettiin seuraamus 20 asiassa.
Syyttäjien virkarikosasiat
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 arvio |
|
| vireille tulleet | 16 | 30 | 30 |
| ratkaistut | 14 | 30 | 30 |
Oikeuskansleri on pyytänyt poliisia ilmoittamaan tutkittavaksi tulleista syyttäjän tekemäksi epäiltyä virkarikosta koskevista asioista. Syyttäjien virkarikosasioita tulee oikeuskanslerin käsiteltäviksi myös valtakunnansyyttäjän toimiston oikeuskanslerille ilmoittamina. Vuonna 2023 yhdessäkään asiassa ei annettu seuraamusta.
Asianajajien, julkisten oikeusavustajien ja luvan saaneiden oikeudenkäyntiavustajien valvonta
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 arvio |
|
| saapuneet | 984 | 800 | 800 |
| tutkitut | 916 | 800 | 800 |
Valvonnassa tarkastetaan Suomen Asianajajaliiton yhteydessä toimivan valvontalautakunnan ja oikeudenkäyntiavustajalautakunnan päätökset. Oikeuskanslerilla on oikeus hakea muutosta päätöksiin. Tavoitteena on ylläpitää luottamusta valvontajärjestelmän toimivuuteen sekä varmistaa, että oikeus oikeusturvaan ja siihen kuuluvaan mahdollisuuteen saada luotettavia ja laadukkaita oikeudellisia palveluita toteutuu. Tuomareihin ja syyttäjiin kohdistuvaan oikeuskanslerin valvontatoimeen voi usein kytkeytyä myös asianajovalvontaa ja asioiden siirtoa valvontalautakuntaan.
Ilmoittajansuojelun keskitetty ulkoinen ilmoituskanava
| 2023 toteutuma |
2024 arvio |
2025 arvio |
|
| saapuneet ilmoitukset | 66 | 70 | 80 |
| toimivaltaiselle viranomaiselle siirretyt ilmoitukset | 15 | 20 | 30 |
| siirtämättä jätetyt ilmoitukset (eivät kuuluneet lain soveltamisalaan) | 51 | 50 | 50 |
Oikeuskanslerinviraston keskitetyn ulkoisen ilmoituskanavan ensimmäisenä toimintavuonna ilmoitusten määrä oli vielä vähäinen. Valtaosa ilmoituksista ei kuulunut ilmoittajasuojelulain soveltamisalaan eikä niitä siirretty toimivaltaisten viranomaisten tutkittaviksi. Oikeuskanslerinvirasto sai toimivaltaisilta viranomaisilta vuosiraportit, joiden perusteella virasto laati Euroopan komissiolle vuosiraportin. Vuoden aikana kaksi ilmoitusta johti poliisin tutkintatoimiin.
01. Oikeuskanslerinviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Talousarvioesitys HE 109/2024 vp (23.9.2024)
Momentille myönnetään 4 384 000 euroa.
Selvitysosa:
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
| Palkkausten tarkistukset | 14 |
| Toimintamenosäästö (Lisätoimet 2024) | -194 |
| Yhteensä | -180 |
| 2025 talousarvio | 4 384 000 |
| 2024 talousarvio | 4 564 000 |
| 2023 tilinpäätös | 4 488 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 34/2024 vp (20.12.2024)
Momentille myönnetään 4 384 000 euroa.
II lisätalousarvioesitys HE 58/2025 vp (28.5.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 44 000 euroa.
Selvitysosa:Lisäys aiheutuu palkkausten tarkistuksista.
| 2025 II lisätalousarvio | 44 000 |
| 2025 talousarvio | 4 384 000 |
| 2024 tilinpäätös | 4 564 000 |
| 2023 tilinpäätös | 4 488 000 |
Eduskunnan kirjelmä EK 26/2025 vp (19.6.2025)
Momentille myönnetään lisäystä 44 000 euroa.
